Jeg tror ikke der er problemer med at køre farligt gods i tunneller. Storebælt er vel fyldt hver dag og Øresund også.
Den nye meget laaaange Gottardtunnel vil da helt sikkert også fragte enorme mængder farligt gods, så Silvio kan blive endnu mere giftig (åh undskyld).
Det er nok ikke farligere at køre gennem tunneler i Danmark end i Schweiz. Alligevel gælder der forskellige regler. De danske findes i SIN og lyder således (uddrag):
5.3. Godstog med farligt gods
Tog, som befordrer farligt gods, skal køre med stationsafstand til
forankørende tog, og efterfølgende tog skal følge i stationsafstand
mellem Korsør og Sprogø.
5.3.1. Sikring af stationsafstand
Stationsafstand skal sikres gennem en restriktion på samtlige
godstog i det automatiske tognummersystem (ATNS).
Når et godstog ifølge vognlisten ikke befordrer farligt gods (RID), må
stationsbestyreren ophæve restriktionen i ATNS, så der kan køres i
blokafstand mellem Korsør og Sprogø.
5.3.2. RID fareklasse 1
Hvis et godstog befordrer RID klasse 1 (dog ikke klasse 1.4 S), må
der ikke være personførende tog i nabotunnelrøret.
NB: Reglerne gælder kun for transporter med jernbane. For gods transporteret med lastbil, er der vist "frit løb" - man kan gøre som man vil. Vognmandsbranchen og FDM ville vist også gå helt i sort, hvis der ikke måtte være biler før eller efter lastbiler med farligt gods i Drogden-, Guldborgsund- og Limfjords-tunnelerne