Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tak til EVP

af Søndenfjords, 25/1 2011, 14:32 (4843 dage siden)

Jeg synes, EVP og hans bidragydere, Svend B. Jensen, Niels Munch og Per Bjørn Pedersen fortjener en særlig tråd som tak for oprettelsen af filen med Kystbanebilleder på EVP's hjemmeside.
Mange af EVP's fremragende strækningsreportager handler ellers om nedlagte baner, som dermed er blevet reddet fra glemsel, men her er det en eksisterende strækning, der billedmæssigt sikres for eftertiden. Tak for det allesammen!

Det åbner samtidig nye muligheder, nemlig for at skildre strækningerne på andre baner, der heldigvis heller ikke er blevet nedlagt.
Og da EVP og hans bidragydere nu allerede er gået i gang med Nordsjælland, kan vi måske gøres os håb om, at der er tid og kræfter - og billeder - til også at skildre strækningerne på andre nordsjællandske baner - Frederiksværkbanen, Gribskovbanen og Hornbækbanen f.eks.
Og ikke bare stationerne, men navnlig også alle de vigespor til brændepladser, tømmerhandler, grusgrav og teglværk, der f.eks. fandtes på Gribskovbanen.
Mange af dem er heldigvis allerede vist i eksisterende bøger, og Mårum Teglværk er også skildret hos EVP, men måske ligger der flere billeder rundt om i private gemmer.

Man har jo lov at håbe ...
Med venlig hilsen
Søndenfjords

Tak til EVP

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/1 2011, 16:21 (4843 dage siden) @ Søndenfjords

Hej "Søndenfjords".

Tak for de pæne ord, --vi "kvitterer" med endnu 7 Per Bjørn Pedersen-fotos fra hhv. Rungsted Kyst og indkørselen nordfra til Klampenborg. Samtidig kan vi byde endnu en bidrager -Tom Boye Poulsen- "Velkommen i klubben", også med 2 fotos fra indkørselen til Klampenborg. Ovenstående fotos er allerede på "siden", ---


--- og disse er på vej.

[image]
Skodsborg. December.1966_nord. Foto: -C-.Svend Brandt Jensen.


[image]
D-maskine Rungsted. 1957. Foto. -C-. Helge Pedersen.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor

Tak til EVP

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/1 2011, 17:09 (4843 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det bliver simpelthen bedre og bedre. Det er ren "jernbaneguf"

Og til EVP, har mindsandten fundet et par fotos mere fra Vejstrup. Jeg scanner dem lige ind, og så bruger du dem naturligvis bare i SNB-delen.

Mvh
Claus

Tak til EVP

af Per Sørensen, 25/1 2011, 18:13 (4842 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dejlige billeder fra Kystbanen.

Nu var jeg kon æ bette ski 1957, men var det ikke meget atypisk med togførervognen bagerst?
Var den ikke altid forrest på Kystbanen (eller hele Sjælland), eller?

Venligst
Ped

Tak til EVP

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 25/1 2011, 18:46 (4842 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Vedr. mine billeder af lyntog skriver du, at det var MS, men det er jo 4-vogns og dermed MB-lyntog.

Vedr. tidspunktet må det være før 1967, men 1963 er mere sandsynligt.

Tak til EVP

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/1 2011, 19:09 (4842 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Hej Tom.


Selvfølgelig, --tak. Det kan også gå for stærkt. Rettes.


Til de trofaste "natteravne": To herlige Per B. Pedersen-farvefotos af den gamle Strandmøllebro med begyndende forberedelser til den nye bro, --- og to lige så gode -omend sort/hvide- fotos fra Kokkedal.

Se billederne inden de morgenfriske ! ! ! :-)


Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor

Kystbanen - Tak til EVP (6 fotos)

af Niels Munch, 26/1 2011, 12:49 (4842 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik,

Også her for "åbent tæppe" skal du modtage min ros for dit gode Kystbane-initiativ!

Dette - samt også tidligere indslag i forum om Helsingør - har inspireret mig til at scanne lidt mere.

En af mine togrejser til Hg foregik i Bns (med førerrumstilladelse naturligvis) i slud & sne:

[image]
Ankomst Hg - set fra Bns 529 - den 8. januar 1984 (nm).

Havde det været en tidsrejse ;-) , kunne der have set sådan ud på perronen:

[image]
Postkort (stemplet 09.03.1917 - arkiv nm).

Fra gadesiden - fotograferet i f.m. en skoleskovtur i 3. mellem til Helsingør og Julebæk:

[image]
Helsingør St. i maj 1960 (nm).

(Ovenstående er et negativscan og nok i bedre kvalitet end det, jeg mailede dig i går, Erik. Bemærk også det korrigerede optagelsestidspunkt. Desværre er det ene spir ikke med.)

Endelig et par billeder fra det særlige gadeliv, der udspillede sig i f.m. en DJK-udflugt på HHGB:

[image]
HHGB (M) 1 foran særtog i Helsingør, 08.11.1964 (nm).

[image]
HHGB M 2 som skydemaskine på samme særtog, Hg 08.11.1964 (nm).

Bemærk Helsingør-Bussen t.h., en Volvo med karosseri fra Carlsen, Humlebæk. Bybusdriften blev da forestået af HHGB.

"Strandvejsbussen", drevet af privatbanehaderen Holger Salomon, havde stoppested lige uden for stationsbygningen, og blev bl.a. betjent af denne "luksus-rutebil", en Scania-Vabis med karosseri fra J. Ørum Petersen, Herning:

[image]
Strandvejsbussen (Linie 188 Klampenborg-Helsingør), Hg oktober 1967 (nm).

Jeg beklager billedkvaliteten; bussen var hvid og gul med brunt "mavebælte". Udformningen af forruden var vel hollandsk inspireret og i DK et særkende for (nogle af) Holger Salomons vogne. Chaufførerne bar chokoladebrune uniformer med kasket udformet som ægte fransk "kepi". Nogle af billetmaskinerne stemplede stadigvæk "Langelandsbanen" .....

Du bruger bare, hvad du vil, Erik!

Bedste hilsener
Niels

Helsingør/HHGB - gadesiden

af Svend, 26/1 2011, 16:23 (4842 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Svend, 26/1 2011, 16:51

Et billede mere fra gadesiden af Helsingør station - året er 1968

[image]

Gadeliv - Helsingør/HHGB 1968 ©SBJ


Dette foto må -ligesom alle andre jeg sætter på forumet - anvendes af Erik på www.evp.dk

--
Svend

Spørgsmål vedr. Helsingør/HHGB - gadesiden

af Søndenfjords, 27/1 2011, 06:40 (4841 dage siden) @ Svend

Både på dette billede og på et tilsvarende fra Niels Munch på EVP's side fremgår det, at skinnebussen har en bivogn bagest.
Men hvordan foregik det i praksis?
Kunne man lave omløb på havnen? Eller overfor banegården? Eller måtte man lave omløb på Grønnehave og så bakke hele vejen ad havnesporet?
mvh
Søndenfjords

Spørgsmål vedr. Helsingør/HHGB - gadesiden

af ole, 27/1 2011, 08:56 (4841 dage siden) @ Søndenfjords

Hej

Jeg spurgte om det samme for nylig i forbindelse med gennemgående vogne til HHGB, og fik svaret under den steng, "gennemgående.....";-)

Spørgsmål vedr. Helsingør/HHGB - gadesiden

af Per Sørensen, 29/1 2011, 15:19 (4839 dage siden) @ Søndenfjords

Der var omløb i gaden. Du kan se omløbssporet i gaden foran Volvo Amazon'en som er igang med en sindssyg overhaling af en Morris - igennem fodgængerfeltet!
Jeg har taget nummeret!

Ped


Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak