Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gule og røde akselflanger (Generelt)

af Christian, 30/10 2012, 14:20 (4218 dage siden)

Hej

Jeg har set billeder af danske godsvogne med gule og røde "klatter" på akselflangerne. Hvad betyder disse mærkninger? Og mest interessant - hvornår begyndte man at mærke danske godsvogne på denne måde?

Se evt. link til DSB Tdgs vogn her.

Hilsen Christian

Gule og røde akselflanger

af Claus C Klausen @, 30/10 2012, 15:27 (4218 dage siden) @ Christian

Hej

Jeg har set billeder af danske godsvogne med gule og røde "klatter" på akselflangerne. Hvad betyder disse mærkninger? Og mest interessant - hvornår begyndte man at mærke danske godsvogne på denne måde?

Se evt. link til DSB Tdgs vogn her.

Hilsen Christian

Det er mærkning for hjul der ses på "akselkassen" på vognene

Godsvogne kører rundt med 2 slags hjul!

Sammensat hjul og Helhjul

Sammensat ser således ud!

[image]

Hjulet består af en aksel, en hjulskive og en hjulring som er krympet på og holdt fast med en springring.

Et helhjul består kun af en aksel og en hjulskive og hjulring ud i et.

Forskellen er ilustreret her.
[image]

Når man så gik ude i "marken" kunne man se på afstand om det var et sammensat hjul (GUL Markering "FARLIGT") eller et helhjul (RØD Markering - "Stop her er ingen fare")

Det er alstå forklarineg på dette. Det er i øvrigt over 20 år siden man brugte dette system. Jeg var vognopsynsmand på daværende tidpunkt i 80´erne.

I dag vil du også opleve at der på vogne med helhjul hvor der på akselkassen er en lodret hvid stribe. Det betyder bare at vognen er udstyret med et højt Thermisk belastbar hjul, der kan holde til den varmeudvikling der kommer når toget bremser. De findes ofte på vogne som er forsynet med Kunststofbremsesåler (Kompositionsbremsesåler)som alle nye vogne bliver udstyret på grund af støjgenerne ved bremsening.

Jeg håber det var fyldest gørende nok.

Claus C Klausen
Wagenmeister DB Schenker

Gule og røde akselflanger

af XAL Olesen @, 30/10 2012, 15:51 (4218 dage siden) @ Claus C Klausen

I dag vil du også opleve at der på vogne med helhjul hvor der på akselkassen er en lodret hvid stribe. Det betyder bare at vognen er udstyret med et højt Thermisk belastbar hjul, der kan holde til den varmeudvikling der kommer når toget bremser. De findes ofte på vogne som er forsynet med Kunststofbremsesåler (Kompositionsbremsesåler)som alle nye vogne bliver udstyret på grund af støjgenerne ved bremsening.

Jeg håber det var fyldest gørende nok.

Claus C Klausen
Wagenmeister DB Schenker

Meget fine oplysninger. TAK. På grund af udsendelser i ARD/ZDF (om støjproblemer Mittelrhein højre side pga. godtog i lange baner)samt en masse hjemmesider og Lok-Report.de og læsning af LokMagazin m.m. er jeg blevet klar over at DB er i gang med forsøg (?) og udskiftning af de gamle metalbremseklodser med kompositbremseklodser.

Ud over at alle nye godsvogne skal have kompositbremser er der så nogen tidshorisont på udskiftning af gamle bremser til nye?

SBB er vist også i fuld gang med kompositbremser jvf. diverse jernbanetidsskrifter. Kender du noget til det?

Mvh
Olesen

Gule og røde akselflanger

af Claus C Klausen @, 30/10 2012, 16:15 (4218 dage siden) @ XAL Olesen


SBB er vist også i fuld gang med kompositbremser jvf. diverse jernbanetidsskrifter. Kender du noget til det?

Mvh
Olesen


Hej Olesen

Jeg ved ikke noget konkret om SBB, men af miljø hensyn tror jeg alle baner i Europa arbejder på at minske støjen fra tog i det hele taget. De vogne som jeg i det daglige arbejder som er registeret under SBB er næste alle udstyret med de nye kompositbremse systemer. Flere og flere vogne har signaturen K i en gul ring på siden af vognen, samtidig med at der kan være foreskrevet f.eks."Corid 810" hvilket er type på den kompositbremsesål denne vogn skal bruge.

;-) Claus

SBB Godsvogne

af Jan Lundstrøm, 31/10 2012, 09:58 (4218 dage siden) @ XAL Olesen

ja, SBB har ombygget størstedelen (som jeg vurderer det) af deres godsvogne og ligeledes mange tjenestevogne med kunststofbremseklodser.
Det er bare lidt synd for schweizerne, at der kører så mange andre godsvogne i landet så effekten af den ret store investering ikke har så stor effekt.
I dag ejes mange godsvogne også af private vognudlejere, og her er der mig bekendt ikke ombygget vogne til kunststofbremseklodser.
EU har et projekt om støjsvage godsvogne, og der arbejdes med en ny type bremseklodser, der - som jeg har forstået det - ikke kræver ombygning af vognens bremsesystem som det er tilfældet med de nu kendte kunststofbremseklodser.
I Tyskland har der været planer om at give tilskud til ombygning af vogne med kunststofbremseklodser og finansiere denne ombygning med højere afgifter på kørsel med ikke støjsvage godsvogne.

At det virkelig har en effekt kan man tydeligt høre når et godstog kører gennem en station. F.eks. TRANSWAGGON Hirrs 4 og 6 kører meget lydløse end de fleste andre skydevægsvogne, og tilsvarende er AAE's TWIN-vogne (som bl.a. kører i øl-toget) meget mere lydløse end de fleste andre bærevogne.

SBB Godsvogne med mindre larm

af XAL Olesen @, 31/10 2012, 12:09 (4218 dage siden) @ Jan Lundstrøm

ja, SBB har ombygget størstedelen (som jeg vurderer det) af deres godsvogne og ligeledes mange tjenestevogne med kunststofbremseklodser.
Det er bare lidt synd for schweizerne, at der kører så mange andre godsvogne i landet så effekten af den ret store investering ikke har så stor effekt.
I dag ejes mange godsvogne også af private vognudlejere, og her er der mig bekendt ikke ombygget vogne til kunststofbremseklodser.
EU har et projekt om støjsvage godsvogne, og der arbejdes med en ny type bremseklodser, der - som jeg har forstået det - ikke kræver ombygning af vognens bremsesystem som det er tilfældet med de nu kendte kunststofbremseklodser.
I Tyskland har der været planer om at give tilskud til ombygning af vogne med kunststofbremseklodser og finansiere denne ombygning med højere afgifter på kørsel med ikke støjsvage godsvogne.

At det virkelig har en effekt kan man tydeligt høre når et godstog kører gennem en station. F.eks. TRANSWAGGON Hirrs 4 og 6 kører meget lydløse end de fleste andre skydevægsvogne, og tilsvarende er AAE's TWIN-vogne (som bl.a. kører i øl-toget) meget mere lydløse end de fleste andre bærevogne.

Jeg havde også læst omm SBBs stille bremser et sted. Kun 800 gamle godsvogne der skal udskiftes/skrottes de næste 10 år har stadig den larmende bremseklodser m.m. Her den officielle bekræftelse på dette:
http://www.sbbcargo.com/de/medien/news.newsdetail.2011-1-28327.html

Og så er SBB i gang med et større projekt der indbefatter automatisk kobling m.m. Spændende fremtidsudsigter:
http://www.sbbcargo.com/de/medien/news.newsdetail.2012-9-2009_41.html

Mvh
Olesen

Gule og røde akselflanger

af Erik Olsen, 30/10 2012, 15:53 (4218 dage siden) @ Claus C Klausen

Når man så gik ude i "marken" kunne man se på afstand om det var et sammensat hjul (GUL Markering "FARLIGT") eller et helhjul (RØD Markering - "Stop her er ingen fare")

Det er nu ikke fordi sammensatte hjul er specielt farlige, men der kan opstå to fejltyper som ikke findes på helhjul: Løs hjulring og revnet eller sprængt hjulring.

I en periode malede man fire streger radielt 90 grader forskudt på hjulringens og hjulskivens ydre flade, så kunne man let se om hjulringen havde drejet sig. Det kræver nærmere undersøgelse og evt. udsættelse af vognen.

Gule og røde akselflanger

af Claus C Klausen @, 30/10 2012, 16:09 (4218 dage siden) @ Erik Olsen

Det er nu ikke fordi sammensatte hjul er specielt farlige, men der kan opstå to fejltyper som ikke findes på helhjul: Løs hjulring og revnet eller sprængt hjulring.

I en periode malede man fire streger radielt 90 grader forskudt på hjulringens og hjulskivens ydre flade, så kunne man let se om hjulringen havde drejet sig. Det kræver nærmere undersøgelse og evt. udsættelse af vognen.


Det har du helt ret i, men vi brugte det, som jeg skrev til at kunne skelne på afstand hvilken form for hjul de enkelte vogne var udstyret med. Og det med de 4 hvide streger på hjulskiven ud over hjulringen, er helt korrekt. Jeg kom først i tanke om dette da jeg havde sendt indlægget.

Claus

Gule og røde akselflanger

af jaer, 30/10 2012, 16:29 (4218 dage siden) @ Erik Olsen

Som jeg husker det, så benyttede DSB i slutningen af 1980-erne kunststof-bremsesko på Bn-materiellet netop for at mindske støjen. Man måtte dog opgive, da disse bremsesko gav meget store problemer med varmeafledning, hvilket førte til en del hjulhaverier på grund af den stærke varmeudvikling under bremsening.

/Jan

Gule og røde akselflanger

af Erik Olsen, 30/10 2012, 16:41 (4218 dage siden) @ jaer

Bn havde sammensatte hjul hvilket var en del af problemet. Helhjul er meget bedre sammen med kompositbremseklodser.

Gule og røde akselflanger

af Claus C Klausen @, 30/10 2012, 17:44 (4218 dage siden) @ Erik Olsen

Det har du helt ret i, det er derfor man har forskellige typer af helhjul. De omtalte "Højt Thermisk belastbare" med den lodrette hvide streg og almindelige helhjul. Altsammen hvilken type stål der er blevet brugt til at lave hjulet af.

Men så er der bare andre ting man skal være opmærksom på. Vogne med kompositsåler udvikler mere varme ved bremsning. Så skal man være opmærksom på at hjulet ikke bliver for varmt og at løbefladen ikke "løber ud". Det vil sige at hjulringen bliver for bred. Det sker ofte af vogne skal til hjulafdrejning på grund af dette.

For nogle år siden var man helt hysterisk i Tyskland og Europa på grund af fejl på hjulsæt. Hjulsæt som havde været årsag til alvorlige ulykker i bl.a Italien og Tyskland. Der kunne man ikke skaffe hjul nok til de vogne som trængte til nye hjul.

Claus:-)

Gule og røde akselflanger

af Erik Olsen, 30/10 2012, 18:09 (4218 dage siden) @ Claus C Klausen

Der har altid i perioder været problemer med fejl på hjulsæt, det er ikke nogen ny ting.

Jeg var 1990-92 ansat på DSB Komponentværksted Vest i Århus hvor jeg deltog i flere havariundersøgelse på hjulsæt og bogier. Rigtig interessant.

Første gang tror jeg, var en Bg-vogn som tabte en hjulring i Frederica, heldigvis ved lav hastighed. Hjulringen havde tydeligvis været løs nogen tid, den udvendige flade på hjulskiven og den indvendige på hjulringen var stærkt slidt med rivninger. Sprængringen var slidt bort.

Gule og røde akselflanger

af OD, Od ⌂, 30/10 2012, 18:23 (4218 dage siden) @ Erik Olsen

Der har altid i perioder været problemer med fejl på hjulsæt, det er ikke nogen ny ting.

Jeg var 1990-92 ansat på DSB Komponentværksted Vest i Århus hvor jeg deltog i flere havariundersøgelse på hjulsæt og bogier. Rigtig interessant.

Første gang tror jeg, var en Bg-vogn som tabte en hjulring i Frederica, heldigvis ved lav hastighed. Hjulringen havde tydeligvis været løs nogen tid, den udvendige flade på hjulskiven og den indvendige på hjulringen var stærkt slidt med rivninger. Sprængringen var slidt bort.

I juli 89 tog jeg disse billeder i Fredericia. Er det mon omtalte afsporing?

http://www.oledinesen.dk/danmark-1983-1989/?album=159&gallery=183&pid=3698

http://www.oledinesen.dk/danmark-1983-1989/?album=159&gallery=183&pid=3699

http://www.oledinesen.dk/danmark-1983-1989/?album=159&gallery=183&pid=3700

Gule og røde akselflanger

af Claus C Klausen @, 30/10 2012, 19:35 (4218 dage siden) @ OD, Od

Der har altid i perioder været problemer med fejl på hjulsæt, det er ikke nogen ny ting.

Jeg var 1990-92 ansat på DSB Komponentværksted Vest i Århus hvor jeg deltog i flere havariundersøgelse på hjulsæt og bogier. Rigtig interessant.

Første gang tror jeg, var en Bg-vogn som tabte en hjulring i Frederica, heldigvis ved lav hastighed. Hjulringen havde tydeligvis været løs nogen tid, den udvendige flade på hjulskiven og den indvendige på hjulringen var stærkt slidt med rivninger. Sprængringen var slidt bort.


I juli 89 tog jeg disse billeder i Fredericia. Er det mon omtalte afsporing?

Det uheld kan jeg godt huske, der var jeg ved at blive omskolet fra vognopsynet til stationsbetjent. Jeg var tilfældigvis på vagt den pågældende dag. Uheldet skete kort efter afgang fra spor 4 i Fredericia.

Jeg har billeder til brug ved klargøring der viser alvorlige hjulskader. Dog er der rettigheder på disse billeder så jeg kan desværre ikke vise dem her. Det er allesammen skader som mine kollegar i tyskland her fundet. Jeg har i anden anledning videre givet et tysk fejlkatalog beregnet til lokomotivfører til en af mine kollegaer hos lokomotivførerne og han var noget chokeret over et billede, der viser et helhjul revnet igennem hjulringen og ehlt ind i hjulskiven.

Den slags fejl optræder altså en gang imellem, som dog er meget meget sjældent.
Jeg prøver lige at søge på nettet om der skulle være nogle billeder der beskriver ovenstående fejl.

Claus

Gule og røde akselflanger

af Erik Olsen, 30/10 2012, 20:07 (4218 dage siden) @ OD, Od

I juli 89 tog jeg disse billeder i Fredericia. Er det mon omtalte afsporing?

Muligvis, men jeg kan ikke se detaljer på bogierne som kan bekræfte eller afkræfte det. Jeg kan ikke huske vognnummeret, så det kan jeg ikke sige med bestemthed.

Gule og røde akselflanger

af A. Nissen, 30/10 2012, 17:51 (4218 dage siden) @ Claus C Klausen

Tak for en god forklaring.
Men det er da pudsigt, at GUL farve indikerer en større risiko end RØD farve.

Gule og røde akselflanger

af Ole M. Nielsen ⌂, 30/10 2012, 19:30 (4218 dage siden) @ Christian

Hej

Jeg har set billeder af danske godsvogne med gule og røde "klatter" på akselflangerne. Hvad betyder disse mærkninger? Og mest interessant - hvornår begyndte man at mærke danske godsvogne på denne måde?

Mærkningen med de gule "klatter" startede i slutningen af 1987 og skyldtes bl.a. at der hos DB i 1987 havde været 6 alvorlige afsporingsuheld, hvoraf der i 4 tilfælde var DSB-vogne indblandet.
Også uheldet i Langå 25/2-1987 skyldtes en løs hjulring på en Tdgs.

I starten af mærkningen var der også en hvid "klat" = Foreløbig godkendt, men skal snarest til grundigt eftersyn.

Det viste sig senere at det drejede sig om en leverance af hjulsæt som ikke kunne tåle at blive drejet ned til minimum.

De røde "klatter" kom til senere.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Gule og røde akselflanger

af Christian, 30/10 2012, 23:14 (4218 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Tak for svarene!

I øvrigt hvornår blev litra Tdgs ommalet med nyt stort DSB logo og helvetica påskrifter?

Tdgs - før.

Tdgs - efter.

Hilsen Christian

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak