Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Dagens opgave

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/12 2010, 06:50 (4868 dage siden)

[image]

--
[image]

Dagens opgave

af MR, Frederiksberg, 28/12 2010, 07:21 (4868 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af MR, 28/12 2010, 07:53

Jamen det var da en spændende dag, og glædeligt at vognen kunne komme hjem.

Landroveren tilhørte Stig Mathiasen. Det var vel det svære spørgsmål?

vh Michael

Dagens opgave

af UTJ, 28/12 2010, 08:20 (4868 dage siden) @ MR

Jamen det var da en spændende dag, og glædeligt at vognen kunne komme hjem.

Landroveren tilhørte Stig Mathiasen. Det var vel det svære spørgsmål?

vh Michael

Jeg ved ikke rigtigt, for anstrengelserne har strengt taget endnu ikke båret frugt her 25 år efter - eller er det snarere 30 år efter :-|

Dagens opgave

af MR, Frederiksberg, 28/12 2010, 08:33 (4868 dage siden) @ UTJ

Jamen sådan kan man jo ikke gøre et regnestykke op.

I samme periode er der kommet så meget andet "ud ad døren" og i drift, men ærgeligt er det da. Så må man glæde sig over, at den er bevaret og står indendørs. Der er også arbejde til de, der kommer på arbejdspladserne i fremtiden, og det syntes jeg vi skulle få fokus på at skaffe.

vh Michael

Dagens opgave

af Filip Gram, 28/12 2010, 08:52 (4868 dage siden) @ MR

... Der er også arbejde til de, der kommer på arbejdspladserne i fremtiden, og det syntes jeg vi skulle få fokus på at skaffe.

Hørt, hørt! I stedet for den der "vi kan ikke overskue...", eller "det får vi aldrig ud at køre"...

Tænk bare om det vi har rullende nu overhovedet ikke er det næste generation vil holde kørende. Så vil det jo være "flot" hvis vi har kørt den dér museumstankegang med "en af hver", i stedet for muligheden for tidstypiske oprangeringer.

Efter min mening burde fokus i stedet ligge på at få sikret det der er bevaret, ved at få tingene under tag.

Bare for sjov: Jernbanemuseet/museumstog har ca 3,5 km enheder, men kun ca 1,5 km under tag. - Og regnestykket ser nok nogenlunde ens ud for alle andre...

/Filip

Dagens opgave

af JanP, 28/12 2010, 09:58 (4868 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tjaaa....

Så vidt jeg kan se er det en 88" serie III fra 1974-1976... ;-)

Hvad den trækker aner jeg dog intet om ;-)

/Jan

Dagens opgave

af Niels Munch, 28/12 2010, 11:11 (4868 dage siden) @ JanP

Hvad den trækker aner jeg dog intet om ;-)

Så tag et kig *her* :-P .

M.v.h.
Niels

Avatar

Dagens opgave - løsningen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/12 2010, 12:55 (4867 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vognen er HHB A 1 og stedet er Saunte på Hornbækbanen den 26/9 1981. Saunte var i de år hjemsted for Helsingør Jernbaneklubs tog om sommeren, når der blev kørt på Hornbækbanen om søndagen.
Sauntes lokale rangertraktor er i gang med at trække HHB A 1 ned fra en sporramme. Jeg husker ikke formålet med rangerbevægelsen - muligvis var det de indledende manøvrer til flytningen af vognen til Firskovvej ved Nærumbanens remise. HHB A 1 står i dag i NSJV´s vognhal i Græsted.

--
[image]

Dagens opgave - løsningen og lidt reflektion

af MR, Frederiksberg, 28/12 2010, 13:37 (4867 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Mener at A1 stod på sporramme ved siden af spor 3 i Saunte, og blev sporsat forud for den transport, der kørte den fra Saunte til Nøl.

Det var så vidt jeg husker i forbindelse med en stor materielflytning, hvor vi slæbte et stort tog afsted fra Saunte og optog og afsatte vogne undervjs, således også A1 på NøL. Mon det var den stamme, som vi brugte til at køre til Ringe-Fåborg-Banens 100 års jubilæum, for så har det jo været foråret 1982. Det må Peter Roland kunne huske.

vh Michael

Dagens opgave - løsningen

af Peter Roland Hansen @, 1/1 2011, 14:59 (4863 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er helt korrekt at formålet var at flytte vognen til Firskovvej . Siden har vognen holdt flyttedag adskillige gange, og vil nu blive parkeret i den nye vognhal i Græsted afventende restaurering. Det er tankevækkende at den vogn er det første stykke jernbanemateriel der blev bevaret for eftertiden her i Danmark

Dagens opgave - løsningen

af UTJ, 1/1 2011, 15:14 (4863 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det er helt korrekt at formålet var at flytte vognen til Firskovvej . Siden har vognen holdt flyttedag adskillige gange, og vil nu blive parkeret i den nye vognhal i Græsted afventende restaurering. Det er tankevækkende at den vogn er det første stykke jernbanemateriel der blev bevaret for eftertiden her i Danmark

Derfor er det også synd at projektet er gået i stå så mange gange - for det kan virkelig blive en fin vogn. Og jo, jeg kender godt alle de ganske gode grunde til at det er gået sådan. Bygget i 1906 og dermed nu 104 år gammel, heraf 52 år som hhv modelbaneklub og kommende veteranbanevogn. I øvrigt nok en af de få vogne som har opnået at blive tegnet ind på en sporplan, for det var den omkring 1960 på planerne for Helsingør station.

Det var dog ikke det første stykke materiel som blev bevaret, for det forkølede jernbanemuseum havde allerede fået en del til samlingen - dog langt fra nok. Og det er jo en helt anden historie.......;-)

Dagens opgave - løsningen

af Filip Gram, 1/1 2011, 15:18 (4863 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det er tankevækkende at den vogn er det første stykke jernbanemateriel der blev bevaret for eftertiden her i Danmark.

Hej Peter
Der var da en del køretøjer der var reserveret til et kommende jernbanemuseum langt tidligere. F. eks: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?Selskab=1&LokID=165
Mener du i privat regi??

/Filip

Dagens opgave - løsningen

af Peter Roland Hansen @, 1/1 2011, 15:32 (4863 dage siden) @ Filip Gram

Ja

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak