Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlagte stationer

af Louise Duus @, Århus, 27/1 2011, 08:32 (4841 dage siden)

Hej alle bane entusiaster.

Jeg er arkitektstuderende, 9 semester på institut for arkitektonisk kulturarv ved Arkitektskolen Aarhus, og vil gerne lave en opgave på en nedlagt stationsbygning - så skal jeg bare finde en, og der tænkte jeg i måske kunne hjælpe mig.

Den skal som sagt være nedlagt, da hele pointen er at finde en ny funktion til den, og der igennem sikre dens fortsatte vedligeholdelse, og derved bevaring.

Så jeg håber meget i kender til nogle skønne gamle stationsbygninger som trænger til en hjælpende hånd! I kan maile mig på louiduus@live.dk - hvis i har nogle forslag jeg kan undersøge.

Tak for opmærksomheden, og godt nytår.

Venlige hilsner
Louise.

Avatar

Nedlagte stationer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 27/1 2011, 08:45 (4841 dage siden) @ Louise Duus

Hej Louise

Jeg ved at Ansager gamle station, mellem Varde og Grindsted, faktisk står lige for og skal rives ned. Post Danmark har til huse i bygningen i dag, men de lukker ekspeditionen pr. 31. marts i år. Derefter står bygningerne for at skulle fjernes.
Hvis ellers tidsrammerne tillader det, så kunne den jo være et emne.
Billeder af Ansager kan ses her (Ca. midtfor på siden):

http://evp.dk/index.php?page=vgj---stationer

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Nedlagte stationer

af Martin Peyrath @, Kolding, 27/1 2011, 08:46 (4841 dage siden) @ Louise Duus

Det var da en rigtig spændende ide. De fleste stationsbygninger er jo i sin tid opført som kvalitetsbyggerier, som på mange måder fortjener en bedre skæbne, end blot at blive bevaret som privatboliger, mere eller mindre ombygget til formålet. Jeg kunne egentlig godt tænke mig, at der også laves et projekt omkring eksistrende stationsbygninger, mange er i dag reduceret til en ventesal, der som regel er lukket i aftentimerne. Kunne man finde på en måde at anvende disse til gavn for lokalsamfundet?