Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

helsingør

af ole, 29/12 2010, 06:08 (4867 dage siden)

var i Helsingør i efteråret.
3 ting:
1 Hvorfor viderfefører man ikke Lokalbanetognene mellem de sammensmeltede GDS , HHGB og lille Nord?
Der er da sporforbindelse således at det samme tog kunne fortsætte rundt og tilbage til og fra Hillerød.
2 Er der nogen jernbaneaktivitet tilbage på Grønnehave St?

3 Dette er et tåbeligt sp, men alligevel. Der er vel slet ikke sporforbindelse, færgelejer med spor, spor på færger mm, således at der kunne være en reserveoverførselsmulighed til Sverige?

helsingør

af ole, 29/12 2010, 07:02 (4867 dage siden) @ jmp

Ja det er jeg helt med på, men sp gik på hvorfor det samme tog ikke lige så godt kunne fortsætte og ligesom køre i ring til og fra Hilerød (via Helsingør-altså en slags ringbane fra og til Hillerød via Gileleje og Hensingør)

helsingør

af Svend, 29/12 2010, 07:12 (4867 dage siden) @ ole

Måske fordi Lokalbanen slet ikke ønsker at lade deres tog køre en sådan rundtur.
Bortset fra det vil det koste en hulens bunke penge, da der skal foretages udvidelser af sikringsanlægget på Helsingør station og etableres linjeblok mellem Helsingør station og Grønnehave.

--
Svend

helsingør

af ole, 29/12 2010, 07:18 (4867 dage siden) @ Svend

ja det er nok sådant noget. For ellers var det da på pairet logisk nok

Helsingør

af jmp, 29/12 2010, 07:17 (4867 dage siden) @ ole

Hvad skulle formålet være med det?

Spor 4 i Helsingør er ikke togvejsspor, så enten skal togene rangeres rundt i Helsingør, eller også skal nogen betale for at få spor 4 lavet om til togvejsspor.

Jan

Helsingør

af ole, 29/12 2010, 07:22 (4867 dage siden) @ jmp

næh det er jo rigtig nok, men det samme ku man måske sige om Gileleje+
Hvorfor skulle exGDS pludselig forsætte til Helsingør, exHHGB? Hvad var rationalet bag dette?

Helsingør

af Svend, 29/12 2010, 07:37 (4867 dage siden) @ ole

Samme bane, samme fjernstyring og - ikke mindst - en bedre udnyttelse af materiel og personale. Samtidig fik man ændret/tilpasset (= reduceret) antallet af tog på Hornbækbanen (fra 20-minutters drift på visse tider af døgnet til 30-minutters drift).

--
Svend

Helsingør

af Filip Gram, 29/12 2010, 09:06 (4867 dage siden) @ Svend

Jf de rygter der går blandt lokopersonalet på LB (læs: ikke verdens mest troværdige kilde), ER det faktisk lokalbanens ønske at få lavet dette spor om til et togvejsspor, men BDK stritter imod, da det vil betyde enten at de opstillingsspor omkring det skal omlægges eller sløjfes, da brugen af dem vil blive noget mere besværlig. Ideen opstod samtidig med ideen i Gilleleje, der som bekendt blev ført ud i livet.

Og der behøver vel ikke nødvendigvis at blive etableret linieblok, eller er anlægskravene nå skrappe nu, at man ikke kommer uden om?

/Filip

Helsingør

af Niels Munch, 29/12 2010, 10:44 (4867 dage siden) @ Filip Gram

De konkrete planer vedr. spor og perron går alene på at muliggøre betjening af 2 sammenkoblede LINT-tog.

M.v.h.
Niels

Helsingør

af ole, 29/12 2010, 12:23 (4867 dage siden) @ Filip Gram

ja jeg ville da som sagt også mene at man lige så godt kunne "løbe linien ud" nu man var igang med sammenlægningsprojektet.

Helsingør - nu med 3 fotos

af Niels Munch, 29/12 2010, 11:37 (4867 dage siden) @ ole
redigeret af Niels Munch, 29/12 2010, 12:03

Er det ikke "lidt tørt" uden billeder :-D ??

[image]
Helsingør Havnespor og Værft, 30.06.1960 (nm).

[image]
HHGB Ys 93 - Ym 53 i Helsingør, 30.07.1979 (nm).

Billedet viser den gamle endestation ved toldbygningen i Helsingør. Toget er tog 19, denne dag oprangeret af "et halvt stort og et lille franskbrød".

[image]
HHGB Ys - Ym i Helsingør, august 1991 (nm).

Billedet er taget et års tid efter, at den nye endestation er taget i brug.

M.v.h.
Niels

Helsingør - nu med 3 fotos

af ole, 29/12 2010, 12:25 (4867 dage siden) @ Niels Munch

flot. pudsig oprangering af y-tog

Helsingør - nu med 3 fotos

af Kenneth Verting @, 13/6 2011, 22:53 (4701 dage siden) @ ole

Det er fordi "53'eren", som var den eneste Y-togs motorvogn HHGB havde med førerplads i begge ender, for det meste kun sås i drift som reservemaskine, når en af de andre motorvogne var taget ud af drift.

Helsingør - nu med 3 fotos

af Lars, 29/12 2010, 15:37 (4867 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Lars, 29/12 2010, 15:51

[image]
Helsingør Havnespor og Værft, 30.06.1960 (nm).

Hvad er det for en færge, de bygger på ovre på værftet?

Det ligner jernbanefærgen "Trelleborg", men den blev leveret i 1958? Måske er den bare inde til "service"?

[image]

og nybygningen kan så være "Knudshoved" som fik strakt kølen 30. april 1960.

mvh
Lars

helsingør

af ole, 29/12 2010, 12:37 (4867 dage siden) @ ole

-og svaret på sp 2 og 3 er vel nej og nej.
ingen færgemulighed og Grønnehave død (bortset fra krydsningsmulighed)?

helsingør

af jmp, 29/12 2010, 12:41 (4867 dage siden) @ ole

Sidst jeg var i Grønnehave (02.05.2008), stod der en Lint på "pladsen". Om det var til myldretiden, reserve eller en anden grund, ved jeg ikke.

Jan

helsingør

af ole, 29/12 2010, 12:46 (4867 dage siden) @ jmp

og her i egteråret, også myldretiden, var der helt om dødt

helsingør

af Svend, 29/12 2010, 13:21 (4867 dage siden) @ ole

Alle aktiviteter er vel flyttet til Hillerød - herunder personalet?

--
Svend

helsingør

af Per Sørensen, 30/12 2010, 13:12 (4866 dage siden) @ ole

Jamen det er helt sikkert Trelleborg, den var kendt på den ekstremt høje hæk.

Så svarer jeg lige på noget fra den anden tråd om Helsingør:
Sporet der gik parallelt med HHGB (lokalt kendt som "Hele Herligheden Går Baglæns"), startede umiddelbart efter sporskiftet på Niels Munchs billede. Tæt på sporskiftet bag det lille hus, ses en sort tingest der ligner en fabriksskorsten. Det er den smukke gamle røde kran der endnu står på Kongekajen som det hedder der. Lige efter denne kran startede parallelsporet og gik under de 2 kulkraner der tilhørte henholdsvis Kaas & Sørensen og Wright & Svendsen. Sporet fortsatte forbi Værftets hovedbygning og der ligger endnu lidt sporrester. Udenfor værftsporten lå et sporskifte, hvorfra sporet drejede ind på værftet i "den skarpeste kurve i miles omkreds". Sporet på værftet var meget kort, nok mest til lastning af skrot til Stålvalseværket, som man havde aktier i.
Værftet havde iøvrigt dampkraner på et spornet, der dækkede næsten hele området.
Parallelsporet fortsatte langs med værftets ringmur og endte med et omløb helt ude under den helt enorme tredie kulkran på Nordre mole.
Trafikken med gods på havnen har vist været minimal igennem næsten alle årene.

Lokalbanens kørsel videre til Hillerød har været drøftet jævnligt. Lige nu er man ude pånoget andet, nemlig at få BDKs opstillingsspor gjort kortere for at få plads til to Lokalbanestammer.
Det eneste rigtige er selvfølgelig, efter et kort stop, at køre videre til Hillerød eller Hundested?
Venligst
Ped

helsingør

af Svend, 30/12 2010, 14:30 (4866 dage siden) @ Per Sørensen

Lokalbanens kørsel videre til Hillerød har været drøftet jævnligt. Lige nu er man ude på noget andet, nemlig at få BDKs opstillingsspor gjort kortere for at få plads til to Lokalbanestammer.
Det eneste rigtige er selvfølgelig, efter et kort stop, at køre videre til Hillerød eller Hundested?

Det er da en utrolig viden der er her på forum´et om Lokalbanens ønsker om anvendelse af sporet på Helsingør station :-)

Men er det så rigtigt (eller forkert) at Lokalbanen p.t. ikke ser nogen fordel i at foretage denne "rundkørsel" Hillerød-Gilleleje-Helsingør-Snekkersten-Hillerød? En sådan kørsel vil have nogle køreplansmæssige bindinger, idet afgangstider jo vil være afhængige af køreplanen på Kystbanen. Lokalbanen skal jo helst have det hele til at passe med forbindelsestog i både Hillerød, Snekkersten og Helsingør, og det er måske disse bindinger som gør det mindre attraktivt - ud over at det vil være hundedyrt i anlægsomkostninger - at man indtil videre foretrækker at "bryde" løbene i Helsingør.

--
Svend

Hvorfor fortsætter Lokalbanen ikke igennem Helsingør

af Per Sørensen @, Hg, 12/4 2012, 22:06 (4397 dage siden) @ Svend

Hej alle,
Siden vi skrev om emnet med om ikke det var muligt at køre videre igennem Helsingør Station ved kørsel fra f.eks. Hillerød til Hornbæk, er jeg begyndt at køre med fra Kvistgård til Højstrup.
Til spørgsmålet fra tidligere om ikke man burde køre igennmen, er svaret:
JO!!!!

Det lyder ellers nemt at skulle køre denne lille tur, men det er en øvelse, der kræver mindst 3 ting: togskift, en ekstremt god tid på 100m sprint, og samt en veludviklet evne til at tælle fra 1 til 10 for ikke at ryge i luften!
Hør her:
Jeg har fri kl. 16 i Kvistgård og har fin tid til at spadsere til stationen, hvor jeg kan bruge mit nye Rejsekort.
Toget kører kl.16:15 og skal ankomme i Helsingør kl.16:28. Der er Lokalbanekrydsning i Snekkersten og tæt trafik det sidste stykke fra Snekkersten til Helsingør, så lidt forsinkelse kan forekomme.
Ved Helsingørs indkørselssignal skal man altid holde lidt og det er ikke noget nyt; det har man gjort siden vi kørte med S-maskine og Cl!
Når toget er ved perron 1,spæner man ud og op over gangbroen i perronernes sydlige ende og der kan man så høre, at ringesignalerne for Lokalbanens tog henad Jernbanevej mod Grønnehave er begyndt, men man løber videre, for hvis føreren er flink bliver han jo holdende i 30 sekunder.
Det gør han ofte IKKE og så stå man rasende der, mens man ser måner og stjerner af udmattelse. Toget køre 4km/timen,(så hvis det var Cl vogne havde man kunne hoppe på)
Jeg har forsøgt at køre videre med bus mod mit hjem, men de tager ikke imod rejsekort, så der skal klippe på et kort.
Nu er tiden moden til at slå nogen ihjel eller gå over på Borgerkroen og få en øl og læse Helsingør Dagblad, mens man indvendigt formulerer et læserbrev, der aldrig vil blive optaget pga. over 1000 ukvemsord og eder...
Efter øllen tager man det næste tog og har nu præsteret en gennemsnitsfart på 9km/timen... Ros for at man kan have cyklen med, det er godt når vejret er til det.
Hilsen Ped (jeg kører skam stadig med Lokalbanen)

Hvorfor fortsætter Lokalbanen ikke igennem Helsingør

af Poul Andersen @, 12/4 2012, 22:36 (4397 dage siden) @ Per Sørensen

Hej alle,
Siden vi skrev om emnet med om ikke det var muligt at køre videre igennem Helsingør Station ved kørsel fra f.eks. Hillerød til Hornbæk, er jeg begyndt at køre med fra Kvistgård til Højstrup.
Til spørgsmålet fra tidligere om ikke man burde køre igennmen, er svaret:
JO!!!!

Det lyder ellers nemt at skulle køre denne lille tur, men det er en øvelse, der kræver mindst 3 ting: togskift, en ekstremt god tid på 100m sprint, og samt en veludviklet evne til at tælle fra 1 til 10 for ikke at ryge i luften!
Hør her:
Jeg har fri kl. 16 i Kvistgård og har fin tid til at spadsere til stationen, hvor jeg kan bruge mit nye Rejsekort.
Toget kører kl.16:15 og skal ankomme i Helsingør kl.16:28. Der er Lokalbanekrydsning i Snekkersten og tæt trafik det sidste stykke fra Snekkersten til Helsingør, så lidt forsinkelse kan forekomme.
Ved Helsingørs indkørselssignal skal man altid holde lidt og det er ikke noget nyt; det har man gjort siden vi kørte med S-maskine og Cl!
Når toget er ved perron 1,spæner man ud og op over gangbroen i perronernes sydlige ende og der kan man så høre, at ringesignalerne for Lokalbanens tog henad Jernbanevej mod Grønnehave er begyndt, men man løber videre, for hvis føreren er flink bliver han jo holdende i 30 sekunder.
Det gør han ofte IKKE og så stå man rasende der, mens man ser måner og stjerner af udmattelse. Toget køre 4km/timen,(så hvis det var Cl vogne havde man kunne hoppe på)
Jeg har forsøgt at køre videre med bus mod mit hjem, men de tager ikke imod rejsekort, så der skal klippe på et kort.
Nu er tiden moden til at slå nogen ihjel eller gå over på Borgerkroen og få en øl og læse Helsingør Dagblad, mens man indvendigt formulerer et læserbrev, der aldrig vil blive optaget pga. over 1000 ukvemsord og eder...
Efter øllen tager man det næste tog og har nu præsteret en gennemsnitsfart på 9km/timen... Ros for at man kan have cyklen med, det er godt når vejret er til det.
Hilsen Ped (jeg kører skam stadig med Lokalbanen)

Prøv at fremsende dette til Lokalbanens ledelse i Hillerød.

Mvh.
Poul.

Hvorfor fortsætter Lokalbanen ikke igennem Helsingør

af gamle ole, 13/4 2012, 16:56 (4396 dage siden) @ Per Sørensen

Ja, jeg spurgte jo om det samme i sin tid.
Det er "rart" at høre at noget er ved det gamle.:-D

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak