EA med dampfløjte
Man behøver ikke gå så langt tilbage, for at finde historiske billeder. Her er det den 14. december 2009, hvor det sidste ordinære godstog med DB EA kørte i Danmark.
mvh, Allan
af Allan Støvring-Nielsen, 26/1 2011, 09:34 (4842 dage siden)
Man behøver ikke gå så langt tilbage, for at finde historiske billeder. Her er det den 14. december 2009, hvor det sidste ordinære godstog med DB EA kørte i Danmark.
mvh, Allan
af William Hansen, Slagelse, 26/1 2011, 09:42 (4842 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
WAUW hvor fedt. Kan huske at jeg stod og ventede på InterCity'en i Ringsted da det kørte igennem. Godt at der i hvert er en der har nået at få taget et billede af det
af MR4073, 26/1 2011, 14:19 (4842 dage siden) @ William Hansen
Godt billede Allan!
af Allan Støvring-Nielsen, 26/1 2011, 14:45 (4842 dage siden) @ MR4073
Takker!
af Christian_3120@hotmail.com, 26/1 2011, 14:54 (4842 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
Det er vidst godt at DB ikke bruger EA mere, for de var da ved at være hæslige til sidst.
ellers godt billede
Hilsen Chr
af Aleksander, 26/1 2011, 15:11 (4842 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com
Øhhh...!
Hvad er så dette?
http://www.railfaneurope.net/pix/bg/private/LSD-DB-Schenker/86014-8_of_DB_Schenker_stan...
af UTJ, 26/1 2011, 15:24 (4842 dage siden) @ Aleksander
Jeg kan ikke dy mig:
EA i Bulgarien
IC4 i Libyen
Protolyn i Iran
MZ i Australien
af Aleksander, 26/1 2011, 15:26 (4842 dage siden) @ UTJ
Ja, ud at se med DSB.
Her er endnu et billede af en "Born again EA"
af Søren Nygaard, 26/1 2011, 16:11 (4842 dage siden) @ Aleksander
Er der nogen der ved hvilke EA-lokomotivet de 2 ommalede oprindelig er.
Hvis man "roder" lidt rundt på et af linkene, er der billeder af EA 3013 og 3017 der venter på ommaling.
af Søren Nygaard, 26/1 2011, 16:19 (4842 dage siden) @ Søren Nygaard
Nå ja, Jeg kunne jo bare ha´ kigget i "biblen" under Raillion og ikke under DSB.
af jmp, 26/1 2011, 16:49 (4841 dage siden) @ Søren Nygaard
EA 3011, 3012, 3016, 3018 og 3021 røg til Rumænien, ikke til Bulgarien.
Se f.eks. http://www.railfaneurope.net/list/romania/romania_lcr.html
Det er en udbredt misforståelse på danske fora (og på jernbanen.dk), at alle 16 eksporterede EA er røget til Bulgarien.
Jan
Og så er det da lidt sjovt, at operatøren hedder LSD ...
af Tommy Nilsson , Ringsted, 26/1 2011, 17:42 (4841 dage siden) @ jmp
EA 3011, 3012, 3016, 3018 og 3021 røg til Rumænien, ikke til Bulgarien.
Det er en udbredt misforståelse på danske fora (og på jernbanen.dk), at alle 16 eksporterede EA er røget til Bulgarien.
Jeg retter de 5 maskiner fra Bulgarien til Rumænien.
--
af jmp, 26/1 2011, 17:50 (4841 dage siden) @ Tommy Nilsson
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/1 2011, 06:04 (4841 dage siden) @ jmp
Faldt lige over et link mere http://cfr.stfp.net/?op=D&la=E
Så fik jeg yderligere lidt info til databasen:
RDK EA 3011 er blevet til LSD 91 53 0 465 001.
RDK EA 3012 er blevet til LSD 91 53 0 465 002.
--
af jmp, 27/1 2011, 06:27 (4841 dage siden) @ Tommy Nilsson
Faldt lige over et link mere http://cfr.stfp.net/?op=D&la=E
Så fik jeg yderligere lidt info til databasen:
RDK EA 3011 er blevet til LSD 91 53 0 465 001.
RDK EA 3012 er blevet til LSD 91 53 0 465 002.
Står det på den side, jeg linker til? Jeg kan ikke lige finde det.
Jan
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/1 2011, 06:43 (4841 dage siden) @ jmp
Så fik jeg yderligere lidt info til databasen:
RDK EA 3011 er blevet til LSD 91 53 0 465 001.
RDK EA 3012 er blevet til LSD 91 53 0 465 002.
Står det på den side, jeg linker til? Jeg kan ikke lige finde det.
Næ - jeg skrev til den pågældende webmaster, der svarede tilbage, at han havde fundet oplysningerne i dette mega regneark.
--
af jmp, 27/1 2011, 06:58 (4841 dage siden) @ Tommy Nilsson
Tak for det! Fandt dem i regnearket (under deres byggenummer).
Jan
af Søren Nygaard, 27/1 2011, 13:06 (4841 dage siden) @ jmp
Hej Jan.
Gider du lave en liste over de Rumænske EA´er også, det vil være en stor hjælp.
af jmp, 27/1 2011, 17:24 (4840 dage siden) @ Søren Nygaard
Sådan ser min EA-liste ud lige pt. Spørgsmålstegnene er oplysninger jeg mangler bekræftelser på.
Jan
3001 DSB
3002 BM 91 52 20 86 001-8
3003 BM 91 52 20 86 002-6?
3004 DSB
3005 BM 91 52 20 86 003-4?
3006 BM 91 52 20 86 004-2
3007 DSB
3008 BM ?
3009 BM 91 52 20 86 005-9
3010 DSB
3011 LSD(RO) 91 53 0 465 001-2
3012 LSD(RO) 91 53 0 465 002-0
3013 LSD(BG) 91 52 31 86 013-0?
3014 LSD(BG) 91 52 31 86 014-8
3015 LSD(BG) ?
3016 LSD(RO) 91 53 0 465 00X-X?
3017 LSD(BG) 91 52 31 86 017-1
3018 LSD(RO) 91 53 0 465 00X-X?
3019 LSD(BG) 91 52 31 86 019-7?
3020 DSB
3021 LSD(RO) 91 53 0 465 00X-X?
3022 DSB
af Søren Nygaard, 29/1 2011, 04:58 (4839 dage siden) @ jmp
Mange tak for listen, Jan.
På et af dine links, med Rumænske EA´ere, er der en med nummer 465 005-3. og selv om den kun er nødtørftigt malet er det umuligt at gennemskue hvilke navn ell. nummer der har stået på den.
En tur med googel gav heller ingen resultat.
Fandt dog yderligere et par billeder på flickr, søg logistic services danubius
Kan "MEGA Regnearket" give svar på 465 005´s EA-nummer måske?
af UTJ, 29/1 2011, 05:54 (4839 dage siden) @ Søren Nygaard
Mange tak for listen, Jan.
På et af dine links, med Rumænske EA´ere, er der en med nummer 465 005-3. og selv om den kun er nødtørftigt malet er det umuligt at gennemskue hvilke navn ell. nummer der har stået på den.
En tur med googel gav heller ingen resultat.
Fandt dog yderligere et par billeder på flickr, søg logistic services danubius
Kan "MEGA Regnearket" give svar på 465 005´s EA-nummer måske?
Jeg kan læse 3021 på siden af EA'eren på det store billede. Ka' det passe? For der er vel ikke mange at vælge i mellem.
af jmp, 29/1 2011, 05:55 (4839 dage siden) @ Søren Nygaard
Tak for din søgen efter information om dette.
Regnearket indeholder kun 465 001 og 465 002. Måske bliver det opdateret en gang imellem (ligner et officielt dokument). Det vil jeg holde øje med.
Det fristende at tro, at de er omlitreret i rækkefølge og at 465 005 dermed er 3021; men jeg vil gerne lige have det bekræftet.
Jan
af UTJ, 29/1 2011, 06:10 (4839 dage siden) @ jmp
Kig på billedet - du ser både skyggen af 3021 og PW Lund - det kan ikke være en anden.
af Søren Nygaard, 29/1 2011, 07:58 (4839 dage siden) @ UTJ
Hej.
Jeg tror du har ret.
Når man tager den højeste opløsning af billedet, kan man godt ane der har stået 3021, hvilket den også burde ha´ hvis de holder rækkefølgen.
Så når der engang kommer billeder af 465 003 og 465 004 bør det jo så være 3016 og 3019.
godt set!
af jmp, 29/1 2011, 08:00 (4839 dage siden) @ UTJ
Tak for hjælpen! Rart med en erfaren billedgransker.
Det bestyrker mistanken om, at de er/bliver omnummereret i rækkefølge.
Metoden kan desværre ikke bruges på de bulgarske EA. De nymales inden de sættes i drift.
Jan
af Tommy Nilsson , Ringsted, 21/2 2011, 05:43 (4816 dage siden) @ jmp
Så er der nyt nummer til endnu en eks. DSB/RDK EA i Rumænien:
EA 3018 er blevet til 91 53 046 5 004-6
http://photos.streamphoto.ru/9/7/d/cd560a09fd5917c77a23f99aa36ddd79.jpg
http://photos.streamphoto.ru/f/2/2/2872c9c1941b23ec1e8a2fed245e922f.jpg
http://photos.streamphoto.ru/7/0/1/ae48b10cd7a0c311423825ae8352e107.jpg
http://photos.streamphoto.ru/8/b/a/5fef88d2c3721b2d2dd26623cd6a5ab8.jpg
http://photos.streamphoto.ru/c/0/4/8b2aa03cf4184ba298f6de75bf86740c.jpg
http://photos.streamphoto.ru/d/7/6/2c30009a707e43a9c500fc888db6067d.jpg
http://photos.streamphoto.ru/8/b/d/4eaabce767b5ce8ffe2d5d77fab2fdb8.jpg
--
af Søren Nygaard, 27/1 2011, 01:16 (4841 dage siden) @ jmp
Hej Jan.
Tak for den oplysning, jeg var ikke klar over at de kom til rumænien.
For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at, det billede du linker til er ikke en af de "rumænske" EA´ere, men et billede af ex. EA 3017 ved Koncar´s depot i Sofia Bulgarien.
af jmp, 27/1 2011, 04:35 (4841 dage siden) @ Søren Nygaard
Ja, det er en fejl på pågældende side. Dog synes jeg at huske, at lokomotiverne til LSD (Bulgarien) først var en tur i Rumænien og vende. Så billedet kan godt være taget i Rumænien.
Til gengæld er det den ægte vare på det andet link jeg sendte.
Hvem finder ud af omlitreringen hos LSD (Rumænien)?
Hos Bulmarket er det mit indtryk, at det er sket i rækkefølge:
3002 -> 86 001
3003 -> 86 002
3005 -> 86 003
3006 -> 86 004
3008 -> reservedele
3009 -> 86 005
Nogen, der kan bekræfte dette?
Hos LSD (Bulgarien) har de beholdt deres løbenummer:
3013 -> 86 013
3014 -> 86 014
3015 -> kommmer næppe ud at køre
3017 -> 86 017
3019 -> 86 019
Og så lige lidt i småtingsafdelingen: DB Schenker Rail Scandinavia solgte formelt lokomotiverne til moderselskabet i Tyskland, som så "solgte" dem videre til de to LSD'er.
Jan
af UTJ, 27/1 2011, 04:49 (4841 dage siden) @ jmp
Hvem finder ud af omlitreringen hos LSD (Rumænien)?
Hos Bulmarket er det mit indtryk, at det er sket i rækkefølge:
3002 -> 86 001
3003 -> 86 002
3005 -> 86 003
3006 -> 86 004
3008 -> reservedele
3009 -> 86 005Nogen, der kan bekræfte dette?
Et billedstudium med diverse EA-billeder fra hhv DK og Balkan vil nok afsløre det, for de er vist ikke alle ommalet.
af Christian_3120@hotmail.com, 26/1 2011, 15:28 (4842 dage siden) @ Aleksander
Øhhh
jeg mener i Danmark
af BMP, Falster, 28/1 2011, 17:50 (4839 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
Apropos EA...
Trist der ikke er flere - men stadig en lille smule gang i dem - så længe det varer.
De kører stadig de lange Ski-Express tog sydpå hver fredag eftermiddag i vintertiden efter nytår med alle de dejlige DB vogne - også i 2011 indtil nu.
Set på Høje Taastrup fredag eftermiddag i 2011:
D. 14/01-2011 - EA3004
D. 21/01-2011 - EA3007
d. 28/01-2011 - EA3007
Brian
Benzinstationens historie. Pris 380 kr.
Læs mereLæs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.
Læs mere