Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 29/7 2012, 19:03 (4290 dage siden)

Jeg kan huske at DSB i 1975 indsatte Bno (litra Bn-vogne med styrekabler til litra MO) på Frederikssundbanen. Disse afløste efterhånden de ældre Cll-vogne. Oprangeringen var: MO+Bno+Bno+MO.

I "Cll tiden" var det derimod sjældent at Cls og Bhs, kørte på Frederikssundbanen, men når det skete var oprangeringen MO+MO+Cll+Cls eller MO+MO´Cll+Bhs. Den normale oprangering var MO+Cll+Cll+MO.

På jernbanen.dks side over vogne står der, at disse vogne blev anvendt på Frederikssundbanen, men jeg synes at have læst at litra Bno, også få gange har været anvendt på Hareskovbanen og måske også på Lille Nord.

Da MO-togene blev afløst af litra ML på Lille Nord i 1984, er der et "hul" på ca. seks år, hvor litra Bno, vel egentligt godt kunne have været indsat på denne strækning, idet MO-togene blev afløst af litra MX fra 1978-79. MX togege var oprangeret MX+Bn+Bn+Bns. Flere Bn-vogne kunne også forekomme.

Jeg håber at nogen kan besvare mit spørgsmål, men med den brede viden, der er blandt brugerne på jernbanen.dk, er jeg temmelig sikker på at nogen er i stand til det:-)

God søndag

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Litra Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af UTJ, 29/7 2012, 19:07 (4290 dage siden) @ Erik H

Vi har diskuteret det før, og det er rigtigt at Bno har optrådt på lillenord.
Jeg har kørt med Mo-Bno-Mo og også Mo-Bhs-Bno-Mo, hvor styreledningerne lige skulle ud mellem harmonikaen og gummivulsten. Det forekom bla da Bhl-vognene var under revision, så de kunne køre nogle år til med levetidsforlængede Mo-vogne.

Avatar

Litra Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af Erik H, Frederikssund, 29/7 2012, 19:47 (4290 dage siden) @ UTJ

Jeg kan se på jernbanen.dk under "DSB vogne", at der var fem Cll vogne der blev omlitreret, efter ombygning til Bhl. På billederne er der ikke umiddelbart nogen udvendige ændringer at se, men de var måske mere apteringen der blev ændret på?

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Litra Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af UTJ, 29/7 2012, 19:51 (4290 dage siden) @ Erik H

Jeg kan se på jernbanen.dk under "DSB vogne", at der var fem Cll vogne der blev omlitreret, efter ombygning til Bhl. På billederne er der ikke umiddelbart nogen udvendige ændringer at se, men de var måske mere apteringen der blev ændret på?

Det er nemlig korrekt - der kommer i øvrigt en bog i den kommende tid hvor emnet også behandles ;-)

Litra Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af Flemming Jakielski, Rødovre, 29/7 2012, 20:36 (4290 dage siden) @ UTJ

Vi har diskuteret det før, og det er rigtigt at Bno har optrådt på lillenord.
Jeg har kørt med Mo-Bno-Mo og også Mo-Bhs-Bno-Mo, hvor styreledningerne lige skulle ud mellem harmonikaen og gummivulsten. Det forekom bla da Bhl-vognene var under revision, så de kunne køre nogle år til med levetidsforlængede Mo-vogne.

Til gengæld har Bn familien aldrig optrådt på Hareskovbanen bortset fra en DJK udflugt i april 1972. Det længste man kom mod moderne materiel var Bhs (og ikke Bhl.) Stadig med Cll og Mo rundt om.

Flemming J

Litra Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af Jens MO-Møller @, 29/7 2012, 23:09 (4290 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det er næsten rigtigt Flemming, men fredag aften den 23. september 1977, altså sidste aften med MO på Hareskovbanen inden der fra middagstid dagen efter blev indsat S-tog, kørte en stamme rundt med MO - BNO - BNO - MO, men hvor mange omgange den nåede at køre, ved jeg ikke!

Venlig hilsen

Jens Møller

Litra Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af Flemming Jakielski, Rødovre, 30/7 2012, 12:05 (4289 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er næsten rigtigt Flemming, men fredag aften den 23. september 1977, altså sidste aften med MO på Hareskovbanen inden der fra middagstid dagen efter blev indsat S-tog, kørte en stamme rundt med MO - BNO - BNO - MO, men hvor mange omgange den nåede at køre, ved jeg ikke!

Venlig hilsen

Jens Møller

OK. Da var jeg på vej fra USA til Japan på et Mærsk skib, så du har nok ret. Det tyder på, at en reservestamme har været sat ind. Vel sagtens en stamme til Ballerup-Frederikssund.

Det med en reservestamme har også været prøvet på Frederikssundsbanen. På grund af en afsporing på Helgoland en efterårsdag i 1988 måtte man tage reservestammen på Hovedbanen til myldretiden. Det var så stadig Bns og Bn, med med en ME ( 1513), men prikken over I'et var, at stammen vendte modsat, altså med BNS mod Frederikssund. Det skyldtes, at det var Bns-z 537, altså den der vendte modsat af hensyn til evt kørsel som erstatning for Ma-Bs. Det passede ikke togføreren, for hun kendte så ikke strækningen når man kiggede ud af vinduet fra tjenestekupeen !! Stammen kørte kun to omgange og blev så sendt hjem til Kh igen.

Flemming

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af Svend, 29/7 2012, 19:18 (4290 dage siden) @ Erik H

Lille Nord: Det var kun ganske få tog (i myldretiderne) der havde indsat en mellemvogn - de fleste kunne således nøjes med MO+styrevogn. Mon ikke man i DSB har tænkt, at Bn(o)-vognene kunne gøre større gavn i den sjællandske regionaltrafik i stedet for at holde stille det meste af dagen i Helsingør.

--
Svend

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af gamle ole, 30/7 2012, 12:22 (4289 dage siden) @ Erik H

Jeg kørte meget med de omtalte 3 baner, og har kun set Bno mf på Frederikssundsbanen og ikke på de andre. Som der også i tråden er beskrevet var det i fasen efter cl mf indtil S-togene.

Hilsen Ole

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 23/4 2015, 10:22 (3292 dage siden) @ gamle ole

Hej

Jeg kom lige til at scanne det her - så helt apropos. Ingen garanti for Bno i stammen.

[image]

Hillerød september 1982.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Bns på Lille Nord - 1 foto

af gamle ole, 23/4 2015, 11:50 (3292 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja, unægteligt Hillerød St, men hvad laver Bn(o) mon der? Ligner en MO der er bagerst. Tomkørsel til Helsingør?

Hilsen Ole

Bns på Lille Nord - 1 foto

af jaer, 23/4 2015, 12:06 (3292 dage siden) @ gamle ole

? Ligner en MO der er bagerst. Tomkørsel til Helsingør?

Hilsen Ole

Arh, alene tagprofilet og det på taget (eller rette manglen på samme) indikerer kraftigt, at det ikke er MO.

Det synes mere som MX ud fra kølegitrene.

/Jan

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Svend, 23/4 2015, 13:32 (3292 dage siden) @ gamle ole

Ja, unægteligt Hillerød St, men hvad laver Bn(o) mon der? Ligner en MO der er bagerst. Tomkørsel til Helsingør?

Jeg kan nu ikke få øje på nogen MO ...... til gengæld kan jeg se en stamme bestående af Bns-Bn-Bn-MX (eller MY). Sidst i 70´erne og sikkert også først i 80´erne måtte man køre tomme stammer fra Helsingør til parkering i Hillerød, da der ikke var sporplads i Helsingør. Om det kan være en sådan på vej mod Helsingør, er ikke lige til at sige - jeg husker dog disse materieltog som noget længere, end vi ser på billedet.

--
Svend

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Poul Andersen, 23/4 2015, 13:37 (3292 dage siden) @ Svend

Ja, unægteligt Hillerød St, men hvad laver Bn(o) mon der? Ligner en MO der er bagerst. Tomkørsel til Helsingør?


Jeg kan nu ikke få øje på nogen MO ...... til gengæld kan jeg se en stamme bestående af Bns-Bn-Bn-MX (eller MY). Sidst i 70´erne og sikkert også først i 80´erne måtte man køre tomme stammer fra Helsingør til parkering i Hillerød, da der ikke var sporplads i Helsingør. Om det kan være en sådan på vej mod Helsingør, er ikke lige til at sige - jeg husker dog disse materieltog som noget længere, end vi ser på billedet.

Det er en MX.

Mvh.
Poul.

Bns på Lille Nord - 1 foto

af h087 ⌂, køge, 23/4 2015, 14:10 (3292 dage siden) @ Poul Andersen

:-)

MX

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Erik H, Frederikssund, 23/4 2015, 16:24 (3292 dage siden) @ h087

Det er tydeligvis et MX-lokomotiv der skubber, så det kan ikke være Bno-vogne der ses på fotoet, da disse så vidt jeg ved ikke kunne køre med Bns-styrevogn, da o´et i Bno netop angav, at vognene var forsynet med styrekabler til litra MO. Derfor må det være Bn-vogne samt en Bns vogn, der er vist på fotoet.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Bns på Lille Nord - 1 foto

af gamle ole, 23/4 2015, 16:46 (3292 dage siden) @ Erik H

Ja, efter Hennings forstørrelse er der ingen tvivl. MX og ej MO (selvom det med Bno-vogne i princippet kunne have været tilfældet).

Hilsen Ole

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 23/4 2015, 16:58 (3292 dage siden) @ Erik H

Det er tydeligvis et MX-lokomotiv der skubber, så det kan ikke være Bno-vogne der ses på fotoet, da disse så vidt jeg ved ikke kunne køre med Bns-styrevogn, da o´et i Bno netop angav, at vognene var forsynet med styrekabler til litra MO. Derfor må det være Bn-vogne samt en Bns vogn, der er vist på fotoet.

Mig bekendt havde Bno også ITC-kabel. A+B kablerne er ikke til hinder for kørsel i ITC-styrevognstog.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 24/4 2015, 01:12 (3292 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik Olsen

Du har fuldstændig ret! Jeg har selv kørt i et "Bns-tog" på Kystbanen med en Bno og taget et billede af enten A eller B ledningen, billedet blev ikke anvendeligt, der var ikke lys nok.

Til Svend: så vidt jeg ved var et et ordinært tog og ikke et tomt materiel.

Med natlig hilsen
Lars Møller Jensen

Bns på Lille Nord - 1 foto

af UTJ, 24/4 2015, 01:34 (3292 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Erik Olsen

Du har fuldstændig ret! Jeg har selv kørt i et "Bns-tog" på Kystbanen med en Bno og taget et billede af enten A eller B ledningen, billedet blev ikke anvendeligt, der var ikke lys nok.

Til Svend: så vidt jeg ved var et et ordinært tog og ikke et tomt materiel.

Bno-vognene blev brugt i flæng med Bn-vognene efter MO-vognene var erstettet med MX på Frederikssundbanen. Og ja det ligner et ordinært passagerførende tog på Lille Nord, for på dette tidspunkt (1982 - efter leverance af MZ4) blev der (efter hukommelsen) ikke anvendt MX i Kystbanestammer.

Men som vi har diskuteret for en del tid siden blev Bno-vognene en gang imellem anvendt i Lille Nords MO-tog.

Avatar

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Erik H, Frederikssund, 23/4 2015, 19:53 (3292 dage siden) @ Svend

Nu vi er ved litra MO, har jeg et spørgsmål: er det rigtigt at Lille Nord var den sidste strækning der blev betjent af Mo´ere og for den sags skyld også Cll og Cls?

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Bns på Lille Nord - 1 foto

af UTJ, 23/4 2015, 20:55 (3292 dage siden) @ Erik H

Nu vi er ved litra MO, har jeg et spørgsmål: er det rigtigt at Lille Nord var den sidste strækning der blev betjent af Mo´ere og for den sags skyld også Cll og Cls?

Ja, men til sidst ver det MO og Bhl og Bhs. Bhl'lerne var Cll'ere med nye sæder, men ellers som Cll'erne. Bhs var meget mere ombygget, men var tidligere Cl-vogne - led på jernbanens database.

Avatar

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Erik H, Frederikssund, 23/4 2015, 21:39 (3292 dage siden) @ UTJ

Jeg kan godt huske at have set litra Bhs, der jo var ombyggede Cls styrevogne.
Disse optrådte ikke så ofte på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund, da der på denne strækning normalt kørte med oprangeringen MO+Cll+Cll+MO. Nogle gange skete det dog at der kom en stamme bestående af Mo+MO+Cll+Cls eller Bhs.

Jeg har indsat et foto fra Frederikssund Station taget omkring 1970, hvor det er en Bhs-styrevogn der er koblet til stammen. Drenge der stå ved siden af Bhs-styrevognen er mig som 9 årig.:-)Det må jo siges at være en temmelig omfattende ombygning vognen havde gennemgået fra sin tid som Cls-styrevogn til Bhs-styrevogn. Den gammeldags harmonikaovergang var dog ikke blevet udskiftet med en mere moderne, bestående af gummivulster. Hvis man havde foretaget en udskiftning af denne overgang, var resultatet vel blevet en litra Bgs-styrevogn!

Linket under fotoet viser en CLS-vogn inden ombygningen.

Med venlig hilsen

Erik H

[image]

Litra CLS

--
Erik H
[image] [image]

Bhs på Lille Nord - 3 foto

af Steff, 23/4 2015, 21:50 (3292 dage siden) @ Erik H

Go´aften

Bare et lille visuelt supplement til de sidste Mo fremførte stammer.:

Først dog en CLS og en Bhs ved siden af hinanden i Esbjerg. CLS til venstre og Bhs til højre:
[image]

Derefter apteringen i en Bhl:
[image]

Så en Bhs:
[image]

Og endelig en standardstamme i Helsingør:
[image]
MO 1850=BHL 403=BHS 820, 26. april 1984.

Med venlig hilsen og fortsat god aften

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Bns på Lille Nord - 1 foto

af gst, 23/4 2015, 21:55 (3292 dage siden) @ Erik H

Som UTJ allerede har skrevet: Bhs er ikke ombygget fra Cls. Bhs er ombygget fra Cl.

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 23/4 2015, 22:03 (3292 dage siden) @ Erik H

Jeg kan godt huske at have set litra Bhs, der jo var ombyggede Cls styrevogne.

Nej, Bhl blev ombygger tfra Cl, ikke Cls.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/4 2015, 17:17 (3290 dage siden) @ Svend

Hej

jeg har lige kigget på materieltogene i tjenestekøreplaner (stikprøver) og kan konstatere at de bekræfter min hukommelse. En tom MY henter ITC-stamme i Hillerød i de små timer og afleverer stammen ved 19-tiden.
Mit billede er taget før middag efter lysforholdene at dømme. Det er sandsynligvis et Stand-in for et ML-tog.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Bns på Lille Nord - 1 foto

af gst, 25/4 2015, 17:36 (3290 dage siden) @ Lars Møller Jensen

ML var ikke leveret i 1982; men der nok en erstatning for MO.

Bns på Lille Nord - 1 foto

af Niels Munch, 25/4 2015, 17:42 (3290 dage siden) @ gst

ML var ikke leveret i 1982; men der nok en erstatning for MO.

Nemlig, som det fremgår af mit fotobidrag her, kom ML først i drift i SEP 1984.

M.v.h.
Niels

Bns på Lille Nord - 1 foto - korrektion

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/4 2015, 17:43 (3290 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Jeg fandt den gamle OP fra 1982 og der kan man læse at ITC-stammen, som blev opstillet i Hillerød, bestod af 2Bn-An-3Bn-Bns. Den ankom til Hillerød ved 18 og kørte igen 12 timer senere.

Mit billede er taget om formiddagen efter lysforholdene at dømme.
Det er et Stand-in-tog for et MO-tog. LileNord havde dengang faste stammer Bhs-Bhl-MO.

Undskyld jeg kom til at blande ML ind i det, det er jo noget for tidligt.:-|

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af UTJ, 23/4 2015, 19:04 (3292 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det er en "Frederikssundstamme" som man omkring 1982 +/- brugte af og til på grund af mangel på MO og vogne (det var vidst i renoveringsperioden for materiel til Lille Nord, dvs opfriskede MO'ere). Der var også ganske stor mangel på især mellemvogne, da man havde udrangeret en hel del Cls og Cll på dette tidspunkt.

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af esni, Frederikssund, 23/4 2015, 21:51 (3292 dage siden) @ UTJ

Det er en "Frederikssundstamme" som man omkring 1982 +/- brugte af og til på grund af mangel på MO og vogne (det var vidst i renoveringsperioden for materiel til Lille Nord, dvs opfriskede MO'ere). Der var også ganske stor mangel på især mellemvogne, da man havde udrangeret en hel del Cls og Cll på dette tidspunkt.

Og det kalder så et gammelt spørgsmål frem igen - et som jeg aldrig fik stilet til nogen der kunne svare:

Hvorfor fik Frederikssundsbanen MX+bn/bns, mens Lillenord fik Lynetter (med stor forsinkelse i forhold til resten af DSB)

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 24/4 2015, 01:18 (3292 dage siden) @ esni


Hvorfor fik Frederikssundsbanen MX+bn/bns, mens Lillenord fik Lynetter (med stor forsinkelse i forhold til resten af DSB)

Hej Esni

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed.
DSBs Y-tog ("lynetter") blev vedligeholdt i Hundested efter aftale med Hillerød Privatbaner,
og der er langt fra Frederikssund til Hundested via jernbane.

??? resten af DSB fik vel aldrig lynetter???

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af esni, Frederikssund, 24/4 2015, 06:37 (3292 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Hvorfor fik Frederikssundsbanen MX+bn/bns, mens Lillenord fik Lynetter (med stor forsinkelse i forhold til resten af DSB)


Hej Esni

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed.
DSBs Y-tog ("lynetter") blev vedligeholdt i Hundested efter aftale med Hillerød Privatbaner,
og der er langt fra Frederikssund til Hundested via jernbane.

??? resten af DSB fik vel aldrig lynetter???

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Det var dårligt formuleret - jeg mente at MO-erne på Lillenord fik lov at køre meget længere end i resten af DSB-nettet.

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af Niels Munch, 24/4 2015, 09:51 (3291 dage siden) @ esni

Det hører med til historien, at det jo var det daværende Hovedstadsråd (1974-89), som også havde ansvaret for HT og S-banen, der havde den politiske beslutnings- og bevillingskompetence vedr. materielfornyelsen på Lille Nord.

M.v.h.
Niels

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 24/4 2015, 11:08 (3291 dage siden) @ esni

Det var dårligt formuleret - jeg mente at MO-erne på Lillenord fik lov at køre meget længere end i resten af DSB-nettet.

Hej esni

alt forladt.;-) i øvrigt kan jeg tillægge at Hillerød privatbaner også holdt reservemateriel.


[image]

Nord for Hillerød st en af de sidste dage i december 1985.

[image]

Hillerød 1.august 1990

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af esni, Frederikssund, 26/4 2015, 13:01 (3289 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det var dårligt formuleret - jeg mente at MO-erne på Lillenord fik lov at køre meget længere end i resten af DSB-nettet.


Hej esni

alt forladt.;-) i øvrigt kan jeg tillægge at Hillerød privatbaner også holdt reservemateriel.


[image]

Nord for Hillerød st en af de sidste dage i december 1985.

[image]

Hillerød 1.august 1990

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Jeg kan godt huske tog med blandet DSB/HillerødPrivatbaner oprangering.

og jeg er for så vidt ikke i tvivl om at ML var en rigtig god løsning til Lillenord, men jeg synes at det var sørgeligt at det tog så reletivt lang tid at finde hen til den løsning. Hovedstadsrådet er nævnt som en af synderne til det.

Så vidt jeg kan se er MO + Cl(varianter) blevet afløst på mange forskellige måder:
- MX + Bn/Bns
- MR + MRD
- S-tog
- Lynetter
- ?

Avatar

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2015, 11:35 (3291 dage siden) @ esni

Efter hvad jeg ved, var der kun Lynetter (DSB litra ML) på Lille Nord.
I 1978 forsvandt litra MO fra strækningen mellem Ballerup og Frederikssund, hvor disse blev erstattet af litra MX+Bn+Bns. Dog blev der nogen gange også brugt litra MY som trækkraft. Jeg mener det var MX 1010 til 1019 der var afsat til denne strækning.
MX 1019 afsluttede dieselæraen på Frederikssundbanen om formiddagen 27. maj 1989.

Jeg har engang set en amatøroptagelse fra Veksø Station hvor det sidste MX-tog møder det første ordinære S-tog mod Frederikssund på netop denne dato.

Muligvis har en bruger på jernbanen.dk forum lagt denne video ud på YouTube, men jeg kan ikke finde den:-(

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Stammer på Lille Nord (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 24/4 2015, 12:34 (3291 dage siden) @ Erik H

Efter hvad jeg ved, var der kun Lynetter (DSB litra ML) på Lille Nord.

En kort overgang var der både Mo og ML:

[image]

[image]
ML 4901 x Mo (med Bhl og Bhs) i Fredensborg 08.09.1984 (nm).

Den første ML-stamme (ML 4901-FL 7901-FL 7902-ML 4902) var netop sat i drift.

[image]
DSB ML 4901 m.fl. og GDS/HFHJ Ym 13 m.fl. Hillerød 08.09.1984 (nm).

GDS/HFHJ havde også fået nyt, idet Ym 13 var af 7. serie. Billederne har været vist før i forum.

M.v.h.
Niels

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af marrix, Valby, 24/4 2015, 14:52 (3291 dage siden) @ Erik H

Jeg har engang set en amatøroptagelse fra Veksø Station hvor det sidste MX-tog møder det første ordinære S-tog mod Frederikssund på netop denne dato.

Muligvis har en bruger på jernbanen.dk forum lagt denne video ud på YouTube, men jeg kan ikke finde den:-(

Måske denne:
https://www.youtube.com/watch?v=J9yEaeusocs

- Martin

Avatar

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af Erik H, Frederikssund, 25/4 2015, 19:11 (3290 dage siden) @ marrix

Det er lige nøjagtig denne video taget 27. maj 1989 jeg tænkte på:-)
Denne video viser jo helt tydeligt, at det var MX 1019 der var den sidste MX´er der kørte et ordinært dieseltog på strækningen mellem Frederikssund og Ballerup.
En mangeårig æra var hermed forbi; hele strækningen til Frederikssund var elektrificeret.
Der skulle dog gå lidt over 13 år (14. september 2002) før banen var blevet "rigtig S-bane", dvs. dobbeltsporet hele vejen til Frederikssund, samt at alle niveau-overkørsler var erstattet af hhv. jernbanebroer eller vejbroer.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Frederikssundstamme på Lille Nord - 1 foto

af re20000, 24/4 2015, 23:13 (3291 dage siden) @ Erik H


Jeg har engang set en amatøroptagelse fra Veksø Station hvor det sidste MX-tog møder det første ordinære S-tog mod Frederikssund på netop denne dato.

Muligvis har en bruger på jernbanen.dk forum lagt denne video ud på YouTube, men jeg kan ikke finde den:-(

Den ligger på youtube, jeg har set den for et års tid siden. Måske skal man søge på S-tog. Der var mere med 2.g S-tog på videoen så vidt jeg husker....

Nold

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af Coenen-Bache, 24/4 2015, 09:55 (3291 dage siden) @ Erik H

[image]
Hillerød 17/4 1982. BN0 789 & 794

Avatar

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2015, 13:29 (3291 dage siden) @ Coenen-Bache

Når jeg ser på billedet fra Hillerød, kommer jeg til at tænke på om det var alle Bno-vognene, som Lille Nord havde arvet fra Frederikssundbanen, efter der i 1978 på strækningen Ballerup - Frederikssund var indsat MX+Bn+Bns materiel, sådan at forstå at Cls/Bhs var blevet erstattet af Bno, og der ikke længere kørte styrevognstog på Lille Nord, i hvert fald i den sidste til med Mo-drift.
Det undrer mig også hvorfor DSB ikke skrottede de ældste MO´ere fra 30´erne først, men lod MO´errne (MO V)1800 serien, fra 50´erne klare arbejdet som trækkraft.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af gst, 24/4 2015, 13:55 (3291 dage siden) @ Erik H

Lille Nord arvede ikke Bno-vognene. Bno havde kun A+B-styreledninger og krævede derfor en MO i begge ender af toget. Bno kunne ikke bruges i et tog med Bhs eller Cls forrest.

Da MO ophørte på Frederikssundbanen, blev Bno indsat i de almindelig Bn-løb over hele Sjælland.

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af gamle ole, 25/4 2015, 11:33 (3290 dage siden) @ Coenen-Bache

Interssant. husker ikke at have set dette fænomen live. Formodentlig kin forekommet kort tid/sjældent?

hilsen Ole

Lita Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord

af gamle ole, 26/4 2015, 11:34 (3289 dage siden) @ gamle ole

Og vel lidt uøkonomiske at bruge Frederikssundsmodellen på Lille Nord med 2 MO til 2 vogne, hvor man normalt når det gik vildt for sig kørte med 1 MO til en mellem-ogstyrevogn.
(På Hareskovbanen var det oftest 1 styrevogn til Mo, og derudover 2 MO med diverse vognvarianter)

Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak