Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Holder den forklaring vand? (Generelt)

af Information @, 8/7 2013, 09:32 (3967 dage siden)

JyllandsPosten smider en overskrift på nettet vedr. den tragiske ulykke med tankvogne i Canada:

"Godstogsulykken i Canada kan være forårsaget af et motorstop, der frigjorde lokomotivets bremser", citat slut.

Jeg er ikke jernbanenørd, men hvad jeg læst mig til skal der ret meget til før togbremser bare giver op. Og det har ikke noget med motorstop at gøre.

Kan nogen komme med teknisk forklaring som evt. inkluderer bremsesystemer på canadiske tog.

Holder den forklaring vand?

af Svend, 8/7 2013, 11:45 (3967 dage siden) @ Information

JyllandsPosten smider en overskrift på nettet vedr. den tragiske ulykke med tankvogne i Canada:

"Godstogsulykken i Canada kan være forårsaget af et motorstop, der frigjorde lokomotivets bremser", citat slut.

Jeg er ikke jernbanenørd, men hvad jeg læst mig til skal der ret meget til før togbremser bare giver op. Og det har ikke noget med motorstop at gøre.

Kan nogen komme med teknisk forklaring som evt. inkluderer bremsesystemer på canadiske tog.

Vær helt rolig. Jyllandpostens medarbejdere ved nok mindre om bremsesystemer i Canada end du gør :-|

--
Svend

Holder den forklaring vand?

af John, 8/7 2013, 13:20 (3967 dage siden) @ Svend

Fra Canada oplyses, at lokomotivføreren forlod lokomotivet i Nantes, efter at have afbremset toget, kl ca. 23:30 (lokal tid). Kl ca. 23:35 var brandvæsen tilkaldt for at slukke en brand i det forreste af de 5 lokomotiver. Brandvæsenet forlod stedet da MMA (Montreal, Maine and Atlantic Railway) anså det for sikkert.
Ulykken skete ca. 01:15 efter at toget af tyngdekraften var sat i bevægelse og havde kørt de 11 km til Lac-Mégantic med høj fart.
Det antydes, at der kan være sket noget med bremserne i forbindelse med brandslukningen.

Avatar

Holder den forklaring vand?

af Futfar, Kajerød, 8/7 2013, 18:18 (3967 dage siden) @ John

Der kan være, og er sikkert, flere årsager til at det er gået så frygteligt galt. Jeg skal understrege at jeg langt fra er specialist på området, samt at det efterfølgende er i følge min teori. Normalt vil en overrevet bremseslange medføre et trykfald i bremsesystemet, og vognenes bremser aktiveres. Ved motorstop på eet lokomotiv, vil der ikke gå ret lang tid før bremsesystemet tømmes for trykluft, der vil altid være utætheder, især på meget lange tog, og derved aktiveres togets bremser. Nu er der jo tale om 5 lokomotiver, så hvis lokomotivføreren, måske pga. den tilspidsede situation, ikke får stoppet motorerne på alle lokomotiver, samt ikke får aktiveret både lokomotivbremse - på samtlige lokomotiver - og togbremse, er det vel muligt at tyngdekraften tager over og får det så ubremsede tog til at rulle. Umiddelbart har jeg svært ved at tro at man ikke har et sikkerhedssystem der forhindrer dette, men set i lyset af at man - selv på forholdsvis nye lokomotiver - kan sætte "dødemandsknappen" ud af drift ved blot at anbringe en tilstrækkelig tung genstand på den, ja så er der jo åbnet for en ulykke, hvilket jo desværre sker rimelig tit i USA/Canada.
Igen, det er ren spekulation fra min side!

--
Med venlig hilsen Futfar.

Holder den forklaring vand?

af Jens V, 8/7 2013, 18:25 (3967 dage siden) @ Futfar

Igen, det er ren spekulation fra min side!

Af nogle artikler fremgår det, at vognene kørte selv - og at lokomotivet (lokomotiverne?) blev "fundet" en mils vej længere "oppe"...

Avatar

Holder den forklaring vand?

af Futfar, Kajerød, 8/7 2013, 18:27 (3967 dage siden) @ Jens V

Hvis det er tilfældet holder min teori om trykfaldsbremser jo ikke særlig langt...

--
Med venlig hilsen Futfar.

Holder den forklaring vand?

af John, 8/7 2013, 19:36 (3967 dage siden) @ Jens V

Vognene skilte fra lokomotiverne - eller omvendt - ca. 800 fra Lac-Megantic.
Billeder optaget af TSB (Tranportation Safety Board, Canada - den Canadiske havarikommission) kan ses her TSB på Flickr - det ses at i det mindste det ene af lokomotiverne, virker intakt

Avatar

Holder den forklaring vand?

af Futfar, Kajerød, 8/7 2013, 20:39 (3967 dage siden) @ John

Tak for dit link som jo viser billeder af flere andre ting der efterforskes. Trods nærstudier af de mange fotos, kan jeg ikke finde andet end mere eller mindre udbrændte vogne, men ingen loks!, så det går da værre og værre med min teori!

--
Med venlig hilsen Futfar.

Holder den forklaring vand?

af John, 8/7 2013, 20:49 (3967 dage siden) @ Futfar

Jamen dette er da et lokomotiv, som TSB også viser på egen hjemmeside i forbindelse med ulykken ;-)

Avatar

Holder den forklaring vand?

af Futfar, Kajerød, 8/7 2013, 21:27 (3967 dage siden) @ John

Du har naturligvis ret i at billedet viser et lokomotiv, men jeg tvivler på at billedet har noget med omtalte ulykke at gøre. Uden at have mulighed for - tidsmæssigt - nøjere at have kigget på lokomotivets jernbaneforvaltnings bemaling/branding/litrering, tror jeg ikke at det pgl. lokomotiv, har noget med denne ulykke at gøre. Med mindre lokomotivet har bevæget sig et godt stykke væk fra ulykkesstedet, synes der at være en vis uoverensstemmelse med det omgivende terræn, og det sted hvor ulykken skete. Hvis det viser sig at samtlige 5 lokomotiver har "smidt vognene", så er vi i noget der - i min terminilogi - nærmer sig utopi.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Holder den forklaring vand?

af John, 9/7 2013, 10:22 (3966 dage siden) @ Futfar

Lokomotivbilledet vises på TSB's egen hjemmeside midt i en serie, der kun handler om denne ulykke, så det er sandsynligvis relevant for denne. Bevoksningen passer også meget godt når man kommer de ca 800 meter væk, hvor lokomotiverne angiveligt blev "forladt" af vognene.

Holder den forklaring vand?

af cslundsten, 9/7 2013, 16:50 (3966 dage siden) @ Futfar

Du har naturligvis ret i at billedet viser et lokomotiv, men jeg tvivler på at billedet har noget med omtalte ulykke at gøre. Uden at have mulighed for - tidsmæssigt - nøjere at have kigget på lokomotivets jernbaneforvaltnings bemaling/branding/litrering, tror jeg ikke at det pgl. lokomotiv, har noget med denne ulykke at gøre. Med mindre lokomotivet har bevæget sig et godt stykke væk fra ulykkesstedet, synes der at være en vis uoverensstemmelse med det omgivende terræn, og det sted hvor ulykken skete. Hvis det viser sig at samtlige 5 lokomotiver har "smidt vognene", så er vi i noget der - i min terminilogi - nærmer sig utopi.

Et nærstudie af billedet viser nummer 3166, og lidt mere research viser at der højst sandsynligt er tale om en udlejningsmaskine fra CEFX. Som for nogle måneder siden er foreviget i Montreal:
http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=3445816

Mvh
Carsten Lundsten

Holder den forklaring vand?

af Erik, 12/7 2013, 14:52 (3963 dage siden) @ cslundsten

Er det virkeligt korrekt at togbremser kræver trykluft for at bremse?

Jeg troede fuldt og fast at de var fjederpåvirkede og blev slækket ved trykluft, således at en brudt slange altid ville medføre bremsning.

Ved nærmere eftertanke ville det så være umuligt at bruge en rangerbakke.

Holder den forklaring vand?

af Niels Munch, 12/7 2013, 15:13 (3963 dage siden) @ Erik

Er det virkeligt korrekt at togbremser kræver trykluft for at bremse?

Jeg troede fuldt og fast at de var fjederpåvirkede og blev slækket ved trykluft, således at en brudt slange altid ville medføre bremsning.

Ved nærmere eftertanke ville det så være umuligt at bruge en rangerbakke.

Læs f.eks. her: http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5gbroms .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak