Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Blokposter på kystbanen, + foto's

af Per B. Pedersen, 20/1 2011, 04:12 (4845 dage siden)

Enhver der selv har oplevet lyden af meldeklokken, glemmer det formentlig aldrig, det var altid med en vis forventning om hvad det var for et tog der var på vej. Er der nogen der ligger inde med foto fra blokposten ved Frydenlund, mellem Vedbæk og Skodsborg?

Foto: Per B. Pedersen

[image]
Blokpost 362 i Helleholm, 1969

[image]
Blokpost 362 i Helleholm, 1969

[image]
Blokpost 362 i Helleholm, 1969

[image]
Henriksholms Alle, 1971

[image]
Kong Georgsvej, 1972

Blokposter på kystbanen: Helleholm

af Svend, 20/1 2011, 04:27 (4845 dage siden) @ Per B. Pedersen
redigeret af Svend, 20/1 2011, 04:40

For at skabe lidt struktur, kopierer jeg mit indlæg fra i går (fra et andet sted på forumet) ind her

[image]
Helleholm mellemblokpost (køreretningen Rungsted Kyst-Vedbæk) 1967 ©SBJ

Mellemblokposten blev oprindelig benævnt "Posten ved Hørsholmvej. St. 362"

--
Svend

Blokposter på kystbanen: Helleholm

af Per B. Pedersen, 20/1 2011, 05:08 (4845 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Ja, struktur er en glimrende ting.
Det er et godt billede du har taget, men hvad har du stået på, det ser ud som det er taget oppe fra. Jeg er kommet meget i blokposten som dreng, min farfar var ledvogter.
Blokposten lå på Folehavevej, ikke på Hørsholmvej.

Vh
Per B.

Blokposter på kystbanen: Helleholm

af Svend, 20/1 2011, 05:18 (4845 dage siden) @ Per B. Pedersen
redigeret af Svend, 20/1 2011, 05:31

Billedet er taget ud af et førerrumsvindue på en skramlende MH (hvilket måske kan forklare evt uskarpheder).

Oplysningen om blokpostens navn stammer fra en oversigt (instruks) udgivet af statsbanerne for omkring hundrede år siden (og købt antikvarisk på Jernbanemuseet for 150 kr sidste år). Vejen må således på et tidspunkt have skiftet navn fra Hørsholmvej til Folehavevej.

Jeg har billeder af Frydenlund mellemblokpost - dem sætter jeg på forum´et i aften.

Og så en opfordring til Tommy: Kunne alle disse historiske billeder fra kystbanen - og jeg ved at der er flere "på lager" rundt omkring - måske samles i et særligt "strækningsbibliotek"?

--
Svend

Blokposter på kystbanen: Helleholm

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2011, 06:08 (4845 dage siden) @ Svend

Hej Svend (og Tommy).

Det er vel netop også det, jeg foreslår på indlægget: "Gamle billeder fra Køge Bugt-banen".

Billederne kunne f. eks. -i al beskedenhed- samles på min hj.side, hvor der er flere andre strækninger men . . .

. . . vel allerbedst i regi af Danmarks Jernbanemuseum, der forhåbentlig har en længere levealder foran sig end mange af vi andre ! ! !

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Avatar

Blokposter på kystbanen: Helleholm

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/1 2011, 06:26 (4845 dage siden) @ Svend

Og så en opfordring til Tommy: Kunne alle disse historiske billeder fra kystbanen - og jeg ved at der er flere "på lager" rundt omkring - måske samles i et særligt "strækningsbibliotek"?

Jeg bliver nok nødt til at koncentrere mig om det rullende materiel. 24 timer i døgnet er i forvejen lige i underkanten til alle de opgaver, der ligger forude.

--
[image]

Blokposter på kystbanen m.v.: Samle billeder ét sted

af Svend, 20/1 2011, 19:40 (4844 dage siden) @ Tommy Nilsson

Og så en opfordring til Tommy: Kunne alle disse historiske billeder fra kystbanen - og jeg ved at der er flere "på lager" rundt omkring - måske samles i et særligt "strækningsbibliotek"?


Jeg bliver nok nødt til at koncentrere mig om det rullende materiel. 24 timer i døgnet er i forvejen lige i underkanten til alle de opgaver, der ligger forude.

Det er ærlig snak. Men det ville da være dejligt hvis billederne alligevel kunne samles ét sted. Om et par uger kan vi jo ikke længere huske, hvor vi skal lede (med mindre vi selv gemmer dem til eget brug). Løsningen med Jernbanemuseet ville jo selvfølgelig være en god ide, men jeg tror ikke helt på den. Indtil videre er Erik V Pedersens tilbud det bedste, og jeg har ingen skrupler med at mine billeder vises på www.evp.dk - jeg har selv nogle liggende dér i forvejen.

--
Svend

Blokposter på kystbanen m.v.: Samle billeder ét sted

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/1 2011, 05:44 (4844 dage siden) @ Svend

Hej Svend.

Tak for støtten til projektet.

Desværre er det ikke alle, der synes, at det er en god idé, at samle det hele eet sted, frem for på hver sin "side". Omvendt forstår jeg da godt den/de pågældende: Jeg er glad for min hj.side, og når andre på tilsvarende vis gerne vil have deres fotos på egen hj.side, er det da helt OK.

Jernbanemuseet. Vi får se, --det kunne da være, at de en dag kunne se fornuften i det.

Indtil da, skal Du være velkommen med de stræknings- og andre fotos Du evt. kan finde frem om Kystbanen og Køge Bugt-banen.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Blokposter på kystbanen, + foto's

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2011, 10:36 (4845 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hej Per B. Pedersen.

Det ville glæde mig, hvis Du ville sende mig en mail og dermed din mail-adresse, med henblik på de indlagte fotos.

Hilsen,
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Blokposter på kystbanen, + foto's

af Per B. Pedersen, 20/1 2011, 11:13 (4845 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvortil? mailadr. udbedes

Vh
Per B.

Blokposter på kystbanen, + foto's

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2011, 11:24 (4845 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hej igen og tak.

Du trykker blot på den lille kuvert oppe ved mit navn, --så klarer Tommy og Forum resten.

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Blokposter på kystbanen, + foto's

af ole, 20/1 2011, 11:25 (4845 dage siden) @ Per B. Pedersen

Megte fine fotos!:-P

Nogle af disse poster overlevede jo længe.
Hvornår og hvilke var de sidste?

Blokposter på kystbanen, + foto's

af Vagn Holstein @, 21/1 2011, 03:55 (4844 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hej Per

Fine billeder, men for mig er specielt det nästöverste billede interessant idet det er "min" Fiat 600 som staar parkeret inde til höjre, men da billedet er dateret 1969 saa kan det väre taget umiddelbart för jeg fik den i efteraaret 69, saa maaske det var din paa det tidspunkt? Bilen eksisterer stadig men nu som historisk racerbil men stadig inregistreret KL 43 473.

Mvh Vagn

KL 43 473

af UTJ, 21/1 2011, 04:53 (4844 dage siden) @ Vagn Holstein

Bilen eksisterer stadig men nu som historisk racerbil men stadig inregistreret KL 43 473.

Kunne vi få den at se på et billede?
;-)

KL 43 473

af Vagn Holstein @, 22/1 2011, 15:40 (4842 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik

Egentlig er det vel lidt upassende at blande racerbiler ind i denne interessante tråd, men når du nu be'r så pænt og jeg egentlig er lidt stolt over at min søn Jakob og jeg har været istand til at bringe den gamle bil frem til at være hurtigste Abarth ved Copenhagen Historic GP i 2009 med Jakob ved rattet.[image]

Blokposter på kystbanen, + foto's

af Per B. Pedersen, 21/1 2011, 05:02 (4844 dage siden) @ Vagn Holstein

Ja der er da sjovt at det netop er din bil. Det var ikke min Fiat.
Med hensyn til dateringen, kan billedet være taget i 1970.
Overskæringen blev så vidt jeg husker lukket i 1971, måske 72.

Vh
Per B.

Mellemblokposter på Kystbanen: Frydenlund 1967

af Svend, 21/1 2011, 16:26 (4843 dage siden) @ Per B. Pedersen
redigeret af Svend, 21/1 2011, 16:40

Frydenlund mellemblokpost var beliggende mellem Skodsborg og Vedbæk

[image]
Frydenlund mellemblokpost (Skodsborg-Vedbæk) 15.04.1967 ©SBJ

[image]
Frydenlund mellemblokpost (Skodsborg-Vedbæk) 15.04.1967 ©SBJ

--
Svend

Manuel linjeblok på Kystbanen: Skodsborg 1966

af Svend, 21/1 2011, 17:13 (4843 dage siden) @ Svend
redigeret af Svend, 21/1 2011, 17:24

Mellem Skodsborg og Rungsted Kyst var der som et af de sidste steder i landet sidst i 60´erne fortsat manuel linjeblok. Skodsborg, Vedbæk og Rungsted Kyst var togfølgestationer med stationsbestyreruddannet personale. Overkørslerne ved Frydenlund og Helleholm var samtidig mellemblokposter, hvor personalet var stationeret under Banetjenesten (og det samme var personalet der betjente overkørslerne ved Henriksholm og Kong Georgsvej).

Dette billede viser kommandoposten (og centralapparatet) i Skodsborg. Det stationsbestyreruddannede personale var alle af trafikassistent-linjen - altså en personalekategori som normalt var stationeret på større stationer - og de to velklædte herrer (bemærk slipsene) var hhv trafikassisent og overtrafikassistent. Der var stil over det!

Mellem Skodsborg og Klampenborg var der (og er der fortsat) automatisk linjeblok.

Inden togene blev afsendt i retning mod Vedbæk, blev der foretaget den såkaldte linjeringning. Mod Frydenlund/Vedbæk var det 1x5 slag og i den modsatte køreretning 2x5 slag. Når toget afgik fra - eller lige inden det passerede - Skodsborg, blev der foretaget vækkermelding, hvilket for mellemblokposten 1,7 km længere ude af strækningen betød, at bommene skulle rulles ned og der derefter af blokpasseren/ledvogteren kunne stilles signal i retning mod Vedbæk. Togfølgen kunne i myldretiden være ganske kort (nogle af togene kørte med kortere intervaller end i dag!), så man kunne have ganske travlt ved bomspillet i Frydenlund (og ved overkørslerne ved Henriksholm, Kong Georgsvej og Helleholm mellem Vedbæk og Rungsted Kyst).

[image]
Skodsborg station, november 1966 ©SBJ

--
Svend

Manuel linjeblok på Kystbanen: Skodsborg 1966

af re20000 @, Københavnstrup, 22/1 2011, 16:11 (4842 dage siden) @ Svend

Tak til alle og især Svend for billederne.(der må gerne komme flere!). Jeg tilbragte en del tid i selskab med min kassettebåndoptager mellem Så og Vb i -71 og -72 som 13-14-årig for at fylde den med GM-lyd. Efter at Frydenlundsvej blev lukket for vejtrafik (i -71 eller -72 ?) var Fym ubetjent udenfor myldretiden og signalerne sat på kør. I myldretiden blev posten betjent. Jeg tilbragte en eftermiddag i selskab med den tjenestegørende en af de allersidste dage inden posten lukkede. Det var hyggeligt. Gid jeg havde ejet et kamera! Der var den ejendommelighed at for at sætte signal for nordgående tog skulle man betjene det nordlige håndtag og v.v. Det fik jeg at vide var omvendt af alle andre steder, er det rigtigt? M- mærket fra det nordgående signal (mellembloksignal) fandt jeg i banegrøften et par dage efter, at signalerne var blevet skåret ned og erstattet af AMer. F- mærket fra et af Hlms signaler fandt jeg også i grøften der oppe. De ligger stadig et sted i mit rod.
Ak ja, nostalgi er ikke hvad det har været...;-)

Varme hilsner

re20000

Manuel linjeblok på Kystbanen: Skodsborg 1966

af re20000, Københavnstrup, 22/1 2011, 16:29 (4842 dage siden) @ re20000

Jeg mener at det var Frydenlund og Helleholm, der var de sidste og at de kun var mellemposter, niveauoverskæringerne var nedlagt et eller to år før og erstattet af de nuværende broer. Jeg mener de blev nedlagt som blokposter i oktober eller november -72. Forresten: blev Skodsborg og Vedbæk ikke nedlagt som togfølgestationer samtidig? Og hvornår blev Så station igen?

re20000

Kystbanen: Skodsborg 1963 + 1 foto

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/1 2011, 17:48 (4842 dage siden) @ re20000

[image]

Skodsborg 1963.

Så prøver vi, --foreløbig Svend og jeg-- at lægge nogle Kystbanefotos på en "Fællesside" i håb om, at andre vil gøre det samme. Se nærmere herom på "siden":
http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor

Som det fremgår: Siden er langt fra færdig. Svend har lovet mere, og vi ser da gerne nogle flere huller lukke med gode fotos.

Hilsen

Svend og Erik.

Kystbanen: Skodsborg 1963 + 1 foto

af Henrik Holm-Jensen, 22/1 2011, 18:42 (4842 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Fantastisk - gad vide hvornår du kommer på finansloven på linie med museer m.m. ?

Jeg kan ikke lade være med, at tænke på, om du kan blive ved med, at have terrabytes nok, for det her kunne jo nemt være en snebold, der starter en lavine :-D

MVH

Henrik

Kystbanen: Skodsborg 1963 + 1 foto

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/1 2011, 19:08 (4842 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Hej Henrik.

Endnu en gang: TAK for "roserne", --jeg har snart ikke flere vaser :-)

Til gengæld må det ikke glemmes, --at mange af billederne er Svend´s, og glæd dig til i morgen, hvor der kommer endnu flere: Jeg har set de fotos, som Svend netop har sendt.

Alligevel er der masser af "huller", der gerne skulle udfyldes. Her kommer det så igen (lånt fra en bank):

Sammen er vi bedst.

Der er masser af fotos ude i "skrivebordsskufferne", som gerne vil frem i lyset.

Lad os se dem på Forum (og helst med en bemærkning om, at de må optages på Fællessiden: http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Kystbanen - billeder på nettet

af Svend, 22/1 2011, 19:38 (4842 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dette forum har fået mig i gang med at scanne nogle af mine gamle negativer og lysbilleder. For en del billeders vedkommende har jeg ikke set dem i årtier, og det har været et glædeligt gensyn :-)

Mon ikke en del andre har det som mig, nemlig at de har billeder og negativer liggende i skuffer og skabe som - medmindre man har en hemmelig drøm om at udgive dem i bogform - ville gøre større nytte ved at blive offentliggjort på nettet? Det er min bevæggrund for at give Erik lov til at anvende mine (og de er stadig mine!) billeder på hans hjemmeside. Jeg håber at flere følger efter - her på forumet og på andre hjemmesider f eks Eriks - for vi ser jo, at der findes mange interessante historiske billeder rundt omkring.

--
Svend

Kystbanen - som selvstændigt emne

af Per Sørensen, 23/1 2011, 07:37 (4842 dage siden) @ Erik V. Pedersen

TAK TIL ERIK og SVEND

Smukt initiativ

Venligst
Ped

Kystbanen - som selvstændigt emne

af re20000 @, Københavnstrup, 23/1 2011, 15:44 (4841 dage siden) @ Per Sørensen

Jeg tilslutter mig 100%! det bliver bedre og bedre, både dette forum og EVPs hjemmeside er fantastiske.

re20000

Kystbanen - som selvstændigt emne

af ole, 23/1 2011, 16:00 (4841 dage siden) @ Per Sørensen

kom til at tænke på de tidligere viste fotos af Frisch Lyntog på Kystbanen.
Hvor udbredt var brugen mon af disse på Kystbanen?
Var det "tomgangskørsel" mens de "sov" om dagen på Helgoland, eller var det da de blev overtallige sidenhen?
(-og de har da vist aldrig vist sig på Nordb anen???);-)

Kystbanen - som selvstændigt emne

af re20000 @, Københavnstrup, 23/1 2011, 16:07 (4841 dage siden) @ ole

Hej Ole
Nej det med lyntoget var en engangsforeteelse, bestilt særtog.
Jeg har to spørgsmål efter at have set EVPs side:
Var Kl - Så ikke den første strækning herhjemme, der fik automatisk linieblok?
Hvorfor var der to meldeklokker på Vb, stod den ene bare tilbage efter LVB? Den stod der lige til i halvfjerserne.

Bedste hilsner

re20000

Kystbanen - som selvstændigt emne

af Svend, 23/1 2011, 16:30 (4841 dage siden) @ re20000

Nej det med lyntoget var en engangsforeteelse, bestilt særtog.
Jeg har to spørgsmål efter at have set EVPs side:
Var Kl - Så ikke den første strækning herhjemme, der fik automatisk linieblok?
Hvorfor var der to meldeklokker på Vb, stod den ene bare tilbage efter LVB? Den stod der lige til i halvfjerserne.

Kørsel med lyntogsmateriel til Snekkersten var faktisk helt normalt i form af prøvekørsler efter endt revision.

De to meldeklokker i Vedbæk: Der var en for hvert strækningsafsnit (Skodsborg-Vedbæk-Skodsborg hhv Rungsted-Vedbæk-Rungsted). Mange afløsere (stationsbestyrere) har fået et rap over fingrene, hvis de ikke ikke var opmærksomme ved linjeringningen. Linjeringningsapparatet fra Vedbæk findes stadig hos en privat samler og vil blive vist på et senere tidspunkt - og det kan stadig give stød :-)

--
Svend

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af Per B. Pedersen, 24/1 2011, 04:57 (4841 dage siden) @ re20000

I årene 1972-73, kørte der faktisk lyntog som lokaltog til Rungsted Kyst.
Det ophørte med den nye køreplan, i 1973, hvor lokaltogskørslen blev forlænget til Nivå.
Foto Per B. Pedersen, Rungsted 1973.

[image]

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 24/1 2011, 15:32 (4840 dage siden) @ Per B. Pedersen

Jeg er i gang med at scanne negativer og dias fra tiden efter 1962. Desværre har jeg forsømt at notere, hvornår de er taget. Disse 2 billeder troede jeg var taget omkring 1966, men jeg boede i Lyngby i 1968-73, så det kunne godt være fra den tid. Jeg mener at kunne huske, at i den periode, hvor DSB-lyntog kørte Neptun til og fra Berlin, blev de også brugt i togene til Rungsted Kyst.

Disse billeder er taget umiddelbart nord for Klampenborg.

[image]

[image]

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af Henrik Holm-Jensen, 24/1 2011, 18:50 (4840 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Hej

Jeg tror ikke, det viste sæt har kørt Neptun, for fik de sæt der kørte der ikke ændret lygteføringen, så de kunne vise tysk signalbillede ?

MVH

Henrik

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af Claus Frost, 25/1 2011, 03:15 (4840 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Der blev monteret et strømudtag på fronten, og så hængte man simpelthen en traktorlygte i hver meldepladeholder...... Så i teorien, kunne alle MB/MS køre med "tysk" lygteføring.

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 25/1 2011, 03:20 (4840 dage siden) @ Claus Frost

Jeg har senere fundet mine billeder i et album, jeg har lavet før 1967, så de må være taget tidligere. Men der er ingen særtogsplade på toget, så hvad er det?

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af re20000 @, Københavnstrup, 28/1 2011, 07:45 (4837 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hej igen

På Pers skønne billeder fra Ru fra -72 er vingesignalerne på det ene billede U signaler med F-plade, på det andet er de SU som de var til sidst. Er der nogen der kender forklaringen? Jeg havde den ene vinge liggende i omkring 20 år men gav den senere til NSVJ.
Ligger det forsatte sporskifte der stadig?

bedste hilsner

re20000

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af Svend, 28/1 2011, 13:53 (4836 dage siden) @ re20000

På Pers skønne billeder fra Ru fra -72 er vingesignalerne på det ene billede U signaler med F-plade, på det andet er de SU som de var til sidst. Er der nogen der kender forklaringen?

Armsignalerne mod Vedbæk var opstillet således for at kunne "arbejde samme med" det manuelle linjeblokanlæg. Hvis der senere har været opstillet SU-signaler (i forbindelse med U-signal) har det været i forbindelse med etableringen af automatisk linjeblokanlæg omkring 1973.

--
Svend

Kystbanen - Lyntoget + 1 foto

af re20000 @, Københavnstrup, 28/1 2011, 17:44 (4836 dage siden) @ Svend

Ja det er da oplagt! Tak for svar. Hvis Per tilfældigvis uden at skulle rode i arkivet kan se optagelsesdatoerne for de to billeder, kan vi indkredse hvornår den aut linieblok blev etableret (og mellemblokposterne nedlagt)

Bedste hilsner

re20000

Kystbanen - linjeblokanlæg

af Svend, 28/1 2011, 18:06 (4836 dage siden) @ re20000

Oplysninger om linjeblokanlæg følger senere (efter weekenden). I hvert fald i hovedtrækkene, for det er et større emne. Men hvis du regner med at den manuelle linjeblok Skodsborg-Rungsted Kyst blev erstattet at en automatisk linjeblok i 1972-73, er du ikke gået helt galt i byen. Men det er lidt af et virvar, idet der var nogle mellemstadier, bl a blev Vedbæks mekaniske anlæg for en kort periode erstattet af et relæsikringsanlæg type 1953/54 som - ligeledes - midlertidigt havde være i brug i Nivå.

--
Svend

Kystbanen - linjeblokanlæg

af re20000 @, Københavnstrup, 29/1 2011, 05:03 (4836 dage siden) @ Svend

Det lyder spændende, jeg glæder mig!

Kystbanen - Linjeblokanlæg Klampenborg-Skodsborg

af Svend, 26/1 2011, 05:40 (4839 dage siden) @ re20000

Jeg har to spørgsmål efter at have set EVPs side:

Var Kl - Så ikke den første strækning herhjemme, der fik automatisk linieblok?
Hvorfor var der to meldeklokker på Vb, stod den ene bare tilbage efter LVB? Den stod der lige til i halvfjerserne.

Dert første spørgsmål har du vist fået svar på.

Det andet spørgsmål giver Banedanmarks hjemmeside svar på:

1930:
På strækningen Klampenborg-Skodsborg indføres automatisk linjeblokanlæg af fransk fabrikat. De første automatiske mellembloksignaler sættes i drift ved Trepilelågen på samme strækning.

Jeg er forøvrigt ved at strikke en oversigt over sikringsanlægstyper, årstal mv sammen for strækningen (Østerport-) Hellerup-Rungsted Kyst-Helsingør - og som selvfølgelig bliver stillet til rådighed for Erik V P.

--
Svend

Kystbanen - Linjeblokanlæg Klampenborg-Skodsborg

af re20000 @, Københavnstrup, 26/1 2011, 08:07 (4839 dage siden) @ Svend

hej Svend

Skønt, jeg glæder mig allerede!

re20000

Kystbanen - Linjeblokanlæg Klampenborg-Skodsborg

af re20000, 25/2 2011, 16:44 (4808 dage siden) @ Svend

Flere spørgsmål til de vise mænd:
Der var åbenbart brug for mellemposter mellem Ru og Vb og mellem Vb og Så fordi trafikken var tæt på strækningen. Der blev indført aut liniebliok i 50erne ml Kl og Så men hvad var det før? Stykket var mindst lige så langt som Så - Vb så der må vel have været en eller flere mellemposter med tilhørende signaler. Men Springforbi var jo bare billetsalgssted ikk´? Er der nogen, der ved om Fym og Hlm stammer helt fra Kystbanens åbning?

Bedste hilsner

Nold

Kystbanen - Linjeblokanlæg Klampenborg-Skodsborg

af Svend, 25/2 2011, 17:28 (4808 dage siden) @ re20000

Der var åbenbart brug for mellemposter mellem Ru og Vb og mellem Vb og Så fordi trafikken var tæt på strækningen. Der blev indført aut linjebliok i 50erne ml Kl og Så men hvad var det før? Stykket var mindst lige så langt som Så - Vb så der må vel have været en eller flere mellemposter med tilhørende signaler. Men Springforbi var jo bare billetsalgssted ikk´? Er der nogen, der ved om Fym og Hlm stammer helt fra Kystbanens åbning?

Bedste hilsner

Nold


Mellem Klampenborg og Skodsborg var der 2 mellemblokposter - så vidt vides helt fra banens åbning - nemlig Trepilelågen og Strandmøllebroen. I 1930 blev den manuelle linjeblok erstattet af en automatisk med linjebloksignaler placeret samme sted. Samtidig blev der etableret en "automatisk" overkørsel ved Trepilelågen.

Springforbi deltog som sådan ikke i trafikafviklingen - og alligevel. Fra 1930 skulle stationspasseren - ved standsende tog i retning mod Klampenborg - sætte overkørslen på "bomme op". Overkørslen blev aktiveret lige inden toget afgik fra Springforbi - alt dette for at bommene ikke skulle være ned for længe.

Mellemblokposterne (manuel linjeblok) i Frydenlund og Helleholm blev - så vidt vides - etableret ved banens åbning. En oversigt over stations- og strækningssikringsanlæg København H-Rungsted Kyst-Helsingør følger inden længe på www.evp.dk (så ved du det Erik :-) )

--
Svend

Kystbanen - Linjeblokanlæg Klampenborg-Skodsborg

af re20000, 26/2 2011, 05:15 (4808 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Tak for hjælpen! Glæder mig til du får tid at lave den om linieblokanlæggene!
Jeg fatter ikke hvordan i fyre får tid til at lave alt det arbejde med både Jernbanen.dk, evps sider og alt det andet, det er fantastisk at læse om alt det, der forsvandt lige før man selv blev opmærksom på det.

Nold

Stationer og blokposter på Kystbanen,

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 27/1 2011, 18:42 (4837 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Har lige været inde og kigge. Det er blevet en utrolig flot side, sikke mange spændende og herlige fotos :-) Og billederne giver også et godt indtryk af nogen af de mange forskellige tog, der har kørt på banen førhen.

Mvh
Claus

Stationer og blokposter på Kystbanen,

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 28/1 2011, 17:25 (4836 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære EVP og de øvrige fotografer

Det er rigtig godt at der bliver "åbnet op for posen", så billederne/negativerne ikke bare ligger og samler støv, men rigtig kommer til deres fulde ret.

Ting der bliver bliver "gemt af vejen" for tid og evighed, har vi set alt for meget af.

Det er jo fantastisk at se hvordan alene Kystbanesiden udvikler sig nærmest fra time til time.

Skulle der komme en side om Svendborgbanen på et tidspunkt og også med nyere tema, så stiller jeg meget gerne også mine fotos til rådighed fra midten af 1980´erne og frem, hvoraf jeg har vist lidt af dem herinde.

Mvh
Claus

Stationer og blokposter på Kystbanen,

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/1 2011, 10:24 (4836 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus.

Ja, --men så er det da bare med at komme i gang (selv) ! ! ! :-)

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Endnu et billede: BHS+MO i Skodsborg

af Svend, 28/1 2011, 17:55 (4836 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Her kommer endnu et billede fra Henning Petersen:

[image]
BHS+MO, Skodsborg 1969 © Henning Petersen (Næstved)

Må anvendes af evp på hans hjemmeside

--
Svend

Kystbanen, --- fotos fra

af Georg Schmidt, 29/1 2011, 14:08 (4835 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Signal ved Helgoland ca. 1969.
[image]

Vh
Georg

Kystbanen, --- fotos fra

af re20000 @, Københavnstrup, 31/1 2011, 16:23 (4833 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Det fremskudte signal, du spørger efter på Kysbanesiden, må være for I Hl fra syd, der er fire spor og der anes køreledninger over de fjerneste. Det passer med at være så langt sydpå at nærtrafiksporene er løbet sammen igen efter rottehullet. Billedet er nok taget fra Ryvangs Alle ligesom billederne af I signalerne. Kan det være taget samtidig med det tidlige billede af I signalerne? Villaen i baggrunden kan jeg derimod ikke forklare, jeg troede det var kaserneområde ovre bagved. Jeg mener at de næste signaler må havde været for Charlottenlund eller Klampenborg, det kan selvfølgelig også være dem? Jeg er ikke lokalkendt deroppe. Billedet er ihvertfald optaget fra sydøst mod nordvest og sikringsanlægget er elektomekanisk.

Bedste hilsner

Kystbanen, --- fotos fra

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/2 2011, 16:45 (4830 dage siden) @ re20000

Hej Erik

Det fremskudte signal, du spørger efter på Kysbanesiden, må være for I Hl fra syd, der er fire spor og der anes køreledninger over de fjerneste. Det passer med at være så langt sydpå at nærtrafiksporene er løbet sammen igen efter rottehullet. Billedet er nok taget fra Ryvangs Alle ligesom billederne af I signalerne. Kan det være taget samtidig med det tidlige billede af I signalerne? Villaen i baggrunden kan jeg derimod ikke forklare, jeg troede det var kaserneområde ovre bagved. Jeg mener at de næste signaler må havde været for Charlottenlund eller Klampenborg, det kan selvfølgelig også være dem? Jeg er ikke lokalkendt deroppe. Billedet er ihvertfald optaget fra sydøst mod nordvest og sikringsanlægget er elektomekanisk.

Bedste hilsner


Hej.

Ja, --der rammer du lige ned i "øjet".

Der, hvor du foreslår, at signalet står, der er der netop ikke villaer i baggrunden, --men netop et militært område.

Til gengæld har vi jo allerede et andet foto fra det sted, du foreslår, --så indtil videre må du nok prøve med nogle flere gode (bedre ???) argumenter for det sted.

Her kommer du så ind på noget andet, der lyder interessant: Nord for Hellerup, ved Charlottenlund ?, ved Ordrup ? eller Klampenborg ??? Jeg kender ikke villaerne på strækningen, men må se på dem på min næste tur til Helsingør.

Det kan være, at det er der, vi skal finde løsningen.

Hvis nogle lokale kan genkende stedet, hører vi gerne derom.


-------------


I øvrigt er der nye Per B. Pedersen-fotos (Klampenborg) og en ny "underside", --Klampenborgbanen, om tiden før "Røret", endnu mens banen udgik fra banegårdsområdet ved den gamle Klampenborg-banegård hhv. Københavns 2. Hovedbanegård.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=klampenborgbanen

Kystbanen, --- fotos fra

af re20000 @, Københavnstrup, 3/2 2011, 20:19 (4830 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ordrup tror jeg ikke det er, det var vist "kun" billetsalgssted på nær.

tak

Kystbanen, --- fotos fra

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/2 2011, 20:53 (4830 dage siden) @ re20000

Hej igen.

Nej, --det tænkte jeg også, men ... -- Det kunne måske have været knyttet sammen med en blok ??? Det får vi måske rede på, når Svend Br. J. er færdig med sin oversigt over sikringsanlægstyper og linjeblok ???

Hilsen,
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=klampenborgbanen

Kystbanen - Ordrup mv.

af Svend, 4/2 2011, 06:55 (4830 dage siden) @ re20000

Ordrup tror jeg ikke det er, det var vist "kun" billetsalgssted på nær.

Ordrup blev oprettet som billetsalgssted i 1924. De nye dobbeltspor blev etableret i 1928, så Ordrup har været station for alle Kystbanetog mellem 1924-28. Det var dog ikke alle tog som standsede der.

Oversigter over infrastrukturanlæg mv, både for Kystbanen København H-Østerport-Helsingør og København H 2. station-Nørrebro-Hellerup-Klampenborg er under udarbejdelse. Men det tager tid, også fordi oplysninger "her og der" i flere tilfælde er modstridende ......

I mellemtiden kan man sætte sig ned og læse bøgerne: Byens baner, Kystbanen, Med Damptog til Klampenborg, Nørrebro station m fl. Det er spændende læsning som giver svar på mange af spørgsmålene.

--
Svend

Kystbanen, --- fotos fra

af Peter H, Nærum, 25/2 2011, 18:28 (4808 dage siden) @ re20000

Hej

Det ligner rigtig meget Svanemøllen station her!

Indtil sidst i 1960'erne lå Svanemøllen lidt længere mod nord i forhold til i dag.

Det er ihvertfald mit bedste bud.

Mvh
Peter

Kystbanen, --- fotos fra

af re20000, 26/2 2011, 05:30 (4808 dage siden) @ Peter H

Det er Svanemøllen. Signalet er Helgolands I signal for tog nordfra.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak