Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe (Generelt)

af Jesper KD, 26/5 2013, 21:02 (3989 dage siden)

Er der nogen, der kan hjælpe mig med et par udeståender vedr. bl.a. Hornbækbanen.

Hvornår lukkede Sommariva og Julebæk trinbræt?
Hvornår blev åbnede Karinebæk og Stæremosen trinbræt?
Blev trinbrættet Østerport lukket, samtidig med at Stæremosen åbnede, og hvornår genåbnede det som Gilleleje Øst?

Er der derudover nogen, der kan hjælpe med, hvornår Nørgaardsvej blev åbnet på Nærumbanen (ca. 2002-03).

Endelig: Hvornår skiftede Fakse Syd og Fakse Ladeplads navn til Faxe Syd/Ladeplads? Kommunen skiftede navn i forbindelse med kommunalreformen i 2007 - skete det i forbindelse med den?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Mvh. Jesper

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Lars Kongshøj, 26/5 2013, 21:24 (3989 dage siden) @ Jesper KD

Blev trinbrættet Østerport lukket, samtidig med at Stæremosen åbnede,

Efter at have set på et luftfoto skulle jeg mene at Stæremosen er et nyt navn for Østerport.

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Jesper KD, 26/5 2013, 23:16 (3989 dage siden) @ Lars Kongshøj

Blev trinbrættet Østerport lukket, samtidig med at Stæremosen åbnede,


Efter at have set på et luftfoto skulle jeg mene at Stæremosen er et nyt navn for Østerport.

Det tvivler jeg på er rigtigt. Siden da åbnede Gilleleje Øst, så der nu standses ved Stæremosen-Gilleleje Øst-Gilleleje. Jeg mener, at Gilleleje Øst er et nyt navn for Østerport, og som altså var lukket i en mellemliggende periode. Kan det i øvrigt passe, at Gilleleje Øst i en overgang også har heddet Gilleleje Syd?

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Lars Kongshøj, 27/5 2013, 02:03 (3989 dage siden) @ Jesper KD

Blev trinbrættet Østerport lukket, samtidig med at Stæremosen åbnede,


Efter at have set på et luftfoto skulle jeg mene at Stæremosen er et nyt navn for Østerport.


Det tvivler jeg på er rigtigt. Siden da åbnede Gilleleje Øst, så der nu standses ved Stæremosen-Gilleleje Øst-Gilleleje. Jeg mener, at Gilleleje Øst er et nyt navn for Østerport, og som altså var lukket i en mellemliggende periode. Kan det i øvrigt passe, at Gilleleje Øst i en overgang også har heddet Gilleleje Syd?

Stæremosen ligger samme sted som jeg har taget toget fra Østerport.

Hvorfor skulle Østerport have været lukket? Det er næppe nødvendigt at lukke et trinbræt for at skifte navneskiltet ud.

Grunden til at man skiftede navn var formodentlig at man gerne ville trinbrættet optaget i DSBs køreplan, og for at undgå misforståelser med det kommende Gilleleje Øst.

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Frank Poulsen, 26/5 2013, 21:29 (3989 dage siden) @ Jesper KD

Ja,det skete i forbindelse med kommunalreformen. Den gamle Fakse Kommune blev lagt sammen med Rønnede og Haslev kommuner, og der skulle jo findes et nyt navn. Og så synes man det var smart at den hed noget nyt, og valgte så at kalde den med x, i stedet for, måske lidt for også at støtte de store virksomheder, Faxe Bryggerig og Faxe Kalk, og samtidig for at Haslev kommune ikke følte de bare blev til den gamle Fakse, men at det blev et nyt navn med x. Ja det var så vidt jeg husker nogle af argumenterne. Planen var ikke at bynavnene skulle skifte stavemåde. Men det krævede, så vidt jeg husker var det indenrigsministeriet, at de også skulle skifte navn! Så samtlige byskilte osv blev skiftet i området, hvilket jo ikke var helt billigt. Kan huske der lokalt var en del "ballade" om det dengang. Men det er jo snart nogle år siden.

MVH
Frank Poulsen

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Jesper KD, 27/5 2013, 20:03 (3988 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja,det skete i forbindelse med kommunalreformen. Den gamle Fakse Kommune blev lagt sammen med Rønnede og Haslev kommuner, og der skulle jo findes et nyt navn. Og så synes man det var smart at den hed noget nyt, og valgte så at kalde den med x, i stedet for, måske lidt for også at støtte de store virksomheder, Faxe Bryggerig og Faxe Kalk, og samtidig for at Haslev kommune ikke følte de bare blev til den gamle Fakse, men at det blev et nyt navn med x. Ja det var så vidt jeg husker nogle af argumenterne. Planen var ikke at bynavnene skulle skifte stavemåde. Men det krævede, så vidt jeg husker var det indenrigsministeriet, at de også skulle skifte navn! Så samtlige byskilte osv blev skiftet i området, hvilket jo ikke var helt billigt. Kan huske der lokalt var en del "ballade" om det dengang. Men det er jo snart nogle år siden.

MVH
Frank Poulsen

Meget interessant. Mange tak! Jeg har fundet en køreplan for Østbanen fra 23.9.2007, hvor navnet i hvert fald var ændret til Faxe Syd/Faxe Ladeplads.

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Georg Schmidt, 27/5 2013, 01:13 (3989 dage siden) @ Jesper KD

Sommariva og Julebæk lukkede ved overgang til sommerkøreplanen 2/6 1991, samme dag åbnede Karinebæk. Stæremosen åbnede 29/5 1988 og Gilleleje Øst 25/9 1994, i køreplanerne op til Stæremosens åbning ses ingen "Østerport" eller "Gilleleje Syd".
Mvh
Georg

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Lars Kongshøj, 27/5 2013, 01:48 (3989 dage siden) @ Georg Schmidt

Stæremosen åbnede 29/5 1988 ... i køreplanerne op til Stæremosens åbning ses ingen "Østerport" eller "Gilleleje Syd".

Det kommer an på hvilken køreplan du taler om. Østerport var udeladt af DSB's køreplan, men fremgik af HHGB's egen køreplan.

Gilleleje Syd mindes jeg heller ikke at have hørt om.

Avatar

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/5 2013, 15:44 (3988 dage siden) @ Lars Kongshøj

Gilleleje Syd mindes jeg heller ikke at have hørt om.

Jeg tror "Gilleleje Syd" er en sammenblanding med "Græsted Syd" der er et forholdsvis(*) nyt trinbrædt syd for Græsted.

(*) det skal nok være >20 år siden det blev etableret :-D :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Jesper KD, 27/5 2013, 19:42 (3988 dage siden) @ Michael Deichmann

Gilleleje Syd mindes jeg heller ikke at have hørt om.


Jeg tror "Gilleleje Syd" er en sammenblanding med "Græsted Syd" der er et forholdsvis(*) nyt trinbrædt syd for Græsted.

(*) det skal nok være >20 år siden det blev etableret :-D :-P

Tusind tak for jeres mange svar og store hjælp.

Ang. Gilleleje Øst/Østerport og Stæremosen:

Jeg har nu søgt videre og kan se på http://evp.dk/index.php?page=helsingor-hornbak-gilleleje-banen---hhgb, at der står, at Østerport senere blev omdøbt til Gilleleje Øst. Der står desuden: "Da man ikke kunne nå til enighed med Gribskovbanen om en fælles station i Gilleleje endte Hornbækbanen ved Østerport trinbræt og det var først den 16. januar 1918 at en ny fællesstation kunne tages i brug".

Det giver mening, da Østerport/Gilleleje Øst er placeret i selve Gilleleje by, hvorimod Stæremosen er placeret i et nyere industrikvarter.

Jeg har desværre ikke ældre køreplaner for Hornbækbanen, men i HTs køreplanshæfte er Østerport aldrig nævnt, og Gilleleje Øst er først nævnt fra 25.9.94*, som Georg også skriver. På HTs trafikkort er Østerport vist til og med kortet fra 29.5.88 (i øvrigt sammen med Stæremosen ved siden af, så det ER forskellige trinbræt). På trafikkortene fra 28.5.89 og frem er Østerport/Gilleleje Øst ikke vist (måske pga. en fejl?), men på kortet fra 28.5.95 og fremefter er trinbrættet med og hedder nu Gilleleje Øst. Nogen, der kan præcisere hvornår i tidsrummet 89-95, at Østerport skiftede navn til Gilleleje Øst?

Jeg har nu også fundet ud af, hvorfor jeg troede, trinbrættet måske havde heddet Gilleleje Syd. Det står der nemlig i Kraks første kortbog over Nordsjælland fra 99, men der er andre fejl med her, så denne udgave af kortbogen er næppe et sandhedsvidne.

* Trinbrættet Havnepladsen lige før Helsingør – 250 m fra Helsingør st. - er også først nævnt i køreplanen fra 25.9.94. Havnepladsen blev etableret i 1990 i forbindelse med den ny busterminal. Her blev en ellers planlagt gangbro over perronsporene på Helsingør station droppet af økonomiske årsager. Ved Havnepladsens etablering fik passagererne fra Hornbækbanen mulighed for adgang til Helsingør Station gennem forhallen og dermed direkte adgang til alle spor. Havnepladsen var et stort aktiv for de af banens kunder, der ønskede omstigning til færgen til Sverige. Havnepladsen blev nedlagt 23.5.2004. På det tidspunkyt var der etableret en gangbro i sydenden af Helsingør station, og færgeterminalen er placeret direkte ved spor 1. Nogen, der kan komme med en specifik dato i 1990, hvor Havnepladsen åbnede?

Og nogen bud på, hvornår i 2002-03 Nørgaardsvej trinbræt på Nærumbanen åbnede?

PS! Michael, Pibemose ændrede navn til Græsted Syd fra 2.6.91.

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Thomas de Laine ⌂, København, 27/5 2013, 22:12 (3988 dage siden) @ Jesper KD

Nørgaardsvej blev (ifølge HT-nyt december 2002 og marts 2003) indviet 28. februar 2003 - udsat fra november 2002 pga. indvendinger fra Vejdirektoratet og Jernbanetilsynet.

Så hvis du er hurtig, kan du selv opdatere din egen Wikipedia-rettelse fra tidligere på dagen :-)

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Jesper KD, 27/5 2013, 22:22 (3988 dage siden) @ Thomas de Laine

Nørgaardsvej blev (ifølge HT-nyt december 2002 og marts 2003) indviet 28. februar 2003 - udsat fra november 2002 pga. indvendinger fra Vejdirektoratet og Jernbanetilsynet.

Så hvis du er hurtig, kan du selv opdatere din egen Wikipedia-rettelse fra tidligere på dagen :-)

Haha. Tusind tak. Og så er Wikipedia også rettet: http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8rgaardsvej_Station

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Jesper KD, 27/7 2014, 22:36 (3562 dage siden) @ Jesper KD

Nu har jeg endelig - med lidt hjælp - fundet et svar på mit spørgsmål.

Østerport st. var midlertidig endestation for Hornbækbanen 11.7.16-16.1.18, mens Gribskovbanens endestation blev flyttet til fælles endestation, og fra 1918 skiftede den til Østerport. Den skiftede navn i 1995 (senest 28.5.95 [HT95-kort]) til Gilleleje Øst pga. indførelse af edb-køreplaner og -billetmaskiner og for at undgå forveksling med stationen af samme navn i København (indtil da Østerport st. ikke nævnt i landskøreplaner).
Kilde: Side 25 i Hilsen fra Jernbanen. Kurt Jensen og Morten Flindt Larsen. Banebøger 2007, 128 s.

Avatar

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2014, 06:33 (3562 dage siden) @ Jesper KD

Østerport st. var midlertidig endestation for Hornbækbanen 11.7.16-16.1.18, mens Gribskovbanens endestation blev flyttet til fælles endestation, og fra 1918 skiftede den til Østerport.

Det lyder helt forkert i mine ører!
Den nuværende Gilleleje Station har altid været endestation for Gribskovbanen!
Det er muligt at Hornbækbanen i første omgang kun blev ført frem til "Østerport st." fordi der vitterligen var problemer med at blive enige om deling af stationen i Gilleleje, som iøvrigt også lå i vejen for en fornuftig indføring af Hornbækbanen.
Det blev dog løst og en ny (den nuværende) stationsbygning blev bygget og Hornbækbanen blev ført helt frem til stationen.
Det var et overgangsspor fra Gribskovbanen til Hornbækbanen på stationen, men ellers var sporene omhyggeligt opdelt i GDS spor og HHGB spor.
Først med Lokalbanens ejerskab af begge baner blev sporene lagt om så man kan køre igennem som det sker idag.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Poul Andersen, 28/7 2014, 08:00 (3562 dage siden) @ Michael Deichmann

Stationsforholdene i Gilleleje er omtalt i DJK´S bog "Gribskovbanen", side 274 - 282.
ISBN 978-87-87050-61-6

Mvh.
Poul.

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe

af Jesper KD, 28/7 2014, 09:13 (3562 dage siden) @ Michael Deichmann

Østerport st. var midlertidig endestation for Hornbækbanen 11.7.16-16.1.18, mens Gribskovbanens endestation blev flyttet til fælles endestation, og fra 1918 skiftede den til Østerport.

Det lyder helt forkert i mine ører!
Den nuværende Gilleleje Station har altid været endestation for Gribskovbanen!

Det var forkert formuleret, beklager. Gribskovbanen er altid endt dér (efter den blev forlænget til Gilleleje), men i de to første år havde Hornbækbanen altså endestation længere mod øst, så der var en kilometer eller to at gå mellem de to endestationer. Og ja, den del er beskrevet i diverse bøger.
Det, jeg mest var på udkig efter, var at finde ud af historien mht. navne for den nuværende Gilleleje Øst.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak