Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har der været dobbelspor tidligere?? (Generelt)

af Kuscheltier58, Generelt, 10/8 2014, 21:06 (3550 dage siden)

Har lige nydt OD`s billeder fra det sønderjyske. Jeg lagde mærke til et billede fra Farris hvor det ser ud til at der tidligere har været dobbelspor. Eller har det været et tidligere forsøg på at lave strækningen dobbelsporet??

Har der været dobbelspor tidligere??

af Niels Munch, 10/8 2014, 21:34 (3550 dage siden) @ Kuscheltier58

"Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brugt imellem Vojens og Tinglev. Der er planer om, at resten af strækningen også skal have dobbeltspor og anlæg af dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup sker i 2014-2015 [1]. Det meste af strækningen er forbedret til det, men projektet blev standset, da man i 1960'erne i stedet fik øget kapaciteten ved udskiftning af sikringsanlægene og indførelse fjernstyring. Samtidig med udbygning til dobbeltspor i 1996 blev banen elektrificeret og el-drift blev taget i brug i 1997, da godstrafikken København-Tyskland blev flyttet til Storebæltsforbindelsen. Også i 1996 blev der indført ATC på hele strækningen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen .

V.h.
Niels

Har der været dobbelspor tidligere??

af esni, Frederikssund, 10/8 2014, 21:39 (3550 dage siden) @ Niels Munch

"Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brugt imellem Vojens og Tinglev. Der er planer om, at resten af strækningen også skal have dobbeltspor og anlæg af dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup sker i 2014-2015 [1]. Det meste af strækningen er forbedret til det, men projektet blev standset, da man i 1960'erne i stedet fik øget kapaciteten ved udskiftning af sikringsanlægene og indførelse fjernstyring. Samtidig med udbygning til dobbeltspor i 1996 blev banen elektrificeret og el-drift blev taget i brug i 1997, da godstrafikken København-Tyskland blev flyttet til Storebæltsforbindelsen. Også i 1996 blev der indført ATC på hele strækningen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen .

V.h.
Niels

Så mangler blot stumpen Padborg - Tinglev

Har der været dobbelspor tidligere??

af Fysikeren, 10/8 2014, 21:47 (3550 dage siden) @ esni

"Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brugt imellem Vojens og Tinglev. Der er planer om, at resten af strækningen også skal have dobbeltspor og anlæg af dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup sker i 2014-2015 [1]. Det meste af strækningen er forbedret til det, men projektet blev standset, da man i 1960'erne i stedet fik øget kapaciteten ved udskiftning af sikringsanlægene og indførelse fjernstyring. Samtidig med udbygning til dobbeltspor i 1996 blev banen elektrificeret og el-drift blev taget i brug i 1997, da godstrafikken København-Tyskland blev flyttet til Storebæltsforbindelsen. Også i 1996 blev der indført ATC på hele strækningen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen .

V.h.
Niels


Så mangler blot stumpen Padborg - Tinglev

Hvilket skulle koste 700 mio. kr. (formentlig inkl. nedlæggelse af overkørslerne).

Har der været dobbelspor tidligere??

af Svend, 24/3 2022, 10:05 (767 dage siden) @ Fysikeren

"Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brugt imellem Vojens og Tinglev. Der er planer om, at resten af strækningen også skal have dobbeltspor og anlæg af dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup sker i 2014-2015 [1]. Det meste af strækningen er forbedret til det, men projektet blev standset, da man i 1960'erne i stedet fik øget kapaciteten ved udskiftning af sikringsanlægene og indførelse fjernstyring. Samtidig med udbygning til dobbeltspor i 1996 blev banen elektrificeret og el-drift blev taget i brug i 1997, da godstrafikken København-Tyskland blev flyttet til Storebæltsforbindelsen. Også i 1996 blev der indført ATC på hele strækningen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen .

V.h.
Niels


Så mangler blot stumpen Padborg - Tinglev


Hvilket skulle koste 700 mio. kr. (formentlig inkl. nedlæggelse af overkørslerne).

.... og hvor pengene kan bruge bedre andre steder.

--
Svend

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af steenth, 24/3 2022, 10:36 (767 dage siden) @ Svend

Så mangler blot stumpen Padborg - Tinglev


Hvilket skulle koste 700 mio. kr. (formentlig inkl. nedlæggelse af overkørslerne).


.... og hvor pengene kan bruge bedre andre steder.

Trafikstyrelsen i deres sidste trafikplan angivet som en strækning med høj udnyttelse af kapaciteten, hvor der godt kunne komme mere kapacitet. Og dobbeltspor vil også hjælpe ved forsinkelser... Og så vidt jeg kan huske, så forventer man det stadig vil være aktuelt efter Femernforbindelsen er åben.

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af dkat, 24/3 2022, 17:22 (767 dage siden) @ steenth

Så mangler blot stumpen Padborg - Tinglev


Hvilket skulle koste 700 mio. kr. (formentlig inkl. nedlæggelse af overkørslerne).


.... og hvor pengene kan bruge bedre andre steder.


Trafikstyrelsen i deres sidste trafikplan angivet som en strækning med høj udnyttelse af kapaciteten, hvor der godt kunne komme mere kapacitet. Og dobbeltspor vil også hjælpe ved forsinkelser... Og så vidt jeg kan huske, så forventer man det stadig vil være aktuelt efter Femernforbindelsen er åben.

Så vidt jeg fornemmer er Padborg station den egentlige flaskehals, men jeg lader mig gerne retlede. Men jeg mener man bør arbejde for mere grænseoverskridende togtrafik (gods såvel som passagerer) hvorved en kapacitetsudvidelse vil give mening på den lange bane.

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af Svend, 24/3 2022, 18:11 (767 dage siden) @ dkat

Så mangler blot stumpen Padborg - Tinglev


Hvilket skulle koste 700 mio. kr. (formentlig inkl. nedlæggelse af overkørslerne).


.... og hvor pengene kan bruge bedre andre steder.


Trafikstyrelsen i deres sidste trafikplan angivet som en strækning med høj udnyttelse af kapaciteten, hvor der godt kunne komme mere kapacitet. Og dobbeltspor vil også hjælpe ved forsinkelser... Og så vidt jeg kan huske, så forventer man det stadig vil være aktuelt efter Femernforbindelsen er åben.


Så vidt jeg fornemmer er Padborg station den egentlige flaskehals, men jeg lader mig gerne retlede. Men jeg mener man bør arbejde for mere grænseoverskridende togtrafik (gods såvel som passagerer) hvorved en kapacitetsudvidelse vil give mening på den lange bane.

Du har ret i din antagelse om Padborg. Men det er ikke en udbygning af infrastrukturen Tinglev-Padborg der er først i kæden om at tilføre mere gods til jernbanen, men en overbevisning af forsenderne om at de skal anvende tog i stedet for lastbiler. Hvordan det skal ske, vil jeg lade op til andre at komme med et bud på.

--
Svend

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af LarsJels, Jels, 24/3 2022, 18:36 (767 dage siden) @ dkat

Hej

I har muligvis overset, at (gen)etablering af dobbeltsporet faktisk er politisk besluttet. Projektstart: 2029, pris: 760 mio. kr. Se aftale om infrastrukturplan 2035, projektoversigt s. 16.

MVH; Lars

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af Svend, 24/3 2022, 19:55 (767 dage siden) @ LarsJels

Hej

I har muligvis overset, at (gen)etablering af dobbeltsporet faktisk er politisk besluttet. Projektstart: 2029, pris: 760 mio. kr. Se aftale om infrastrukturplan 2035, projektoversigt s. 16.

Ja, ja - det er ren politik. Måske endda lokalpolitik :-)
Men så bliver der i det mindste fjernet nogle overkørsler og det er ikke så ringe endda .....;-)

--
Svend

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af LarsJels, Jels, 24/3 2022, 22:23 (767 dage siden) @ Svend

Ja, det er absolut politik. Men nu er det engang også Folketinget, der fordeler statslige midler til udbygning af statslig infrastruktur. Infrastrukturplan 2035 allokerer 160 mia. kr., hvoraf godt 100 mia. kr. er "nye" penge.
Da alle partier er med i aftalen, må man også forvente, at det meste af/hele planen bliver ført ud i virkeligheden. Derfor behøver vi ikke at gætte på, om der kommer dobbeltspor Tinglev-Padborg. I flg. denne politiske aftale, gør der det.

MVH; Lars

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af dkat, 25/3 2022, 13:21 (766 dage siden) @ LarsJels

Ja, det er absolut politik. Men nu er det engang også Folketinget, der fordeler statslige midler til udbygning af statslig infrastruktur. Infrastrukturplan 2035 allokerer 160 mia. kr., hvoraf godt 100 mia. kr. er "nye" penge.
Da alle partier er med i aftalen, må man også forvente, at det meste af/hele planen bliver ført ud i virkeligheden. Derfor behøver vi ikke at gætte på, om der kommer dobbeltspor Tinglev-Padborg. I flg. denne politiske aftale, gør der det.

MVH; Lars

Diskussion handler ikke om hvorvidt dobbeltsporet kommer, men om det er en god idé eller ej. Svend mener tydeligvis at det ikke kan betale sig. Jeg forstår godt det synspunkt, da der er begrænset med penge og at man givetvis kunne få en langt større effekt hvis pengene bruges andetsteds. Men at det kan blive nødvendigt i det lange løb er også en mulighed og til den tid vil det alt andet lige være bedre at det allerede er udført.

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 25/3 2022, 13:33 (766 dage siden) @ dkat
redigeret af Per Holm, 25/3 2022, 13:49

Lad os nu lige se hvordan de aktuelle begivenheder udenrigs påvirker byggeriet af sporene på tværs af Storstrømmen og Femern Bælt.

Hvis der kommer en voldgift eller to i vejen og hvis det varer længe inden russisk stål bliver "stuerent" igen kan vi komme til at blive meget afhængige af Pa - Te og resten af strkn. 26 og den tilsvarende strkn. 30 ude vestpå.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af Svend, 25/3 2022, 14:58 (766 dage siden) @ dkat

Ja, det er absolut politik. Men nu er det engang også Folketinget, der fordeler statslige midler til udbygning af statslig infrastruktur. Infrastrukturplan 2035 allokerer 160 mia. kr., hvoraf godt 100 mia. kr. er "nye" penge.
Da alle partier er med i aftalen, må man også forvente, at det meste af/hele planen bliver ført ud i virkeligheden. Derfor behøver vi ikke at gætte på, om der kommer dobbeltspor Tinglev-Padborg. I flg. denne politiske aftale, gør der det.

MVH; Lars


Diskussion handler ikke om hvorvidt dobbeltsporet kommer, men om det er en god idé eller ej. Svend mener tydeligvis at det ikke kan betale sig. Jeg forstår godt det synspunkt, da der er begrænset med penge og at man givetvis kunne få en langt større effekt hvis pengene bruges andetsteds. Men at det kan blive nødvendigt i det lange løb er også en mulighed og til den tid vil det alt andet lige være bedre at det allerede er udført.

Jeg siger blot, at det rent trafikalt ikke er nødvendigt med yderligere et spor mellem Padborg og Tinglev.
Men
det er det eneste sted på godskorridoren, hvor der er enkeltspor og at den historie er åbenbart er så god, at der fra politisk side er vilje til at sætte penge af til formålet.
Fint nok ..... :-)

--
Svend

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af Rørvig Station, 26/3 2022, 06:39 (765 dage siden) @ Svend

Jeg siger blot, at det rent trafikalt ikke er nødvendigt med yderligere et spor mellem Padborg og Tinglev.

Det siger du fordi du har adgang til Hafas' planlægningssystem og køreplansdatabasen?

Og de forsinkelser, der har det med at opstå sydfra vil holde op med at forplante sig rundt i systemet, hvis du har en løsning for flaskehalsen?

Tinglev-Padborg - Har der været dobbelspor tidligere??

af LarsJels, Jels, 25/3 2022, 19:17 (766 dage siden) @ dkat

Det gør det så faktisk. Der er flere steder i tråden gisninger/tvivl om etablering af dobbeltsporet og prisen. Jeg ville bare i al fredsommelighed gøre opmærksom på, at udbygningen er politisk vedtaget, og der er sat pris på. Beklager, hvis det var overflødig information for nogen.

MVH; Lars

Avatar

Har der været dobbelspor tidligere??

af Ove Nygaard, 12/8 2014, 12:57 (3548 dage siden) @ Niels Munch

"Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brugt imellem Vojens og Tinglev. Der er planer om, at resten af strækningen også skal have dobbeltspor og anlæg af dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup sker i 2014-2015 [1]. Det meste af strækningen er forbedret til det, men projektet blev standset, da man i 1960'erne i stedet fik øget kapaciteten ved udskiftning af sikringsanlægene og indførelse fjernstyring. Samtidig med udbygning til dobbeltspor i 1996 blev banen elektrificeret og el-drift blev taget i brug i 1997, da godstrafikken København-Tyskland blev flyttet til Storebæltsforbindelsen. Også i 1996 blev der indført ATC på hele strækningen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen .

V.h.
Niels

Kære Niels.

Der var også en "jernbaneteknisk" årsag til, at det ene spor mellem Padborg og Tinglev blev fjernet i 1938. Afstanden mellem spormidterne på dobbeltsporet var (efter tysk norm)4 meter, men efter dansk norm skulle der/skal der være 4 meter og 50 cm. (Her må evt. eksperter gerne rette mig). Pga at uheld, hvor et destinationsskilt af lufttrykket blev revet af en personvogn i et modkørende tog og ramte en person i passagerafdelingen i det andet tog, blev den korte afstand mellem spormidterne anset for at være en mulig årsag til hændelsesforløbet, men det kan også have været et påskud for ikke at røbe den militærstrategiske årsag.(I 1938 var der jo en nabo i syd, som man helst ikke ville gøre en indtrængen i Danmark alt for let for):-(
Når/hvis dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg måtte blive (gen)etableret en gang, så er det godt, at man i 1978 var så fremsynet at gøre plads til dobbeltspor under motorvejsbroen. Det skete med den begrundelse, at en evt. ændring af motorvejsbroen til at føre over dobbeltspor senere ville blive bekostelig, medens det kunne laves "inden for projektets rammer" ved at blive udført allerede i forbindelse med motorvejens ibrugtagning. I 1978 var der "ikke tegn i sol og måne" på, at der nogensinde ville komme dobbeltspor mellem Vamdrup og Tinglev (Padborg).

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (og Padborg 1973 - 1989)

Har der været dobbelspor tidligere??

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/8 2014, 21:44 (3550 dage siden) @ Kuscheltier58

Har lige nydt OD`s billeder fra det sønderjyske. Jeg lagde mærke til et billede fra Farris hvor det ser ud til at der tidligere har været dobbelspor. Eller har det været et tidligere forsøg på at lave strækningen dobbelsporet??

Jeg slettede mig tidligere svar, da det var forkert (hukommelsen...)

Det er som Niels skriver, at kun strækningen fra Padborg til Tinglev var dobbeltsporet.

Har der været dobbelspor tidligere??

af Peter Andersen, 24/3 2022, 21:26 (767 dage siden) @ Henrik Hansen

Der har faktisk været noget på strækningen, der kunne ligne dobbeltspor på billeder.
I 1960'erne (husker ikke årstallet) udskiftedes sporet på en del af strækningen, og det foregik ved, at man lagde det nye spor ved siden af det gamle spor, hvorefter man senere fjernede det gamle. Jordarbejdet til dobbeltspor var jo lavet for adskillige år siden, og man kunne ikke lukke strækningen i længere tid. Så der lå to spor i nogle måneder.
Man havde lidt problem med trinbrætterne, for man lavede ikke nye perroner, så man lagde sporet i en bue over til perronen. Signalerne fik vist også lov at blive stående.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak