Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stupiditeten vil ingen ende tage (Generelt)

af andersj, Aalborg, 27/7 2013, 15:59 (3953 dage siden)

De nordjyske kommuner og Region Nordjylland er så opsatte på deres "Nordjyske Jernbaner-model" for togtrafikken i Nordjylland, at de har sagt NEJ til DSB's forslag om en fortsættelse af Aalborg Nærbane fra Lindholm til Frederikshavn. Det er komplet uansvarligt at man den ene dag klager over at Vendsyssel og Nordjylland bliver syltet af DSB, også når DSB endelig præsentere en køreplan der kan kraftigt forbedre den offentlige trafik i Vendsyssel, samt hente en masse pendlere tilbage efter sagen om Limfjordsbroen, så siger man gudhjælpemig nej tak!

Nu gider vi ikke at høre på Lene Hansen's uendelige klagebreve om lukningen af Kort & Godt i Brønderslev, for når DSB ikke må kører ekstra tog, skal hun heller ikke forvente at butikken kan sælge flere billetter!

Skiftetiderne i Hjørring og Frederikshavn kan ikke blive værre end de er i dag, så det argument ved jeg ikke hvor Ulla Astman får fra. I Hjørring er der så kort tid til at skifte i myldretiden, at selv den mindste forsinkelse hos enten DSB eller Nordjyske Jernbaner giver 30 minutters ekstra ventetid. I Frederikshavn er der ofte op til 30 minutters ventetid før toget til Skagen kører på hverdage.

Regionen er så forelsket i Nordjyske Jernbaners lave driftsomkostninger, at de jo kunne køre helt til København hvis det skulle være, men man var jo heller ikke begejstret ved at DSB indførte enmandsbetjening for at forbedre sine driftsomkostninger. Desuden kan Nordjyske Jernbaner få svært ved at skaffe egnet materiel, da Desiro ikke produceres mere, og de brugte togsæt der er til salg i Tyskland er ikke kompatible med NJ's nuværende togsæt. Rygterne har gået på at man ville sælge de nuværende 8 Desiroer og erstatte dem med brugte tyske LINT-togsæt - så skal de se passagernedgang!

Et link til artiklen: http://nordjyske.dk/nyheder/nej-tak-til-flere-tog/4890a3cf-8386-48aa-8a60-25b96f5599f0/...

Stupiditeten vil ingen ende tage

af Svend, 27/7 2013, 16:12 (3953 dage siden) @ andersj

Lad Nordjyske Jernbaner overtage al jernbanetrafik nord for Aalborg, så sparer man også at hænge køreledninger op mellem Aalborg og Frederikshavn.
Fra Aalborg og sydpå kan IC/IC-Lyn køres med elektrisk materiel og det samme kan regionaltogene (til Skørping, Hobro eller måske helt til Aarhus). Det er alligevel kun en brøkdel af passagererne der rejser fra stationer nord for Aalborg til stationer syd for Aalborg.

--
Svend

Stupiditeten vil ingen ende tage

af Svend, 27/7 2013, 20:27 (3953 dage siden) @ Svend

Det er alligevel kun en brøkdel af passagererne der rejser fra stationer nord for Aalborg til stationer syd for Aalborg, så det er ikke nødvendigt af passagermæssige grunde at have tog der kører fra Vendsyssel til Himmerland (syd for Aalborg) og omvendt.

--
Svend

Stupiditeten vil ingen ende tage

af andersj, Aalborg, 27/7 2013, 21:09 (3953 dage siden) @ Svend

Det er alligevel kun en brøkdel af passagererne der rejser fra stationer nord for Aalborg til stationer syd for Aalborg, så det er ikke nødvendigt af passagermæssige grunde at have tog der kører fra Vendsyssel til Himmerland (syd for Aalborg) og omvendt.

Det er jo klart at passagergrunlaget mellem Vendsyssel og Himmerland er lig nul når der er en skiftetid på 28 minutter i Aalborg i dag mellem IC-toget og togene til/fra Frederikshavn. Dog er forlængelsen nok mest set som vækst på passagere til/fra Aalborg, og for at undgå mere pres på Aalborg banegård samt Limfjrodsbroen, så forlænger man et eksisterende togløb til Frederikshavn.

Pendlertrafikken mellem Vendsyssel og Aalborg bløder fra et åbent sår, og bla. toget fra Hjørring 7:06 har siden broåbningen ikke kunnet fylde blot 1 MR, hvor man før brolukningen kørte med 3 fyldte MR sæt.

Stupiditeten vil ingen ende tage

af Fysikeren, 27/7 2013, 16:12 (3953 dage siden) @ andersj

Hvilken magt har regionen her? Hvis DSB vurderer, at det for deres passagerer i Vendsyssel er en fordel med det nye driftsoplæg, kan de så ikke bare gøre det? Jeg kender ikke passagertallene i Nordjylland, men befolkningstallet ud langs med Hirtshalsbanen matcher vist ikke just Hjørring og Frederikshavn, så passagertallet fra denne bane kan vel ikke være det altafgørende?

Avatar

Stupiditeten vil ingen ende tage

af BoergeOf61, Randers C, 27/7 2013, 16:26 (3953 dage siden) @ Fysikeren

Et spørgsmål er, om færgerne Hirtshals-Larvik, Hirtshals-Kristiansand og Frederikshavn-Göteborg skal tages med i betragtning.

Stupiditeten vil ingen ende tage

af Willie Garvin, 28/7 2013, 14:29 (3952 dage siden) @ BoergeOf61

I denne forbindelse er Frederikshavn/Göteborg næppe relevant, uanset hvilken af de to forbindelser, der er tale om. Scanrail er en ren godsfærge, og på nær nogle få løstrailere, kører alle lastbiler om bord. Der er således ingen gående passagerer.
Jutlandica og Danica har også langt hovedparten af deres passagerer fra biler og lastbiler.

I forhold til banegården ligger de to anløbssteder heller ikke lige ved siden af. Nærmeste mulighed for at komme mod Aalborg, er for foden af "valutaslangen" hvor der er stoppested som bl.a betjenes af x-bussen 973 og 980.
SKAL man med toget, er der 1000 meterts gang op til banegården, og det er nok ikke så fedt, hvis man er en familie med småbørn og baggage.

Avatar

Stupiditeten vil ingen ende tage

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/7 2013, 18:40 (3952 dage siden) @ Willie Garvin

I denne forbindelse er Frederikshavn/Göteborg næppe relevant, uanset hvilken af de to forbindelser, der er tale om. Scanrail er en ren godsfærge, og på nær nogle få løstrailere, kører alle lastbiler om bord. Der er således ingen gående passagerer.
Jutlandica og Danica har også langt hovedparten af deres passagerer fra biler og lastbiler.

I forhold til banegården ligger de to anløbssteder heller ikke lige ved siden af. Nærmeste mulighed for at komme mod Aalborg, er for foden af "valutaslangen" hvor der er stoppested som bl.a betjenes af x-bussen 973 og 980.
SKAL man med toget, er der 1000 meterts gang op til banegården, og det er nok ikke så fedt, hvis man er en familie med småbørn og baggage.

Det er så heller ikke så fedt for småbørnsfamilier at skulle proppes ind i en allerede fyldt bus - under brolukningen havde 973X og 980 nok at bestille - der var en times transporttid at spare i forhold til DSB's togbusser.

Som daglig togpendler på strækningen Fh-Ab kan jeg så melde om, at der dagligt er svenske passagerer med ombord - og at især de ældre af slagsen tit spørger om toget fortsætter ned til færgen ligesom i gamle dage.
Men tyvärr inte...

Det kunne godt lade sig gøre på den nye Havnestation, dengang IC-togene var lokomotivtrukne, og det på trods af at der skulle bakkes enten derned eller derfra igen, og løbes på Frederikshavn Station.
Den slags kan slet ikke lade sig gøre idag med selvkørende togsæt, som jo ellers ikke skal løbe om, men idaw er det jo også anderledes tider (tid er jo penge, etc.) :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Stupiditeten vil ingen ende tage

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2013, 21:33 (3952 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Som daglig togpendler på strækningen Fh-Ab kan jeg så melde om, at der dagligt er svenske passagerer med ombord - og at især de ældre af slagsen tit spørger om toget fortsætter ned til færgen ligesom i gamle dage.
Men tyvärr inte...

Lokalbanen kan også finde ud af det i Hundested.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stupiditeten vil ingen ende tage

af Svend, 28/7 2013, 21:42 (3952 dage siden) @ Michael Deichmann

Jo, men det kræver at der er nogle skinner at køre på. Og i Frederikshavn ønsker man at fjerne disse endegyldigt (de er vist allerede asfalteret over af kommunen).

--
Svend

Stupiditeten vil ingen ende tage

af KimC, 29/7 2013, 15:10 (3951 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det kunne godt lade sig gøre på den nye Havnestation, dengang IC-togene var lokomotivtrukne, og det på trods af at der skulle bakkes enten derned eller derfra igen, og løbes på Frederikshavn Station.
Den slags kan slet ikke lade sig gøre idag med selvkørende togsæt, som jo ellers ikke skal løbe om, men idaw er det jo også anderledes tider (tid er jo penge, etc.) :-)

Dengang IC togene var lokomotictrukne, havde DSB en ledelse der vidste at de der rejer med tog, ikke rejser for togets skyld, men fordi de skal fra et sted til et andet.
Og at denne rejse ikke nødvendigvis kun kan foregå med tog hele vejen. Derfor kørte de til færgen, vel vidende at en del af de passagerer der skulle til en større havneby kunne tænkes at ville fortsætte rejsen med skib. Eller stige på toget efter en rejse med skib...
De nuværende ledelser ser sådan på det at kontraktforpligtelsen er opfyldt når toget holder ved perron i Fredeikshavn, eller hvor det nu måtte være, og hvordan passagererne kommer videre kan da være DSB noget så uendeligt ligegyldigt.

Dengang kunne man når man kom til feks Sønderborg, fortsætte med en bus til rutebilstationen, med lid theld fortsatte denne bus videre ud på Als, og man kune spare et skift.
I dag kan man komme med en bybus, men dens køreplan er uafhængig af togenes tider, msåke kan man være heldig at det viker, måske ikke. Kontantbilleter kan vist stadigt bruges, men glem diverse kort.

Man kørte jo med toget alene for at få fornøjelsen af at køre i tog, og så købte de skide passagerer ikke engang en kop kaffe til 30 kr, eller deromkring!

På mange måder virker jernbanen af i dag som en stor modelbane. Modelbanefolket kører også for togets egen skyld. Man har pendulautomatik på sidebanen, så together kører bare når timeren er udløbet, og aner ikke hvad der foregår på resten af banen.
Når et tog er ankommet til en station sætter toget videre sig automatisk i gang i samme øjeblik det ankomende tog har aktiveret reed kontakten...

Og når skidtet går i stykker lader man bare helt være med at køre indtil man en dag får lyst til at reparere skidtet - forskellen til modelbanen er at man i virkelighedes verden dog ringer efter en togbus. Så har man masser af tid til at se på det opståede problem og vælge den helt rigitge leverandør!

Stupiditeten vil ingen ende tage

af KimC, 27/7 2013, 18:31 (3953 dage siden) @ Fysikeren

Hvilken magt har regionen her? Hvis DSB vurderer, at det for deres passagerer i Vendsyssel er en fordel med det nye driftsoplæg, kan de så ikke bare gøre det? Jeg kender ikke passagertallene i Nordjylland, men befolkningstallet ud langs med Hirtshalsbanen matcher vist ikke just Hjørring og Frederikshavn, så passagertallet fra denne bane kan vel ikke være det altafgørende?

Det kørselsomfag DSB udfører på den strækning nu er på kontrakt med Staten. Hvis DSB vil øge betjeningen ud over det der er indgået kontrakt på, kan de gøre det for egen regning og risiko, eller søge at få en kontrakt med regionen om den ekstra kørsel. Jeg fornemmer at det er sidstnævnte der er takket nej til.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak