Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,- (Billedegætterier)

af LKF, 9/10 2012, 09:20 (4241 dage siden)

hvor har dette skilt været monteret, og hvad betyder det der står på det ?

[image]

det måæer ca 5 X 15 cm
venlig hilsen LKF

Avatar

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/10 2012, 09:33 (4241 dage siden) @ LKF

Skiltet har siddet på en "ting", hvis korrekte betegnelse ofte drøftes i dette forum.

"1:9" er blot en variant. "Tingen" findes i flere forskellige varianter: F.eks. 1:8 og 1:10 m. m. fl.

"V" refererer til "tingens" "tykkelse".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af L.H. Jensen, 9/10 2012, 14:20 (4240 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Skiltet har siddet på en "ting", hvis korrekte betegnelse ofte drøftes i dette forum.

"1:9" er blot en variant. "Tingen" findes i flere forskellige varianter: F.eks. 1:8 og 1:10 m. m. fl.

"V" refererer til "tingens" "tykkelse".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hmmm ..., hvis den "ting" er det, jeg (og de fleste) betegner som et "sporskifte" - hvilket er absolut sandsynligt (omend jeg ikke vidste, at Cvk Ar havde lavet sporskiftedele) - refererer "V" næppe til "tykkelse", men nærmere til, at det er et Venstre-skifte.

Mvh
LHJ

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 9/10 2012, 14:37 (4240 dage siden) @ L.H. Jensen

Skiltet har siddet på en "ting", hvis korrekte betegnelse ofte drøftes i dette forum.

"1:9" er blot en variant. "Tingen" findes i flere forskellige varianter: F.eks. 1:8 og 1:10 m. m. fl.

"V" refererer til "tingens" "tykkelse".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hmmm ..., hvis den "ting" er det, jeg (og de fleste) betegner som et "sporskifte" - hvilket er absolut sandsynligt (omend jeg ikke vidste, at Cvk Ar havde lavet sporskiftedele) - refererer "V" næppe til "tykkelse", men nærmere til, at det er et Venstre-skifte.

Mvh
LHJ

Det kunne vel også referere til overbygning V? (45 Kg/m ifølge Erik Olsens fine side, hvor de forskellige hældninger også fremgår)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/10 2012, 14:42 (4240 dage siden) @ BlackThorneDK

Det kunne vel også referere til overbygning V? (45 Kg/m ifølge Erik Olsens fine side, hvor de forskellige hældninger også fremgår)

Ja, der kunne jo være tale om 2 x V for henholdsvis venstre og overbygning V.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/10 2012, 14:40 (4240 dage siden) @ L.H. Jensen

Hmmm ..., hvis den "ting" er (...) et "sporskifte" (...) refererer "V" næppe til "tykkelse", men nærmere til, at det er et Venstre-skifte

Jeg ved det ikke. Men her kommer én til:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af L.H. Jensen, 9/10 2012, 15:01 (4240 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hmmm ..., hvis den "ting" er (...) et "sporskifte" (...) refererer "V" næppe til "tykkelse", men nærmere til, at det er et Venstre-skifte


Jeg ved det ikke. Men her kommer én til:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Her betyder de to bogstaver længst til højre i al fald:
- Venstre-skifte
- Højre skinnestreng.

Bogstaverne til venstre kan meget vel referere til overbygning (skinne- og befæstigelsestype).

vh
LHJ

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af Nielsmodeltog, 10/10 2012, 21:39 (4239 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle,
Da jeg så skiltet fra Phønix gav det straks et lille stik i hjertet. Tilbage midt i 1980erne var jeg i en periode ansat i værkstedet netop på Phønix i Odense og var bla. med til at tilpasse nye skinner til sporskifter i Nyborg Fgh. Fabrikken havde en høvl, der kunne tage op til 20 meter lange emner - jeg skal love for nogen spåner den kunne producere, når der var gang i den.
Skiltet er helt klart fra et sporskifte, men - øv - jeg erindrer ikke hvad de enkelte betegnelser stod for. Erik Olsens forklaring lyder dog korrekt.

mvh
Niels

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af re20000, 11/10 2012, 09:14 (4239 dage siden) @ Nielsmodeltog

V.C. betyder vel overbygning V.c dvs 5.c hvor c et er en variant, normalt noget med hvordan skinnerne er befæstiget. Se "Banernes bygning og udstyrelse", 1963. Det sidste tegn i et felt for sig selv er ikke et normalt H, snarere et bomærke eller en signatur,det er jeg nysgerrig på!

Nold

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af Erik Olsen, 11/10 2012, 10:07 (4239 dage siden) @ re20000

V.C. betyder vel overbygning V.c dvs 5.c hvor c et er en variant, normalt noget med hvordan skinnerne er befæstiget.

VC er en delt befæstigelse med hageplade (underlagsplade med hage) og klemplade med klempladebolt fra 1933 så vidt jeg husker.

Det var en videreudvikling af VB som havde en klemplade fastholdt af en ekstra lang svelleskrue, dvs. at denne ene skrue fastholdt såvel skinne som hageplade på skinnens inderside.

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af Erik Olsen, 9/10 2012, 17:12 (4240 dage siden) @ LKF

hvor har dette skilt været monteret, og hvad betyder det der står på det ?

[image]

Romertal V (5) = overbygning V
1:9 = hældning 1:9
V = venstre

Det har formentlig siddet på en del til et sporskifte, men påskriften synes ufuldstændig. Sådanne fabrikationsplader var i reglen påsat samlede krydsninger og samlede højre og venstre tunge og sideskinne (begge udgjorde et tungeparti). Den senere viste fra Phønix er mere typisk.

Skilt jeg har købt på et stumpemarked for 50,-

af KimC, 11/10 2012, 09:44 (4239 dage siden) @ Erik Olsen

hvor har dette skilt været monteret, og hvad betyder det der står på det ?

[image]


Romertal V (5) = overbygning V
1:9 = hældning 1:9
V = venstre

Det har formentlig siddet på en del til et sporskifte, men påskriften synes ufuldstændig. Sådanne fabrikationsplader var i reglen påsat samlede krydsninger og samlede højre og venstre tunge og sideskinne (begge udgjorde et tungeparti). Den senere viste fra Phønix er mere typisk.

Det eneste lille mysterium der er tilbage er tegnet der har sit eget felt hel ttil højre. Det ligner et H, men er det ikke. På de to plader der har været vist her i tråden kan man se at de to tegn er forskellige, men dog med flere lighedspunkter.
Det ligner mest et logo, men de to plader er jo fra hver sin fabrik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak