Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af Søndenfjords, 5/1 2011, 11:31 (4862 dage siden)

Som dreng tog jeg nogle små sorthvide fotos af jernbaneudstillingen på Østerport i juli 1959, men nu kan jeg ikke finde billederne.
Jeg mindes at have set både den store og den lille P-maskine, Gamle Ole og en toetaget personvogn med udvendig trappe på udstillingen, og nu vil jeg gerne se billeder derfra, hvis der er nogle, der har bedre styr på deres egne fotos.

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af seg, 5/1 2011, 12:04 (4862 dage siden) @ Søndenfjords

Som dreng tog jeg nogle små sorthvide fotos af jernbaneudstillingen på Østerport i juli 1959, men nu kan jeg ikke finde billederne.
Jeg mindes at have set både den store og den lille P-maskine, Gamle Ole og en toetaget personvogn med udvendig trappe på udstillingen, og nu vil jeg gerne se billeder derfra, hvis der er nogle, der har bedre styr på deres egne fotos.

Der har været enkelte billeder i en tidligere tråd.
Prøv at søge efter 'udstilling østerport 1959'.

Svend G.

Udstillingen på Østerport i juli 1959

af TeamBaumann, Hjordkær, 6/1 2011, 08:02 (4861 dage siden) @ seg

Er det sådan noget ligende I søger med Østerport

[image]
L 2 "Lille Ole" - Østerport, 20-07-1959 ( Foto: Carl Bellingrodt / Arkiv: Baumann )
[image]
H 40 - Østerport, 20-07-1959 ( Foto: Carl Bellingrodt / Arkiv: Baumann )
[image]
HS 363, med P 125, Østerport, 20-07-1959 ( Foto: Carl Bellingrodt/Arkiv: Baumann )

Udstillingen på Østerport i juli 1959

af Anders Madsen, 6/1 2011, 11:16 (4861 dage siden) @ TeamBaumann

Hej TeamBaumann

Hvis du har andre lige så gode billeder fra Østerport fra samme tidsperiode, så er vi flere der meget gerne vil se dem :)

Udstillingen på Østerport i juli 1959

af TeamBaumann, Hjordkær, 6/1 2011, 13:33 (4861 dage siden) @ Anders Madsen

Det er meget begrænset fra Østerport område, med der er 2 foto mere, muligvis fra Østerport i en anden tråd som handler om Østerport- 55-60'erne

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af ole, 5/1 2011, 12:17 (4862 dage siden) @ Søndenfjords

du har ret.jeg har også set det . går i tænkebox mht hvor. (muligvis var der også en slags prøveudstilling af indmaden i en AL-vogn da var en slags vild luxus dengang)

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af ole, 9/1 2011, 05:44 (4858 dage siden) @ ole

ved nærmere eftertanke er der vist tale om en fejlerindring her (ige, igen)
Al-opstillingen var vist i forlængelen af perronen på Kh, hvis de ældre af jer husker man gik gebnnem billetkontrollen i afgangshallen, ned ad trapperne, gennem en slags lang hal=den nordlige forlængelse/ende af perronen, og i denne "hal" var så udstillingen som måske var et vedhæng til Østerportudstillingen, eller måske et DSB-reklametiltag? Det kanmeget vel have været perron 5 (spor 9-10).
Altså: Kh og ej Østerport!

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/1 2011, 09:27 (4858 dage siden) @ ole

Hej.

Her har "Ole" ret. Ikke mange tænker måske over det i vore dage, men ...

Oprindelig var Hovedbanegården opdelt i en Afgangshal (mod nord og tildels sammenbygget med det store billetsalg ud mod Vesterbrogade) og en Ankomsthal mod syd og ud mod perronerne. Groft beskrevet: Hvor der i vore dage er den store brede gennemgang midt i hallen, lå i gamle dage den store Rejsegodsekspedition og nogle tilstødende tjenestearealer dækkede resten af "inderkredsen".

De to "haller", afgangs- og ankomsthallerne havde hver seks nedgange til perronerne
(vi kender i vore dage de seks på ankomstsiden), men de seks på afgangssiden er forlængst væk.

Gik man dengang ned af trapperne på afgangssiden, kom man -ganske rigtigt- ned i en af seks lange tunnel-agtige gennemgange til perronerne, og i den vestligste, nedgangen til perron 6, spor 11 og 12 (lige ud for det daværende DSB´s kino - "Den vide Verden"), var der en udstilling af mindre, museale jernbanegenstande, samt lidt modeljernbanemateriel, som Dansk Modeljernbaneklub stod for.

Jeg har ikke fotos af selve udstillingen, men daværende farvehandler Poul Adamsen, Gentofte og jeg havde en lille udstilling af industri-smalsporsmateriel, som jeg har nogle enkelte fotos fra. - - - Billederne må følge senere.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/1 2011, 15:41 (4857 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej.

Omkring udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

[image]

Det omtalte udstillingsområde er markeret med rødt. Man gik ganske rigtigt gennem den faste billetkontrol (se herom i "bane bøger"s bog: "S-banen - 1934-2009"), der vel i vore dage bare er noget, man har hørt / læst om, og nede i perronhøjde var så denne (disse 6) relativt store tunnel-agtige gennemgange.

I gennemgangen til perron 6, spor 11-12, havde fhv. farvehandler Poul Adamsen ("Adam") og jeg vores lille smalspors-udstilling.

[image] [image]

Jeg ved ikke, om der findes andre fotos fra udstillingen, ---måske i "Adam"s, Ulf Holtrup´s eller DMJK´s arkiver ???

(Bemærk til venstre for nedgangen: DSB´s kino, "Den vide Verden", hvor vi var mange -også stadigt aktive- der i disse dage for 50 år siden var med til at stifte Dansk JernbaneKlub (DJK) )

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af ole, 10/1 2011, 05:53 (4857 dage siden) @ Erik V. Pedersen

interessant info. og så var det så åbenbart perron 6 og ikke 5 som jeg måske troede det var

  • ...
  • ...
  • ...

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/1 2011, 08:12 (4857 dage siden) @ ole

Hej Ole.

OK, --Du synes perron 5, jeg husker det som perron 6. Det er 50 år siden, og jeg kan ikke finde noget på tryk om det. Alle vore nuværende trykte blade var ikke kommet til verden dengang.

Jernbanebladet ("Det røde Jernbaneblad") nævner kun Østerport-udstillingen, --ikke København H.

Måske "Modelbane-Nyt", --det har jeg ikke haft lejlighed til at undersøge.

Jeg ændrer foreløbig min tekst til "perron 5 eller 6" i den tekst, jeg vil indlægge nederst på siden i løbet af dagen i dag. Så må vi se, om der er andre, der husker noget, eller --aller helst-- kan vise nogle fotos ! ! !

De skal nok findes, ---fotografierne.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk / www.evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af ole, 10/1 2011, 08:56 (4857 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak. Det behøver du såmænd ikke at bruge krudt på. Det er ikke væsentligt om det var perron 5 eller 6. Hovedsagen er at der VAR en udstilling.

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af Niels Munch, 10/1 2011, 12:49 (4857 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Den særlige modelbaneudstilling på København H i f.m. MOROP-kongressen var i tunnellen til spor 5 (kilde MODELBANE-Nyt nr. 4/1959).

Jeg erindrer imidlertid mere permanente jernbaneudstillinger i én af perrontunnellerne (hvilken ?), fortrinsvis med modeller i skala 1:10 (og 1:25 ?), bl.a. af et engelsk LNER-damplok med harmonika på tenderen.

Min skolekammerat John (som var flyttet til Gladsaxe, da hans far var blevet arbejdsløs ved HVJs nedlæggelse) og jeg besøgte denne udstilling præcis den dag, hvor linie 10 kørte i banegraven ved Valby.

Selve det omfattende program for MOROP-kongressen (herunder togudflugter m.v.) var optaget i MODELBANE-Nyt nr. 3/1959, og en fyldig reportage fandtes i nr. 5/1959.

M.v.h.
Niels

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/1 2011, 14:46 (4856 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for din underretning. Jeg har nu gravet mig frem til bladene, og scanningen er i gang.

Jeg lægger dem på siden i løbet af aftenen.

Ikke mere lige nu - følger.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af Per Sørensen @, 10/1 2011, 15:52 (4856 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,
Jeg syntes at der engang var en anden udstilling af modeller m. m. i perrongang fra afgangshallen og til perron 1 og 2.
Har det mon været et andet arrangement eller har jeg drømt? Jeg ville gætte på 1961-62??
Venligst
Per

Udstillingen på København H (perron 5) i 1959.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/1 2011, 17:25 (4856 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Per.

Jeg mindes ikke en sådan udstilling, --men det er jo ikke ensbetydende med, at den ikke har været afholdt.

Vi må lade det være op til læserne af Forum og høre, hvad de ved / husker.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

Udstillingen på København H

af Svend, 10/1 2011, 19:48 (4856 dage siden) @ Per Sørensen
redigeret af Svend, 10/1 2011, 20:09

En sådan udstilling i en adgangstunnel til en af fjerntrafik-perronerne erindrer jeg også. Det kan være - som du skriver - omkring 1960 eller lige derefter. Den var der i hvert fald gennem længere tid og omfattede bl a en del af de store modeller. Jeg skulle som dreng altid den vej forbi når vi var i København, og så ofte skete det altså heller ikke, så udstillingen må have været der gennem nogle år.

Disse store modeller af lokomotiver, vogne og færger - som idag befinder sig på jernbanemuseet - var placeret rundt omkring i forhallerne på stationerne. Og en del af lokomotiverne kunne dreje hjulene/bevæge gangtøjet, når man "fodrede" dem med en mønt (10-øre, 25-øre og senere en krone). Der har bl a været opstillet modeller i Lyngby og Hellerup, sidstnævnte sted til engang i 80´erne (det var vist lokomotivet Roeskilde).

--
Svend

Udstillingen på København H

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/1 2011, 20:22 (4856 dage siden) @ Svend

I hvert fald indtil for nylig, måske stadig, står der to færgemodeller på Helsingør station i nederste etage i hallen med trappen for adgangen til Scandlines færger.

Ellers er det meste vist "trukket hjem" til museet i Odense.

---------

Har man virkelig turdet have modellerne stående dernede gennem flere år ??? Derimod stod der nogle stykker oppe i ankomsthallen, een model mellem hver op-/nedgang, i det mindste ved de første to-tre op-/nedgange.

Hvis / når der tilsyneladende er så meget om endnu en udstilling, må nogen da have mere håndfaste oplysninger / fotos ! ! !

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Udstillingen på København H

af Steff, 11/1 2011, 03:31 (4856 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Godmorgen Erik m. fl.

Så vidt jeg husker, kom ind til flere skibsmodeller i klemme ved bodelingerne, da DSB blev "adskilt i hoveddelene", bl.a. de omtalte skibsmodeller i Helsingør. Stationen tilfaldt størstebruger, nemlig Scanlines. Hvordan modellerne nu er delt ved jeg ikke, men Scanlines er jo næsten tyskejet nu.
I et rejsebureau i Berlin stod en model af Kong Frederik IX og da dette ikke mere var en del af DSB, var der også problemer med den model. Den fik museet dog med lodder og trisse reddet hjem og den kan beses i Odense.
Jeg er helt sikker, at museet har styr på eventuelle DSB skibsmodeller udenfor museet eller DSB regi. Det samme gælder vognmodeller.

Til Svend:

Jeg kan huske at Esbjerg havde R maskinen og Vanløse havde H maskinen opstillede som modeller. O maskinen stod vistnok på Østerport.

Steff

--
Steffen Dresler

Udstillingen på København H

af ole, 11/1 2011, 09:18 (4856 dage siden) @ Svend

ja, og også Østerport, litra O, som anført andetsteds

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af ole, 11/1 2011, 09:16 (4856 dage siden) @ Per Sørensen

Det har jeg også en svag brindring om,men kan pt ikke huske nærmerfe. Ku det være der
"Al-interiør-modellen" bl.a. var udstillet)?

Udstillingen på København H (perron 5) i 1959.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/1 2011, 16:06 (4856 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels, --og andre læsere af Forum.

Så er de tre numre af Modelbane-Nyt scannet og lagt på siden (og det er samtidig -som en del af teksten- slået fast, at det var i ned- og gennemgangen til perron 5 udstillingen blev afholdt.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

Udstillingen på København H (perron 5) i 1959.

af ole, 11/1 2011, 09:27 (4856 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-ikke for at forvirre, men når vi snakker MOROP, var der jo en udstilling mm på Teknisk Museum, Strandvejsafd. i Helsingør/Ålsgårde med et meget stort modelbaneanlæg sidst i 60erne(???)først i 70erne, muligvis også i forbindelse med et større arrangement?

Udstillingen på København H (perron 5) i 1959.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/1 2011, 17:40 (4856 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Som også skrevet i forbindelse med et andet indlæg i dag (Per Sørensen), så husker jeg ikke flere udstillinger, men hvis / når flere mener det, må der vel være noget om det ! ! !

Linie 10, der kørte i banegraven ved Enghave station, husker jeg derimod, ikke mindst takket være mit fotografiapparat:

http://evp.dk/index.php?page=afsporinger-pa-linie-8-og-10

("Siden" er desværre -sammen med de fleste andre af mine sider fra før 2010- blevet noget molesteret ved TDC´s lukning af deres hjemmesider i slutningen af året 2009.)

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Udstillingen på København H (perron 6) i 1959.

af gamle ole, 26/9 2011, 18:44 (4597 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg sidder her og genser EVPs glimrende tegning, og kommer i tvivl om perronernes aktuelle status.
Nogle af perronerne er jo blevet ombygget/forlænget-hvike- og den tværgående overgang i tunnelen ud mod banegraven er da vist væk?.
Og hvad er der egentlig i de evt. overflødige tuneller mellem de nedlagte trapper fra den nedlagt afgangshal og til trapperne i den tidligere ankomsthal?

Hilsen Ole

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges.

af Lars, 9/1 2011, 16:02 (4857 dage siden) @ Erik V. Pedersen

De to "haller", afgangs- og ankomsthallerne havde hver seks nedgange til perronerne
(vi kender i vore dage de seks på ankomstsiden), men de seks på afgangssiden er forlængst væk.

Det er ikke helt rigtigt. der er i hvert fald denne her på afgangssiden tilbage:

[image]

mvh
Lars

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges.

af gamle ole, 26/9 2011, 18:47 (4597 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-og som sagt hvad er de i vore dage i disse tidligere gennemgange, i detomfang de stadig er der?

Ole

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - MOROP (+ 4 fotos)

af Niels Munch, 6/1 2011, 10:45 (4861 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Søndenfjords,

Udstillingen var arrangeret i anledning af den europæiske modeljernbaneforening MOROPs kongres i sommeren 1959 i København, hvor DMJU var vært.

Selv så jeg ikke udstillingen af bl.a. Jernbanemuseets materiel, men læste om det i det for længst hedengangne MODELBANE-Nyt.

På Østerport var bl.a. også P 920 udstillet, tidligere omtalt her i forum.

Forskellige særkørsler var arrangeret for deltagerne, dels sporvognskørsel rundt i København, dels særtog "ud i landet".

Via en kær, men for længst afdød "jernbane-mentor" fik jeg o. 1960 nogle få fotos i hænde fra disse ture. De er - ligesom Baumann's billeder - optaget af den navnkundige tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt, der var flittig deltager ved bl.a. MOROPs arrangementer:

[image]
E 976 (hvor ?) 16.07.1959 (Bellingrodt - arkiv nm).

[image]
P 916 i Korsør 19.07.1959 (Bellingrodt - arkiv nm).

[image]
C 710 i Næstved 20.07.1959 (Bellingrodt - arkiv nm).

[image]
D 871 v. Nyborg 20.07.1959 (Bellingrodt - arkiv nm).

Bedste hilsener
Niels

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af Søndenfjords, 6/1 2011, 12:43 (4861 dage siden) @ Søndenfjords

Tak til alle for nogle pragtfulde og minderige billeder.
For en dreng som mig var det en meget stor oplevelse at se udstillingen dengang.
Hvis det en dag lykkes mig at finde mine egne billeder i familiens gemmer, skal jeg nok sørge for at uploade dem.
mvh
Søndenfjords

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/1 2011, 19:03 (4859 dage siden) @ Søndenfjords

Så lykkedes det at få scannet de første af mine fotos fra udstillingen, men af hensyn til "langtidsholdbarheden", har jeg tilladt mig at lægge dem på egen hjemmeside:

[image]

www.evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

"2. afdeling" følger snarest -- formentlig lørdag.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af ole, 8/1 2011, 07:00 (4859 dage siden) @ Erik V. Pedersen

god og fornuftig ting!

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af ole, 8/1 2011, 13:12 (4859 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I øvrigt vil jeg lige benytte lejligheden til at sige, at jeg synes din hjemmeside Erik er helt suveræn!
Det er simpelthen noget af det brdste indenfor området af "private" hjemmesider om de omhandlede temaer.
Tak for det!

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af Søndenfjords, 9/1 2011, 05:28 (4858 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Så er alle mine fotos fra Jernbaneudstillingen på Østerport station i 1959 lagt på "siden":

http://evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Mange tak, EVP, det er et herligt gensyn.
Dejligt, at du ikke bare har bevaret billederne, men også teksterne for eftertiden.
mvh
Søndenfjords

Udstillingen på Østerport i juli 1959 - fotos søges

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/1 2011, 08:36 (4858 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Som et lille apropos til udstillingssiden, vises her et par fotos af de af materiel-eksemplarerne, jeg har fotos af, før eller efter udstillingen. Desværre ikke så mange, men lidt har vel også ret, ---når vi nu er så langt tilbage i tiden, at der vist endnu ikke var nogen, der tænkte på digital-fotografering.

www.evp.dk/index.php?page=jernbaneudstilling---1959

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

(. . . andre har jo lov at supplere.)

Apropos udstillingen på Østerport i juli 1959 (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 9/1 2011, 12:25 (4858 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Tak for din geniale hjemmeside!

En del af Jernbanemuseets materiel opbevaredes i Maskindepotet på Østerport Station, herunder også P 125. Endvidere foregik DJKs indledende restaurering af KSB C 20 på et af remisesporene her.

Da C 20 - en af klubbens tidligste vogne - var færdig udvendigt, blev den præsenteret for en lille skare medlemmer sammen med P 125:

[image]
DSB P 125 og KSB C 20, Østerport den 03.12.1961 (nm).

I øvrigt blev vognen senere færdigrestaureret i Klampenborg.

"Jacob" og "Gamle Ole" var også museumsgenstande, man ikke fik inden for synsvidde hver dag. En overgang var de udstillet på Teknisk Museum i Helsingør:

[image]
DSB H 40 på Teknisk Museum, Helsingør august 1969 (nm).

[image]
O L2 på Teknisk Museum, Helsingør august 1969 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Apropos udstillingen på Østerport i juli 1959 (+ 3 fotos)

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 9/1 2011, 14:03 (4858 dage siden) @ Niels Munch

Det var spændende at se et billede af KSB C20. Jeg var med på arbejdsholdet i Østerport remise og i Klampemborg i 1961-62, men holdt derefter op -jeg kan ikke huske hvorfor.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak