Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder af Troldhede station

af Jan, 2/1 2011, 18:12 (4866 dage siden)

Hej.

Var i dag en tur forbi Troldhede station, hvilket ikke var noget kønt syn. Stationsbygningen er under stærk forfald. Hvis man ikke ved det så er det ikke til at se at det har været en større landstation. Både med statsbane, privatbane og smalsporsbane har der også været engang.

Er der foresten nogen der har billeder eller kan henvise til billeder fra stationens storhedstid eller inden den blev forladt.[image][image][image][image]

Billeder af Troldhede station

af TeamBaumann, Hjordkær, 3/1 2011, 03:59 (4865 dage siden) @ Jan

Kender du bogen "Troldhedebane" fra KLK, udgivet i 2002
Der er par billeder med Troldhede st. i sin storheds tid

Billeder af Troldhede station

af Jan, 3/1 2011, 07:32 (4865 dage siden) @ TeamBaumann

Ja den bog har jeg.

Men disse billeder syntes jeg ikke er særlig gode. Jeg ville godt se nogle flere nærbilleder, evt stationen set inde fra. også meget gerne en tegning over stationen
sporplan og bygninger indvendig.

Billeder af Troldhede station

af Svend, 3/1 2011, 08:20 (4865 dage siden) @ Jan

Småt men godt .....

[image]

--
Svend

Billeder af Troldhede station

af Jan, 3/1 2011, 11:45 (4865 dage siden) @ Svend

Hej Svend.

Tak for sporplanen, men desværre kan jeg næsten ikke se den, ud over nogle streger.

Billeder af Troldhede station

af Svend, 3/1 2011, 16:32 (4865 dage siden) @ Jan
redigeret af Svend, 3/1 2011, 16:51

.... der arbejdes på sagen .....

[image]

--
Svend

Billeder af Troldhede station

af Niels Munch, 3/1 2011, 17:26 (4865 dage siden) @ Jan

Hej Jan,

Prøv at se, om sporplanen er tydeligere *her* - klik en gang på tegningen for større format eller benyt "zoom".

For fuldstændighedens skyld lænker jeg også til T. Rithmesters side om Troldhede Station 2006.

M.v.h.
Niels

Billeder af Troldhede station

af Jan, 4/1 2011, 07:08 (4864 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Ja tak det var bedre, nu kan man se tegningen ordentlig, det har da ikke været en hel lille station. Helt underligt når man så tænker på hvad der er tilbage i dag, men sådan er det jo så mange steder efterhånden.

Men kunne godt tænke mig nogle billeder fra stationen, fra dengang der var liv på stationen, der må der være nogen der ligger inde med nogen med nogle billeder.

Troldhede station - energi og nedtur

af UTJ, 4/1 2011, 07:22 (4864 dage siden) @ Jan

Men kunne godt tænke mig nogle billeder fra stationen, fra dengang der var liv på stationen, der må der være nogen der ligger inde med nogen med nogle billeder.

Det er nok ganske sparsomt hvad der er af billeder fra storhedstiden, for Troldhede er lig tørv og brunkul og det er lidt før almuen luskede rundt med eget kamera og fotograferede tog og sporterræner. Der er en del som har fotograferet den tomme Troldhede station med et forkølet TKVJ-tog (i sig selv fint og interessant), men det kan vel ikke rigtigt kaldes storhedstiden. Troldhede station var jo kun stor på grund af omtalte fastbrændselstransporter og tilsluttede privatbane. De sidste sidespor og krydsningssporet forsvandt, da DSB jo afviklede banen i forventning om nedlæggelse og fordi Troldhede ikke var den mest oplagte krydsningsstation, når nogle skulle spares væk. Naboen Borris overlevede jo kun som krydsningsstation på grund af skydeterrænet på Sønderlandet.

Billeder af Troldhede station

af Niels Munch, 4/1 2011, 08:10 (4864 dage siden) @ Jan
redigeret af Niels Munch, 4/1 2011, 08:32

Men kunne godt tænke mig nogle billeder fra stationen, fra dengang der var liv på stationen, der må der være nogen der ligger inde med nogen med nogle billeder.

Hej Jan,

Kig her: Troldhede Lokal Arkiv, der findes billeder fra stationen, ligesom der er et opslag vedr. brunkul.

PS: Det vil sikkert også glæde Ove, der afløste i Troldhede i 1958 og 59, og som for lidt siden skrev således til mig:

"Jeg har afløst på Troldhede station i 1958 og 1959, da sporplanen så således ud. Man følte sig placeret på en rigtig stor station, når man var stationsbestyrer der. Mange senere kendte DSB folk har været trafikelever på stationen, der med sin alsidighed dækkede et stort spektrum af "jernbanedrift" - og postekspedition. Den senere så kendte borgmester i Herning, Hilmar Sølund, som jeg var nær ven af, startede bl. a. som trafikelev i Troldhede, hvis forkortelse var "Td"."

M.v.h.
Niels

Billeder af Troldhede station

af Svend, 3/1 2011, 18:58 (4865 dage siden) @ Jan

Videooptagelser fra Troldhede station 2010:

Vi er ovre i noget som ikke har ret meget med jernbaner at gøre, bortset fra at handlingen udspiller sig på Troldhede station. Nogen vil sikkert synes at det er uhyyyyyggeligt, andre at det er underholdning på et lavt niveau, men der er i hvert fald optagelser fra en noget forsømt stationsbygning eller skal vi kalde det en ruin? Bedøm selv:

http://www.tv-glad.dk/videoplayer/?uid=aab-00143-03-da-HD1&qDir=LO&sufx=m4v&...

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak