Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Børge Sundahl, 25/11 2013, 13:29 (3807 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lyder helt usandsynlig. Jeg tror priserne er skruet i vejret, for at undgå at genetablere. Man skulle næsten tro, at det er en Hovedbanegård, der skal laves.
Mvh
Børge

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 25/11 2013, 16:33 (3807 dage siden) @ Børge Sundahl

Det er også en måde at sige ; det har ingen interesse. Vi skal nok få stoppet deres tossede ideer. Der sidder ganske enkelt mennesker og tænker sådan :-|

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Lue, 25/11 2013, 16:59 (3807 dage siden) @ Steen Nielsen

Der har også været planer fremme om et trinbrædt ved Bilka i Holstebro, der er efterhånden mange forretninger i det område nu.

Men det bliver jo nok heller ikke til noget når nu en gang fliser og nogle lygtepæle koster så mange penge. Helt hen i skoven med de priser. Har en gang hørt noget om at Banedanmark skulle flytte et dværgsignal nede i Fredericia 10-15 meter. Det kostede 150,000 kr.

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Jakob, 25/11 2013, 17:29 (3807 dage siden) @ Lue

Hej
Er der nogen der har en forklaring på hvorfor det bliver så dyrt? (Helst fra nogen med indsigt, og ikke bare gæt værk)
Jeg fandt luftfoto af den ene by og der var en vej overskæring tæt på krydsningsmuligheden, (hvor den enkeltsporede strækning deltes til to spor) så det kan undre at man ikke bare kan lave en mere simpel løsning end bro med elevator osv. Eller er det ændringer i meget gamle signaler der er problemet?
Er det måske et mere grundlæggende problem, at når det er jernbane, så er standarderne meget høje, måske for høje? I forhold til hvad der egentlig er behov for? Og hvad samfundet synes er nødvendigt. F.eks en gå tur rundt om overskæringen kunne accepteres.
På forhånd tak for indsigtsfulde svar
Mvh Jakob

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af KimC, 25/11 2013, 17:53 (3807 dage siden) @ Lue

Men det bliver jo nok heller ikke til noget når nu en gang fliser og nogle lygtepæle koster så mange penge.

Ud over lygtepæle og fliser bliver der også nævnt gangbroer og elevatorer. Desuden skal en hel del af arbejdet foretages mens der køres tog på banen, alternativt skal driften indstilles mens der bygges, og der skal indsættes togbusser. Så skal der også stilles en Skrup-Af automat op, den kan man ikke lige købe i Netto.

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af ThomasTT, 26/11 2013, 16:33 (3806 dage siden) @ Lue

Der har også været planer fremme om et trinbrædt ved Bilka i Holstebro, der er efterhånden mange forretninger i det område nu.

Men det bliver jo nok heller ikke til noget når nu en gang fliser og nogle lygtepæle koster så mange penge. Helt hen i skoven med de priser. Har en gang hørt noget om at Banedanmark skulle flytte et dværgsignal nede i Fredericia 10-15 meter. Det kostede 150,000 kr.


jeg tror nu ikke de kan eller vil stoppe det i længden. Alle de nævnte stationer burde genåbnes plus et par mere i Herning og Holstebro. Omvendt skal kommunerne så også forpligte sig til at udvikle de pågældende byer. Især Skibbild og Tvis har meget plads til udstykninger osv nær stationen.

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af jaer, 26/11 2013, 17:06 (3806 dage siden) @ ThomasTT

Der har også været planer fremme om et trinbrædt ved Bilka i Holstebro, der er efterhånden mange forretninger i det område nu.

Men det bliver jo nok heller ikke til noget når nu en gang fliser og nogle lygtepæle koster så mange penge. Helt hen i skoven med de priser. Har en gang hørt noget om at Banedanmark skulle flytte et dværgsignal nede i Fredericia 10-15 meter. Det kostede 150,000 kr.

jeg tror nu ikke de kan eller vil stoppe det i længden. Alle de nævnte stationer burde genåbnes plus et par mere i Herning og Holstebro. Omvendt skal kommunerne så også forpligte sig til at udvikle de pågældende byer. Især Skibbild og Tvis har meget plads til udstykninger osv nær stationen.

Men det er også meget let bare at postulere dette.

Hvis du kendte bare lidt til forholdene, og måske satte f. eks. flytningen af et DV-signal ind i en sammenhæng, så kan der være god begrundelse for, at det koster meget. Det kan jo være, at der også er nogle indre sikringstekniske ændringer eller ATC-omkodninger forbundet med flytningen. Men det ved du ikke ud fra ovenstående postulat. Og desværre så er det jo den slags løse rygter, der hurtigt giver et falskt billed, da forudsætningerne glemmes.

Generelt så er det jo konkurrenceudsat meget af arbejdet. Der er skrappe EU-regler på de områder.

Dit eget postulat om, at når staten skal betale, så er det dyrt, hænger heller ikke sammen med dit eksempel fra en boligforening. Den er vel næppe statslig? Så der er altså også private, som betaler overpris?!

/Jan

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Lucas, 26/11 2013, 17:47 (3806 dage siden) @ jaer

Igen et eksempel på vi skal ud af EU. Det kan ikke gå hurtigt nok, de bestemmer jo alt der nede efterhånden. Som jeg ser det, kan jeg ikke forstå at andre end Banedanmark skal arbejde på sporene, stationer med mere. Hvad skal man med et baneselvskab når man alligevel for andre til at lave arbejdet. Igen noget man har bestemt nede i EU. Bare se på alle de nye operatører der skal kører med gods og passager, hva var der i vejen dengang DSB stod for det hele.

Privatbanerne må heller ikke kører med godstog mere, igen noget EU har bestemt.

Ved godt der var underskud på noget af det, men hvis folk bakkede noget mere op, og virksomhederne noget mere brugte at sende gods med jernbanen i stedet for alle de dumme lastbiler.

Kan ikke forstå man ikke bare giver de penge til DSB det nu engang koster at drive, så vi også kunne have en ordentlig service på stationerne m.m.

Mange af pengene kunne jo nok tages fra noget af alt den ulandsbistand vi betaler til andre lande. Og noget strammere flygtninge politik, så kunne der helt sikkert også findes nogle penge der.

Avatar

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/11 2013, 21:19 (3806 dage siden) @ Lucas

Så tror jeg også vi kom hele vejen rundt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af ivar, 26/11 2013, 21:22 (3806 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad med kanelsneglene ;-)

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Fysikeren, 26/11 2013, 17:15 (3806 dage siden) @ ThomasTT

Alle kan ønske alle mulige stationer åbnet. Men det er jo ikke gratis at betjene dem, det tager tid, evt. skal der indsættes flere tog for at nå omløb eller køre ekstra lokale tog, så de gennemgående ikke bliver alt for langsomme.

Og helt ærligt, vi snakker små byer, det er jo ikke der væksten findes i Danmark. Forstadsstationer som Holstebro Syd er jeg helt med på, men Tvis og Skibbild byer har vist 2.000 indbygger tilsammen. Det er for lokalt og jeg synes ikke det er statens opgave at betjene, og jeg kan nemt finde mange andre stationer der bør stå foran dem i køen.

Men måske man kan lade regionerne være mere aktive på jernbanerne efter svensk model. Der er optræk til det i Nordjylland, og så kan man omvendt sige, at staten betjener måske stationer i byer med 5.000 indbygger eller derover, samt visse stationer i områder, der ellers ville være ubetjente.

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af ThomasTT, 27/11 2013, 23:22 (3805 dage siden) @ Fysikeren

Alle kan ønske alle mulige stationer åbnet. Men det er jo ikke gratis at betjene dem, det tager tid, evt. skal der indsættes flere tog for at nå omløb eller køre ekstra lokale tog, så de gennemgående ikke bliver alt for langsomme.

Og helt ærligt, vi snakker små byer, det er jo ikke der væksten findes i Danmark. Forstadsstationer som Holstebro Syd er jeg helt med på, men Tvis og Skibbild byer har vist 2.000 indbygger tilsammen. Det er for lokalt og jeg synes ikke det er statens opgave at betjene, og jeg kan nemt finde mange andre stationer der bør stå foran dem i køen.

Men måske man kan lade regionerne være mere aktive på jernbanerne efter svensk model. Der er optræk til det i Nordjylland, og så kan man omvendt sige, at staten betjener måske stationer i byer med 5.000 indbygger eller derover, samt visse stationer i områder, der ellers ville være ubetjente.

Ideen er ikke bare at genåbne stationer uden videre, men skabe forholdene, der gør det realistisk. Hospitalet i Gødstrup vil fx sandsynliggøre udstykninger og boligbyggeri i området. Målet skulle så være at satse på Skibbild fremfor bare at bygge andre steder i området uden tanke for banen. Hvis man konsekvent gjorde sådan, så ville jernbanen løbende få tusindvis af nye kunder i butikken uden det kostede noget. Det handler bare om, hvor man bygger det, der alligevel bygges.

Mange steder har man jo allerede det, der for alvor koster penge, en jernbane ind i selve byerne. Holstebro har på sin vis relativt mere metro end København. De har bare ikke opdaget det. Det behøver ikke koste meget at starte en udvikling, der gør jernbanen løbende bedre. potentielt er der både vækst at hente i form af bedre forbindelser og besparelser, hvis diverse ineffektive dyre busruter, veje eller sågar små byer nedlægges.

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af jaer, 25/11 2013, 23:37 (3807 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvad med at prøve at sætte sig ned og skrue et projekt sammen?

Derefter tager man alle delene og sætter pris på, udførselstid, maskinleje, arbejdsmiljøregler, jernbanesikkerhed osv osv, summerer det sammen, og så bliver man faktisk overrasket. Husk også, at det ikke altid kan udføres mellem kl. 07 og 15.

At der så også skal bruges "lidt" administration, skal man også huske at afsætte midler (og ikke mindst tid) til.

Det lyder dog lidt overkill, at et vigespor med perron ved Gødstrup skal koste 120 mill, særligt set i lyset af, at det med sikringsanlæg snart bliver en mindre omkostning ifht. dagens system.

/Jan

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Lue, 26/11 2013, 09:08 (3807 dage siden) @ jaer

Der er også nogle firmaer der er gode til at skrue prisen op, når det er staten der betaler. Har oplevet det samme dengang jeg boede i en boligforening, der skulle males nogle opgange der kom to lærlinge de malede uden på skidt og møj, huller i væggene blev ikke engang udbedret. Det kostede ca. 40.000 pr. opgang.

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Fysikeren, 25/11 2013, 18:06 (3807 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det kan i denne forbindelse måske være relevant lige at linke til Trafikstyrelsens forundersøgelse af stationer, både åbning af nye og lukning af eksisterende. Den er godt nok fra 2008 og en ny skulle være på vej i løbet af 2013 (ja, jeg ved godt vi skriver november nu, men der står ikke desto mindre 2013 på styrelsens hjemmeside).

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Cargoman, 25/11 2013, 20:55 (3807 dage siden) @ Fysikeren

Der er vel andre end BaneDanmark som kan finde ud af at bygge perroner, signaler og spor. De andre kan måske oven i købet lave det til en anden pris.

Et overslag på en ny station i Langeskov lød på 53.1 mio. kr. i 2011 priser. Langeskov kan vel sammenlignes med Tvis og Skibbild til hhv. 75 og 80 mio. kr.

Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup

af Gjæst, 25/11 2013, 20:59 (3807 dage siden) @ Cargoman

Der er vel andre end BaneDanmark som kan finde ud af at bygge perroner, signaler og spor. De andre kan måske oven i købet lave det til en anden pris.

Banedanmark bygger ikke selv de anlæg vi taler om her i tråden. De bliver udført af private entreprenører.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak