Det var en stor dag i Lunderskov i dag...
Helt i top! Da jeg sidst så maskinen stod rammen på 4 diplorier, tenderen stod i vognhallen, og kedlen stod afklædt på nogle løftebukke.
Nu den va ropfyret, og man kan jo se at der pibler damp frem, gad vide om de gode Lunderskov folk kunne lade være med at åbne bare en lile smule for regulatoren?
TKVJ 12 har jo ellers budt på mange grimme overraskelser. Den har tjent sin oprindelige ejer godt, særdeles godt, og var slidt meget ned. Jeg kan huske diverse eder og forbandelser der med tiden er blevet udråbt over den maskine, fordi man nu igen havde fundet noget som var i stykker eller totalt sldit op. Når først Hans Carlsen og Jørgen Skov var i det hjørne, kunne et My-fremført godstog smutte ubemærket og uhørt gennem Lunderskov; det blev overdøvet... I tankerne og over kaffebordet er den mange gange blevet sendt til Orla eller Henriksen, eller nedsænket som kunstigt rev i den lille sø der er i "Stationsfortanderens have". Eller hvor langt mon den ville kunne følge med, hvis man nu spændte den efter et TGV tog, sådan som den stod på sine 4 diplorier?
Og så efter pausen gik man igen i gang med maskinen. Ikke ophugning eller nedsænkning, eller med TGV, men med at finde ud af hvordan man nu tacklede det nyopdagede problem.
Man kan med rette sige at den maskine har været længe under vejs, men den har altså også budt på mange genvordigheder, og mange gange er man blevet bombet tilbage i forløbet når der dukkede nye problemer op. Da Nr 12 blev udrangeret hos TKVJ, må den have været ved at falde fra hinanden.
Men nu er den der. Forhåbentlig har man fået drevet alle forbandelser ud af den. Men jeg vil da, med fortiden in mente, anbefale at man laver nogen prøvekørsler på steder og tider hvor "det ikke gør så meget" hvis der lige dukker et enkelt spøgelse op der ikke har forladt maskinen mens tid var.