Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjørring - Hannover på 1. klasse (Generelt)

af andersj, Aalborg, 29/7 2013, 22:37 (3946 dage siden)

Jeg skulle i dag fra Hjørring til Hannover, og til den lange tur ofrede jeg de 150,- ekstra det koster at køre på 1. klasse hele vejen - det gør jeg ikke igen.

I Hjørring var jeg inde og hente en kop kakao og en kage i 7-Eleven (gratis), da der jo ikke er service på DSB 1' nord for Aalborg mere. Da jeg kom med ICL 18 (afg. 6:02) som bestod af 2 togsæt fra Frederikshavn og 3 fra Aarhus var der kildevand og kaffen (sort, espresso/instant, cappuccino (pulver) og the) kom da vi kørte ud af Hjørring (der er jo midlertidigt indsat togpersonale igen pga. for ringe sikkerhed) - dog ingen rundstykker og aviser da de jo er afmeldt hos leverandørene i Frederikshavn.

I Aalborg kom aviserne så (Politiken, Berlingske, Jyllands Posten og Børsen) samt et uskåret rundstykke med smør, ost og marmelade. Hertil en kop cappuccino. Personalet hilste venligt, og lkf kom og sagde god morgen - god service.

I Vejle fik jeg selskab af to nye passagerer (var alene i kupéen indtil da), og i Fredericia steg jeg så af, for at vente på regionaltoget mod Esbjerg. Dette tog var så erstattet af MR, og havde dermed ingen DSB 1'. Det gik dog, da det kun var 15 minutters køretid til Kolding.

I Kolding gik det så med IC 57xx til Flensburg klokken 10:46, og her blev hverken checket billet eller delt noget ud på DSB 1'. Ej, heller gratis internet er der på denne strækning - så måtte jeg jo nøjes med en kop the og noget kildevand.

Vel ankommet til Flensburg, skiftede jeg over i DB's Schleswig-Holstein Express bestående af tidligere IR-vogne og nogle tyske "Bn"-vogne. Jeg fik en hel kupé for mig selv, så det var udmærket - dog ingen service i regionaltog.

Da toget så kom til Pinneberg uden for Hamburg gjorde det holdt, hvilket jeg tænkte var underligt da SH Expressen ikke plejer at standse der, men efter et par minutter blev der sagt at toget ikke kørte videre, og man skulle benytte S-tog resten af vejen til Hamburg. Da de flere hundrede passagerer så havde sat sig til rette i S-toget, stoppede et andet regionaltog, dog mod Altona, men det fortsatte før S-toget kørte. Der var iøvrigt meget varmt i det S-tog, med de store vinduer og begrænset klimaanlæg.

Så kunne jeg godt vinke farvel til det planlagte besøg i DB's Lounge på Hamburg Hbf (DSB's i Aarhus, Odense og Kbh har lukket hele juli) og dermed lidt at drikke og spise, for istedet at skynde mig at skifte så jeg lige akkurat nåede min forbindelse til Hannover. I dette tog havde jeg så fået en vinduesplads uden vindue... og den eneste service var (som forventet) gratis aviser, levering af køb i Bord Restauranten til pladsen og uddeling af små poser vingummibamser.

Det bliver ikke 1. klasse næste gang, medmindre der er et rigtig godt tilbud, for den service der bliver givet i forhold til Standard er ikke ret mange penge værd, men man får selvfølgelig noget ro i Danmark og i regionaltogene, mens 1. klasse i ICE er lige så fyldt som 2. klasse.

Avatar

Hjørring - Hannover på 1. klasse

af BoergeOf61, Randers C, 29/7 2013, 22:48 (3946 dage siden) @ andersj

Der er normalt ingen forplejning med i prisen hos Deutsche Bahn. Den vigtigste fordel ved 1. klasse i Tyskland er bedre komfort. Det kan læses her.
Hos DSB er en fordel færre rejsende på 1' end på Standard.

Avatar

Hjørring - Hannover på 1. klasse

af Per Hauberg, 29/7 2013, 23:09 (3946 dage siden) @ andersj

Kun 150 kr ekstra for første klasse ? Det lyder da som et eventyr. Skulle det ikke normalt være plus 50% ?
Iøvrigt synes jeg, at alene servering ved pladsen i ICE er en gevaldig gevinst - ikke mindst, hvis man rejser solo, og enten skal slæbe al bagagen med sig til restaurationsvognen eller sidde under hele måltidet og ryste for, om nu sagerne er der, når man vender tilbage. Sidst, jeg spenderede første klasse på mig selv hos DB, var pengene godt givet ud: Vi var to mand sammen, og vi havde vore kupe i ICE for os selv hele vejen fra Hamborg til München. -Der blev serveret to gange for os undervejs, der blev bragt aviser og drikkelse, og flere gange små snacks. -Vi følte os rigtig godt forkælede ! Jeg vil da snarere mukke over den usle første klasse i TD'eren herhjemme med en sølle værdikupon til den immer gnavne madamme i kiosken.
Hvis ikke man skaber sig, er det gratis mineralvand fra en varm 1½ liters flaske under disken, og det eneste morgenbrød er tyske croissant'er fra Hamborg fra dagen før --og kaffen....... Yak ! -Og "vores lokale" ICEs indretning har jeg heller ikke noget tilovers for: Stort set samtlige første klasses pladser virker, som om man sad ude på en sidegang.
At du pga forsinkelse ikke nåede i loungen i Hmb, er sort uheld; men resten af dine trængsler er det vante signal om, at leverandøren, hvadenten den hedder DSB eller DB, ikke lever helt op til løfterne. Det kan på "den lange bane" godt ende med at være SAS' held.

vh

P. Hauberg,
Brokrøv
Førsteklasse-fan, indtil ICE-TD kom til Jylland

Herning - Rødby Færge på 1. klasse

af Togturisten, 29/7 2013, 23:37 (3946 dage siden) @ andersj

Jeg har for nogle dage siden også "oplevet" den forrygende service på 1. klasse hos DSB (ironi kan forekomme ;-)).
Godt nok på en anden strækning end angivet af andersj, nemlig Herning-Høje Tåstrup (IC3) samt Høje Tåstrup-Rødby Færge (ICE_TD).
Der var plads nok i 1. klasses afdelingen fra Herning. Jeg var alene indtil Odense, hvor en enkelt passager mere indfandt sig på 1. klasse.
Men servicen: tja, der stod kaffe i en termokande. Og togføreren kom med et enkelt rundstykke og den mindste plasticindpakkede smørpakke jeg har set til d.d. Ditto med hensyn til den plasticindpakkede marmelade og det diminutive stykke ost. Aviserne var Berlingske og Børsen. Disse herligheder fik jeg serveret kl. 7:15, umiddelbart efter afgangen fra Herning. Og så så jeg i øvrigt ikke mere til togføreren henholdsvis 1. klasse service resten af turen. Der stod et par dansk vand jeg kunne benytte mig af. Samt den fyldte termokande.
Fra Høje Tåstrup gik det så med ICE 34 (ICE-TD) til Rødby Færge. Overfyldt tog - også på 1.klasse. Lykkedes mig dog at få en siddeplads. Men nul service.
Konklusion: jeg skulle ikke selv betale for denne rejse. Men skulle jeg have gjort det ville jeg helt afgjort føle at jeg ikke havde fået en service der ligner de fordele DSB 'reklamerer' med.

Herning - Rødby Færge på 1. klasse + 2 billeder

af Togturisten, 30/7 2013, 12:27 (3945 dage siden) @ Togturisten

Nå ja, det blev da også til et par billeder fra Rødby Færge:
[image]
ICE 34 før ombordkørsel den 25-07-13 / 13:37
[image]
Her "lister" ICE'en stille ind på færgen Deutschland (25-07-13 / 13:40)

Herning - Rødby Færge på 1. klasse

af andersj, Aalborg, 30/7 2013, 13:24 (3945 dage siden) @ Togturisten

Selvom du ikke selv skulle betale turen, ville det have været billigere at købe billetten helt til Puttgarden (Orange Europa) og samtidig får grænseoverskridende rejsende i ICE også en voucher til noget mad og drikke.

Herning - Rødby Færge på 1. klasse

af Togturisten, 30/7 2013, 16:05 (3945 dage siden) @ andersj

Selvom du ikke selv skulle betale turen, ville det have været billigere at købe billetten helt til Puttgarden (Orange Europa) og samtidig får grænseoverskridende rejsende i ICE også en voucher til noget mad og drikke.

Tak for tippet. Så ved jeg det til en anden gang. Men kan den billet bestilles/købes online? Jeg skulle rejse med meget kort varsel - vidste det først dagen før, sidst på eftermiddagen.

Herning - Rødby Færge på 1. klasse

af Lars Kruse, 30/7 2013, 18:44 (3945 dage siden) @ andersj

Ja, det er muligt, hvis du vælger at printe billetten ud selv, hvilket i øvrigt også er billigere. På DBs hjemmeside kan det gøres i alt fald dagen før; formentlig også samme dag. At "traktementet" så ikke er voldsomt imponerende, er en anden sag. Men der lidt bedre plads på 1. klasse, og jeg har ikke været ude for, at gymnasieelever på vej til lejrskole var placeret lige dér.

Venlig hilsen
Lars

Avatar

Herning - Rødby Færge på 1. klasse

af BoergeOf61, Randers C, 31/7 2013, 10:40 (3944 dage siden) @ Togturisten

DB har desværre kun billet til normalpris på bahn.de.

[image]

Avatar

1. klasse andre steder i Europa

af BoergeOf61, Randers C, 30/7 2013, 09:46 (3945 dage siden) @ andersj

Thalys
Der er bedre service på 1. klasse hos fx. Thalys, som kører bl.a. Køln - Paris og Amsterdam - Paris via Bruxelles.
For at få adgang til Thalys' lounge på Bruxelles-Midi kræves tilmelding til fordelsprogrammet The Card, som er gratis.

Sidst, jeg rejste med det selskab, var en aften i december. Så vidt jeg husker, fik jeg lidt udskåret frugt og en belgisk øl. Jeg husker ikke, om jeg fik mere, men mener, tjenerne kom rundt to gange, så det er muligt, der også blev serveret kaffe og kage. Kort før ankomst til Bruxelles, som var min destination, gik en medarbejder rundt og spurgte passagererne på 1. klasse, om vi skulle bruge en taxi. Ved ankomst til Bruxelles-Midi stod nogle taxi-chauffører på stationen og ventede med skilte.

Eurostar
Eurostars to Premium klasser har jeg ikke prøvet. De er for dyre sammenlignet med Standard. Kun den dyreste Business Premium giver adgang til lounges, og giver desuden kortere check-in tid. Uanset valgt sericeniveau er der en informationsskranke i ventesalen med mulighed for at få turistinformation om destinationerne. På St. Pancras International kan desuden købes bl.a. dagsbillet til Paris' Metro.

Virgin Trains
Virgin Trains i Storbritannien har også forplejning med i prisen. Om morgen er der mulighed for en slags morgen komplet kaldt Full English Breakfast. Om dagen udleveres en lille snackbox. Sidst, jeg rejste på 1. klasse med det selskab om dagen, indeholdt den æsken nogle små oste og kiks samt en meget lille smørrekniv, så vidt jeg husker. Desuden blev der serveret kaffe og te tre gange, og der stod flasker med vand. Der kom også en salgsmedarbejder rundt med en salgsvogn.
Desuden har Virgin Trains et tilbud kaldt 2 for 1 til turistattraktioner i London. Det gælder uanset valgt serviceniveau.
En sjov detalje ved Virgin Trains 1. klasse er, at Advanced First Class, som kun gælder til en specific afgang, i nogle tilfælde er billigere end Standard, når Advanced Standard er udsolgt.

Avatar

1. klasse andre steder i Europa

af Per Hauberg, 5/8 2013, 11:32 (3939 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg har kun rejst med Thalys én gang, -i et tog, som var mere end fyldt, fordi hele køreplanen i Belgien var væltet i takt med træerne i stormvejret.
Komfortmæssigt (og i det hele taget vel) svarer toget vist til ICE; men så vidt jeg husker, tager man tillæg, der nærmere løfter Thaly op i klasse med EuroStar, og så dumper Thaly på forplejningen. -Den serverede frokost var ok, men heller ikke mere, hvor den i EuroStar er overdådig - og betjeningen de to gange, jeg har været gennem røret helt i topklasse.
EuroStar var den direkte grund til, at jeg endelig kom på skrump: Med bordet klappet ud, så der var plads til alle lækkerierne, var der ikke plads til mig. -Det problem klarede stewardessen også med et smil: Ny plads - med god plads - lidt længere henne i vognen. -Og min gamle mor, som ellers havde været meget bekymret, da hun hørte, hun skulle under vandet, var så optaget af serveringen, at hun overhovedet ikke registrerede kanalen... Dyrt, men utrolig lækkert. Rejsetid ca. som via Esbjerg-Harwich, som jeg ikke gider efter at Dana Anglia og Dana Regina er sejlet andre steder hen.
Efter EuroStar bød samme tur på tre timer i et hollandsk IC-tog, hvor første klasses stolebetræk er en tand mere tarveligt end det tyske. -Ellers ingen grund til at klage over selve toget. Ekstra service/forplejning på første fandtes til gengæld ikke. Nul og niks !

EuroStar:

[image]


[image]

Hollandsk IC -første klasse

[image]

Avatar

1. klasse andre steder i Europa

af BoergeOf61, Randers C, 5/8 2013, 12:01 (3939 dage siden) @ Per Hauberg
redigeret af BoergeOf61, 5/8 2013, 12:57

Komfortmæssigt (og i det hele taget vel) svarer toget vist til ICE; men så vidt jeg husker, tager man tillæg, der nærmere løfter Thaly op i klasse med EuroStar, og så dumper Thaly på forplejningen.

Det tillæg ved jeg intet om. Når jeg rejser med Thalys, køber jeg typisk billet til 1. klasse. Merprisen i forhold til Standard er så ofte €10 (kr. 75) mellem Köln og Bruxelles. Det er ikke i nærheden af Eurostars merpris, som ofte er €81,50 (kr. 611) for Standard Premium og €278,50 (kr. 2.088) for Business Premium.

Edit: Jeg opdagede lige, at Eurostars laveste pris er steget fra €42,50 til €48,50. Standard Premium koster stadig €124.

Avatar

Lidt mere om priser

af BoergeOf61, Randers C, 5/8 2013, 16:16 (3939 dage siden) @ BoergeOf61

At dømme efter en aktuel debat på SAS' side på Facebook er SAS' priser især fra Jylland nu tæt på el. over togenes priser. Det antydes indirekte af kommentarerne til SAS' sommertilbud til London, Nice og Prag. Så vidt jeg kan læse, ligger priserne på togenes 1. klasse ofte inden for SAS' prisinterval på Go.

Det er så absurd, at jeg tænker, at DSB Rejsebureau er savnet, og SAS muligvis er ved at blive ramt af et tog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak