Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Nummerforvirring B-maskiner (Generelt)

af Per Hauberg, 21/6 2012, 00:45 (4349 dage siden)

Min hukommelse spiller mig jævnligt et puds, men her er noget, der virkelig nager mig:
I materieloversigten her på siden opføres B45 som værende bevaret, og det fortælles i maskinens CV, at det var den, der "optrådte" i den herlige film "DSB Før og Nu" fra 1935.
Eet eller andet sted i baghovedet vil jeg have filmens maskine til at hedde nr 40 - og det sidder også på nethinden, at der står nr 40 på pufferplanken på maskinen i Odense. Jeg har ikke selv en kopi af filmen, og har heller ikke lige tid til at fare afsted til Fyn for at se efter, så:
Kan nogen hjælpe mig ud af vildfarelsen ?

vh

Per

Nummerforvirring B-maskiner

af Schack, Odense, 21/6 2012, 02:14 (4349 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per.

Er det ikke H40 "Jacob" som du tænker på?

--
Med venlig hilsen
Peter Schack

Nummerforvirring B-maskiner

af KimC, 21/6 2012, 06:45 (4349 dage siden) @ Schack

Jeg mener også det må være H40 der er tale om. Der er jo visse ydre ligheder mellem gl H og B.

Noget helt andet er at jeg har en erindring om at have set B45 "køre" solo på en ældre farvefilm. Maskinen er tydeligvis kold og har fået et skub uden for kameraets synsfelt. Noget lignende laver man med P125

Nummerforvirring B-maskiner

af Ole M. Nielsen ⌂, 21/6 2012, 10:16 (4349 dage siden) @ KimC

Jeg mener også det må være H40 der er tale om. Der er jo visse ydre ligheder mellem gl H og B.

Noget helt andet er at jeg har en erindring om at have set B45 "køre" solo på en ældre farvefilm. Maskinen er tydeligvis kold og har fået et skub uden for kameraets synsfelt. Noget lignende laver man med P125


Det er i filmen "Farvel til dampen" og det er J 1 der har fået et "puf".

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Nummerforvirring B-maskiner

af Per Hauberg, 21/6 2012, 13:17 (4349 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jep - og en tot twist i skorstenen ;-)

Avatar

Nummerforvirring B-maskiner

af Per Hauberg, 21/6 2012, 13:16 (4349 dage siden) @ Schack

Vel er det da så !
Det må være de runde glughuller, der har taget fuppen på mig...
Tak, Schack

Per

Nummerforvirring B-maskiner

af Emil, 21/6 2012, 12:37 (4349 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per!

Jeg ser at du allerede har fået et svar på dit spørgsmål men hvis du vill se på "DSB -Før og nu" så kan du se den på dette link.

http://moviscop.dk?vif=851-01F1698

Mvh!

Emil

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak