Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB, Banedanmark og tredjemand (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/12 2012, 12:51 (4159 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 30/12 2012, 13:05

Vi har tævet i emnet før. Så tilgiv mig. Men jeg kan altså ikke lade være. DSB og Banedanmark ér og bliver selv skyld i, at "tredjemand" sagtens kan kende forskel på Thinggaards Rutebiler og Vejdirektoratet men ikke på DSB og Banedanmark.

Forvirringen har fået en læserbrevsskribent i dagens JP til at fare i blækhuset og mene, at det er for dårligt, at DSB nu har afskaffet signaturstrofen D-Es-Bd.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

DSB, Banedanmark og tredjemand

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 30/12 2012, 15:40 (4159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi har tævet i emnet før. Så tilgiv mig. Men jeg kan altså ikke lade være. DSB og Banedanmark ér og bliver selv skyld i, at "tredjemand" sagtens kan kende forskel på Thinggaards Rutebiler og Vejdirektoratet men ikke på DSB og Banedanmark.

Jeg vil nu påstå at sammenligningen med Vejdirektoratet og Thinggards Rutebiler ikke er helt fair. Sammenligningsgrundlaget er i bund og grund helt forfejlet. Du kan ikke sammenligne pærer med banener.

Hvis man skal finde noget tilsvarende med DSB/BDK-bodelingen skal man ud i noget med statsvejnettet og kommuneveje, men det er nok lidt for teknisk i denne sammenhæng. Jeg køber bare ikke din præmis med Vejdirektoratet og de enkelte operatører der benytter sig at statsvejnettet.

Hvis man skal ud at flyve og skal have informationer i lufthavnen, så er man da ikke optaget af hvem afsender af informationen er. Om det er Naviair, det enkelte luftfartsselskab eller en helt 3. aktør er da fløjtende ligegyldigt og ikke interessant for tredjemand. Det vigtigste er at informationen er korrekt og forståelig...

DSB, Banedanmark og tredjemand

af KimC, 30/12 2012, 18:19 (4159 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hvis man skal ud at flyve og skal have informationer i lufthavnen, så er man da ikke optaget af hvem afsender af informationen er. Om det er Naviair, det enkelte luftfartsselskab eller en helt 3. aktør er da fløjtende ligegyldigt og ikke interessant for tredjemand. Det vigtigste er at informationen er korrekt og forståelig...

Som almindelig togrejsende har man jo heler ikke brug for at vide hvem der står for informationsskærmene på perronerne, og hvem der står for de infotavlerne i toget, hvem der skal smøre sporskifter og hvem der skal sætte ny papirrulle til billetter i Skrup-Af automaten.
Det er når tingene ikke fungerer at det bliver interessant hvem der nu igen har kvajet sig.
Hvis fjernstyringen på en strækning er gået i sort og BaneDanmark ikke informerer noget, kan jeg godt forstå at DSB bliver presset til at gå ud og informere, selv om det ikke er deres fjernstyring. Dér kunne det være på sin plads at man tydeligt gjorde opmærksom på at det ikke er deres fjernstyring.

DSB, Banedanmark og tredjemand

af Svend, 30/12 2012, 18:33 (4159 dage siden) @ KimC

Så længe DSB påtager sig skylden for alt, er det i orden for mig :-)

--
Svend

DSB, Banedanmark og tredjemand

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/12 2012, 10:25 (4158 dage siden) @ KimC

næ... men når du ser en film eller tv udsendelse så få du oftes at vide hvem har holdt døren , og hvem har hente kaffen...

DSB, Banedanmark og tredjemand

af Bent Jensen, 31/12 2012, 11:06 (4158 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hvis man vil have korrekt information, kunne man bare sige eller skrive at Banedanmark oplyser de har en fjernstyringsfejl o.s.v. o.s.v eller Banedanmark har problemer med sporskifter på på grund af snefygning vi forventer der kører tog cirka mod (destination) på tidspunkt ....

Bent Jensen

DSB, Banedanmark og tredjemand

af LasseG, 31/12 2012, 14:37 (4158 dage siden) @ Bent Jensen

Hvis man vil have korrekt information, kunne man bare sige eller skrive at Banedanmark oplyser de har en fjernstyringsfejl o.s.v. o.s.v eller Banedanmark har problemer med sporskifter på på grund af snefygning vi forventer der kører tog cirka mod (destination) på tidspunkt ....

Jeg har hørt metroen informere på følgende måde "DSB oplyser at ..." Dog er metroens trafikinformations utrolig manglefuld på alle andre områder...

Avatar

DSB, Banedanmark og tredjemand

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/12 2012, 20:19 (4159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 30/12 2012, 20:42

I slutningen af 1990'erne, da jeg stadig var ansat i DSB og da bodelingen stadig var "ny", irriterede det den på det tidspunkt værende (husker ikke nøjagtig hvem) trafik-/transportminister, at DSB og Banestyrelsen gensidigt gav hinanden skyld for ditten og datten.

Når man kender bodelingen i detaljer, var det ikke svært for henholdsvis DSB og Banestyrelsen at beskylde hinanden "korrekt" (der sad jo eksperter i begge lejre og de kom alle fra samme sted fra (DSB)). Det vil sige, at "beskyldningerne" var sagligt korrekte; men det forvirrede offentligheden, medierne, politikerne og ministeren.

På et tidspunkt bad ministeren simpelthen DSB og Banestyrelsen om at lade være med - overfor medierne - at give hinanden skylden for dette eller hint, uanset hvor "korrekt" det end måtte være.

Jeg ved ikke, om dette ministerdekret akademisk lader sig eftervise, men hvis man leder længe nok, finder man sikkert dokumentation herfor.

Af en eller anden - mig ukendt - grund er man nu gået fuldstændig over i den anden grøft, hvor DSB påtager sig skylden for forsinkede/aflyste tog pga. tilsneede sporskifter og Banedanmark påtager sig skylden for aflysninger af tog pga. forhold, der udelukkende skyldes operatørernes interne forhold.

Det virker fuldstændig amatøragtig og så længe det er "retstilstanden" i overført betydning, ja så vil politikerne, medier og befolkningen "kløjs" i det igen og igen og vi vil her på sitet have masser at snakke om.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

DSB, Banedanmark og tredjemand

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/12 2012, 22:27 (4159 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

...at DSB nu har afskaffet signaturstrofen D-Es-Bd.

D-Es-B

Jeg skal være den første til at lade mig retlede. Jeg aner intet om musik og der er åbenbart fejl i sekundærkilderne, idet googlen (bl.a. Wikipedia) giver resultater som D-Es-Bd og D-Es-Bb mv. Jeg har ikke umiddelbart kunne finde en primærkilde. dsb.dk er tavs og bane.dk omtaler ikke de enkelte toner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB, Banedanmark og tredjemand

af MortenLarsen94, Aarhus, 30/12 2012, 23:10 (4159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Normalt er det tonerne D - Es - Bb.
Det skal siges at jeg selv spiller klaver og har gjort det on/off siden 2006

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

DSB, Banedanmark og tredjemand

af Stig Bang-Mortensen, 31/12 2012, 07:03 (4158 dage siden) @ MortenLarsen94

Det er rigtigt, men der er forskel på hvad tonerne hedder på dansk/tysk og engelsk. Det du kalder Bb (engelsk) hedder B på dansk og det du kalder B (engelsk) hedder H på dansk.
Ideen går tabt hvis man ikke spiller "DEsB", men "DesBb".

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak