Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fremtiden kom til Assedrup, -eller hva'....?

af Per Hauberg, 17/1 2011, 09:15 (4857 dage siden)
redigeret af Per Hauberg, 17/1 2011, 09:54

Fremfor at lave en masse fotoshop-pjank med at fjerne skilte og så spørge, hvor vi nu er henne, vælger jeg hurtigst muligt at vise, hvad der foregik i Assedrup på Odderbanen for en halv time siden...
Om det så er de nye tider, der varsles, ved nok kun meget få lige nu og her.[image]

[image]

Fremtiden kom til Assedrup, -eller hva'....?

af Ove Nygaard @, Fredericia, 17/1 2011, 13:28 (4857 dage siden) @ Per Hauberg

Flotte billeder fra et af Odderbanens vigtige stationer. Ikke noget at sige til, at det på et tidspunkt blev betegnet som "Assedrup Midtpunkt".:-D

Med tro på fremtiden for Assedrup og banen.

Ove

Avatar

Samdrift mellem Grenaabanen og Odderbanen - læserbrev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/1 2011, 14:04 (4857 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har i dag sendt nedenstående "sure opstød" til Aarhus Stiftstidende. Indlæget vil dog næppe resultere i en Cavlingpris til journalisten, idet jeg ikke forventer det hverken optaget eller anvendt som baggrundsviden - jeg er jo hverken abonnent eller bosidende i lokalområdet:

"Til Henrik Havbæk Madsen, Aarhus Stiftstidende

Kære Henrik

Jeg synes, at du i en kommende artikel om emnet skulle prøve at ”bore” lidt i følgende problemstilling, som aldrig nævnes under skåltalerne:

Odderbanens regularitet er bedre end Grenaabanens regularitet (regularitet er sådan et ”internt” jernbaneudtryk, der oversat til dansk betyder: Hvor stor en del af togene kører til tiden).

Når man ”kobler” de to baner sammen, vil Grenaabanens dårligere regularitet smitte af på Odderbanens regularitet = flere utilfredse kunder.

Den dårligere regularitet på Grenaabanen kan bl.a. tilskrives det faktum, at der ikke er krydsningsstationer på de yderste 28,7 km af Grenaabanen mellem Ryomgård og Grenaa. En forsinkelse i den ene retning, vil derfor smitte af på tog i den anden retning.

Afstanden mellem krydsningsstationerne på Odderbanen er væsentlig kortere og Odderbanen er derfor lettere i stand til at ”absorbere” forsinkelser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jyllandsgade 6, 2. sal
9520 Skørping"

Med venlig hilsen

Thomas

Samdrift mellem Grenaabanen og Odderbanen - læserbrev

af re20000, Københavnstrup, 17/1 2011, 14:25 (4857 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det er da fremtiden.

Hvad er IC4 andet en en meget hurtig desiro? :-P Ved at bruge dem til lokalbaner er man også fri for alt det bøvl med til-og frakobling....
Og lad os så få hængt de køreledninger op.

re20000

Samdrift mellem Grenaabanen og Odderbanen - læserbrev

af Svend, 17/1 2011, 14:54 (4857 dage siden) @ re20000


Hvad er IC4 andet en en meget hurtig desiro? :-P Ved at bruge dem til lokalbaner er man også fri for alt det bøvl med til-og frakobling....
Og lad os så få hængt de køreledninger op.

Jeg går ud fra at du svarer på indlægget om Grenå-banen, eller... ?
Men køreledninger vil der aldrig komme, hverken på hverken Grenå- eller Odderbanen. Heller ikke hvis (jernbane-)trafikken skal drives af Midttrafik/Letbaneselskabet.

Artiklen i avisen nævner, at det bliver 10 mio dyrere at lade de to baner samkøre, frem for at de drives hver for sig. Det lyder helt forkert i mine ører, men nogen kan måske forklare sammenhængen?

--
Svend

Samdrift mellem Grenaabanen og Odderbanen - læserbrev

af Georg Schmidt, Højbjerg, 17/1 2011, 16:56 (4857 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Derfor gælder det om at lave en køreplan der kan holde. Når togene kører til tiden så taber pressen hurtigt interessen - se det er kunsten.

En sidegevinst er, at så behøver man heller ikke snakke til folk i højttaleren hele tiden.

Samdrift mellem Grenaabanen og Odderbanen - læserbrev

af Aleksander, 18/1 2011, 12:15 (4856 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Siden ombygningen af Grenaabanen, for nogle år siden, er den blevet betjent af MR materiel. Køreplanen er sat efter MQ, der er væsentligt hurtigere.
MQ materiellet fra Svendborgbanen skulle have været sat ind på Grenaabanen for flere år siden, men da deres afløsere MP, endnu ikke har forladt fabrikken i Italien, er tingene gået som de er.

Fremtiden kom til Assedrup, -eller hva'....?

af morten t, beder, 17/1 2011, 15:21 (4857 dage siden) @ Per Hauberg

Så også de to nye svin i beder idag lige før middag:-P

Fremtiden kom til Assedrup, -eller hva'....?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 17/1 2011, 18:04 (4857 dage siden) @ morten t

Så også de to nye svin i beder idag lige før middag:-P

- Det er techno-grise! :-D

- Og et andet spørgsmål, tør man at indlede sig på nyt materiel til Odderbanen denne her gang? - alle forgående gange er man blevet enig med sig selv om at Y-togene ja de var jo egentlig gode nok.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Signalkommissionen kom til Assedrup

af Ole Stuhr Hansen, 17/1 2011, 19:14 (4857 dage siden) @ Per Hauberg

Fremfor at lave en masse fotoshop-pjank med at fjerne skilte og så spørge, hvor vi nu er henne, vælger jeg hurtigst muligt at vise, hvad der foregik i Assedrup på Odderbanen for en halv time siden...
Om det så er de nye tider, der varsles, ved nok kun meget få lige nu og her.[image]

[image]

Så vidt jeg er orienteret, blev der kørt signalkommission på Odderbanen i dag. Man konstaterede bl.a., at de orange perronsignaler, som påstigende passagerer kan tænde, skal ændres til blå for at undgå misforståelser.

Et orange lys betyder ifølge SR, at en overkørsel ikke er sikret, og at lokomotivføreren ved passage af 11.5-mærket (pilmærket, korporalen) skal nedbremse toget inden overkørslen.

Bortset fra denne detalje og et par andre bestemmelser, der fremgår af Odderbanens egen SIN, lever banens signalanlæg i store træk op til Banedanmarks regelværk, hvilket er ret centralt, når en ny operatør skal til at køre på banen.

Udover signalkommissionen er der næppe tvivl om, at turen med MQ'erne blev brugt til at tjekke højdeforskellen mellem togenes trin og perronerne på de forskellige stationer og standsningssteder.

Mvh. Ole

Signalkommissionen kom til Assedrup

af Christian Ahm, 18/1 2011, 12:45 (4856 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Så vidt jeg er orienteret, blev der kørt signalkommission på Odderbanen i dag. Man konstaterede bl.a., at de orange perronsignaler, som påstigende passagerer kan tænde, skal ændres til blå for at undgå misforståelser.

Et orange lys betyder ifølge SR, at en overkørsel ikke er sikret, og at lokomotivføreren ved passage af 11.5-mærket (pilmærket, korporalen) skal nedbremse toget inden overkørslen.

Hej

Er det noget du ved med sikkerhed? Det er noget der har været oppe og vende, end til flere gange ved privatbanerne. Men det brandgule Passagersignal har overlevet, pga at blå absolut ikke er nogen god farve til et signal, da det let "forsvinder" i mørke og tåge. Og da grøn og rød IKKE er en mulighed, og hvid har en anden ret så central funktion, ovk sikret, ja så er der ikke andre farver tilbage end brandgult. Og nu har jeg selv kørt hos de fleste privatbaner øst for storebælt, og jeg må indrømme at jeg aldrig har op levet det som et problem. Det eneste problem har været, hvis beskæringen af div "grøntsager" har manglet, og man ikke har kunnet se signalet.

Bortset fra denne detalje og et par andre bestemmelser, der fremgår af Odderbanens egen SIN, lever banens signalanlæg i store træk op til Banedanmarks regelværk, hvilket er ret centralt, når en ny operatør skal til at køre på banen.

Nej det er ikke specielt centralt, uanset hvem der skal køre på strækningen. Man overtager bare de enkelte SIN instrukser der måtte være, ikke det store hokus pokus. Og nu kender jeg ikke odderbanen, men jeg kunne forstille mig at det bla er FU-signalerne der er tale om, og de er jo ikke noget specielt farligt eller på andre måder til fare for sikkerheden. Så mon ikke man vælger den letteste vej, og bare tager SIN'en fra Midtjyske jernbaner og bruger den.

Med venlig hilsen

Christian

Signalkommissionen kom til Assedrup

af KimC, 20/1 2011, 16:49 (4854 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Så vidt jeg er orienteret, blev der kørt signalkommission på Odderbanen i dag. Man konstaterede bl.a., at de orange perronsignaler, som påstigende passagerer kan tænde, skal ændres til blå for at undgå misforståelser.

Et orange lys betyder ifølge SR, at en overkørsel ikke er sikret, og at lokomotivføreren ved passage af 11.5-mærket (pilmærket, korporalen) skal nedbremse toget inden overkørslen.

Visse steder kan vejsignalerne ved overkørsler også ses fra toget. Det er der åbenbart ingen probem i og lokoførerne ved godt at de ikke pludselig ser "Stop og ryk frem".

Signalkommissionen kom til Assedrup

af morten t, beder, 31/1 2011, 12:34 (4843 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

nu er der blåt perronsignal i beder.


hilsen morten

Avatar

Signalkommissionen kom til Assedrup

af Per Hauberg, 31/1 2011, 12:38 (4843 dage siden) @ morten t

-Og i Malling - Moderne tider....

Signalkommissionen kom til Assedrup

af morten t, beder, 31/1 2011, 15:47 (4843 dage siden) @ Per Hauberg

yep, det er et fint blå lys der kommer ind af mit soveværlsevindue nu.

DSB skal køre tog på Odderbanen

af UTJ, 20/1 2011, 17:02 (4854 dage siden) @ Niels Munch

"Der har gennem mange år været et ønske om samdrift af Odderbanen og Grenaabanen i Østjylland. Det bliver nu til virkelighed."

Se mere her:

http://www.dsb.dk/om-dsb/Presse/pressemeddelelser/dsb--pa-odderbanen-/ .

Det bliver spændende at se hvordan det spænder af. Særlig mht køretider. Jeg kan godt forestille mig at et Y-tog er meget effektivt på en strækning med mange stop og hvor især dørlukketider (og åbning) er en vigtig parameter. Y-togene har jo blot "slået dørene op" samtidig med at det standsede, hvilket nyere tog ikke gør. For ikke at tale om is i det lille trin som Desiro har og skal skydes ud i forbindelse med døråbningen. Desuden kommer der nu mulighed for forplantede forsinkelser fra den enkeltsporede Grenaabane til den ditto enkeltsporede Odderbane.

DSB skal køre tog på Odderbanen

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/1 2011, 17:58 (4854 dage siden) @ UTJ

Så er det jo en privatbane mindre??? eller ser jeg det forkert
Slut med HHJ - goddag DSB?
Hvad med Y-tog's fremtid - skrot? eller vil de måske bruges som reservedrift?

DSB skal køre tog på Odderbanen

af Svend, 20/1 2011, 17:42 (4854 dage siden) @ Niels Munch

Ja men så har Aarhus jo næsten fået sin nær-/letbane :-)
I hvert fald for de tog som letbaneselskabet (som intet har med DSB, Midtjyske Jernbaner eller Banedanmark at gøre) har forestillet sig skal køre direkte fra Odderbanen mod Grenåbanen som ren dieseldrift.

--
Svend

Fremtiden kom til Assedrup, -eller hva'....?

af Perikles, Assedrup, 2/3 2011, 17:50 (4813 dage siden) @ Per Hauberg

Idag kørte sæt 4130 første tur i køreplan.
Her ved ankomst til Assedrup 8:52

Per i Assedrup[image]

Fremtiden kom til Assedrup, -eller hva'....?

af Svend, 2/3 2011, 19:34 (4813 dage siden) @ Perikles
redigeret af Svend, 2/3 2011, 19:46

Forklaringen findes her

http://www.midttrafik.dk/?newsid=2785

og her

http://www.midttrafik.dk/kundeservice/nyhedsarkiv/2011/nyhed?newsid=2738

I princippet kan man jo lige så godt blive ved med at køre med denne togtype mellem Odder og Grenå, også efter at letbanen (sporvognen i selve Aarhus og nord derfor) er taget i drift. Det ville gøre hele projektet både billigere og bedre.

--
Svend

Avatar

Fremtiden kom til Assedrup, -eller hva'....?

af Per Hauberg, 2/3 2011, 21:45 (4813 dage siden) @ Perikles

Nå, -så fandt du også ud af, hvor kropumuligt det efterhånden er at få et godt billede med den skilte- og signalskov, der rager op overalt på den fine, lille banegård. -Det voldte også mig gruelige kvaler. ;-)

Jeg skulle også have været ude med canonen i dag, men hjemmebanen står på højkant, så den gik ikke.
Tak for synet.

vh

Perimalling

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak