Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Præsentation af IC-færgerne (Generelt)

af Niekind, 4/2 2013, 14:00 (4124 dage siden)

Er der nogen der har billeder af IC-færgerne (de tre store), da de var ganske nye? Jeg mener at kunne huske et billede hvor "Kronprins Frederik" lå ved Langelinie. Også gerne da de lå ved udrustningskajen ved værfterne og de første ture over Storebælt

Præsentation af IC-færgerne

af jiko, 4/2 2013, 15:20 (4124 dage siden) @ Niekind

Hej.

Jeg var selv sammen med mine forøædre inde og se de nye færger ved Langelinie. Kan huske der var udstillet et 3 generations S-tog samt DSB busser på vogndækket. Jeg er ikke helt sikker men mener at der også var et MR-tog udstillet´.

Kan foresten huske man løb tør for røde pølser og sodavand til børnene.

Præsentation af IC-færgerne

af Asger Christiansen, 4/2 2013, 16:22 (4123 dage siden) @ jiko

I mine negativ-notater har jeg om disse to fotos skrevet:
"Kronprins Frederik", Storebælt, 8. maj 1981, to dage efter færgens indsættelse i ordinær drift.

[image]

[image]

Præsentation af IC-færgerne

af Niekind, 4/2 2013, 18:03 (4123 dage siden) @ Asger Christiansen

Superfede billeder af en helt ny kronprins....

Var det normalt de bakkede så langt ud af Nyborg fgh dengang?

Er billedet taget fra en lige så ny "Ingrid" eller "Joachim"? I så fald er "Frederik" vel en smule forsinket, da mødtes da normal først ud for Slipshavn... og så igen midt i Østerrenden.

Præsentation af IC-færgerne

af Asger Christiansen, 4/2 2013, 22:45 (4123 dage siden) @ Niekind

Jeg husker ikke, hvilken færge jeg sejlede med, men det var ikke "Dronning Ingrid", for den tog jeg dette foto af undervejs på samme overfart.

[image]

Præsentation af IC-færgerne

af Asger Christiansen, 4/2 2013, 23:01 (4123 dage siden) @ Asger Christiansen

her et foto mere - også fra 8. maj 1981

[image]

Præsentation af IC-færgerne

af Niekind, 5/2 2013, 08:20 (4123 dage siden) @ Asger Christiansen

Herlige billeder.... mødte du andre af færgerne på din historiske tur du vil dele? ... og gerne bilfærgerne. :-D

Avatar

Præsentation af IC-færgerne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/2 2013, 19:20 (4123 dage siden) @ Asger Christiansen

[image]

Det er vel ikke for meget sagt at disse færger udgjorde topmålet af dansk færgeteknologi. Jeg ved i hvert fald at der dæleme var noget der kunne imponere amerikanere med sådan nogen færger hvor flere tog kørte hele omborg og hvor der så var peronner som på en anden station.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Præsentation af IC-færgerne

af cz, Birkerød, 4/2 2013, 19:52 (4123 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

Det er vel ikke for meget sagt at disse færger udgjorde topmålet af dansk færgeteknologi. Jeg ved i hvert fald at der dæleme var noget der kunne imponere amerikanere med sådan nogen færger hvor flere tog kørte hele omborg og hvor der så var peronner som på en anden station.

... Og i dag, hvor de tilbageværende er degraderet til en sekundæg Scandlines rute, kaldes de for de "gamle færger", som er udskiftningsmode - efter nogles mening:-(

Vil da langt hellere sejle med "prinserne" i stedet for nogle nyere "bananbåde" a la Rødby-Puttgarden. Hvis bare ikke rederiet tog en formue for at tage en med.....

Præsentation af IC-færgerne

af Søren Jakobsen, Randers, 4/2 2013, 19:53 (4123 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er vel ikke for meget sagt at disse færger udgjorde topmålet af dansk færgeteknologi. Jeg ved i hvert fald at der dæleme var noget der kunne imponere amerikanere med sådan nogen færger hvor flere tog kørte hele omborg og hvor der så var peronner som på en anden station.

Jeg kan slet ikke komme i tanke om at der skulle være nogen passager - jernbanefærge der kan hamle op med prinserne og mormor! Der er dog planer om at anskaffe nye færger til jernbaneoverfarten Villa san Giovani - Messina, men indtil videre sejler de med nogle noget slidte færger!

[image]

Præsentation af IC-færgerne

af cm, 4/2 2013, 20:23 (4123 dage siden) @ Niekind

"ASPEKTET" af "Kronprins Frederik" samt retningen den sejler i - afstedkommer de to sorte kugler under sallingshornet. De hejses for "budskabet" at nok bakker han, men han påberåber sig ikke særrettigheder, eftersom hans manøvreevne under "bak" er tilstrækkelige til, at han overholder sin vigepligt. Sammenligner man med en anden færge - een der er så godt som "éns i begge ender" - f.eks. "Najaden" - tilkendegiver føreren af den, sin sejlretning ved at føre nationalflaget i modsat ende af sejlretningen.
De to sorte kugler (her "Kronprins Frederik")-firedes af, så snart han igen "sejlede den rigtige" vej...

mvh
Chr

--
[image]

IC-færgerne bakker ikke, men sakker ;o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 6/2 2013, 13:28 (4122 dage siden) @ cm
redigeret af K.B.Andreasen, 6/2 2013, 13:48

Var det normalt de bakkede så langt ud af Nyborg fgh dengang?

"ASPEKTET" af "Kronprins Frederik" samt retningen den sejler i - afstedkommer de to sorte kugler under sallingshornet. De hejses for "budskabet" at nok bakker han, men han påberåber sig ikke særrettigheder, eftersom hans manøvreevne under "bak" er tilstrækkelige til, at han overholder sin vigepligt.

Lige som nogle bliver slået i hovedet for at sige skiftespor i stedet for sporskifte ;-)
Så må jeg (med et glimt i øjet) jo lige påpege at et skib ikke bakker, men sakker ;-)
Bl.a. deraf kommer udtrykket "at sakke bagud", om en person/køretøj/fartøj der ikke kan følge med resten :-)

Hvad angår benyttelse af civile skibe i krigssituation, så skal det (som et lille sidespring) da nævnes at også M/S HANS HEDTOFT (Konge Grønlandsk Handel), også havde ekstra forstærkninger til montage af 2-3 luftværnsaffutager. Noget der først blev "offentlig" kendt for 6-7 år siden, men som stadig vakte forargelse hos dem der ikke selv havde oplevet/forståelse for den tid hvor skibet blev bygget.
Jeg har selv set byggetegninger af HANS HEDTOFT hvor luftværnskanonerne var med, og ved at de for år tilbage blev vist i tidskriftet Søfart.

Med sejlende hilsen

Klaus :-D

--
[image][image][image]

IC-færgerne bakker ikke, men sakker ;o)

af Thorbjørn- pc2, 2100 Kbh Ø, 6/2 2013, 14:16 (4122 dage siden) @ K.B.Andreasen

Var det normalt de bakkede så langt ud af Nyborg fgh dengang?

"ASPEKTET" af "Kronprins Frederik" samt retningen den sejler i - afstedkommer de to sorte kugler under sallingshornet. De hejses for "budskabet" at nok bakker han, men han påberåber sig ikke særrettigheder, eftersom hans manøvreevne under "bak" er tilstrækkelige til, at han overholder sin vigepligt.


Lige som nogle bliver slået i hovedet for at sige skiftespor i stedet for sporskifte ;-)
Så må jeg (med et glimt i øjet) jo lige påpege at et skib ikke bakker, men sakker ;-)
Bl.a. deraf kommer udtrykket "at sakke bagud", om en person/køretøj/fartøj der ikke kan følge med resten :-)

I forhold til søvejsreglerne sejler færgen forlæns, ganske vist
med hækken fremad i sejlretningen. Under et havneophold i Kolby Kås vandt jeg
et væddemål (øl til hele skibet):-P om spørgsmålet, da færgen sejede forbi med bagenden forrest.
M.h.t. sakke i stedet for bakke, må det være en historisk sag, idet der synes
at være et ret udbredt ukendskab til denne betydning at sakke,- også blandt sejlende folk.;-)

Avatar

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/2 2013, 20:14 (4123 dage siden) @ Niekind

Er der nogen der har billeder af IC-færgerne (de tre store), da de var ganske nye? Jeg mener at kunne huske et billede hvor "Kronprins Frederik" lå ved Langelinie. Også gerne da de lå ved udrustningskajen ved værfterne og de første ture over Storebælt

Jeg har aldrig gjort meget i færgefotografering. Men da jeg i 1980 var togbetjent på Københavns Hovedbanegaard og tit "vendte" Korsør med deraf følgende ophold og denne lille fætter (undskyld færgefans) netop var ankommet, skulle den naturligvis fotograferes.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
M/F Dronning Ingrid i Korsør søndag den 29. juni 1980. Færgen er frisk fra fad. kwmosgaard.dk skriver: "28-06-1980: Afgik fra byggeværftet til Nyborg for at afprøve lejer. Ankomst næste dag til Korsør for første gang. Her kom færgen til at ligge i ca. 2 måneder. DSB hævdede, at den ikke var færdiggjort, og hele sommeren arbejdede folk fra værftet på færgen indtil DSB har fået opfyldt sine krav til færdiggørelsen. Leveret som M/F DRONNING INGRID den 20. august 1980 til DSB Færger, København. 28-08-1980: Indsat på Storebæltsruten Korsør - Nyborg." Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
M/F Dronning Ingrid i Korsør onsdag den 2. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niekind, 4/2 2013, 20:44 (4123 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er nogle superfede billeder I hiver frem fra arkiverne.... :-D sjovt at se færgerne med lav skorsten og lille kommandobro. Jeg kan kun huske dem som prinserne ser ud nu.

Et stykkke gedigen ingeniørkunst og effektiv færgebro. Ja, det var noget særligt at sejle med netop disse tre færger.

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Asger Christiansen, 4/2 2013, 22:20 (4123 dage siden) @ Niekind

Her anløber "Kronprins Frederik" Gedser havn i december 2009

[image]

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Peter Sloots, 5/2 2013, 16:08 (4122 dage siden) @ Niekind

Velkommen om bord:

[image]

PS

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niekind, 8/2 2013, 12:58 (4120 dage siden) @ Peter Sloots

Aj ja.... der har man tæt stået og kigget ud over. Det var et helt banebrydende design på en DSB-færge, som jo også kom på "Peder Paars" og "Niels Klim".

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Peter Sloots, 8/2 2013, 16:11 (4119 dage siden) @ Niekind

Aj ja.... der har man tæt stået og kigget ud over. Det var et helt banebrydende design på en DSB-færge, som jo også kom på "Peder Paars" og "Niels Klim".

Her er hallen i Niels Klim:
[image]

PS

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niekind, 8/2 2013, 16:26 (4119 dage siden) @ Peter Sloots

Fedt.... lyder til du har gennemfotograferet de gamle DSB-færger?? :-)

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Peter Sloots, 8/2 2013, 19:41 (4119 dage siden) @ Niekind

Fedt.... lyder til du har gennemfotograferet de gamle DSB-færger?? :-)

Nej desværre - det er såmænd blot lidt tilfældige billeder.

Her er et billede fra vogndækket en dag i 1989:

[image]

PS

Avatar

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/2 2013, 21:33 (4119 dage siden) @ Peter Sloots

[image]

Men dette viser jo meget godt det imponerende ved "Mormor og drengene" som sejlende togstation med peronner og det hele.

Det der "bur" oppe over uret - hvad blev det brugt til? Styring af ombordkørsel? Jeg mener at have set et andet billede med dværgsignaler over sporene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 8/2 2013, 21:55 (4119 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

Men dette viser jo meget godt det imponerende ved "Mormor og drengene" som sejlende togstation med peronner og det hele.

Det der "bur" oppe over uret - hvad blev det brugt til? Styring af ombordkørsel?

I 'Buret' var rangercentralen, hvorfra færgens styrmanden styrede kørsel til og fra færgen, så færgen blev lasten korrekt aht. til vægtfordeling og ballast.

[image]

Jeg mener at have set et andet billede med dværgsignaler over sporene.

Signalerne var ikke på selve færgen, men ophængt i en galge over broklappen. For ombordkørsel på færgen var der dværgsignaler (D140 og D141), for kørsel fra færgen var der PU-signaler (D640 og D641)

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niekind, 8/2 2013, 22:06 (4119 dage siden) @ Henrik Hansen

....og dengang var der ingen inderport bag bovporten, som der jo er krav om i dag... som det ses på billedet.

Faktisk var der en af dem... jeg mener helt bestemt det var "Dronning Ingrid", der tabte bovporten ned i en af havnene på t tidspunkt, da noget knækkede på den. Så var der ellers hul ind i færgen på bedste Estonia-vis...

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/2 2013, 19:16 (4114 dage siden) @ Niekind

Faktisk var der en af dem... jeg mener helt bestemt det var "Dronning Ingrid", der tabte bovporten ned i en af havnene på t tidspunkt, da noget knækkede på den. Så var der ellers hul ind i færgen på bedste Estonia-vis...

Har ikke endnu fundet noget med Dronning Ingrid og ødelagt bovport, men fandt denne historie i DSB bladet fra 1985:

'M/F Prins Joachim' fik ødelagt bovporten d. 12/1-1985 hvor den i tæt tåge og is ramt færgelejet i Korsør med en halv åben bovport, hvorved det bagbords hængsel på bovporten blev revet fra hinanden og den 76 tons tunge bovport sidder herefter uhjælpelig fast.

Færgen lægger til i oplæggerlejet i Korsør hvor passagerne kommer i land vha. en nødlandgang, mens passager- og godsvogne må blive ombord.

Færgen bliver efterfølgende repareret på Nakskov skibsværft og kommer atter i drift igen 1/2-1985.

Avatar

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/2 2013, 22:36 (4119 dage siden) @ Henrik Hansen

Det anede mig at det nok var sådan det hang sammen. Fint billede!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2013, 08:46 (4119 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg mener at have set et andet billede med dværgsignaler over sporene.


Signalerne var ikke på selve færgen, men ophængt i en galge over broklappen. For ombordkørsel på færgen var der dværgsignaler (D140 og D141), for kørsel fra færgen var der PU-signaler (D640 og D641)

Jeg mindes, at der herudover om bord på selve færgen ved hvert spor var rødt-gult-grønt lys. Jeg husker ikke formålet helt nøjagtigt; men var det ikke noget med "færdigmelding"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/2 2013, 09:38 (4119 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg mener at have set et andet billede med dværgsignaler over sporene.


Signalerne var ikke på selve færgen, men ophængt i en galge over broklappen. For ombordkørsel på færgen var der dværgsignaler (D140 og D141), for kørsel fra færgen var der PU-signaler (D640 og D641)


Jeg mindes, at der herudover om bord på selve færgen ved hvert spor var rødt-gult-grønt lys. Jeg husker ikke formålet helt nøjagtigt; men var det ikke noget med "færdigmelding"?

De farvede lys blev benyttet ved ombordkørsel, hvor farverne signalerede til føreren af rangerlokomotivet hvor langt der var til 'enden'. Husk af færgerne blev designet før brugen af togsæt blev udbredt.

Grøn = kør, gult = forsigtigt, rød = stop - som jeg husker det.

Dværgsignalet før færgen blev betjent fra kommandoposten, og fungerede som dækningsignal for kørsel til færgen. De farvede lys blev betjent af styrmanden i rangercentralen.

[image]
De farvede lys ses under bovporten. 'Retningsviseren' til højre i billedet angiver stillingen af sporskiftet på færgeklappen.

[image]
Hækporten med koblingsanordning til IC3-tog - og de farvede lys

Avatar

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2013, 10:00 (4119 dage siden) @ Henrik Hansen

De farvede lys blev benyttet ved ombordkørsel, hvor farverne signalerede til føreren af rangerlokomotivet hvor langt der var til 'enden'

Blev de ikke også anvendt, når man trak i land? Var der ikke noget med, at togføreren "drejede færdig" med sin "kupénøgle" i en "færdigmeldingskontakt" som et tegn til styrmanden om, at man kunne indlede rangerbevægelsen, hvorefter styrmanden ændrede det farvede lys fra rød til gul eller grøn?

Proceduren er sikkert beskrevet i ordresamlingen serie M eller tilsvarende sted; men lige præcis den del af mit arkiv er p.t. ikke ordnet, så jeg kan ikke finde beskrivelsen frem. Men det kan andre måske?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niels Munch, 10/2 2013, 12:49 (4118 dage siden) @ Niekind

Dem, du viser, erindrer jeg siddende parvis over vognbanerne på bilfærgerne. Når der over en vogbane skiftedes fra rødt til grønt, kunne dén række biler starte motorerne og køre i land.

M.v.h.
Niels

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niekind, 11/2 2013, 07:43 (4117 dage siden) @ Niels Munch

Åh ja.... nu husker jeg denne anordning på bilfægerne.

Der var nu også en særlig stemning på de gamle bilfæger. Jeg kan tydeligt huske øverste vogndæk på den, der var godt nok ikke højt til loftet der. :-) Jeg kan også huske man blev ledt fra borde af de her lamper, men de blav da ikke brugt de sidste år??? og var det ikke også kun "Knudshoved", Sprogø" og "Arveprins Knud" der havde dem? Havde "Romsø" også??
Så kan jeg også tydeligt huske lyden af trykluftdørene der første op til salonerne og lyden af de mange passagerer der stampede i trapperne op mod salonerne.

Jeg kan også tydelig huske spændingen som barn, når man kørte hen over Fyn eller Sjææland, var det nu hyggelige "Sprogø", den noget ombyggede "Knudshoved", den evigtsejlende "Arveprins Knud" eller "moderne" "Romsø"... jeg kan desværre ikke huske "Halsskov" rigtigt.

Også stemningerne i de to havne... "Spor 7, 8, 9 og 10 bedes gøre klar til ombordkørsel om få minutter!!" lød det i højtalerne, mens man sad og ventede i bilerne. Altid spændende hvilke baner der kunne komme med, når man havde "taget chancen".... altså uden pladsreservation.

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af steen møller jensen, 11/2 2013, 11:15 (4117 dage siden) @ Niekind

Hvad angår lamperne på øverste vogndæk. Grøn =start motor og rød =slukket motor . Hvilket mange faktisk havde svært ved at forstå på trods af det stod på skilte . Jo på sprogø brugte vi dem til det sidste.. På romsø var der også .. Jeg mener også jeg syntes at kunne huske jeg har brugt dem der

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niekind, 11/2 2013, 10:39 (4117 dage siden) @ Henrik Hansen

Den surring af vognene man ser helt i agter, var det den eneste der fandtes ombord?

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/2 2013, 11:19 (4117 dage siden) @ Niekind

Den surring af vognene man ser helt i agter, var det den eneste der fandtes ombord?

Nej, der var også diverse øjer nedfældede i dækket til brud for surring af vogne.

IC3 blev kun fastholdt af den specielle kobling i færgens agterende, jeg mener ikke at der blev foretaget nogen tilsvarende surring i forskibet.

Løse vogne blev tilsvarende fastgjort af færgens kobling, men på en anden måde - jeg skal se om jeg ikke har et bedre billede af koblingsanordningen på færgen.

I hård sø blev vognene selvfølgelig surret fast til dækket med kroge og kæder som blev spændt op. Alle vogne der må overføres pr. skib af øjer til brug for denne surring.

På de ældre færger uden den omtalte koblingsanordning blev vognene fastsurret med kæder og kroge. Surringen blev normalvis kun foretaget i stammens ender, men i hård sø også langs siderne.

Det er jo efterhånden en del år siden - 16 år pr. 31.maj - så det er muligt jeg husker forkert, men så må andre rette/tilføje.

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Niekind, 12/2 2013, 08:53 (4116 dage siden) @ Henrik Hansen

Skete der aldrig uheld? Tænker også på de gamle åbne færger?

Avatar

Øl over bord

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/2 2013, 16:09 (4115 dage siden) @ Niekind

Skete der aldrig uheld? Tænker også på de gamle åbne færger?

DSB ZA 99551

--
[image]

Øl over bord

af Niekind, 13/2 2013, 17:03 (4114 dage siden) @ Tommy Nilsson

røg der ikke også engang mz i havnen i korsør?

Øl over bord

af h087 ⌂, køge, 13/2 2013, 17:06 (4114 dage siden) @ Niekind

Hej

der dykkede 2 stk

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Øl over bord

af MZ1411, 13/2 2013, 18:37 (4114 dage siden) @ Niekind

Det var MZ 1445 + MZ 1455 der kørte i Korsør Havn den 21-11-1979. Se i øvrigt under "DSB Motorlokomotiver", der er billeder fra hævningen.

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Georg Schmidt, 8/2 2013, 20:40 (4119 dage siden) @ Peter Sloots

Her fra en anden vinkel.
[image]
Mvh
Georg

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Svend, 8/2 2013, 20:34 (4119 dage siden) @ Peter Sloots

Hold kæft, hvor var de flotte.

Jeg kan huske at jeg havde nogle udenlandske kollegér med på en sejltur over bæltet med en af disse færger. Et par af dem gav udtryk for, at de syntes at der var gjort vel meget ud af færgerne, når man tog overfartstiden i betragtning. De var nok bare misundelige - der var i hvert fald stil over det og vi kunne være stolte!

--
Svend

Udformning af hækken

af Niekind, 4/2 2013, 20:47 (4123 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der egentlig nogen teknisk forklaring på hvorfor hækken havde den karakteristiske skrå vinkel som de ældre jernbanefærger "Drinning Margrethe II" og "Prins Henrik" også havde det, modsat bilfærgerne "Peder Paars" og "Niels Klim", hvor vinklen på hækken var modsat?

Udformning af hækken

af Denis Petersen, 5/2 2013, 00:53 (4123 dage siden) @ Niekind

Jeg har engang hørt at søværnet var inde over færgerne også da man ville kunne bruge dem som minelæggere

Jeg har ikke i mine 8 år i flåden kunne få det bekræftet men de fleste flådefolk havde hørt det og jeg mener nemlig også at bagklappen kunne åbnes derfor den vinkel som de havde men det er ikke bekræftet nogle steder måske nogle kan bidrage med noget der ??

Denis Petersen

Udformning af hækken

af Niekind, 5/2 2013, 08:23 (4123 dage siden) @ Denis Petersen

Det er ny viden for mig, men det var måske af politiske årsager, så var de måske nemmere at få godkendt i Folketinget, hvis også flåden på papiret kunne have gavn af dem. :-)

Men jeg vidste godt at hækporten kunne åbnes, har dog aldrig set det på Storebælt.

Udformning af hækken

af Steff, 5/2 2013, 10:28 (4123 dage siden) @ Niekind

DSB som organistaion var - som det senere blev benævnt - en del af Totalforsvaret. DSB var derfor forpligtiget til, ved en vis beredskansgrad, at afgive eller stille materiel til rådighed for de forskellige totalforsvarskomponenter, Politiet, det civile beredskab (CF), Forsvaret mv.
Som et led i Dansk forsvar, var det beregnet, at udligge minefelter i danske farvande, for at hindre en skibsbåren invasion eller en fjendtlig anvendelse af danske farvande.
Da DSB færger mv. med deres lange vogndæk var egnede til at udligge miner i danske farvende, var det en option, der blev regnet med foruden flådens egne dertil beregnede skibe, minelæggerne og andre enheder med mulighed for dette.
Til bl.a. selvforsvar var visse færger fra konstruktionens start beregnet for bl.a. montering af Luftværnsartilleri (Maskinkanoner), hvorfor færgerne visse steder var mere forstærket end nødvendigt var.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om specielt IC-færgernes anvendelse, men der er jo helt sikkert en grund til at have en vis konstruktion, ellers er det jo ikke nødvendigt vel?
[image]
(Foto: E. Reimann, arkiv SGD)
Hækken på en IC-færge. Her ses tydeligt, at den kan åbne.

Mvh

Steff

--
Steffen Dresler

Udformning af hækken

af UTJ, 5/2 2013, 10:50 (4123 dage siden) @ Steff

Men inden vi går i selvsving over den åbenbare bagsmæk skal vi lige huske at færgerne blev til i en tid hvor man konkret puslede med at lægge bil- og jernbanefærgefart sammen. Og en bil er nu lettere at få ud i modsatte (bag-)ende end ved at lade bilisterne svinge rundt og tilbage......

Samlet overfart

af Niekind, 8/2 2013, 16:28 (4119 dage siden) @ UTJ

Hvor tæt var man egentlig på at lægge overfarterne sammen dengang inden man besluttede sig for en fast forbindelse?

Havde man planer om kombinerede jernbane- og bilfæger som "Danmark", "Dronning Margrethe II" og "Prins Henrik" på Rødby-Putggarten?

Udformning af hækken

af Niekind, 5/2 2013, 10:52 (4123 dage siden) @ Steff

Det må være "Dronning Ingrid" vi ser her?

Jeg anede ikke at DSB færgerne indgik på den måde, men hvorfor ikke. De havde jo samme ejere som flådens skibe. Så kunne de vel også indsætte en korvette ved spidsbelastningerne på Storebælt?? Noget for noget... :-D

Udformning af hækken

af OJK37, 5/2 2013, 11:20 (4123 dage siden) @ Steff

Skal det ikke lige med, at minerne i de 4 store minelæggere af Falster-klassen stod på små vogne på skinner - og sporvidden meget "pudsigt" var 1435mm!!
Ole-Jørn

Rolig nu...

af shipmik, 5/2 2013, 11:38 (4123 dage siden) @ OJK37

Inden det hele går i selvsving om IC-færgerne som krigsskibe er det måske værd at huske på, at alle skibe kan bruges i en krigssituation uanset hvad de før har været brugt til. Trawlere, bugserbåde, tankskibe alt, simpelthen. Med hensyn til IC-færgenes agterport så var de forudseende i DSB fordi de var bygget til den kombinerede overfart, som faktisk var langt frem i planlægningen, da færgerne blev kontraheret. Hvem husker ikke "Bilgravs minde", den viadukt, der blev bygget i Nyborg men som aldrig blev brugt til formålet, men som blev tvunget igennem af den radikale politiker Jens Bilgrav-Nielsen.
Når man læser indlæggene på forumet så er der en hvis nostalgi over de to færger på Gedser-Rostock. Jeg var med Prins Joachim i sidste uge og der er kun een ting at sige om den: Den trænger til udskiftning. Det er så også den ringeste af de to, men det kommer til at koste betydelige summer at få den op på en bare nogenlunde vedligeholdesesstandard - selv for en færge med 33 år på kølen. Nej, de har haft deres tid og var flotte og moderne - i 1980 - men er nu klar til genbrug i form af søm, armeringsjern eller lignende.

Shipmik

Rolig nu...

af Niekind, 5/2 2013, 13:36 (4123 dage siden) @ shipmik

De ender måske som hotelskibe for vindmølleindustrien som andre gamle kendinge... se blot en flot samling C-bed har af gamle skandinaviske færger.
Den ringe bilkapacitet gør dem vel ikke særlig attraktive andre steder?

Rolig nu...

af UTJ, 5/2 2013, 13:38 (4123 dage siden) @ Niekind

De ender måske som hotelskibe for vindmølleindustrien .....

...og køre tårn og vinger direkte ind på vogndækket :-D

Avatar

Rolig nu...

af Ove, Struer, 5/2 2013, 22:27 (4122 dage siden) @ Niekind

De ender måske som hotelskibe for vindmølleindustrien som andre gamle kendinge... se blot en flot samling C-bed har af gamle skandinaviske færger.
Den ringe bilkapacitet gør dem vel ikke særlig attraktive andre steder?

Det var dog egentlig en fantastisk god ide, man må bare håbe at arbejderne er søstærke eller at de ligger i rolige vande, man arbejder vist ikke særligt effektivt hvis man har "ofret til Neptun" hele natten. ;-)

Rolig nu...

af Steff, 5/2 2013, 14:17 (4123 dage siden) @ shipmik

Go´eftermiddag shipmik m. fl.

Der er vel heller ingen der skriver, at IC-færgerne skulle indgå i flådens tal. OJK skriver udelukkende, at SVN mine trollyerne havde en sporvidde på 1435 mm og jeg skriver, at IC færgerne KUNNE blive en del af totalforsvaret og dermed stillet til tjeneste for eller afgivet til en af totalforsvarskomponenterne.
At de med deres dæk var velegnede til OGSÅ mineoperationer hersker der jo ikke tvivl om. Men de skulle jo også anvendes til deres primære opgaver, at holde den ØNSKEDE infrastruktur kørende, det vil sige tog, biler, herunder militære køretøjer/enheder mv.
At man som Totalforsvarskomponent tog DSB færger alvorligt kan jo bl.a. også ses af, at de regelmæssigt indgik for afmagnitisering af mange årsager på det daværende Lynetten.
At IC færgerne sikkert har haft indbygget en "fremtid" som kombi-transportmiddel ved konstruktionen, er der jo nok heller ikke tvivl om. Men det må de skibshistorisk interesserede jo kunne dykke ned i på diverse arkiver.
Men i det hele taget er det jo noget historieskrivning værd at dykke ned i DSB (og andre statsforetagender med skibe), for at se deres rolle i den daværende historie under den kolde krig.

Steff

--
Steffen Dresler

Udformning af hækken

af Denis Schuster Petersen @, 5/2 2013, 16:36 (4122 dage siden) @ OJK37

Jeg mener og huske der kunne være 400 miner på falster badekaret og det 3 dobbelte havde man beregnet på IC færgerne så de kunne plastere østersøen til på meget kort tid jeg mener faktisk også der har været nogle øvelser hvor man fyldte dem op med miner for at se hvor lang tid det tog.
Da jeg sejlede på standard flex kunne vi skifte fra kampkanon til minelægger på 55 min og det var med 60 miner af bundmine typen.

Man kan så sige det ville være underligt og bygge færgerne til kombi trafik for der bruger man jo som hovedregel agterporten som rampe også og det forekommer mig en knivspids svært når den gå opad istedet for ned af. Så hvor meget det har været i overvejelserne med hensyn til biltrafik på de færger skal jeg lade være usagt.

Denis Petersen

Udformning af hækken

af Denis Schuster Petersen @, 5/2 2013, 16:46 (4122 dage siden) @ Georg Schmidt

Ak ja de gode gamle badekar ;-)

Udformning af hækken

af Peter M. Thomsen, 5/2 2013, 17:29 (4122 dage siden) @ Georg Schmidt

Godt billede af Nakskovs adoptivskib Minelæggeren Falster
Til de andre "kloge hoveder" så er det rigtigt at sporene på minedækket var 1435mm og at der har været øvelser med ombordsætning af miner på Mormor og drengene
Peter

Udformning af hækken

af OJK37, 5/2 2013, 21:27 (4122 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Jeg vil godt runde ”hæk- historien” af med at fortælle, at jeg i min læretid som smed og maskinarbejder på Nakskov Skibsværft var med til at ”lægge spor” på minelæggeren SJÆLLAND. Først senere blev jeg klar over dét med sporvidden og at Danmark derved vel nok havde verdens største mineudlægningskapacitet med alle jernbanefærgerne; det var blot at åbne bovporten og så slå BAK på maskinerne! ”Forbindelsen” mellem færger og det søværts forsvar gav sig også udslag i minelæggernes hovedmaskineri som bestod af 2 stk GM 16-567D-motorer, som de fleste vel kender! Og så lige til Steff og Niels M: I er vel klar over de tre forsvarsgrene: SØVÆRNET, FLÅDEN og MARINEN!!
Ole-Jørn

Udformning af hækken

af Steff, 5/2 2013, 21:47 (4122 dage siden) @ OJK37

Go´aften.

Jamen hvor er det da dejligt at læse, at ens "skolelærdom" vedr. minevåbnet ikke er forkert og at både mormor og knægtene OGSÅ har været testet.
At færgerne blev afmagnitiserede skyldtes jo OGSÅ, at de skulle besejle ruter en evt. FJ måtte minere for at hindre brugen af færger og derved ødelægge infrastrukturen på dette punkt.

Til OJK:

Er det en trøst man har været KMD for Nyboder ½ år, trods jeg ikke kendte til de tre "værn";-) .

--
Steffen Dresler

Udformning af hækken

af Jens Møller, København S, 5/2 2013, 22:36 (4122 dage siden) @ Steff

Har du været kommandant for Nyboder, jamen så til lykke med den fine tittel!!

V.H.
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Udformning af hækken

af Niels Munch, 6/2 2013, 07:26 (4122 dage siden) @ OJK37

Og så lige til Steff og Niels M: I er vel klar over de tre forsvarsgrene: SØVÆRNET, FLÅDEN og MARINEN!!

Mange tak Ole-Jørn, så fik vi også opklaret baggrunden for "TREFOLDIGHEDEN"!

[image]

M.v.h.
Niels

Avatar

Udformning af hækken

af Gert, Aalborg, 6/2 2013, 10:30 (4122 dage siden) @ Niels Munch

De vil dog være kede af at mangle "Det ildspydende kongelige beflyvningsvæsen".

Gert

Udformning af hækken

af steen møller jensen, 6/2 2013, 22:33 (4121 dage siden) @ Gert

jeg vil sige at d´herrer er ikke helt ved siden af .. nu har jeg selv været færgematros på storebælt i sin tid ( dog på bilfærgerne) og det er rigtigt nok de 3 ic færger blev i sin tid udstyret med den hæk af den primære årsag at den skulle indgå i et krigs beredskeb som minelæggere.. man skal jo så også huske at de blev bygget i en tid hvor man nok så lidt anderledes på hvad der var af farer omrking os.. de havde faktsik flere steder ved overfarten øgenavnet danmarsk største minelæggere , jeg var der i godt 3 år mod slutningen af tiden så der er i nyerere tid jeg har været der .. men har fået forklaret af ældre kollegaer at man til op efter 90´faktisk værnede meget om den hemmelighed at de var en del af krigs beredskabet . og har arbejdet sammen med kollegaer der har været med til øvelser hvor man riggede dækket op til denne funktion .. så det er ikke helt ved siden af...

he he og ojk . du ved jo nok når de tre værn så skulle lære at være rigtige søfolk så spurgte se os i handelsflåden til råds :-D :-D :-D

Udformning af hækken

af Peter Olsen, 7/2 2013, 10:23 (4121 dage siden) @ Denis Schuster Petersen

Hej

Udformningen af hækporten giver god mening udfra flere givne formål:

ved brug ved en eventuelt sammenlagt Storebæltsoverfart skulle der kunne etableres klapforbindelse både for og agter og det vil alt andet lige være mest enkelt at lade en landbaseret klap med sporforbindelse få forbindelse med færgen via en almindelig konsol i stedet for at basere sig på, at en nedfældet hækport skulle indgå som bærende element ved losning af jernbanemateriel. Ligeledes ved evt udlægning af miner vil en opad- og udad åbnende port være at foretrække.
Mvh
Peter Olsen

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af thomash, 4/2 2013, 22:59 (4123 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man kan da glæde sig over, at selvom færgerne er ved at være "gamle" så er der stadig liv i dem.

M/F Dronning Ingrid lever også i bedste velgående som hospitals skib der sejler ved Afrika. Der her flere gange været sendt en udsendelse (Mighty Ships) på Discovery om African Mercy. Læs evt. mere her: Africa Mercy

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid

af Asger Christiansen, 7/2 2013, 00:05 (4121 dage siden) @ thomash

Så tager vi da lige et mere af "Dronning Ingrid", maj 1981

[image]

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid

af steen møller jensen, 7/2 2013, 01:21 (4121 dage siden) @ Asger Christiansen

jeg har en video liggende fra min tid på m/f sprogø .. dener optaget under den sidste is vinter der var på storebælt (95-96) der er filmet en af ic færgerne i aktion som isbryder hvor vi selv med sprogø ligger fast i skrue isen og den sejler lie ind foran os så vi kan følge den i kølvandet og derved komme fri .. jeg skal se om jeg kan finde ud af at få lagt den på youtube og derved få linket til den her i tråden ..

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid

af Bruger4711, 12/2 2013, 14:42 (4116 dage siden) @ steen møller jensen

jeg har en video liggende fra min tid på m/f sprogø .. jeg skal se om jeg kan finde ud af at få lagt den på youtube og derved få linket til den her i tråden ..

Det håber jeg lykkes. Spændende.

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid

af Niekind, 8/2 2013, 12:59 (4120 dage siden) @ Asger Christiansen

Superfedt billede.... helt underligt at se færgerne med den lave skorsten.

Præsentation af IC-færgerne - M/F Dronning Ingrid (+3 fotos)

af Bent Jensen, 8/2 2013, 17:20 (4119 dage siden) @ thomash

med lidt fare for at vi ryger af sporet så syntes jeg at kunne huske at mercy ships var interesseret i en færge til som hospitalsskib, er der nogen der måske ved mere om det??

Bent Jensen

M/F Dronning Ingrid / M/V Africa Mercy revisited. :)

af Milan Falsing ⌂ @, Til søs :), 21/2 2013, 02:54 (4107 dage siden) @ Bent Jensen

Hej Bent,

Først, undskyld hvis jeg kører off-topic her. :)

Jeg var ombord på M/F Dronning Ingrid / M/V Africa Mercy som officer, i 2011, og har siden været tilknyttet den danske afdeling af Mercy Ships.

Der er, helt konkret, ingen planer om at bruge "flere kræfter" på ombygning af færger (ej heller flere af IC færgerne) til hospitalsskibe.

Jeg spurgte, lidt i spøg, kaptajnen ombord på Africa Mercy, om ikke han mon havde lyst til at stå for ombygningen af Kronprins Frederik og Prins Joachim, når de blev ledige.

Til det fik jeg et ret fast, grinende, nej tak.

Selve ombygningen tog jo en evighed (tildels pga. konkursramte værfter), og jeg tror ganske simpelt ikke at det kan svare sig at påbegynde en sådan ombygning igen.

Til slut, så har jeg vedhæftet lidt "nyere" billeder af hvordan AFM ser ud nu - Og så skulle jeg forresten hilse og sige, at det er en FORNØJELSE at bruge tid ombord, også selvom hun efterhånden er over 30 år gammel. Jeg tager ihvertfald snart derned igen :)

Som det ses, så fornægter det danske islæt sig heller ikke, ombygning til trods ;)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

M/F Dronning Ingrid / M/V Africa Mercy revisited. :)

af Bent Jensen, 21/2 2013, 08:27 (4107 dage siden) @ Milan Falsing

Tak for svaret og et par gode billeder du har nok ret i at det er en besværlig ombygning fra færge til andet formål, måske der efterhånden vil være nogle krydstogtskibe der kunne udfases til dette formål???

Det må have været interessant at arbejde ombord og med ækvator i nærheden.

Venlig hilsen

Bent Jensen

M/F Dronning Ingrid / M/V Africa Mercy revisited. :)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/2 2013, 21:11 (4103 dage siden) @ Milan Falsing

Billede fra Africa Mercy:

[image]

Jo - lidt ændringer er der sket :

[image]
Billedet er taget på 'M/F Dronning Ingrid' den næstsidste dag den sejlede som jernbanefærger.

Er det et kombineret håndtag til kontrol af ror og stigning på skruerne der er monteret ved indhakket på manøvrepulten ?

/Henrik

M/F Dronning Ingrid / M/V Africa Mercy revisited. :)

af Thorbjørn, 25/2 2013, 00:16 (4103 dage siden) @ Henrik Hansen

Er det et kombineret håndtag til kontrol af ror og stigning på skruerne der er monteret ved indhakket på manøvrepulten ?

Mon ikke det er til kontrol af bovpropellerne?

Præsentation af IC-færgerne

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/2 2013, 17:34 (4103 dage siden) @ Niekind

Er der nogen der har billeder af IC-færgerne (de tre store), da de var ganske nye? Jeg mener at kunne huske et billede hvor "Kronprins Frederik" lå ved Langelinie.

Jeg har scannet nogle billeder fra netop 'Kronprins Frederik'. Alle billederne er taget d. 24/5-1997 - altså en uge før det hele er slut...

http://www.blokposten.dk/billed/sbaelt-24maj1997.htm

/Henrik

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

DSB MH408

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak