Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlagte stationer

af Louise Duus @, Århus, 27/1 2011, 08:32 (4841 dage siden)

Hej alle bane entusiaster.

Jeg er arkitektstuderende, 9 semester på institut for arkitektonisk kulturarv ved Arkitektskolen Aarhus, og vil gerne lave en opgave på en nedlagt stationsbygning - så skal jeg bare finde en, og der tænkte jeg i måske kunne hjælpe mig.

Den skal som sagt være nedlagt, da hele pointen er at finde en ny funktion til den, og der igennem sikre dens fortsatte vedligeholdelse, og derved bevaring.

Så jeg håber meget i kender til nogle skønne gamle stationsbygninger som trænger til en hjælpende hånd! I kan maile mig på louiduus@live.dk - hvis i har nogle forslag jeg kan undersøge.

Tak for opmærksomheden, og godt nytår.

Venlige hilsner
Louise.

Avatar

Nedlagte stationer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 27/1 2011, 08:45 (4841 dage siden) @ Louise Duus

Hej Louise

Jeg ved at Ansager gamle station, mellem Varde og Grindsted, faktisk står lige for og skal rives ned. Post Danmark har til huse i bygningen i dag, men de lukker ekspeditionen pr. 31. marts i år. Derefter står bygningerne for at skulle fjernes.
Hvis ellers tidsrammerne tillader det, så kunne den jo være et emne.
Billeder af Ansager kan ses her (Ca. midtfor på siden):

http://evp.dk/index.php?page=vgj---stationer

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Nedlagte stationer

af Martin Peyrath @, Kolding, 27/1 2011, 08:46 (4841 dage siden) @ Louise Duus

Det var da en rigtig spændende ide. De fleste stationsbygninger er jo i sin tid opført som kvalitetsbyggerier, som på mange måder fortjener en bedre skæbne, end blot at blive bevaret som privatboliger, mere eller mindre ombygget til formålet. Jeg kunne egentlig godt tænke mig, at der også laves et projekt omkring eksistrende stationsbygninger, mange er i dag reduceret til en ventesal, der som regel er lukket i aftentimerne. Kunne man finde på en måde at anvende disse til gavn for lokalsamfundet?
Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille streng her, hvis der er nogle, som vil "lege" med.
Med venlig hilsen
Martin Peyrath - gammel arkitektstuderende...(GG)

Nedlagte stationer

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 27/1 2011, 09:13 (4841 dage siden) @ Erik V. Pedersen

For nylig stod Rødkærsbro Station stadig, men med træplader for vinduerne.

Så vidt jeg har forstået det, så har byrådet i Viborg besluttet at bygningen skal rives ned. Det blev desværre ikke til noget med den mulige køber, der var interesseret i bygningen.

Mvh
Claus

Nedlagte stationer

af Anders D, 27/1 2011, 12:32 (4841 dage siden) @ Claus E. Hansen

I Vejby lidt syd for Tisvilde ligger en meget forsømt stationsbygning, som en lokal borgergruppe vil indrette til kulturhus. De kunne måske være interesseret i lidt kreativ arkitekthjælp.

Avatar

Nedlagte stationer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 27/1 2011, 14:08 (4841 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af T. Rithmester, 27/1 2011, 14:34

Hvordan med Rødkærsbro ! ! !


Er der ikke noget med, at den skal rives ned ??? eller er den væk ???

Rødkjærsbro blev vistnok reddet i 11. time.
Efter byrådet havde besluttet sig for nedrivning, ombestemte man sig.
En lokal tømremester fik lovning på at købe stationen, for vist nok 12.000 kr mod at stille en bankgaranti på 800.000 kr. til en renovering.
Skal prøve at se om jeg kan finde indslaget i Tv-Midtvest igen.

Og det fandt jeg så :-)
http://www.tvmidtvest.dk/nettv/?id=2316

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Rødkærsbro station i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/9 2011, 13:55 (4602 dage siden) @ T. Rithmester

Hvordan med Rødkærsbro ! ! !

Er der ikke noget med, at den skal rives ned ??? eller er den væk ???


Rødkjærsbro blev vistnok reddet i 11. time.
Efter byrådet havde besluttet sig for nedrivning, ombestemte man sig.
En lokal tømremester fik lovning på at købe stationen, for vist nok 12.000 kr mod at stille en bankgaranti på 800.000 kr. til en renovering.
Skal prøve at se om jeg kan finde indslaget i Tv-Midtvest igen.

Og det fandt jeg så :-)
http://www.tvmidtvest.dk/nettv/?id=2316

På vej fra Viborg til Hammel trængte min bil til lidt brændstof. Jeg drejede ind til Rødkærsbro. Byen kunne ikke byde på en tankstation, men har stadig sin station i behold. Det kom der disse billeder ud af.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Vestgående Lint 2049 kl. 11.32.
[image]
Vestgående Lint 2049 kl. 11.32.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Østgående Lint 1008 kl. 11.47.
[image]
Østgående Lint 1008 kl. 11.47.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Alle fotos: Rødkærsbro fredag den 23. september 2011 kl. 11.22-11.53. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Rødkærsbro station i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2012, 17:58 (4454 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Status Rødkærsbro i dag: Bygningen er fortsat under renovering. Der er ved at blive lagt flot nyt tegltag på.

Ovenstående sporskifte er fortsat ikke brugbart (fotoet er fra sidste år).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Rødkærsbro station i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/5 2012, 14:33 (4375 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det bliver så spændende at se om dette her

[image]

bliver "revitaliseret" i anledning af dette her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Rødkærsbro station i dag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/5 2012, 19:07 (4374 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

bliver "revitaliseret" i anledning af dette her.

Hej Thomas

Citat: "- 15 sporskifter fjernes, fem sporskifter udskiftes og to nye sættes op"
Så chancen er vel 15 : 5 : 2.
Som "trenden" er idag, så taler sandsynligheden desværre for det første... :-(

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Rødkærsbro station i dag

af Ove Nygaard, 8/5 2012, 15:23 (4374 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Thomas

Citat: "- 15 sporskifter fjernes, fem sporskifter udskiftes og to nye sættes op"
Så chancen er vel 15 : 5 : 2.
Som "trenden" er idag, så taler sandsynligheden desværre for det første... :-(

Hej Carsten af Frederikshavn.

Jeg forstår ikke helt din "matematiske formel", men min "banefortid" - bl. a. som trafikelev på Frederikshavn Gamle Station, "før verden gik af lave" :-D - siger mig, at revitalisering meget vel kan bestå i at fjerne overflødig infrastruktur, her et antal sporskifter, som herefter ikke i al fremtid belaster vedligeholdelsesbudgettet, som er infrastrukturforvalterens ansvar. I tilgift betyder færre sporskifter mere rolig "gang i sporet" (for togene, ikke "fotograferende" jernbaneentusiaster:-) ), så alt i alt ser projektet fornuftigt ud, når man nu skal i gang med en gennemgribende renovering. Det er iøvrigt heldigt for togoperatørerne, at de ikke skal betale for den dyre renovering, men kan "nøjes med" at betale for brugen af banestrækningen efter en fastsat pris.
På den måde er det hele nok blevet lidt mere retfærdigt, end "før verden gik af lave", men billigere for samfundet er det nok ikke blevet,

tænker den gamle banemand

Ove af Erritsø

Nedlagte stationer

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/1 2011, 12:49 (4841 dage siden) @ Louise Duus

Hedehusene, 27.01

Hej!

Helt klart unikt at få nogle beskrivelser.
Alt for meget industriarkitektur (inkl. stationer) forsvinder i disse år.
Jeg har gang på gang gjort kulturarvstyrelsen opmærksom på bl.a. Rødkærsbro,
Ansager og Skælskør. Jeg har fået meget venlige tilbagemeldinger, men det er
tilsyneladende meget vanskeligt blot med en bevaring, som tilsyneladende er
et kommunalt forhold. Og så ved vi jo godt i disse pengeløse tider hvad det betyder.
Og en fredning er tilsyneladende næsten umulig da der er nogen der skal betale.
Men held og lykke med det - og måske kan det give noget debat?!

Hilsen fra Holger Sørensen i Hedehusene :-) :-)

Det blev Rødkærsbro:)

af Louise Duus, 31/1 2011, 06:27 (4837 dage siden) @ Louise Duus

Hej alle.

Tusind tak for alle tilbagemeldingerne, der er vist desværre mange stationer der har brug for lidt hjælp. Jeg valgte Rødkærsbro til min opgave, og er meget spændt på at finde den helt rette funktion til den skønne bygning.
Igen - mange tak for hjælpen, næste gang jeg deltager i et arrangement med kulturarvsstyrelsen vil jeg bringe stationsbygningerne på bane.

Venlige hilsner
Louise Duus.

Det blev Rødkærsbro:)

af UTJ, 31/1 2011, 06:55 (4837 dage siden) @ Louise Duus

Igen - mange tak for hjælpen, næste gang jeg deltager i et arrangement med kulturarvsstyrelsen vil jeg bringe stationsbygningerne på bane.

Venlige hilsner
Louise Duus.

Man kan sige at det jo nok haster med hensyn til netop stalden til rangerheste i Skælskør, hvis stationstærrænet er solgt og der skal byudvikles på området. netop på grund af den afsondrede beliggenhed og fordi der har ligget en fattig veteranbane (ingen kritik - men hvis den havde været "ved muffen", var den aldrig blevet nedlagt) er både varehus, stationsbygning og stald bevaret. Stalden er i hvert fald bevaringsværdig, da der ikke er mange af den type bygninger tilbage.

De øvrige bygninger kan findes på samme side: Skælskør station

Det blev Rødkærsbro:)

af martin, 31/1 2011, 12:38 (4837 dage siden) @ UTJ

[image]Stemningsbilleder fra Skælskør[image]
Rangereheste stalden indvendigt[image]
Pakhuset, det er HTJ M12 til venstre[image]
Pakhuset fra skinne siden[image]
Udsigten mod remisen[image]
1/7 i år så er det hele væk solgt til Harboe`s bryggeri :-(

Det blev Rødkærsbro:)

af togfyr, 31/1 2011, 12:40 (4837 dage siden) @ martin

hvor er nummer 2 billede taget? ellers fine billeder

Det blev Rødkærsbro:)

af UTJ, 31/1 2011, 13:03 (4837 dage siden) @ togfyr

Minder om stalden indendørs - lige til et jernbanefrilandsmuseum.......

Det blev Rødkærsbro:)

af Svend, 31/1 2011, 14:32 (4837 dage siden) @ UTJ

En del af udstyret (kranen, sporskifter, skinner ....) burde skænkes til Frilandsmuseet i Lyngby til brug for deres kommen jernbanemiljø (Øresundsvej station).

--
Svend

Det blev Rødkærsbro:)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/1 2011, 16:00 (4837 dage siden) @ Svend

Hh 31.01

Hej!

Ang. Skælskør.

Peter Langager der er med i bestyrelsen for Jernbanemuseet er blevet
underrettet, og har bedt mig selv kontakte Thestrup!! Det vil ske snarest.

Men lad os få nogle flere henvendelser til bl.a. Frilandsmuseet,
Kulturarvstyrelsen, Slagelse Kommune og Kroppedal Museum, der har en
afdeling for slige ting har jeg fået oplyst. (Specielt hestestalden og remisen).


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) :-) :-)

Det blev Rødkærsbro:)

af martin, 31/1 2011, 13:16 (4837 dage siden) @ togfyr

indvendigt i hestestalden den er så fin at det er lige før der ikke er muget efter de trak hestene ud for sidste gang

Det blev Rødkærsbro:)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/1 2011, 19:13 (4836 dage siden) @ Louise Duus

Rigtig godt at det blev Rødkærsbro. Den står jo desværre og forfalder mere og mere. Tænk hvis der alligevel kan komme liv i bygningen igen. Så må vi jo gå ud fra at den ikke bliver revet ned lige med det samme :-)

Mvh
Claus

Det blev Rødkærsbro:)

af UTJ, 1/2 2011, 02:05 (4836 dage siden) @ Claus E. Hansen

Rigtig godt at det blev Rødkærsbro. Den står jo desværre og forfalder mere og mere. Tænk hvis der alligevel kan komme liv i bygningen igen. Så må vi jo gå ud fra at den ikke bliver revet ned lige med det samme :-)

Mvh
Claus

Jo, det er en pæn bygning. Dog er den ikke unik. Jeg mener at Nørre Aaby er fredet. Rødkærsbro er "model 2det spor over Fyn", dvs 1912-1914 og der ligger masser af den type langs den fynske hovedbane. Nogle eksempler: Bred, Marslev og Nørre Aaby.

Banegården (ikke det rædselsfulde center, forstås) i Odense er fra samme projekt.
Når nu Wenck med assistenter havde tegnet typen, blev den også brugt til nogle stationsprojekter i Jylland, men disse eksempler må vi have nogle stationsfotografer til at fremdrage. Et hint er andre stationer langs Langaa-Struer + muligvis nogle spredte på andre strækninger.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak