Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skandinavisk Transport Center, Køge (11 fotos & ??)

af Niels Munch, 27/12 2010, 07:18 (4869 dage siden)

I forum, f.eks. *her*, har man diskuteret bl.a. hvilke byer, der stadig "er gods i".

Køge er nævnt som en af "godsbyerne".

I den henseende var datoen 7. juni 2006 en mærkedag, idet det kommunale sidespor til Skandinavisk Transport Center (STC) i Ølby ved Køge da blev indviet under passende festivitas. Se bare her (alle fotos "nm"):

[image]

[image]
Indvielsestoget fra ØSJK er ankommet til Lille Skensved, hvorfra sidesporet udgår.

[image]
Kursen sættes mod STC ad sidesporet, der er integreret i Lille Skensveds sikringsanlæg.

[image]

[image]

[image]
Særtoget er ankommet til STC, hvor nu afdøde borgmester Torben Hansen holder indvielsestalen.

[image]
ØSJK-folkene og lodsen applauderer borgmesteren.

[image]
Borgmesteren klipper snoren!

[image]
"Familiefoto" af BDk Entreprises anlægsfolk.

[image]
Ceremonien er ovre, og et sidste blik kastes mod STC.

[image]
Retur i Køge - en MZ skuler til særtoget.

Sporet til STC blev anlagt på Køge Kommunes initiativ og beskostning, og prisen for hele anlægget, incl. ændringer i Lille Skensveds sikringsanlæg, androg godt 30 mio. kr. (!).

Dagbladet-Online skrev 08.06.2006:

"Transportcentret på skinner
I går blev den nye jernbaneforbindelse til Skandinavisk Transport Center indviet med veterantogkørsel og festtale fra borgmesteren.
Køge: Lastbilerne kører i en lind strøm til og fra Nordhøj, hvor erhvervsområdet Skandinavisk Transport Center gennem de seneste år har kunnet byde velkommen til flere og flere nye virksomheder.
Men fremover kan det være, at strømmen af lastbiler vil aftage en smule, for nu har virksomhederne fået en ny transportmulighed. I går kunne Køge Kommune således holde indvielse for det nye sporanlæg, som forbinder transportcentret med det danske jernbanenet.
Det nye spor blev indviet af et veterantog fra Østsjællandske Jernbaneklub, som kørte fra Køge Station over Ll. Skensved til transportcentret. Til daglig bliver det dog nogle helt andre tog tungt lastet med gods - i første omgang stål - som vil færdes på de nye skinner.
Ifølge borgmester Torben Hansen var gårsdagens indvielse blot starten på et jernbanebaseret logistikknudepunkt i Køge. Han henviste i sin tale til den aktuelle diskussion om ny baneføring mellem København, Roskilde og Køge.
- Der skal ikke herske tvivl om, at transportcentret og Køge Kommune vil forfølge mulighederne omkring opførelsen af en stor og moderne jernbaneterminal i forbindelse med den nye baneføring, sagde han.
Tiltrækker kunder
I første omgang skal sporanlægget betjene stålvirksomheden LMG Lemvigh-Müller i det nyopførte domicil på Ullsvej i transportcentret, men ifølge borgmesteren skal jernbaneforbindelsen også bruges som salgsargument over for potentielle nye virksomheder hos STC.
- Jeg er overbevist om, at sporet snart vil kunne tiltrække andre kunder til godsterminalen, sagde han.
Torben Hansen henviste blandt andet til konklusionerne i EU´s hvidbog om transportpolitik i år 2010. I den peges der blandt andet på, at flytning af godstransport fra det belastede vejnet til skinner er en nødvendighed for at opretholde den nødvendige kapacitet.
- Køge Kommune og Skandinavisk Transport Center ønsker med denne jernbaneterminal at tilbyde virksomhederne i transportcentret også at være i front på dette område, og det er vores ønske, at virksomhederne vil gribe denne mulighed for at omlægge transport fra vej til bane.
En mulighed for Netto
Også transportcentrets direktør, Thomas Kampmann, glædede sig over, at sporanlægget nu er en realitet, efter at man har snakket om det siden STC´s begyndelse i 2000.
- Det er dejligt, at vi er nået så langt. Nu håber jeg, at andre virksomheder også vil tage imod tilbuddet, sagde direktøren, som understregede, at sporanlægget ikke er opført for LMG Lemvigh-Müllers skyld alene.
- Det kunne for eksempel også være relevant for Netto, lige som der også kommer andre virksomheder til, som kunne have dette behov, sagde han.
Afdelingsleder Torben Schröder fra LMG Lemvigh-Müller deltog også i indvielsen.
- Vi glæder os til at tage det i brug. Der er ingen grund til at transportere stål på landevejene, når man kan transportere det på bane, sagde han.
Baneforbindelsen er således en del af grundlaget for, at virksomheden er flyttet til Skandinavisk Transport Center fra sin hidtidige placering i København.
LMG Lemvigh-Müllers nye stållager i Køge er Nordeuropas mest moderne af slagsen, og det har været fuldt operationsdygtigt siden slutningen af april.
Ifølge Torben Schröder er lageret i København i dag stort set tømt.
- Ved udgangen af måneden vil der ikke være et kilo stål tilbage, fortæller han.
mart"

Under forfriskningerne talte jeg med folk fra kommunen, STC og LMG Stål. Ingen kunne oplyse, hvilken godsoperatør der skulle betjene STC fra Køge Station. LMG Stål mente, at deres transportbehov indledningsvis kunne udgøre 1 - 2 ugentlige vognladninger mellem Randers og Køge......

Da jeg siden 2006 ikke mere huserer i Køge, skal jeg spørge mine gode forumkolleger, hvordan det egentlig ser ud med vognladningsgodset til og fra STC?

Bedste hilsener
Niels

Skandinavisk Transport Center, Køge (11 fotos & ??)

af jmp, 27/12 2010, 07:24 (4869 dage siden) @ Niels Munch

Da jeg siden 2006 ikke mere huserer i Køge, skal jeg spørge mine gode forumkolleger, hvordan det egentlig ser ud med vognladningsgodset til og fra STC?

Sidesporet har aldrig været brugt.

Jan

Skandinavisk Transport Center, Køge (11 fotos & ??)

af Ulrik Ernst, 27/12 2010, 11:02 (4869 dage siden) @ jmp

tragisk :-(

Skandinavisk Transport Center, Køge (11 fotos & ??)

af Ove Nygaard @, Fredericia, 27/12 2010, 12:12 (4869 dage siden) @ Ulrik Ernst

tragisk :-(

Kære Niels, Jan og Ulrik.

Er "tragisk" den rigtige betegnelse at sætte på en fejlinvestering på 30 mio kr? :-(

Det tilkommer naturligvis ikke "den gamle godsmand" fra "syd for Kongeåen" 1973 - 1989 at komme med en anden vurdering!

Godt (gods) nytår

Ove

Skandinavisk Transport Center, Køge (11 fotos & ??)

af Bjarne Abel ⌂ @, 10/10 2014, 18:47 (3486 dage siden) @ Ove Nygaard

Man kan undre sig over hvordan køge kommune og den kommende bruger Lemvigh Müller kunne tage så meget fejl.
Banerne ville ikke køre gods ud medmindre der var mindst 8 waggonner

Og det er da tragisk at noget går så galt. Man kan undre sig over at det kan være så dyrt at anlægge godt en km spor.

Sporet kan anvendes til den containerterminal man håber på kan få sit ståsted på transportcentret, men umiddelbart ser det ud som om det ikke skal anlægges.

Skandinavisk Transport Center, Køge (11 fotos & ??)

af Niels Bak, 11/10 2014, 02:05 (3486 dage siden) @ Bjarne Abel

Kombiterminalen er ganske rigtigt valgt fra efter at have været undersøgt i forbindelse med den nye bane København-Ringsted. Det blev ikke vurderet der var grundlag nok for den.

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak