Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ganske almindelig hverdag (Generelt)

af Per Hauberg, 23/6 2012, 19:18 (4347 dage siden)

Et helt almindeligt hverdagsbillede anno 2012. -Om en halv snes år er det historie (udfra de uskrevne regler på landets førende jernbaneside).
Nordgående IC lidt syd for Hasselager Skt. Hans Aftensdag i middagsstunden.
MO kom jeg meget sent i gang med at fotografere, for - som en klog mand har skrevet her: det var jo hverdagens almindeligste tog. Nu er jeg så kommet igang med MF.

Husk nu i aften: Der er ingen grund til at sende madammen til Bloksbjerg på en umagelig kost, når der går tog hele vejen !

[image]

Ganske almindelig hverdag

af KimC, 23/6 2012, 20:18 (4347 dage siden) @ Per Hauberg

Et helt almindeligt hverdagsbillede anno 2012. -Om en halv snes år er det historie (udfra de uskrevne regler på landets førende jernbaneside).
Nordgående IC lidt syd for Hasselager Skt. Hans Aftensdag i middagsstunden.
MO kom jeg meget sent i gang med at fotografere, for - som en klog mand har skrevet her: det var jo hverdagens almindeligste tog. Nu er jeg så kommet igang med MF.

Husk nu i aften: Der er ingen grund til at sende madammen til Bloksbjerg på en umagelig kost, når der går tog hele vejen !

Tak for et hverdagsbilled!
Dengang med MO kostede det knapper at tage billeder. Der er mange billeder jeg ærgrer mig over ikke at have fået taget, men 24 billeder kostede 100 Kr i 1980, og det var også penge af en lærlingeløn.
I dag er det billigere, men vil nutidens filformater kunne læses af fremtidens styresystemer om bare 20 år?

Hvad angår transporten til Bloksbjerg synes jeg man skal hode fast i de traditionelle transportmidler.

Der er jo heller ingen der synes det hører sig til at køre juletræstog med en Transrapid, vel?

Ganske almindelig hverdag

af Søren Jakobsen, Randers, 23/6 2012, 21:33 (4347 dage siden) @ KimC

I dag er det billigere, men vil nutidens filformater kunne læses af fremtidens styresystemer om bare 20 år?

Ja mon ikke, efterspørgelsen skal jo nok være der!

Ganske almindelig hverdag

af KimC, 23/6 2012, 22:44 (4347 dage siden) @ Søren Jakobsen

I dag er det billigere, men vil nutidens filformater kunne læses af fremtidens styresystemer om bare 20 år?


Ja mon ikke, efterspørgelsen skal jo nok være der!

Tja, hvem kan f.eks. læse en 5 1/4" floppydisk nutildags? Eller videobånd på Betamax?

Ganske almindelig hverdag

af Søren Jakobsen, Randers, 23/6 2012, 22:47 (4347 dage siden) @ KimC

Tja, hvem kan f.eks. læse en 5 1/4" floppydisk nutildags? Eller videobånd på Betamax?

Er den sammenligning ikke lidt søgt, der er jo milliarder af billeder i JPEG, TIFF og diverse RAW formater, de kan jo godt udgå, men at det skulle ske på en måde sådan at ens filer bliver ubruglige tror jeg slet ikke på.

Ganske almindelig hverdag

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/6 2012, 23:47 (4347 dage siden) @ Søren Jakobsen

Tja, hvem kan f.eks. læse en 5 1/4" floppydisk nutildags? Eller videobånd på Betamax?


Er den sammenligning ikke lidt søgt, der er jo milliarder af billeder i JPEG, TIFF og diverse RAW formater, de kan jo godt udgå, men at det skulle ske på en måde sådan at ens filer bliver ubruglige tror jeg slet ikke på.

Man er desværre nødt til at skelne mellem dataformatet og lagringsmediet. De forskellige dataformater kan formodentlig læses til evig tid, det vil blot være et spørgsmål om den rette software.

Valget af det rette lagringsmedie vil være afgørende for tilgængeligheden af den gemte data om 20-30 år. En hjemmebrændt CD vil nok ikke være læselig længere, men hvad med en USB Flash enhed ?? - det vides ikke.

Ganske almindelig hverdag

af KimC, 24/6 2012, 08:26 (4346 dage siden) @ Henrik Hansen

Valget af det rette lagringsmedie vil være afgørende for tilgængeligheden af den gemte data om 20-30 år. En hjemmebrændt CD vil nok ikke være læselig længere, men hvad med en USB Flash enhed ?? - det vides ikke.

På min gamle Win98 PC havde jeg installeret Gyldendals Røde Ordbøger. De er kopibeskyttet, og for at kunne have dem med på en ny PC hvor der ikke længere er 3½" diskettedrev havde jeg installeret dem på et SD kort af "den gode slags". Det fungerede fint indtil for en måned siden, hvor kortet mistede sit indhold, der ikke kunne gendannes. Der var ingen problemer på resten af PC'en. Løsningen holdt i ca 8 år, en floppydisk kunne holde længere.
Jeg har set flere eksemper på mindre processorenheder hvor mikrocontrolleren har sin software liggende på flash - det er nemt at opdatere. Men softwaren kan altså mistes.
Jeg er ret sikker på at militæret ikke tillader flashlagring af software hvor et svigt i flashenheden kan få apparatet til at miste sin funktion. Til de formål skal der bruges One Time Programmable (OTP) kredse.

Mht til filformater vil de gængse jpg og gif sikkert kunne læses fremover, det er mere fabrikanternes RAW formater jeg kunne forestille mig blive ændret så de ikke længere er bagudkompatible, eller udgå helt hvis en fabrikant går rabundus.

Ganske almindelig hverdag

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 24/6 2012, 23:44 (4346 dage siden) @ KimC

Valget af det rette lagringsmedie vil være afgørende for tilgængeligheden af den gemte data om 20-30 år. En hjemmebrændt CD vil nok ikke være læselig længere, men hvad med en USB Flash enhed ?? - det vides ikke.


På min gamle Win98 PC havde jeg installeret Gyldendals Røde Ordbøger. De er kopibeskyttet, og for at kunne have dem med på en ny PC hvor der ikke længere er 3½" diskettedrev havde jeg installeret dem på et SD kort af "den gode slags". Det fungerede fint indtil for en måned siden, hvor kortet mistede sit indhold, der ikke kunne gendannes. Der var ingen problemer på resten af PC'en. Løsningen holdt i ca 8 år, en floppydisk kunne holde længere.

Jeg ville nu ikke stole på en 8 år gammel floppy.
Det er lidt af et hestearbejde, men vigtige backups (billeder) skal kopieres i en jævn strøm.
Kopier CD-ROM'en, DVD'en eller flashdisken over hvert 3-5 år. Helst så ofte som man kan holde ud, uden at der bliver for meget arbejde ved det. Digital fotos kan også forgå på en gammel død floppy, som er opbevaret forkert, præcis som negativer og diapositiver, som vi tidligere har hørt om med mug mm.

Jeg har siddet med en kasse 3,5 tomme floppyer, hvor over halvdelen var døde. Farvel til guldkorn ekspressen, indtil jeg fik den fundet på en anden diskette :-/

Et eller andet sted har jeg dog både 3,5 tomme og 5,25 tomme drev, der stadig burde fungere. Jeg har blanke 8 tommer diske, men ikke noget drev til dem :-P Man ved jo aldrig hvad man render ind i at skulle redde. :-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ganske almindelig hverdag

af ivar, 23/6 2012, 20:52 (4347 dage siden) @ Per Hauberg

Jaja, lad gå, vi er jo blevet slappe og komfortable, men det bliver altså ikke på 1ste

Ganske almindelig hverdag

af KimC, 23/6 2012, 22:45 (4347 dage siden) @ ivar

Jaja, lad gå, vi er jo blevet slappe og komfortable, men det bliver altså ikke på 1ste

Men hvis man tager et IC3 tog er chancen for at det bliver med ild under bagdelen trods alt tilstede ;-)

Avatar

Apropos kosteskaftsbefordring

af Per Hauberg, 24/6 2012, 02:54 (4347 dage siden) @ KimC

[image]

For to år siden var der een af damerne, der havde navigeret galt - hun var endt på stationsbygningen i Elend.


Opstigning begynder. Afgang fra Drei Annen Hohne mod Bloksbjerg (Brokcen) - Ikke meget første klasse dér. Men stadig ikke så mange knaster i stolene som i fruens kosteskaft.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak