Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december (Generelt)

af Alex, Århus, 29/11 2012, 22:49 (4192 dage siden)

Jeg har aldrig været aktiv på forumet, men jeg har læst en masse af de seneste emner igennem, og jeg kunne ikke finde et eneste der omtaler den følgende artikel fra Oddernettet:

http://www.oddernettet.dk/site.aspx?NewsId=11625&langref=1&view=Template3

Hvis nogen er i tvivl om hvilke tog der erstattes, så kan jeg oplyse at togets fulde navn vist er HHJ MjbaD efterfulgt af YM, YP eller YS alt efter om det er motorvogn, personvogn eller styrevogn. Jeg er ikke just den store togekspert, så jeg tager højst sandsynligt fejl.

Hvis siden ikke kan åbnes, så kan I læse mit referat af artiklen nedenfor:

Som mange af jer ved, har de klassiske, røde Y-tog fra 1968-1983 kørt på Odderbanen mellem Odder Station og Århus Banegård. Søndag den 9. december vil de blive erstattet med Desirotog som man i forvejen bruger på Grenaabanen. Dette vil blive fejret på Odder Station lørdag den 8. december klokken 11 - 12:30. I den anledning vil der blive serveret gratis pandekager og sandwiches. Der vil også være mulighed for at nærstudere et af Y-togene fra Odderbanen og et af de nye Desiro-tog. Randers Jernbaneorkester spiller klokken 11.
Det vil være helt gratis at køre med togene på Odderbanen og Grenaabanen i weekenderne op til jul (8-9, 15-16, 22-23)

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Mette H., 29/11 2012, 23:49 (4192 dage siden) @ Alex

Man finder jo nok hurtig ud af at disse nye tog slet ikke kan overholde køreplanen på Kystbanen (Odder - Grenå). Desiro-togene er alt for lang tid om af få lukket dørene, i forhold til Y-togene. På et Y-tog lukker man døren,løser bremsen og kører.

På Desiro-togene,skal dørene først lukke,så skal klaptrinnet kører ind først derefter kan man sætte igang.

Og det er heller ikke nemt i dag at hente tid, da man jo er hastighedsovervåget takket være ATC.

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af morten t, 30/11 2012, 00:20 (4192 dage siden) @ Mette H.

der er jo ikke atc på odderbanen og så er der jo lagt 4 min. til planen

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Futniels, 30/11 2012, 01:51 (4192 dage siden) @ morten t

ja det bliver en Øv dag at sige farvel til Y-tog på Odderbanen , men det viste man ville komme , vil selv være der og sige farvel til grisen og velkomen til de nye Desiro-tog ....

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af LKF, 30/11 2012, 02:03 (4192 dage siden) @ morten t

Det er rigtigt at der som sådan ikke er ATC på Odder Banen, men pr. GPS er MQ´erne aligevel hastighedsovervåget så det på intet tidspunkt er muligt at køre for hurtigt hvilket jo vil højne sikkerheden på banen. Desuden er der lagt Y-baliser i Odder og i Malling foruden den der allerede ligger i Aarhus, så på trods af hvad mange tror er det ikke nogen "præriebane"

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Egif, 30/11 2012, 02:57 (4192 dage siden) @ LKF

Man er også hastighedsovervåget af ATC'en selvom man kører på "YY-strækninger" , men kræver selvfølgelig man har tog med ATC indbygget i hvilket Y-togene mig bekendt ikke har

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Larsen, 1/12 2012, 09:51 (4190 dage siden) @ Egif

Det bestemt ikke noget at fejre!

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Søren Jakobsen, Randers, 1/12 2012, 10:40 (4190 dage siden) @ Larsen

Det bestemt ikke noget at fejre!

Nej ikke bortset fra at der kommer moderne matriel til Odder, det er det der skal til hvis jernbanerne fremadrettet skal kumne konkurrer. At man så som nørd bedre kan li' Y-tog er en anden sag, det kan jeg da også.

S.

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Futniels, 1/12 2012, 11:17 (4190 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hvorfor kan man så ikke beholde et Y-tog sæt , som man kunne bruge som særtog og i alm drift , det ses på privtbaner syd på , at man bevare det ,som dengang på OHJ hvor de bygge deres personvorgen om tænker på Mo 25,26og Styrvorgen OHJ Bls 230 ,det samme med S-tog 3 generations-tog , det kunne ha været sjovt hvis det var bevaret , men alt skal væk i dag , var bare en tanke ...

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Krabsen @, 1/12 2012, 11:19 (4190 dage siden) @ Futniels

Hvis du tilbyder at betale de ekstraomkostninger det medfører, er de formentlig lydhøre. Men vær forberedt på at skulle medbringe en bankgaranti...

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af L.H. Jensen, 1/12 2012, 11:32 (4190 dage siden) @ Søren Jakobsen

Det bestemt ikke noget at fejre!


Nej ikke bortset fra at der kommer moderne matriel til Odder, det er det der skal til hvis jernbanerne fremadrettet skal kumne konkurrer. At man så som nørd bedre kan li' Y-tog er en anden sag, det kan jeg da også.

S.

Jovist ...

Men problemet her er jo, at Desiro-togene bortset fra, at de er nye og statistisk set mere driftsikre og billigere at vedligeholde end gamle tog, ikke repræsenterer forbedringer for de rejsende (på Odderbanen), jfr. også indlæg fra "Mette H"
- de kan køre hurtigere, ja men det kan ikke udnyttes
- ekspeditionstiden på standsningsstederne forøges drastisk pga. den elektroniske overvågning af døre og indstigningsområder samt dørenes langsomme åbning og lukning
- lavgulvsdelen er til fordel for gangbesværede og rejsende med cykler og barnevogne, men integreringen af disse rejsende blandt de øvrige rejsende er bestemt ikke til ubetinget fordel for sidstnævnte gruppe
- togets indretning, herunder manglen på indvendige døre, medfører, at de suser koldt (i hvert fald på denne årstid) ind på passagererne, hvergang dørene åbnes.

Så udover signalværdien af, at det "investeres" i banen, er jeg enig i, at der ikke er ret meget at begejstres over ...
(men det kan vi jo snakke videre over i særtoget i morgen)

Mvh
LHJ

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Poul Andersen, 1/12 2012, 12:01 (4190 dage siden) @ L.H. Jensen

Det bestemt ikke noget at fejre!


Nej ikke bortset fra at der kommer moderne matriel til Odder, det er det der skal til hvis jernbanerne fremadrettet skal kumne konkurrer. At man så som nørd bedre kan li' Y-tog er en anden sag, det kan jeg da også.

S.


Jovist ...

Men problemet her er jo, at Desiro-togene bortset fra, at de er nye og statistisk set mere driftsikre og billigere at vedligeholde end gamle tog, ikke repræsenterer forbedringer for de rejsende (på Odderbanen), jfr. også indlæg fra "Mette H"
- de kan køre hurtigere, ja men det kan ikke udnyttes
- ekspeditionstiden på standsningsstederne forøges drastisk pga. den elektroniske overvågning af døre og indstigningsområder samt dørenes langsomme åbning og lukning
- lavgulvsdelen er til fordel for gangbesværede og rejsende med cykler og barnevogne, men integreringen af disse rejsende blandt de øvrige rejsende er bestemt ikke til ubetinget fordel for sidstnævnte gruppe
- togets indretning, herunder manglen på indvendige døre, medfører, at de suser koldt (i hvert fald på denne årstid) ind på passagererne, hvergang dørene åbnes.

Så udover signalværdien af, at det "investeres" i banen, er jeg enig i, at der ikke er ret meget at begejstres over ...
(men det kan vi jo snakke videre over i særtoget i morgen)

Mvh
LHJ

Underligt det er så slemt med nye tog på Odderbanen.

Bortset fra enkelte gangbesværlige kunder der syntes afstanden mellem tog og perron var for stor på Vestbanen, har de brugere jeg har talt med, ytret stor tilfredshed med indsættelsen af Lint-togene. Ingen har endnu meldt ud man savner Y-togene.

Mvh.
Poul.

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Fysikeren, 1/12 2012, 13:17 (4190 dage siden) @ L.H. Jensen

De manglende indvendige døre vil jeg give dig ret i. Det er netop det største problem jeg ser ved Desiro og Lint! Selvom DD-vogne vist har samme sæder som Desiro, eller tæt på tror jeg, så gør de indvendige døre meget for komforten. Det samme før den manglende motor under gulvet.

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 1/12 2012, 14:49 (4190 dage siden) @ Poul Andersen

Jovist ...

Men problemet her er jo, at Desiro-togene bortset fra, at de er nye og statistisk set mere driftsikre og billigere at vedligeholde end gamle tog, ikke repræsenterer forbedringer for de rejsende (på Odderbanen), jfr. også indlæg fra "Mette H"
- de kan køre hurtigere, ja men det kan ikke udnyttes
- ekspeditionstiden på standsningsstederne forøges drastisk pga. den elektroniske overvågning af døre og indstigningsområder samt dørenes langsomme åbning og lukning
- lavgulvsdelen er til fordel for gangbesværede og rejsende med cykler og barnevogne, men integreringen af disse rejsende blandt de øvrige rejsende er bestemt ikke til ubetinget fordel for sidstnævnte gruppe
- togets indretning, herunder manglen på indvendige døre, medfører, at de suser koldt (i hvert fald på denne årstid) ind på passagererne, hvergang dørene åbnes.

Så udover signalværdien af, at det "investeres" i banen, er jeg enig i, at der ikke er ret meget at begejstres over ...
(men det kan vi jo snakke videre over i særtoget i morgen)

Mvh
LHJ


Underligt det er så slemt med nye tog på Odderbanen.

Bortset fra enkelte gangbesværlige kunder der syntes afstanden mellem tog og perron var for stor på Vestbanen, har de brugere jeg har talt med, ytret stor tilfredshed med indsættelsen af Lint-togene. Ingen har endnu meldt ud man savner Y-togene.

Mvh.
Poul.

Desiro har dørtrin der triller ud, så det burde ikke være noget problem.
Arriva's LINT har ikke noget dørtrin, så der risikerer man at skulle 'hoppe'.

Derudover er der gennemkørende tog, for os der skal syd for byen. Det er da også værd at tage med.
Jo og så er der fungerende toiletter i Desiro. Ikke at jeg under folk at bruge dem, men de er der da.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af jaer, 1/12 2012, 16:20 (4190 dage siden) @ Larsen

Det er da godt at moderne jernbane ikke kun drives for entusiasternes skyld men for moderne mennesker, der har et transportbehov, som skal opfyldes.

At der så er for mange arkitekter og for få teknikere impliceret er en anden sag.

/Jan

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af Alex Hansenm, 1/12 2012, 18:43 (4190 dage siden) @ Poul Andersen

Underligt det er så slemt med nye tog på Odderbanen.

Bortset fra enkelte gangbesværlige kunder der syntes afstanden mellem tog og perron var for stor på Vestbanen, har de brugere jeg har talt med, ytret stor tilfredshed med indsættelsen af Lint-togene. Ingen har endnu meldt ud man savner Y-togene.

Mvh.
Poul.

Personligt synes jeg at man fjerner meget mere end blot y-togene, når de erstattes med de nye Desiro tog. Jeg kommer i hvert fald til at savne de gamle y-tog. Odderbanen bliver aldrig helt den samme, men de fleste folk vil bare gerne "af med det gamle skrammel", så det er vel den bedste løsning når det kommer til stykket.

Hvis der ikke er indvendige døre, bliver det så umuligt at etablere en stillekupe? Eller generelt bare kupeer hvor det er muligt at tale sammen? Jeg står oftest i dørarealet på y-togene, og der er det ret svært at kommunikere med andre pga. lydniveauet i forhold til inde i kupeerne.

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af andersj, Aalborg, 1/12 2012, 18:57 (4190 dage siden) @ Alex Hansenm

Underligt det er så slemt med nye tog på Odderbanen.

Bortset fra enkelte gangbesværlige kunder der syntes afstanden mellem tog og perron var for stor på Vestbanen, har de brugere jeg har talt med, ytret stor tilfredshed med indsættelsen af Lint-togene. Ingen har endnu meldt ud man savner Y-togene.

Mvh.
Poul.


Personligt synes jeg at man fjerner meget mere end blot y-togene, når de erstattes med de nye Desiro tog. Jeg kommer i hvert fald til at savne de gamle y-tog. Odderbanen bliver aldrig helt den samme, men de fleste folk vil bare gerne "af med det gamle skrammel", så det er vel den bedste løsning når det kommer til stykket.

Hvis der ikke er indvendige døre, bliver det så umuligt at etablere en stillekupe? Eller generelt bare kupeer hvor det er muligt at tale sammen? Jeg står oftest i dørarealet på y-togene, og der er det ret svært at kommunikere med andre pga. lydniveauet i forhold til inde i kupeerne.

Man kan sagtens kommunikere med hinanden uanset hvor man står i en Desiro. Stillekupeen hos Nordjyske Jernbaner er op mod førerrummet i den ene ende, dog er den ikke afskærmet så der er nok ikke så stille igen.

Fejring af nye Desiro-tog på Odder station d. 8, december

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 1/12 2012, 23:13 (4190 dage siden) @ andersj

Underligt det er så slemt med nye tog på Odderbanen.

Bortset fra enkelte gangbesværlige kunder der syntes afstanden mellem tog og perron var for stor på Vestbanen, har de brugere jeg har talt med, ytret stor tilfredshed med indsættelsen af Lint-togene. Ingen har endnu meldt ud man savner Y-togene.

Mvh.
Poul.


Personligt synes jeg at man fjerner meget mere end blot y-togene, når de erstattes med de nye Desiro tog. Jeg kommer i hvert fald til at savne de gamle y-tog. Odderbanen bliver aldrig helt den samme, men de fleste folk vil bare gerne "af med det gamle skrammel", så det er vel den bedste løsning når det kommer til stykket.

Hvis der ikke er indvendige døre, bliver det så umuligt at etablere en stillekupe? Eller generelt bare kupeer hvor det er muligt at tale sammen? Jeg står oftest i dørarealet på y-togene, og der er det ret svært at kommunikere med andre pga. lydniveauet i forhold til inde i kupeerne.


Man kan sagtens kommunikere med hinanden uanset hvor man står i en Desiro. Stillekupeen hos Nordjyske Jernbaner er op mod førerrummet i den ene ende, dog er den ikke afskærmet så der er nok ikke så stille igen.

Det er den også i DSB's Desiro.
Og i Arriva's LINT.
Det er dog ikke altid at folk respekterer det.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak