Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog på Kystbanen, fotos

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/1 2011, 11:14 (4854 dage siden)

På min modeljernbane jeg er i gang med at bygge op, er det meningen at der skal hentes noget inspiration fra Kystbanen. Der har senest været en meget fin tråd med E-maskine persontog her. Men hvordan med godset i specielt epoke III (men også gerne i nyere tid)? Der blev jo overført en del med de enkeltsporede færger på HH-overfarten. Det kunne være rigtig spændende at se fotos af det.

Mht. svenske godsvogne, så var der før nytår herinde en henvisning til den nye bog "Svenska Godsvagnar - Normalspår 1856-1956" af Erik Sundström. Det er en flot bog og heri kan der hentes rigtig god inspiration til, hvad der også har kørt på Kystbanen. Selv flere af de svenske tankvogne var "T"- og RIV-mærkede.

Mvh
Claus

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Per B. Pedersen, 18/1 2011, 12:54 (4854 dage siden) @ Claus E. Hansen

Her et par fotos med godstog på kystbanen,
optaget af Helge Pedersen og undertegnede.
Jeg håber det kan hjælpe dig.

Per B. Pedersen

[image]
D maskine ved Kokkedal 1951

[image]
Mx ved Kokkedal 1964

[image]
MY ved Kokkedal 1971

[image]
Mx ved Rungsted 1970

[image]
MZ ved Rungsted 1971

[image]
MZ ved Klampenborg 1980

Godstog på Kystbanen (+ 1 foto)

af John Hansen ⌂, Od, 18/1 2011, 14:15 (4853 dage siden) @ Per B. Pedersen
redigeret af John Hansen, 18/1 2011, 14:28

Her et par fotos med godstog på kystbanen,
optaget af Helge Pedersen og undertegnede.


Tak for kaffe for nogle flotte billeder; man sidder jo og taber både næse og mund. Især fotoet med Mx 1004 er helt fantastisk - jeg undrer mig over, at "man"(*) havde teleobjektiver helt tilbage i 1964, men flot er det.

Selv kan jeg ikke bidrage ret meget med gods på Kysten; det var for længst forbi da jeg flyttede til København i starten af 1990'erne.

Et enkelt langt senere foto kan det dog blive til:

[image]
CFL MX 1029 + 8 Samms + Rs + MX 1008 passerer Klampenborg 24. juni 2008 kl. 19.24 som GF 7210 (Rg-Sq).


Mvh. John

(*) Altså at menigmand havde råd til sådanne objektiver

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Per Sørensen, 18/1 2011, 14:26 (4853 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hej Per,

sikke billeder, så flot!
Måske der skulle være fast tema "Kystbanen"?

Der er så mange interesante detaljer med signaler, vandkran, etc.

Noget typisk for Kystbanen fremgår tydeligt; det er de tomme svenske vogne, specielt O-vogne, der blev samlet sammen rundt omkring og så blev sendt til Hg når der var plads på færgerne.
MX ved Kokkedal i 1964 og MX ved Rungsted 1970 er netop eksempler på dette, hvorimod MY ved Kokkedal og MZ ved Rungsted er på vej sydpå med tung last.
Sidste billede er da mærkeligt med en slæber i overhalingssporet. Hvordan er han kommet forbi indkørselssignalet? Eller er det et kort godstog der bare ventede på at blive overhalet indenom.

Hej Claus,
Et enkelt meget smukt Svend Jørgensen billede med en slæber på vej ud af Hg ses i HGCs D-maskinebog. Det ligner næsten et italiensk godstog, så mange kølevogne er der med.

Venlig hilsen
Ped

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af G9250, 18/1 2011, 14:36 (4853 dage siden) @ Per Sørensen

Der er lys i PU'en nederst til venstre i sporet med MZ III'eren, hvilket vil side grønt (evt. blinkende). Der er desuden rødt for den vinrøde MZ

Venlig hilsen

Jakob

Avatar

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Johnni Lassen ⌂, 18/1 2011, 14:28 (4853 dage siden) @ Per B. Pedersen

Super flotte billeder, tænk at ligge inde med så meget guld, de må da gemmes i en bankboks:-)

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Peter H, Nærum, 18/1 2011, 14:43 (4853 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hej

Hvor er de fantastiske dine fotos... jeg får sommerfugle i maven og næsten tårer i øjnene af glæde over denne herlige nostalgi:-)

Hilsen
Peter

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Svend Jensen, 18/1 2011, 14:56 (4853 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hold op nogle flotte billede! Så for Søren jeg gad godt, jeg havde været tognørd dengang, så jeg havde oplevet alt det, der engang var!

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/1 2011, 16:34 (4853 dage siden) @ Svend Jensen

Super flotte billeder tak for det.

Ja der kunne sikkert nemt laves et tema på specielt Kystbanen. Utrolig spændende bane.

Til Svend; ja kan godt huske billedet med D-maskine godstoget i Helsingør i D-maskinebogen (har forlængst skaffet den til bogreolen). Også et superbillede.

Jeg har faktisk nogle fotos liggende med færgerangering med F-maskiner i Helsingør. Men er ikke helt klar over om jeg må vise dem her, der står dog ikke noget bag på dem andet end "E" og "EE". De er købt hos På Sporet i sin tid.

Ellers vil jeg meget gerne vise dem i tråden.

Mvh
Claus

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Peter H, Nærum, 19/1 2011, 04:40 (4853 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej

Jeg har også købt en del fotos hos På Sporet på Vesterbro.

Men der står bag på de fotos jeg har købt, at de ikke må gengives hverken i trykt eller elektronisk form. Dvs at der er copyright på dem, så jeg ville nok ikke lægge dem ud.

Men du kan jo prøve at spørge Bjørn Schultz fra På Sporet, og hører om det er ok.

Hilsen
Peter

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Svend, 19/1 2011, 06:40 (4853 dage siden) @ Peter H


Jeg har også købt en del fotos hos På Sporet på Vesterbro.

Men der står bag på de fotos jeg har købt, at de ikke må gengives hverken i trykt eller elektronisk form. Dvs at der er copyright på dem, så jeg ville nok ikke lægge dem ud.

Men du kan jo prøve at spørge Bjørn Schultz fra På Sporet, og hører om det er ok.

Det er slet ikke sikkert at det er Bjørn der har rettighederne til fotografierne. Jeg ved at han har lånt negativer fra andre, som han har fået lov til at anvende til fremstilling af papirbilleder.

Forøvrigt tror jeg ikke at der meget salg i papirbilleder længere, bl a som følge af den strøm af fotografier, vi kan glæde os over her på forumet :-)

--
Svend

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af UTJ, 19/1 2011, 06:58 (4853 dage siden) @ Svend

Vi har haft emnet ophavsret til billeder oppe i forum før og konklusionen er at der ikke er andet end 'gentlemanship' i at spørge først inden man offenliggør for billeder før 1970, såfremt de billedet er et billede og ikke "et fotografisk værk". At man bør spørge fotografen er vel blot rimeligt.
I øvrigt overdrages ophavsretten ikke ved udlån af negativer mv. med mindre det udtrykkeligt er aftalt.

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Peter H, Nærum, 19/1 2011, 07:08 (4853 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Ja det kan der måske være noget om.

hilsen
Peter

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/1 2011, 09:59 (4853 dage siden) @ Peter H

På de tre fotos der er godt 50 år gamle, står der ikke noget om copyright eller fotograf. Så det bliver problematisk at finde ud af hvem der har taget dem. Men kan jo selvfølgelig spørge derinde, næste gang turen går forbi.

Ved en anden lejlighed købte jeg nogle farvefotos med MS- og MB-lyntog hos det gamle Trinbræt i Århus. Her står der med klistermærke fotograf og copyright, så der ikke er noget at være i tvivl om.

Men igen, når billderne er et godt stykke før 1970 (1959 og 1963)?

Det var ellers ret oplagt at vise færgerangering med F-maskiner i tråden her.

Men indtil andet, så lader jeg være med at vise dem.

Mvh
Claus

Godstog på Kystbanen/ F færgerangering +4 foto

af Per B. Pedersen, 19/1 2011, 10:38 (4853 dage siden) @ Claus E. Hansen

Her er så lidt færgerangering fotograferet i 1962 af Helge Pedersen

[image]

[image]

[image]

[image]

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Georg Schmidt, Højbjerg, 18/1 2011, 18:39 (4853 dage siden) @ Per B. Pedersen

Dejlige billeder, tak for det. Skønt med armsignalerne. I billedet med 1117 ser man til højre et herligt lille fremskudt signal med baggrundsplade samt indkørselssignalet i baggrunden. MY 1117 var i øvrigt den MY der foretog en baghjulsudskridning i Skødstrup den aften vi spillede semifinale i Göteborg i 1992.

Godstog på Kystbanen + 6 fotos

af Peter H, Nærum, 19/1 2011, 04:46 (4853 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

Og 1117 blev også udrangeret samme år, den fik sikkert ikke de helt store skader, eller?

Jeg tænker på hvorfor den ikke kunne repareres efter uheldet?

Der er jo som bekendt mange ældre My i drift den dag i dag, men "sjovtnok" blev en stribe af gamle My bygget i 56' hugget op, nemlig 1114-1120..:-(

Hilsen
Peter

Godstog på Kystbanen - Skodsborg 1966, 1 foto

af Svend, 18/1 2011, 19:05 (4853 dage siden) @ Per B. Pedersen

Der kørte også korte godstog på Kystbanen:

[image]
MY 1120 med godstog i Skodsborg, december 1966 ©SBJ

Elo-vognen(e) på læssesporet gik i fast trafik mellem Skodsborg og Taulov med gasflasker (for Strandmøllen)

--
Svend

Godstog på Kystbanen - Skodsborg 1966, 1 foto

af Peter H, Nærum, 19/1 2011, 04:50 (4853 dage siden) @ Svend

Hej

flot billede!

Den gamle gangbro i baggrunden står der stadig, og på lige netop den bro har jeg tit stået og spejdet efter tog i 1980'erne. Nogle gange nårt jeg går en tur langs kystbanen, går jeg op på broen og drømmer tilbage til dengang der var noget at se på.

Iøvrigt synes jeg at det er ærgeligt med elmaster som spoleret (jernbane)landskabet en del. Men her er vi tilbage i en tid, længe før der kom elmaster for el-tog.

Hilsen
Peter

Avatar

Godstog på Kystbanen - Skodsborg 1966, 1 foto

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/1 2011, 17:37 (4852 dage siden) @ Peter H

Det er jo herligt med den gamle gangbro, for den stod jeg også ofte på, og registrede tog i starten af firserne. Ja det er vist Danmarks ældste beton-jernbanebro.

Godstog på Kystbanen - Skodsborg 1966, 1 foto

af Peter H, Nærum, 20/1 2011, 14:58 (4851 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik

Broen er fra banens åbning i 1897, så ja, mon ikk den er et meget godt bud på en af de allerførste betonbroer.. Der er iøvrigt et billede broens opbygning, i bog jeg har stående, og har lige prøvet at finde bogen med billedet - uden held...det kræver lidt mere tid at finde den.

Hilsen
Peter

Godstog på Kystbanen - Skodsborg 1966, 1 foto

af re20000, Københavnstrup, 19/1 2011, 14:23 (4852 dage siden) @ Svend

Et dejligt billede!
Der skulle vel ikke være nogen der har billeder af mellemposterne fra de sidste år inden de blev nedlagt?

Bedste hilsner

re20000

Helleholm mellemblokpost

af Svend, 19/1 2011, 17:51 (4852 dage siden) @ re20000

Billedet har været vist før, men jeg har klippet lidt her og der......

[image]

Helleholm mellemblokpost (køreretningen Rungsted Kyst-Vedbæk) 1967 ©SBJ

Mellemblokposten blev oprindelig benævnt "Posten ved Hørsholmvej. St. 362"
Frydenlund følger senere - medmindre nogen kommer mig i forkøbet.
Mellem Vedbæk og Rungsted Kyst var der desuden to almindelige bevogtede overkørsler nemlig (og så vidt jeg husker) Henriksholm og Kong Georgsvej.

--
Svend

Godstog på Kystbanen - Skodsborg 1966, 1 foto

af Per Sørensen, 20/1 2011, 14:33 (4851 dage siden) @ Svend

Godstoget som rangerede på mellemstationerne på Kystbanen, blev kaldt "Strandvejsslæberen" og jeg husker den mest med dobbelt MO.

Venligst
PED

Godstog på Kystbanen - Skodsborg 1966, 1 foto

af Svend, 20/1 2011, 17:56 (4851 dage siden) @ Per Sørensen

Tognummeret var 2472. Utroligt hvad man kan huske....

--
Svend

Godstog på Kystbanen, fotos

af Niels Munch, 19/1 2011, 10:08 (4853 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Niels Munch, 19/1 2011, 11:02

Mit eneste foto af godstog på Kystbanen. Det er taget fra den gamle Strandmøllebro og over mod den nye, der var ibrugtaget kortere tid forinden:

[image]
MY med godstog på Strandmøllebroen, 05.04.1981 (nm).

(Har vist billedet før i anden sammenhæng).

M.v.h.
Niels

Godstog på Kystbanen, fotos

af Erik Søfelde, 23/1 2011, 17:48 (4848 dage siden) @ Niels Munch

Mit eneste foto af godstog på Kystbanen. Det er taget fra den gamle Strandmøllebro og over mod den nye, der var ibrugtaget kortere tid forinden:

[image]
MY med godstog på Strandmøllebroen, 05.04.1981 (nm).

(Har vist billedet før i anden sammenhæng).

M.v.h.
Niels

Hej Niels
var den med 4 spor som ser det på billedet
det er den der ikke idag 2 spor ? ? ?
M.v.h
Erik Søfelde

Godstog på Kystbanen, fotos

af jmp, 24/1 2011, 00:20 (4848 dage siden) @ Erik Søfelde

Du ser den gamle bro (hvor Niels står) og den nye bro (hvor toget kører). Den gamle bro blev senere revet ned.

Jan

Godstog på Kystbanen, Rungsted Kyst 1973

af Svend, 21/1 2011, 20:18 (4850 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Svend, 21/1 2011, 20:33

Mon ikke vi kan tåle at se et godstogbillede mere?


[image]
MX 1006 med nordgående godstog passerer Rungsted Kyst, juni 1973 ©SBJ

--
Svend

Godstog på Kystbanen, Rungsted Kyst 1973

af Per Sørensen, 23/1 2011, 15:25 (4848 dage siden) @ Svend

....Tåle at se et godstogsbillede mere????

Personligt kan jeg tåle flere hundrede mere....

Tak for flot billede.

Igen er det sjovt at se alle de tomme O-vogne, der går igen på mange af de nordgående slæbere.
Man kan sikkert sige at eksporten fra Sverige til Danmark og længere sydpå per jernbane, var større end den modsatte vej.
Det kan også være den effekt, at mange billeder er taget om sommeren, hvor trafikken på færgerne skiftede.
Om sommeren gik jernbanegodstrafikken kraftigt ned i mængde, for til sidst i den svenske industriferie, at gå helt i stå.
Det passede fint med at mængden af Internationale overførselsvogne og personbiler til færgerne gik i vejret.
Ind i dette skulle næsten hele Sjællands beholdninger af tomme O-vogne til Helsingør.
Til sidste var hele rangerterrænet i Hg tømt for vogne.
Ikke meget at se på for en godstogsinteresseret, men rangerpersonalet der endnu havde vagter, men ingen vogne kunne sidde ovre ved den gule bygning ud mod bilopmarchbåsene og kigge mens de drak bajere.
Bygningen blev til lejligheden døbt "Søpavillonen"!
Venligst
Ped

Godstog på Kystbanen, Rungsted Kyst 1973

af Svend, 23/1 2011, 15:45 (4848 dage siden) @ Per Sørensen

Der kunne skrives bøger - morsomme bøger - om hvad der er foregået på mange af de store stationer, herunder Helsingør. De fleste vil af folk, som ikke har været direkte involveret, nok blive opfattet som overdrivelser eller direkte løgnehistorier - ikke desto mindre er den overvejende del af dem sande.

En stor del af beretningerne vil nok have bedst af at blive gemt til en eventuel forældelsefrist er overstået, men her alligevel en af de mere uskyldige:

SJ i Helsingborg nægtede at overtage en SJ-godsvogn som var overmalet med grafitti på den ene side. Alligevel prøvede man at overføre den en gang til - men med samme resultat. Hvad gør man så, for problemet skal jo løses? Jo, man beder skibsføreren om at svaje undervejs, så man - ud over skibet - får vendt godsvognen, så i tredje forsøg kom vognen i land i Helsingborg uden at blive opdaget :-D

Alle de andre historier må komme en anden gang - og helst fra de som har været direkte medvirkende.

--
Svend

Godstog på Kystbanen, Skodsborg 1967 - S 736

af Svend, 23/1 2011, 16:46 (4848 dage siden) @ Per Sørensen

....Tåle at se et godstogsbillede mere????

Personligt kan jeg tåle flere hundrede mere....

Endnu i maj 1967 kumme man komme i bekneb for diesellokomotiver. Den 12.05.1967 måtte S736 (nuværende museumsmaskine) således træde til som togmaskine for et godstog mod Helsingør.

Billederne er måske ikke helt perfekte, men de kan ikke gøres om. Der var ellers tid nok til at indstille kameraet, idet man allerede kunne høre toget, da det kørte ud af Klampenborg station!

Som det desuden kan ses, er ombygningen af Skodsborg station ved at nærme sig sin afslutning.

[image]
[image]
[image]
Skodsborg 12.05.1967 ©SBJ

--
Svend

Godstog på Kystbanen, Skodsborg 1967 - S 736

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/1 2011, 17:54 (4848 dage siden) @ Svend

Av, det var godt nok nogen spændende billeder med S-maskinen. Man kan næsten fornemme hvordan den lægger alle kræfterne i. Håber det kommer med på EVP´s side, det vil passe godt derinde.

Mvh
Claus

Godstog på Kystbanen, Skodsborg 1967 - S 736

af Svend, 23/1 2011, 17:58 (4848 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er helt op til Erik.
Men vi skal jo nødigt have en overvægt af billeder fra en enkelt station.

--
Svend

Godstog på Kystbanen, Skodsborg 1967 - S 736

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/1 2011, 18:13 (4848 dage siden) @ Svend

Hej Claus.

(Det gør de jo nok.)

Dog ingen tvivl om, at vi mangler nogle fotos fra de andre stationer. Når jeg tænker på Rungsted Kyst, og alt det, der i årenes løb er sket omkring remisen dér (Det må være et selvstændigt emne), men alle disse "remisearbejdere" må da i årenes løb have taget nogle fotos på selve stationen, da de kom friske om formiddagen, eller gik trætte hjem om aftenen.

Hvor er billederne ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor

Godstog på Kystbanen, Hellerup først i 60´erne

af Svend, 24/1 2011, 05:32 (4848 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Et enkelt billede mere, denne gang taget af Holger Sørensen.
Dette billede er også på vej til Eriks hjemmeside - og flere følger.

Billedet har for nylig været vist i DJKs blad Jernbanen.
De to godstog kan være på vej fra eller til Nordbanen eller Kystbanen. Godstoget med S-maskinen (S 732?) er på vej mod Lersøen og muligvis direkte til Godsbanegården. Godstoget med Mx-lokomotivet afventer et ledigt "hul" i køreplanen (i dag vil man sige "en ledig kanal"), så det enten kan køre mod Lyngby/Hillerød eller Helsingør uden at forsinke den øvrige toggang.

[image]
Hellerup ført i 60´erne ©HBDS

--
Svend

Godstog på Kystbanen, Hellerup først i 60´erne

af Niels, Aarhus, 24/1 2011, 07:53 (4848 dage siden) @ Svend

Hej

Flot billede - med både damp- el- og dieseltraktion - det er sjældent at se på et billede fra DK.

Vh.

Niels

Godstog på Kystbanen, Hellerup først i 60´erne

af seg, 24/1 2011, 08:36 (4848 dage siden) @ Svend

Det ser ud til, MX 1001 er uden hundebur og altså med fire koøjer i behold.
Billedet må altså være taget mellem leveringen i September 1960 og ombygningen i April 1961.

Svend G.

Godstog på Kystbanen, Hellerup først i 60´erne

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 25/1 2011, 04:23 (4847 dage siden) @ seg

Det ser ud til, MX 1001 er uden hundebur og altså med fire koøjer i behold.
Billedet må altså være taget mellem leveringen i September 1960 og ombygningen i April 1961.

Svend G.

Hvorfor blev de bygget om?

Godstog på Kystbanen, Mx uombygget.

af Steff, 25/1 2011, 04:58 (4847 dage siden) @ BlackThorneDK

Go´formiddag Svend!

De to første MX havde fire "koøjer" i hver side hvilket gjorde, at de ikke kunne "trækkevejret" dybt nok. Derfor blev de ombygget. De resterende MX havde ændringen ved leveringen.

--
Steffen Dresler

Godstog på Kystbanen, Mx uombygget.

af re20000 @, Københavnstrup, 25/1 2011, 09:44 (4847 dage siden) @ Steff

Det skulle være køleluften, der ikke kunne komme nok af igennem det oprindelige skrog, fordi kløe...køleventilatoren ikke sad i taget som på MY. Så skar man et hul i siden, så der kunne komme mere luft til. Det blev standard på alle maskiner.
Jeg har hørt at der også bagefter var et problem med at de løb varme. Men kun når de kørte den ene vej. Hans True fortalte engang til et foredrag at han var blevet sat på problemet og fandt ud af at den varme udstødning blev suget ned i køleren så den ikke kølede nok. Han havde udtalt på et møde at han mente problemet kunne løses hvis man hævede udstødningens åbning "ca sådan et stykke" og her viste han en afstand på ca 10 cm mellem tommel-og pegefinger. Straks havde en ingeniør rejst sig og taget et målebånd op af lommen og målt afstanden mellem hans fingre. Sådan blev det så og det virkede åbenbart... God historie, kan den verificeres?

re20000

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak