Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

TKVJ 12 opfyret! (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/8 2012, 13:53 (4282 dage siden)

Det var en stor dag i Lunderskov i dag - TKVJ 12 blev opfyret for første gang i X år efter tusindvis af arbejdstimer.
Sven-Erik Vissing var på pletten og har fremsendt nedenstående billeder.
Stort tillykke til Lunderskov-folkene for at have nået endnu en milepæl.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 14:14 (4282 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er jo intet mindre end fantastisk. Stort til lykke herfra til folkene i Lunderskov.
:-)

TKVJ 12 opfyret!

af Egon Schmidt, 25/8 2012, 14:39 (4282 dage siden) @ UTJ

Et stort tillykke her fra så kan vi snart se den ude at kører

TKVJ 12 opfyret!

af Flemming Jakielski, Rødovre, 25/8 2012, 15:00 (4282 dage siden) @ Egon Schmidt

Et stort tillykke her fra så kan vi snart se den ude at kører


Når nu KLK er under Museumstogs vinger, KUNNE maskinen da godt få en tur som
DSB V 2 ;-)

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 15:01 (4282 dage siden) @ Flemming Jakielski

Et stort tillykke her fra så kan vi snart se den ude at kører

Når nu KLK er under Museumstogs vinger, KUNNE maskinen da godt få en tur som
DSB V 2 ;-)

Har du et billede?

TKVJ 12 opfyret!

af Flemming Jakielski, Rødovre, 25/8 2012, 15:04 (4282 dage siden) @ UTJ

Et stort tillykke her fra så kan vi snart se den ude at kører

Når nu KLK er under Museumstogs vinger, KUNNE maskinen da godt få en tur som
DSB V 2 ;-)


Har du et billede?

Næh, hvem kunne have et sådant billede fra 1916, udover Museet selv.

Jeg har kun oplysningen om lejemålet fra " Bays Bønnebog "

/Flemming

Avatar

TKVJ 12 opfyret!

af Morten Beck, Græsted, 25/8 2012, 15:48 (4282 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kæmpe tillykke med det, håber maskinen kommer til at give jer mange gode oplevelser på skinnerne, når den er helt klar.:-P

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

TKVJ 12 opfyret!

af lolliken, 25/8 2012, 16:18 (4282 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det bliver stort den dag de brave folk fra LFB i Aalborg kan fremvise de samme slags billeder. Efter hvad jeg har hørt går det rigtig godt fremad med FFJ Nr. 34. Flot at nogen gør så stor en indsats for at bevare gammelt jernbanemateriel. Sidst jeg var i Aalborg var man næsten færdig med kedlen som jo nok er den største udfordring i det store projekt som revision af et damplok jo er. Vi er mange der glæder sig til at se et så unikt lok. som nr. 34 opfyret!

TKVJ 12 opfyret!

af KimC, 25/8 2012, 17:24 (4282 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det var en stor dag i Lunderskov i dag...

Helt i top! Da jeg sidst så maskinen stod rammen på 4 diplorier, tenderen stod i vognhallen, og kedlen stod afklædt på nogle løftebukke.
Nu den va ropfyret, og man kan jo se at der pibler damp frem, gad vide om de gode Lunderskov folk kunne lade være med at åbne bare en lile smule for regulatoren?

TKVJ 12 har jo ellers budt på mange grimme overraskelser. Den har tjent sin oprindelige ejer godt, særdeles godt, og var slidt meget ned. Jeg kan huske diverse eder og forbandelser der med tiden er blevet udråbt over den maskine, fordi man nu igen havde fundet noget som var i stykker eller totalt sldit op. Når først Hans Carlsen og Jørgen Skov var i det hjørne, kunne et My-fremført godstog smutte ubemærket og uhørt gennem Lunderskov; det blev overdøvet... I tankerne og over kaffebordet er den mange gange blevet sendt til Orla eller Henriksen, eller nedsænket som kunstigt rev i den lille sø der er i "Stationsfortanderens have". Eller hvor langt mon den ville kunne følge med, hvis man nu spændte den efter et TGV tog, sådan som den stod på sine 4 diplorier?
Og så efter pausen gik man igen i gang med maskinen. Ikke ophugning eller nedsænkning, eller med TGV, men med at finde ud af hvordan man nu tacklede det nyopdagede problem.
Man kan med rette sige at den maskine har været længe under vejs, men den har altså også budt på mange genvordigheder, og mange gange er man blevet bombet tilbage i forløbet når der dukkede nye problemer op. Da Nr 12 blev udrangeret hos TKVJ, må den have været ved at falde fra hinanden.

Men nu er den der. Forhåbentlig har man fået drevet alle forbandelser ud af den. Men jeg vil da, med fortiden in mente, anbefale at man laver nogen prøvekørsler på steder og tider hvor "det ikke gør så meget" hvis der lige dukker et enkelt spøgelse op der ikke har forladt maskinen mens tid var.

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 17:47 (4282 dage siden) @ KimC

Man kan med rette sige at den maskine har været længe under vejs, men den har altså også budt på mange genvordigheder, og mange gange er man blevet bombet tilbage i forløbet når der dukkede nye problemer op. Da Nr 12 blev udrangeret hos TKVJ, må den have været ved at falde fra hinanden.

KLK's egen damp-IC4! Når den er klar kan den jo trække IC4-tog, apropos din snak om TGV.

TKVJ 12 opfyret!

af Bent Johansson, 25/8 2012, 17:59 (4282 dage siden) @ UTJ

Hvorfor skal Nr. 34 pludselig blandes ind i dette forum, den kommer ikke ud at køre de første mange år. Efter hvad jeg har hørt er renoveringen næsten gået i stå på grund af manglende mandskab eller interesse for projektet.

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 18:13 (4282 dage siden) @ Bent Johansson

Hvorfor skal Nr. 34 pludselig blandes ind i dette forum,

øøøøøh nr 34 - det var vist ikke det jeg skrev :-(

TKVJ 12 opfyret!

af steen møller jensen, 25/8 2012, 20:23 (4282 dage siden) @ Bent Johansson

bent , du forveksler det vist med et andet projekt som jeg ikke vil kommer nærmere ind på her .. for mht no34 så er den tættere på end man tror .. der kommer ikke til at gå lang tid før den kører for egen kraft igen :-)

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 20:30 (4282 dage siden) @ steen møller jensen

bent , du forveksler det vist med et andet projekt som jeg ikke vil kommer nærmere ind på her ..

5

TKVJ 12 opfyret!

af Gæst, 25/8 2012, 18:29 (4282 dage siden) @ UTJ

KLK's egen damp-IC4! Når den er klar kan den jo trække IC4-tog, apropos din snak om TGV.

Museumstogs egen damp-IC4!

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 18:41 (4282 dage siden) @ Gæst

KLK's egen damp-IC4! Når den er klar kan den jo trække IC4-tog, apropos din snak om TGV.


Museumstogs egen damp-IC4!

Ja - selvfølgelig. Det var gammel strøm, men jeg tror nu ikke der går hverken noget fra Mussetoget eller KLK ved den forglemmelse ;-)

TKVJ 12 opfyret!

af KimC, 25/8 2012, 19:36 (4282 dage siden) @ UTJ

KLK's egen damp-IC4! Når den er klar kan den jo trække IC4-tog, apropos din snak om TGV.

Jeg synes det er unfair at sammeligne TGV med IC4, det har TGV virkelig ikke fortjent. Det har TKVJ 12 heller ikke. Den har ydet meget i den tid den har været i tjeneste, og er blevet brugt helt op. Den er også blevet brugt hårdt. Måske er IC4 allerede brugt helt op, men de har ikke ydet meget.
Spøg til side, den maskine har været ude af drift i så mange år at ingen kan huske hvad den havde af skavanker da den blev udrangeret. Den har været skilt helt ad og de folk der skilte den ad, er ikke længere de samme som samlede den. Man har været nødsaget til at lave nogen ting på en anden måde, og der er dukket mange ubehagelige overraskelser op. Har man fanget dem alle? Forhåbentligt, men der er mange dele der skal til at fungere sammen igen. Og det vil være træls at finde en af de sidste fejl ude på strækningen melem Vejle og Grejsdal, med et persontog på krogen.
Det er jo ikke sikkert der lige står en IC4 til rådighed til at trække toget tilbage til Vejle.

Jeg har kun oplevet TKVJ 12 som en bunke jern stuvet forskellige steder hen, men selv om jeg aldrig har set den, andet end på gamle og nu også nye billeder, kender jeg alligevel TKVJ 12's personlighed nok til at vide at den sagtens stadig kan drive gæk med sine folk.

Hvis de gode folk i Lunderskov ikke dristede sig til at åbne regulatoren på klem, håber jeg i det mindste at de fik hevet i fløjten. Den ser meget anderledes ud end det vi kender på danske lokomotiver, gad nok vide hvordan den lyder?

Edit: Ja og i mellemtiden er der så blevet postet vidnesbyrd om at man rigtignok fik hevet i regulator og mysteriet om hvordan fløjten lyder er også løst!

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 20:29 (4282 dage siden) @ KimC

Jeg synes det er unfair at sammeligne TGV med IC4, det har TGV virkelig ikke fortjent. Det har TKVJ 12 heller ikke. Den har ydet meget i den tid den har været i tjeneste, og er blevet brugt helt op. Den er også blevet brugt hårdt. Måske er IC4 allerede brugt helt op, men de har ikke ydet meget.
Spøg til side, den maskine har været ude af drift i så mange år at ingen kan huske hvad den havde af skavanker da den blev udrangeret.

1) Der skal jo udskiftes lige så meget på IC4 som på 12'eren, for at få IC4 ud at køre. Måske tager det også lige så lang tid (?).
2) Sammenligningen opstod kun fordi nogle nævnte noget med TGV og 12'eren på diploirer.
3) Det er vel ligegyldigt med hukommelsen i forhold til nr. 12 når stort set alt var galt med den.
4) Men det er et af de fineste lokomotiver og jeg glæder mig da til at se det trække nogle fine Museumstog - fx hvis det en dag var muligt at stable et godstog på benene med TKVJ C 21 som en art togførervogn (vi mangler nemlig 'lige' EC 91, D 62, samt C 24 og 25 for at toget er fuldendt..........

TKVJ 12 opfyret!

af Henrik C, Kolding, 25/8 2012, 20:36 (4282 dage siden) @ UTJ

4) Men det er et af de fineste lokomotiver og jeg glæder mig da til at se det trække nogle fine Museumstog - fx hvis det en dag var muligt at stable et godstog på benene med TKVJ C 21 som en art togførervogn (vi mangler nemlig 'lige' EC 91, D 62, samt C 24 og 25 for at toget er fuldendt..........

Vi har vist det meste holdene i Lunderskov, så du skal være velkommen.....

--
mvh. Henrik C

TKVJ 12 opfyret!

af UTJ, 25/8 2012, 21:02 (4282 dage siden) @ Henrik C

4) Men det er et af de fineste lokomotiver og jeg glæder mig da til at se det trække nogle fine Museumstog - fx hvis det en dag var muligt at stable et godstog på benene med TKVJ C 21 som en art togførervogn (vi mangler nemlig 'lige' EC 91, D 62, samt C 24 og 25 for at toget er fuldendt..........


Vi har vist det meste holdene i Lunderskov, så du skal være velkommen.....

Jeg kommer gerne forbi - men som mange andre kun for "punkthjælp" i forbindelse med bogstaver o.l. Mere er der ikke tid til, og selv det kniber det gevaldigt med.

Ja de tre af vognene står i Lunderskov og når I får plads til den sidste skal den vel også "hjem".

TKVJ 12 opfyret!

af L.H. Jensen, 25/8 2012, 19:38 (4282 dage siden) @ Henrik C

og med alt det vand vi fik i dag blev den også døbt...


og så er den kørt i remise igen for at få lavet nogle af alle de småting der blev opdaget på dagens testkørsler.

Nåe, der er vel ikke noget, der ikke kan
"ordnes med en tot tvist og en klat konsistensfedt" ...

STORT TILLYKKE fra MHVJ!

Mvh
LH

TKVJ 12 opfyret!

af Nomisdk ⌂, Galten, 25/8 2012, 19:48 (4282 dage siden) @ L.H. Jensen

Stort tillykke og flotte videoer :)

Avatar

TKVJ 12 opfyret!

af MYMXnord, Frederikshavn, 25/8 2012, 19:59 (4282 dage siden) @ Nomisdk

Stort tillykke -godt gået:-)

--
[image][image]

TKVJ 12 opfyret!

af Holger Cordtz, Kolding, 25/8 2012, 22:40 (4282 dage siden) @ MYMXnord

Der kom en del regn idag :-|

[image]
TKVJ Nr. 12 i regn vejr den 25/8-12 Foto: Holger Cordtz

Men solen kom frem igen :-)

[image]
TKVK nr. 12 i Lunderskov den 25/8-12 Foto: Holger Cordtz

TKVJ 12 opfyret!

af Winther, Karlskov, 25/8 2012, 23:21 (4282 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej
Her har vi så dagens sprællemand:-D
[image]
Og ikke at forglæmme TKVJ 12 ;-)


De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak