Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB S-736

af Lars Kragh, 15/12 2010, 15:37 (4892 dage siden)

Hej

Hvem kan hjælpe mig med disse billeder?

I forbindelse med flytning fandt jeg disse 4 billeder som jeg har taget i begyndelsen af 1970'erne, med et særtog med DSB S-736.

De er taget i forbindelse med et særtog, og om det var DJK eller HgJK som var arrangør står i det uvisse.

Der er 2 foto taget på Ll. Skendsved, 1 foto i Køge hvor man kan se lidt af ØSJK nr. 8 eller nr. 9, samt en "rumpeged"

Og så er der et ved en udkørsel - Køge?????

Læg mærke at der ikke er påsat nummerplade på røgkammeret, har på et tidspunkt set et billede af S-736 med en røgkammerplade som er malet med lagtranferes og ikke messingplade.

Er der nogen som kan hjælpe???

Mange hilsner
Lars:-)

[image]
[image]
[image]
[image]

DSB S-736

af LkfBw, 16/12 2010, 05:22 (4891 dage siden) @ Lars Kragh

Hej Lars

Kan ikke huske hvem der var arrangør af udflugten, men kan hjælpe dig lidt alligevel.
Det første og sidste billed er ikke fra Lille Skensved, de er taget i Herfølge hvor toget ventede på at blive overhalet af et ordinært tog, trukket vist nok af MY 1114. Var der selv den dag og har billeder næsten identiske med dine. Placeringsmæssigt er billed nr 3 sværere, toget er stadig sydgående,´og det er ikke i Køge, og hvis det skulle være en dobbeltsporet strækning, kører toget ad venstre spor hvilket lyder en smule usandsynligt på den tid men der kan jo ha været en årsag til det. Mit gæt er at vi er i nærheden af Næstved. Mener at kunne ane togvejssignaler(TU)i baggrunden hvilket Køge aldrig har haft.

Nogen der har et bedre bud?

Hilsen Bo

DSB S 736 (+ 7 fotos)

af Niels Munch, 16/12 2010, 08:12 (4891 dage siden) @ Lars Kragh

Kære Lars,

Jeg skal forsøge at komme et svar nærmere:

Stammen efter S-maskinen med en gammel postvogn, Cle og Cl-vogne kunne meget vel indikere, at særtoget var det, der kørte på bl.a. Lille Syd den 4. marts 1973.

Særtoget var foranstaltet af folkene bag Østsjællandske Jernbane Klub (ØSJK), og ØSJK afholdt faktisk stiftende generalforsamling på denne dato.

Den foregik på Hårlev Kro, og mellem Køge og Hårlev blev toget fremført af ØSJS lok 8 og 9 i forspand.

I anledning af dit spørgsmål har jeg fundet mine dias frem og pudset glassene, så alle nu kan se:

[image]
ØSJS lok 8 foran det gamle vandtårn i Køge 04.03.1973 (nm).

Bemærk, at loket stadig har påmonteret stativer til de hæv- og sænkbare vinterplove.

[image]
S 736 ankommer til Køge. I baggrunden slagteriet. 04.03.1973 (nm).

[image]
S 736 har rangeret fri af stammen, Køge 04.03.1973 (nm).

[image]
ØSJS lok 8 på drejeskiven foran Køge gl. remise, 04.03.1973 (nm).

[image]
ØSJS lok 8 og 9 gør klar til at overtage stammen. Køge 04.03.1973 (nm).

Lokomotiverne har dampvarmekedel med tilhørende -rør og koblinger.

[image]
Særtoget til ØSJS og S 736 i Køge, 04.03.1973 (nm).

[image]
Særtoget er ankommet i Hårlev, 04.03.1973 (nm).

Bedste hilsener
Niels

DSB S 736 (+ 7 fotos)

af Jørgen @, 16/12 2010, 13:49 (4891 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og Bo

Det er rigtigt at billederne er fra den 04.03.73, men det er ikke den dag ØSJK blev stiftet, det skete året før, der er der i mod tale om klubbens 1. års fødselsdagstur fra København til Vordingborg, og med en afstikker til Østbanen. Toget kom så vidt jeg husker kun til Næstved, da man var bange for at der ikke var kul nok til at køre til Vordingborg.

Turen retur til København, gik så vidt jeg husker over Ringsted og med kørsel i højre side. Kan det billed 3. billed ikke være fra en af mellemstationerne mellem Køge og Næstved.

Jørgen (tidligere Trafikchef ØSJK)

Køge 04.03.1973 (+ 1 foto)

af Niels Munch, 16/12 2010, 17:20 (4891 dage siden) @ Jørgen

Halløj Jørgen,

Mange tak for korrektionen af min "sjuskefejl" :-) .

Ved samme lejlighed tog jeg dette foto:

[image]
Inspektionsbil ved Køge gl. remise, 04.03.1973 (nm).

Kan du evt. kaste lys over, hvorfra den kom, og hvorhen den forsvandt?

Bedste hilsener
Niels

Køge 04.03.1973 (+ 1 foto)

af Jørgen @, 18/12 2010, 16:24 (4889 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

ØSJK fik to draisiner fra DSB i køreklar stand umiddelbart efter stiftelsen. Den som du har taget billed af blev fra starten af stillet til rådighed for din forgænger, blandt anden i forbindelse med hans bryllup. ØSJS som det hed den gang brugte den også til inspektionskørsel på banen. I 1993 var de i så dårlig stand at de enten skulle ophugges eller istandsætte, dette kunne ØSJK ikke magte så man kontaktede VSVJ som var nystiftet, om de ville have dem, og det ville de gerne.

Draisinen på billedet blev istandsat, men under opholdet hos automaleren brandte værkstedet og bilen.

De bedste hilsner
Jørgen

DSB S-736

af Lars Kragh, 17/12 2010, 04:37 (4890 dage siden) @ Lars Kragh

Hej Niels og Jørgen

Tak for jeres svar - der er nu noget der er gravet frem af de gamle - brugte - hjerneceller ;-)

Husker vist også at særtoget kun kom til Næstved - om Erik Hellesen kan huske noget ved jeg ikke.

Rigtig god weekend

Mange hilsner
Lars

DSB S-736

af MR, Frederiksberg, 17/12 2010, 15:26 (4890 dage siden) @ Lars Kragh

Hej Lars,

måske hjælper dette billede lidt.

[image]

Datoen er 14-12-1975, og stedet naturligvis drejeskiven i Næstved.

VH Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak