Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metrolinier M6 og M7 (Generelt)

af Niekind, 19/10 2012, 11:22 (4210 dage siden)

Jeg sad lige og studerede en ældre artikel på JP.dk:
http://jyllands-posten.dk/indland/kbh/article2421295.ece?page=2

Interessant med M6 og M7. Med de store byudviklingsplaner der ligger på disse områder, må en metrolinie da også være et must.

Hvad går M5 linieføringen ud på, den springer de lidt over?
Se f.eks. her http://www.b.dk/nationalt/koebenhavn-vil-have-tre-nye-metrolinjer-0

Hvor langt er man i udviklingsplanerne for M5, M6 og M7 og er der også kommet en M8 på?

Metrolinier M6 og M7

af steenth, 19/10 2012, 13:11 (4210 dage siden) @ Niekind

Jeg sad lige og studerede en ældre artikel på JP.dk:
http://jyllands-posten.dk/indland/kbh/article2421295.ece?page=2

Interessant med M6 og M7. Med de store byudviklingsplaner der ligger på disse områder, må en metrolinie da også være et must.

Der er mere her:
http://www.kk.dk/PolitikOgIndflydelse/Moedemateriale/Oekonomiudvalget/07-06-2011/96f583...
Find bilag 2 - Udbygning af den kollektive trafik i København - det er hovedrapporten. Og der findes mere materiale hvis du søger google med "site:kk.dk Udbygning af den kollektive trafik i København"

Hvad går M5 linieføringen ud på, den springer de lidt over?

M5 skulle være en forbindelse fra Lufthavnen til Ny Ellebjerg og videre med ringbanen til Hellerup. Der er en oversigt over de undersøgt linier her:
http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2010/Konference%20om%20fremtidens%20transpo... - slide nr 6

Hvor langt er man i udviklingsplanerne for M5, M6 og M7 og er der også kommet en M8 på?

Der arbejdes på langt sigt... det er oplæg til senere brug. Dog har Københavns Kommune afsat midler i næste års budget til en metrolinie til Ny Ellebjerg fra København H.

Metrolinier M6 og M7

af Niekind, 19/10 2012, 13:44 (4210 dage siden) @ steenth

M5 har da en temmelig lang linieføring må man sige...

Man snakker om en tidshorisont på 30-50 år. Det er immervæk en del år ud i fremtiden. :-)

Metrolinier M6 og M7

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/10 2012, 15:13 (4210 dage siden) @ Niekind

Tja det er jo altid godt med nogle planer, men dette her er det rene galematias (som det der allerede er på gang). Der er (vil) allerede være brugt omkring 50 mia kr. på nogle muldvarpegange. Tænk over hvor meget letbane/sporveje der kunne have været anlagt for de samme penge og med en nytteværdi næsten øjeblikkeligt. Og det er jo almindeligt kendt fra udlandet at sporveje giver en by identitet, og er et effektivt middel til trafiksanering.
Og bl.a. østamager er jo blevet vandaliseret med den delvist nedgravede metro. Tænk på hvor smukt det kunne have været med en sporvej i niveau i den gamle banetracé.
Osv, osv.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Metrolinier M6 og M7

af steenth, 20/10 2012, 09:12 (4209 dage siden) @ Niekind

M5 har da en temmelig lang linieføring må man sige...

Man snakker om en tidshorisont på 30-50 år. Det er immervæk en del år ud i fremtiden. :-)

Jep.

Jeg har fundet mere, som føre status op til i år.

Konferenceindlæg på trafikdage 2012.
http://www.trafikdage.dk/Praesentationer_2012/Tirsdag/21_PeterBoenloekke.pdf

Og det tilhørende papir:
http://www.trafikdage.dk/papers_2012/21_PeterBoenloekke.pdf

Og tilsidst - hvad der er besluttet:
http://www.kk.dk/~/media/C66497BE84C140C6A408176DA9370E73.ashx

Mvh
Steen

Metrolinier M6 og M7

af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/10 2012, 15:49 (4209 dage siden) @ steenth

Endnu engang må det konstateres at København lider af den tilsyneladende uhelbredelige metrogitis (med enkelte letbaner på sidelinien)

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Metrolinier M6 og M7

af steenth, 20/10 2012, 16:38 (4209 dage siden) @ Holger Sørensen

Endnu engang må det konstateres at København lider af den tilsyneladende uhelbredelige metrogitis (med enkelte letbaner på sidelinien)

De fleste storbyer af Københavns størrelse ligger letbanerne ude i udkanten af byen og det er metro som bruges i og omkring bymidten. Og en af fordelen med den Københavnske metromodel er den meget hyppige frekvens... det kan ikke opnåes med letbanen, som derudover skal have en fører som den førerløse metro ikke behøver at have. Det gør den daglige drift billigere for metroen, selvom om anlægsomkostninger er meget større.

Avatar

Metrolinier M6 og M7

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/10 2012, 19:58 (4209 dage siden) @ steenth

Er der nogen af de kritiske røster der har benyttet metroen regelmæssigt?

På grund af de hyppige afgange og klart højere rejsehastigheder er Metroen alle andre offentlige transportløsninger overlgen når man skal fra den ene ende af byen og til den anden. Den tid det tager at tage fra Vanløse til f.eks. Nørreport i en sporvogn kan du køre turen T/R et par gange i Metro.

Jeg skal ikke kunne sige hvordan økonomerne regner effekten af spildtid i transporten ud, men når man laver en samfundsøkonomisk beregning tager man jo disse effekter med. Jeg skal ikke kunne sige om det så giver et andet billede.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metrolinier M6 og M7

af Niekind, 22/10 2012, 11:41 (4207 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har besøgt storbyer som New York, Beijing og London for at nævne et par stykker og her er undergrundsbanerne jo suverænt byens puls og deres betydning for byerne kan jo slet ikke diskuteres. Så det samme ser jeg i København...

Det gælder jo om at få den støjende trafik væk fra gadeplan og ned hvor den effektiv og hurtig bringer mennesker fra A til B. Så jeg ser også langt hellere et veludbygget metronet end letbaner, når det gælder trafikken i indre by.

Metrolinier M6 og M7

af gæst, 22/10 2012, 12:50 (4207 dage siden) @ Niekind

Ideen med metro i København er jo ikke dårlig, men den skulle bare være påbegyndt for mange år siden. Allerede før de sidste sporvognlinier forsvandt, sagde man at man ville anlægge nogen metrolinier istedetfor, men der skete faktisk ikke mere.

Jo der blev bygget lidt motorveje rundt omkring men hovedstadens trafikproblemer blev der ikke gjort noget effektivt ved, man måtte nøjes med busser det var ligemeget, det var fremtidens transportform sagde man fra politisk side.

Det er da godt nok at man nu planlægger at bygge en metrolinie til Ny Ellebjerg, men jeg forstår ikke hvorfor den skal slutte her, hvis der skulle være noget fornuft i denne linie skulle den som minimum fortsætte til Hvidovre Hospital som både er en stor arbejdsplads og et sted hvor mange mennesker har brug for at komme nem til og fra (kunne være man kunne spare lidt bilkørsel måske???)

Venlig hilsen

gæst

Metrolinier M6 og M7

af glade-koege ⌂, køge, 22/10 2012, 13:15 (4207 dage siden) @ gæst

Vedr ny ellebjerg burde man lave en letbane ud til hvidovre hospital og mener også på letbaner.dk der lægger planer for dette evt?

Metrolinier M6 og M7

af steenth, 22/10 2012, 14:15 (4207 dage siden) @ glade-koege

Vedr ny ellebjerg burde man lave en letbane ud til hvidovre hospital og mener også på letbaner.dk der lægger planer for dette evt?

Det ligger i det oplæg Københavns kommune er kommet med at der skal komme en letbane fra Ny Ellebjerg vestpå via Hvidovre Hospital til ring 3 linjen ved Glostrup. Men først vil man oprette en letbane fra Nørrebro Station på Frederikssundsvej.

Mvh
Steen

Metrolinier M6 og M7

af Niekind, 22/10 2012, 19:57 (4207 dage siden) @ steenth

Nu skifter jeg lige "spor" og så alligevel ikke helt... hvordan styrer man egentlig de føreløse metro-tog? Sidder der nogle operatørene der trækker i trådene?

Metrolinier M6 og M7

af Niekind, 22/10 2012, 20:25 (4207 dage siden) @ Niels Munch

Tak.... :-)

Er deres ATC nogenlunde identisk med det de almindelige toge kører med?

Metrolinier M6 og M7

af Lars Kongshøj, 24/10 2012, 15:29 (4205 dage siden) @ Niekind

Jeg har besøgt storbyer som New York, Beijing og London for at nævne et par stykker og her er undergrundsbanerne jo suverænt byens puls og deres betydning for byerne kan jo slet ikke diskuteres. Så det samme ser jeg i København...

Det gælder jo om at få den støjende trafik væk fra gadeplan og ned hvor den effektiv og hurtig bringer mennesker fra A til B. Så jeg ser også langt hellere et veludbygget metronet end letbaner, når det gælder trafikken i indre by.

Støjende trafik? Der kører langt flere (last)biler end busser i København. En sporvogn har som regel ikke en diselmotor (findes der diselsporvogne?), og hvis nettet er velvedligeholdt larmer den ikke meget, især ikke nå man ser på passagertallet. Så det er en dråbe i havet af trafikstøj at fjerne den kollektive trafik fra overfladen. At omlægge busser til sporvogne (undskyld, "letbaner") vil ikke have nævneværdig indflydelse på trafikstøjen, men vil være til fordel for passagererne.

Mvh. Lars

Avatar

Metrolinier M6 og M7

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/10 2012, 17:10 (4205 dage siden) @ Lars Kongshøj

En sporvogn har som regel ikke en diselmotor (findes der diselsporvogne?),

Nærumgrisen skulle i sin tid spøgende eller nedladende blive omtalt som "Oliesporvognen" - men jeg skal ikke kunne sige hvor jeg har det fra.

;-) :-P ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metrolinier M6 og M7

af Niekind, 25/10 2012, 11:19 (4204 dage siden) @ Lars Kongshøj

Alt andet end lige vil en sporvogn eller letbane skabe mere så lad os kalde det trangsel i de københavnske gader end en metro vil gøre det. Jeg kan sagtens se fordele i en letbane visse steder, men i indre by, vil jeg klart foretrække en metro. Når jeg er ude og besøge storbyer, så vælger jeg altid hoteller udfra placering i forhold til en undergrundsstation og sådan gør mange...

Jeg er helt enig i at der skal gøres noget for den stadig stigende bil og lastbil trafik i København og andre danske byer selvfølgelig... det er jeg ikke uenig i.

Metrolinier M6 og M7

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/10 2012, 13:42 (4207 dage siden) @ Michael Deichmann

Noget af det der er medvirkende til at gøre metroen hurtig i sig selv er bla.a. dybe tunneller, så man ikke behøver tager hensyn til gader, søer, parker osv. Andre transportmidler er nød til at tage en omvej, fordi det vil være alt for omfattende istedet at ændre gadenettet og byplanen.

Til gengæld har letbaner og busser den fordel, at de kører i gadeplan med få hundrede meter mellem stoppene. Passagererne skal ikke vade lange strækninger for at komme til og fra stationerne eller bruge tid på at komme op og ned fra dem. Det er praktisk på korte stræk, hvor en buspassager kan have kørt turen, før metropassageren overhoved kommer ned på perronen.

Endnu en fordel ved letbaner er, at den lavere anlægspris kan bruges til et langt større og mere finmasket net. For den pris det koster at bygge Cityringen, kunne man have omstillet 4-5 A-buslinier til letbaner, der ikke bare ville dække samme område men også en række andre.

Med venlige letbane-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Metrolinier M6 og M7

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/10 2012, 23:35 (4206 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det ene udelukker jo ikke det andet. Middelalder byen egner sig bare ikke til hverken busser, sporvogne eller biler for den sags skyld.

Busser og sporvogne kan være glimrende fødelinier til Metroen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metrolinier M6 og M7

af Leif Jørgensen, København Ø., 23/10 2012, 12:22 (4206 dage siden) @ Michael Deichmann

Det ene udelukker jo ikke det andet. Middelalder byen egner sig bare ikke til hverken busser, sporvogne eller biler for den sags skyld.

Hvis man fik bilerne ud af Middelalderbyen og resten af Indre By vil der da være masser af plads til både busser og sporvogne. Problemet er bare, at det er en politisk utopi...


Busser og sporvogne kan være glimrende fødelinier til Metroen.

Tja, men hvis man skal spilde tid på at skifte, kan man jo lige så godt køre helt ind, når det alligevel er den vej passagererne skal. Dertil kommer så alle dem der skal derhen hvor metroen netop ikke kører. Det er f.eks. fint, at Cityringen kommer til at betjene Rådhuspladsen, men det hjælper ikke de mange, der står ved Nørreport og skal ud ad Nørrebrogade eller til Østerbro.

Med venlige direkte hilsner
Leif Jørgensen

Metrolinier M6 og M7

af Gæst, 23/10 2012, 12:31 (4206 dage siden) @ Leif Jørgensen

Men så skal men vedtage hvad man vil have, jeg er personligt tilhænger af letbaner og hvad nu vi kalder dem (men jeg forstår dem der siger at der er ikke i plads i middelalderbyen (kbh City). Men En gang for alle skal man beslutte skal vi have metro eller letbaner til København ellers er problemet stadig ikke løst om 20 år, jo så er der måske kommet en eller to metrolinier mere (Nordhavnen og Sydhavnen)Når nu vi har de buslinier der er, kan vi forbedre det system måske med mere kørsel nogen steder i eget areal evt guided busway. mere brug af hybridbusser eller det lidt oversete trolleybus system?? Jeg har ikke løsningen på hvad man skal gøre??

Metrolinier M6 og M7

af steenth, 23/10 2012, 12:51 (4206 dage siden) @ Leif Jørgensen

Tja, men hvis man skal spilde tid på at skifte, kan man jo lige så godt køre helt ind, når det alligevel er den vej passagererne skal. Dertil kommer så alle dem der skal derhen hvor metroen netop ikke kører. Det er f.eks. fint, at Cityringen kommer til at betjene Rådhuspladsen, men det hjælper ikke de mange, der står ved Nørreport og skal ud ad Nørrebrogade eller til Østerbro.

Busserne på Nørrebrogade bliver vel ikke afskaffet - de skal også stadig dække den indre del af Nørrebro... Og pga. hyppigheden for metro vil det for mange godt betale sig tidsmæssigt at bruge metro med skift på Frederiksberg Station. Østerbro - jeg synes ikke der er idag særlig mange direkte forbindelser fra Nørreport til Østerbro anden det området omkring Lyngbyvejen og linjerne via Emdrup.

Mvh
Steen

Metrolinier M6 og M7

af Leif Jørgensen, København Ø., 23/10 2012, 15:55 (4206 dage siden) @ steenth


Busserne på Nørrebrogade bliver vel ikke afskaffet - de skal også stadig dække den indre del af Nørrebro... Og pga. hyppigheden for metro vil det for mange godt betale sig tidsmæssigt at bruge metro med skift på Frederiksberg Station. Østerbro - jeg synes ikke der er idag særlig mange direkte forbindelser fra Nørreport til Østerbro anden det området omkring Lyngbyvejen og linjerne via Emdrup.

Nå, jeg skal da med linie 14 fra Trianglen til Nørreport og retur her til aften. Den kører måske ikke lige så hyppigt som metroen, men med en køretid på ca. 7 min. og forholdsvis regelmæssig drift er problemet til at overskue.

Det er så mere problematisk for dem, der skal til Nørrebro. Den nuværende 3-4 minutters drift på linie 5A er hverken tilstrækkelig eller regelmæssig. To eller flere busser i halen på hinanden er ikke noget usædvanligt syn. Et syn Cityringen får svært ved ændre, da der for mange lokale ikke vil være den store logik i at skulle en omvej omkring Frederiksberg bare for at skifte.

Med venlige bus-hilsner
Leif Jørgensen

Metrolinier M6 og M7

af Niels Bak, 23/10 2012, 16:50 (4206 dage siden) @ Leif Jørgensen


Busserne på Nørrebrogade bliver vel ikke afskaffet - de skal også stadig dække den indre del af Nørrebro... Og pga. hyppigheden for metro vil det for mange godt betale sig tidsmæssigt at bruge metro med skift på Frederiksberg Station. Østerbro - jeg synes ikke der er idag særlig mange direkte forbindelser fra Nørreport til Østerbro anden det området omkring Lyngbyvejen og linjerne via Emdrup.


Nå, jeg skal da med linie 14 fra Trianglen til Nørreport og retur her til aften. Den kører måske ikke lige så hyppigt som metroen, men med en køretid på ca. 7 min. og forholdsvis regelmæssig drift er problemet til at overskue.

Det er så mere problematisk for dem, der skal til Nørrebro. Den nuværende 3-4 minutters drift på linie 5A er hverken tilstrækkelig eller regelmæssig. To eller flere busser i halen på hinanden er ikke noget usædvanligt syn. Et syn Cityringen får svært ved ændre, da der for mange lokale ikke vil være den store logik i at skulle en omvej omkring Frederiksberg bare for at skifte.

Med venlige bus-hilsner
Leif Jørgensen

Du har ret.

Problemet med både den første metrolinje og cityringen er at de af politiske hensyn (larm fra Frederiksberg Rådhus og økonomien i at sælge grunde i Ørestaden) er blevet lagt andre steder end hvor de naturligst største rejsestrømme er og hvor der bor flest mennesker. Derfor stadig en linje 5, der i overfyldthed ligner noget fra Calcutta, og det er der nok også efter Cityringen...

Mht plads til letbaner/sporvogne i middelalderbyen, så er det præcis det man har gjort i Amsterdam. Men det kræver man har mod til at rydde en af gennemfærdselslinjerne for biler eller inddrage en gågade (Nørregade, Gothersgade/Bernikowsgade eller Købmagergade). Det sidste er formentlig en dårlig ide, men rent fysisk er pladsen der.

Metrolinier M6 og M7

af Fysikeren, 23/10 2012, 18:15 (4206 dage siden) @ Niels Bak

Metrocityringen går ganske rigtigt ikke direkte under Nørrebrogade. Men det faktum, at den ikke er forstyrret af øvrig trafik gør, at jeg, der bor på ydre Nørrebro idag (siger intet om 2018), formentlig vil foretrække metroen frem for 5A, også selvom den kører via Frederiksberg eller Østerbro, alt efter retning.

Metrolinier M6 og M7

af Niels Bak, 23/10 2012, 19:14 (4206 dage siden) @ Fysikeren

Det er naturligvis korrekt for dig - om det bliver bussen eller metroen kommer an på nærmere hvor man bor. Men det ændrer ikke ved at både flere ville have boet tæt på stationenerne, og af dem, der trods alt har fået en tæt på, så ville flere have haft en kortere vej i den retning de fleste rejser, hvis linjeføringen havde været bedre. Helt eklatant er det på indre Nørrebro, der er Danmarks tættest befolkede bykvarter men som nu formentlig aldrig får hverken metro eller letbaner...

Metrolinier M6 og M7

af Fysikeren, 23/10 2012, 19:47 (4206 dage siden) @ Niels Bak

Hvis du ser på kortene i artiklerne i den oprindelige besked, så går der en foreslået metrolinje via Indre Nørrebro.

Metrolinier M6 og M7

af LasseG, 23/10 2012, 22:40 (4205 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det er så mere problematisk for dem, der skal til Nørrebro. Den nuværende 3-4 minutters drift på linie 5A er hverken tilstrækkelig eller regelmæssig. To eller flere busser i halen på hinanden er ikke noget usædvanligt syn. Et syn Cityringen får svært ved ændre, da der for mange lokale ikke vil være den store logik i at skulle en omvej omkring Frederiksberg bare

Allerede i dag er der da mange der bruger metro/ringbanen til at komme til/fra centrum.
Efter metroensfremkomst er linje 29(som fulgte metroens linjeføring i gadeplan) blevet nedlagt da den næsten ikke havde passager mere.

Jeg har en kollega der tager fra Grøndal til Østerport via Flintholm og Nørreport.
Personligt har jeg fundet ud af at det betydeligt hurtigere at tage fra Bispebjerg station til Nørreport station via Emdrup/Hellerup end med den direkte 6A, både rejsetid og Pålidelighed bliver slået af s-toget!

Problemet med letbanen er at den nå det kommer til stykket ikke vil give den forbedring på pålidelighed, køretid og frekvens som metro/s-tog kan.
Jeg kan ikke forestille mig at man kunne få en letbane så præcist med 2 minutter i mellem som metroen gør da den jo har lyskurve at tage hensyn til. (Husk at busser/letbaner skal også tage hensyn til cykler, ikke kun biler!)

Dog vil jeg til en hver tid foretrække letbaner frem for busser!
En model ligesom Köln/Bonn hvor det samme tog fungere både som S-tog, sporvogn og U-bahn an på hvor langt der er fra centrum vil være at foretrække.

Metrolinier M6 og M7

af Fysikeren, 23/10 2012, 23:02 (4205 dage siden) @ LasseG

En model ligesom Köln/Bonn hvor det samme tog fungere både som S-tog, sporvogn og U-bahn an på hvor langt der er fra centrum vil være at foretrække.

Lyder jo umiddelbart smart. Men ser vi på København, så vil en sådan løsning vel gå på kompromis nogle steder. Bliver vel svært at få et tog rundt i Københavns gader, hvis det har samme bredde som S-togene. Og smallere tog end S-togene vil jo gå ud over passagerkapaciteten på S-banerne, hvilket jo ikke er ønskeligt.

Personligt havde jeg gerne set, at metroen var blevet anlagt som S-bane, men antager, at dette pga. større tunneldiameter havde været ret dyrt.

Metrolinier M6 og M7

af LasseG, 23/10 2012, 23:56 (4205 dage siden) @ Fysikeren

En model ligesom Köln/Bonn hvor det samme tog fungere både som S-tog, sporvogn og U-bahn an på hvor langt der er fra centrum vil være at foretrække.


Lyder jo umiddelbart smart. Men ser vi på København, så vil en sådan løsning vel gå på kompromis nogle steder. Bliver vel svært at få et tog rundt i Københavns gader, hvis det har samme bredde som S-togene. Og smallere tog end S-togene vil jo gå ud over passagerkapaciteten på S-banerne, hvilket jo ikke er ønskeligt.

Naturligvis, ville heller ikke have dem ind i Københavns gade, der hvor jeg ville have dem kørende i gadeplan er steder hvor de primært kan kører i midterrabat eller ligende, ligesom den nye sporvogn("letbane") ved ring 3.
Mht. Passagerkapaciteten ser jeg ikke det som et problem hvis man kan øge frekvensen, forstil dig at man kunne øge frekvensen på de nuværende s-tog linjer, så vil en mindre kapacitet i hvert tog jo ikke være noget problem. Men naturligvis vil efter min mening være bedst bare at kører det hele i eget trace.

Personligt havde jeg gerne set, at metroen var blevet anlagt som S-bane, men antager, at dette pga. større tunneldiameter havde været ret dyrt.

Tunneldiameteren behøvede vel ikke at være så bred hvis man gennem tunnelbyggeri kunne hæve frekvensen og vores brede s-tog ville derfor ikke være nødvendigt.

Den nuværende metro skulle jo være forbundet i Vanløse.
Men allerede ved Farumbanen burde man jo have udført det som tunnelbaneløsningen gerne via Universitetsparken(delvist)/Rigshospitalet/Panum som i dag ligger i det sorte hul også efter metrocityringen.

I øvrigt hvor mange år afskriver man i øvrigt en metro over? - Det er langt dyre at skulle ændre halve løsninger senere end at gøre det rigtigt første gang!

Metrolinier M6 og M7

af Leif Jørgensen, København Ø., 23/10 2012, 23:54 (4205 dage siden) @ LasseG


Allerede i dag er der da mange der bruger metro/ringbanen til at komme til/fra centrum.
Efter metroensfremkomst er linje 29(som fulgte metroens linjeføring i gadeplan) blevet nedlagt da den næsten ikke havde passager mere.

Der gik bare omkring otte år, før nedlæggelsen fandt. Nu har Frederiksberg Kommune til gengæld fået lave lokale linier, der betjener en betydelig del af den gamle strækning istedet. Metroen har tydeligvis ikke løst alle transportbehov med et snuptag.


Jeg har en kollega der tager fra Grøndal til Østerport via Flintholm og Nørreport.
Personligt har jeg fundet ud af at det betydeligt hurtigere at tage fra Bispebjerg station til Nørreport station via Emdrup/Hellerup end med den direkte 6A, både rejsetid og Pålidelighed bliver slået af s-toget!

På længere stræk vil metro og s-tog selvfølgelig altid vinde, fordi de ikke skal hensyn til anden trafik. Til gengæld kan busser og letbaner ofte komme tættere på der, hvor folk faktisk skal hen. Hvordan vil regnestykket se ud, hvis du f.eks. skal fra Bispebjerg Hospital til Rigshospitalet?


Problemet med letbanen er at den nå det kommer til stykket ikke vil give den forbedring på pålidelighed, køretid og frekvens som metro/s-tog kan.
Jeg kan ikke forestille mig at man kunne få en letbane så præcist med 2 minutter i mellem som metroen gør da den jo har lyskurve at tage hensyn til. (Husk at busser/letbaner skal også tage hensyn til cykler, ikke kun biler!)

Meget handler om prioritering. Hvad skal prioriteres, hvordan skal der prioriteres, og skal der overhoved prioriteres? Busbaner og prioritering i lyskurve er noget af det, man allerede gør i dag for busserne, og som mere konsekvent vil hjælpe en del. Cyklisterne tages der allerede hensyn til med cykelstier mange steder, og flere af slagsen vil gavne både dem og den kollektive trafik.

Med venlige prioriterende hilsner
Leif Jørgensen

Metrolinier M6 og M7

af LasseG, 24/10 2012, 00:13 (4205 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der gik bare omkring otte år, før nedlæggelsen fandt. Nu har Frederiksberg Kommune til gengæld fået lave lokale linier, der betjener en betydelig del af den gamle strækning istedet. Metroen har tydeligvis ikke løst alle transportbehov med et snuptag.

Naturligvis ikke, men min erfaring fra 29, som jeg faktisk brugte nogle gang(og har altid bitter fortrudt det!), var at jeg ofte var helt alene i bussen. Har heller ikke set mange mennesker med de lokale linjer men de har jo også en helt utrolig kringlet rute. I øvrigt var der tit højere passagerantal i linje 12 som havde lavere frekvens!

På længere stræk vil metro og s-tog selvfølgelig altid vinde, fordi de ikke skal hensyn til anden trafik. Til gengæld kan busser og letbaner ofte komme tættere på der, hvor folk faktisk skal hen. Hvordan vil regnestykket se ud, hvis du f.eks. skal fra Bispebjerg Hospital til Rigshospitalet?

Ikke godt da man jo ikke har en nogle s-togs/metro stationer i nærheden af Rigshospitalet. Min pointe er blot at hvis man skal fra a til b og begge ligger i nærheden af en station kan selv betydelige omveje tit betale sig.
Men ofte går jeg faktisk rimeligt langt, for at komme til/fra stationer da jeg typisk har en klapvogn med og dette giver desværre alt for ofte problemer med at komme med bussen. Så det er typisk hurtigere at gå, det burde ellers være hurtigere da man jo så slipper for elevatorer.

Meget handler om prioritering. Hvad skal prioriteres, hvordan skal der prioriteres, og skal der overhoved prioriteres? Busbaner og prioritering i lyskurve er noget af det, man allerede gør i dag for busserne, og som mere konsekvent vil hjælpe en del. Cyklisterne tages der allerede hensyn til med cykelstier mange steder, og flere af slagsen vil gavne både dem og den kollektive trafik.

Naturligvis men man kan jo ikke både lave en prioritering der giver grøn bølge for cyklister og for busser/sporvogne?

Metrolinier M6 og M7

af Leif Jørgensen, København Ø., 24/10 2012, 16:09 (4205 dage siden) @ LasseG


Har heller ikke set mange mennesker med de lokale linjer men de har jo også en helt utrolig kringlet rute.

Jeg tror du har en pointe der. Der er gratis kørsel på dem (linie 71-74) i november som del af en kampagne for at gøre opmærksom på dem!

Men ofte går jeg faktisk rimeligt langt, for at komme til/fra stationer da jeg typisk har en klapvogn med og dette giver desværre alt for ofte problemer med at komme med bussen. Så det er typisk hurtigere at gå, det burde ellers være hurtigere da man jo så slipper for elevatorer.

Endelig en entusiast, der er klar over, at der er folk, der har brug for at have andet sig selv med, når de skal med kollektiv trafik. Den slags behov er der ellers en del, der tydeligvis har svært at se og forstå.

Med venlige kollektive hilsner
Leif Jørgensen

Metrolinier M6 og M7

af gæst, 27/10 2012, 09:48 (4202 dage siden) @ LasseG

en lille bemærkning til at det er samme tog der kører S-bahn o.s.v. det er nogen år siden jeg sidst har været i Köln men mener at S-bahn kører på DB banenet (og ikke på KVB Kölner verkehrs betrieb spornet)), jeg tror at LasseG mener at det er samme togsystem der kører U-bahn og sporvogne (som vel om nogle år er helt erstattet af U-bahn)

venlig hilsen gæst

Metrolinier M6 og M7

af gæst, 27/10 2012, 09:55 (4202 dage siden) @ gæst

en tilføjelse jeg vil også foretrække en letbane/sporvogn i forhold til en bus, men hvis jeg nødtvungent skal ad Nørreborgade foretrækker jeg linie 350S der ikke har så mange stop(pudsigt nok har jeg en bekendt der er buschauffør der kører på linie 5A, og han har ikke lyst til at køre på nogen anden linie)

Venlig hilsen

gæsten (fra Sundby)

Metrolinier M6 og M7

af LasseG, 27/10 2012, 12:28 (4202 dage siden) @ gæst

en lille bemærkning til at det er samme tog der kører S-bahn o.s.v. det er nogen år siden jeg sidst har været i Köln men mener at S-bahn kører på DB banenet (og ikke på KVB Kölner verkehrs betrieb spornet)), jeg tror at LasseG mener at det er samme togsystem der kører U-bahn og sporvogne (som vel om nogle år er helt erstattet af U-bahn)

venlig hilsen gæst

Nej det hedder ikke s-bahn, men på strækningerne uden for byen og eksempelvis mellem Köln og Bonn ligner det meget s-tog, når de kommer længere ind mod byen kører de som sporvogn og ender i en tunnel som U-bahn.
På de stræk hvor der kørers som sporvogn er det naturligvis vigtigt at give men meget høj prioritet.

Metrolinier M6 og M7

af steenth, 26/10 2012, 15:26 (4203 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nå, jeg skal da med linie 14 fra Trianglen til Nørreport og retur her til aften. Den kører måske ikke lige så hyppigt som metroen, men med en køretid på ca. 7 min. og forholdsvis regelmæssig drift er problemet til at overskue.

Jeg have overset linie 14. På et eller andet tidspunkt har jeg set en oversigt over de ændringer af busdriften der skal ske, når Metrocityringen åbner. Men jeg ikke fundet den igen.

Mvh
Steen

Trafikplan

af Casper @, 25/10 2012, 13:17 (4204 dage siden) @ Niekind

Det er slående at ingen af de "officielle" aktører foreslår en metro fra Nordvest via Nørrebro og centrum til midten af Amager langs Amagerbrogade.

Det er den trafikakse i København som i dag har de absolut hårdest belastede busser.

Der er et stort trafikbehov og en meget høj andel af mennesker uden bil, men det er planlæggerne ligeglade med.

I stedet overforsyner man de nye, chikke bydele med faciliteter. Det nye nordhavnskvarter, Ørestaden og Teglholmen har allerede nogle meget fine og dyre trafikforbindelser eller vil få det. I Ørestaden har man også bygget et nyt bibliotek til de 7.000 indbyggere. På både Teglholmen og i Ørestaden taler man om at bygge en kirke (jeg ved ikke om den blev opgivet i Ørestaden).

Det er jo alt sammen let nok når man kan bygge for andres penge. Hvis Københavns Kommune (og tilsvarende lokale myndigheder) selv skulle betale alt, så er jeg ikke i tvivl om at man ville nøje med sporvogne de fleste steder.

Jeg deltog i en trafikplanlægningskonkurrence for studerende hos Grontmij/Carl Bro i 2007. Vores hold foreslog som de eneste at satse på både sporvogne, biltrafik, en havnetunnel (for både S-tog og biler) og fredeliggørelse af indre by.

Groft sagt gik vores forslag ud på fire dele:

  • Langsgående havnetunnel for både biler og S-tog. For bilerne ville den kunne sluttes til Helsingørmotorvejen (ligesom Nordhavnsvej bliver det nu), gå via Nordhavnen, evt. nogle opkørsler til Holmen, Kongens Nytorv-området og Langebro, og mod syd til Sjællandsbroen og Øresundsmotorvejen. S-toget ville være et ekstra rør, som altså kunne aflaste strækningen København H-Svanemøllen, med stationer ved f.eks. Kalvebod Brygge, Slotsholmen, Holmen - gerne med udgang til begge sider af havnen, der samtidig ville fungere som nye fodgænger- og cykeltunneller på tværs af havnen - samt nye boligområder ved Refshaleøen og Nordhavn. Men alt efter hvordan man lavede tilslutningerne, ville den ny S-togsstrækning også kunne være en forlængelse af S-ringbanen, som derved ville blive en ægte ringbane.
  • Supplerende letbanenet. (Vi prøvede at undgå ordet sporvogn, da politikere og journalister ikke kan lide det). Som udgangspunkt i hvert fald to linjer: 1.Tingbjerg/Husum-Nørrebro-City-Amagerbrogade, og 2. Nordhavn-Nørrebro-Frederiksberg-Vesterbro-Sydhavn. Formålet med den anden linje var bl.a. at knytte nye og gamle boligområder sammen, også for at modvirke ghettoer.
  • Netværk af cykelruter. Det var allerede på vej dengang, og det er ved at blive realiseret, så der er ikke meget mere at tilføje om det.
  • Fredeliggørelse af middelalderbyen, som skulle være en "menneskezone", dvs. primært på fodgængere og cyklers præmisser, men ikke lukket af for trafik. Hele byen inden for voldene skulle være en 15/20 km-zone, med enkelte større veje som undtagelse. Det skulle suppleres med en bompengeafgift samt tilstrækkeligt med parkeringshuse langs kanten af bompengezonen. P-huset på Israels Plads skulle suppleres med P-anlæg under Kongens Nytorv og Rådhuspladsen. Man skulle så evt. kunne køre til P-husene uden at betale for at køre ind i Indre By, herunder direkte fra havnetunnellen. Vi talte også om nedgravning af H.C.Andersens Boulevard - som så kunne få en tilslutning til havnetunnellen uden synlige ramper - men det vil selvfølgelig være kostbart.

Der er måske nogle af "guldkornene" som er dyre - måske urealistiske? - men alt er relativt, og det kunne jo gennemføres over en lang årrække. Men jeg hæftede mig ved at de andre gruppers forslag gik mere til ekstremer. En gruppe ville have et "30-minutters-system" hvor man skulle kunne komme fra alle punkter til alle punkter i København på en halv time, det betød så et meget stort og dyrt metronet. En anden gruppe ønskede letbaner på alle brogaderne og lukning for biltrafik - og ingen forbedringer for biltrafikken.

Vores forslag kunne godt se for bilvenligt ud, men jeg tror ikke på at man kan eller bør udrydde bilerne fra København. Byen er trods alt ikke så kompakt at den egner sig til fodgængerby. I en fremtid, hvor brændselsmotorer er blevet "rene", og der er mange flere elbiler, vil det ikke være så slemt med en vis biltrafik. Den er bare ret ukontrolleret i øjeblikket.

Det undrer mig at ingen andre har talt om en havnetunnel for både biler og sporbunden trafik. Den har kun været fremme som en bilvej.

Ringmetroen skal da nok flytte nogle passagerer, men den hjælper ikke meget på de store trafikstrømme, som i dag må nøjes med busser.

Hvis man yderligere bygger grene af metroen til de nye, dyre bydele for at få solgt grundene, men glemmer de gamle og tætbefolkede dele, så vil man gentage fejlene fra Ørestaden.

Behovet for et parallelt S-togsrør er der stadigvæk, og det bliver ikke mindre fremover.

Men helt kort sagt, så er problemet vel at der mangler en masterplan, og den har manglet i mange år.

Trafikplan

af Casper @, 25/10 2012, 14:05 (4204 dage siden) @ Casper

Det er slående at ingen af de "officielle" aktører foreslår en metro fra Nordvest via Nørrebro og centrum til midten af Amager langs Amagerbrogade.

OK, det er nævnt i artiklen "København vil have tre nye metrolinjer" fra 2011 - men med et perspektiv på 30-50 år.

Det er lang tid for dem der lige nu venter på en fyldt linje 5A på Nørrebrogade. Eller tre busser på rad på Amagerbrogade (hvor busserne har det med at klumpe sig sammen).:-(

Trafikplan

af Niels Bak, 26/10 2012, 00:40 (4203 dage siden) @ Casper


Behovet for et parallelt S-togsrør er der stadigvæk, og det bliver ikke mindre fremover.

Det har også været min holdning indtil nu, men faktisk ser det ikke sådan ud.

De seneste trafiktal fra s-banen (se den statslige trafikplan fra Trafikstyrelsen, der lige nu er i høring) viser, at trafikken falder ude på grenene, men stiger kraftigt på den centrale akse. Det skyldes dels, at det er her befolkningsvæksten sker i de her år, og dels at pendlingsmønstrene har ændret sig, så færre pendler ind til byen og flere på tværs af forstæderne. Der er altså umiddelbart ikke behov for tættere trafik på grenene.

Samtidig vil den Metroring, jeg ellers skælder en del ud på, aflaste s-banen temmelig meget på netop det centrale afsnit mellem Østerport og Hovedbanegården, viser trafikplanen også. En del af de udefra kommende passagerer vil stige om og en del af de lokale passagerer vil slet ikke stige på, da den nogenlunde parallelt forløbende Metro vil passe dem bedre.

Dermed er der formentlig ikke behov for at udvide S-togstrafikken de næste mange år, med mindre de samlede forbedringer (metro og letbane i ring 3) tiltrækker mange flere nye passagerer til den kollektive trafik end forventet, som så også på grund af omstigninger vil presse s-banen.

Trafikplan

af Lars Kongshøj, 26/10 2012, 01:22 (4203 dage siden) @ Niels Bak

De seneste trafiktal fra s-banen (se den statslige trafikplan fra Trafikstyrelsen, der lige nu er i høring) viser, at trafikken falder ude på grenene, men stiger kraftigt på den centrale akse. Det skyldes dels, at det er her befolkningsvæksten sker i de her år, og dels at pendlingsmønstrene har ændret sig, så færre pendler ind til byen og flere på tværs af forstæderne. Der er altså umiddelbart ikke behov for tættere trafik på grenene.

Det var ellers noget af kritikken i debatten om trængselsringen, at der ikke var kapacitet til bare den nuværende mængde passagerer.

Samtidig vil den Metroring, jeg ellers skælder en del ud på, aflaste s-banen temmelig meget på netop det centrale afsnit mellem Østerport og Hovedbanegården, viser trafikplanen også. En del af de udefra kommende passagerer vil stige om og en del af de lokale passagerer vil slet ikke stige på, da den nogenlunde parallelt forløbende Metro vil passe dem bedre.

Det er ikke passagerer, der tager toget lokalt fra Østerport til Nørreport og skal stå op i 90 sekunder, der er kapacitetsproblemet. Problemet er at der ikke er kapacitet til at køre flere tog fra forstæderne gennem "røret".

Jeg synes at man tænker for snævert, når man vil forøge kapaciteten ved at bygge en parallelbane til "røret".

Der er fx ingen fornuft i at køre:
Fr.sund-Herlev-en lang omvej på omkring 25 minutter, til dels ad en overbelastet bane-Nørreport,
når man lige så godt kunne køre:
Fr.sund-Herlev-cut'n'cover-bane under Fr.sundsv.+Nr.brog. på 8 min.-Nørreport.

Mvh. Lars

Trafikplan

af re20000, 26/10 2012, 00:51 (4203 dage siden) @ Casper

Det er slående at ingen af de "officielle" aktører foreslår en metro fra Nordvest via Nørrebro og centrum til midten af Amager langs Amagerbrogade.

Ringmetroen skal da nok flytte nogle passagerer, men den hjælper ikke meget på de store trafikstrømme, som i dag må nøjes med busser.

Ak ja... Når metroringen åbner hvor mange stationer har Frederiksberg så ?
Og hvor mange har Vesterbro?


Nold

Trafikplan

af Casper @, 26/10 2012, 22:14 (4202 dage siden) @ re20000

Ak ja... Når metroringen åbner hvor mange stationer har Frederiksberg så ?
Og hvor mange har Vesterbro?


Nold

Frederiksberg har i dag 4 stationer og vil med cityringen få yderligere to.

Vesterbro har i dag 3 stationer (Enghave, Dybbølsbro, København H) - eventuelt også Vesterport. Og vil med cityringen få yderligere en (eller to, hvis man medregner Rådhuspladsen).

Trafikplan

af Lars Kongshøj, 26/10 2012, 01:31 (4203 dage siden) @ Casper

Det er slående at ingen af de "officielle" aktører foreslår en metro fra Nordvest via Nørrebro og centrum til midten af Amager langs Amagerbrogade.
Det er den trafikakse i København som i dag har de absolut hårdest belastede busser.

Vel snarere Nørrebrogade-Frederiksundsvej.

Den øverste del af Amagerbrogade har dog Amagerbro station, men metroens linjeføring har da sine problemer. Dels blev den anlagt hvor det var billigst at anlægge den, i stedet for hvor transportbehovet var. Desuden er der for langt mellem stationerne.

Mvh. Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak