Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationsskilt ved DSB

af ljbanen, 26/1 2011, 09:36 (4842 dage siden)

Er der nogen der ved i hvilken periode DSB havde denne type Statiosskilte som bl. a stod på Østerport Station?

[image]

Billedet er et udklip fra en avis.

Stationsskilt ved DSB

af Anders Madsen, 28/1 2011, 06:37 (4840 dage siden) @ ljbanen

Jeg ved, at Østerport havde denne type skilt på perronerne i 1950´erne, De er ligesom forsynet med "svalehaler" i enderne, men hvem ved hvornår DSB ændrede stationsskilte til et andet design?

Stationsskilt ved DSB

af ljbanen, 28/1 2011, 11:47 (4839 dage siden) @ Anders Madsen

Så Anders nu har du måske fået svaret om avisudklippet.

Stationsskilt ved DSB

af Georg Schmidt, 28/1 2011, 07:43 (4840 dage siden) @ ljbanen

Perioden kan jeg ikke klare, men her et par eksempler.
[image]
R-maskine Århus H ca. 1920 (Århus kommunes biblioteker).
[image]
Århus Ø 1970.

Vh

Georg

Stationsskilt ved DSB

af Anders Madsen, 29/1 2011, 06:53 (4839 dage siden) @ Georg Schmidt

Gode billeder, der netop viser den nævnte skiltetype.

I forbindelse med et andet projekt er jeg kommet i kontakt med Københavns Museum. Det har ført mere med sig. Museet har et par stationsbilleder fra Østerport uden årstal, men med den perronskilte-type som på billederne fra Georg Schmidt.

På Erik V. Pedersens hjemmeside ses billeder fra Kystbanen fra 1964, hvor perronskiltet er ændret til en anden type, men på ovenstående billede fra Århus Ø fra 1970 er de gamle skilte stadig på perronen. Designændringen er måske foretaget etapevis fra landsdel til landsdel.

Da jeg selv er aktiv på et lokalhistorisk arkiv, ved jeg, hvor irriterende det er at have ”løse ender”. Eftersom Østerbro Lokalhistoriske Arkiv ikke kan hjælpe, og efter aftale med Københavns Museums billedarkiv, prøver jeg her i forummet. Hvem kan oplyse, hvornår DSB havde perronskilte som på Georg Schmidt´s billeder?

Stationsskilt ved DSB

af Henrik Pedersen, 29/1 2011, 09:30 (4839 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg mener at have læst at stationsskiltene af emalje med den røde kant blev indført samtidig med de første S-baner i 1934.

Avatar

Rød-hvide stationsskilte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2011, 00:35 (4657 dage siden) @ ljbanen

Da jeg passerede Lunderskov mandag den 11. juli 2011 kl. 21.06 på vej sydpå i EN 473, så jeg, at der på hovedbygningen i Lunderskov stadig hænger et rødt-hvidt stationsskilt. Og der var (endda) tale om typen med "luft" mellem det røde rektangel og kanten af skiltet.

Jeg troede faktisk, at de rød-hvide skilte var historie.

Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rød-hvide stationsskilte

af Ole M. Nielsen ⌂, 30/7 2011, 09:56 (4657 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da jeg passerede Lunderskov mandag den 11. juli 2011 kl. 21.06 på vej sydpå i EN 473, så jeg, at der på hovedbygningen i Lunderskov stadig hænger et rødt-hvidt stationsskilt. Og der var (endda) tale om typen med "luft" mellem det røde rektangel og kanten af skiltet.

Jeg troede faktisk, at de rød-hvide skilte var historie.

Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Trustrup

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Rød-hvide stationsskilte

af Anders Madsen, 30/7 2011, 11:10 (4657 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Nykøbing Fl, som det blev skrevet i ældre dage.
To skilte på hver side af Gedserbanen ved banelinjen langs sukkerfabrikken i den sydlige ende af stationsområdet.

Avatar

Rød-hvide stationsskilte

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 30/7 2011, 11:23 (4657 dage siden) @ Anders Madsen

Er der nogen der ved i hvilken periode DSB havde denne type Stationsskilte som bl. a stod på Østerport Station?

Emaljeskiltene blev fremstillet til opsætning fra år 1932 ...og frem til 1960'erne

FØR den tid var det mere eller mindre hjemmegjorte og -malede træskilte, som nemt kunne blive falmet og ødelagt af vind og vejr.

I løbet af 1980'erne blev de FØR omtalte hvid-emaljerede stations- og perronskilte med rød-brun tekst på, påbegyndt udskiftet - til de mørkeblå kunststof-skilte med hvid tekst, som vi kender i dag


Kilde: http://www.123hjemmeside.dk/emaljeskilte/2089442

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Rød-hvide stationsskilte

af Henrik Hansen, Vejen, 30/7 2011, 11:36 (4657 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

I løbet af 1980'erne blev de FØR omtalte hvid-emaljerede stations- og perronskilte med rød-brun tekst på, påbegyndt udskiftet - til de mørkeblå kunststof-skilte med hvid tekst, som vi kender i dag


Kilde: http://www.123hjemmeside.dk/emaljeskilte/2089442

Afløseren for emaljeskiltene var de hvide skilte med sort skrift, som blev indført fra 1972. Skiltene er senere udskifte med den blå type med hvid skrift, som bruges i dag.

Skiltene er udført i aluminiumsplade med påtrykt tekst, der indsættes i et ekstruderet aluminiumsprofil.

/Henrik

Avatar

Rød-hvide stationsskilte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2015, 10:43 (3313 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?

Under gårsdagens tur Aalborg-Skagen-Aalborg kunne konstateres, at såvel Nørresundby som Kvissel stadig er forsynet med rød-hvide stationsskilte.

Nørresundbys skilt er af den type, hvor det røde rektangel går helt ud til skiltets kant.

Kvissels skilt er af den type, hvor der er luft mellem rektanglet og skiltets kant.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Rød-hvide stationsskilte

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 4/4 2015, 11:17 (3313 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Vejen og Lunderskov har allerede været nævnte men her er et par billeder:

[image]

Stationsforstanderen fortalte at man havde gemt skiltet da de nye skulle op og da stationen blev fredet kunne man henvise til det og det "smukke skilt" fra før på sin rette plads.

Vejen 3.april 2009, weekendmyldretog til højre.

[image]

Gæt selv hvor

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Rød-hvide stationsskilte

af T. Rithmester ⌂, Struer, 4/4 2015, 13:10 (3312 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?


Under gårsdagens tur Aalborg-Skagen-Aalborg kunne konstateres, at såvel Nørresundby som Kvissel stadig er forsynet med rød-hvide stationsskilte.

Kvissels skilt er af den type, hvor der er luft mellem rektanglet og skiltets kant.

Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade ;-)
Eller sagt på en anden måde, det var det i hvert fald da jeg var forbi tilbage i august 2011.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Rød-hvide stationsskilte

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 4/4 2015, 14:37 (3312 dage siden) @ T. Rithmester

Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?


Under gårsdagens tur Aalborg-Skagen-Aalborg kunne konstateres, at såvel Nørresundby som Kvissel stadig er forsynet med rød-hvide stationsskilte.

Kvissels skilt er af den type, hvor der er luft mellem rektanglet og skiltets kant.


Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade ;-)
Eller sagt på en anden måde, det var det i hvert fald da jeg var forbi tilbage i august 2011.

Jep - men originalen kan til gengæld ses oppe på loftet på selvsamme station.
Det er der mulighed for her i Påsken, hvor Frederikshavn Modeljernbaneklub holder åbent hus kl. 13-16 både idag og imorgen, i forbindelse med kunstudstillingen i stueetagen på Kvissel Station.
Det ældste stationsskilt (med Johnston-skrift) hænger i klubbens opholdsrum, mens det næste-nyeste (med Helvetica-skrift) hænger i anlægsrummet - og udenfor ved perronerne hænger naturligvis de nyeste udgaver (med Via-skrift).
Alle interesserede er velkomne - entréen er en rund 10'er :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Rød-hvide stationsskilte Kvissel

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2015, 19:35 (3312 dage siden) @ T. Rithmester

Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade ;-)

Kære Thomas

Ja, det kan det sagtens have været. Jeg iagttog det kun inde fra toget og har ikke taget noget fotografi af det.

Bedste hilsner

Thomas

Rød-hvide stationsskilte

af Søndenfjords, 4/4 2015, 19:57 (3312 dage siden) @ T. Rithmester

Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade ;-)

Og der er fake stationsskilte andre steder.
[image]
F.eks. her ved Kølsen på de for længst nedlagte Himmerlandsbaner.
[image]
Og sågar også ved Nederhede på samme baner. Det på trods af, at der aldrig har været hverken station eller billetsalgssted ved Nederhede, ja ikke engang et trinbræt. I de få år fra 1929 til 1932, toget kunne bringes til at standse ved Nederhede, holdt det bare dér, hvor en markvej krydsede banen. I de tre år blev der solgt 259 billetter i alt ...

Rød-hvide stationsskilte

af Ole M, 4/4 2015, 20:04 (3312 dage siden) @ Søndenfjords

Tvis har også stadig sit stationsskilt hængende, ja ja ved godt at Tvis kun er en krydsningsstation i dag..

Rød-hvide stationsskilte

af Tonny Brandt Andersen, 4/4 2015, 23:46 (3312 dage siden) @ Ole M

Flere af Trolhedebanens stationskilte hænger stadig på de nedlagte stationsbygninger.

Rød-hvide stationsskilte

af FS1954, 5/4 2015, 10:00 (3312 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Faaborg og Løgstør er blandt de stationsbygninger, som også har de rødbrune/hvide skilte (eller har haft dem indtil for nyligt), og der er givetvis en del andre.

Med venlig hilsen,

FS1954

Avatar

Rød-hvide stationsskilte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/4 2015, 18:14 (3311 dage siden) @ FS1954

Tæller den her med (når nu der har været andre "fake" skilte på listen)?
[image]
Skiltet (eller et mage til) sad på Græsted Station under Veterantræffet i maj 2013, :-) og det her skulle sådan set være et af de ægte fra DR's/Nordisk Films rekvisitlager.
Det er Mads Skjerns Morris 10 Six som Torben "Træsko" Petersen og Lise Nørgaard står ved (og den er IKKE en fake - det er DEN Morris 10 Six der blev brugt ved optagelserne).

Billedet stammet iøvrigt fra pressemødet om Torben Træskos projekt "Korsbæk på Bakken" som åbner i slutningen af måneden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak