Signalteknisk spørgsmål om Bavnehøj Fjern (Generelt)
Hej
I forbindelse med det nye dobbeltspor til Vigerslev laves der jo en ny station på banen mod Kalvebod: Bavnehøj Fjern.
Undrer mig lidt over denne station og dens signaler. Har indtryk af, at stationen har erstattet et sæt AM-signaler i hver retning (fire i alt). Afstanden fra stationsgrænserne på Bavnehøj Fjern til København H er ca. 100-200 meter ifølge TIB, dvs. jo kortere end et tredobbelt Øresundstog og andre tog af tilsvarende længde.
Derfor formoder jeg, at stationen ikke i forhold til blokinddelingen af strækningen har mere værdi end de oprindelige AM-signaler. Er dog helt med på, at sporskiftet på stationen skal dækkes af en stations signaler.
Men hvorfor opstille disse ekstra signaler frem for at flytte København H's I/U-signaler ud til Bavnehøjs stationsgrænse mod Kalvebod, og så opsætte SI/SU-signaler ved København H's nuværende stationsgrænse.
Videre: Kunne man have sløjfet Bavnehøj Fjerns U-signaler? Man har jo andre steder stationer uden U-signaler, og her vil I-signaler vel ofte alligevel vise "Kør igennem" pga. bloklængderne.