Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/11 2013, 10:14 (3823 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 9/11 2013, 10:27

Vi har en eller flere tråde om en eventuel jernbane til Billund og vi har en eller flere tråde om Togfonden DK. Jeg tillader mig nu at etablere en ny tråd, hvor de to emner behandles under ét, idet der er en interessant politisk udvikling igang, hvor Dansk Folkeparti sammenkobler forhandlinger om Togfonden DK med forhandlinger om en jernbane til Billund. Det bliver interessant at følge forhandlingerne.

Politiken har historien:

http://politiken.dk/indland/politik/ECE2127100/jernbane-til-legoland-er-joker-i-spil-om...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

PS: Og mon ikke "slagsmålet" om linieføringen starter igen-igen? I den forbindelse skal jeg hilse og sige, at "os nordfra" ikke "gider" at køre i tog til Billund, hvis der skal skiftes tog både i Vejle og i Jelling. Det er i det hele taget "trælst" at skifte tog og det bliver bestemt ikke bedre, hvis man har en stor kuffert eller to med som bagage.

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Fysikeren, 9/11 2013, 10:28 (3823 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det med skift i Jelling må være en fejlopfattelse et sted hos politikerne. Rapporten om bane til Billund taler heller ikke om togskift i Jelling, kun at banen udgår fra Jelling.

Det store problem med banebetjening af Billund er vel stadig, at det er svært at lave en fornuftig banebetjening. Rapporten arbejder med to tog i timen til Billund. Sammenlignet med Aalborg Lufthavn får man meget mere for pengene.

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Ove Nygaard, 9/11 2013, 14:41 (3823 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

PS: Og mon ikke "slagsmålet" om linieføringen starter igen-igen? I den forbindelse skal jeg hilse og sige, at "os nordfra" ikke "gider" at køre i tog til Billund, hvis der skal skiftes tog både i Vejle og i Jelling. Det er i det hele taget "trælst" at skifte tog og det bliver bestemt ikke bedre, hvis man har en stor kuffert eller to med som bagage.

Kære Thomas af Aalborg Godsbanen.

Jo, men I får jo også "jeres egen lufthavnsbane" i form af "stumpen" mellem Lindholm og Aalborg Airport. Som det en gang blev sagt:" Selv en lille stump kan gøre nytte, bare den er anbragt på det rigtige sted". :-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (meget omtalt lokalitet i forbindelse ned "Togfonden.dk"

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Morten Bennedsen, 9/11 2013, 23:44 (3823 dage siden) @ Ove Nygaard

Det er en misforståelse med skift i Jelling, hvis man kommer nord fra.

Hvis man kommer fra Århus, vil det muligvis forårsage et skift i Vejle.
Kommer man fra Herning, vil det nok kræve et skift i Jelling.

Altså 1 skift.

Med mindre der vil være potentiale i at "vende toget" i hhv. Vejle og evt. Jelling (fra Herning-siden) - og så køre mod Billund.

Tog fra Århus til Struer vender også i Langå - så det er en mulighed.

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Ove Nygaard, 10/11 2013, 13:59 (3822 dage siden) @ Morten Bennedsen

Hej Morten.

Nu var det ikke mig, der skrev noget om, hvor der evt. skulle skiftes, idet den citerede tekst i mit svar er fra min gode ven, Thomas Boberg Nielsen, der i parentes bemærket har en enorm jernbaneviden fra sin tid som praktisk jernbanemand.
M h t linieføringen af en evt. jernbane til Billund, som ifølge presseforlydender indgår i de nært forestående forhandlinger om "Togfonden.dk", hvor forslaget er kommet fra et af forligspartierne, så kan jeg røbe, at der "i min tid som banemand med et vist regionalt ansvar for samarbejde med daværende amter" af Vejle Amt blev optaget en reservation af arealer til en evt. jernbane mellem Jelling og Billund i regionplanen. Da reservationen havde stået i adskillige år, og der ikke "skete noget", blev reservationen ophævet af Vejle Amt, da man ikke i al fremtid kan have en "reservering/blokering af arealer". Der blev allerede den gang lagt en del arbejde i at fastlægge en linieføring, og der er ingen tvivl om, at noget af dette forarbejde kan "genbruges" i en planlægning af en bane til Billund Airport (og Legoland, som jo også "trækker" kunder), og det ser ud til, at der stadigvæk kan blive tale om, at Jelling bliver "forgreningsstationen" (til Billund og Brande - Herning - Holstebro).

Og som et lille efterskrift, som jeg altid gør mig, når der er tale om fremtidsplaner: "Den, der lever, får se". :-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af BoergeOf61, Randers C, 10/11 2013, 14:15 (3822 dage siden) @ Ove Nygaard

Hvordan kan lufthavnen og Legoland i Billund tænkes forbundet? Jeg mener, lufthavnens terminal og Legoland ligger ved hver sin side af lufthavnens start- og landingsbaner, og lufthavnens terminal har udkørsel til en omfartsvej.

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Ove Nygaard, 10/11 2013, 14:26 (3822 dage siden) @ BoergeOf61

Hvordan kan lufthavnen og Legoland i Billund tænkes forbundet? Jeg mener, lufthavnens terminal og Legoland ligger ved hver sin side af lufthavnens start- og landingsbaner, og lufthavnens terminal har udkørsel til en omfartsvej.

Hej Boerge.

Sådan erindrer jeg også arealforholdene i Billund, og i sin tid var der alene tale om en jernbaneforbindelse til lufthavnen. Legoland m. m. er kommet ind i debatten, hvor tankerne om en bane til Billund "genoplives". Vi må "læne os tilbage" og se, hvad de kloge finder ud af, for de 28,5 mia "olieskatpenge" skal jo række alene til infrastrukturen, medens togmateriellet skal finansieres særskilt, har jeg forstået af debatten.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (med 50 km ad landevejen til Billund Airport):-)

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af BoergeOf61, Randers C, 10/11 2013, 19:43 (3822 dage siden) @ Poul Andersen

På side 7 påstås, at "Togbetjening mindre end hver halve time vurderes at være for uattraktiv i forbindelse med flyrejser.". Afhænger det ikke af lufthavnens trafikmængde? Billund Lufthavns afgange kan ses her.

For Lyons og Newcastles lufthavne, der nævnes på side 60-61, mangler jeg information om lufthavnenes placering i forhold til byernes udkanter, som letbanerne må formodes at betjene. Der antydes, at jernbanen til lufthavnen i Strasbourg er en sidebane til en nærliggende jernbane.

Togfonden DK og jernbane til Billund

af F.Elkjær, 11/11 2013, 16:55 (3821 dage siden) @ Poul Andersen

Oplægget fra Trafikstyrelsen giver 2 forslag til en baneforbindelse til Billund. Enten en traditionel jernbane fra Vejle via det eksisterende jernbanespor gennem Grejsdalen til Jelling og herfra i vestlig retning til Billund. Ca. 18-20 km. Alternativt er foreslået en "letbane" direkte udgående fra Vejle station parallelt med motortrafikvejen fra Vejle til Billund.
I Billund tænkes begge baneforslag at have station umiddelbart foran ankomstbygningen, ca. der hvor busserne idag afgår. En forlængelse "rundt om" landingsbanen til Legolands indgang er også medtænkt som en mulighed. Men det er rigtigt at lufthavn og Legoland ligger på hver sin side af landingsbanen i Billund.
Driftsmæssigt skal man huske på, at en lufthavn har fly der afgår/ankommer på alle tidspunkter af døgnet, så der kan ikke blive "døde" tidspunkter i trafikbetjeningen, hvis baneforbindelsen til Billund bliver en realitet.
Noget er så, at det i samme oplæg vurderes at en jernbane mellem Vejle og Billund med de idag kendte trafikmængder, ikke vurderes til at være rentabel. Men måske en politisk "kabale" kan få jernbanen til at blive virkelighed.

F.Elkjær

Togfonden DK og jernbane til Billund

af re20000, 11/11 2013, 19:27 (3821 dage siden) @ F.Elkjær

Hvordan kan der være nogen fremtid i at investere i en jernbane til en lufthavn?
Det er kun et spørgsmål om tid før civil luftfart vil blive stærkt begrænset pga dens negative indflydelse på ozonlaget både fordi energiforbruget er højt og fordi forbrændingsprodukterne udledes så højt oppe at deres skadevirkning er mangedobbelt i forhold til hvis de udledtes i jordhøjde.
En jernbane til Legoland ville der derimod være god fornuft i i turistsæsonen.

Nold

Togfonden DK og jernbane til Billund

af UTJ, 11/11 2013, 21:07 (3821 dage siden) @ re20000

Hvordan kan der være nogen fremtid i at investere i en jernbane til en lufthavn?
Det er kun et spørgsmål om tid før civil luftfart vil blive stærkt begrænset pga dens negative indflydelse på ozonlaget både fordi energiforbruget er højt og fordi forbrændingsprodukterne udledes så højt oppe at deres skadevirkning er mangedobbelt i forhold til hvis de udledtes i jordhøjde.
En jernbane til Legoland ville der derimod være god fornuft i i turistsæsonen.

Man bliver trods alt også nødt til at forholde sig til virkeligheden som den trods alt ser ud nu. Faktisk kan jernbaneforbindelse til både Aalborg og Billund få koncentreret luftfarten på to lufthavne i Jylland. Hvis den underfinansierede timeplan bliver til virkelighed ligger Århus pludselig ikke langt fra Billund (eller for den sags skyld Aalborg). Og flytrafik er kommet for at blive, uanset hvor klimahellige vi er her i DK.

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af BoergeOf61, Randers C, 11/11 2013, 22:04 (3821 dage siden) @ UTJ

Faktisk kan jernbaneforbindelse til både Aalborg og Billund få koncentreret luftfarten på to lufthavne i Jylland. Hvis den underfinansierede timeplan bliver til virkelighed ligger Århus pludselig ikke langt fra Billund (eller for den sags skyld Aalborg).

Nu er rejsetiden fra Aarhus 1 t. 37 m. el. ca. 2 t. 7 m. med bus 912X, tog+bus el. bus 913X til Billund, 55 m. med bus til Aarhus Lufthavn og 2 t 6 m. med tog til Lindholm. Hvor meget ændres det mon af en jernbane til Billund?

Jeg ved ikke, hvor klogt det er at lægge planer med lang tidshorisont på baggrunden af nutidens forudsætninger. Andre lande opgraderer jernbanenet netop for at flytte markedsandele fra rutefly til tog.
På den anden side antyder både rapporten fra Trafikstyrelsen og denne debat nogle forskelle i holdningen til rutefly og internationale tog. Det kan undre mig, at tog til lufthavnen skal køre mindst hver halve time, mens der er to timer mellem togene til Tyskland. Det kan også undre mig, at det er værre at skifte tog end skifte mellem tog og rutefly med op til to kufferter. Endelig er det vist ret nyt, at togrejser forbindes med arbejde, mens privatbil ikke giver mulighed for at arbejde under kørslen.

Togfonden DK og jernbane til Billund

af F.Elkjær, 12/11 2013, 13:36 (3820 dage siden) @ BoergeOf61

Hvis man vælger at inddrage en jernbane til Billund i Togfondens plan for udvikling af jernbanerne i Jylland, bør der vel indtænkes, på hvilken måde man forestiller sig Billund blive banebetjent. Skal det ske udelukkende med tog mellem Vejle og Billund?, skal det være gennemgående tog fra Århus via Vejle til Billund? Eller er det tog sydfra (Odense?) som via Vejle ender i Billund.
Lufttrafikken har efter min overbevisning stadig en fremtid. Tag f.eks. Billund lufthavn, hvor kun en mindre del af trafikken er indenrigs til København. Den vil nok blive mindre med en gennemført timemodel. Men udenrigstrafikken fra Billund vil fortsat have sin berettigelse, så længe vi lever i en globaliseret verden, hvor vi handler med hinanden på tværs af grænser, holder ferier rundt om i hele verden og i det hele taget rejser meget.
Men Billund lufthavn er i modsætning til Aalborg Lufthavn, beliggende langt væk fra eksisterende jernbaner, placeret sådan at rejsende til lufthavnen kommer fra mange forskelige retninger. Uden at vide det præcist, gætter jeg på at lufthavnen ved Aalborg får den største del af sine rejsende fra netop Aalborg. Samtidig med at lufthavnen ligger meget tættere på eksisterende jernbane.

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af BoergeOf61, Randers C, 12/11 2013, 13:59 (3820 dage siden) @ F.Elkjær

Det svarer ikke på, hvad der bliver anderledes med timemodellen.

Med en rejsetid på en time mellem Aarhus og Odense, bliver rejsetiden mellem Aarhus og Billund Lufthavn næppe meget mindre, end den er med bus 912X nu. Den tænkte jernbane bliver vist mest til erstatning for busruterne 43 og 143, hvoraf bus 43 er hurtigst med en rejsetid Vejle - Billund på 33 min.

Rejsetiden mellem Aarhus og Aalborg bliver en time, men et spørgsmål er, hvad rejsetiden bliver til Aalborg Lufthavn, som vist mest er en indenrigslufthavn.

Den vigtigste forandring i forhold til lufthavne bliver nok, at rejsetiden mellem Østjylland og Kastrup Lufthavn bliver kortere.

Togfonden DK og jernbane til Billund

af PeLiJø, 12/11 2013, 14:22 (3820 dage siden) @ BoergeOf61

Rejsetiden mellem Aarhus og Aalborg bliver en time, men et spørgsmål er, hvad rejsetiden bliver til Aalborg Lufthavn, som vist mest er en indenrigslufthavn.

Har du prøvet at se på Aalborg Lufthavns Hjemmeside? Jeg fandt i løbet af få sekunder IKKE MINDRE end 11 UDENRIGSRUTER, så noget trafik er der altså i Aalborg Lufthavn. Prøv at surf lidt rundt på hjemmesiden, så kan du sikkert finde ud af mere om UDENRIGSTRAFIKKEN i Aalborg Lufthavn.

M v h
PeLiJø

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af BoergeOf61, Randers C, 12/11 2013, 14:45 (3820 dage siden) @ PeLiJø

http://www.aal.dk/afgange-og-ankomster/ kan også ses, at fra kl. 13:30 og 18 timer frem har Aalborg Lufthavn 15 afgange heraf 11 til København, 1 til Esbjerg og 2 til Amsterdam. Udvides listen til 24 timer frem, er der yderligere 6 afgange til København, 1 til Stavanger, 1 til Oslo og 1 til Amsterdam. Fra tirsdag middag til onsdag middag er 78,3% af afgangene dermed indenrigs.

Billunds sammensætning er markant anderledes. Frem til midnat i dag er der 20 afgange heraf 3 til København. Indtil middag i morgen er der 22 afgange heraf 2 til København. (Antal afgange er med forbehold for, nogle afgange er talt med to gange, hvis de står to gange.) Det giver ialt 11,3% indenrigs.

Edit: Aarhus Lufthavn er mere blandet. Fra kl. 15 tirsdag til kl. 15 onsdag er der 18 afgange heraf 7 (38,9%) til København igen med forbehold for codeshare.

Togfonden DK og jernbane til Billund - statistik

af krabsen @, 12/11 2013, 21:18 (3820 dage siden) @ BoergeOf61

Nu er en tirsdag i november ikke nødvendigvis repræsentativ..

I 2012 var ca 70% indenrigs og 30% udenrigs, herunder charter. Og det hører med, at mens indenrigs er stagnerende, vokser udenrigs med op mod 20-25% pr år..

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund - statistik

af BoergeOf61, Randers C, 12/11 2013, 21:46 (3820 dage siden) @ krabsen

I 2012 var ca 70% indenrigs og 30% udenrigs, herunder charter.

Det antyder stadig en lufthavn, der fortrinsvis er indenrigslufthavn.

Og det hører med, at mens indenrigs er stagnerende, vokser udenrigs med op mod 20-25% pr år..

I 2012 havde Aalborg Lufthavn 1.322.698 rejsende hvoraf 925.407 var mellem Aalborg og København.

Aarhus Lufthavn havde færre passagerer, men forskellen var størst på indenrigsruten. På udenrigsruter havde Aarhus 205.883 passager, mens Aalborg havde 232.760 passagerer. På charter havde Aarhus 31.209 og Aalborg 164.531 passagerer.

Tallene for Billund Lufthavn er anderledes.
I 2012 havde den 2.734.807 rejsende, heraf 84.544 indenrigs, 1.642.732 udenrigs og 990.956 charter.
Aalborg og Aarhus havde ialt 1.807.693 rejsende, så Billund Lufthavn har over 50% flere rejsende end Aalborg og Aarhus til sammen.

Togfonden DK og jernbane til Billund - statistik

af PeLiJø, 12/11 2013, 21:52 (3820 dage siden) @ BoergeOf61

Jo, men der ER UDENRIGSFLYVNING fra Aalborg, uanset hvordan du end vender og drejer tallene og procenterne, så derfor bør der være jernbaneforbindelse til/fra Aalborg Lufthavn, det samme til/fra Billund Lufthavn & Legoland.

PeLiJø

Avatar

statistik - DSB international

af BoergeOf61, Randers C, 12/11 2013, 22:49 (3820 dage siden) @ BoergeOf61

Iflg. DSBs årsrapport for 2012 s. 73 havde DSB 814.000 rejsende bl.a. internationalt og på IC Bornholm. Jeg ved ikke, hvad 'Øvrige' ellers dækker, bortset fra det ser ud til at være alt andet end Øst, Vest og Øst-Vest.

Det var flere end de samlede passagertal på Aalborg Lufthavns og Aarhus Lufthavns udenrigs- og charterruter. Til gengæld var det kun lidt over halvt så mange som på Billund Lufthavns udenrigsruter. Det fremgår ikke, hvordan DSBs internationale rejsende er fordelt.

X

af ThomasTT, 13/11 2013, 22:11 (3819 dage siden) @ F.Elkjær

selve banebetjeningen er helt afgørende. Det er næppe realistisk med en lille stikbane, hvor man ikke engang kan finde ud af, hvorhen togene skal køre. En billund-plan virker kun realistisk som led i en større langsigtet plan.

Jeg ville se Billund som midten i et stort X, hvor Aarhus-Esbjerg og Odense-Herning mødes. Der skulle så bygges Jelling-Billund-Give, og Jelling-Hedensted nord, og billund-Grindsted-Varde.

Det kan lyde voldsomt, men der vil også være store fordele og muligheder for effektiv drift, bedre udnyttelse af allerede planagt ny dyr kapacitet til Aarhus og mange nye forbindelser mellem både nye og eksisterende stationsbyer især i Midtjylland, hvor der alternativt er stor risiko for motorvejsbyggerier.

finansieringen kunne findes bl.a. ved at droppe vejle fjord - broen, og måske elektrificeringen i Vendsyssel. Det giver allerede fem milliarder. Hertil kommer den helt store gevinst, hvis man reelt kunne undgå de motorveje, der er under overvejelse. Det burde være realistisk, fordi der skabes så mange nye eller bedre forbindelser. Fra Esbjerg ville man fx kunne køre tog til hhv Vejle, Aarhus og Herning alle over Billund.

X

af Gjæst, 13/11 2013, 22:16 (3819 dage siden) @ ThomasTT

Det kan lyde voldsomt, men der vil også være store fordele og muligheder for effektiv drift, bedre udnyttelse af allerede planagt ny dyr kapacitet til Aarhus og mange nye forbindelser mellem både nye og eksisterende stationsbyer især i Midtjylland, hvor der alternativt er stor risiko for motorvejsbyggerier.

Det kan klares med et par supplerende buslinjer.

X

af ThomasTT, 13/11 2013, 22:41 (3819 dage siden) @ Gjæst

Det kan lyde voldsomt, men der vil også være store fordele og muligheder for effektiv drift, bedre udnyttelse af allerede planagt ny dyr kapacitet til Aarhus og mange nye forbindelser mellem både nye og eksisterende stationsbyer især i Midtjylland, hvor der alternativt er stor risiko for motorvejsbyggerier.


Det kan klares med et par supplerende buslinjer.

nej

Avatar

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/11 2013, 09:17 (3819 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De politiske forhandlinger bliver mere og mere spændende at følge. Danske Folkeparti vil have tog til Billund Lufthavn. Og nu vil Enhedslisten have standsning i Ringsted og højden på jernbanebroen over Vejle Fjord skal øges fra 29 meter til 40 meter:

http://politiken.dk/indland/politik/ECE2130009/enhedslisten-kraever-stop-i-ringsted-og-...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Svend, 13/11 2013, 11:33 (3819 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Enhedslisten have standsning i Ringsted

Der er jo snart valg og så tænker politikere kortsigtet. Med standning i Ringsted kan man godt sige farvel til timemodellen - eller også bliver den 1 time og 3 minutter-modellen. På den måde taler Enhedslisten de borgerlige partiers sag, for så behøver man jo heller ikke at kunne køre hurtigt fra Odense til Aarhus, hvilket giver mulighed for at fortsat at betjene nuværende Vejle station og dermed spare en ny bro over Vejle fjord :-D :-D ;-)

--
Svend

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Niels Bak, 13/11 2013, 12:31 (3819 dage siden) @ Svend

Både Enhedslisten og DF's krav lugter temmelig meget af "vi vil også have noget af æren".

Højden på Vejle Fjord broen kunne godt ligne et reelt problem, men det er åbenbart ikke voldsomt dyrt at løse.

Ringsted Station er man for tiden ved at opgradere, så tog kan køre igennem uden at sænke farten, og det giver jo altså god mening. I både debatten her og i Vejle virker det som om man fuldstændig har glemt, at de nuværende intercitytog jo fortsat vil køre en gang i timen og standse i disse byer. Dog med den tilføjelse, at de vil blive noget hurtigere over Fyn med opgraderinger/ny bane på Vestfyn, og altså vil tage noget, der ligner den tid, som lyntogene gør i dag - og som heller ikke stopper i Ringsted. Det er altså ikke fordi man får dårligere forbindelser. Forskellen er blot at man må se misundeligt på, at de endnu hurtigere Superlyntog (skrækkeligt navn) kører igennem...

Når det gælder DF's krav om en bane til Billund, så er det muligvis den eneste måde at få politisk opbakning til den på, men jeg vil nødig se den være med til at vælte finansieringen i hele projektet.

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Fysikeren, 13/11 2013, 12:56 (3819 dage siden) @ Niels Bak

Trafikstyrelsen vil gerne have skåret IC-togene i stykker. Et mellem København og Odense, et andet fra Odense til Aarhus osv.

Med andre ord skal passagerne tage et regionaltog til knudepunkterne, og derfra lyntog eller regionaltog videre.

Vejle og enkelte andre byer får dog også lyntog hver time, der kører til Aarhus.

Avatar

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/11 2013, 13:05 (3819 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 13/11 2013, 14:02

Trafikstyrelsen vil gerne have skåret IC-togene i stykker. Et mellem København og Odense, et andet fra Odense til Aarhus osv.

.....hvilket vel viser, at Trafikstyrelsen er "politisk tonedøv". Hvis der er noget, der kan hidse gemytterne (politikerne) op, er det jo netop direkte togforbindelser contra togforbindelser med togskifte undervejs.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Svend, 13/11 2013, 18:05 (3819 dage siden) @ Fysikeren

Trafikstyrelsen vil gerne have skåret IC-togene i stykker. Et mellem København og Odense, et andet fra Odense til Aarhus osv.

Hvis du kender Trafikstyrelsens køreplansoplæg, må du gerne vise det til os andre.

--
Svend

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Niels Bak, 14/11 2013, 11:31 (3818 dage siden) @ Fysikeren

Det er så bare ikke det, der står i oplægget til timeplanen...

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Fysikeren, 13/11 2013, 12:57 (3819 dage siden) @ Svend

Enhedslisten vil kompensere tidsmæssigt for standsningen i Ringsted ved at hæve hastigheden fra 200 til 250 på flere strækninger.

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Gjæst, 13/11 2013, 14:58 (3819 dage siden) @ Fysikeren

Enhedslisten vil kompensere tidsmæssigt for standsningen i Ringsted ved at hæve hastigheden fra 200 til 250 på flere strækninger.

Forhåbentig bliver alt dette efterprøvet af nogen med forstand på jernbaneanlæg og jernbanedrift.

Jeg tænker tilbage på de mange forhandlinger om banernes linjeføring i tidernes morgen forud for anlæggene. En linjeføring som kan gøre alle tilfreds, ender med at gøre ingen tilfreds. Der findes en tegning af en lokalbane som er en satire over sådanne forhandlinger.

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Svend, 13/11 2013, 18:08 (3819 dage siden) @ Gjæst

Forhåbentig bliver alt dette efterprøvet af nogen med forstand på jernbaneanlæg og jernbanedrift.

Enhedslisten skulle måske have gjort sig den ulejlighed at undersøge om det er muligt og - i givet fald - hvor meget dyrere projektet bliver (eller hvilke projekter der så ikke bliver til noget).

--
Svend

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af ThomasTT, 13/11 2013, 22:40 (3819 dage siden) @ Svend

jeg synes egentlig det lyder meget fornuftigt, hvis det teknisk og økonomisk er muligt at inkludere et stop i Ringsted og overholde timeplanen. At der ikke skal være et eneste stop på Sjælland virker noget voldsomt, og Ringsted ligger centralt i et meget stort område.

Og man burde også fortolke den timeplan en smule mere liberalt. Reelt gør man den jo i praksis mere ambitiøs, end den måde, man omtaler den på, hvad der er noget omvendt af vanlig praksis i politik. Fx tales konsekvent om to timers rejsetid Aarhus - København, men reelt mener man jo nærmere noget i retning af 1.53, fordi man definerer ud fra afgangstider. Der kunne spares milliarder og/eller inkluderes flere stop, hvis man bare fortolkede timeplanen på samme måde som den omtales.

Timeplanen - en beskrivelse

af Jakob, 14/11 2013, 08:42 (3818 dage siden) @ ThomasTT

Hej
Jeg vil lige prøve at beskrive ideen med time planen, som jeg har forstået den, så kan I andre suplerer og stille uddybende spørgemål. Det er vel ret skidt hvis vi der interesserer os for jernbaner ikke forstår det.
Ideen er at togene skal mødes i knudepunkteterne og afgå på et bestemt minuttal, så det bliver let at koordinerer regional og lokal trafikken i forhold til de hurtige tog. Der er vel ikke noget i vejen for at togene , de hurtigste, afgår hver halve time på de tider af dagen hvor der er efterspørgsel. Mellem de hurtige lyntog skal de øvrige lyn, ic og regional tog så kører.
Hvis det skal være enkelt og effektivt, så skal togene køre på fast minuttal hver time.

De steder hvor man vil bygge nye stykker jernbane. Fx ved vest fyn, vejle og sydfor århus bliver der plads på skinnerne til at der kan køre lokaltog ofte og stationer i mindre byer kan genåbne. Dermed bliver Vejle og Odense i endnu højere grad by-centre med effektiv offentlig togtransport.

Jeg håber I andre kan suplerer
Mvh Jakob

Timeplanen - en beskrivelse

af ThomasTT, 14/11 2013, 21:59 (3818 dage siden) @ Jakob

Hej
Jeg vil lige prøve at beskrive ideen med time planen, som jeg har forstået den, så kan I andre suplerer og stille uddybende spørgemål. Det er vel ret skidt hvis vi der interesserer os for jernbaner ikke forstår det.
Ideen er at togene skal mødes i knudepunkteterne og afgå på et bestemt minuttal, så det bliver let at koordinerer regional og lokal trafikken i forhold til de hurtige tog. Der er vel ikke noget i vejen for at togene , de hurtigste, afgår hver halve time på de tider af dagen hvor der er efterspørgsel. Mellem de hurtige lyntog skal de øvrige lyn, ic og regional tog så kører.
Hvis det skal være enkelt og effektivt, så skal togene køre på fast minuttal hver time.

De steder hvor man vil bygge nye stykker jernbane. Fx ved vest fyn, vejle og sydfor århus bliver der plads på skinnerne til at der kan køre lokaltog ofte og stationer i mindre byer kan genåbne. Dermed bliver Vejle og Odense i endnu højere grad by-centre med effektiv offentlig togtransport.

Jeg håber I andre kan suplerer
Mvh Jakob

jeg er meget enig, især i det sidste. At de nye hurtige strækninger skaber mulighed for at det nuværende spor i Østjylland kan blive brugt til hvad det er beregnet til, men ikke brugt til i 50 år, er den potentielt den største gevinst.

Mht at togene mødes i time-byerne er jeg måske lidt skeptisk ift hvor meget det betyder. I de pågældende større byer går udviklingen generelt i retning af lokaltrafik med konstante afgange. Men uanset hvad er timeplanen en god ide.

Problemet er den konkrete udformning. Det er jo ikke så simpelt bl.a pga vending i Aarhus. Så vidt jeg har forstået er ideen nu, at Aarhus-Odense og Aarhus-Aalborg begge skal kunne køres på ca. 53 minutter. Det er svært at forstå, hvorfor det ikke er nok, at den ene af de strækninger kan klares på den tid. Det kunne potentielt spare måske 5 milliarder.

Timeplanen - en beskrivelse

af Fysikeren, 14/11 2013, 22:01 (3818 dage siden) @ ThomasTT

Problemet er den konkrete udformning. Det er jo ikke så simpelt bl.a pga vending i Aarhus. Så vidt jeg har forstået er ideen nu, at Aarhus-Odense og Aarhus-Aalborg begge skal kunne køres på ca. 53 minutter. Det er svært at forstå, hvorfor det ikke er nok, at den ene af de strækninger kan klares på den tid. Det kunne potentielt spare måske 5 milliarder.

Planen for køretiderne ser sådan her ud (indtil videre):

København - Odense: 58 min
Odense - Aarhus: 55 min
Aarhus - Aalborg: 60 min

Timeplanen - en beskrivelse

af ThomasTT, 14/11 2013, 22:11 (3818 dage siden) @ Fysikeren

Problemet er den konkrete udformning. Det er jo ikke så simpelt bl.a pga vending i Aarhus. Så vidt jeg har forstået er ideen nu, at Aarhus-Odense og Aarhus-Aalborg begge skal kunne køres på ca. 53 minutter. Det er svært at forstå, hvorfor det ikke er nok, at den ene af de strækninger kan klares på den tid. Det kunne potentielt spare måske 5 milliarder.


Planen for køretiderne ser sådan her ud (indtil videre):

København - Odense: 58 min
Odense - Aarhus: 55 min
Aarhus - Aalborg: 60 min

ok men så bliver der også en undtagelse fra, at timeplanen skal vurderes på afgangstider, som det ellers ofte fremhæves. I sydgående retning må afgang fra Aarhus jo så ske 65 minutter efter afgang fra Aalborg.

Her er det så, at man kunne overveje at bytte om på tiderne Aarhus-Odense/Aalborg.
En udretning Randers-Hadsten kunne måske gøres for en milliard og spare noget nær det samme tid som en 4-5 milliarder temmelig kontroversiel vejle fjord bro.
Ja man lægger i så fald tidsbesparelsen et mindre optimalt sted, men det er dog syd for Randers og man får vejle med, udover selvfølgelig at spare en masse milliarder

Timeplanen - en beskrivelse

af andersj, Aalborg, 14/11 2013, 22:22 (3818 dage siden) @ ThomasTT

Problemet er den konkrete udformning. Det er jo ikke så simpelt bl.a pga vending i Aarhus. Så vidt jeg har forstået er ideen nu, at Aarhus-Odense og Aarhus-Aalborg begge skal kunne køres på ca. 53 minutter. Det er svært at forstå, hvorfor det ikke er nok, at den ene af de strækninger kan klares på den tid. Det kunne potentielt spare måske 5 milliarder.


Planen for køretiderne ser sådan her ud (indtil videre):

København - Odense: 58 min
Odense - Aarhus: 55 min
Aarhus - Aalborg: 60 min


ok men så bliver der også en undtagelse fra, at timeplanen skal vurderes på afgangstider, som det ellers ofte fremhæves. I sydgående retning må afgang fra Aarhus jo så ske 65 minutter efter afgang fra Aalborg.

Her er det så, at man kunne overveje at bytte om på tiderne Aarhus-Odense/Aalborg.
En udretning Randers-Hadsten kunne måske gøres for en milliard og spare noget nær det samme tid som en 4-5 milliarder temmelig kontroversiel vejle fjord bro.
Ja man lægger i så fald tidsbesparelsen et mindre optimalt sted, men det er dog syd for Randers og man får vejle med, udover selvfølgelig at spare en masse milliarder

Men så er man hurtigt oppe på 70-75 minutter hvis man skal have Vejle med, når man tæller stationsophold og deceleration samt acceleration med.

Timeplanen - en beskrivelse

af ThomasTT, 14/11 2013, 22:38 (3818 dage siden) @ andersj


Men så er man hurtigt oppe på 70-75 minutter hvis man skal have Vejle med, når man tæller stationsophold og deceleration samt acceleration med.

Jeg mener at huske at vejle fjord-broen skulle spare 8-9 minutter. ( det kan dog være forkert) læg et stop i vejle med og så bliver det cirka 10 minutter. Her kan man så hente de fem ved at "eksportere" tidsbesparelsen op på aalborg-strækningen. De sidste fem minutter kunne måske hentes fra en ny lillebæltsbro, som de lokale borgmestre jo gerne vil have.

Det virker i al fald voldsomt både at bygge en ny lillebæltsbro og en ny vejle fjord bro. En ny Lillebæltsbro ville også betyde, at der er 4 spor hele vejen fra Odense til Jylland og dermed meget stor kapacitet for alle former for toge.

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af Svend, 14/11 2013, 10:05 (3818 dage siden) @ ThomasTT

jeg synes egentlig det lyder meget fornuftigt, hvis det teknisk og økonomisk er muligt at inkludere et stop i Ringsted og overholde timeplanen. At der ikke skal være et eneste stop på Sjælland virker noget voldsomt, og Ringsted ligger centralt i et meget stort område.

Nu er det jo ikke sådan, at Ringsted bliver helt "IC-løse". Det er bare de hurtige tog, der kører forbi Ringsted (ligesom ICLyn gør det i dag) ;-) ;-) :-)

--
Svend

Enhedslisten kræver stop i Ringsted og højere bro i Vejle

af ThomasTT, 14/11 2013, 22:18 (3818 dage siden) @ Svend

jeg synes egentlig det lyder meget fornuftigt, hvis det teknisk og økonomisk er muligt at inkludere et stop i Ringsted og overholde timeplanen. At der ikke skal være et eneste stop på Sjælland virker noget voldsomt, og Ringsted ligger centralt i et meget stort område.


Nu er det jo ikke sådan, at Ringsted bliver helt "IC-løse". Det er bare de hurtige tog, der kører forbi Ringsted (ligesom ICLyn gør det i dag) ;-) ;-) :-)

nej, og det er måske også fint nok. Men fremtiden ser da lidt uklar ud for Ringsted,
Eller måske er det bare uklart for mig...

Hvis time-toget ikke stopper og hvis mange andre tog skal over Roskilde, og når næstved tilmed får en ny hurtig forbindelse udenom Ringsted til køge og videre på den nye bane til københavn, hvor mange hurtige forbindelser får Ringsted så egentlig? For at mindske bilkøer på københavns indfaldsveje må det jo være en prioritet, at de vestsjællandske byer har mange og hurtige afgange.

Efter et plenarmøde tillader Enhedslisten dog at....

af Information @, 13/11 2013, 18:11 (3819 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter et plenarmøde i folketingsgruppen tillader Enhedslisten dog, at alle passagerer uanset om de kører med Superlyntog eller ej, fortsat gerne må "stå af i Roskilde" :-D

Enhedslisten bør ikke bestemme køreplanen

af Casper, 14/11 2013, 03:11 (3819 dage siden) @ Information
redigeret af Casper, 14/11 2013, 03:22

Jeg synes det går for langt når man vil sidde og bestemme køreplanen i detaljer i en politisk forhandling. Det ligner sognerådspolitik.

Stop i Ringsted vil være et tilbageskridt: når lyntogene allerede i dag ikke stopper der, hvorfor skulle et endnu hurtigere tog så stoppe der?

Jo hurtigere toget kan køre, forholdsvis mere tid mister man på at standse, da der skal bremses og accelereres op igen.

Det lyder tåbeligt at "kompensere" ved at udbygge større dele af banen til 250 km/t. Sådan en investering kan netop ikke udnyttes fuldt ud hvis toget skal stoppe flere steder undervejs. Det man giver udtryk for er at man vil blæse og have mel i munden.

Jeg har ikke lige timeplanens køreplan foran mig, men hvis man f.eks. har planlagt Kbh-Odense på 55 minutter, så ville det være endnu bedre med 50 eller 45 minutter - altså hvis hastigheden øges yderligere. Hvorfor smide de fem minutter væk på et stop i Ringsted?

Konkret må man vurdere hvor mange passagerer fra Ringsted/Næstved-Nykøbing F der vil rejse til Fyn/Jylland. Det kan man nok få et fingerpeg om i passagertællingerne. Jeg tror ikke det er særlig mange. De hurtige Re-tog mellem København og Nykøbing F stopper i øvrigt heller ikke i Ringsted. De gamle intercitytog før IC3 gjorde heller ikke.

Der vil også blive et tog som stopper i Ringsted, så der er ikke tale om at nogen kobles af. Køge Nord vil desuden også blive et naturligt skiftepunkt. Uanset hvad for køreplansoplæg man planlægger, kan man altid lave det om igen.

Jeg er ellers meget imponeret af den jernbane-begejstring som Enhedslisten har - de har et særligt udvalg for jernbanepolitik, hvor der faktisk sidder nogle der ved noget om tingene - og jeg tror også deres krav om jernbanesatsning faktisk har haft indflydelse på regeringens gode jernbanetanker. Det virker jo helt paradisisk i forhold til situationen under VK-regeringen. Men Enhedslistens jernbaneplaner er i visse tilfælde langt ovre i det utopiske, som f.eks. dobbeltspor på Tønderbanen eller åbning af mange flere trinbrætter.

Politikerne skal ikke detaljestyre på den måde.

I øvrigt er jeg enig med flere i at timeplanen ikke bør være så rigid. Man kan ikke ændre geografien. Der er intet "naturligt" ved at det lige skal vare 1 time mellem Danmarks fem største byer, da afstanden er forskellig. Det er heller ikke nødvendigt for at gennemføre en stiv køreplan. (Men det er et godt slogan). Så det må accepteres at 1 time mellem de pågældende byer i praksis vil blive 1 time +/- 10 minutter eller lignende.

Det er f.eks. samfundsøkonomisk langt mere rentabelt at nedbringe rejsetiden Kbh-Odense med 5 minutter, end at bruge samme beløb på at nedbringe Ålborg-Århus med 5 minutter.

Så timeplanen måtte gerne udbygges med en vision om at de mest centrale baner bør opgraderes til 250 km/t - hvis muligt. Dette vil naturligvis kræve en del teknisk udredning. Måske bliver det næste skridt.

Enhedslisten bør ikke bestemme køreplanen

af Fysikeren, 14/11 2013, 07:13 (3819 dage siden) @ Casper

I øvrigt er jeg enig med flere i at timeplanen ikke bør være så rigid. Man kan ikke ændre geografien. Der er intet "naturligt" ved at det lige skal vare 1 time mellem Danmarks fem største byer, da afstanden er forskellig. Det er heller ikke nødvendigt for at gennemføre en stiv køreplan. (Men det er et godt slogan). Så det må accepteres at 1 time mellem de pågældende byer i praksis vil blive 1 time +/- 10 minutter eller lignende.

Fidusen ved, at det tager en time, er at togene i hver retning møder hinanden ved knudepunkterne. Dermed bliver det langt nemmere at lave korrespondance med lokaltrafikken. Inspirationen kommer vist fra Schweiz, hvis jeg husker korrekt fra den oprindelige Infrastrukturkommission.

Enhedslisten bør ikke bestemme køreplanen

af ThomasTT, 14/11 2013, 22:25 (3818 dage siden) @ Casper

Jeg synes det går for langt når man vil sidde og bestemme køreplanen i detaljer i en politisk forhandling. Det ligner sognerådspolitik.

Stop i Ringsted vil være et tilbageskridt: når lyntogene allerede i dag ikke stopper der, hvorfor skulle et endnu hurtigere tog så stoppe der?

Jo hurtigere toget kan køre, forholdsvis mere tid mister man på at standse, da der skal bremses og accelereres op igen.

Det lyder tåbeligt at "kompensere" ved at udbygge større dele af banen til 250 km/t. Sådan en investering kan netop ikke udnyttes fuldt ud hvis toget skal stoppe flere steder undervejs. Det man giver udtryk for er at man vil blæse og have mel i munden.

Jeg har ikke lige timeplanens køreplan foran mig, men hvis man f.eks. har planlagt Kbh-Odense på 55 minutter, så ville det være endnu bedre med 50 eller 45 minutter - altså hvis hastigheden øges yderligere. Hvorfor smide de fem minutter væk på et stop i Ringsted?

Konkret må man vurdere hvor mange passagerer fra Ringsted/Næstved-Nykøbing F der vil rejse til Fyn/Jylland. Det kan man nok få et fingerpeg om i passagertællingerne. Jeg tror ikke det er særlig mange. De hurtige Re-tog mellem København og Nykøbing F stopper i øvrigt heller ikke i Ringsted. De gamle intercitytog før IC3 gjorde heller ikke.

Der vil også blive et tog som stopper i Ringsted, så der er ikke tale om at nogen kobles af. Køge Nord vil desuden også blive et naturligt skiftepunkt. Uanset hvad for køreplansoplæg man planlægger, kan man altid lave det om igen.

Jeg er ellers meget imponeret af den jernbane-begejstring som Enhedslisten har - de har et særligt udvalg for jernbanepolitik, hvor der faktisk sidder nogle der ved noget om tingene - og jeg tror også deres krav om jernbanesatsning faktisk har haft indflydelse på regeringens gode jernbanetanker. Det virker jo helt paradisisk i forhold til situationen under VK-regeringen. Men Enhedslistens jernbaneplaner er i visse tilfælde langt ovre i det utopiske, som f.eks. dobbeltspor på Tønderbanen eller åbning af mange flere trinbrætter.

Politikerne skal ikke detaljestyre på den måde.

I øvrigt er jeg enig med flere i at timeplanen ikke bør være så rigid. Man kan ikke ændre geografien. Der er intet "naturligt" ved at det lige skal vare 1 time mellem Danmarks fem største byer, da afstanden er forskellig. Det er heller ikke nødvendigt for at gennemføre en stiv køreplan. (Men det er et godt slogan). Så det må accepteres at 1 time mellem de pågældende byer i praksis vil blive 1 time +/- 10 minutter eller lignende.

Det er f.eks. samfundsøkonomisk langt mere rentabelt at nedbringe rejsetiden Kbh-Odense med 5 minutter, end at bruge samme beløb på at nedbringe Ålborg-Århus med 5 minutter.

Så timeplanen måtte gerne udbygges med en vision om at de mest centrale baner bør opgraderes til 250 km/t - hvis muligt. Dette vil naturligvis kræve en del teknisk udredning. Måske bliver det næste skridt.

en logisk forklaring på, hvorfor time-toget skulle stoppe der, når lyntoget ikke gør i dag kunne jo netop være, at det er hurtigere end nu og derfor mere attraktivt for pendlere end i dag. Måske især også når der så også kommer metro til hovedbanen.

Jeg er heller ikke enig i, at ethvert minut sparet bare skal bruges på kortere køretider. Hvis man nu kunne finde et enkelt minut på køretiden er det jo alligevel ikke nok til, at man vil fravige timeplanen og køre fra Odense 59 minutter efter man kørte fra København. I så fald ville det være mere oplagt at lede efter et minut mere og se om man kan få et stop med. Og et evt stop i Ringsted vil jo heller ikke ændre på hvorvidt det var logisk at køre 250 mellem fx køge og København.

Avatar

Superlyntogene skal standse ved endnu en station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/11 2013, 07:41 (3818 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Selvsving på DR P1 kræver Dansk Folkeparti nu, at Superlyntogene også skal standse i Korsbæk:-D.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Superlyntogene skal standse ved endnu en station

af UTJ, 15/11 2013, 08:51 (3817 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Selvsving på DR P1 kræver Dansk Folkeparti nu, at Superlyntogene også skal standse i Korsbæk:-D.

Ringsted "udstigning til venstre" og Korsbæk: "udstigning til højre".......eller hvordan er det nu det er?

Avatar

Superlyntogene skal standse ved endnu en station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/11 2013, 14:10 (3817 dage siden) @ UTJ

Ifølge Selvsving på DR P1 kræver Dansk Folkeparti nu, at Superlyntogene også skal standse i Korsbæk:-D.

Ringsted "udstigning til venstre" og Korsbæk: "udstigning til højre".......eller hvordan er det nu det er?

Korsbæk er sidst set i Nordsjælland.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Enhedslisten vil bruge af reserverne i Togfonden DK

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/11 2013, 09:59 (3815 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Nordjyske Stiftstidende 17. november 2013 er der inkluderet en buffer på 5 milliarder i Togfonden DK. Enhedslisten vil bruge 1,2 milliarder af disse penge til at opgradere 12 regionaltogsstrækninger - herunder Aalborg-Frederikshavn og Struer Thisted:

"Aalborg-Frederikshavn på 53 minutter

Turen mellem Frederikshavn og Aalborg over Hjørring kan reduceres med 16 minutter til 53 minutter ved at gøre banen klar til at køre 160 kilometer i timen, viser beregninger fra Banedanmark. Det vil koste 84 millioner kroner.

Den noget mindre befolkede tur mellem Thisted og Struer kan kortes med 23 minutter til 55 minutter for 95 millioner kroner.

Forbedringen vil få henholdsvis 54.000 og knap 6000 flere passagerer til at tage toget hvert år, viser beregningerne."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Enhedslisten vil bruge af reserverne i Togfonden DK

af Poul Andersen, 17/11 2013, 10:15 (3815 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En større artikel i JydskeVestkysten ang. samme emne, behandler strækningerne på Vestkysten fra Tønder til Thisted, samt Tinglev - Sønderborg.

Mvh.
Poul.

Enhedslisten vil bruge af reserverne i Togfonden DK

af Svend, 17/11 2013, 16:22 (3815 dage siden) @ Poul Andersen

Det er helt tydeligt, at vi er meget tæt på sognerådsvalget (-valgene) :-D

Det kunne være at vi skulle sætte en indsamling i gang, så blot en enkelt medlem af Enhedslisten kunne få lidt jernbaneforstand.

--
Svend

Yderbaner har også brug for opgraderinger

af Casper, 17/11 2013, 17:40 (3815 dage siden) @ Svend

Det er da meget fornuftigt at opgradere Vendsysselbanen.

Hvad angår Thybanen, er 160 km/t nok i overkanten, men det ville give udmærket mening at opgradere den til 100-120 km/t, da alt andet simpelt hen er for langsomt for en moderne jernbane. Med lidt højere hastighed kan man måske også undgå fastkøring i sne, som sker næsten hver vinter.

Hvorfor skal folk på yderstrækninger holdes for nar og ikke få forbedringer i 50 år? Hastigheden på Thybanen er ikke forbedret siden 1950'erne.

Jeg kan ikke se at kravet er værre end når man kræver motorvej langs Vestkysten, motortrafikveje til enhver flække og andre lignende ting

Yderbaner har også brug for opgraderinger

af Svend, 17/11 2013, 18:26 (3815 dage siden) @ Casper

Hvad angår Thybanen, er 160 km/t nok i overkanten, men det ville give udmærket mening at opgradere den til 100-120 km/t, da alt andet simpelt hen er for langsomt for en moderne jernbane.

En opgradering af Thybanen til 100 eller 120 km/t er oplagt, måske suppleret med nedlæggelse af et eller to stort set ikke anvendte standsningssteder. Desuden skal der etableres en enkelt eller to nye krydsningsstationer for at få en fornuftig timekøreplan

--
Svend

Yderbaner har også brug for opgraderinger

af Casper, 17/11 2013, 19:39 (3815 dage siden) @ Svend


En opgradering af Thybanen til 100 eller 120 km/t er oplagt, måske suppleret med nedlæggelse af et eller to stort set ikke anvendte standsningssteder.

Eller passagersignal på perronerne - ligesom på de oprindelige privatbaner. Ifølge køreplanen har de også indført signalet på Lille Nord.

Desuden skal der etableres en enkelt eller to nye krydsningsstationer for at få en fornuftig timekøreplan.

Sandsynligvis Oddesund og Ydby, hvor der også stadig er arealer. I Oddesund skal hastigheden alligevel nedsættes pga. broen.

Men muligvis kan man nøjes med én krydsning i Hurup og gennemføre timedrift med to togsæt. Det kræver en køretid på væsentligt under en time - måske max 54 min.

Strækningens midtpunkt er mellem Hurup og Ydby, så et yderligere krydsningsspor i Ydby vil være rart mhp. fleksibilitet.

Desværre er det nok svært at komme ned på de 54-55 minutter som gør denne model mulig. Med mindre man nedlægger mange trinbrætter.

Mere gennemførlig er timedrift Thisted-Holstebro, med en køretid inkl. vendetid på 1,5 time, så man kan betjene denne strækning med tre togsæt.

Avatar

Yderbaner har også brug for opgraderinger

af T. Rithmester ⌂, Struer, 17/11 2013, 20:55 (3815 dage siden) @ Casper


Desværre er det nok svært at komme ned på de 54-55 minutter som gør denne model mulig. Med mindre man nedlægger mange trinbrætter.

Nedlæggelse af Humlum, Oddesund Nord, Lyngs, Ydby, Hørdum og Sjørring er nævnt som muligheder ved overgangen til det nye signalsystem med deraf følgende opgradering af hastigheden til 110 Km/t..
Kilde: Hastighedsopgradering i forbindelse med Signalprogrammet Side 21.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Yderbaner har også brug for opgraderinger

af ThomasTT, 18/11 2013, 13:48 (3814 dage siden) @ Casper

Det er da meget fornuftigt at opgradere Vendsysselbanen.

Hvad angår Thybanen, er 160 km/t nok i overkanten, men det ville give udmærket mening at opgradere den til 100-120 km/t, da alt andet simpelt hen er for langsomt for en moderne jernbane. Med lidt højere hastighed kan man måske også undgå fastkøring i sne, som sker næsten hver vinter.

Hvorfor skal folk på yderstrækninger holdes for nar og ikke få forbedringer i 50 år? Hastigheden på Thybanen er ikke forbedret siden 1950'erne.

Jeg kan ikke se at kravet er værre end når man kræver motorvej langs Vestkysten, motortrafikveje til enhver flække og andre lignende ting

Hvis det virkelig er muligt at skære 16 minutter af FRederikshavn-aalborg for kun 84 millioner, så kan det da kun gå for langsomt. Også selvom det kræver nyt materiel. Det skal givetvis alligevel fornyes, inden man fik gennemført sådanne forbedringer.

Enhedslisten vil bruge af reserverne i Togfonden DK

af jaer, 17/11 2013, 17:56 (3815 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Nordjyske Stiftstidende 17. november 2013 er der inkluderet en buffer på 5 milliarder i Togfonden DK. Enhedslisten vil bruge 1,2 milliarder af disse penge til at opgradere 12 regionaltogsstrækninger - herunder Aalborg-Frederikshavn og Struer Thisted:

"Aalborg-Frederikshavn på 53 minutter

Turen mellem Frederikshavn og Aalborg over Hjørring kan reduceres med 16 minutter til 53 minutter ved at gøre banen klar til at køre 160 kilometer i timen, viser beregninger fra Banedanmark. Det vil koste 84 millioner kroner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tja, der skal så også "bare" skaffes noget materiel, der kan køre 160 km/t.

På det meste af strækningen (Ab-Fh) blev sporgeometrien lagt til 160 km/t ved sidste års sporombygning. Der er så lige 10 overkørsler, som skal tilpasses, men det bør jo være en mindre sag med ERTMS.

Men måske de kære landspolitikere skulle tage en snak med de lokale og høre om deres planer, der i det nordjyske er meget langt fremme med en lidt anden model.

/Jan

Enhedslisten vil bruge af reserverne i Togfonden DK

af Svend, 17/11 2013, 18:33 (3815 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En opgradering til 160 km/t kræver noget helt andet materiel end Desiro-tog eller andet lokalbanemateriel. Samtig skal lokalpolitikerne ikke få alt for vilde ideer med at etablere flere standsningssteder - nok tvært imod - for kørsel med 160 km/t er kun "lønsom", hvis der er tilpas langt mellem standsningsstederne.

Måske man nord for Limfjorden skulle overveje at satse "elektrisk" - altså helt til Skagen og Hirtshals. Ambitionerne fejler jo ikke noget.

--
Svend

Vejdrømme og banedrømme

af Casper, 19/11 2013, 07:14 (3814 dage siden) @ Svend

Når det gælder vejprojekter, så er der ingen smalle steder, heller ikke hos borgerlige politikere:

V-kandidat foreslår tunnel under Struer
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/KV13/Artikler/P4_MidtVest/2013/11/15/124235.htm

Kan vel næppe gøres under de 2-300 mio. kroner selv for en mindre strækning.

Marselistunnellen i Århus skal koste 1,5 mia. for 1,9 km hvis den bliver bygget.

Vejdrømme og banedrømme

af ThomasTT, 19/11 2013, 15:32 (3813 dage siden) @ Casper

Når det gælder vejprojekter, så er der ingen smalle steder, heller ikke hos borgerlige politikere:

V-kandidat foreslår tunnel under Struer
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/KV13/Artikler/P4_MidtVest/2013/11/15/124235.htm

Kan vel næppe gøres under de 2-300 mio. kroner selv for en mindre strækning.

Marselistunnellen i Århus skal koste 1,5 mia. for 1,9 km hvis den bliver bygget.

Prisen afhænger nok meget af konkrete forhold. 200 millioner er heller ikke nødvendigvis urealistisk, hvis der både kan høstes trafiksikkerhed og byudvikling. Måske kunne et sådan projekt inkludere en Struer Vest station.

Selvfølgelig ødelægger en sådan vej byen. Det er da glædeligt, at man begynder at blive bevidst om det. Det er bare en skam, at man først bygger vejene, får marginaliseret jernbanen og så herefter skal til at bruge formuer på at udbedre konsekvenserne af de forkerte beslutninger.

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/11 2013, 09:43 (3803 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jyllands-Posten skriver i dag 29. november 2013 på deres hjemmeside, at Enhedslisten nu er positivt stemt for den nye jernbanebro over Vejle Fjord; men at Dansk Folkeparti endnu ikke føler sig overbevist.

Link (kræver abonnement): http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/indland/ECE6292595/taettere-pa-togbro-o...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Svend, 30/11 2013, 09:07 (3802 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Teksten er påfaldende ens i de to artikler. Det ligner afskrift af en perssemeddelelse udsendt "et eller ander sted fra " ... fuld af snik, snak og fordrejninger.

Set fra en jernbanemæssig synsvinkel vil det være fint, hvis begge løsninger vedtages. Så snart der er vedtaget en jenbane fra Vejle (eller fra et sted på strækningebn mellem Vejle og Brande) til Billund, vil der hurtigt komme ønsker om at banen kobles sammen med en direkte bane (kald det bare en forlængelse) mod Esbjerg og en mere direkte bane mod Aarhus-området (af hensyn til rejsetiden).

--
Svend

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Niels Bak, 30/11 2013, 12:34 (3802 dage siden) @ Svend

Teksten er påfaldende ens i de to artikler. Det ligner afskrift af en perssemeddelelse udsendt "et eller ander sted fra " ... fuld af snik, snak og fordrejninger.

Det er en artikel fra Ritzau, som begge aviser også korrekt skriver - så der er intet odiøst i at både JP og Vejle Amts Folkeblad trykker den. De har sådan set købt og betalt den... (om kvaliteten af den så er i orden er en anden sag)

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Niels Bak, 30/11 2013, 12:46 (3802 dage siden) @ Niels Bak

Derudover er det jo klassisk jysk trafikpolitik - hvis du stemmer for noget jeg vil have, så får du noget du vil have. I det her tilfælde er det så banen til Billund, der skal få Vejlefjordbroen til at glide ned hos både DF og lokalpolitikerne i Vejle.

Det helt interessante bliver så hvilken bane det bliver til Billund. I artiklen lyder det som om det er en stikbane fra den nuværende, formentlig ved Jelling og ikke den letbane direkte fra Vejle, som lokalpolitikerne foretrækker, og som for evigt vil sikre, at passagerer til Billund skal til Vejle og skifte.

Men stikbanen er billigst, og så kan der jo altid senere lægges et shunt over til hovedbanen syd for Horsens, så man kan køre direkte den vej....

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Svend, 30/11 2013, 19:32 (3802 dage siden) @ Niels Bak

Det er en artikel fra Ritzau, som begge aviser også korrekt skriver

Fint nok, men hvem har så fodret Ritzau......

--
Svend

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Niels Bak, 1/12 2013, 13:03 (3801 dage siden) @ Svend

Det vides så til gengæld ikke...

Hvis det var direkte afskrift fra en pressemeddelelse, så burde det stå i artiklen, men gør det ikke altid.

Men der udsendes også kun sjældent pressemeddelelser om igangværende forhandlinger. Det er mere sandsynligt at det er journalisten fra Ritzau, der på en eller anden måde følger forhandlingerne og har kilder blandt politikerne. Initiativet kan dog også komme fra enten Pia Olsen Dyhrs spindoktor eller en af partiernes pressestab, og ministerens har i hvert fald været inde over i forbindelse med hun er blevet interviewet. Det er de næsten altid i vore dage. Hvad end der er baggrunden er det så journalistens job at vurdere om kilden holder, om historien holder og hvad de evt. motiver er for kilderne, der kan have indflydelse på historien. Og det bliver så gjort bedre eller dårligere...

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2013, 07:59 (3796 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jyllands-Posten følger i dag op på forhandlingerne mellem Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten:

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6314077/transportminister-abner-for-flere-penge-ti...

For egen regning: Hvorfor f..... kan de ikke finde ud af at skrive "jernbane" i stedet for det "frygtelige" ord "togbane"!

Nå, det var en lille sidebemærkning. Det ser ud til, at man når et forhandlingsresultat i løbet af nogle uger. Enhedslisten vil åbenbart også snakke "godstrafik".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Gjæst, 6/12 2013, 18:15 (3796 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

For egen regning: Hvorfor f..... kan de ikke finde ud af at skrive "jernbane" i stedet for det "frygtelige" ord "togbane"!

Det er vel ikke så mærkeligt når selv folk som er ansat i DSB og Banedanmark, ikke kan finde de rigtige ord. Jeg krummede tærer over flere interviews i DR-TV i går.

En af de hyppigste fejl er at "spor" er blevet til "skinner". Det er snart en ren Märklinbane.

Togfonden DK og jernbane til Billund

af bl, Greve, 7/12 2013, 12:18 (3795 dage siden) @ Gjæst

Eller hvad med "...køre togene i garagen"?

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Gjæst, 7/12 2013, 12:25 (3795 dage siden) @ bl

Eller hvad med "...køre togene i garagen"?

Også den. De fleste af togene står endda udenfor selvom de er "kørt i garage".

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Niels Munch, 7/12 2013, 12:30 (3795 dage siden) @ bl

Eller hvad med "...køre togene i garagen"?

DSBs trafikinformationschef har en fortid i HURs kundecenter.

M.v.h.
Niels

Togfonden DK og jernbane til Billund

af Gjæst, 7/12 2013, 12:40 (3795 dage siden) @ Niels Munch

DSBs trafikinformationschef har en fortid i HURs kundecenter.

Ja, man fornemmer at der ikke er nogen jernbanefolk tilbage.

Avatar

ATP og Togfonden DK

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2013, 12:14 (3784 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Jyllands-Posten 18. december 2013 (p.t. "låst" artikel) er ATP indstillet på at spytte 5-10 milliarder kroner i Togfonden DK, i det omgang man kan blive enige om, at der måske alligevel mangler penge i fonden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund udskudt igen-igen

af Ove Nygaard, 6/1 2014, 14:37 (3765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forhandlingerne udskydes igen-igen:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg læste det godt i den lokale dagspresse, og udover at jeg skal beklage, at Kim Christiansen er kommet til skade og ønsker ham god bedring, kan jeg ikke lade være med at undre mig lidt over, at Danmarks p. t. 3. største politiske parti ikke kan finde en fuldgod reserve at sætte ind i forhandlingerne om det meget vigtige projekt, måske formanden himself, som jo ikke plejer at være mundlam.
Uden at "blande sport ind i det" og komme til at "lyde morsom", kan jeg ikke lade være med at sammenligne situationen med den, som det danske håndboldlandshold for herrer befinder sig i, her knap en uge før EM på hjemmebane med en hel del nøglespillere på skadeslisten. Kunne Ulrik Wilbek finde på at få udsat dette arrangement? :-(

Og så læser jeg lige nu på tekst TV, at Tysklands magtfulde kansler Angela Merkel er kommet til skade ved en skiulykke og må holde sig i ro de næste tre uger. Så nu går Europa helt i stå.:-|

Nu er det vist på tide at sige: Duk og væk. Inden webmaster eller moderatorerne kommer efter mig.:-D

Bedste togfondshilsener

Ove af Erritsø

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund udskudt igen-igen

af BoergeOf61, Randers C, 6/1 2014, 15:46 (3765 dage siden) @ Ove Nygaard

Er der ikke stadig 10-15 år at løbe på? Hvordan er den tidsmæssige rækkefølge egentlig af Timemodellen og den faste forbindelse over Fehmern Bælt?

Togfonden DK og jernbane til Billund udskudt igen-igen

af Frank Poulsen, 6/1 2014, 16:16 (3765 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg synes nu det er fornuftigt at vente den uge, fremfor at en ny skal læse op på alle detaljerne. Uden jeg har erfaring med politisk arbejde forestiller jeg mig det ikke er nær så nemt som at udskifte en spiller på et håndboldhold. Det er jo ikke sådan at udskiftningen på et håndboldhold gør at man skal sætte ind til at læse alle regler og lære ham at drible. Hvis en ny på et så sent tidspunkt skal sætte sig ind i det før han forhandler gætter jeg på det vil tage længere tid end en uge. Men det er som sagt bare mit gæt :)

MVH
Frank Poulsen

Togfonden DK og jernbane til Billund udskudt igen-igen

af Gjæst, 6/1 2014, 18:44 (3765 dage siden) @ Ove Nygaard

Nu er det vist på tide at sige: Duk og væk. Inden webmaster eller moderatorerne kommer efter mig.:-D

Ove, de kommer aldrig efter dig. Du har jo forlængst etableret dig som et af forums koryfæer.

Togfonden DK og jernbane til Billund udskudt igen-igen

af ThomasTT, 7/1 2014, 02:37 (3765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hmm er motorvejsmafiaen ved at gribe til desperate metoder....

Togfonden DK og jernbane til Billund udskudt igen-igen

af UTJ, 7/1 2014, 08:47 (3764 dage siden) @ ThomasTT

hmm er motorvejsmafiaen ved at gribe til desperate metoder....

Nej, DF vil gerne have aftryk på forliget, hvilket er ganske naturligt og de input de kommer med er i og for sig ganske fornuftige. Jeg tror også, i modsætning til de fleste andre partier i FT at de har lært at det godt må tage tid at indgå et forlig frem for noget jask og sjask som vi ser på flere og flere områder.

Det er oplagt ikke kun at se på timemodellen, for mange af de rigtig dyre delelementer er jo kun med for at tvinge køretiden ned nogle få minutter. Og ved at udvide med både Billund og sikkert også Herning-Holstrbro er der åbnet for en bredere opgraering af nettet.

Togfonden DK og jernbane til Billund udskudt igen-igen

af ThomasTT, 8/1 2014, 23:04 (3763 dage siden) @ UTJ

hmm er motorvejsmafiaen ved at gribe til desperate metoder....


Nej, DF vil gerne have aftryk på forliget, hvilket er ganske naturligt og de input de kommer med er i og for sig ganske fornuftige. Jeg tror også, i modsætning til de fleste andre partier i FT at de har lært at det godt må tage tid at indgå et forlig frem for noget jask og sjask som vi ser på flere og flere områder.

Det er oplagt ikke kun at se på timemodellen, for mange af de rigtig dyre delelementer er jo kun med for at tvinge køretiden ned nogle få minutter. Og ved at udvide med både Billund og sikkert også Herning-Holstrbro er der åbnet for en bredere opgraering af nettet.

er der også noget i spil med herning-Holstebro? Det håber jeg kommer engang. Det virker helt forkert, at aarhus-Holstebro ikke er direkte forbundet, helst via silkeborg-Herning. En relativt tæt befolket korridor væk fra hovedbanerne.

Jeg er ikke enig i, at timeplanen er fydt med dyre ting, der bare skal spare få minutter. Det er en effektiv plan, der direkte involverer landets syv største byer med forbedringerne godt fordelt på måder, der også kan udnyttes af yderbaner rundt omkring i senere projekter.

Man skal næppe heller undervurdere effekten, af en overordnet styrende plan ellers bliver enhver forbedring nemt til et slag i luften.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak