Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Olsenbanden (Generelt)

af Preben Poulsgaard @, 8/8 2012, 22:29 (4296 dage siden)

Hej med jer
Nu vi er ved smaldspor er der nogen der kender skæbnen for det lille køretøj som Olsenbanden bruger der hvor de kører ned i bunkeren i Olsenbanden i jylland
mvh. Preben

Olsenbanden

af Carsten, 9/8 2012, 17:08 (4295 dage siden) @ Preben Poulsgaard

Hej Preben

Troljen som ses i filmen er bygget som rekvisit til filmen, i nogle af scenerne køres der på ammunitionsbanen i Hanstholm som har 600 mm sporvidde, i andre scener køres der på Vandbygningsvæsenets (VBV) baner (f.eks scenen hvor toljen stjæles ved højlys dag i Agger),VBV´s baner havde 785 mm sporvidde.
Banesystemet i Agger var indtil slutningen af 40érne normalsporet.
Da troljen altså skulle bruges på to forskellige sporvidder var undervognen lidt speciel, hvis man kigger godt efter kan man i en af 785 mm scenerne se at køretøjet har et ekstra hjulsæt som nærmest "svæver" over sporet, dette er formentlig et hjulsæt beregnet til kørsel på 600 mm.

Køretøjets skæbne efter optagelsen af filmen kender jeg ikke, men Nordisk Film kan måske give os svaret?


Med venlig hilsen

Carsten

Olsenbanden

af Niels Munch, 9/8 2012, 17:16 (4295 dage siden) @ Carsten
redigeret af Niels Munch, 9/8 2012, 17:46

Et billede af det særegne apparat findes her: http://www.hanstholm-camping.dk/dk11.htm (scroll venligst en anelse) - og her: http://programm.ard.de/TV/mdrfernsehen/die-olsenbande-f-hrt-nach-j-tland/eid_2822976476... .

Samt på traileren her (1:56 min. ff.): http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=W1Rk4ZlEBfw#! .

Tyskerne, der jo æææælsker Olsen-Banden, har diskuteret fænomenet her: http://www.boards-4you.de/wbb13/60/thread.php?postid=44939 .

M.v.h.
Niels


Tante Edit kom liiige med et link mere ...

Olsenbanden

af Preben Poulsgaard @, 9/8 2012, 22:47 (4295 dage siden) @ Niels Munch

Hej Alle
Tak for svarene
Så bliver det jo nok svært at få den at se, men skriver nok en mail til Nordisk film om det.
mvh. Preben

Olsenbanden

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 05:23 (4295 dage siden) @ Preben Poulsgaard

Så bliver det jo nok svært at få den at se, men skriver nok en mail til Nordisk film om det.

Det er nok så længe siden at ingen ved noget, men ellers poster du vel svaret her :-)

Olsenbanden

af KimC, 10/8 2012, 14:08 (4294 dage siden) @ Niels Munch

Der er noget af det sære køretøj der minder lidt om noget Pedershåbetellerandet uden førerhus, den del som får tingesten til at køre. Det ser ud som man uden om den har bygget en platform så der var plads til hele banden. Når man ser den sekvens hvor de kører ud af Agger Tange, mens der skydes fra den gule bil der forfølger dem, kan man se at indersiden af pladebeklædningen er ubehandlet jern med et let lag rust.
Hvis det er sådan man har skabt "tingesten" er der vel stor chance for at pynten er pille af den igen. Om selve trækkraftenheden findes bliver svært at afgøre når man ikke ved hvilken enhed der var tale om.

Ifølge linkene skulle der dog have været tale om to forskellige køretøjer der var fremstillet til at se ens ud, men til hver sin sporvidde. Den ene original, den anden kopi. Den svævende aksel skulle være løftet af sporet fordi tingesten ofte afsporede.
Det rejser sørgsmålet om der nogensinde ved VBV er spottet en trækkraftenhed der så sådan ud. Det jeg har set lignede mere traditionelle industribanelokomotiver, samt ikke at forglemme den specielle "skinnebus" D13.
Jeg mener ikke at der på noget tidspunkt kan skimtes noget driftnummer på "tingesten" og derfor tvivler jeg på at den kan have været almindelig VBV materiel. De spøjse "blikpuffere" som ses på "tingesten" både mens den kører på 785 og på 600 mm sporet ville ikke have holdt længe i normal drift.

Olsenbanden

af Bent Hansen @, 16/8 2012, 14:34 (4288 dage siden) @ KimC

Hej.

Svend Guldvang, som de fleste ældre med smalsporede tilbøjeligheder, kender/har hørt om, var konsulent på filmen. Carsten har ret. Lokomotivet kørte ind i Hanstholm og et øjeblik efter kom det ud i Thyborøn. Så vidt jeg husker tog banden VLTJ hjem. Klippene fra Thyborøn kunne og var vist nok optaget i Agger.

Hanstholm havde den tyske standardsporvidde 600 mm, mens Vandbygningsvæsenet havde den danske standardsporvidde for entreprenører på 785 mm. Køretøjet var derfor en vogn, der kunne køre på begge sporvidder. Den var lavet så simpelt som muligt, og der var ingen motor. Den blev trukket.

Svend Guldvang nævnede, at han godt på filmen kunne se trækkablet, og også på et eller andet tidspunkt kunne se akslen med tre hjul under Pouls Bundgård.

I dag registrerer jeg cirkusbaner, tivolibaner, legepladsbaner og det, der er værre (der, hvor materialelet er totalt ødelagt,) men dengang var der endnu nok at rive i med rigtige industribaner, så jeg så blot, og lod emnerne ligge.

Jeg tror ikke, I skal spilde mere tid på at lede efter et sådant krydsfiner-, papmache-, blikkøretøj uden motor mere.

Er der nogen, der eventuelt vil orientere de andre i de nævnte arbejdsgrupper, der ihærdigt leder? Jeg får det ikke gjort, og jeg har heller ikke endnu kigget på linkene. Jeg tror heller ikke, jeg gør det.

Jeg har lige set, at jeg faktisk har en del billeder. Hvorfra ved jeg ikke. Et enkelt er mærket "Fra optagelserne til Olsenbanden i Jylland. Nordisk Filmkompagni 1971. SAG arkiv. Neg. 23a.1.84." Negativnummeret viser, at det er mit negativ, og at jeg først 1984 har registreret det.

Når dette er sendt, vil jeg skanne de billeder, jeg kan få ud af mine mapper, eller beskære fornuftigt og sætte dem i forummet her. På et af den, det med optagevognen, ser man trækkablet. Billedet af vogne med de tre hjul på akslen eller to aksler medhver sin sporvidde, har jeg ogsås set, men jeg har åbenbart ikke billedet selv. Guldvangs billeder ligger Struer på Jernbanemuseet der, hvis det eller eksisterer endnu. Måske ligger der flere biller, han har fået i den forbindelse. Da han ikke selv har taget dem, er der ingen negativnumre at lede efter.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Olsenbanden

af Bent Hansen @, 16/8 2012, 15:07 (4288 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

Som lovet nogle billeder. På et af dem ses simple brædder. Det var ikke et lokomotiv, men en konstruktion til lejligheden.

Først det foto, jeg har negativer til. Sikkert fra SAG.
[image]

Dernæst det, hvor man ser trækkablet, der trækker køretøjet.
[image]

Materiellet er fra Agger!
[image]

Jeg ved, der er to ens billeder, men beskæringen er forskellig. Det ene er et foto, det andet en kopi af et avisbillede, tror jeg nok. Det står der SAG ved.

[image]
Jeg kan nu ikke se kablet. Måske er det slapt og ligger ned, fordi vognen holder til fotostop ?

[image]
Billedet er sendt fra Stuttegart, men i Det gamle DDR hed filmen Die Olsenbande in Jüttland. Også østtyskerne elskede den, fordi den lille mand gjorde grin med systemet. Det var nu ikke sådan, DDRs myndigheder eller jeg så den, men jeg er jo også smalsporet. Hm.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Olsenbanden

af Lars Kongshøj, 16/8 2012, 23:35 (4288 dage siden) @ Bent Hansen

Tør man spørge: hvorfra har du inside-fotos?

Olsenbanden

af Bent Hansen @, 17/8 2012, 09:39 (4287 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej.

Fra Guldvang. Formentlig. Jeg interesserede mig ikke så meget for sådant noget kunstigt noget dengang. Der var jo så meget andet andet - rigtig industribane. Guldvang har uden tvivl som konsulet fået nogle billeder dengang, selv om han dybest set havde samme mening som mig - eller omvendt. Som sagt, eksisterer de endnu, må de ligge i Struer.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak