Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Sydbanen og omegn"

af ole, 25/12 2010, 06:39 (4881 dage siden)

Hej

Hørte lige it TV-Øst om anlæg af dobbeltspor på Falster. (bor der selv)
Som ufrivillig bruger af Sydbanen Nyk-Kh har jeg tit undret mig over hvorfor man egentlig stadig skal halvvejs til Fyn (Næstved og Ringsted), for at komme til Kbh.
Ved selvfølgelig godt at der historiske grunde til dette, men det mest naturlige er vel en ruteføring der minder om Motorvejen direkte Kb. -L/F.
Ikke mindst relation til evt ny Tysklandsforbindelse.

Et andet speciale der er irreternde er når man kommer fra Nyk og skal til Fyn-Jylland.
Først æresrunden via Næstved til Ringsted, og så skift med som regel planmæssige forsinkelser fra Kbh.
Og endnu værrre den anden vej, oftest efter lange møder vestpå, Ringsted st by nighet på perronen en våd og kold efterårs/vinterdag ved spor 3 50min plus planmæssig forsinkelse med toget fra Kbh.
Tænk i gamle dage direkte forbindelse Korsør Færge via Slagelse, Næstved til Nyk!, uden at spille pauseklovn i Ringsted.

Fortsat god bagjul

"Sydbanen og omegn"

af Holger Sørensen, Hedehusene, 25/12 2010, 07:12 (4881 dage siden) @ ole

Hh 25.12

Hej!

Glædelig jul og godt nytår med disse guldkorn. Så indlysende korrekte, men
politikerhjerner kan ikke rumme så meget logik på én gang.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-)

"Sydbanen og omegn"

af ole, 25/12 2010, 08:19 (4881 dage siden) @ Holger Sørensen

jo tak i lige måde.
En anden egentlig temmelig alternativ ruteføring-og det er ikke Sydbanen- i nyere tid på Sjælland, var, tjor jeg nok, introduktionen til en gennemgående "intercity-tilslutningsforbindelse" fra Nyk S, til Slagelse med følgende interessante rute: Nyk S-Holbæk-Tølløse-Høng-Slagelse. Gud ved hvor lang tid denne "lyntogstur" tog. Jernbanemæssigt er den da såændende!
(Jeg kommer sjældent på den egn, men det siges at HTJ inegen gennemgående kunder har fra Høng(Slagelse) til Tølløse(Holbæk), men midterstrækningen er en slags spøgelsesstrækning, så banen ku deles op i en øst og vest del og intet i midten)

DSB MX1009Indsend billeder
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak