Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Limfjordsbanen til Skørping med damp (Generelt)

af andersj, Aalborg, 18/6 2012, 18:56 (4332 dage siden)

Grundet sporet til Aalborg Østhavns dårlige tilstand er strækningen blevet spærret for kørsel indtil videre, og da man heller ikke kan komme nordpå pga. sporarbejde og manglende bro er der kun en vej tilbage, og det er sydover.

Limfjordsbanen kører i år hver søndag fra Aalborg til Skørping med hhv. damplokomotivet HV3 og "Marcipanbrødet" AHJ ML5206. Der er afgang fra Aalborg Banegård klokken 10:30 og 13:30 med stop i Svenstrup J og Støvring. Det er også muligt at stige på ved remisen klokken 9:30 for at opleve den omfattende rangering ind til perronen.

Læs mere på www.limfjordsbanen.dk

Limfjordsbanen til Skørping med damp

af KimC, 18/6 2012, 21:15 (4332 dage siden) @ andersj

Grundet sporet til Aalborg Østhavns dårlige tilstand er strækningen blevet spærret for kørsel indtil videre, og da man heller ikke kan komme nordpå pga. sporarbejde og manglende bro er der kun en vej tilbage, og det er sydover.

Her er det jeg undres. LFB kører jo med trævogne, men må de køre med passagerer på doppeltsporet strækning? Der kom jo regler på et tidspunkt hvor det kun var stålvogne. med stålskelet der måtte befordre passagerer på doppeltsporede strækninger.

Limfjordsbanen til Skørping med damp

af jaer, 18/6 2012, 21:50 (4332 dage siden) @ KimC

Her er det jeg undres. LFB kører jo med trævogne, men må de køre med passagerer på doppeltsporet strækning? Der kom jo regler på et tidspunkt hvor det kun var stålvogne. med stålskelet der måtte befordre passagerer på doppeltsporede strækninger.

Det er kun på strækninger, hvor strækningshastigheden er over 120 km/t (eller er det 140 og derover? Jeg har ikke lige reglerne ved hånden). Men også sidste år var der trævogne i Skørping og nord for Hobro er det ikke et problem.

/Jan

Limfjordsbanen til Skørping med damp

af andersj, Aalborg, 18/6 2012, 22:21 (4332 dage siden) @ KimC

Grundet sporet til Aalborg Østhavns dårlige tilstand er strækningen blevet spærret for kørsel indtil videre, og da man heller ikke kan komme nordpå pga. sporarbejde og manglende bro er der kun en vej tilbage, og det er sydover.


Her er det jeg undres. LFB kører jo med trævogne, men må de køre med passagerer på doppeltsporet strækning? Der kom jo regler på et tidspunkt hvor det kun var stålvogne. med stålskelet der måtte befordre passagerer på doppeltsporede strækninger.

Det gik da i maj sidste år, og Museumstog kører da også mellem Randers og Langå med trævogne når de har åbent hus fx. http://www.limfjordsbanen.dk/?page_id=25

Mht. første indlæg skulle køredagene selvfølgelig have været præciseret, men da jeg også linker til vores hjemmeside for yderligere informationer vil jeg ikke betegne "hver søndag" som misvisende, da det jo er tilfældet. Yderligere informationer om hvilke søndage kan jo nemt findes på hjemmesiden.

Sporet til Grl.havnen?

af UTJ, 19/6 2012, 06:29 (4331 dage siden) @ andersj

Mht. første indlæg skulle køredagene selvfølgelig have været præciseret, men da jeg også linker til vores hjemmeside for yderligere informationer vil jeg ikke betegne "hver søndag" som misvisende, da det jo er tilfældet. Yderligere informationer om hvilke søndage kan jo nemt findes på hjemmesiden.

Pyt med det. Hvor dårligt er sporet til Grønlandshavnen, siden I ikke må køre der.......

Sporet til Grl.havnen?

af peter dj @, randers, 19/6 2012, 08:40 (4331 dage siden) @ UTJ

Hej!

For en del år siden kørte der veterantog fra Randers regnskov og til Mariager via Fårup/Handest. Denne tur blev nedlagt netop pga. at hastigheden mellem Hobro og Randers blev sat op. (her fik man ellers noget af en tur for pengene.)
Det rygtedes at det var pga. at ruderne ikke kunne tåle lufttrykket af et passerende tog.
Og det kunne være farligt når fotografer hang ud af ruderne og filmede og børn stod på vognenes perroner.
Ved åben remise køres der til Langå. Og til Århus og Viborg.
http://www.museumstog.dk/?p=kalender
Til Langå kan køreplanen vel afpasses, så man ikke møder modkørende tog for de 20 min. vedkommende.
Nu er der heldigvis stadig bevaret spor til Allingåbro til veterankørsel og skinnecykler. (Få dog åbnet en afdeling for skinnecykler i modsat retning i Strømmen/Randers banegård.) Djursland for fuld damp.http://www.djbm.dk/
Og en tur til Hadsten modeljernebane kunne også være sjov hvis det kunne arrangeres.http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/aabning.html
Der skulle blive kørsel fra Århus til Ryomgård med veteran søndag den 15 og 22 juli.http://www.djbm.dk/

mvh peter

Sporet til Grl.havnen?

af L.H. Jensen, 19/6 2012, 09:12 (4331 dage siden) @ peter dj

Hej!

Nu er der heldigvis stadig bevaret spor til Allingåbro til veterankørsel og skinnecykler. (Få dog åbnet en afdeling for skinnecykler i modsat retning i Strømmen/Randers banegård.) Djursland for fuld damp.http://www.djbm.dk/


mvh peter

Mon ikke det vil give problemer, når skinnecyklerne skal ud på hovedstrækningen fra Gudenåen sidespor og ind på Randers station ...? :-P

I øvrigt er strækningen Gudenåen-Strømmen formelt stadig åben som godsbane, så her har skinnecykler ikke noget at gøre.

Mvh
LHJ

Sporet til Grl.havnen?

af peter dj @, 20/6 2012, 09:33 (4330 dage siden) @ L.H. Jensen

Okay, vidste ikke at det stykke stadig anvendes. Det må så være sidesporet over grenåvej og over til tronholmen.
Men derfor kunne der på sydsiden lægges et spor, som fører ud til hovedsporet længere ude.
Men for og komme ind på sidesporet ved rangering må der køres langt ud af hovedsporet, for så og bakke ind på sidesporet.
Løsningen var da som når deres køres med damp, at aflyse al kørsel med skinnecykler den dag. (onsdage)

Sporet til Grl.havnen?

af L.H. Jensen, 21/6 2012, 07:38 (4329 dage siden) @ peter dj

Okay, vidste ikke at det stykke stadig anvendes. Det må så være sidesporet over grenåvej og over til tronholmen.
Men derfor kunne der på sydsiden lægges et spor, som fører ud til hovedsporet længere ude.
Men for og komme ind på sidesporet ved rangering må der køres langt ud af hovedsporet, for så og bakke ind på sidesporet.
Løsningen var da som når deres køres med damp, at aflyse al kørsel med skinnecykler den dag. (onsdage)

God morgen!

Øhhh ..., jeg er ikke helt med ...
Men at anlægge spor blot til brug for skinnecykler må vist betragtes som hinsides enhver realitet.

Sporet, der fortsat formelt er i drift som "godsbane" (omend ikke benyttet i øjeblikket), går fra "Gudenåen", som er et sidespor på fri bane mellem Randers og Stevnstrup, til Strømmen "station". Mellem Randers station og Gudenåen benyttes "venstre hovedspor" i retning mod Stevnstrup, og alene af den grund vil det naturligvis aldtig kunne blive tale om at køre med skinnecykler mellem Strømmen og Randers.

Sporet fra Strømmen til havnen (Tronholmen) er et kommunalt industristamspor.

Mvh
LHJ

Sporet til Grl.havnen?

af Filip, 21/6 2012, 08:17 (4329 dage siden) @ peter dj

Okay, vidste ikke at det stykke stadig anvendes. Det må så være sidesporet over grenåvej og over til tronholmen.
Men derfor kunne der på sydsiden lægges et spor, som fører ud til hovedsporet længere ude.
Men for og komme ind på sidesporet ved rangering må der køres langt ud af hovedsporet, for så og bakke ind på sidesporet.
Løsningen var da som når deres køres med damp, at aflyse al kørsel med skinnecykler den dag. (onsdage)

Der kører slet ikke damp (eller andre tog) på strækningen og har ikke gjort det siden julen 2010. "Djursland for fuld damp" har ikke fået deres godkendelse fra Trafikstyrelsen og derfor køres der desværre ikke mere tog til Allingåbro. Som L.H. Jensen er inden på, så er banen åben til et par hundrede mester syd for Strømmen, men det er en lidt kort tur, så sidste år var onsdagskørslerne omlagt til Bjerringbro og i år bare til Langå.

Sporet til Grl.havnen?

af lolliken, 19/6 2012, 08:55 (4331 dage siden) @ UTJ

Sporet til Grønlandshavnen er i en rimelig god stand, jeg har fået fortalt at der på en del af strækningen er lagt nye skinner med betonsveller, og nu er det jo heller ikke IC4 hastigheder der køres med. Grunden til at der ikke kan køres på strækningen er den simple at der i forbindelse med bygningen af det nye supersygehus i Aalborg Øst skal laves en bro over banen.

Avatar

Det spøger på strækningen Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2012, 09:35 (4331 dage siden) @ lolliken

Grunden til at der ikke kan køres på strækningen er den simple at der i forbindelse med bygningen af det nye supersygehus i Aalborg Øst skal laves en bro over banen.

Der er et eller andet, der ikke "stemmer" i dette projekt. Jeg har flere gange efterlyst angivelse af, hvor på strækningen der foregår broarbejde, der tilsiger at strækningen ikke kan befares.

Det kan ved selvsyn konstateres, at der p.t. ikke foregår et sådan broarbejde. Jeg har senest gennemgået strækningen for nogle få uger siden, og der var ikke så meget som en kvart landinspektør at skue;-).

Tilbage står så den mulighed, at sporet ikke kan/må befares p.g.a. dårligt spor. Men så kunne man jo melde det ud officielt.

I dette indlæg fra 21. december 2011 anførtes bl.a.

"Fakta i denne sag er, at sporet er lukket pr. 15.12.11 pga byggeri af en overføring over banen mellem Gug og Gistrup. Lukningen vil vare til 1.7.12. Desuden har Banedanmark meddelt, at sporet først vil blive åbnet efter en renovering af spor og overkørselssignaler, pris ca. 25 mill. kr, som Aalborg Havn tager stilling til i løbet af foråret."

Lukningen skulle angiveligt blive ophævet om 12 dage. Det er jo glædeligt. Men sporet er ikke renoveret og ingen bro er bygget.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det spøger på strækningen Aalborg-Aalborg Øst

af gæst, 19/6 2012, 10:07 (4331 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kører der overhovedet nogle godstog ved havnen i Aalborg mere ( ser bort fra midlertidig stop pga lukket bro )?

Det spøger på strækningen Aalborg-Aalborg Øst

af jaer, 19/6 2012, 11:52 (4331 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dette indlæg fra 21. december 2011 anførtes bl.a.

"Fakta i denne sag er, at sporet er lukket pr. 15.12.11 pga byggeri af en overføring over banen mellem Gug og Gistrup. Lukningen vil vare til 1.7.12. Desuden har Banedanmark meddelt, at sporet først vil blive åbnet efter en renovering af spor og overkørselssignaler, pris ca. 25 mill. kr, som Aalborg Havn tager stilling til i løbet af foråret."

Der er endnu ikke taget stilling til renoveringen fra havnens side, og så er den forudsætning jo ikke tilstede.

Det er også rigtigt , at der på den inderste del ved Aalborg er lagt nye betonsveller og UIC60-skinner, men der er stadigt på den yderste del dårligt spor over et langt stykke.

Og glem så den gamle traver med at der ikke kører højhastighedstog, IC4 etc. Skinnerne skal stadigt have en svelle at være fastskruet til, og ballasten skal stadigt kunne holde til belastningen, og regnvand skal kunne komme væk.

Og de 6 sikrede overkørsler trænger i aller højeste grad til en renovering eller udskiftning.

/Jan

Avatar

Det spøger på strækningen Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2012, 11:55 (4331 dage siden) @ jaer

Der er endnu ikke taget stilling til renoveringen fra havnens side

Tak for det.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Det spøger på strækningen Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2012, 12:28 (4331 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg prøvede at søge på Nordjyske Stiftstidendes hjemmeside og stødte på disse 12 artikler af nyere og lidt ældre dato.

Havnen har åbenbart overtaget havnebanen og nogle arealer mod til gengæld at skulle bekoste renovering af banen.

Det fremgår dog ikke, hvorfor havnen så ikke har levet op til sin del af aftalen.

Og det fremgår heller ikke, hvorfor banen ikke er blevet sænket, således at der kan bygges en bro for Egnsplanvej over banen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Det spøger på strækningen Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2012, 13:04 (4331 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og afslutningsvist (indtil videre;-)) skal vi da så lige se, hvor det er at jernbanen skal sænkes for at give plads til en bro for den nye Egnsplanvej.

Jeg er ikke vejingeniør og skal ikke gøre mig klog på, hvorfor det i det hele taget er nødvendigt at sænke jernbanen. Kunne man "ikke bare" hæve den nye vej lidt mere end oprindelig planlagt?

Nå, det er der sikkert en fornuftig forklaring på.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det spøger på strækningen Aalborg-Aalborg Øst

af jaer, 20/6 2012, 15:47 (4330 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Jeg er ikke vejingeniør og skal ikke gøre mig klog på, hvorfor det i det hele taget er nødvendigt at sænke jernbanen. Kunne man "ikke bare" hæve den nye vej lidt mere end oprindelig planlagt?

Nå, det er der sikkert en fornuftig forklaring på.

Ja, nemlig den, at man af landskabsmæssige grunde ønskede så lav en bro som muligt. Så adskillige fagfolk (herunder vej-, bro og jernbaneingeniører) og andre interessenter (nok ikke mindst arkitekter og politikere) har været med i den beslutning. Man laver jo ikke en banesænkning bare for sjov.

/Jan

Avatar

Måske millioner på vej til havnebane til Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/1 2013, 09:31 (4127 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg prøvede at søge på Nordjyske Stiftstidendes hjemmeside og stødte på disse 12 artikler af nyere og lidt ældre dato.

Havnen har åbenbart overtaget havnebanen og nogle arealer mod til gengæld at skulle bekoste renovering af banen.

Det fremgår dog ikke, hvorfor havnen så ikke har levet op til sin del af aftalen.

Og det fremgår heller ikke, hvorfor banen ikke er blevet sænket, således at der kan bygges en bro for Egnsplanvej over banen.

Nu sker der måske lidt i sagen:

http://www.nordjyske.dk/nyheder/millioner-paa-vej-til-jernbane/a8ce3f08-33be-4cd6-afda-...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Overkørsel 23 på havnebanen Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/4 2013, 22:17 (4018 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Her har vi et billede af overkørsel 23 mellem Aalborg og Aalborg Øst, hvor Hadsundvej passerer havnebanen. Billedet er taget fra syd mod nord og er af lidt ældre dato, idet det er optaget 2. oktober 2011.

Færdselstavlen der er markeret med grønt blev for måneder siden molesteret og sandsynligvis blev den pløjet ned af en bilist. Den har siden da ligget i vejkanten. Jeg passerer stedet næsten dagligt og undrer mig ikke over, at den ligger der. Der er jo ingen trafik på banen og selv om Aalborg Havn har afsat millioner til renovering af banen, er der mig bekendt ikke sket noget endnu.

Stor var min undren derfor, da jeg nu i eftermiddags passerede overkørslen: Nogen havde gravet et fint hul og havde rejst færdselstavlen op igen. Jeg kunne ikke se, om der var puttet beton i hullet. Men det så ud til, at der nu sker noget. I hvert fald med færdselstavlen. Det, der især undrede mig, var, at da jeg i går aftes lørdag passerede stedet ved 19.30-tiden, lå færdselstavlen stadig ned. Eller sagt med andre ord: Hullet er gravet i dag, færdselstavlen er rejst i dag og hvis der er beton i hullet, må det også være puttet i hullet i dag. Dét synes jeg godt nok er underligt! Og selv om jeg kunne forestille mig, at Limfjordsbanen måtte være interesseret i at få banen renoveret og genåbnet så hurtigt som muligt, tvivler jeg på, at de er blevet underentreprenør til Banedanmark, der jo vedligeholder banen på vegne af Aalborg Havn.

Og at forestille sig at Banedanmark graver huller og fylder beton heri på en ikke-trafikeret havnebane i bededagsferien, kræver nok mere end et særligt kærlighedsforhold til havnebaner.

Så mine herrer: Spøger det (igen) på strækningen Aalborg-Aalborg Øst? Eller er det mig, der ikke har styr på, hvad jeg har set hvornår? Men uanset svaret herpå: Hvorfor har "man" (hvem det så end er) kastet sig over reparation af overkørslen lige nu?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Overkørsel 23 på havnebanen Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/5 2013, 12:14 (4009 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så mine herrer: Spøger det (igen) på strækningen Aalborg-Aalborg Øst? Eller er det mig, der ikke har styr på, hvad jeg har set hvornår? Men uanset svaret herpå: Hvorfor har "man" (hvem det så end er) kastet sig over reparation af overkørslen lige nu?

Ovenstående spørgsmål er stadig ubesvaret. Til gengæld er overkørslen nu repareret. Hvem, der har repareret den, ved jeg ikke. Den anden dag så jeg en bil fra "Bravida" i "mistænkelig" nærhed af overkørslen, uden dog at kunne konstatere, at overkørslen var målet for deres tilstedeværelse.

I dag passerede jeg atter stedet. Overkørslen er nu repareret og området omkring den tidligere nedlagte færdselstavle er nu friseret. Men om overkørslen virker, som den skal, ved jeg ikke. Som det fremgår af det nederste billedet er der skidt i rillen, hvilken beviser fraværet af et jernbanekøretøjs passage af overkørslen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Den nu genrejste færdselstavle med pænt friseret nærområde.
[image]
Udsigt fra øst mod vest. Den genrejste færdselstavle ses til højre.
[image]
Her har ikke kørt jernbanekøretøjer længe. Og hvad er nu det for noget sjusk, slask og slendrian: Strail-skiltet er gået løs?
Alle fotos: Overkørsel 23 Aalborg-Aalborg Øst, Hadsundvej, tirsdag den 7. maj 2013 kl. 9.09. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

20 millioner kr. til renovering af havnebane til Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/10 2014, 09:03 (3477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 21/10 2014, 09:17

Aalborg Havn A/S vil renovere havnebanen Aalborg-Aalborg Øst for 20 mio. kr. i 2015. Salsgchefen regner med "ugentlige" godstog og - under visse forudsætninger - "daglige" godstog:

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Nordjylland/2014/10/21/073453.htm

Vi håber på det bedste. Salgschefer er pr. definition positive mennesker.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Sporet til Grl.havnen?

af Morten Larsen, Nørresundby, 21/6 2012, 10:48 (4329 dage siden) @ lolliken

Sporet til Grønlandshavnen er i en rimelig god stand, jeg har fået fortalt at der på en del af strækningen er lagt nye skinner med betonsveller, og nu er det jo heller ikke IC4 hastigheder der køres med. Grunden til at der ikke kan køres på strækningen er den simple at der i forbindelse med bygningen af det nye supersygehus i Aalborg Øst skal laves en bro over banen.

Ikke korrekt. Fakta er:
Status er pt at der ingen sporombygning grundet vejoverføring af Egnsvej pt er igang, og sporet er lukket indtil videre, grundet banens dårlige tilstand, adskellige steder.
Havnen skal renovere sporet for et to-cifferet millionbeløb (rygter vil vide 25), og BDK ligeledes (her siger rygterne 3), da BDK stadig er infrastrukturejere af de første 300 meter af sporet, startende inde på Aalborg station.

Jeg havde iøvrigt den "tvivlsomme ære" af at være lokomotivfører på det sidste tog der har kørt derude - Limfjordsbanens juletræstog den 11. december 2011. Vedhæftet et billede af "det sidste tog" (rangertræk) derude:

[image]

--
Mvh Morten L.

Avatar

Limfjordsbanen til Skørping med damp

af Morten Larsen, Nørresundby, 2/7 2012, 07:51 (4318 dage siden) @ andersj

Limfjordsbanen kører i år hver søndag fra Aalborg til Skørping med hhv. damplokomotivet HV3 og "Marcipanbrødet" AHJ ML5206. Der er afgang fra Aalborg Banegård klokken 10:30 og 13:30 med stop i Svenstrup J og Støvring. Det er også muligt at stige på ved remisen klokken 9:30 for at opleve den omfattende rangering ind til perronen.

Læs mere på www.limfjordsbanen.dk

Jep - igår blev sommesæsonen skudt igang, med HV3 i spidsen:

[image]

--
Mvh Morten L.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak