Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Erik H, Frederikssund, 6/11 2012, 19:48 (4190 dage siden) @ andersj

Det var jo kun hvad man kunne vente derfra. Men når man kører efter det billigste tilbud, ja så risikerer man også at blive snydt. Førsteklasses varer fås nu én gang ikke til tredjeklasses priser, men som man som så ofte før har erfarret: spar lige meget hvad det koster:-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Broelementer spækket med fejl

af Jens MO-Møller @, 6/11 2012, 19:49 (4190 dage siden) @ andersj

Polsk kvalitetsarbejde!

Venlig hilsen

Jens Møller

Broelementer spækket med fejl

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/11 2012, 19:51 (4190 dage siden) @ andersj

Ja, kom det som nogen overraskelse? 25. november er vist noget optimistisk!

http://www.tv2nord.dk/artikel/230697:Regionale-nyheder--Broklap-svejset-forkert-sammen

Det er jo en risiko ved at vælge den billige løsning.

Man må så bare håbe, at de ekstra omkostning som nu påføres samfundet, bl.a en forsinket åbning af forbindelsen, står mål med det penge der er sparet ved at understøtte polske smede istedet for danske - der er jo ikke ligefrem mangle på arbejdskraft her i landet.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det skuffende at et statsejet selskab om Banedanmark vælger den polske løsning - det klinger efterhånden lidt hult, når alle politikerne hele tiden opfordre os til at bruge løs og de så selv sender pengene til udlandet...

/Henrik

Broelementer spækket med fejl

af andersj, Aalborg, 6/11 2012, 20:09 (4190 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja, kom det som nogen overraskelse? 25. november er vist noget optimistisk!

http://www.tv2nord.dk/artikel/230697:Regionale-nyheder--Broklap-svejset-forkert-sammen


Det er jo en risiko ved at vælge den billige løsning.

Man må så bare håbe, at de ekstra omkostning som nu påføres samfundet, bl.a en forsinket åbning af forbindelsen, står mål med det penge der er sparet ved at understøtte polske smede istedet for danske - der er jo ikke ligefrem mangle på arbejdskraft her i landet.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det skuffende at et statsejet selskab om Banedanmark vælger den polske løsning - det klinger efterhånden lidt hult, når alle politikerne hele tiden opfordre os til at bruge løs og de så selv sender pengene til udlandet...

/Henrik

Det er jo MT-Højgaard der er entreprenør, så man må jo formode at det er deres valg at få den produceret i Polen, dermed også dem der står for omkostningerne ifb. med færdigsvejsningen.

Broelementer spækket med fejl

af Erik Kjærgaard, 6/11 2012, 20:23 (4190 dage siden) @ andersj

I artiklen står der, at Banedanmark var klar over, at "makværket" blev lavet i Polen. Så de har da i alle tilfælde været vidende om risikoen derved (tidsmæssig / kvalitetsmæssig) i f.m. deres valg af hovedentreprenør.:-D Så det. Selv om de manglende kvalitetsproblemer økonomisk måtte hænge på hovedentreprenøren, vil det selvfølgelig gå ud over processen iøvrigt rent tidsmæssigt.

Selv om det ikke er jernbanestof, kan jeg ikke lade være med at henvise til problemerne med Aalborg Kommunes "nye" færge til Egholm. For ca. 1½ år siden sejlede den som bekendt et par enkelte ture mellem Egholm og Aalborg, hvor havneanlægget faldt i vandet (rent bogstaveligt talt). Der er endnu ikke opnået forlig eller dom mellem entreprenøren, ingeniør, kommune m.m. Men færgen ligger stadig uvirksom i Aalborg havn et eller andet sted......:-(

Iøvrigt vil jeg ikke fornærme lokomotiverne fra Mak med betegnelsen "makværket". En sådan sammenligning ville være helt forkert.;-)

Broelementer spækket med fejl

af Nielsmodeltog, 6/11 2012, 20:29 (4190 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Kære alle,

Pas nu på med alle de fordomme :-)
Man kan sagtens få produceret kvalitetsprodukter i østeuropa - også i Polen.
Nøgleordet hedder blot: kontrol, kontrol og atter kontrol.

mvh
Niels

Broelementer spækket med fejl - modeltog

af Erik Kjærgaard, 6/11 2012, 22:05 (4190 dage siden) @ Nielsmodeltog

Nøgleordet hedder blot: kontrol, kontrol og atter kontrol.

Ja, det med "kvalitet" er der jo efterhånden mange virksomheder i DK, der har erfaringer med - også indenfor modeljernbane.;-) ;-)
Produktion i Kina etc. kræver ikke blot de 3 x kontrol, der nævnes i indlægget. Det kræver mangefold af kontrol. Nu er jeg ikke så stiv i, hvor mange fold kornet giver for, at det skal være en god høst. Men det er mangefoldigt.

Og apropos "foldigt", vil jeg nødig komme til at tænke på "enfoldig":-|I relation til Banedanmark. Så det....

Avatar

Broelementer spækket med fejl - modeltog

af Erik H, Frederikssund, 8/11 2012, 19:25 (4188 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Det med "enfoldig" kan jeg fuldt ud tilslutte mig.
Der er nogle kolosale paradokser, i det politikerne siger, og det de gør... desværre:-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Broelementer spækket med fejl

af Casper @, 7/11 2012, 00:52 (4190 dage siden) @ Nielsmodeltog

Kære alle,

Pas nu på med alle de fordomme :-)
Man kan sagtens få produceret kvalitetsprodukter i østeuropa - også i Polen.
Nøgleordet hedder blot: kontrol, kontrol og atter kontrol.

mvh
Niels

Ja, og det ligner IC4-sagen.

Man kunne have sendt en inspektør derned hver 14. dag og se på tingene. Det ville koste meget lidt sammenlignet med prisen for en forsinket ordre.

Som flere er klar over, så er man forpligtet til at tage billigste tilbud. Sådan er EU-reglerne. Så man kan ikke "vælge". Men man kan udelukke et urealistisk bud - hvilket kan føre til en klagesag osv. - så man skal have en god grund.

Broelementer spækket med fejl

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/11 2012, 20:26 (4190 dage siden) @ andersj

Det er jo MT-Højgaard der er entreprenør, så man må jo formode at det er deres valg at få den produceret i Polen, dermed også dem der står for omkostningerne ifb. med færdigsvejsningen.

Citat fra artikel:

Banedanmark sparede - i følge den administrende direktør - en betydelig sum, da MT Højgaard fik bygget en ny i Polen.

Banedanmark valgte, hvis artiklens indhold er rigtigt, at spare penge ved at få broen fremstillet i Polen.

Kontrol af svejsninger foretages normalt inden overfladebehandling er udført, altså burde fejlene være fundet hos producenten i Polen og dermed udbedret inden overfladebehandling. Det virker som om man har 'glemt' at føre det nødvendige tilsyn hos producenten i Polen, og man derfor må igang med svejseværket i Danmark - det fremmer jo ikke ligefrem færdiggørrelsen.

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/11 2012, 20:33 (4190 dage siden) @ Henrik Hansen

Citat fra artikel:

Banedanmark sparede - i følge den administrende direktør - en betydelig sum, da MT Højgaard fik bygget en ny i Polen.

Banedanmark valgte, hvis artiklens indhold er rigtigt, at spare penge ved at få broen fremstillet i Polen.

Nej! BDK valgte MT Højgaard selvom de ville lave broen i Polen. Dvs. BDK havde tillid til at MT-Højgaard havde styr på kvalitet og underentreprenører.

Det havde de så ikke.


Kontrol af svejsninger foretages normalt inden overfladebehandling er udført, altså burde fejlene være fundet hos producenten i Polen og dermed udbedret inden overfladebehandling. Det virker som om man har 'glemt' at føre det nødvendige tilsyn hos producenten i Polen, og man derfor må igang med svejseværket i Danmark - det fremmer jo ikke ligefrem færdiggørrelsen.

Nej, der er nogen der har svigtet totalt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/11 2012, 20:29 (4190 dage siden) @ andersj

Ja, kom det som nogen overraskelse? 25. november er vist noget optimistisk!

http://www.tv2nord.dk/artikel/230697:Regionale-nyheder--Broklap-svejset-forkert-sammen


Det er jo en risiko ved at vælge den billige løsning.

Man må så bare håbe, at de ekstra omkostning som nu påføres samfundet, bl.a en forsinket åbning af forbindelsen, står mål med det penge der er sparet ved at understøtte polske smede istedet for danske - der er jo ikke ligefrem mangle på arbejdskraft her i landet.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det skuffende at et statsejet selskab om Banedanmark vælger den polske løsning - det klinger efterhånden lidt hult, når alle politikerne hele tiden opfordre os til at bruge løs og de så selv sender pengene til udlandet...

/Henrik


Det er jo MT-Højgaard der er entreprenør, så man må jo formode at det er deres valg at få den produceret i Polen, dermed også dem der står for omkostningerne ifb. med færdigsvejsningen.

Det er netop sådan det hænger sammen. Der har næppe stået i udbudsbetingelserne at broen skulle laves i Polen.

BDK er i henhold til licitationsloven forpligtet til at vælge det tilbud der bedst opfylder udbudsbetingelserne hvor pris jo er den centrale. Man kan dog afvige fra at vælge den billigste hvis det virker åbenbart urealistisk.

Med al respekt - det at det skal udføres i Polen er altså ikke i sig selv garant for møjarbejde, men man får hvad man betaler for.

MT-Højgaard har åbenbart ikke specificeret opgaven godt nok overfor den polske smedevirksomhed og deres kvalitetskontrol på stedet klart mangelfuld.

Det er næppe noget BDK skal betale for. Det er MT-Højgaard der hænger på den og jeg håber da at kontrakten indeholder passende paragraffer om dagbøder ved forsinkelser så de kan lære at lave et ordentligt stykke arbejde en anden gang.

Iøvrigt mener jeg at BDK talte om at genbruge de gamle tegninger og beregninger og bede om en nittet bro ligesom den gamle. Jeg må tilstå t jeg glædede mig til at se hvem der kunne nitte stålbroer i 2012, På den baggrund var jeg ikke overrasket over at man måske fandt nogen der kunne det i østeuropa, Nu viser det sig så at de alligevel har svejset den sammen.

Mystisk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Broelementer spækket med fejl

af Filip @, Danmark, 6/11 2012, 21:08 (4190 dage siden) @ Michael Deichmann

Iøvrigt mener jeg at BDK talte om at genbruge de gamle tegninger og beregninger og bede om en nittet bro ligesom den gamle. Jeg må tilstå t jeg glædede mig til at se hvem der kunne nitte stålbroer i 2012, På den baggrund var jeg ikke overrasket over at man måske fandt nogen der kunne det i østeuropa, Nu viser det sig så at de alligevel har svejset den sammen.

Mystisk!

Uden at jeg gider at støvsuge nettet for kilder, så er den noget nær ordrette formulering BDK brugte "en bro af samme konstruktion, men med relevante tekniske opdateringer". - Og svejsning må siges at være relevant i en konstruktion der er vanskelig at vedligeholde overfladebehandlingen ordentligt på.

/Filip

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af mss ⌂, 23/11 2012, 13:13 (4173 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det skuffende at et statsejet selskab om Banedanmark vælger den polske løsning - det klinger efterhånden lidt hult, når alle politikerne hele tiden opfordre os til at bruge løs og de så selv sender pengene til udlandet...

/Henrik

Det er der desværre ingen overraskelse i, det ligger i de statslige licitationsregler.
Hvor private oftest går efter det alt i alt bedste tilbud, SKAL statslige institutioner vælge det billigste.
Det er og har altid været noget møg, da det billigste tilbud aldrig indeholder alle de punkter det skal (i dette tilfælde kvalitetssikring og måske faglært arbejdskraft), og derfor nødvendigvis medfører ekstraudgifter og en skredet tidsplan...

Nå, men altid noget at de atter får togdrift deroppe, selvom det er "Inselverkehr"...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2012, 21:09 (4173 dage siden) @ mss

Hvor private oftest går efter det alt i alt bedste tilbud, SKAL statslige institutioner vælge det billigste

Arhhh.....

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Broelementer spækket med fejl

af Søren Jakobsen, Randers, 23/11 2012, 21:14 (4173 dage siden) @ mss

Det er der desværre ingen overraskelse i, det ligger i de statslige licitationsregler.
Hvor private oftest går efter det alt i alt bedste tilbud, SKAL statslige institutioner vælge det billigste.
Det er og har altid været noget møg, da det billigste tilbud aldrig indeholder alle de punkter det skal (i dette tilfælde kvalitetssikring og måske faglært arbejdskraft), og derfor nødvendigvis medfører ekstraudgifter og en skredet tidsplan...

I denne sag er det jo netop en privat entrepenør der har ladet broen bygge. I øvrigt hvorfra har du at staten SKAL vælge det billigste, sådan er EU's udbudsregler ihvertfald ikke skruet sammen. . .

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af mss ⌂, 28/11 2012, 01:10 (4169 dage siden) @ Søren Jakobsen

Sådan har det været siden licitationernes vugge.
Om det er officielt nedfældet ved jeg ikke...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2012, 08:26 (4168 dage siden) @ mss

Sådan har det været siden licitationernes vugge.
Om det er officielt nedfældet ved jeg ikke...

Det kan du bide spids på at det er! Og det i den grad! Men idag er det ikke ubetinget det billigste der skal vælges. Der er blevet mulighed for at bøje begrebet "billigste". Se §8 her.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Broelementer spækket med fejl

af UTJ, 28/11 2012, 09:10 (4168 dage siden) @ Michael Deichmann

Sådan har det været siden licitationernes vugge.
Om det er officielt nedfældet ved jeg ikke...


Det kan du bide spids på at det er! Og det i den grad! Men idag er det ikke ubetinget det billigste der skal vælges. Der er blevet mulighed for at bøje begrebet "billigste". Se §8 her.

Ja og sådan har det altid været.

Mon ikke dette tilfælde er en sag hvor bl.a. tid er vægtet højt og muligvis har overskygget for den kvalitetskontrol der er blevet bestemmende parameter i udførelsen.

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2012, 09:27 (4168 dage siden) @ UTJ

Sådan har det været siden licitationernes vugge.
Om det er officielt nedfældet ved jeg ikke...


Det kan du bide spids på at det er! Og det i den grad! Men idag er det ikke ubetinget det billigste der skal vælges. Der er blevet mulighed for at bøje begrebet "billigste". Se §8 her.


Ja og sådan har det altid været.

For for at finde ovenstående link søgte jeg efter populærtitlen "Licitationsloven" og fandt kun eet hit - den gamle lov fra 1966.

Da jeg læste den første gang kort (for den var jo ikke gældende) noterede jeg mig at der i §3 stk. 2 bare stod:

"VED bunden licitation forpligtet til, medmindre andet udtrykkeligt fastsættes ved opfordringen til at byde, at antage det billigste bud eller forkaste dem alle ved meddelelse til de bydende."

men nu ved genlæsningen kan jeg jo se at her er rig lejlighed til i udbudsbetingelserne at anføre andre kriterier en blot prisen.


Så du har helt ret.

Sammenlign iøvrigt lige hvor enkel den gamle lov fra 1966 er i forhold til den gældende....
Hovedreglern er uændret!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Broelementer spækket med fejl

af Svend Jensen, 6/11 2012, 22:58 (4190 dage siden) @ andersj

Og det er så NU der skal trækkes i nødbremsen! Send lortet tilbage, få pengene tilbage plus en klækkelig kompensation fra MT Højgaard. Sæt dernæst nogle ordentlig smede i gang med at lave en ordentlig bro. Jeg vil vædde med der bliver problemer med den bro mange år frem i tiden!

Broelementer spækket med fejl

af Erik Kjærgaard, 6/11 2012, 23:49 (4190 dage siden) @ Svend Jensen

Det bliver nok svært at vædde med nogen - selv om det skulle være i Slotty:-P

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/11 2012, 14:30 (4189 dage siden) @ Svend Jensen

Og det er så NU der skal trækkes i nødbremsen! Send lortet tilbage, få pengene tilbage plus en klækkelig kompensation fra MT Højgaard. Sæt dernæst nogle ordentlig smede i gang med at lave en ordentlig bro. Jeg vil vædde med der bliver problemer med den bro mange år frem i tiden!

Svend, du trænger til en upgrade for du tænker stadig i pre-1992 baner. Klaveret spiller ikke sådan mere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Broelementer spækket med fejl

af Søren Jakobsen, Randers, 7/11 2012, 15:08 (4189 dage siden) @ Svend Jensen

Og det er så NU der skal trækkes i nødbremsen! Send lortet tilbage, få pengene tilbage plus en klækkelig kompensation fra MT Højgaard. Sæt dernæst nogle ordentlig smede i gang med at lave en ordentlig bro. Jeg vil vædde med der bliver problemer med den bro mange år frem i tiden!

Det er et brofag, når fejlene er rettet spiller det!

Broelementer spækket med fejl

af Svend Jensen, 9/11 2012, 22:15 (4187 dage siden) @ Søren Jakobsen

Vi får at se :)

Broelementer spækket med fejl

af Svend, 10/11 2012, 10:06 (4186 dage siden) @ Svend Jensen

Hvad er det vi får at se? Hvis du har nogle oplysninger eller noget viden, vi andre ikke har, må du gerne dele med os andre.

Gætterier og "hvad sagde jeg" kan ikke bruges til noget ......

--
Svend

Broelementer spækket med fejl

af Woodi, 7/11 2012, 03:09 (4189 dage siden) @ andersj

Mange polske fabrikanter bruger stadigvæk lysbuesvejsning med elektroder af næsten ukendt fabrikat og deres opbevaring af basiske elektroder er til tider kritisable, herunder opbevaring på kolde hylder og endvidere forvarmer de sjældent konstruktionerne til arbejdstemperatur.
Desuden er mange polske smede ikke meget for at justerer op og ned i spændingen, mens de svejser og dermed opstår der spændinger og deraf følgende slagge indbrændinger/kærv indebrændinger.

Lad dem lege lidt med en ESAB 53.00
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=7709

- så kan de lære det.! ;-)

--
[image]

Broelementer spækket med fejl

af Erik, 7/11 2012, 13:38 (4189 dage siden) @ Woodi

Er det ikke OK 46.16 der kaldes "Bondeelektroden"?

Broelementer spækket med fejl

af Woodi, 7/11 2012, 20:03 (4189 dage siden) @ Erik

Er det ikke OK 46.16 der kaldes "Bondeelektroden"?

OK 46.16 er en rutil allround elektrode og kan bruges af alle - selv børn kan lære at svejse med denne pind og den har mange øgenavne, bl.a "Bondeelektroden" som du nævner, men også "Svendenes trøster" og "lærlingens strygestål"

En anden er OK Femax 39.50, som er en sur tykt beklædt højtudbytteelektrode, den ligger som smør i alle revner og kan stryges som en tændstik af alle og kan sidestilles med en oliefarve-pen i SFO/børnehaven. ;-)

--
[image]

Avatar

Broelementer med sprækker og fejl

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/11 2012, 23:08 (4189 dage siden) @ Woodi

Er det ikke OK 46.16 der kaldes "Bondeelektroden"?


OK 46.16 er en rutil allround elektrode og kan bruges af alle - selv børn kan lære at svejse med denne pind og den har mange øgenavne, bl.a "Bondeelektroden" som du nævner, men også "Svendenes trøster" og "lærlingens strygestål"

Jep, jeg kender den som "Landmandselektroden" - den er fin til at gnistre noget "nissejern" eller "pissoir-blik" sammen med.
Vi må håbe at det ikke er sådan noget, som polakkerne har brugt, selvom der måtte stå noget andet på tegningerne...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Broelementer spækket med fejl

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/11 2012, 00:39 (4187 dage siden) @ andersj
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/11 2012, 00:50

[image]
Nordjyske Stiftstidende 10. november 2012. Klik på artiklen for højere opløsning.

Broelementer spækket med fejl

af andersj, Aalborg, 10/11 2012, 09:45 (4186 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor mon de involverede parter har fået tavshedpligt, når det jo ifølge Banedanmark går helt efter planen? Det virker meget mistænkeligt.

Tæt på udskydelse

af andersj, Aalborg, 16/11 2012, 07:36 (4180 dage siden) @ andersj

Så er der igen meget der tyder på at færdiggørelsen af broen igen bliver forsinket. DSB har spærret alle tog nord for broen for reservering frem til køreplansskiftet, og Nordjyske beretter på deres TV kanal om at flydekranen er blevet afmeldt og har forladt Aalborg.

Tæt på udskydelse

af UTJ, 16/11 2012, 08:01 (4180 dage siden) @ andersj

Hvornår indsætter man nogle isolerede tog på banen i Vendsyssel, måske med NJ som operatør.......?

Tæt på udskydelse

af Anders Pedersen @, Hornslet, 16/11 2012, 09:09 (4180 dage siden) @ UTJ

Hvornår indsætter man nogle isolerede tog på banen i Vendsyssel, måske med NJ som operatør.......?

Det er os det jeg har tænkt på.
DSB gider åbenbart ikke at tranportere nogle MR togsæt eller Desiro på blokvogne til Hjørring.
Eller kører dem op igennem Sverige og sejle derfra til Frederikshavn.

NJ egne Desiro kan så vidt jeg kan regne ud sagtens klare trafikken Lørdag og Søndag.
Samtidig mister DSB også passagere på det her og dem skal de jo forsøge at få tilbage når togene kører igen.

Den dag broen er klar til togtrafik må der vente et kæmpe puslespil eftersom de første tog fra Frederikshavn først skal køres fra Aalborg

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 16/11 2012, 12:14 (4180 dage siden) @ Thorbjørn

Ingeniøren skriver:
Svejsningerne på den nye jernbanebro over Limfjorden er så dårlige, at mange af dem skal fræses op og svejses forfra. Datoen for åbning er sat til 'efter d. 26/11', men reelt ved Banedanmark ikke, hvornår broen åbner.

http://kortlink.dk/ing/bq46

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af Allan Støvring-Nielsen, 16/11 2012, 19:00 (4180 dage siden) @ Thorbjørn

Ingeniøren skriver:
Svejsningerne på den nye jernbanebro over Limfjorden er så dårlige, at mange af dem skal fræses op og svejses forfra. Datoen for åbning er sat til 'efter d. 26/11', men reelt ved Banedanmark ikke, hvornår broen åbner.

http://kortlink.dk/ing/bq46


Hurra for udbud og laveste tilbud!

Allan

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af jaer, 16/11 2012, 20:04 (4180 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Prøv lige at se følgende i "Efterretninger for søfarende" nr. 46/2012 fra i dag:
[image]
Broklappen er først på plads til februar ?!

/Jan

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/11 2012, 20:10 (4180 dage siden) @ jaer

Broklappen er først på plads til februar ?!

Hvis det bliver tilfældet, så må man håbe, det kommer til at koste MT Højgaard bunker af penge samt nogle dybe ridser i troværdigheden - og at man en anden gang tænker sig rigtig, rigtig godt om inden man bestiller en ny bro i Polen...

/Henrik

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af andersj, Aalborg, 16/11 2012, 20:49 (4180 dage siden) @ jaer

Broklappen er først på plads til februar ?!

/Jan

Ja, meget tyder på det. Reserveringen nord for Limfjorden er nu helt lukket ned de næste to måneder. (Som er den normale forsalgsperiode)

Avatar

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/11 2012, 22:12 (4180 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hurra for udbud og laveste tilbud!

Nej, Hurra for manglende kvalitetskontrol on-site!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af Woodi, 16/11 2012, 22:56 (4180 dage siden) @ Michael Deichmann

Mon ikke snart den danske stand af advokater og civilingeniørstanden er ved at være godt "rustet" til udliciterings-opgaver eller er de blot "rusten" som corten-stålet på vores elektrificerede jernbanestrækninger. ;-)

--
[image]

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af jaer, 16/11 2012, 23:13 (4180 dage siden) @ Woodi

Joh ingeniørerne er, men djøf'erne kigger stadigt kun på tal og umiddelbar bundlinje.

/Jan

Tættere på udskydelse - på ubestemt tid

af Jens MO-Møller @, 17/11 2012, 00:17 (4180 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hurra for laveste fællesnævner, som bliver mere og mere fremherskende!

Venligst
Jens Møller

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Erik Kjærgaard, 17/11 2012, 20:07 (4179 dage siden) @ andersj

Ifølge TV2Nord er ibrugtagningen af Jernbanebroen over Limfjorden igen - som forventeligt - udsat. Ifølge oplysningerne måske til februar (men hvilket årstal?):-(
Se evt.: http://www.tv2nord.dk/artikel/232464:Regionale-nyheder--Laustsen--Banedanmark-er-amatoerer

Den store flydekran Samson har igen forladt Aalborg Havn, da den i sagens natur ikke kunne løfte den ikke-eksisterende broklap og kontravægt på plads. Det skulle så efter oplysningerne i pressen kun koste 400.000 kroner i døgnet at have kranen liggende.
Der betales med glæde:-D Men, af hvem?
Måske der skulle have været en medarbejder med hjernefunktion, der kunne have afbestilt kranen, da broklappen som forventet ikke er færdig. Eller måske skulle blive politiker:-|

Avatar

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/11 2012, 09:17 (4178 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Der betales med glæde:-D Men, af hvem?

Helt klart ef entreprenøren - dvs. MT Højgaard. De får så måske et mellemværende med en polsk smedie - altså hvis MT Højgaard har været så fornuftige at anføre de kriterier og standarder arbejdet skulle opfylde.
Så længe der ikke er tale om forhold, som BDK burde vide og ikke har oplyst i udbudsmaterialet er der ikke noget at komme efter hos BDK.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/11 2012, 10:19 (4178 dage siden) @ Michael Deichmann

Der betales med glæde:-D Men, af hvem?

Helt klart ef entreprenøren - dvs. MT Højgaard. De får så måske et mellemværende med en polsk smedie - altså hvis MT Højgaard har været så fornuftige at anføre de kriterier og standarder arbejdet skulle opfylde.
Så længe der ikke er tale om forhold, som BDK burde vide og ikke har oplyst i udbudsmaterialet er der ikke noget at komme efter hos BDK.

Ved sådanne projekter er det vist meget normalt at bygherren - her Banedanmark - har et firma til at føre tilsyn med arbejdet, og ikke overlade det hele til entreprenøren. Tilsynet har åbenbart også svigtet totalt - og det må være Banedanmarks ansvar som bygherre.

Jeg har engang hos et firma der havde fremstillet en landgangsbro til DSB, og der var fuld kontrol fra DSB's side. Alle materiale blev stemplet og godkendt, alle svejsninger blev kontrolleret - var der fejl, så blev det kasseret pr. omgående og man måtte starte forfra.

Tillid er godt - kontrol kan være bedre....

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Fysikeren, 18/11 2012, 10:34 (4178 dage siden) @ Henrik Hansen

Ved sådanne projekter er det vist meget normalt at bygherren - her Banedanmark - har et firma til at føre tilsyn med arbejdet, og ikke overlade det hele til entreprenøren. Tilsynet har åbenbart også svigtet totalt - og det må være Banedanmarks ansvar som bygherre.

Tilsynet har vel netop ikke svigtet? De fejlagtige svejsninger blev jo opdaget før broen var monteret.

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/11 2012, 10:58 (4178 dage siden) @ Fysikeren

Ved sådanne projekter er det vist meget normalt at bygherren - her Banedanmark - har et firma til at føre tilsyn med arbejdet, og ikke overlade det hele til entreprenøren. Tilsynet har åbenbart også svigtet totalt - og det må være Banedanmarks ansvar som bygherre.


Tilsynet har vel netop ikke svigtet? De fejlagtige svejsninger blev jo opdaget før broen var monteret.

Det kan man jo sige - men sådanne fejl burde være opdaget langt tidligere i fremstillingsprocessen, nemlig ved at tilsynet var og er tilstede på fabrikken der fremstiller brodelene og her foretager de nødvendige inspektioner, bl.a af svejsningerne inden delene overfladebehandles.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at den polske fabrik har forsøgt at snyde sig igennem kontrollerne og at tilsynet derfor ikke har haft mulighed for at opdage fejlene, men hvis det er tilfældet så har pågældende fabrik forhåbentlig også fremstillet deres sidste bro.

/Henrik

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Erik Kjærgaard, 19/11 2012, 15:33 (4177 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Nordjyske Stiftstidende har idag en artikel om fænomenet på:


http://www.nordjyske.dk/nyheder/v-kalder-transportminister-i-samraad/063e9971-c001-4c7b...

hvor der skrives, at transportministeren af V indkaldes til samråd om sløseriet og amatørismen, som der står i artiklen.

Tænk, hvis det havde været på Storebæltsbroen, at et brofag var blev et ødelagt. Mon så ikke det havde været repareret på under foreløbigt estimat på 11 (elleve) måneder?;-)

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Anders Pedersen @, Hornslet, 19/11 2012, 16:50 (4177 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Nordjyske Stiftstidende har idag en artikel om fænomenet på:


http://www.nordjyske.dk/nyheder/v-kalder-transportminister-i-samraad/063e9971-c001-4c7b...

hvor der skrives, at transportministeren af V indkaldes til samråd om sløseriet og amatørismen, som der står i artiklen.

Tænk, hvis det havde været på Storebæltsbroen, at et brofag var blev et ødelagt. Mon så ikke det havde været repareret på under foreløbigt estimat på 11 (elleve) måneder?;-)

Var det storbæltsbroen det var gået ud over ville det have gået meget meget hurtigere.
Hvis alle tog skulle erstattes af busser mellem Korsør og Nyborg.

Hvad vil godsselskaberne sige til det, de var da brokket sig over dobbelsporet mellem Vamdrum og Vojens.
Samtidig så vælger DSB at lade togbusserne kører videre til den 1 Feb. Dermed så er det alle passagerene i Vendsyssel der bliver ramt og ikke kun dem der rejser over fjorden hvis DSB havde valgt at genoptage togtrafikken mellem Lindholm og Frederikshavn.

Efter min mening burde DSB få tranportorteret nogle MR togsæt til Vendsyssel og få genoptaget tog trafikken.
Alternativt nogle Desiro og så kunne NJ stå for trafikken.
De kunne kører efter en særkøreplan med timedrift uden myldertidstog,det ville kræve at der skulle flyttes færre togsæt.

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Fysikeren, 19/11 2012, 16:53 (4177 dage siden) @ Anders Pedersen

Hvorfor foreslår du nogle Desiro i kombination med, at NJ står for driften? DSB har vel fortsat personale i Frederikshavn, der lige så godt kan køre togene?

Og hvor vil du skaffe de Desiro fra? Ja, enkelte frigives vist med indsættelsen af IC2, men næppe nok. Plejer DSB ikke at bruge MR, når der skal indsættes tog i lukkede løb som det ville være i dette tilfælde?

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af jaer, 19/11 2012, 16:59 (4177 dage siden) @ Fysikeren

Hvorfor foreslår du nogle Desiro i kombination med, at NJ står for driften? DSB har vel fortsat personale i Frederikshavn, der lige så godt kan køre togene?

Det er jo logisk at benytte samme materieltype, som i forvejen er kendt på de lokale værksteder. Det optimerer også logistikken med reservedele. Og DSB-personalet i Frederikshavn kan da nok tælles på een hånd? De fleste hører vist til i Aalborg.

Og hvor vil du skaffe de Desiro fra? Ja, enkelte frigives vist med indsættelsen af IC2, men næppe nok. Plejer DSB ikke at bruge MR, når der skal indsættes tog i lukkede løb som det ville være i dette tilfælde?

Det er så et bedre spørgsmål. De "ledige" Desioer skal jo til samdriften Odderbanen-Grenåbanen. Men så kan DSB måske låne et par ledige Y-tog ;-)

/Jan

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Anders Pedersen @, Hornslet, 19/11 2012, 21:35 (4177 dage siden) @ jaer

Hvorfor foreslår du nogle Desiro i kombination med, at NJ står for driften? DSB har vel fortsat personale i Frederikshavn, der lige så godt kan køre togene?

Det er jo logisk at benytte samme materieltype, som i forvejen er kendt på de lokale værksteder. Det optimerer også logistikken med reservedele. Og DSB-personalet i Frederikshavn kan da nok tælles på een hånd? De fleste hører vist til i Aalborg.

Og hvor vil du skaffe de Desiro fra? Ja, enkelte frigives vist med indsættelsen af IC2, men næppe nok. Plejer DSB ikke at bruge MR, når der skal indsættes tog i lukkede løb som det ville være i dette tilfælde?

Heller nok mest til MR i dette tilfælde, eftersom de måske er nemmere at skille af og sætte på blokvogn og samle igen når det ankommet til Hjørring.

Hvis ikke de sendes via Sverige.
Der skulle stå en del i Fredericia så kan de jo bruges til opgaven

Det er så et bedre spørgsmål. De "ledige" Desioer skal jo til samdriften Odderbanen-Grenåbanen. Men så kan DSB måske låne et par ledige Y-tog ;-)

Ideen med Desiro er måske at give Nordjyderne nogle nyere tog at kører i at forsøg på at passagerene tilbage i togene igen.

Eftersom de skal vedligeholdes i Hjørring vil det enlig være bedre med en togtype som NJ selv bruger.

Mon de nordjyske politikere kan ligge pres på DSB for at få dem til genoptage togtrakken mellem Lindholm og Frederikshavn inden Jernbanebroen er færdig.

Så kan den resterende strækning klares med nogle færre busser end der bruges nu.

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/11 2012, 17:05 (4177 dage siden) @ Anders Pedersen

Tænk, hvis det havde været på Storebæltsbroen, at et brofag var blev et ødelagt. Mon så ikke det havde været repareret på under foreløbigt estimat på 11 (elleve) måneder?;-)


Var det storbæltsbroen det var gået ud over ville det have gået meget meget hurtigere.
Hvis alle tog skulle erstattes af busser mellem Korsør og Nyborg.

Ang. Storebælt så var det M&T (Monberg og Thorsen) der var hovedentreprenør på tunnelboringen - noget der heller ikke gik specielt godt, det lykkedes ihverfald af få hul op til Storebælt og derved få det hele oversvømmet..

Det var ved denne episode man kan se Kaj Ikast, daværende Trafikminister, udtale 'Jeg er stolt at deres arbejde' - alt imens man i baggrunden så hele arbejdsområdet oversvømmet af havvand...

/Henrik

Avatar

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/11 2012, 19:05 (4177 dage siden) @ Anders Pedersen

Var det storbæltsbroen det var gået ud over ville det have gået meget meget hurtigere.

Storebæltsbroen er en meget kraftigere konstruktion på vestbroen end jernbanebroen over Limfjorden. Dertil kommer at det er en dobbeltsporet bro så elementet skal virkelig slås skævt for at der ikke kan køres på det inderste spor - vil jeg tro.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/11 2012, 19:45 (4177 dage siden) @ Anders Pedersen

Samtidig så vælger DSB at lade togbusserne kører videre til den 1 Feb. Dermed så er det alle passagerene i Vendsyssel der bliver ramt og ikke kun dem der rejser over fjorden hvis DSB havde valgt at genoptage togtrafikken mellem Lindholm og Frederikshavn.

Efter min mening burde DSB få tranportorteret nogle MR togsæt til Vendsyssel og få genoptaget tog trafikken.
Alternativt nogle Desiro og så kunne NJ stå for trafikken.
De kunne kører efter en særkøreplan med timedrift uden myldertidstog,det ville kræve at der skulle flyttes færre togsæt.

Tro mig, hver dag sender jeg lange blikke efter NJ's Desiro-tog, når de afgår mod nord fra Frederikshavn, mens jeg må skrumple afsted i bumlebus til Aalborg med køresygskvalme, godt sammenpresset og nogle gange stående i en overfyldt X-bus.
Så tænker jeg med længsel tilbage på DSB's MR-tog, på trods af deres "dårlige ånde", for de kører i det mindste - det gør en bus ikke, den skrumpler!.
Så nu hvor sporet er farbart igen - og hvis NJ ellers har togkapacitet til det - så ville pengene for de ekstra X-busafgange, som er blevet købt hos NT, måske være bedre givet ud til nogle morgen- og eftermiddagsmyldretidstog mellem Frederikshavn og Lindholm, til aflastning af busserne.
Samtidigt vil der også kunne spares et par togbus-afgange væk, som jo heller ikke er gratis.
Måske ville ét Desiro-togsæt fra Frederikshavn/Skagen være tilstrækkeligt, hvis det i Hjørring kobles på et togsæt fra Hirtshals, sådan at de sammen kunne fortsætte til Nordjyllands hovedstad - og vice versa på vejen tilbage igen.
Dette ville også for NJ være en lejlighed til i ro og mag at kunne øve sig i at være operatør på Vendsysselbanen i de næste 3 måneder, mens resten af landet jernbanemæssigt således er afskåret fra Vendsyssel, sådan at der ikke er anden "forstyrrende" trafik på strækningen.
Øvelsen kunne så gå ud på at finde ud af, hvordan togdeling og -samling i Hjørring måtte kunne flettes ind i en køreplan med faste minuttal mellem Frederikshavn-Lindholm, og med faste minuttal på både Hirtshals- og Skagensbanen, og måske også for at lodde stemningen hos de togrejsende for/imod at NJ kører nogle af regionaltogsafgangene på "de lange skinner".
Nogle af chaufførerne på busserne mellem Fh-Ab ønsker sig også tilbage til den normale køreplan, sådan at de igen vil kunne få fri i weekenderne.
Bare en opfølgende idé på baggrund af ovenstående (og et ydmygt håb!) fra en busskrumplekvalmeturskøresyg pendler Fh-Ab...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af andersj, Aalborg, 19/11 2012, 20:02 (4177 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Samtidig så vælger DSB at lade togbusserne kører videre til den 1 Feb. Dermed så er det alle passagerene i Vendsyssel der bliver ramt og ikke kun dem der rejser over fjorden hvis DSB havde valgt at genoptage togtrafikken mellem Lindholm og Frederikshavn.

Efter min mening burde DSB få tranportorteret nogle MR togsæt til Vendsyssel og få genoptaget tog trafikken.
Alternativt nogle Desiro og så kunne NJ stå for trafikken.
De kunne kører efter en særkøreplan med timedrift uden myldertidstog,det ville kræve at der skulle flyttes færre togsæt.


Tro mig, hver dag sender jeg lange blikke efter NJ's Desiro-tog, når de afgår mod nord fra Frederikshavn, mens jeg må skrumple afsted i bumlebus til Aalborg med køresygskvalme, godt sammenpresset og nogle gange stående i en overfyldt X-bus.
Så tænker jeg med længsel tilbage på DSB's MR-tog, på trods af deres "dårlige ånde", for de kører i det mindste - det gør en bus ikke, den skrumpler!.
Så nu hvor sporet er farbart igen - og hvis NJ ellers har togkapacitet til det - så ville pengene for de ekstra X-busafgange, som er blevet købt hos NT, måske være bedre givet ud til nogle morgen- og eftermiddagsmyldretidstog mellem Frederikshavn og Lindholm.
Samtidigt vil der også kunne spares et par togbus-afgange væk, som jo heller ikke er gratis.
Måske ville ét Desiro-togsæt fra Frederikshavn/Skagen være tilstrækkeligt, hvis det i Hjørring kobles på et togsæt fra Hirtshals, sådan at de sammen kunne fortsætte til Nordjyllands hovedstad - og vice versa på vejen tilbage igen.
Dette ville også for NJ være en lejlighed til i ro og mag at kunne øve sig i at være operatør på Vendsysselbanen i de næste 3 måneder, mens resten af landet jernbanemæssigt således er afskåret fra Vendsyssel, sådan at der ikke er anden "forstyrrende" trafik på strækningen.
Øvelsen kunne så gå ud på at finde ud af, hvordan togdeling og -samling i Hjørring måtte kunne flettes ind i en køreplan med faste minuttal mellem Frederikshavn-Lindholm, og med faste minuttal på både Hirtshals- og Skagensbanen, og måske også for at lodde stemningen hos de togrejsende for/imod at NJ kører nogle af regionaltogsafgangene på "de lange skinner".
Bare en idé (og et ydmygt håb) fra en busskrumplekvalmeturskøresyg pendler Fh-Ab...

Er både 980 og 973X fyldt op om morgenen fra Frederikshavn?

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Erik Kjærgaard, 19/11 2012, 20:19 (4177 dage siden) @ andersj

Samtidig så vælger DSB at lade togbusserne kører videre til den 1 Feb. Dermed så er det alle passagerene i Vendsyssel der bliver ramt og ikke kun dem der rejser over fjorden hvis DSB havde valgt at genoptage togtrafikken mellem Lindholm og Frederikshavn.

Efter min mening burde DSB få tranportorteret nogle MR togsæt til Vendsyssel og få genoptaget tog trafikken.
Alternativt nogle Desiro og så kunne NJ stå for trafikken.
De kunne kører efter en særkøreplan med timedrift uden myldertidstog,det ville kræve at der skulle flyttes færre togsæt.


Tro mig, hver dag sender jeg lange blikke efter NJ's Desiro-tog, når de afgår mod nord fra Frederikshavn, mens jeg må skrumple afsted i bumlebus til Aalborg med køresygskvalme, godt sammenpresset og nogle gange stående i en overfyldt X-bus.
Så tænker jeg med længsel tilbage på DSB's MR-tog, på trods af deres "dårlige ånde", for de kører i det mindste - det gør en bus ikke, den skrumpler!.
Så nu hvor sporet er farbart igen - og hvis NJ ellers har togkapacitet til det - så ville pengene for de ekstra X-busafgange, som er blevet købt hos NT, måske være bedre givet ud til nogle morgen- og eftermiddagsmyldretidstog mellem Frederikshavn og Lindholm.
Samtidigt vil der også kunne spares et par togbus-afgange væk, som jo heller ikke er gratis.
Måske ville ét Desiro-togsæt fra Frederikshavn/Skagen være tilstrækkeligt, hvis det i Hjørring kobles på et togsæt fra Hirtshals, sådan at de sammen kunne fortsætte til Nordjyllands hovedstad - og vice versa på vejen tilbage igen.
Dette ville også for NJ være en lejlighed til i ro og mag at kunne øve sig i at være operatør på Vendsysselbanen i de næste 3 måneder, mens resten af landet jernbanemæssigt således er afskåret fra Vendsyssel, sådan at der ikke er anden "forstyrrende" trafik på strækningen.
Øvelsen kunne så gå ud på at finde ud af, hvordan togdeling og -samling i Hjørring måtte kunne flettes ind i en køreplan med faste minuttal mellem Frederikshavn-Lindholm, og med faste minuttal på både Hirtshals- og Skagensbanen, og måske også for at lodde stemningen hos de togrejsende for/imod at NJ kører nogle af regionaltogsafgangene på "de lange skinner".
Bare en idé (og et ydmygt håb) fra en busskrumplekvalmeturskøresyg pendler Fh-Ab...


Er både 980 og 973X fyldt op om morgenen fra Frederikshavn?

Det er vel NT, der er nærmest til at svare herpå; så prøv at kontakte dem. Af erfaring ved jeg, at der skal ventes M E G E T længe på svar fra NT. Og også være forberedt på efter flere uger at rykke for "svar". Hvad NT's opfattelse af: "Om det er NT, der er til for kunderne, eller kunderne, der er til for NT" skal jeg venligst undlade at have nogen holdning til;-) Her tænker jeg på direktion og administration i NT. Buschaufførerne - og togpersonalet - er med deres venlige og imødekommende indstilling klar over, at det er passagererne, de skal leve af.... Men de er vel også ansat ved underentreprenører for NT, så det kan sagtens være en forklaring på deres mere realistiske indstilling til acceptabel persontransport i år 2012...

Avatar

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/11 2012, 20:21 (4177 dage siden) @ andersj

Samtidig så vælger DSB at lade togbusserne kører videre til den 1 Feb. Dermed så er det alle passagerene i Vendsyssel der bliver ramt og ikke kun dem der rejser over fjorden hvis DSB havde valgt at genoptage togtrafikken mellem Lindholm og Frederikshavn.

Efter min mening burde DSB få tranportorteret nogle MR togsæt til Vendsyssel og få genoptaget tog trafikken.
Alternativt nogle Desiro og så kunne NJ stå for trafikken.
De kunne kører efter en særkøreplan med timedrift uden myldertidstog,det ville kræve at der skulle flyttes færre togsæt.


Tro mig, hver dag sender jeg lange blikke efter NJ's Desiro-tog, når de afgår mod nord fra Frederikshavn, mens jeg må skrumple afsted i bumlebus til Aalborg med køresygskvalme, godt sammenpresset og nogle gange stående i en overfyldt X-bus.
Så tænker jeg med længsel tilbage på DSB's MR-tog, på trods af deres "dårlige ånde", for de kører i det mindste - det gør en bus ikke, den skrumpler!.
Så nu hvor sporet er farbart igen - og hvis NJ ellers har togkapacitet til det - så ville pengene for de ekstra X-busafgange, som er blevet købt hos NT, måske være bedre givet ud til nogle morgen- og eftermiddagsmyldretidstog mellem Frederikshavn og Lindholm.
Samtidigt vil der også kunne spares et par togbus-afgange væk, som jo heller ikke er gratis.
Måske ville ét Desiro-togsæt fra Frederikshavn/Skagen være tilstrækkeligt, hvis det i Hjørring kobles på et togsæt fra Hirtshals, sådan at de sammen kunne fortsætte til Nordjyllands hovedstad - og vice versa på vejen tilbage igen.
Dette ville også for NJ være en lejlighed til i ro og mag at kunne øve sig i at være operatør på Vendsysselbanen i de næste 3 måneder, mens resten af landet jernbanemæssigt således er afskåret fra Vendsyssel, sådan at der ikke er anden "forstyrrende" trafik på strækningen.
Øvelsen kunne så gå ud på at finde ud af, hvordan togdeling og -samling i Hjørring måtte kunne flettes ind i en køreplan med faste minuttal mellem Frederikshavn-Lindholm, og med faste minuttal på både Hirtshals- og Skagensbanen, og måske også for at lodde stemningen hos de togrejsende for/imod at NJ kører nogle af regionaltogsafgangene på "de lange skinner".
Bare en idé (og et ydmygt håb) fra en busskrumplekvalmeturskøresyg pendler Fh-Ab...


Er både 980 og 973X fyldt op om morgenen fra Frederikshavn?

Jeg har ofte været med en 973X fra Fh kl. 06.45, hvor der var ståpladser i hele midtergangen - fordi 980 tillod sig at "stikke af" sydpå kl. 06.40, selvom den ligeledes skulle afgå kl. 06.45.
Indenfor den sidste uges tid er det heldigvis ændret til, at 973X nu kører direkte Fh-Ab kl. 06.45 - ofte fyldt til sidste siddeplads - mens Thingaard's rute 980 køreplansmæssigt kører via Sæby og derfor "tager slæbet" mellem Fh og Sæby. Før stuvede alle sig sammen i 973X.
Der er ingen tvivl om, at nogle af togpendlerne mellem Vendsyssel og Aalborg i stedet har fundet andre løsninger (samkørsel eller måske har købt en billig bil), med udsigten til buskørsel umder sporrenoveringsarbejdet - og nu helt frem til allertidligst i februar 2013. Og så bliver det jo spændende at se, hvor mange der kommer tilbage i "butikken" igen, når togene begynder at køre igen...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Jernbanebroen igen, igen, igen udsat

af Fysikeren, 20/11 2012, 03:58 (4176 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

NJ har otte Desiro-togsæt. Det rækker vist ikke til ret meget kørsel på banen mellem Lindholm og Frederikshavn uden reelt at indstille driften på deres egne baner.

Og du får ikke lige fat i nok togsæt andre steder uden varsel. Eneste realistiske alternativ er, at DSB får kørt/sejlet nogle MR til Frederikshavn.

Broelementer spækket med fejl

af Fysikeren, 20/11 2012, 14:17 (4176 dage siden) @ Michael Deichmann

Her man i sit stille sind drømmer om, at man river kontrakten i stykker, og beder tyskerne leverer indenfor de nævnte ti uger. Det ville ikke undrer mig, at det vil være det hurtigste i den nuværende situation.

Broelementer spækket med fejl

af Sydbanen, Sydsjælland, 20/11 2012, 16:00 (4176 dage siden) @ Fysikeren

Her man i sit stille sind drømmer om, at man river kontrakten i stykker, og beder tyskerne leverer indenfor de nævnte ti uger. Det ville ikke undrer mig, at det vil være det hurtigste i den nuværende situation.

Sådan noget kører vi ikke med i Danmark, når det drejer sig om jernbanerne. Det vi fik oprindeligt skal vi nok få til at virke uanset hvor lang tid det tager... (Bro-IC4) :-D :-D :-D

--
Mvh Mikkel

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak