Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering Køge - Næstved (Jernbanen i dag)

af marrix, Valby, 10/11 2012, 19:08 (4194 dage siden)

Ifølge TV2 nyhederne kl 19 kommer finansloven for 2013 sandsynligvis til at indeholde en grøn aftale til 1.7 mia, hvoraf 650 millioner skal gå til elektrificere strækningen Køge - Næstved.

Det bliver spændende at se den endelige præsentation af finansloven i morgen, selvom jeg ikke lige havde troet at det var den strækning der var den mest oplagte til en elektrificering.

- Martin

Elektrificering Køge - Næstved

af KimC, 10/11 2012, 19:26 (4194 dage siden) @ marrix

Det bliver spændende at se den endelige præsentation af finansloven i morgen, selvom jeg ikke lige havde troet at det var den strækning der var den mest oplagte til en elektrificering.

Men det var vel ikke meningen at Banen til Ringsted via Køge skulle have sporforbindelse til Lille Syd?
Hvis den alligevel skal have det, kan det give mening som en alternativrute uden om Ringsted mod syd. Ellers virker det mystisk, hvis man ikke elektrificerer hele Lille Syd?

Elektrificering Køge - Næstved

af Casper @, 10/11 2012, 20:06 (4194 dage siden) @ KimC

Men det var vel ikke meningen at Banen til Ringsted via Køge skulle have sporforbindelse til Lille Syd?
Hvis den alligevel skal have det, kan det give mening som en alternativrute uden om Ringsted mod syd. Ellers virker det mystisk, hvis man ikke elektrificerer hele Lille Syd?

Jo, der kommer sporforbindelse:

Anlægsarbejdet omfatter:
En dobbeltsporet, elektrificeret bane mellem København og Ringsted
Perroner på Ny Ellebjerg Station til regional- og fjerntog
En ny station (Køge Nord) med forbindelse til en ny station på S-banen
Tilslutning ved Køge Nord til Lille Syd banen til/fra Køge og Næstved
Et ekstra spor ved Køge Station
Sporombygning på Ringsted Station
(Banedanmark)

Det ville selvfølgelig være smart at elektrificere Roskilde-Køge samtidig, men det kan måske komme på tale senere? Eller også vil man måske overveje at dele strækningen op i to og lade ØSJS trafikere Roskilde-Køge.

Jeg tvivler på at behovet for en alternativ strækning indgår i overvejelserne. Når først hele Sydbanen er oprustet, står man med en ny og velfungerende bane, så nedbrud er ikke så sandsynlige. Og hvis det skulle ske, har man stadig problemet syd for Næstved. Jeg tror snarere man vil elektrificere fordi det giver samdriftfordele og bedre mulighed for at køre hurtige tog fra Lille Syd til København.

Dog kan der måske være en enkelt fordel med en parallel strækning. Man kan flytte de standsende Re-tog København-Nykøbing F over til Lille Syd. Så er der mere kapacitet på Næstved-Ringsted-Roskilde/Køge Nord.

Er der i øvrigt nogen der ved om fjerntogsperronerne i Ny Ellebjerg skal tages i brug allerede inden den nye Ringstedbane indvies? Skal de kunne betjenes af tog Kh-Htå via den nye "Godsforbindelsesbane"?

Og hvad kalder man det nye dobbeltspor, nu hvor det ikke længere er en godsforbindelsesbane?

Elektrificering Køge - Næstved

af Bruger4711, 11/11 2012, 22:43 (4193 dage siden) @ Casper

Og hvad kalder man det nye dobbeltspor, nu hvor det ikke længere er en godsforbindelsesbane?

Over strækning 6 eller måske over Vigerslev?

Jeg gætter bare...

Elektrificering Køge - Næstved

af Hedegaard, 10/11 2012, 19:27 (4194 dage siden) @ marrix

Det virker meget logisk at tage denne strækning, når man alligevel skal bygge den nye bane til Ringsted.
I fremtiden når Sydbanen er elektrificeret, så vil man kunne overføre visse tog via Næstved-Køge.
At man så ikke samtidig har lagt penge til side til dobbeltspor, kan godt undre mig lidt.

Elektrificering Køge - Næstved

af andersj, Aalborg, 10/11 2012, 19:38 (4194 dage siden) @ Hedegaard

Det virker meget logisk at tage denne strækning, når man alligevel skal bygge den nye bane til Ringsted.
I fremtiden når Sydbanen er elektrificeret, så vil man kunne overføre visse tog via Næstved-Køge.
At man så ikke samtidig har lagt penge til side til dobbeltspor, kan godt undre mig lidt.

Man kommer til at have 3 strækninger fra København til Næstved, så dobbeltspor er ikke nødvendigt, men med elektrificering kan den bruges til regionaltog eller nødbane ved sporarbejder eller driftsforstyrrelser på København-Roskilde-Ringsted eller København-Køge-Ringsted.

Så hellere el end dobbeltspor.

Elektrificering Køge - Næstved

af Tolpen, 10/11 2012, 19:48 (4194 dage siden) @ andersj

Tanken er at DSB kører Næstved - Køge - Køge Nord - København hver halve time med eltog, mens Regionstog kører Rødvig/Faxe Ladeplads - Køge - Roskilde, hver halve time...I den sammenhæng er elektrificering fra Køge Nord til Næstved en rigtig god ide.

T

Elektrificering Køge - Næstved

af Casper @, 10/11 2012, 20:21 (4194 dage siden) @ Hedegaard

Det virker meget logisk at tage denne strækning, når man alligevel skal bygge den nye bane til Ringsted.
I fremtiden når Sydbanen er elektrificeret, så vil man kunne overføre visse tog via Næstved-Køge.
At man så ikke samtidig har lagt penge til side til dobbeltspor, kan godt undre mig lidt.

Sydbanen har ret mange krydsningsspor: Køge, Herfølge, Tureby, Haslev, Holme-Olstrup. Der er 6 til 11 km afstand imellem dem.

Det svarer til standarden på Holbæk-Kalundborg og er en anelse bedre end Vejle-Struer - og langt bedre end f.eks. Thybanen, Tønderbanen, Sønderborgbanen og Grenåbanen.

Det er ikke utænkeligt at man kan lave dobbeltspor relativt let på Lille Syd, da der i forvejen er to spor (station) gennem de fleste bebyggede områder. Men der skal jo også sløjfes overkørsler m.v. hvis den skal opgraderes. Jeg tror ikke der er lavet nogen undersøgelser om det.

Til gengæld kræver Næstved en motorvej, og en beboer i Holme-Olstrup klager over at det tager 45 min. at køre i bil til Næstved:
http://www.tv2east.dk/artikler/motorvej-paa-vej-maaske

Hun kan tage toget på 9 minutter.

Elektrificering Køge - Næstved

af Lars B Jensen @, 12/11 2012, 06:47 (4193 dage siden) @ Casper

Det kvinden Raahauge fortæller i indslaget er at hun skal ud på den anden side af Næstved, der er lige nøjagtig 4 km fra Holme-Olstrup og ind til rundkørslen ved Næstved storcenter hvor problemet opstår med tilstopning af trafikken det tager altså ikke 45 min i bil at køre de 4 km men det lyder jo meget godt når man nu vil brænde en milliard af på den konto, så en stor del af ansvaret hviler på Næstved Kommune der lukker den ene vejstrækning efter den anden, ruten igennem Kalbyrisskoven den kommende lukning af Maglebjerg i Fensmark jo man laver mange tiltag for at presse trafikken ud på Næstved-Rønnede vejen for at kunne få omfartsveje eller det nu helt store motorvejsprojekt.

På rute 54 Næstved-Rønnede landevejen er der trafik men der er bestemt ikke i stil med sydmotorvejen hvor folk holder i kø fra Lellinge ind mod København.

Så det er TV2 øst der ikke efterprøver kvindens påstand der er helt galt på den der er masser af plads og huller i trafikken selvfølgelig er der belastninger på visse tidspunkter men det er der på alle vejnet og det samme gælder på jernbanen der er også spidsbelastninger men vi kan jo ikke udvide motorveje og jernbane med 10 spor i hver retning for at alle skal være tilfredse eller ikke kan tilpasse sig og planlægge.

Jeg glæder mig til at kunne køre med eltog fra Næstved

Avatar

Elektrificering Køge - Næstved

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/11 2012, 09:39 (4192 dage siden) @ Lars B Jensen

men vi kan jo ikke udvide motorveje og jernbane med 10 spor i hver retning

Jo, hvis forholdet imellem trafikbelastning og kapacitet måles med de særlige nordenfjordske alen, så ville der være mange 10 sporede motorveje og jernbaner på Sjælland.

DUK og VÆK!!!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Elektrificering Køge - Næstved

af XAL Olesen @, 11/11 2012, 09:48 (4193 dage siden) @ marrix

Ifølge TV2 nyhederne kl 19 kommer finansloven for 2013 sandsynligvis til at indeholde en grøn aftale til 1.7 mia, hvoraf 650 millioner skal gå til elektrificere strækningen Køge - Næstved.

Det bliver spændende at se den endelige præsentation af finansloven i morgen, selvom jeg ikke lige havde troet at det var den strækning der var den mest oplagte til en elektrificering.

- Martin

Det er tilsyneladende Enhedslisten der er ansvarlig for den del af finansloven. Dette citat er fra Enhedslistens hjemmeside:

Indsats for grøn transport

For at skabe øjeblikkelige arbejdspladser fremrykkes elektrificering af jernbanestrækningen mellem Køge og Næstved. Elektrificeringen bidrager både til at reducere rejsetiden og mindske forurening fra jernbanetrafikken. I sammenhæng med en ny banestrækning fra København over Køge til Ringsted forbedres den kollektive transport mellem København og en række byer på Midt- og Sydsjælland markant. Derudover har det været vigtigt for Enhedslisten at skaffe midler til at forbedre tilgængeligheden på stationerne for f.eks. handikappede.

Kilde:
http://enhedslisten.dk/tema/aftale-om-det-gr%C3%B8nne-omr%C3%A5de#overlay-context=
Mvh
Olesen

Elektrificering Køge - Næstved

af Fysikeren, 11/11 2012, 18:10 (4193 dage siden) @ XAL Olesen

Øjeblikkelig elektrificering? Denne elektrificering er da noget nær ubrugelig før 2018, hvor den nye bane over Køge åbner.

Så har man mon planer om at opstille køreledningerne nu og så bare lade dem stå som en isoleret elektrificeret ø? Der er jo ikke el til hverken Køge (fjernbane) eller Næstved endnu, dog planlagt.

Elektrificering Køge - Næstved

af LasseG, 13/11 2012, 01:30 (4192 dage siden) @ Fysikeren

Øjeblikkelig elektrificering? Denne elektrificering er da noget nær ubrugelig før 2018, hvor den nye bane over Køge åbner.

Så har man mon planer om at opstille køreledningerne nu og så bare lade dem stå som en isoleret elektrificeret ø? Der er jo ikke el til hverken Køge (fjernbane) eller Næstved endnu, dog planlagt.

Der skal alligevel udføres sporarbejde på lille syd næste år, så når man alligevel er igang kan nogle af de første forberedelser godt klares hvis man kan nå det.

Elektrificering Køge - Næstved

af Svend, 13/11 2012, 09:34 (4191 dage siden) @ LasseG

Der skal alligevel udføres sporarbejde på lille syd næste år, så når man alligevel er igang kan nogle af de første forberedelser godt klares hvis man kan nå det.

Det kan (og skal) man bestemt ikke nå, hverken økonomisk eller planlægningsmæssigt. Der skal noget mere til end bare at banke nogle mastefundamenter ned langs sporene og forøvrigt ville de to arbejder sikkert gå i vejen for hinanden.

--
Svend

Elektrificering Køge - Næstved

af Thomas Larsen, 11/11 2012, 23:43 (4193 dage siden) @ glade-koege

Jeg vil tro at en eventuelt VVM rapport, og andet, vil tage 1½ til 2 år.
Og så sætter man vel el-masterne op samtidig med udskiftningen af signalanlægget.
Jeg vil gætte på at man venter med kørestrømsledningerne til ca år 2017.

Og til jer der undrer jeg over hvorfor Køge N til Næstved, er den første strækning der bliver elektrificeret. Er der her 3 gode grunde.

1: Det er den første strækning der får det nye signalanlæg(ERTMS-2)

2: Strækningen bliver en del af den fremtidige Næstved-Køge-København regionaltogs linje. Og dermed skal der købes nye toge (El-toge er efter sigende billigere).

3: Da Sydbanen alligevel skal have nye El-toge i år 2018, er det en fordel at købe dem sammen med dem til Lille Syd. Strækningen mellem Køge og Roskilde overgår ifølge den lokale sladder til Østbanen. Så den del skal hverken have el eller nye toge.

Elektrificering Køge - Næstved

af Svend, 12/11 2012, 12:17 (4192 dage siden) @ glade-koege

3 tog i timen og et direkte lyntog mellem næstved og købehavn fra 2018

... men nok ikke allesammen via Haslev ;-)

--
Svend

Elektrificering Køge - Næstved

af Hedegaard, 12/11 2012, 22:11 (4192 dage siden) @ glade-koege

Med "lyntog" menes der vel ICE'eren til og fra Tyskland.
Den kører jo i forvejen næsten direkte fra København til Næstved.

Jeg tvivler også stærkt på at alle Sydbanens tog skal køre via Køge.
Det ville de nok ikke blive særligt glade for i Glumsø!
Og så ville der jo næsten heller ikke være nogen regionaltog tilbage på Roskilde-strækningen.

Elektrificering Køge - Næstved

af LasseG, 13/11 2012, 01:28 (4192 dage siden) @ Hedegaard

Med "lyntog" menes der vel ICE'eren til og fra Tyskland.
Den kører jo i forvejen næsten direkte fra København til Næstved.

Jeg tvivler også stærkt på at alle Sydbanens tog skal køre via Køge.
Det ville de nok ikke blive særligt glade for i Glumsø!
Og så ville der jo næsten heller ikke være nogen regionaltog tilbage på Roskilde-strækningen.

Nej bestemt ikke...
I denne forbindelse kan VVM undersøgelsen anbefales (fra omkring side 40)!
http://www.bane.dk/db/filarkiv/6986/VVM%201.pdf

Elektrificering Køge - Næstved

af Jens-P, Canada, 13/11 2012, 06:30 (4192 dage siden) @ marrix

Mener di s-tog electrificering eller fjern tog eller begge del ?

Elektrificering Køge - Næstved

af Fysikeren, 13/11 2012, 07:18 (4191 dage siden) @ Jens-P

Elektrificeringen på den sydlige del af Lille Syd bliver med fjernbanestrøm, dvs. 25 kV 50 hz.

Avatar

Elektrificering Køge - Næstved

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/11 2012, 07:35 (4191 dage siden) @ Jens-P

Mener de s-tog electrificering eller fjern tog eller begge del ?

Hvis du havde læst hele strengen ville du vide at det er fjerntogs elektrificering.

Der er ingen der taler om S-tog til Næstved (ud over måske borgmestrene på de kanter - det skal jeg ikke gøre mig klog på. Borgmesteren i Gribskov drømmer om S-tog til Tisvilde og Gilleleje :-D )

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Køge vil mere!

af MYMXnord, Frederikshavn, 27/11 2012, 20:46 (4177 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej
Side 20 + 21 i dagens avis Jyllands Posten Erhvervs siderne er teksten. "Køge fører an i vækstbyggeri"
2 sider, men "Køges projekt i korthed" fra siderne:

1) "Det næste store projekt som lokale erhvervsfolk og Køge Kommune gerne så i Køge, er en kombiterminal ved den kommende togstation ved Skandinavisk Transport Center"!

2) " Den skal betjene og omfordele varer, der kommer med godstog fra hele Europa og skal videre med lastbil primært til hovedstaden"

3) " Mængden af gods på tog forventes at stieg i takt med flere biler på vejene og stadigt flere klimahensyn"

Fra dagens Jyllands Post vedr Køge.

--
[image][image]

Køge vil mere!

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 28/11 2012, 19:57 (4176 dage siden) @ MYMXnord

Jeg håber projektet bliver ført ud i livet, da dette projekt kan redde ØSJK.
Så tænker mange vel, hvad snakker manden om?!:-|
Så kan/bør/skal Køge Kommune jo henvise og stille areal med spor til rådighed, da kommunen jo har opsagt deres eksisterende lejemål...:-(
Og området ved transportcenteret er det mest oplagte i området!?;-)
(Og jeg vil ikke kapre tråden, så ta der roligt;-) )

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Køge vil mere!

af steenth, 28/11 2012, 20:03 (4176 dage siden) @ MYMXnord

Hej
Side 20 + 21 i dagens avis Jyllands Posten Erhvervs siderne er teksten. "Køge fører an i vækstbyggeri"
2 sider, men "Køges projekt i korthed" fra siderne:

1) "Det næste store projekt som lokale erhvervsfolk og Køge Kommune gerne så i Køge, er en kombiterminal ved den kommende togstation ved Skandinavisk Transport Center"!

2) " Den skal betjene og omfordele varer, der kommer med godstog fra hele Europa og skal videre med lastbil primært til hovedstaden"

3) " Mængden af gods på tog forventes at stieg i takt med flere biler på vejene og stadigt flere klimahensyn"

Banedanmark har undersøgt om det kunne betale sig at anlægge en terminal i Køge. Men terminalen i Høje-Taastrup kan godt klare en vækst uden der er behov for endnu en i hovedstadsområdet - den i Køge først når Høje-Taastrup mangler kapacitet. Og Høje-Taastrup ligger også godt til vejnettet.

Mvh
Steen

Køge vil mere!

af Sydbanen, Sydsjælland, 28/11 2012, 20:40 (4176 dage siden) @ steenth

DB Schenker meldte vist også ud at de ikke ville støtte en terminal ved køge da det ville sende flere lastbiler ud på motorvejen mod københavn!
Men det ville da være godt med flere terminaler landet over :-)

--
Mvh Mikkel

Køge vil mere!

af Bent, 28/11 2012, 21:26 (4176 dage siden) @ steenth

en central placering af en terminal på Sjælland, er vel alt andet uden lige Ringsted.

m.v.h.

Bent

Køge - Ringsted forsinket?

af Fysikeren, 21/4 2014, 16:30 (3667 dage siden) @ glade-koege

Der er intet meldt ud om, at banen skulle være forsinket. Så det kan lige så vel være en journalist der enten tager fejl (er sket før) eller sætter december 2018 = 2019. Banedanmarks plan er at åbne banen i forbindelse med K19.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak