Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+ (Trafikpolitik)

af Jon, 11/12 2013, 22:26 (3791 dage siden)

Godt nyt for trekanten. DF sætter en stopklods
i overfor en Vejle fjord togbro, og vil sikre
en jernbane over Billund, opgradering af regionale
baner m.m. til en samlet pris på 4,3 mia. kr.
Noget står i linket, resten i papirudgaven.

http://vafo.dk/article/20131208/ARTIKLER/131209609

Mvh. Jon

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Svend, 11/12 2013, 22:38 (3791 dage siden) @ Jon

Godt nyt for trekanten.

Men dårligt nyt for andre, bl a aarhusianerne...........timemodellen smuldrer :-|

--
Svend

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jon, 11/12 2013, 22:52 (3791 dage siden) @ Svend

Så er det vel heller ikke værre. Rejsetiden Aarhus-Odense
bliver 64 min. Efter en eventuel ny jernbanebro over Lillebælt
og en alternativ A13-løsning gennem Fredericia vil rejsetiden
med 59 min. komme under de tilsyneladende magiske 60 min. Til
gengæld kan aarhusianere og mange andre komme lynhurtig til
lufthavnen.

Mvh. Jon

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Svend, 12/12 2013, 00:20 (3791 dage siden) @ Jon

Så er det vel heller ikke værre. Rejsetiden Aarhus-Odense bliver 64 min

... med gennemkørende tog Aarhus-Odense. Alternativet til en ny bro over Vejle fjord er jo ikke, at alle tog skal standse i Vejle.
Forklar lige en gang til, hvorfor vejlenserne har så meget imod, at tog der ikke skal standse, kører udenom det centrale Vejle. Normalt er det lige omvendt.

--
Svend

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jakob Christensen, 12/12 2013, 10:55 (3791 dage siden) @ Svend

Borgerne i Vejle er lige så meget utilfredse med at den fine bro der skal gå over fjorden gør, der kun kan komme lystbåde ind til Vejle havn.. Det lukker en af de få små virksomme erhvervshavne der er tilbage..
Men når havnen så bliver lukket, så har de fine mennesker i de store byer der har behov for at spare 6-7 min vundet vildt meget på bekostning af mange arbejdspladser i Vejle..

Det har dog også den gode ting for BaneDanmark, for så har de en undskyldning for ikke at reppe på sporet til Vejle havn der er i brug dagligt, så kan det også også nedlagt, som alle de andre havnespor..

Enhver by vil altid kæmpe for at beholde det de har, eller i dette tilfælde få mere end de har.. Det er sund fornuft, vil du have en million eller vil du have to millioner, hvad vælger de fleste !!??

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Frank Poulsen, 12/12 2013, 11:16 (3791 dage siden) @ Jakob Christensen

Det er selvfølgelig et problem med højden på broen, og den skal (i mine øjne) selvfølgelig være høj nok til at det ikke ændrer på noget i forhold til den nuværende motorvejsbro.. Altså minimum samme højde. Jeg er dog ikke klar over hvor meget højdeforskel der er på forslaget og hvad der burde være? Og hvor meget dyrere det i givet fald ville blive?

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jakob Christensen, 12/12 2013, 11:41 (3791 dage siden) @ Frank Poulsen

Fandt lige denne artikel: http://hsfo.dk/article/20130902/ARTIKLER/130909928

Den skal være 29 meter over fjorden..
Vejle Fjordbroen er 40 meter over fjorden

If. artiklen kommer der allerede skibe ind i havnen på 35 meters højde, som så ikke ville kunne komme ind..

Fandt også et andet link fra den lokale avis, at broen oveni købet skal placeres på fredet område..

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af ThomasTT, 13/12 2013, 01:58 (3790 dage siden) @ Svend

Så er det vel heller ikke værre. Rejsetiden Aarhus-Odense bliver 64 min


... med gennemkørende tog Aarhus-Odense. Alternativet til en ny bro over Vejle fjord er jo ikke, at alle tog skal standse i Vejle.
Forklar lige en gang til, hvorfor vejlenserne har så meget imod, at tog der ikke skal standse, kører udenom det centrale Vejle. Normalt er det lige omvendt.

hvis det kommer til at køre ind til vejle, vil det givetvis også komme til at standse der.

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af jmp ⌂, Vejle, 13/12 2013, 08:27 (3790 dage siden) @ ThomasTT

hvis det kommer til at køre ind til vejle, vil det givetvis også komme til at standse der.


Hvorfor?

Jan

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Frank Poulsen, 13/12 2013, 09:55 (3790 dage siden) @ ThomasTT

Det var dog en lidt underlig tro på tingene? Der er da masser af steder lyntog i dag ikke standser... Så den tilgang til det tror jeg bestemt ikke du kan have

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jon, 13/12 2013, 10:55 (3790 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er ikke utænkeligt at f.eks. Billund lufthavn vil tiltrække
superlynstop i Vejle eller Fredericia med skift til Billund.

Mvh. Jon

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Poul Andersen, 13/12 2013, 11:17 (3790 dage siden) @ Jon

Det er ikke utænkeligt at f.eks. Billund lufthavn vil tiltrække
superlynstop i Vejle eller Fredericia med skift til Billund.

Mvh. Jon

I superlyntogsystemet Aarhus - København er der netop stop i både Vejle og Frdericia.

Det er superlyntogsystemet Aalborg - København der ikke stopper i de nævnte to byer.

Mvh.
Poul.

Avatar

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Ove Nygaard, 13/12 2013, 12:02 (3790 dage siden) @ Poul Andersen

Det er superlyntogsystemet Aalborg - København der ikke stopper i de nævnte to byer.

Mvh.
Poul.

Kære Poul.

Sådan. I det hele taget er debatten om "Togfonden.dk" kørt helt af sporet, for nu at blive i "banesproget". Det gælder også debatten om samme emne i de lokale aviser i TREKANTOMRÅDET. Der findes et udmærket og grundigt oplæg på 92 sider fra Trafikstyrelsen fra september 2013, som kan googles på "Togfonden.dk".Det er ud fra dette oplæg, at de politiske drøftelser p t pågår. Når man har kæmpet sig igennem dette oplæg, er man rimeligt godt klædt på til en debat om fremtidens jernbane.

God læselyst.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jon, 13/12 2013, 12:51 (3790 dage siden) @ Ove Nygaard

Når man har læst de 92 sider vil man se at den sjovt
nok gør et stort nummer ud af Kastrup lufthavn i
køreplanerne. Billund er ikke nævnt med et ord.
De gennemgående lyntog på Herning-Vejle er pillet ud.
Tilsvarende er Sønderjylland ikke-eksisterende. Der
er ikke en timemodel for Esbjerg-Aarhus. Der er plads
til store forbedringer på de 92 sider. Ved at sikre
gennemkørsel i Fredericia og Vejle er der en solid
basis for stop i trekanten.

Mvh. Jon

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af ThomasTT, 12/12 2013, 03:00 (3791 dage siden) @ Jon

Så er det vel heller ikke værre. Rejsetiden Aarhus-Odense
bliver 64 min. Efter en eventuel ny jernbanebro over Lillebælt
og en alternativ A13-løsning gennem Fredericia vil rejsetiden
med 59 min. komme under de tilsyneladende magiske 60 min. Til
gengæld kan aarhusianere og mange andre komme lynhurtig til
lufthavnen.

Mvh. Jon

præcis. Time-modellen smuldrer ikke. I værste fald er det den lidt sære fortolkning af time-modellen ( hvor vendetiden i Aarhus absolut skal tælle med i rejsetiden til odense og ikke Aalborg) der smuldrer. Der er ingen grund til at Odense-Aarhus skal køres på 55 minutter. Bare der køres på 1.00 er det nok.

Jeg foretrækker en bane til Billund eller andre lignende projekter fremfor broen over vejle fjord. Ikke mindst fordi det vil øge banens værdi og relevans i en grad, så broen alligevel kommer på et senere tidspunkt, hvor den måske fremstår som en nem og billig måde at skabe yderligere kapacitet og hurtigere toge.

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Fysikeren, 12/12 2013, 06:38 (3791 dage siden) @ ThomasTT

Det vigtige er, at man kan lade togene mødes i de hver sin retning i både København, Odense, Aarhus og Aalborg. Kan man ikke det uden denne bro, så har man jo mistanke om, at DF ikke aner hvorfor Timeplanen er blevet en vision, og bare satser på lokale stemmer. Ikke just det, der giver min stemme.

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af ThomasTT, 13/12 2013, 01:37 (3790 dage siden) @ Fysikeren

Det vigtige er, at man kan lade togene mødes i de hver sin retning i både København, Odense, Aarhus og Aalborg. Kan man ikke det uden denne bro, så har man jo mistanke om, at DF ikke aner hvorfor Timeplanen er blevet en vision, og bare satser på lokale stemmer. Ikke just det, der giver min stemme.

Tja jeg forstår så heller ikke, at det skulle være så vigtigt at togene mødes i de større byer. lokale busser mv bliver alligevel lagt om i retning af færre ruter med flere afgange.

Der vil altid være et element af lokalpolitik i de her beslutninger. Og indenfor rimelighedens grænser er det også fornuftigt. Men i øvrigt behøver det jo ikke at være ren stemmefiskeri generelt at ville satse på opgraderinger af regionalbaner over hele landet. Det er åbenbart muligt over hele landet at opnå ganske betydelige forbedringer af regionalbaner for ganske få penge. Hvis det virkelig er muligt at skære 10 minutter af Hjørring-Aalborg for 50 millioner ( eller hvad det nu var) virker det oplagt bedre end en bro over vejle fjord til mange milliarder.

Den bro stikker i det hele taget lidt ud i de generelle planer for timemodellen. Af de 4 større byggerier er der tale om 3 byggerier af nye hurtige baner ind til de 3 største byer... Og så en bro, der skal føre banen udenom den 7-8 største by. Det virker lidt som noget, der lige skal få planen til at gå op. Det kan også være godt nok, hvis der virkelig ikke er andre muligheder. Men det ser der jo ud til at være.

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Frank Poulsen, 11/12 2013, 22:56 (3791 dage siden) @ Svend

Et eller andet sted synes jeg jo også det er dårlig nyt for Vejle. Men det kan de bare ikke indse... Kunne lyntogene køre udenom, kunne de få godstog der kører køre udenom. Kunne materielflytninger og transporter til reperationer osv køre uden om. Ja, så ville det åbne op for at der var mulighed for flere tog der kunne standse, især når der også skal til at køres tog til Billand! Som jeg så en gang en mente, at det ville jo åbne op for en form for S-togs kørsel på hele østkysten jo flere steder lyntoge kunne overhale. Og styrke den regionale trafik! Som der vel trods alt er flere af, end der er folk til kbh.? Og de ville jo ikke miste de alm. intercitytog... Nææh jeg forstår nu ikke Vejle er så meget imod den bro... Om pengene kunne bruges bedre andre steder. Ja det er jo altid et diskutionsspørgsmål. Men fremtidssikret synes jeg faktisk den bro er en god ide. Men falder timemodellen, så åbnes måske muligheden for en Kattegatforbindelse, og så er trekanten for alvor koblet af ;) Ja, den teori står for egen regning... Men det er da en mulighed...

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af LasseG, 11/12 2013, 23:26 (3791 dage siden) @ Frank Poulsen

Et eller andet sted synes jeg jo også det er dårlig nyt for Vejle. Men det kan de bare ikke indse...

Helt enig - jeg tænkte på at lave en anskueliggørelse, så kunne man jo lukke Vejlefjordbroen i Januar måned og se om indbyggerne i Vejle anser dette som en fordel ;)

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jon, 11/12 2013, 23:33 (3791 dage siden) @ LasseG

Kunne jeg eventuelt foreslå at vi lader timemodellen
køre udenom Kbh. så vi får reduceret noget af trængslen
i Kbh.

Mvh. Jon

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jakob Hestbæk, 11/12 2013, 23:40 (3791 dage siden) @ Jon

Kunne jeg eventuelt foreslå at vi lader timemodellen
køre udenom Kbh. så vi får reduceret noget af trængslen
i Kbh.

Det kan du sagtens foreslå. Du har jo lige gjort det :-D
Men hvordan får du det til at hænge sammen med at en del af timemodellen er 1 time mellem Kbh og Odense?
Skal vi droppe den del, eller er jyderne mere interesseret i, at komme til Malmø?

Tag nu ikke dette indlæg alt for alvorligt. ;-)

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af LasseG, 11/12 2013, 23:45 (3791 dage siden) @ Jon

Kunne jeg eventuelt foreslå at vi lader timemodellen
køre udenom Kbh. så vi får reduceret noget af trængslen
i Kbh.

Har du hørt om planerne om en havnetunnel i København ? - netop at nedbringe trængsel i indre København ved at lede en del af bilerne udenom den indre by - Nogle af de mest hårdt ramte veje i København er veje på tværs/udenom byen. (At det så koster adskillige mia. kr. som kunne bruges på en pæn del offentlig transport er en anden sag).

Forklar mig i øvrigt hvilke fordele Vejle har af gennemkørende tog? - men dette er næsten en gentagelse af Roskildes forsøg på at få et 5. spor i stedet for den nye bane via. Køge
(man ved hvad man har)

(Det skal naturligvis siges at jeg stadig har den holding at en ny togbro over Lillebælt er mere vigtigt for pålideligheden og kapaciteten i timemodellen end en Vejlefjordbro)

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jon, 11/12 2013, 23:53 (3791 dage siden) @ LasseG

Især dine parenteser kan anbefales!

Mvh. Jon

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Frank Poulsen, 12/12 2013, 08:48 (3791 dage siden) @ Jon

Nu kan timemodellen jo af gode grunde ikke køre uden om København, da den er en del af den. Vejle er ikke en del af timemodellen! Men Vejle kan blive del af en langt større og bedre regionaltrafik, hvis der bliver plads til den!

Og generelt ønsker jeg faktisk også gerne at nogle tog kørte udenom København. København har ikke plads til mange flere tog, men man glemmer at mange af pendlerne ikke nødvendigvis skal til København city... Synes man har brug for flere ringbaner og en linie Helsingør - Hillerød - Roskilde er interessant eksempelvis. Så regionale pendlere kan tage til Hillerød og skifte der, eller længere inde fra Høje Tåstrup og skrå op til kystbanen et sted (ikke nærstuderet). Østjylland får i mine øjne med denne bro mulighed for at få en varieret trafik, en øget tæt regional trafik og bevaring af deres intercitytog. Samtidig med at de får gennemgående tog uden om byen.

Tror da eksempelvis Nykøbing Falster (om nogle år i hvert fald) ville have sat pris på hvis der var kommet en sløjfe udenom byen til alle de gennemgående tog, så de ikke skulle ind gennem centrum...

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Finn, 12/12 2013, 12:15 (3791 dage siden) @ Frank Poulsen

I disse her debatter synes det altid at være en forudsætning, at alle passagerer har ærinde i bymidten. Kunne man ikke forestille sig at Vejle-regionen kunne have stor nytte af en station UDENFOR bymidten? Det kunne fx. gøre det lettere for folk som kommer i bil at bruge toget.

Lidt OT:
Min oplevelse af situationen i Aarhus er, at jeg ofte vælger toget fra, fordi transporten med bus til og fra Aarhus H fordobler den samlede rejsetid. Men når man fremfører sådanne synspunkter, bliver man ofte mødt med modargumentet, at tællinger har vist, at 80% af rejsende til/fra Aarhus har ærinde "indenfor Ringgaden". Kunne det være fordi folk der har ærinde udenfor Ringgaden fravælger toget?

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Morten812 ⌂, Randers, 12/12 2013, 08:10 (3791 dage siden) @ LasseG

Et eller andet sted synes jeg jo også det er dårlig nyt for Vejle. Men det kan de bare ikke indse...


Helt enig - jeg tænkte på at lave en anskueliggørelse, så kunne man jo lukke Vejlefjordbroen i Januar måned og se om indbyggerne i Vejle anser dette som en fordel ;)

Kan kun være enig... hvis en jernbanebro over vejle fjord er så ødelæggende for vejle by, så må motorvejsbroen over vejle fjord i den grad også være det.. Sikke en vækst det vil blive i Vejle hvis man nedlagde motorvejsbroen, hvis man skal følge argumentet...

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Jakob Christensen, 12/12 2013, 11:00 (3791 dage siden) @ Frank Poulsen

Nåh de 2-3 containertog der kører til og fra Århus om ugen, overlever Vejle skam nok kommer igennem - du har vel lagt mærke til at der er store visioner om gods på skinner, men det forbliver i tankerne

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Frank Poulsen, 12/12 2013, 11:17 (3791 dage siden) @ Jakob Christensen

Nu skrev jeg også de få godstog. Der er sikkert væsentlig flere materieltransporter (og for tiden prøvetog med IC4). Men mange bække små giver jo en stor å :) Er dog med på det selvfølgelig lyder lidt hult at nævne gods i denne sammenhæng. Jeg har dog en tro på at når der først bliver elektricificeret videre op gennem Jylland, bliver godskørslen mere attraktiv. Men det kan kun tiden jo vise.

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Georg Schmidt, 12/12 2013, 00:09 (3791 dage siden) @ Jon

De fleste DF'ere er jo ældre mennesker, så de har nok ikke den store interesse i den bro.:-D
Mvh
Georg

Togbro ved Vejle er udskudt til 2024+

af Molle, 12/12 2013, 00:29 (3791 dage siden) @ Georg Schmidt

Når man gerne vil bruge så mange penge på nye jernbaner opgradering af de nuværende m.m. Så ville det jo klæde politikkerne hvis man også sørgede for at der er råd til personale i togene...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak