Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Per B. Pedersen, 24/1 2011, 03:23 (4842 dage siden)

Er der nogen der ved hvornår det sidste damplomotiv kørte på kystbanen?
Altså i ordinær drift.
Her er 7 fotos fra S maskinernes sidste tid.
Alle fotograferet af Helge Pedersen

[image]
Kokkedal 1965

[image]
Kokkedal 1965

[image]
Kokkedal 1965

[image]
Kokkedal Februar 1966

[image]
Kokkedal februar 1966

[image]
Kokkedal februar 1966

[image]
Klampenborg februar 1966

[image]
Klampenborg februar 1966

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Steff, 24/1 2011, 04:31 (4842 dage siden) @ Per B. Pedersen

Kære Per!

Rigtigt flotte billeder, dejligt at se de mange fotografier, der kommer op fra gemmerne.
På Kystbanen afløste litra MX allerede i 1961 S-lokomotiverne i deres faste passagertogsløb. Herefter faldt antallet af kørte lokomotivkilometer for S-lokomotiver drastisk, og de tiloversblevne tilbagelagde nu kun et sted mellem 1.120 km til 3.822 km, mod de ”normale" 7000 til 10.000 km månedligt.
S-lokomotiver sås dog et par år endnu på Kystbanen ved nedbrud eller som reserve og forstærkningslokomotiv. På grund af litra MX kunne Mdt Gb derfor hensætte et antal S-lokomotiver, men der blev alligevel brug for disse. De nyleverede MX-lokomotiver havde nemlig problemer med gearet til ventilatoren i ”fugleburet”, hvorfor de blev taget ud af drift for reparation. De henstillede S-lokomotiver erstattede så i denne periode litra MX på Kystbanen.
Også litra MY gjorde sit til at minimere brugen af litra S på Kystbanen, da de større godstog nu blev kørt af dette litra.
I midten af 1960’erne var antallet af diesellokomotiver på Sjælland ikke stort nok til, at man kunne afskaffe dampen helt, hvorfor der stadig blev fremført en del tog med damp, fortrinsvis af litra E og S. Disse to litra kørte dog næsten alle i reserven og blev anvendt ved nedbrud o. lign. Derfor skete det meget ofte, at S-lokomotiver kom til at køre på deres gamle stambane ”på Kysten”. Årsagen hertil var, at ved nedbrud, reparation m.v. af litra MY foretrak man at udskifte denne med en litra MX, der så blev taget ud af tur på Kystbanen. Og da litra E var for stort (dyrt) til denne kørsel, blev litra S indsat i stedet for.
Først med leveringen af litra MZ I i 1967 kunne diesellokomotiverne for alvor erstatte dampen, og så alligevel ikke helt. På Nordbanen holdt S-lokomotiverne et år endnu, nemlig med passagertog mellem Holte og Hillerød og retur. Men da S-togene blev taget i brug på denne strækning ved sommerkøreplanens start i 1968, var det definitivt slut med anvendelsen af litra S i passagertog på denne bane.

--
Steffen Dresler

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af ole, 24/1 2011, 13:17 (4841 dage siden) @ Steff

Jeg kan ikke dy mig for at spørge: Der er da vist aldrig set e-makiner på Nordbanen?
I øvrigt husker jeg kun S-maskinerne herfra, men masser af billeder viser jo at der (også til det sidste?) kørte D-maskiner både med gods men åbenbart også persontog

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Steff, 24/1 2011, 13:27 (4841 dage siden) @ ole

Hej Ole!

Nu skrev jeg heller ikke E på Nordbanen, men kun S frem til 1968. Men du kan jo se fra en anden tråd her på Forum, om lidt anvendelse af E i et tog i en meget kort periode på Kysten.
Mig bekendt har der heller ikke været E på Nordbanen, jeg kan i hvert tilfælde ikke finde en normal anvendelse. Men det KAN da godt være at der har været en med et særtog, nedbrudsreserve eller hvad ved jeg. Men som sagt. Det har jeg ingen kendskab til.
M.h.t anvendelsen af D kender jeg ikke til hvornår og et eventuelt ophør.

--
Steffen Dresler

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af ole, 24/1 2011, 13:30 (4841 dage siden) @ Steff

Enig. Som sagt heller aldrig set andet end S live ,og så fotos af D

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Peter H, Nærum, 24/1 2011, 13:41 (4841 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

"fugleburet"...hehe...andre kalder det "hundeburet"!

Ja, der var vist lidt "knas" med Mx'ernes i starten. Børnesygdomme!

Hvilke år var det egentlig at dampdriften stoppede på Sjælland? Kan det ikke passe at det var i 1968?

I Jylland/ Fyn stoppede dampdriften i Maj 1970..?

Hilsen
Peter

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Steff, 24/1 2011, 14:35 (4841 dage siden) @ Peter H

Hej Peter!

Uden at ville ligge hovedet helt ned på blokken:-) , ophørte den planmæssige anvendelse af dampen ved 1. Dc i 1969 med hensætning af de sidste E-maskiner, der dog IKKE blev udrangerede med det samme. Nogle blev overført til 2. Dc, selvom nr. 978 og 994 var opført som hjemmehørende ved Mdt. Gb pr. 01-01-1970.
Sidste planmæssige anvendelse af damp i 2. Dc. var med et persontog om fredagen mellem Esbjerg og Fredericia i tog 349. Ved overgangen til K70s ophørte dette løb og dampen var også her en saga blot. Men som YDERSTE reserve, holdt Lkm i Fredericia nr. 980 ”håndvarm”. Den blev sidst konstateret ”håndvarm” den 15-07-1970 og blev kort tid herefter slukket af. Så nu var selv yderste reserve diesel. Nr. 978 blev som sidste ”almindelige” E udrangeret officielt den 24-10-1977. Kun museumslokomotivet nr. 991 holdt ”officielt” i DSB senere, nemlig 04-10-1979.
Så spørgsmålet er vel at besvare med 1. Dc 1969 og 2. Dc 15-05-1970.

--
Steffen Dresler

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Peter H, Nærum, 26/1 2011, 09:49 (4839 dage siden) @ Steff

Ok, fint.

Mange tak:-)

Hilsen
Peter

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/1 2011, 11:34 (4839 dage siden) @ Steff

Her for nogle år siden var der et par artikler i Jernbanen omkring dampens sidste dage, både i øst og i vest. Vil lige prøve på at finde dem frem.

Mvh
Claus

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Svend, 24/1 2011, 05:57 (4842 dage siden) @ Per B. Pedersen

Super gode billeder!

Mon ikke kørsel med S-maskine med persontog på Kystbanen i februar 1966 har været "det sidste vers"?

Kørsel med godstog er set nogle få gange senere i 1966 og 67 - derefter var det definitivt slut på "Kysten". På Nordbanen var der en enkelt S-maskine i drift frem til indførelse af elektrisk drift til Hillerød i 1968.

--
Svend

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Georg Schmidt, 24/1 2011, 06:26 (4842 dage siden) @ Per B. Pedersen

Det er bare helt fantastiske billeder, tak tak.

Mvh
Georg

Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak