Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidste station - HFHJ (6 fotos)

af Niels Munch, 7/1 2011, 10:16 (4860 dage siden)

Kære alle,

I min søgen efter bl.a. P 917 faldt jeg over en dia-boks, jeg ikke havde kigget i i årevis. Der var bl.a. en håndfuld optagelser fra sidesporet til Borupgård Teglværk på HFHJ (mellem Gørløse og Skævinge - "en by uden lige").

I tiden omkring 1970 var dette sidespor absolut sidste "station" for det materiel fra HFHJ og GDS, som var blevet overflødiggjort ved især Y-togenes indsættelse og anskaffelse af brugt DSB-materiel.

Bl.a. gik de navnkundige og luksusbetonede "Kuhlmann-vogne" deres triste skæbne i møde her:

[image]
GDS M 3 og M 4 samt ukendt HFHJ-Co, Borupgård DEC 1971 (nm).

[image]
HFHJ C 5, Borupgård DEC 1971 (nm).

[image]
HFHJ B 54, Borupgård DEC 1971 (nm).

[image]
HFHJ C 7, Borupgård DEC 1971 (nm).

[image]
GDS D 54 og HFHJ C 7, Borupgård DEC 1971 (nm).

[image]
HFHJ B 52 (den med Görlitz-boggier), Borupgård DEC 1971 (nm).

Det "frostblå" klima må have øvet en vis indflydelse på min Agfa CT-18 film ;-) .

God fornøjelse!
Niels

Sidste station - HFHJ (6 fotos)

af HWA @, 7/1 2011, 12:56 (4859 dage siden) @ Niels Munch

superdejlige billeder

Sidste station - HFHJ (6 fotos)

af Søndenfjords, 7/1 2011, 12:57 (4859 dage siden) @ Niels Munch

Jamen, det er jo lige til at græde over. Som dreng kørte jeg på landet i disse farvestrålende Frederiksværkbanevogne. Trist nu at se deres endeligt.
Men du skal have mange tak fordi du på denne måde har bevaret en del af historien, og fordi du deler disse og mange andre af dine billeder med os. Det er en imponerende samling.
mvh
Søndenfjords.

Sidste station - HFHJ (6 fotos)

af ole, 7/1 2011, 13:02 (4859 dage siden) @ Niels Munch

ja, gode og sørgelige billeder. Var der selv nogenlunde på den tid. Deprimerende oplevelse.

Sidste station - HFHJ (6 fotos)

af Anders ⌂, Copenhagen, 11/1 2011, 02:43 (4856 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Du var vel ikke nede på selve værket dengang og fotograferer lidt dernede. Det var et imponerende værk med flotte træbygninger med mere. Og så var der industribanedelen som på vej mod lergraven passerede HFHJ via en underføring. En legendariskgravemaskine nemlig "Spandekædegravemaskinen" (paternosterværk) skulle have været til stede endnu på dette tidspunkt. Se link til et foto af denne imponerende maskine.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Sidste station - Frederiksværk (+ 1 foto)

af Niels Munch, 11/1 2011, 05:31 (4856 dage siden) @ Anders

Hej Anders,

De viste fotos er alt, hvad jeg overhovedet har fra Borupgård. Jeg erindrer, at vi, da jeg havde taget billederne, blev antruffet af en bøs herre med en tilsvarende bøs hund. Begge mente, at vi intet havde at gøre dér. Så vi kørte videre til Frederiksværk .....

[image]
HFHJ (T) 3 i Frederiksværk, december 1971 (nm).

..... hvor (T) 3 gjorde nytte som "pladshund" - og så smagte det jo stadig lidt af "Maybach" - i det mindste.

Bedste hilsener
Niels

Sidste station - HFHJ (6 fotos)

af ole, 24/1 2011, 12:52 (4842 dage siden) @ Niels Munch

Ja tak for billeder. Huskedem så rigtigt. Den var vist den eneste personvogn i nyere tid der ikke blev tre-farvet, tror jeg nok. De efterfølgende blev jo efterhånden y-togsrøde, bortset fra de (fleste) overtagne, Co mf fra DSB)

Sidste station - HFHJ (6 fotos)

af ole W Nielsen, 25/2 2011, 16:10 (4810 dage siden) @ Niels Munch

Ja jeg husker som det var igår det triste syn med de dejlige vogne, der her gik tabt for eftertiden. B52 var iøvrigt den sidste vogn i drift. De andre blev efter overtagelse af brugte CO vogne henstillet i Kagerup indtil de i 1971 tog på den sidste rejse til Borup Teglværk. De ville have pyntet idag, men sådan er der jo så meget...............

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak