Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

filosofi over jernbanedriften ved årskiftet

af ole, 25/12 2010, 06:46 (4881 dage siden)

Hej

Nu ved jeg jo godt at jernbanedriften ikke er til for jernbaneentusiaster, men alligevel!
Hvor er driften dog trist nu om dage.
Enten er det ren S-tog eller Veterantogdrift som de store modsætninger på en skala.
Der er ikke den store forskel på at tage S-toget fra Kh til Nørreport, eller IC-toget fra Kh til Århus.
Stort set intet interessantat se.
Selv min barndoms privatbane nr 1:GDS, er ren S-tog i de rædsomme Tivolitog der er den rene bjergbestigning hvor man sidder oppe under loftet eller helt ned i bunden.

filosofi over jernbanedriften ved årskiftet

af Sideshowjesper, 26/12 2010, 04:19 (4880 dage siden) @ ole

Gør som jeg. Flyt til jyland..:-D

her er der rimelig hyppigt MY/MX trukne goddstog fra CFL Cargo.... også når sporvognene må opgive pga. sne

filosofi over jernbanedriften ved årskiftet

af ole, 26/12 2010, 08:52 (4880 dage siden) @ Sideshowjesper

sikkert god ide. bor på Falster, og der var da snerydning på LJ med Mx, jvnf. anden streng

filosofi over jernbanedriften ved årskiftet

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 28/12 2010, 06:32 (4878 dage siden) @ ole

Jernbanedrift i dag er kedelig og utrolig standardiseret.

Men til gengæld er det nemt, hurtigt og behageligt at komme frem til sit bestemmelsessted.

Jeg tror ikke der er ret mange af os, der i dag vil tilbage til tidligere tiders komfort og rejsehastigheder.

Men så er det jo godt, at der i dag er særdeles gode muligheder for at genskabe tidl. tiders jernbaneromantik i model :-)

Mvh
Claus

filosofi over jernbanedriften ved årskiftet

af ole, 28/12 2010, 07:02 (4878 dage siden) @ Claus E. Hansen

du har da ret, måske er det også bare en sur gammel mands tanker.
det er dog lidt påfaldende at endnu større jernbanefreaks end mig selv i min omgangskreds ikke kunne drømme om at tage toget hvis de kan blive fri. det gir også lidt stof til eftertanke

filosofi over jernbanedriften ved årskiftet

af Lars, 28/12 2010, 12:32 (4878 dage siden) @ ole

du har da ret, måske er det også bare en sur gammel mands tanker.
det er dog lidt påfaldende at endnu større jernbanefreaks end mig selv i min omgangskreds ikke kunne drømme om at tage toget hvis de kan blive fri. det gir også lidt stof til eftertanke

Stof til eftertanke? tja vel kun at de enten ikke har brug for togtransport eller ikke har prøvet moderne komfort. De kan næppe seriøst ønske daglig transport med gammeldags materiel.

Freakeriet har vel intet med transporten at gøre. Jeg kører ofte mellem Esbjerg og København, og det forløber generelt godt og behageligt, og jeg kan sidde varmt og godt og arbejde undervejs.

Det ville da være sjovt at se en E-maskine med en stribe CC-vogne eller lignende tøffe afsted på strækningen, men jeg ville nødigt skulle køre med denne oprangering til daglig.

På samme måde er vi en del færgefreaks som godt kan mindes de stolte storebæltdage med sejltur og til- og fra- rangering, men jeg ville nødig bytte med smutturen gennem røret.

jeg har også haft fornøjelsen af en kort tur i toetagesvognen på jernbanemuseet - på 1. sal endda -, ganske sjovt, men daglig brug mellem Hovedbanen og Klampenborg, nej ellers tak.

Er I i tvivl, så prøv en af museumsturene.

Hver ting til sin tid. Engang i fremtiden vil folk mindes IC3 og IR4 med nostalgi, medens de drøner afsted i noget endnu bedre.


mvh
Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak