Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 i Libyen (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 6/9 2013, 18:33 (3896 dage siden)

Är det någon som vet om IC4-tåget i Libyen (MG 5609) kommer att återvända till Danmark? Eller kommer tåget att stanna i Libyen?

Jag antar att libyerna anser att tåget är deras så de vill kanske inte skicka det till Danmark om de inte får något i utbyte?

Avatar

IC4 i Libyen

af Futfar, Kajerød, 6/9 2013, 18:45 (3896 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Det må siges at være tvivlsomt om dette tog nogensinde kommer til at se danske skinner. Vi står jo heller ikke og mangler IC4 der ikke kan køre. Næhh, det kommer nok til evig tid til at stå som et sandblæst monument over to vanvittige regeringsledere, samt en togfabrik, hvis eneste kompetance er at virke som afskrækkende eksempel inden for fremstilling af skinnebåren transport.

--
Med venlig hilsen Futfar.

IC4 i Libyen

af KimC, 6/9 2013, 18:50 (3896 dage siden) @ Futfar

Det må siges at være tvivlsomt om dette tog nogensinde kommer til at se danske skinner. Vi står jo heller ikke og mangler IC4 der ikke kan køre. Næhh, det kommer nok til evig tid til at stå som et sandblæst monument over to vanvittige regeringsledere, samt en togfabrik, hvis eneste kompetance er at virke som afskrækkende eksempel inden for fremstilling af skinnebåren transport.

Et det sæt ikke blever officielt afskrevet, og DSB får kompensation for det manglende togsæt?

IC4 i Libyen

af Fysikeren, 6/9 2013, 19:02 (3896 dage siden) @ KimC

DSB forventer i deres officielle udmeldinger at få leveret 82 IC4-sæt og kompensation for det sidste.

Avatar

IC4 i Libyen

af Futfar, Kajerød, 6/9 2013, 19:07 (3896 dage siden) @ Fysikeren

Sådan husker jeg det også, men var ikke lige helt sikker.
Tak.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

IC4 i Libyen

af Futfar, Kajerød, 6/9 2013, 19:05 (3896 dage siden) @ KimC

Så vidt jeg ved, jo, men jeg er langt fra sikker. IC4 regnestykket er jo ikke just et ukompliceret frem-/og tilbage betalingsforløb, så det kræver nok mere end almindelig god indsigt at udrede diverse tråde. Jeg er godt tilfreds med at jeg aldrig bliver sat på den opgave. ;-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

IC4 i Libyen

af Futfar, Kajerød, 6/9 2013, 19:12 (3896 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Nu skriver du vender tilbage til Danmark:-P Det har aldrig været her:-P Jeg går ud fra at det er en lille forskel på dansk og svensk, der gør forskellen:-D

--
Med venlig hilsen Futfar.

IC4 i Libyen

af Gjæst, 6/9 2013, 19:14 (3896 dage siden) @ Futfar

På det punkt er der ingen betydningsbærende forskel på dansk og svensk sprogbrug.

IC4 i Libyen

af Niklas Bygdestam, 6/9 2013, 19:16 (3896 dage siden) @ Gjæst

På det punkt er der ingen betydningsbærende forskel på dansk og svensk sprogbrug.

Helt riktigt! Jag tänkte inte på att tåget faktiskt aldrig varit i Danmark :-D

Avatar

IC4 i Libyen

af Futfar, Kajerød, 6/9 2013, 19:37 (3896 dage siden) @ Niklas Bygdestam

De billeder jeg har set af togets indretning, gør det næsten egnet som et royalt tog, men jeg tror nu nok at vores kongelige familie, er yderst tilfredse med de eksisterende kongelige vogne. Men der findes vel een eller anden regeringsleder på det afrikanske kontinent, der gerne ville ha' fingrene i togsættet, og så kan vi måske få en skilling hjem på den konto?:-D :-D :-D
Jeg kan ikke linke til de omtalte billeder, for jeg erindrer ikke hvor jeg har set dem.

--
Med venlig hilsen Futfar.

IC4 i Libyen

af OD, Od ⌂, 6/9 2013, 20:02 (3896 dage siden) @ Niklas Bygdestam

På det punkt er der ingen betydningsbærende forskel på dansk og svensk sprogbrug.


Helt riktigt! Jag tänkte inte på att tåget faktiskt aldrig varit i Danmark :-D

Sættet har været i DK. Det blev spottet i Århus 10.01.2006, og sendt retur til Italien 19.12.2006 trukket af RDK MZ 1448.

Mvh. Ole

Avatar

IC4 i Libyen

af Futfar, Kajerød, 6/9 2013, 20:15 (3896 dage siden) @ OD, Od

Tak for retledning. Det havde jeg aldrig forestillet mig. Men der er jo nok mange aspekter i denne "never ending story", som overgår selv den vildeste fantasi.
Tak Ole. :-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

IC4 i Libyen

af Niklas Bygdestam, 6/9 2013, 20:22 (3896 dage siden) @ OD, Od

På det punkt er der ingen betydningsbærende forskel på dansk og svensk sprogbrug.


Helt riktigt! Jag tänkte inte på att tåget faktiskt aldrig varit i Danmark :-D


Sættet har været i DK. Det blev spottet i Århus 10.01.2006, og sendt retur til Italien 19.12.2006 trukket af RDK MZ 1448.

Mvh. Ole

Jag tyckte faktiskt att jag sett någon bild på tåget i Danmark, och någon uppgift som visade att tåget sedan skulle återvänt till Italien. Men vad var orsaken till att det återvände till Italien?

Det är ju verkligen en ganska märklig historia om det här tåget. Berlusconi gav tåget till Gaddafi. Berlusconi gav väl inte ens tåget till libyska staten utan till just Gaddafi personligen.

Att Berlusconi hade ett sådant inflytande hos AnsaldoBreda att han bara kunde ta för sig ett tåg därifrån är märkligt. Ännu konstigare att han till och med kunde ta ett tåg som inte ens var tänkt för Italien. Det hade varit mindre konstigt om Berlusconi tog ett tåg avsett att levereras till FS Trenitalia.

AnsaldoBreda ger inte heller precis något seriöst intryck som gått med på detta.

Man kan faktiskt undra om det inte är stöld som Berlusconi gjorde genom att ta ett tåg avsett till DSB och sedan skicka det till Libyen som gåva till Gaddafi.

Så visst är det här tåget ett monument över två helt galna regeringsledare och en extremt oseriös leverantör :-D

IC4 i Libyen

af jmp ⌂, Vejle, 6/9 2013, 20:39 (3896 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Men vad var orsaken till att det återvände till Italien?

Et lille antal af de første IC4 har været så dårlige, at de har været en ekstra tur i Italien for at blive lavet helt færdige.

Att Berlusconi hade ett sådant inflytande hos AnsaldoBreda att han bara kunde ta för sig ett tåg därifrån är märkligt.

Egentlig ikke. Han var en diktator i svøb.

Berlusconis måde at regere på (hvis det jeg gør er ulovligt, laver jeg bare loven om) minder i den grad om kendte diktatorers (Hitler, Mussolini etc.) måde at komme til magten på. Det er heldigvis stoppet nu.

Jan

IC4 i Libyen

af Niklas Bygdestam, 6/9 2013, 21:00 (3896 dage siden) @ jmp

Men vad var orsaken till att det återvände till Italien?


Et lille antal af de første IC4 har været så dårlige, at de har været en ekstra tur i Italien for at blive lavet helt færdige.

Att Berlusconi hade ett sådant inflytande hos AnsaldoBreda att han bara kunde ta för sig ett tåg därifrån är märkligt.


Egentlig ikke. Han var en diktator i svøb.

Berlusconis måde at regere på (hvis det jeg gør er ulovligt, laver jeg bare loven om) minder i den grad om kendte diktatorers (Hitler, Mussolini etc.) måde at komme til magten på. Det er heldigvis stoppet nu.

Jan


Jo Berlusconi får nog ses som en diktator. Och en diktator tar för sig vad de vill.

Men om tåget hann komma till Danmark men återvände till Italien igen borde det anses som stöld när tåget plötsligt hade hamnat i Libyen.

IC4 i Libyen

af jmp ⌂, Vejle, 6/9 2013, 21:03 (3896 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Togsættet (nummer 09) er aldrig overtaget af DSB, selvom det har været i DK.

Jan

IC4 i Libyen

af LH. Jensen, 6/9 2013, 22:44 (3896 dage siden) @ jmp

Berlusconis måde at regere på (hvis det jeg gør er ulovligt, laver jeg bare loven om) minder i den grad om kendte diktatorers (Hitler, Mussolini etc.) måde at komme til magten på. Det er heldigvis stoppet nu.


Jan

Nej, kære Jan - det stopper aldrig, dsværre ...:-(

mh
LH

Avatar

IC4 i Libyen

af Futfar, Kajerød, 6/9 2013, 19:17 (3896 dage siden) @ Gjæst

Det er jeg glad for at få oplyst, så har jeg jo ikke helt misforstået budskabet:-D

--
Med venlig hilsen Futfar.

IC4 i Libyen

af jmp ⌂, Vejle, 6/9 2013, 20:40 (3896 dage siden) @ MZ1411

Jo, der er siden den nævnte tråd sket det, at DSB har meldt officielt ud, at sættet ikke kommer til DK.

Jan

IC4 i Libyen

af Woodi, 6/9 2013, 22:18 (3896 dage siden) @ jmp

Kompensationen er vidst opgjort efter erstatningen i 2009 forliget og skulle ligge omkring de 35 mio. kroner for sæt 09, - sættet er og bliver hvor det er og kommer aldrig nogensinde til Danmark igen.

--
[image]

IC4 i Libyen

af PD Hansen, 7/9 2013, 00:21 (3896 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Togproducenten må vel producere alle de IC4-tog de har lyst til (hvis de ellers magter det), og sende dem hvor som helst hen.

Det afgørende er vel hvad der leveres til Danmark, og hvad konsekvenserne er, hvis der ikke leveres, uanset årsag.

Libyen er vel i øvrigt et meget godt sted at placere tog, der ikke virker :-) For min skyld kunne de i øvrigt sende andre 83 stk. IC4 af sted til Afrika eller Sydpolen - jeg ville ikke savne dem. Lad os få noget på el a la ICE, eller nogle flere af de gode gamle IC3 (kald mig bare en slags let nymodens nostalgiker) :-)

Avatar

IC4 i Libyen

af mss ⌂, 7/9 2013, 11:25 (3896 dage siden) @ PD Hansen

Togproducenten må vel producere alle de IC4-tog de har lyst til (hvis de ellers
magter det), og sende dem hvor som helst hen.

Ja og nej:
Der KAN eksistere eksklusiv-rettigheder på togets design.

Det afgørende er vel hvad der leveres til Danmark, og hvad konsekvenserne er, hvis > der ikke leveres, uanset årsag.

Toget er IKKE taget ud af en "uendelig løbende produktion", det er taget ud af de til DSB producerede togsæt, altså taget fra DSB! De har fået et sæt mindre pga. Berlusconis lyse gaveidé. Derfor er kompensation blevet udbetalt til DSB (og sikkert allerede blevet brugt på at lappe på de resterende sæt).
Det beviser bare hvor uprofessionelle såvel AnsaldoBredda som Berlusconi og co. er!

Libyen er vel i øvrigt et meget godt sted at placere tog, der ikke virker :-) For min skyld kunne de i øvrigt sende andre 83 stk. IC4 af sted til Afrika eller Sydpolen - jeg ville ikke savne dem. Lad os få noget på el a la ICE, eller nogle flere af de gode gamle IC3 (kald mig bare en slags let nymodens nostalgiker) :-)

Tja, sælg dem billigt og læg låg på den sag, det er min mening.
Der er spildt rigeligt af vores penge på det projekt.
Bestillingen af nye tog bør ikke længere administreres af DSB. Man har prioriteret retten til at blande sig uhæmmet i projekteringen alt for højt, og har undladt at få ordentlige garantier og returrettigheder. Slet og ret amatørarbejde på skatteydernes regning...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

IC4 i Libyen

af KimC, 7/9 2013, 17:23 (3896 dage siden) @ mss

Ja og nej:
Der KAN eksistere eksklusiv-rettigheder på togets design.

Jeg mener at togets ydre, og specielt fronten er designet af DSB. Hvis det forholder sig sådan har de ophavsret til designet.

Det afgørende er vel hvad der leveres til Danmark, og hvad konsekvenserne er, hvis > der ikke leveres, uanset årsag.


Toget er IKKE taget ud af en "uendelig løbende produktion", det er taget ud af de til DSB producerede togsæt, altså taget fra DSB! De har fået et sæt mindre pga. Berlusconis lyse gaveidé. Derfor er kompensation blevet udbetalt til DSB (og sikkert allerede blevet brugt på at lappe på de resterende sæt).

Ironisk nok har DSB faktisk noget at være Berlusconi taknemmelig for.

Avatar

IC4 i Libyen

af mss ⌂, 7/9 2013, 20:17 (3895 dage siden) @ KimC

Ja og nej:
Der KAN eksistere eksklusiv-rettigheder på togets design.


Jeg mener at togets ydre, og specielt fronten er designet af DSB. Hvis det forholder sig sådan har de ophavsret til designet.

Ja det har de nok. IC4 og dens design skulle simpelhen være DSB's profil udadtil, så dengang var det drønvigtigt. I dag ønskede DSB nok at designet havde været mere diskret, alle og enhver i dette land kan jo kende "fiaskoen" når den kommer kørende...

Toget er IKKE taget ud af en "uendelig løbende produktion", det er taget ud af de til DSB producerede togsæt, altså taget fra DSB! De har fået et sæt mindre pga. Berlusconis lyse gaveidé. Derfor er kompensation blevet udbetalt til DSB (og sikkert allerede blevet brugt på at lappe på de resterende sæt).


Ironisk nok har DSB faktisk noget at være Berlusconi taknemmelig for.

:-D

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

IC4 i Libyen

af Andersen, 8/9 2013, 01:32 (3895 dage siden) @ mss

Ja det har de nok. IC4 og dens design skulle simpelhen være DSB's profil udadtil, så dengang var det drønvigtigt. I dag ønskede DSB nok at designet havde været mere diskret, alle og enhver i dette land kan jo kende "fiaskoen" når den kommer kørende...

præcis, total dårligt karma hele vejen igennem.
hele Gadaffi IC4-historien svarer vel til at Frichs i 30'erne havde foræret et lyntog til Hitler eller Mussolini, måske en grov og upassende sammenligning, men alligevel...

netop kommet hjem efter en tur fra Kolding til Fredericia, Høreværn anbefales!! hold kæft en larm det kan lave invendig...og hvor jeg dog HADER at skulle rejse med det fordømte lortetog! sagt af en efterhånden forhenværende jernbaneentuiast

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak