Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB for dyr og ineffektiv? (Generelt)

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 30/10 2012, 13:40 (4219 dage siden)

For dyre og ineffektive: Regeringen vil fyre DSB på lokalbanerne.
Artikel i Ingeniøren

Avatar

DSB for dyr og ineffektiv?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/10 2012, 13:48 (4219 dage siden) @ Thorbjørn

"I Nordjylland er der begejstring", står der. Åbenbart fordi man så kan køre Skagen-Aalborg eller Hirtshals-Aalborg uden at skulle skifte tog. Fint nok.

Men vent bare til, at det går op for borgmestre og medier, at der måske altid skal skiftes i Aalborg eller Aarhus, hvis man skal fra Vendsyssel til Sjælland. Så kølner begejstringen nok.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB for dyr og ineffektiv?

af andersj, Aalborg, 30/10 2012, 14:19 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"I Nordjylland er der begejstring", står der. Åbenbart fordi man så kan køre Skagen-Aalborg eller Hirtshals-Aalborg uden at skulle skifte tog. Fint nok.

Men vent bare til, at det går op for borgmestre og medier, at der måske altid skal skiftes i Aalborg eller Aarhus, hvis man skal fra Vendsyssel til Sjælland. Så kølner begejstringen nok.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja, det bliver bedre ifølge Nordjyske Jernbaner og NT, men der er ingen der siger at passagerne vil synes om det. Det vil give en serviceforringelse der kan skræmme mange passagerer væk i Nordjylland hvis Nordjyske Jernbaner overtager kørslen.
-Togene vil blive en-mands betjente
-Der vil skulle skiftes i langt højere grad i Aalborg
-Ringere komfort (Man sidder bedre i både IC3 og MR)

Men der er jo intet der står i vejen for at DSB opretholder ICL forbindelsen hver time, også kan NJ køre pendlertog fra hhv. Hirthals og Skagen til Aalborg, selvom jeg tvivler på hvor mange der tager især fra Skagen til Aalborg med tog hver dag.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Niels Bak, 31/10 2012, 13:14 (4218 dage siden) @ andersj

"I Nordjylland er der begejstring", står der. Åbenbart fordi man så kan køre Skagen-Aalborg eller Hirtshals-Aalborg uden at skulle skifte tog. Fint nok.

Men vent bare til, at det går op for borgmestre og medier, at der måske altid skal skiftes i Aalborg eller Aarhus, hvis man skal fra Vendsyssel til Sjælland. Så kølner begejstringen nok.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ja, det bliver bedre ifølge Nordjyske Jernbaner og NT, men der er ingen der siger at passagerne vil synes om det. Det vil give en serviceforringelse der kan skræmme mange passagerer væk i Nordjylland hvis Nordjyske Jernbaner overtager kørslen.
-Togene vil blive en-mands betjente
-Der vil skulle skiftes i langt højere grad i Aalborg
-Ringere komfort (Man sidder bedre i både IC3 og MR)

Men der er jo intet der står i vejen for at DSB opretholder ICL forbindelsen hver time, også kan NJ køre pendlertog fra hhv. Hirthals og Skagen til Aalborg, selvom jeg tvivler på hvor mange der tager især fra Skagen til Aalborg med tog hver dag.


Tja, det kan vel meget vel være flere, end der tager toget fra Frederikshavn og til stationer syd for Hobro...

I det hele taget, så synes jeg man skulle tage og kigge lidt praktisk på det ud fra nogle passagertal (og måske nogle potentialeberegninger) i stedet for at give det den ene eller den anden ideologiske indpakning. At nærbanerne skal blive ved med at køre som de gør, for det har det gjort i 100 år, er i hvert fald ikke noget argument.

I Nordjylland, så er der ingen tvivl om, at Aalborg er regionens store rejsemål. Succesen med nærbanen har været tydelig, og selvfølgelig bør den tænkes sammen med nærtrafikken nord for fjorden - både DSB's og privatbanernes. Om og hvor mange gennemkørende tog, der er basis for, kan man så kigge på, men når der om nogle år er elektrificeret til Aalborg, så virker det sandsynligt at alle kommer til at skifte her. Det er også det Trafikstyrelsens planer lægger op til. Jeg vil dog som sagt gerne se nogle passagertal, før det bliver besluttet om det er det driftsmæssige besvær værd eller ej, at opretholde direkte trafik nord for Aalborg.

På Sjælland er problemet til gengæld nærmest det omvendte. Her vil flere af regionalbanerne have et ret stort antal passagerer, der fortsætter ad hovedbanerne, og med de ændrede pendlingsmønstre er det formentligt blevet mange flere i de senere år. Så i det omfang det kan gøres under hensyntagen til at der ikke er plads til flere tog ind mod København, så bør der køres gennemkørende.

Direkte tog på Lollandsbanen burde have været indført for længst (ud over de par myldretidstog, der har været kørt) - mange af regionaltogene ender alligevel i Nykøbing. Igen kommer en elektrificering her på tværs, da den gør samdrift upraktisk, men det vil gavne mange passagerer.

Odsherredsbanen har nok nogenlunde samme profil, og regionaltog, der ender i Holbæk, som bare kunne forlænges. Til gengæld vil det være helt absurd at skille Holbæk-Kalundborg ud af Nordvestbanen og lægge den sammen med de to lokalbaner. Trafikken Kalundborg-Nyk. Sj. er nærmest ikke eksisterende, når omvejen over Holbæk tages med, og det samme gælder enhver kombination med Høng-Tølløsebanen.

Når det gælder Køge-Roskilde, så har det vist mest driftstekniske grunde at lægge den sammen med Østbanen. Trafikken Stevns-Roskilde er formentlig ret lille. Men da der ikke bliver plads til at køre Østbanens tog ind til Kbh alligevel, så kan man lige så godt køre de to baner sammen.

Alt det her vil kræve nogle organisatoriske omlægninger. Hvem, der kommer til at køre på banerne er for mig sådan set ligegyldigt, bare det bliver tænkt ud fra passagerernes behov med hensynstagen til relevante driftstekniske forhold - og ikke ud fra nogle historiske og arbitrære administrative opdelinger.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Erik Kjærgaard, 31/10 2012, 13:17 (4218 dage siden) @ Niels Bak

Citat: Successen med nærbanen i Aalborg har været tydelig".

Det er da en nyhed, der vil noget:-D

DSB for dyr og ineffektiv?

af Niels Bak, 31/10 2012, 13:35 (4218 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Den har ganske pænt med passagerer på en bane der før var uden lokaltrafik.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Svend, 31/10 2012, 14:04 (4218 dage siden) @ Niels Bak

Man skal være opmærksom på, at der stort set ikke er passagerer der skal fra stationer syd for Limfjorden til nord for Limfjorden og omvendt (f eks Brønderslev-Skørping).

--
Svend

DSB for dyr og ineffektiv?

af Fysikeren, 31/10 2012, 17:00 (4218 dage siden) @ Svend

Har læst et sted, at det kun er 15% af passagerne fra nord for Aalborg, der fortsætter længere mod syd. Så at have langt de fleste tog til at ende i Aalborg virker fornuftigt, gerne suppleret med enkelte fjerntog.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Erik Kjærgaard, 31/10 2012, 16:12 (4218 dage siden) @ Niels Bak

Niels Bak skriver om god trafik.

Hvad begrundes denne påstand med?

DSB for dyr og ineffektiv?

af Niels Bak, 31/10 2012, 17:34 (4218 dage siden) @ Erik Kjærgaard

prøv at kigge i dsb's vesttælling - hvis du ellers gider i stedet for at brokke dig...

DSB for dyr og ineffektiv?

af Erik Kjærgaard, 31/10 2012, 19:21 (4217 dage siden) @ Niels Bak

Nu er det jo ikke regeringen, der skal kommentere en eller anden meningsmåling.
Men fakta.
Ellers har jeg slået "Bak" fra for yderligere indlæg;-)

DSB for dyr og ineffektiv?

af Niels Bak, 31/10 2012, 20:01 (4217 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Næ og jeg finder også gerne fakta, hvis jeg bliver bedt om det i en tone der ikke fra starte insinuerer, at jeg løber med en eller anden løs påstand. Ellers må du selv gøre det.

Men da du nu har slået mine indlæg fra, så kan jeg da til de øvrige skrive at jeg efter hukommelsen mener at nærbanestationerne (excl Aalborg) har omkring 2300 af- og påstigere om dagen. Hvad det er i passagertal afhænger så lidt af, hvor mange af dem, der skal til Aalborg, og hvor mange der er talt to gange, fordi de kører mellem to nærbanestationer.

DSB for dyr og ineffektiv?

af kamo, 31/10 2012, 23:51 (4217 dage siden) @ Niels Bak

Men da du nu har slået mine indlæg fra, så kan jeg da til de øvrige skrive at jeg efter hukommelsen mener at nærbanestationerne (excl Aalborg) har omkring 2300 af- og påstigere om dagen. Hvad det er i passagertal afhænger så lidt af, hvor mange af dem, der skal til Aalborg, og hvor mange der er talt to gange, fordi de kører mellem to nærbanestationer.

Gode herr Niels Bak

Vil De være så venlig at oplyse fakta-tal i stedet for tal fra hukommelsen, tak.

DSB for dyr og ineffektiv?

af andersj, Aalborg, 1/11 2012, 07:28 (4217 dage siden) @ kamo

Men da du nu har slået mine indlæg fra, så kan jeg da til de øvrige skrive at jeg efter hukommelsen mener at nærbanestationerne (excl Aalborg) har omkring 2300 af- og påstigere om dagen. Hvad det er i passagertal afhænger så lidt af, hvor mange af dem, der skal til Aalborg, og hvor mange der er talt to gange, fordi de kører mellem to nærbanestationer.


Gode herr Niels Bak

Vil De være så venlig at oplyse fakta-tal i stedet for tal fra hukommelsen, tak.

Efter et kig i Vesttælling 2010 er der ca. 2500 af- og påstigere om dagen på hele nærbanen eksl. Aalborg. Det er ikke meget i forhold til at der på en del af strækningen kører 3 hhv. 2 tog i timen. Til sammenligning har Hjørring lige så mange af- og påstigere om dagen hvor der det meste af dagen kun er et tog i timen.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Niels Bak, 1/11 2012, 10:59 (4217 dage siden) @ andersj

Men da du nu har slået mine indlæg fra, så kan jeg da til de øvrige skrive at jeg efter hukommelsen mener at nærbanestationerne (excl Aalborg) har omkring 2300 af- og påstigere om dagen. Hvad det er i passagertal afhænger så lidt af, hvor mange af dem, der skal til Aalborg, og hvor mange der er talt to gange, fordi de kører mellem to nærbanestationer.


Gode herr Niels Bak

Vil De være så venlig at oplyse fakta-tal i stedet for tal fra hukommelsen, tak.


Efter et kig i Vesttælling 2010 er der ca. 2500 af- og påstigere om dagen på hele nærbanen eksl. Aalborg. Det er ikke meget i forhold til at der på en del af strækningen kører 3 hhv. 2 tog i timen. Til sammenligning har Hjørring lige så mange af- og påstigere om dagen hvor der det meste af dagen kun er et tog i timen.

Nu er det jo svært at sammenligne af- og påstigertallet direkte med passagertal fra andre baner, men hvis ellers vi antager hovedparten skal til Aalborg (og altså kun er talt en gang, så må det give ca. 2000 passagerer om dagen på hverdage eller noget der ligner en halv million om året. Det mener jeg det må være nogenlunde på niveau med flere andre af de mindre lokalbaner rundt om i landet.

Hvad angår Hjørring, så er det jo et noget større bysamfund, men passagertallet understreger da blot behovet for mere trafik og samdrift, da det formentlig indeholder en god del omstigere fra Hirtshalsbanen.

Og tak i øvrigt for at gide grave - jeg havde ikke lige tiden, og mit tal var sikkert fra 2009...

Direkte tog ud i Sjælland

af Fysikeren, 31/10 2012, 16:54 (4218 dage siden) @ Niels Bak

Synes man skal højde for, hvor store byerne ud med banerne er. Nakskov er med sine 13.332 indbyggere end del større end Nykøbing Sj., der er har 5.144. Kalundborg er til sammenligning 16.303, Nykøbing Falster 16.394 og Holbæk 27.195.

Ud fra de tal, giver det god mening, at mange tog vender i Holbæk, en del fortsætter til Kalundborg, mens Nykøbing Sj. ikke kan berettige de noget større tog på Nordvestbanen i forhold til de tog, der kører derop i dag. Læser heller ikke, at man vil køre Nykøbing Sj.-Holbæk-Kalundborg, men mere have endnu en lokalbanelinje fra Holbæk til Kalundborg. Ved at droppe de alm. timetog til Kalundborg kunne man måske få halvtimedrift med små tog plus visse myldretidstog, der er gennemgående til København.

Nakskov er derimod i en størrelse, der burde kunne berettige til direkte tog nogle gange om dagen, især med tanke på, at Thisted også har. Her tror jeg dog den ensartede toggang på Lollandsbanen i kombination med, at den går gennem alle større bysamfund på øen, giver en effektiv drift.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Svend, 30/10 2012, 14:07 (4219 dage siden) @ Thorbjørn

Så vi nok aldrig IC2-togene at se på de strækninger, der er bygget til, men det er måske en del af planen?

--
Svend

DSB for dyr og ineffektiv?

af Fysikeren, 30/10 2012, 15:35 (4219 dage siden) @ Thorbjørn

Kan være en god løsning, alt efter hvordan det implementeres.

Der er jo kun historiske grunde til, hvilke baner staten hhv. regionerne står bag. Så i og for sig, gør det vel ikke noget, at se, om man kunne gøre det bedre, lidt som i Sverige.

Tager man Nordjylland, er der vel intet i vejen for, at Nordjyske Jernbaner har timedrift med lokaltog Aalborg-Frederikshavn, mens DSB kører visse ture med lyntog, som så måske kun stopper i Hjørring.

Mod Kalundborg kan man køre små lokaltog plus gennemgående myldretidstog, og så evt. tilbyde en lign. løsning på Lolland med myldretidstog København-Nakskov.

Samtidigt kunne staten lade regionerne stå for fremtidige udbud i Midt- og Vestjylland, mens Movia kan overtage Kyst- og S-banen.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Hedegaard, 30/10 2012, 15:59 (4219 dage siden) @ Thorbjørn

Nordjyderne jubler nu, og det kan man i grunden også forstå, da dette muligvis vil betyde bedre køreplaner og nye tog. MR-togene er jo nærmest forhadte deroppe.

Men når det så er blevet hverdag, og Hr. Larsen fra Aalborg atter skal bruge sin morgen på at stå op i et overfyldt Desiro togsæt, så får piben nok en anden lyd.

Det ville ikke overraske mig overhovedet hvis der om 10 år ikke kørte IC-tog nord for Århus.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Fysikeren, 30/10 2012, 16:09 (4219 dage siden) @ Hedegaard

Direkte tog København-Aalborg skal der nok være om ti år. Jeg vil være langt mere bekymret for dem til Frederikshavn, Viborg-Struer, Herning-Struer-Thisted. Årsagen: Planerne om elektrificering og kommende materielindkøb.

Mit gæt vil være, at når det nye signalsystem rulles ud mellem Fredericia og Aarhus (i de nuværende planer i 2018), så vil man samtidigt sørge for el til Aalborg, med gennemgående lyntog, der kun stopper i Odense, Aarhus og Randers.

DSB for dyr og ineffektiv?

af Erik Kjærgaard, 30/10 2012, 18:24 (4219 dage siden) @ Hedegaard

MR-togene er jo nærmest forhadte deroppe.

Det er jeg absolut IKKE enig i.
Løbende renoverede kører de udmærket - og man sidder behageligt i dem.
Ydermere er vi sikre på at kunne beholde vores plads i dem, når vi har sat os ned. Ikke noget med "Kan være reserveret" som i MF-togene;-)
Så lad os endelig beholde dem i stedet for MG-erne (der i den gamle karakterskala i folkeskolen ville have heddet "TG"):-D

Avatar

DSB for dyr og ineffektiv?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/10 2012, 18:54 (4218 dage siden) @ Thorbjørn

For dyre og ineffektive: Regeringen vil fyre DSB på lokalbanerne.
Artikel i Ingeniøren

Nærlæs artiklen og bemærk venligst at det er erhvervsministeren der er "på banen" her og ikke transportministeren. Selvfølgelig står de begge bag forslaget, men det udspringer fra erhvervsministeriets ønske om mere konkurrence.

Der er derfor næppe taget hensyn til at man vil skjule IC2/IC4 skandale mm., om IC2 var tiltænkt disse linier etc etc.

Jeg kunne godt have mistanke til det samspil og efterfølgende succes Lokalbanen og Movia har opnået ved tilpasning af buslinier og togafgange, ved etablering af det såkaldte R-net. For togene har man bygget om i Gilleleje så man kan køre igennem imellem GDS og HFHJ og overtagelsen af Lille-Nord. Derved har man opnået en bedre drift som publikum har kvitteret for ved at bruge busser og tog mere. På de store ture om morgenen kører dobbeltture med bus og op til 3 LINT tog sammenkoblet.

Regionstog har noget lignende på Midtsjælland, men der ved jeg ikke om det har haft samme positive virkninger op som i Nordsjælland.

Jeg vil tro at der er en hel del pendlere fra hele Nordjylland der skal til Ålborg om morgenen og hjem om aftenen som vil være glade for at bussen passer med toget og toget kører hele vejen.

De der så skal videre en gang imellem må så skifte i Ålborg. Der er vel ikke mange der hver dag skal fra Frederikshavn til København.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB for dyr og ineffektiv?

af Hedegaard, 31/10 2012, 14:55 (4218 dage siden) @ Michael Deichmann

Det man så bare glemmer er, at for at R-Nettet kunne etableres, måtte man sløjfe op til flere lokale buslinjer. Man valgte at tilgodese de pendlere der skal fra station til station, i stedet for tilgodese de pendlerne der skal fra by til by eller fra by til station.

Det er korrekt at folk I bla. Gilleleje og Helsinge har fået bedre forbindelser mellem bus og tog, men prøv så at kigge på hvordan det står til med den kollektive trafik i nabobyerne...

DSB for dyr og ineffektiv?

af Fysikeren, 31/10 2012, 16:58 (4218 dage siden) @ Hedegaard

R-nettet er at prioritere passagerne der rejser mellem de største byer på bekostning af dem i de mindre. Det er meldt ud helt åbent. R-nettet har gjort det lige næsten så hurtigt at tage toget direkte til Kalundborg som at skifte mellem bus og tog i Slagelse. Samtidigt har man jo også nedlagt små standsningssteder på lokalbanerne.

Principperne i R-nettet ser man dog gennemført i disse år i hele landet, og sjovt at se, hvordan en hel del af linjerne går langs med nu nedlagte lokalbaner. I ovennævnte eksempel kunne det da have været sjovt, hvis Værslev-Gørlev blev reetableret med andre fornødne tiltag, og så lod man Regionstog kører i halvtimedrift Kalundborg-Slagelse :)

Avatar

DSB for dyr og ineffektiv?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/10 2012, 18:24 (4218 dage siden) @ Hedegaard

Det man så bare glemmer er, at for at R-Nettet kunne etableres, måtte man sløjfe op til flere lokale buslinjer. Man valgte at tilgodese de pendlere der skal fra station til station, i stedet for tilgodese de pendlerne der skal fra by til by eller fra by til station.

Det er korrekt at folk I bla. Gilleleje og Helsinge har fået bedre forbindelser mellem bus og tog, men prøv så at kigge på hvordan det står til med den kollektive trafik i nabobyerne...

Man KAN altså ikke tilgodese alle og jeg kender så rigeligt diskusionen om Valby, hvor 360R ikke kunne få tid til at køre ind omkring.

Til gengæld har jeg også oplevet en datter komme tilbage fra busstoppestedet fordi 360R kørte forbi, simpelthen fordi den var proppet. Et par uger efter var det løst med at der kørte 2 busser i halen på hinanden.

Hvis det ikke er et uomgængeligt tegn på success - så ved jeg ikke hvad det er. Så er der en håndfuld pasagerer i Valby der måtte gå ned på landevejen - og ja - her kunne man godt fra kommunens side flytte stoppestedet 500 m tættere på Valby, men det er altså ting der lader sig løse.

Jeg har også hørt om at Lokalbanen undertiden kører med 3 togsæt, men om det er løse rygter skal jeg ikke kunne sige.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak