Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods på privatbanerne (Trafikpolitik)

af Ove N., Gribskov kommune, 29/1 2013, 16:45 (4115 dage siden)

I Jernbanehistorisk årbog ´12 er der en glimrende omtale af bla "Brugte GM-lok til privatbanerne". Der står bl a: I dag er der kun ganske få diesellokomotiver tilbage ved de tidligere privatbaner, der nu indgår i forskellige regionale trafikselskaber. Der er heller ingen godstog på banerne længere - med et par nordjyske undtagelser - og de få tilbageværende godstog køres af andre operatører. Det er en direkte følge af loven om trafikselskaber, der fra den 1. januar 2007 forbød lokalbanerne selv at beskæftige sig med godstransport!

Er der evt nogle af læserne der kan forklare hvorfor og hvilke argurmenter man havde for at indføre denne tåbelige lov!

Gods på privatbanerne

af Fysikeren, 29/1 2013, 16:51 (4115 dage siden) @ Ove N.

Nordjyske undtagelser skriver du. Er stålormen indstillet?

Gods på privatbanerne

af Poul Andersen, 29/1 2013, 16:58 (4115 dage siden) @ Fysikeren

"Stålormen" køres af CFL Cargo, og det er på Sjælland, mellem Ringsted og Frederiksværk.
"Fiskemelstoget" køres af DB Schenker, og det er mellem Aarhus og Skagen, når der ellers er en jernbanebro mellem Aalborg og Lindholm.
Midtjyske Jernbaner (Lemvigbanen) kører for DB Schenker mellem Herning og Rønland (Cheminova).
DB Schenker kører de meget få evt. militærtransporter til/fra Oksbøl Syd på Vestbanen.

Mvh.
Poul.

Avatar

Gods på privatbanerne

af jhcn, Århus, 29/1 2013, 22:03 (4115 dage siden) @ Poul Andersen

"Stålormen" køres af CFL Cargo, og det er på Sjælland, mellem Ringsted og Frederiksværk.
"Fiskemelstoget" køres af DB Schenker, og det er mellem Aarhus og Skagen, når der ellers er en jernbanebro mellem Aalborg og Lindholm.
Midtjyske Jernbaner (Lemvigbanen) kører for DB Schenker mellem Herning og Rønland (Cheminova).
DB Schenker kører de meget få evt. militærtransporter til/fra Oksbøl Syd på Vestbanen.

Mvh.
Poul.

Hej Poul
Det ser ud til at du har styr på tingene. Er det virkeligt alt hvad der kører af gods på de private baner?
Dem der er gode til at læse, kan sikkert høre et kæmpe suk...

--
Henrik
[image]

Gods på privatbanerne

af Poul Andersen, 30/1 2013, 08:07 (4115 dage siden) @ jhcn

"Stålormen" køres af CFL Cargo, og det er på Sjælland, mellem Ringsted og Frederiksværk.
"Fiskemelstoget" køres af DB Schenker, og det er mellem Aarhus og Skagen, når der ellers er en jernbanebro mellem Aalborg og Lindholm.
Midtjyske Jernbaner (Lemvigbanen) kører for DB Schenker mellem Herning og Rønland (Cheminova).
DB Schenker kører de meget få evt. militærtransporter til/fra Oksbøl Syd på Vestbanen.

Mvh.
Poul.


Hej Poul
Det ser ud til at du har styr på tingene. Er det virkeligt alt hvad der kører af gods på de private baner?
Dem der er gode til at læse, kan sikkert høre et kæmpe suk...

Det er deværre ikke bare på privatbanerne der ikke længere køre gods.
På størstedelen af det danske jernbanenet er godstransporten ikke længere eksisterende, og byer som Odense og Aalborg betjenes ikke længere, ligesom Esbjerg kun betjenes med de tidligere omtale møllevingetransporter.

Mvh.
Poul.

Gods på privatbanerne

af A. Nissen, 31/1 2013, 00:27 (4114 dage siden) @ Poul Andersen

Hvem kører så "Stålormen" til/fra Ringsted? Hvor kommer den fra?

Avatar

Gods på privatbanerne

af Johnni Lassen ⌂, 31/1 2013, 06:29 (4114 dage siden) @ A. Nissen

CFL Cargo fra Ringsted til Frederiksværk, de har dog ikke kørt i 2013 :-|
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Gods på privatbanerne

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 31/1 2013, 10:21 (4113 dage siden) @ Johnni Lassen

CFL Cargo fra Ringsted til Frederiksværk, de har dog ikke kørt i 2013 :-|
Mvh Johnni Lassen

Hvad så med den anden vej på? Godset bliver vel ikke læsset i Ringsted?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Gods på privatbanerne

af OD, Od ⌂, 31/1 2013, 10:48 (4113 dage siden) @ BlackThorneDK

CFL Cargo fra Ringsted til Frederiksværk, de har dog ikke kørt i 2013 :-|
Mvh Johnni Lassen


Hvad så med den anden vej på? Godset bliver vel ikke læsset i Ringsted?

Til og fra Ringsted med Schenker. Vogne til Sverige kørte/kører i øvrigt via Maschen...

Avatar

Gods på privatbanerne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/1 2013, 17:02 (4115 dage siden) @ Ove N.

Er der evt nogle af læserne der kan forklare hvorfor og hvilke argurmenter man havde for at indføre denne tåbelige lov!

I lyset af at alle "privatbanerne" er mere eller mindre offentligt ejede eller sponseres voldsomt af det offentlige kunne jeg forestille mig at vores konkurrencelovgivning byder at skille skidt for sig og snot for sig, således at godstrafikken ikke sponseres ad omveje via driftstilskud til persontrafikken.

Der er jo også flere godsoperatører på banen til at køre godset så det burde ikke være noget problem.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Gods på privatbanerne

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 29/1 2013, 21:22 (4115 dage siden) @ Michael Deichmann

I lyset af at alle "privatbanerne" er mere eller mindre offentligt ejede eller sponseres voldsomt af det offentlige kunne jeg forestille mig at vores konkurrencelovgivning byder at skille skidt for sig og snot for sig, således at godstrafikken ikke sponseres ad omveje via driftstilskud til persontrafikken.

Set i det lys du beskriver der, har jeg undret mig over hvordan DSB Museumstog kan få lov til at køre kørsler for DSB og Banedanmark, der vel kan betegnes som kørsler på kommercielle vilkår. DSB Musemstog er jo ikke helt adskilt fra DSB og derved konkurrerer på liberalt marked på ulige vilkår. Når DSB Museumstog lægger maskiner og fører til målekørsler eller IC2/4-levringstransporter så tager de vel kørsler fra DB Schenker/CFL Cargo/Railcare Danmark/ContecRail. Hvis en lokalbane ikke må køre kørsler, så kan jeg da ikke se hvordan DSB Museumstog kan få lov til at køre, for der går vel en del millioner i støtte om året fra DSB-pengekassen til Museumstogs-kassen og oveni købet kører de nok heller ikke kørslerne gratis.

Avatar

Gods på privatbanerne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/1 2013, 08:08 (4115 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Set i det lys du beskriver der, har jeg undret mig over hvordan DSB Museumstog kan få lov til at køre kørsler for DSB og Banedanmark, der vel kan betegnes som kørsler på kommercielle vilkår.

Jeg VIDSTE det spørgsmål ville komme op (igen). Jeg kender ikke svaret for jeg kender ikke til de interne organisationsforhold imellem DSB og Museet. Strengt taget er det vel DSB der kører de tog?
Der er folk her på kanalen der er tilknyttet museet så måske de vil sætte tingene på plads i stedet for at vi andre gisner om det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gods på privatbanerne

af UTJ, 30/1 2013, 09:11 (4114 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er folk her på kanalen der er tilknyttet museet så måske de vil sætte tingene på plads i stedet for at vi andre gisner om det.

Det tør jeg godt. Hvis vi ser på museets finansieringskilder, så består de af tre klumper: 1) tilskud, 2) museets billetindtægter og 3) museumstogs indtjening. Museumstogs udleje af lokomotiver (med eller uden fører er i den forbindelse ligegyldig) giver overskud og leverer bidrag til museumstog og museet. I sig selv en overskudsgivende virksomhed til gavn for museet og ikke omvendt. Ellers ville aktiviteterne heller ikke blive udført.

Avatar

Museumstog som operatør

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 30/1 2013, 09:41 (4114 dage siden) @ UTJ

Det tør jeg godt. Hvis vi ser på museets finansieringskilder, så består de af tre klumper: 1) tilskud, 2) museets billetindtægter og 3) museumstogs indtjening. Museumstogs udleje af lokomotiver (med eller uden fører er i den forbindelse ligegyldig) giver overskud og leverer bidrag til museumstog og museet. I sig selv en overskudsgivende virksomhed til gavn for museet og ikke omvendt. Ellers ville aktiviteterne heller ikke blive udført.

Fint svar, men ikke noget nyt under solen. Det er jo det alle veterantogs- og museumsbaner/foreninger/klubber lever af og selvfølgelig gjorde de det ikke hvis det ikke kunne betale sig, det er jo noget der siger sig selv. Jeg bare spørgsmålstegn ved det faktum at et DSB-støttet foretagende foretager disse kørsler for DSB og Banedanmark, når Lokalbanerne ikke må bruge deres lokomotiver. Hele formålet med veterantogskørsler og andre indtægtsgivende aktiviteter er vi sikkert alle klar over herinde og behøver ikke blive forklaret.

Museumstog som operatør

af UTJ, 30/1 2013, 10:29 (4114 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Fint svar, men ikke noget nyt under solen.

;-) det burde der jo heller ikke være

....når Lokalbanerne ikke må bruge deres lokomotiver....

Det er forskellige regelsæt. Og muligvis også meget restriktiv tolkning fra lokalbanernes side, der kan bunde i de tilskudsaftaler som er skruet sammen. Endelig skal man huske på at museumstogs udlejning af lokomotiver er ganske beskeden, set på omsætning i forhold til så mange andre virksomheder. Det som museumstog særligt kan levere på er den utrolige entusiasme og dermed lyst til at køre med lokomotiv, noget som i en virksomhedssammenhæng ville blive kaldt corporate spirit. Kort sagt tror jeg ikke det er prisen der er den virkelige konkurrenceparameter (jo den spiller en rolle, hvis man bevæger sig op ad skalaen), men at museumstog kan levere "lokomotiv til tiden", der kan og må køre. Bevares det kan andre også - og de gør det også.

Avatar

Museumstog som operatør

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 30/1 2013, 12:03 (4114 dage siden) @ UTJ

Endelig skal man huske på at museumstogs udlejning af lokomotiver er ganske beskeden, set på omsætning i forhold til så mange andre virksomheder.

Det er da klart når en stor del af arbejdet er frivilligt med støtte fra DSB og det er jo ikke noget godt argument. Måske bunder det også i dårlig forretningsforståelse fra Museumstogs side, eller i den virkelige verden hvor det hedder løndumping.

Det som museumstog særligt kan levere på er den utrolige entusiasme og dermed lyst til at køre med lokomotiv, noget som i en virksomhedssammenhæng ville blive kaldt corporate spirit.

Det samme kan man sige om de lavtlønnede polske håndværkere, men det er jo ikke noget der legitimerer sagen. Hvis det forholder sig sådan at førerne kører ubetalte (hvilket jeg tvivler på) så et det jo klart de kan være billige. Men de kører jo for at tjene penge, så der er da ingen grund til at være billige. Jeg synes ikke dine argumenter taler for at de ikke kører på samme vilkår som de andre operatører.

Museumstog som operatør

af Gæst @, Danmark, 30/1 2013, 12:23 (4114 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det er da klart når en stor del af arbejdet er frivilligt med støtte fra DSB og det er jo ikke noget godt argument. Måske bunder det også i dårlig forretningsforståelse fra Museumstogs side, eller i den virkelige verden hvor det hedder løndumping.

Set i lyset af at dette emne har være oppe at vende MANGE gange før og de stillede spørgsmål har være besvaret MANGE gange før, så synes jeg at de interesserede bør læse tilbage i disse tråde, da de fint gennemgår hvordan der IKKE er tale om frivillige kræfter, når det kommer til den kommercielle kørsel.

Museumstog som operatør

af UTJ, 30/1 2013, 12:45 (4114 dage siden) @ Gæst

Set i lyset af at dette emne har være oppe at vende MANGE gange før og de stillede spørgsmål har være besvaret MANGE gange før, så synes jeg at de interesserede bør læse tilbage i disse tråde, da de fint gennemgår hvordan der IKKE er tale om frivillige kræfter, når det kommer til den kommercielle kørsel.

Nemlig - jer ser også af seneste at diskussionen skal trækkes i en bestemt retning og også at det er forsøgt mange gange før.

Gods på privatbanerne

af Niels Munch, 29/1 2013, 21:35 (4115 dage siden) @ Michael Deichmann

I lyset af at alle "privatbanerne" er mere eller mindre offentligt ejede eller sponseres voldsomt af det offentlige kunne jeg forestille mig at vores konkurrencelovgivning byder at skille skidt for sig og snot for sig, således at godstrafikken ikke sponseres ad omveje via driftstilskud til persontrafikken.

Privatbanerne kører på kontrakt for/med de regionale trafikselskaber og er ikke "voldsomt sponsoreret" på driften. Fornyelse af infrastrukturen finansieres via regionale anlægstilskud. Godstransport, der ikke er en regional, kollektiv transportopgave, er følgelig holdt uden for den aktuelle lovgivning.

Godstrafikken skal i øvrigt kunne hvile i sig selv og må derfor ikke "kunne mistænkes" for at blive "krydssubsidieret".

M.v.h.
Niels

Gods på privatbanerne

af Svend, 31/1 2013, 11:21 (4113 dage siden) @ Michael Deichmann

I lyset af at alle "privatbanerne" er mere eller mindre offentligt ejede ....

Man kan vel ikke komme i tanke om nogen jernbanevirksomhed (I Danmark) af en vis størrelse, der er privat ejet?

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak