Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR-tog i spor 6a i Odense

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/1 2011, 15:10 (4841 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 26/1 2011, 15:36

Den 17. august 1992, tog jeg dette foto i spor 6a i Odense (det gågældende spor har været omtalt herinde før). Det viser MR 4029 + MRD 4249 holde der ved 16-tiden. To dage efter var spor 6a i øvrigt væk, og siden er der sket lidt af hvert på Odense Station.

Jeg har som tidl. nævnt hørt en fugl synge om at de resterende MR-tog hos DSB, skal have nye og mere miljøvenlige motorer.

Man må jo sige at selv om de efterhånden er noget gamle, så har MR-togene gjort det rigtigt godt. Men tiden er ved at løbe fra dem, og der er da også sket levering af Desiro- og Linttog til at følge efter.

De MR-tog der kørte for Arriva i Jylland, står nu nede i Fredericia (det gjorde de i hvert fald for nogen få dage siden).

Mvh
Claus

[image]
Foto: Claus Hansen

MR-tog i spor 6a i Odense

af Leif N, 26/1 2011, 15:37 (4841 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja de gamle MR-tog har og gør det stadig godt. Jeg vil tusinde gange heller rejse med et MR-tog end de nye grimme Lint og Desiro-tog. Man sidder heller ikke særlig godt i disse tog. Jeg kan ikke forstå at man ikke kan lave nogle ordentlige sæder i nye tog. Sæderne i de gamle B og Bn-vogne var smadder gode at siide i, man fik heller ikke varmet en hvis legmesdel af i disse sæder. I dag hvis man rejser langt med bl.a. IC3-tog så bliver sædet alt for varmt at sidde i.

Avatar

MR-tog i spor 6a i Odense

af Per Hauberg, 26/1 2011, 20:06 (4841 dage siden) @ Leif N

"I dag hvis man rejser langt med bl.a. IC3-tog så bliver sædet alt for varmt at sidde i." (Leif N)

Jah, -men til gengæld er IC 3s ydervæg så kold ved vintertide, at du bare kan sætte måsen op ad den et par minutter - så er du kølet af igen ;-)

MR-tog i spor 6a i Odense

af Bent Olsen, 27/1 2011, 06:07 (4841 dage siden) @ Per Hauberg

Er Desiroerne da så dårlige? De er da mere miljøvenlige end et MR tog. IC3 har da også været en succes, eller har I et bud på et "godt" tog her i Danmark?
Mvh
Bent;-)

MR-tog i spor 6a i Odense

af William Hansen, Slagelse, 27/1 2011, 06:56 (4841 dage siden) @ Bent Olsen

Det bedste persontog i Danmark kan jo kun være én ting i øjeblikket. ME med dobbeltdækkere :-) Men det bedste at sidde i vil jeg nok sige er en ER med MF-sæder i stillezonen, da der er ikke særlig meget støj fordi det er et El-tog og det rykker heller ikke hver gang det starter fordi det skal skifte gear. Det gør MF nemlig og det er virkelig irriterende. Sæderne er også rimelig gode at sidde i fordi man kan lægge dem lidt ned ved at hive i håndtaget. I stillezonen er der også mere plads mellem sæderne hvilket helt klart er en stor fordel.

MR-tog i spor 6a i Odense

af jmp, 27/1 2011, 07:02 (4841 dage siden) @ William Hansen

<ironi>
Når sidder og kan kikke på hinanden i en ER, må man ikke snakke sammen.
Når man sidder og kikker ind i en stoleryg, må man gerne snakke.
</ironi>

Jan

MR-tog i spor 6a i Odense

af William Hansen, Slagelse, 27/1 2011, 07:07 (4841 dage siden) @ jmp

Nu har jeg siddet og læst din besked 10 gange eller noget lignende. Og jeg har stadig ikke fattet den. Enten er jeg bare langsom idag eller så er den meget kringlet. :-)

MR-tog i spor 6a i Odense

af jmp, 27/1 2011, 07:33 (4841 dage siden) @ William Hansen

I et ER-sæt, er der en af vognene, hvor alle sæderne er anbragt i fire-mands-siddegrupper med et bord, ligesom i MF. Denne vogn er udnævnt til stillezone.

I resten af toget står langt de fleste af sæderne på flyvis; dvs. man sidder og kikker ind i stoleryggen foran. Her er der ikke stillezone.

Jan

MR-tog i spor 6a i Odense

af William Hansen, Slagelse, 27/1 2011, 08:03 (4841 dage siden) @ jmp

Hvem har bildt dig det ind? I litra ER 20.. er der så vidt jeg ved i den ene ende 1. klasse og i den anden ende stillezone. Har aldrig set en FR 23.. i stillezone-udgave. (FR 23.. er den vogn der har fire-sædesgrupper)

MR-tog i spor 6a i Odense

af jmp, 27/1 2011, 08:51 (4841 dage siden) @ William Hansen

Jeg vil ikke udelukke, du har ret.

Jeg har et par gange oplevet, sammen med venner, at blive bedt om at finde et andet sted i toget at snakke sammen. Begge gange var i vognen med fire-mands-grupper, så enten havde togpersonalet uret eller også har tingene forandret sig (episoderne er nogle år tilbage).

Jan

MR-tog i spor 6a i Odense

af William Hansen, Slagelse, 27/1 2011, 09:27 (4841 dage siden) @ jmp

Okay. Det kan da godt være at vognen med firmandsgrupper har været stillezone, men så har det været inden at jeg begyndte at rejse meget med toget. Eller så har jeg været for lille til at kunne huske det :-)

MR-tog i spor 6a i Odense

af Bent Olsen, 27/1 2011, 07:09 (4841 dage siden) @ jmp

Ja,ER-togene og DD vogne med ME er nogle dejlige tog. Talte også med nogen som mente at vores standard er noget bedre end i de tyske tog. Hvad med Øresundstogene?
Bent:-)

MR-tog i spor 6a i Odense

af Aleksander, 27/1 2011, 07:25 (4841 dage siden) @ William Hansen

Du har helt ret William, MF igangsætter på en irreterende facon. Dette kan dog minimeres ved at ændre sin køreteknik.
Er nogen der har et bud, på hvor mange andre togtyper i Europa, ud over MF, MG og MP der er bygget med mekaniske gearkasser og som er godkendt til hastigheder over 120 Km/t?

MR-tog i spor 6a i Odense

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/1 2011, 12:33 (4840 dage siden) @ William Hansen

Det bedste persontog i Danmark kan jo kun være én ting i øjeblikket. ME med dobbeltdækkere :-) Men det bedste at sidde i vil jeg nok sige er en ER med MF-sæder i stillezonen, da der er ikke særlig meget støj fordi det er et El-tog og det rykker heller ikke hver gang det starter fordi det skal skifte gear. Det gør MF nemlig og det er virkelig irriterende. Sæderne er også rimelig gode at sidde i fordi man kan lægge dem lidt ned ved at hive i håndtaget. I stillezonen er der også mere plads mellem sæderne hvilket helt klart er en stor fordel.

Generelt syntes jeg at plads er en mangel i flere af vores nuværende tog. Derudover er 'standardstørrelsen' på en DSB passagerer vidst heller ikke gearet til os i den øvre ende af de forskellige kategorier.

Jeg ville også gerne have bedre borde. De er selvfølgelig et problem ved mange af og påstigninger, hvorfor fx SA ikke har borde overhovedet. Men de små hylder der sidder i MR, er da hverken bevendt til laptops, læsestof eller endda 4 kopper kaffe.
I MF er de bedste borde selvfølgelig dem på første klasse, hvor den lille klap man vipper ned sikrer at man både kan bevæge sig ved ind og udstigning, samt at man bekvemt kan have 4 laptops stående på bordet, endda med en kop kaffe eller to.

Jeg har ikke prøvet Desiro, men Lint som Arriva kører med mangler efter min mening borde. Mange borde. Jeg forstår ikke at man har lavet lavtgulvssektioner i begge togdele. Hvorfor ikke lave en ende med borde i hele vognens længde og så lave lavtgulv med plads til cykler og hadikaptoilet i den anden ende?

Med hensyn til miljø, så kan man vel sætte Euro 5 eller 6 motorer i MR? Hvis man kan lave en Scania med 730 hk som Euro 5 kan man vel også få 322 hk i en MR til at køre som Euro 5 motor?
Acceleration er lidt sværere at gøre noget ved. MR er et tungt togsæt. Hvis man virkeligt vil have gode accelerationsevner med korte afstande mellem stoppene burde man dog smække en 3. skinne op langs Svendborg, Grenå og Odderbanen, og så skaffe nogle eltog i stedet.

MR-tog i spor 6a i Odense

af William Hansen, Slagelse, 28/1 2011, 03:39 (4840 dage siden) @ BlackThorneDK

Du har helt ret BlackthorneDK. Man burde skaffe sig nogle flere el-tog og sætte flere elmaster og ledninger op på strækningerne rundt omkring. Det kan godt være at man snakker om miljøvenlige dieselmotorer, men en dieselmotor bliver ALDRIG miljøvenlig. Den skal jo trods alt stadigvæk fyre en masse diesel af. I Schweiz kører selv de mindste sidebaner på El, så hvorfor kan vi ikke det herhjemme? SÅ små er vores sidebaner i Danmark dog trods alt ikke.

MR-tog i spor 6a i Odense

af steenth, 28/1 2011, 07:36 (4840 dage siden) @ William Hansen

Du har helt ret BlackthorneDK. Man burde skaffe sig nogle flere el-tog og sætte flere elmaster og ledninger op på strækningerne rundt omkring. Det kan godt være at man snakker om miljøvenlige dieselmotorer, men en dieselmotor bliver ALDRIG miljøvenlig. Den skal jo trods alt stadigvæk fyre en masse diesel af. I Schweiz kører selv de mindste sidebaner på El, så hvorfor kan vi ikke det herhjemme? SÅ små er vores sidebaner i Danmark dog trods alt ikke.

Schweiz har i mange år haft adgang til billig el via vandkraft, så det kunne betale sig at gå over til el-drift.

MR-tog i spor 6a i Odense

af William Hansen, Slagelse, 28/1 2011, 09:10 (4840 dage siden) @ steenth

Ja, og vi har så meget el fra vores vindmøller at vi sælger det til udlandet. Hvorfor dog ikke bruge det til at få en mere "grøn" jernbane? I stedet for at købe nye Dieseltog?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak