Men det var vel ikke meningen at Banen til Ringsted via Køge skulle have sporforbindelse til Lille Syd?
Hvis den alligevel skal have det, kan det give mening som en alternativrute uden om Ringsted mod syd. Ellers virker det mystisk, hvis man ikke elektrificerer hele Lille Syd?
Jo, der kommer sporforbindelse:
Anlægsarbejdet omfatter:
En dobbeltsporet, elektrificeret bane mellem København og Ringsted
Perroner på Ny Ellebjerg Station til regional- og fjerntog
En ny station (Køge Nord) med forbindelse til en ny station på S-banen
Tilslutning ved Køge Nord til Lille Syd banen til/fra Køge og Næstved
Et ekstra spor ved Køge Station
Sporombygning på Ringsted Station
(Banedanmark)
Det ville selvfølgelig være smart at elektrificere Roskilde-Køge samtidig, men det kan måske komme på tale senere? Eller også vil man måske overveje at dele strækningen op i to og lade ØSJS trafikere Roskilde-Køge.
Jeg tvivler på at behovet for en alternativ strækning indgår i overvejelserne. Når først hele Sydbanen er oprustet, står man med en ny og velfungerende bane, så nedbrud er ikke så sandsynlige. Og hvis det skulle ske, har man stadig problemet syd for Næstved. Jeg tror snarere man vil elektrificere fordi det giver samdriftfordele og bedre mulighed for at køre hurtige tog fra Lille Syd til København.
Dog kan der måske være en enkelt fordel med en parallel strækning. Man kan flytte de standsende Re-tog København-Nykøbing F over til Lille Syd. Så er der mere kapacitet på Næstved-Ringsted-Roskilde/Køge Nord.
Er der i øvrigt nogen der ved om fjerntogsperronerne i Ny Ellebjerg skal tages i brug allerede inden den nye Ringstedbane indvies? Skal de kunne betjenes af tog Kh-Htå via den nye "Godsforbindelsesbane"?
Og hvad kalder man det nye dobbeltspor, nu hvor det ikke længere er en godsforbindelsesbane?