Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisfald på bestemt billettype....SJ (Generelt)

af Kuscheltier58, Generelt, 14/8 2014, 23:37 (3543 dage siden)

SJ har i 1.halvår så meget i overskud at selskabet sænker prisen med 15% på billeter der kan refunderes.

Hvornår mon billetpriserne falder herhjemme?........tænker.......nå jo når der er 2 søndage i en uge, dvs. aldrig:-(

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Fysikeren, 15/8 2014, 06:47 (3543 dage siden) @ Kuscheltier58

SJ har i 1.halvår så meget i overskud at selskabet sænker prisen med 15% på billeter der kan refunderes.

Hvornår mon billetpriserne falder herhjemme?........tænker.......nå jo når der er 2 søndage i en uge, dvs. aldrig:-(

Skal nok lige bemærkes, at SJ ret snart får konkurrence fra MTR. Mon ikke prisfaldet skal ses i den sammenhæng?

Derudover så faldt priserne jo med 20% udenfor myldretiden i Danmark for regionale rejser. Det er vel også en slags prisfald.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Kuscheltier58, Generelt, 15/8 2014, 07:22 (3543 dage siden) @ Fysikeren

For et stykke tid siden var jeg pisket til at kæbe en returbillet her og nu til FH - KH til den nette sum af 990 kr. Det er måne pææng , som vi siger heroppe. Absolut ikke billig.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Kuscheltier58, Generelt, 15/8 2014, 07:25 (3543 dage siden) @ Kuscheltier58

pisket til at købe - skal der stå

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af andersj, Aalborg, 15/8 2014, 19:57 (3543 dage siden) @ Kuscheltier58

For et stykke tid siden var jeg pisket til at kæbe en returbillet her og nu til FH - KH til den nette sum af 990 kr. Det er måne pææng , som vi siger heroppe. Absolut ikke billig.

Så er det godt du ikke bor i Tyskland hvor en spontan returbillet på nogenlunde samme afstand (Hamburg-Frankfurt am Main) ville koste 1820 kr. plus pladsbilletter til 33,50 pr. vej.

Danmark har nogle meget lave priser på fjerntog sammenlignet med fx. Tyskland. Dog er tyskernes udbud af billigbilletter større, men billigbilletternes priser svarer til DSB's normalpriser,

--
Mvh Anders

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Nattogsrejsende, 16/8 2014, 13:05 (3542 dage siden) @ andersj

For et stykke tid siden var jeg pisket til at kæbe en returbillet her og nu til FH - KH til den nette sum af 990 kr. Det er måne pææng , som vi siger heroppe. Absolut ikke billig.


Så er det godt du ikke bor i Tyskland hvor en spontan returbillet på nogenlunde samme afstand (Hamburg-Frankfurt am Main) ville koste 1820 kr. plus pladsbilletter til 33,50 pr. vej.

Da man i Tyskland jo har forskellige prisniveauer for hver produktkategori, ville det dog ikke være helt så dyrt med IC-tog (200 euro tur/retur - ca. 1.490 kr. på 2. klasse plus evt. pladsbilletter).

Men mon ikke det er de færreste, som rejser med tog i Tyskland med blot en vis hyppighed, der ikke har enten et BahnCard 25 (53 euro med gyldighed på 2. kl.) eller ligefrem et BahnCard 50 (255 euro på 2. kl.), og som dermed opnår 25 hhv. 50 % rabat på normalprisbilletter.


Danmark har nogle meget lave priser på fjerntog sammenlignet med fx. Tyskland. Dog er tyskernes udbud af billigbilletter større, men billigbilletternes priser svarer til DSB's normalpriser,

De kan nu også nogle gange fås til en del lavere pris, især hvis man bestiller lige efter, de er blevet frigivet. Således kan man f.eks. den 15. november rejse fra Flensburg til Garmisch-Partenkirchen helt i syd til 29 euro på 2. klasse eller 39. euro på 1. klasse - det er en del under DSB's normale kilometerpriser.

Jeg er dog enig i, at det i mange tilfælde i hverdagen nok ikke vil blive meget billigere at rejse med Sparpreise i Tyskland end at rejse med DSB's normalprisbilletter på sammenlignelige strækninger i Danmark.

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 16/8 2014, 13:30 (3542 dage siden) @ Nattogsrejsende

De kan nu også nogle gange fås til en del lavere pris, især hvis man bestiller lige efter, de er blevet frigivet. Således kan man f.eks. den 15. november rejse fra Flensburg til Garmisch-Partenkirchen helt i syd til 29 euro på 2. klasse eller 39. euro på 1. klasse - det er en del under DSB's normale kilometerpriser.

Fra fx. Danmark er laveste priser 10 euro højere. Det gælder fra de fleste nabolande samt Italien og en del af Sverige.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 15/8 2014, 07:44 (3543 dage siden) @ Fysikeren

Derudover så faldt priserne jo med 20% udenfor myldretiden i Danmark for regionale rejser. Det er vel også en slags prisfald.

Ahh - det kan vel netop kaldes et prisfald.

  • Du skal rejse indenfor meget snævre tidsbegrænsninger i dagtimerne på hverdage.
  • Du kan 'kun' rejse indenfor et trafikselskab
  • Du skal være i besiddelse af et Rejsekort.

Den rabat er kun indført som er forsøg på at fremme salget af Rejsekort.

Jeg synes straks det er mere spændende, hvordan SJ er istand til at frembringe så stort et overskud, når man tænker på det hjemlige DSB - som i den sammenligning er et rent fallitbo, forgældet til op over skorstenen og med værdiløst materiel bogført til flere mia. kroner...

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Fysikeren, 15/8 2014, 09:22 (3543 dage siden) @ Henrik Hansen

Derudover så faldt priserne jo med 20% udenfor myldretiden i Danmark for regionale rejser. Det er vel også en slags prisfald.


Ahh - det kan vel netop kaldes et prisfald.

  • Du skal rejse indenfor meget snævre tidsbegrænsninger i dagtimerne på hverdage.
  • Du kan 'kun' rejse indenfor et trafikselskab
  • Du skal være i besiddelse af et Rejsekort.

Den rabat er kun indført som er forsøg på at fremme salget af Rejsekort.

Midttrafik indførte klippekort til brug udenfor myldretiden. Derudover giver det mening at forsøge at sprede trafikken til tidsrum med lavere belægning. Dog burde man have mere end to timer midt på dagen mellem de to myldretider.

At rabatten burde gælde over hele landet kan vi blive enige om, men langt de fleste rejser er lokale. Har efterhånden sparer ret en del penge på den konto.

At nogle fravælger Rejsekort er deres valg, alle kan få rejsekort og dermed adgang til rabatten.

Jeg synes straks det er mere spændende, hvordan SJ er istand til at frembringe så stort et overskud, når man tænker på det hjemlige DSB - som i den sammenligning er et rent fallitbo, forgældet til op over skorstenen og med værdiløst materiel bogført til flere mia. kroner...

SJ har jo priser der følger de samme principper som flyselskaberne. Så at finde de billige billetter er som at finde en billet med DSB Orange i Danmark; og så er du stadig bundet til en afgang. Det er vel mere snævert end at kunne vælge indenfor et tidsrum?

Derudover er trafikken organiseret helt anerledes i Sverige. SJ kører kommercielt på ruter der giver overskud, de prioriterer hårdt hvilke ruter de vil køre, hvilket skaber en del debat om, hvad man som samfund kan forvente. F.eks. indstillede de uden videre deres tog mellem Göteborg og Malmö, for så at begynde igen noget tid senere. Eller her til næste køreplan hvor de lige sløjfer et antal standsninger mellem Stockholm og Oslo. Udover det er der ophandlet trafik.

Dette vil i Danmark svare til, at DSB mellem København og Aarhus kørte kommercielt, og hvis de ikke mente, at der var grundlag for trafik lørdag efter kl. 19, så kørte der bare ingen tog fra København til Aarhus lørdag efter kl. 19. I Sverige kører det sidste tog fra Stockholm til Göteborg om lørdagen kl. 18:14, på øvrige ugedage 20:14. Turen er kun i tid lidt længere end fra København til Aarhus.

Så ja, man kan undre sig over SJ's overskud, men den model SJ kører med har sin pris, især at tog på knap så kommercielle tidspunkter bare ikke kører.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af steenth, 15/8 2014, 12:26 (3543 dage siden) @ Henrik Hansen

Den rabat er kun indført som er forsøg på at fremme salget af Rejsekort.

Nej! De ville gerne have nedsat taksterne generelt, men det blev kun midler til denne ordning, hvor de bruger rejsekortet til en nedsættelse.

Og Midttrafik bruger klippekort for at kunne få den takstnedsættelse.

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2014, 09:46 (3543 dage siden) @ Kuscheltier58

DSB starter nok med flere Orange billetter.

Det er dog ikke det, DSB har givet tilsagn om at gøre, når overskuddet bliver stort nok. Nu kan jeg ikke finde det, men mener, bestyrelsesformand Peter Schütze har meddelt en mindste grænse for, hvor stort overskuddet skal være, før der udbetales udbytte til aktionæren.
Andre mener, DSB ikke giver overskud, så længe det er afhængig af offentlig støtte herunder statsgaranti for lån og indtægter fra trafikkontrakter.

Endelig er nævnt flere gange i andre debatter, at DSB ikks selv fastsætter sine takster.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Svend, 15/8 2014, 11:16 (3543 dage siden) @ BoergeOf61

Endelig er nævnt flere gange i andre debatter, at DSB ikks selv fastsætter sine takster.

Nej, men de fastsætter selv deres rabatter ;-)

--
Svend

Avatar

DSB's "underskud" - "den største billet"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/8 2014, 20:33 (3543 dage siden) @ BoergeOf61

Andre mener, DSB ikke giver overskud, så længe det er afhængig af offentlig støtte herunder statsgaranti for lån og indtægter fra trafikkontrakter.

Endelig er nævnt flere gange i andre debatter, at DSB ikks selv fastsætter sine takster

Hhhmmmmm.......den nuværende konstruktion "oversat til menneskesprog": DSB er et "aktieselskab", som ejes af én aktionær: Trafikministeren. Trafikministeren bestemmer, hvor meget trafik han vil købe af DSB og hvad han vil betale for det. Ejeren køber altså trafik af sig selv. I sig selv en særegen konstruktion.

I "gamle dage", da jeg var ansat i DSB, udlagde vi teksten på en lidt anden måde: Grunden til DSB's "underskud" var, at DSB var "pålagt" at køre tog (også/især godstog) på strækninger og/eller tidspunkter, hvor det isoleret set ikke kunne betale sig.

Dette "underskud" er nu blevet konverteret til, at DSB "sælger sin største billet" til Trafikministeren og "den store billet" er nu udtryk for en indtægt og altså ikke mere et "underskud".

Ak ja, sådan er der så meget.

Afslutningsvist: Det er politisk fastsat, at DSB's takster set over ét højst må stige med pristallet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

DSB's "underskud" - "den største billet"

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2014, 21:00 (3543 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Trafikministeren bestemmer, hvor meget trafik han vil købe af DSB og hvad han vil betale for det. Ejeren køber altså trafik af sig selv. I sig selv en særegen konstruktion.

Nogle bilister mener, det vil være billigere at give de rejsende hver sin bil eller en taxi. Andre påpeger, private biler står for 80% af landets persontransport, mens den kollektive trafik inkl. DSB kun står for 8%, og bilejere alligevel betaler afgifter, mens den kollektive trafik får tilskud.

Sådan er der så meget.

DSB's "underskud" - "den største billet"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/8 2014, 21:14 (3543 dage siden) @ BoergeOf61

Trafikministeren bestemmer, hvor meget trafik han vil købe af DSB og hvad han vil betale for det. Ejeren køber altså trafik af sig selv. I sig selv en særegen konstruktion.


Nogle bilister mener, det vil være billigere at give de rejsende hver sin bil eller en taxi. Andre påpeger, private biler står for 80% af landets persontransport, mens den kollektive trafik inkl. DSB kun står for 8%, og bilejere alligevel betaler afgifter, mens den kollektive trafik får tilskud.

Sådan er der så meget.

Det er vel også OK, hvis de resterende 20% er velplaceret?
Fx. er der ikke ubegrænset med plads på indfaldsvejene mod København, eller på gaden inde i byen til parkeringspladser.
Man kunne selvfølgelig grave nogle p-huse og motorveje ned under jorden, men jeg tror nu nok at både Metro og S-tog gør hvad de kan for at følge med trafikken :-)

Personligt bor jeg nord for Skive og arbejder i Randers...
Det virker som lidt af en joke at slå *den* tur op på rejseplanen, hvis jeg skulle pendle med toget.
Men i bil klarer jeg det på fem kvarter. Det er nok ikke meget anderledes end en midtsjællandsk pendler.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

DSB's "underskud" - "den største billet"

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2014, 21:32 (3543 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er vel også OK, hvis de resterende 20% er velplaceret?

Nogle af dem er nok cyklister, fodgængere og motorcyklister.

Personligt bor jeg nord for Skive og arbejder i Randers...
Det virker som lidt af en joke at slå *den* tur op på rejseplanen, hvis jeg skulle pendle med toget.

Enig, især hvis der ikke er kollektiv trafik hele vejen i begge ender.
Den bedste forbindelse fra Skive til Randers kan godt være med tog til Viborg og bus derfra til Randers.

Desværre passer modvilje mod statsstøtte til jernbaner godt til nutidens generelle modvilje mod offentlige udgifter.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Allan T, 15/8 2014, 12:00 (3543 dage siden) @ Kuscheltier58

Hej.

Nu er det svært at sammenligne DSB og SJ. SJ skal ikke køre "underskudsgivende" tog, men kun de tog, SJ selv mener "der er penge". Se bare, hvordan det er gået op og ned med SJ-tog Gøteborg - Malmø - (København).
Al anden (regional)- togtrafik køres af SJ på kontrakt eller af regionale trafikoperatører ( länstrafik m m)og andre private selskaber, som kører de tog, der giver "kasse",og det har jo vist sig, at det kan være svært. DSBs situation er helt anderledes, her køres efter en kontrakt med Transportministeriet, der så bestemmer, hvad der skal køres.
Taksterne her i Danmark fastsættes af Regionerne i deres område og DSBs takster skal jo matche med disse takster, så der ikke opstår store forskelle i taksterne for rejse over regionsgrænserne ift indenfor en region.
Det er jo nemt altid bare at bede om billigere priser, men hvem skal så betale for togene?, eller skal de inddrages?
Og det meste trafik her i Danmark er jo regionaltrafik, når vi sammenligner os med meget større lande, som Sverige og Tyskland med store afstande.
Hilsen Allan

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Kuscheltier58, Generelt, 17/8 2014, 10:41 (3541 dage siden) @ Allan T

Jeg kapitulerer - flyet har vundet over toget:-(

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Svend, 17/8 2014, 21:00 (3541 dage siden) @ Kuscheltier58

Jeg kapitulerer - flyet har vundet over toget:-(

.... fordi det er det produkt, kunderne efterspørger (og først får øje på).

--
Svend

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/8 2014, 21:46 (3541 dage siden) @ Svend

Jeg kapitulerer - flyet har vundet over toget:-(


.... fordi det er det produkt, kunderne efterspørger (og først får øje på).

DSB går det sandelig heller ikke lettere for personer at købe billet til udlandet. I sidste uge skulle jeg med toget fra Vejen, og foran billetautomaten stod en fortvivlet udlænding og forsøgte at købe en billet til Hamburg - men det kan man åbenbart ikke i en automat hos DSB!!!!

Han fik nummeret til DSB udland og jeg formoder de var i stand til at hjælpe ham.

DSB slogan var engang 'DSB - lige til' , det blev så skiftet til 'DSB - kom med', fordi kunder IKKE oplevede DSB som - lige til...

Måske man skulle overveje et nyt skifte igen - hvor det er åbenbart ikke 'lige til' at 'komme med' :-)

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 17/8 2014, 22:06 (3541 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB går det sandelig heller ikke lettere for personer at købe billet til udlandet.

Enig. Det er blevet værre de seneste syv år.

I sidste uge skulle jeg med toget fra Vejen, og foran billetautomaten stod en fortvivlet udlænding og forsøgte at købe en billet til Hamburg - men det kan man åbenbart ikke i en automat hos DSB!!!!

Korrekt.

Han fik nummeret til DSB udland og jeg formoder de var i stand til at hjælpe ham.

Det kunne de nok med et bookingnummer til afhentning af billetten - i Kolding.
Klik evt. på "DSB Billetsalg Udland" på denne side.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/8 2014, 23:23 (3540 dage siden) @ BoergeOf61

Han fik nummeret til DSB udland og jeg formoder de var i stand til at hjælpe ham.


Det kunne de nok med et bookingnummer til afhentning af billetten - i Kolding.
Klik evt. på "DSB Billetsalg Udland" på denne side.

Ja, Det kan jeg se på DSB hjemmeside, meget ringe service at de ikke kan afhentes i en billetautomat.

DSB burde i den grad stramme op. Deres 'service', hvis denne betegnelse efterhånden er dækkende for de efterhånden få ydelser som DSB er i stand til er levere, er så dårlig at man næsten tror det er løgn.

Så lige på DSB hjemmeside, at man i den sædvanlige 'spin-stil', kalder forringelserne på 'servicen' på 1. klasse på tog til Tyskland, for justeringer - noget som kunderne nok vil opleve som forringelser - men justering lyder bare bedre. Man er åbenbart stadig under indflydelse af det spin-regime ,der udsprang af det berømte samarbejde med Waterfront...

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 18/8 2014, 07:05 (3540 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja, Det kan jeg se på DSB hjemmeside, meget ringe service at de ikke kan afhentes i en billetautomat.

Det er da ikke bedre, at de ikke kan købes men kun afhentes på 7-Eleven på udvalgte stationer. For at købe en togbillet til udlandet fx. i Kolding skal den rejsende først bestille den hos DSBs callcenter Udland.

DSB burde i den grad stramme op. Deres 'service', hvis denne betegnelse efterhånden er dækkende for de efterhånden få ydelser som DSB er i stand til er levere, er så dårlig at man næsten tror det er løgn.

Som nævnt i andre debatter tror jeg ikke længere, det er løgn, men derimod en mere el. mindre bevidst støtte til det delvist statsejede flyselskab SAS.
Faktisk kom jeg til at grine for mig selv forrige år (tror jeg), mens jeg stod på Fredericia station og ventede på et tog, fordi jeg var på vej hjem fra Storbritannien med tog og så en plakat med en reklame for rejser til London via Kastrup Lufthavn. Jeg kom til at smile på en måde, der vist gjorde en DSB-medarbejder usikker, fordi jeg tænkte for mig selv, at man jo også bare kunne rejse med tog hele vejen. Det var en reklame for togene til Kastrup Luthavn.

Så lige på DSB hjemmeside, at man i den sædvanlige 'spin-stil', kalder forringelserne på 'servicen' på 1. klasse på tog til Tyskland, for justeringer

- noget som kunderne nok vil opleve som forringelser

Det må kunderne selv rode med i det tilfælde. Servicen på 1. klasse i de direkte ICE-tog mellem Danmark og Tyskland bringes blot ned på normalt tysk niveau. Der er ingen gratis mad og kaffe i tyske tog.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Niels Bak, 18/8 2014, 11:16 (3540 dage siden) @ BoergeOf61

Som nævnt i andre debatter tror jeg ikke længere, det er løgn, men derimod en mere el. mindre bevidst støtte til det delvist statsejede flyselskab SAS.
Faktisk kom jeg til at grine for mig selv forrige år (tror jeg), mens jeg stod på Fredericia station og ventede på et tog, fordi jeg var på vej hjem fra Storbritannien med tog og så en plakat med en reklame for rejser til London via Kastrup Lufthavn. Jeg kom til at smile på en måde, der vist gjorde en DSB-medarbejder usikker, fordi jeg tænkte for mig selv, at man jo også bare kunne rejse med tog hele vejen. Det var en reklame for togene til Kastrup Luthavn.

Ja, du har efterhånden forsøgt at sælge din yndlingskonspirationsteori en hel del steder :-)

Men tilbage i virkeligheden, så er det altså en hel del årtier siden, at langdistancetogene var en konkurrent, der overhovedet kunne føles for SAS eller de andre flyselskaber. Konkurrencen for SAS hedder Norwegian, Easyjet osv. Undtaget på de korte indenlandske ruter, og der har toget stort set vundet (minus Ålborg og Bornholm) - godt hjulpet af politikerne og de seneste årtiers investeriner i jernbanen (så meget for konspirationen...)

Jeg synes som andre herinde det er trist at f.eks. nattoget forsvinder, og jeg vil savne alternativet - men det er vel vidende at det er altså ikke på rejser til f.eks. London at toget er konkurrencedygtigt. Der er det kun for folk, der vil have togoplevelsen. Dem der bare vil rejse på sådan en strækning, de flyver - ligegyldigt hvor god togforbindelsen er og hvor nemt eller svært det er at købe billetten.

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 18/8 2014, 11:37 (3540 dage siden) @ Niels Bak

Konkurrencen for SAS hedder Norwegian, Easyjet osv.

Enig, men priserne på DBs Europa-Spezial er nogenlunde på niveau med fx. Norwegians, Easyjets og Rysnairs priser, og fx. hedder konkurrencen for Lufthansa og Air France også hhv. Deutsche Bahn og SNCF. DSBs tilbud til Hamburg og Berlin er også på niveau med SAS' og Easyjets lave priser. Mig bekendt gik Spanair konkurs som følge af konkurrence fra bl.a. Renfes højhastighedstog.

Mens bl.a. Deutsche Bahn, SNCF og Renfe har forbedret sine tilbud også internationalt, har DSB reduceret mulighederne for køb af togbilletter til udlandet, og modsat i Tyskland, Frankrig og Nederlandene er der intet samarbejde mellem SAS og DSB. Derfor hedder konkurrencen for SAS Danmark Norwegian, Easyjet o.s.v.

(....) men det er vel vidende at det er altså ikke på rejser til f.eks. London at toget er konkurrencedygtigt. Der er det kun for folk, der vil have togoplevelsen.

Det afhænger lidt af rejsens udgangspunkt, destination og tidspunkt.
Ganske vist er toget sjældent konkurrencedygtigt til London, men det er det ofte fra Jylland til destinationer indtil Paris på det vesteuropæiske fastland.

Dem der bare vil rejse på sådan en strækning, de flyver - ligegyldigt hvor god togforbindelsen er og hvor nemt eller svært det er at købe billetten.

Det er så ikke konkurrence men vane, og berettigede næppe, at DSB gjorde det vanskeligere at købe togbillet til udlandet. Først blev salget af internationale togrejser på stationerne reduceret. Senere blev antallet af destinationer i udlandet, DSB Udland solgte billetter til, begrænset. Dernæst lukkede DSB Rejsebureau. Gennem de seneste syv år har det varieret, om togbilletter til udlandet kunne afhentes fx. på Randers station, og hvad det kostede at få dem tilsendt fra DSB. Sjovt nok begyndte disse forringelser året efter Cop 15 i Bella Centret i København, hvor klimadebatten bl.a. opfordrede til valg af tog fremfor rutefly, og sjovt nok blev flere forringelser indført hos DSB i de år, hvor SAS indførte besparelser.

Når der siges Jylland må der også siges Arriva

af Nordexpress, 18/8 2014, 12:04 (3540 dage siden) @ BoergeOf61

1. Jeps - hvis man meget gerne vil køre med toget kan det betale sig at finde Sparpriser på de by-til-by relationer, hvor der er lavpriskonkurrence på flyruterne.

2. Hvis vi lige trækker vejret fra vor DSB-bashing - som jeg er enig i - så er Arriva i fuld gang med at sælge billetter til Hamburg og udlandet - sågar med venlig og kompetent betjent service i de tidsrum, hvor billetsalgene på de Arriva betjente stationer i det jyske er åbne.

3. Arriva sælger i sommer også en billig en-dags billet til Hamburg fra Jylland med neg-regionaltog.

(Arriva er jo nu en del af DB-koncernen).

Når der siges Jylland må der også siges Arriva

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/8 2014, 12:21 (3540 dage siden) @ Nordexpress

2. Hvis vi lige trækker vejret fra vor DSB-bashing - som jeg er enig i - så er Arriva i fuld gang med at sælge billetter til Hamburg og udlandet - sågar med venlig og kompetent betjent service i de tidsrum, hvor billetsalgene på de Arriva betjente stationer i det jyske er åbne.

Problemet med DSB er, at den nuværende ledelse er blottet for visioner - den har simplet ingen - absolut ingen.

Hvad skulle der ske ved, at man kunne købe billetter til de store byer i Tyskland i en DSB automat - DSB fortæller jo ofte hvor glade kunderne er for at kunne betjene dem selv, så hvorfor må passagerer til Tyskland ikke få den glæde ?? - endnu et paradoks i DSB's 'uheldige' tilgang til sin kunder.

Man kan kun håbe, at politikerne med den nye kontrakt (jf. et andet indlæg), denne gang sætter nogle konsekvente krav til DSB omkring kundebetjening og service - for DSB's ledelse kan åbenbart ikke selv løfte opgaven - hverken indlands eller udlands.

Avatar

Når der siges Jylland må der også siges Arriva

af BoergeOf61, Randers C, 18/8 2014, 12:28 (3540 dage siden) @ Nordexpress
redigeret af BoergeOf61, 18/8 2014, 12:39

1. Jeps - hvis man meget gerne vil køre med toget kan det betale sig at finde Sparpriser på de by-til-by relationer, hvor der er lavpriskonkurrence på flyruterne.

Det vil man ofte om ikke andet så til Kastrup Lufthavn. Så går der tid med det.
Edit: Det gælder også by-til-by relationer uden rutefly.

2. Hvis vi lige trækker vejret fra vor DSB-bashing - som jeg er enig i - så er Arriva i fuld gang med at sælge billetter til Hamburg og udlandet - sågar med venlig og kompetent betjent service i de tidsrum, hvor billetsalgene på de Arriva betjente stationer i det jyske er åbne.

Det overrasker mig ikke. De har formentlig beholdt den service, DSB havde tidligere.

Nu husker jeg ikke, om det stadig er muligt fx. i Randers. En ændring bestod i, at for ti år siden kunne jeg købe en togbillet til udlandet ved kassen, mens jeg for fem år siden blev henvist til en telefon på væggen angiveligt med en direkte linie til et callcenter. For fem år siden (tror jeg) blev der også hængt Europakort op på stationen med angivelse af, hvor der kunne købes billet til.

Når der siges Jylland må der også siges Arriva

af Nordexpress, 18/8 2014, 13:01 (3540 dage siden) @ BoergeOf61


Det overrasker mig ikke. De har formentlig beholdt den service, DSB havde tidligere.

Nej, det har absolut intet med DSB eller DSBs fortid at gøre.

Det mærkes helt tydeligt, at der findes en serviceorienteret Arriva ledelse 'ovenover'. Og med den oplevelse, jeg netop havde i Ringkøbing, at medarbejderen havde lyst til at komme kunden i møde og oplyse om mulighederne.

For den sags skyld er det min oplevelse, at enhver Arriva medarbejder i Jylland svarer kunden kompetent og ordentligt.

(Jeg diskuterer her ikke busdrift i København!)

Når der siges Jylland må der også siges Arriva

af Ulrich Albrechtsen ⌂ @, Thisted Banegård, 18/8 2014, 20:28 (3540 dage siden) @ Nordexpress

Kære Forum

Det glæder os at høre at der også her i forummet er den opfattelse af
at det er muligt og fyldestgørende information man modtager i Arrivas
billetsalg med hensyn til udlandsbilletter.

Det sidste år har der været afholdt store udlandskurser internt i
Arriva Tog for at forbedre denne service. Det SKAL være muligt for
enhver billetsælger at afgive et godt og/eller billigt alternativ.
Derfor har vi også arbejdet med rollen som Rejserådgiver, som tilbyder
passageren to muligheder: 1: Den rejse der kommer tættest på ønskerne,
2: Et eventuelt billigere alternativ.

Ethvert Arriva billetsalg SKAL også være i stand til at kunne sælge
billetter til Moskva, Napoli, Istanbul, - ja sågar Lissabon. I hvert
fald inden for kort tid. Og ja, de BLIVER solgt !!!

Desuden er vi også opmærksom på alle der eksempelvis skal til Cph, også
bliver tilbudt en tilslutningsbillet fra Lufthavnen de ankommer til, og
til centrum i eksempelvis, London, Rom, Frankfurt, osv. Konceptet kalder
vi "Zug und flug" :-)

Samarbejdet med NOB/NEG og ARRIVA har været en succes ud over alle grænser!
Fra Skjern og Sydefter via Tønder grænse til 195 DKK, samt fra Thisted, Skive,
Viborg og Silkeborg til 249 DKK. Specielt de mange cykelturister er særdeles
glade for denne strækning. Cykel = 80 DKK... Desuden passer forbindelserne
ganske godt til DB´s 4 nattog som udgår fra Hamburg Altona !
Indrømmet - det er bestemt ikke de hurtigste forbindelser - Men de er
fleksible og billige !!!

Specielt Hamburg Lufthavn har været en populær destination, da parkerings-
forholdene er halvdyre: 85 Euro (634 DKK) for en uge !
195 + 195 + 2 * 3 euro (Fra Altona og direkte til lufthavnen med S1)=
435 DKK T/R. Fra eksempelvis: Bramming !!! Kunderne HAR set fidusen !!!

Vi giver gerne passagerne tips og tricks, som man ikke kan læse ud af en
til tider kedelig tysk rejseplan :-)

De bedste hilsner

Ulrich og Jan
Arriva Udland

Når der siges Jylland må der også siges Arriva

af Kuscheltier58, 1/9 2014, 21:36 (3526 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Virker underlig. DSB nedruster nu i Esbjerg :-( mens ARRIVA opruster og udbygger den personlige betjening!!

Når der siges Jylland må der også siges Arriva

af Svend, 1/9 2014, 21:50 (3526 dage siden) @ Kuscheltier58

Virker underlig. DSB nedruster nu i Esbjerg mens ARRIVA opruster og udbygger den personlige betjening!!

Det er vist ikke kun i Esbjerg ;-)
Vi må håbe på at ARRIVA vinder en enkelt strækning på Sjælland, så der kan etableres et fornuftigt billetkontor også øst for Storebælt :-)

--
Svend

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Niels Bak, 18/8 2014, 21:58 (3540 dage siden) @ BoergeOf61

Konkurrencen for SAS hedder Norwegian, Easyjet osv.


Enig, men priserne på DBs Europa-Spezial er nogenlunde på niveau med fx. Norwegians, Easyjets og Rysnairs priser, og fx. hedder konkurrencen for Lufthansa og Air France også hhv. Deutsche Bahn og SNCF. DSBs tilbud til Hamburg og Berlin er også på niveau med SAS' og Easyjets lave priser. Mig bekendt gik Spanair konkurs som følge af konkurrence fra bl.a. Renfes højhastighedstog.

Mens bl.a. Deutsche Bahn, SNCF og Renfe har forbedret sine tilbud også internationalt, har DSB reduceret mulighederne for køb af togbilletter til udlandet, og modsat i Tyskland, Frankrig og Nederlandene er der intet samarbejde mellem SAS og DSB. Derfor hedder konkurrencen for SAS Danmark Norwegian, Easyjet o.s.v.

Nej det er ikke det der er pointen. Pointen er at på de længere rejser er toget for de fleste rejsende ikke konkurrencedygtigt. Og her tænker jeg ikke på pris, men på den samlede afvejning af tid, pris og komfort. Ja der findes togforbindelser og det er et rart supplement, men de har alle steder en forsvindende del af markedet på rejser der er mere end 6 timer lange eller så.

(....) men det er vel vidende at det er altså ikke på rejser til f.eks. London at toget er konkurrencedygtigt. Der er det kun for folk, der vil have togoplevelsen.


Det afhænger lidt af rejsens udgangspunkt, destination og tidspunkt.
Ganske vist er toget sjældent konkurrencedygtigt til London, men det er det ofte fra Jylland til destinationer indtil Paris på det vesteuropæiske fastland.

Du brugte selv London som eksempel, så derfor greb jeg det. Men det er da rigtigt, der er en overlapzone, som især sydover fra Danmark ikke bliver prioriteret. Toget er klart konkurrencedygtigt til Hamborg (hvor forbindelserne fra København også er rimelige, men halvringe fra Jylland) og er også godt med til destinationer som Stockholm, Göteborg, Hannover, Berlin etc. (men ikke Paris - omkring 24 timer i tog er en marginal forbindelse for et mindre segment af fritidsrejsende, der kan lide togturen).

Men det ændrer altså ikke ved at det er nonsense at tro at der sidder politikere i røgfyldte baglokaler og beordrer DSB til at holde op med at sælge billetter til udlandet for at hjælpe SAS. Det er muligvis dårlig ledelse fra DSB og manglende opmærksomhed/indadvendt indenlandstænkning fra trafikpolitikernes side, men for SAS er det komplet ligegyldigt. Selskabet har helt andre og større problemer, som intet har at gøre med om der findes en attraktiv togforbindelse til Paris eller ej. Faktisk ser i hvert fald Københavns Lufthavn og formentlig også SAS frem til de forbedrede togforbindelser sydover med Femernforbindelsen, da den formentlig vil kunne tiltrække en del flere passagerer fra Hamborg og nord herfor, da det bliver en af de nærmeste lufthavne med et attraktivt rutenet.

Dem der bare vil rejse på sådan en strækning, de flyver - ligegyldigt hvor god togforbindelsen er og hvor nemt eller svært det er at købe billetten.


Det er så ikke konkurrence men vane, og berettigede næppe, at DSB gjorde det vanskeligere at købe togbillet til udlandet.

Jo det er konkurrence. Toget på de lange strækninger er et produkt som ikke kan gøres konkurrencedygtigt for alle de rejsende, hvor tiden spiller nogen som helst rolle.

Men jeg er sådan set ikke uenig med dig i at DSB burde yde en rimelig service ved salg af udlandsbilletter, da der er en mindre mængde af kunder til det, som foretrækker toget, fordi de kan lide rejseformen, og ikke mindst fordi det til en række destinationer på "mellemdistancen" ofte er den fordelagtigste rejseform i det hele taget. Det har altså bare ikke det fjerneste med SAS at gøre.

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 18/8 2014, 22:58 (3539 dage siden) @ Niels Bak

Nej det er ikke det der er pointen. Pointen er at på de længere rejser er toget for de fleste rejsende ikke konkurrencedygtigt. Og her tænker jeg ikke på pris, men på den samlede afvejning af tid, pris og komfort.

Jeg tror ikke, du er bevidst om, hvad du tænker på. Jeg tror efterhånden, en vigtig grund til, togene ikke er konkurrencedygtige, er, at de ikke er rutefly, og en anden faktor er, at SAS har stor betydning for dansk selvforståelse.

Ja der findes togforbindelser og det er et rart supplement, men de har alle steder en forsvindende del af markedet på rejser der er mere end 6 timer lange eller så.

Det er muligt men næppe særlig relevant for denne debat. I Danmark kan det netop skyldes, at DSB har reduceret sine tilbud til udlandet.

Du brugte selv London som eksempel, så derfor greb jeg det.

Det var du i din gode ret til. En væsentlig grund til, togene ikke er konkurrencedygtige til London, er, at dagens sidste tog fra Bruxelles til London kører kl. 19:52. En overnatning undervejs kræves begge veje. Så vidt jeg husker, var prisniveauet for tog alene mellem SAS' Go og Flex, og prisen med hotel undervejs var lidt højere end SAS' Flex hver vej.

(men ikke Paris - omkring 24 timer i tog er en marginal forbindelse for et mindre segment af fritidsrejsende, der kan lide togturen).

Det skyldes jo delvist, at det er en kvalitet i sig selv at være et rutefly frem for et tog. Fra Århus er rejsetiden til Paris med tog omkring 15 timer. Rejsetiden til fx. Paris kan godt blive lang, hvis turen til Kastrup Lufthavn er med tog el. der er lang ventetid i Kastrup. Sjovt nok foretrækker mange rejsende tilsyneladende ophold i en lufthavn fremfor et tog, og mange accepterer vist også en overnatning på hotel ved Kastrup Lufthavn.

Men det ændrer altså ikke ved at det er nonsense at tro at der sidder politikere i røgfyldte baglokaler og beordrer DSB til at holde op med at sælge billetter til udlandet for at hjælpe SAS.

Det kræver strengt taget kun én politiker, som sjovt nok sidder i regering med en minister, der blev kendt for en sms til fagforeningsrepræsentanter, der forhandlede med SAS' ledelse. DSBs bestyrelse er underlagt den til enhver tid siddende transportminister. Så sent som i november 2012 blev SAS' overlevelse omtalt som vital for København og dermed hele Danmark, og de foregående år blev højhastighedstog omtalt som en trussel mod rutefly.

Selskabet har helt andre og større problemer, som intet har at gøre med om der findes en attraktiv togforbindelse til Paris eller ej.

Ja, de kan jo være ligeglade med DSB, når DSB har valgt ikke at være en konkurrent. Modsat har Deutsche Bahn billige togrejser bl.a. til Paris.

Jo det er konkurrence. Toget på de lange strækninger er et produkt som ikke kan gøres konkurrencedygtigt for alle de rejsende, hvor tiden spiller nogen som helst rolle.

Tiden er vist i mange tilfælde blot en undskyldning. Sjovt nok er tiden ligegyldig, når egen bil kan benyttes, og tiden er først blevet en faktor inden for de seneste få år.

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/8 2014, 19:10 (3540 dage siden) @ Niels Bak

Konkurrencen for SAS hedder Norwegian, Easyjet osv. Undtaget på de korte indenlandske ruter, og der har toget stort set vundet (minus Ålborg og Bornholm)

SAS flyver i konkurrence med Norwegian til Ålborg og flyver slet ikke til Bornholm.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Niels Bak, 18/8 2014, 21:38 (3540 dage siden) @ Michael Deichmann

Konkurrencen for SAS hedder Norwegian, Easyjet osv. Undtaget på de korte indenlandske ruter, og der har toget stort set vundet (minus Ålborg og Bornholm)

SAS flyver i konkurrence med Norwegian til Ålborg og flyver slet ikke til Bornholm.

Jeg tænkte på fly kontra tog i almindelighed. Men tak for supplementet.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Nattogsrejsende, 18/8 2014, 23:23 (3539 dage siden) @ BoergeOf61

Så lige på DSB hjemmeside, at man i den sædvanlige 'spin-stil', kalder forringelserne på 'servicen' på 1. klasse på tog til Tyskland, for justeringer

- noget som kunderne nok vil opleve som forringelser

Det må kunderne selv rode med i det tilfælde. Servicen på 1. klasse i de direkte ICE-tog mellem Danmark og Tyskland bringes blot ned på normalt tysk niveau. Der er ingen gratis mad og kaffe i tyske tog.

Der er da tale om en forringelse - idet man går fra et (relativt) højere serviceniveau til et (relativt) lavere. At der så er tale om, at det nu er det samme serviceniveau som på tyske indenrigstog, ændrer jo ikke på det.

Idet der mig bekendt ikke er fulgt en "justering" af billetpriserne (i nedadgående retning) med, må det vel konstateres, at man på 1. klasse sådan set nu får mindre for de samme penge på togene til/fra Tyskland, end man tidligere gjorde.

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 19/8 2014, 04:39 (3539 dage siden) @ Nattogsrejsende

Der er da tale om en forringelse - idet man går fra et (relativt) højere serviceniveau til et (relativt) lavere. At der så er tale om, at det nu er det samme serviceniveau som på tyske indenrigstog, ændrer jo ikke på det.

Nej, det giver bare et mere ensartet produkt især ved rejser, hvor andre tyske tog indgår.

Idet der mig bekendt ikke er fulgt en "justering" af billetpriserne (i nedadgående retning) med, må det vel konstateres, at man på 1. klasse sådan set nu får mindre for de samme penge på togene til/fra Tyskland, end man tidligere gjorde.

Alternativt kan konstateres, at man nu får, hvad man betaler for, især hvis rejsen sker til tyske takster.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Nattogsrejsende, 19/8 2014, 08:49 (3539 dage siden) @ BoergeOf61

Der er da tale om en forringelse - idet man går fra et (relativt) højere serviceniveau til et (relativt) lavere. At der så er tale om, at det nu er det samme serviceniveau som på tyske indenrigstog, ændrer jo ikke på det.


Nej, det giver bare et mere ensartet produkt især ved rejser, hvor andre tyske tog indgår.

Det må da uanset siges at være en serviceforringelse.

Hvis en hotelkæde på et af sine hoteller tilbyder gæsterne en halv flaske rødvin inkluderet i værelsesprisen, men på de øvrige ikke gør dette, og på et tidspunkt beslutter at afskaffe denne service, vil der stadig være tale om en serviceforringelse på det pågældende hotel, selv om intentionen er et mere ensartet serviceniveau på kædens hoteller.

Tilsvarende må man jo i øvrigt konstatere, at servicen nu er mindre ensartet i forhold til øvrige fjerntog på den danske side af grænsen.

Idet der mig bekendt ikke er fulgt en "justering" af billetpriserne (i nedadgående retning) med, må det vel konstateres, at man på 1. klasse sådan set nu får mindre for de samme penge på togene til/fra Tyskland, end man tidligere gjorde.


Alternativt kan konstateres, at man nu får, hvad man betaler for, især hvis rejsen sker til tyske takster.

Men stadig et lavere serviceniveau, end man tidligere ville have fået.

Desuden er det vel i almindelighed sådan, at serviceniveauet følger togkategorien og ikke billettypen (med undtagelse af der, hvor der bevidst sondres mellem forskellige serviceniveauer på samme klasse, f.eks. 1. klasse på Eurostar) og i hvert fald ikke afhænger af, hvilket land man har købt billetten i.

Hvis en passager med Europa-Spezial Dänemark 1. Klasse rejser fra Aalborg til Hamburg, og som en del af rejsen benytter IC Lyn fra Aalborg til Århus, får vedkommende vel "dansk" DSB 1'-service, selv om vedkommende rejser med en billet udstedt i Tyskland.

Omvendt får en person, der rejser med DSB Orange Europa (1. klasse) fra København til München via Hamburg, "tysk" 1. klasse-service i ICE-toget fra Hamburg til München, selv om vedkommende har en billet udstedt i Danmark.

Avatar

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af BoergeOf61, Randers C, 19/8 2014, 10:24 (3539 dage siden) @ Nattogsrejsende

Hvis en hotelkæde på et af sine hoteller tilbyder gæsterne en halv flaske rødvin inkluderet i værelsesprisen, men på de øvrige ikke gør dette, og på et tidspunkt beslutter at afskaffe denne service, vil der stadig være tale om en serviceforringelse på det pågældende hotel, selv om intentionen er et mere ensartet serviceniveau på kædens hoteller.

Det er ikke det samme, og forekommer vist sjældent. Et hotel er mere selvstændig.
Mig bekendt består forringelsen i ICE-togene mellem Danmark og Tyskland alene i, der ikke længere udleveres en blå kupon, som kunne bruges til kaffe og en snack i togets bistro. Selv har jeg aldrig brugt kuponen, og tvivler på, ret mange gjorde det.

Men stadig et lavere serviceniveau, end man tidligere ville have fået.

Det ved jeg ikke. Selv syntes jeg, de blå kuponer mest var til ulejlighed.

Desuden er det vel i almindelighed sådan, at serviceniveauet følger togkategorien og ikke billettypen (med undtagelse af der, hvor der bevidst sondres mellem forskellige serviceniveauer på samme klasse, f.eks. 1. klasse på Eurostar) og i hvert fald ikke afhænger af, hvilket land man har købt billetten i.

Hvad mener du? Med bortfald af de blå kuponer får ICE-togene mellem Danmark og Tyskland samme serviceniveau som andre ICE-tog.

Hvis en passager med Europa-Spezial Dänemark 1. Klasse rejser fra Aalborg til Hamburg, og som en del af rejsen benytter IC Lyn fra Aalborg til Århus, får vedkommende vel "dansk" DSB 1'-service, selv om vedkommende rejser med en billet udstedt i Tyskland.

Ja, det er jo et DSB-tog på en DSB-strækning, og kaldes ikke ICE. Det gælder i øvrigt også for DSBs tog til og fra Flensburg, som der også kan købes Europa-Spezial Dänemark til. Jeg synes bare, at et ICE-tog føles som et tysk tog.

Omvendt får en person, der rejser med DSB Orange Europa (1. klasse) fra København til München via Hamburg, "tysk" 1. klasse-service i ICE-toget fra Hamburg til München, selv om vedkommende har en billet udstedt i Danmark.

Ja, det er jo et DB-tog på en DB-strækning. Den tyske 1. klasse-service indebærer, den rejsende selv skal betale for sin kaffe og anden forplejning, men kan bestille den og få den serveret ved sin plads.

Skulle vi ikke hellere slutte denne tråd

af Nordexpress, 19/8 2014, 12:24 (3539 dage siden) @ BoergeOf61

Ja, det er jo en skæg snak, at der på dansk strækning i et 605-togsæt, hvor der står DSB på fronten, siderne og bagpå, ikke skal gælde DSB 1' produktindhold.

Og hvor samme togsæt, hvor der står DSB på fronten, siderne og bagpå, ved passagen af grænsen mellem Danmark og Tyskland bliver til et højklasse ICEprodukt, hvor der gælder DB produktspecifikationer. Gælder det også det DSB-folierede togsæt 06?

Nå, men jeg anbefaler, at vi afslutter denne tråd og alle dens tangenter.

Her er lidt vejledning i, hvor de unge kigger efter rejser, hvis nogen skulle være i tvivl:

Momondo

Fernbus

Alternativt vil jeg da anbefale en efterårstur på Interrail gennem Schweiz og Østrig - der er 15% rabat på Interrail hos DB for tiden. Også hos DB København.

Og nyde de to alpelande før al jernbanedrift skal foregå underjordisk i bjergtunneler.

Lad os glæde os over, at nostalgikerne i Danmark har hele to glimrende agenturer for udlandsrejser med jernbane: Arriva i Jylland og DB i København.

(Og til de umulige jernbanerejser findes adressen til et agentur i Berlin flere steder på Drehscheibe-online).

God tur.

Avatar

Skulle vi ikke hellere slutte denne tråd

af BoergeOf61, Randers C, 19/8 2014, 12:33 (3539 dage siden) @ Nordexpress

Og hvor samme togsæt, hvor der står DSB på fronten, siderne og bagpå, ved passagen af grænsen mellem Danmark og Tyskland bliver til et højklasse ICEprodukt, hvor der gælder DB produktspecifikationer. Gælder det også det DSB-folierede togsæt 06?

Ja. Det danske svar på ICE hedder som bekendt IC-Lyn. IC-Lyn har ingen bistro, men har til gengæld gratis kaffe, te, mad el. noget sødt og adgang til aviser på 1. klasse. ICE er et tysk koncept, mens IC-Lyn er et dansk koncept.

Edit: Mig bekendt satte DSB ikke sine priser ned, da salgsvognen og automater blev fjernet fra togene. Det var da en noget større forringelse end afskaffelsen af de blå kuponer i ICE-togene.

Alternativt vil jeg da anbefale en efterårstur på Interrail gennem Schweiz og Østrig - der er 15% rabat på Interrail hos DB for tiden. Også hos DB København.

Jeg vil så foreslå lidt planlægning i forvejen. Med relativt simple rejseplaner er enkeltbilletter ofte billigere end Interrail.

Skulle vi ikke hellere slutte denne tråd

af Svend, 19/8 2014, 18:57 (3539 dage siden) @ Nordexpress

Lad os glæde os over, at nostalgikerne i Danmark har hele to glimrende agenturer for udlandsrejser med jernbane: Arriva i Jylland og DB i København.

Begge en del af DB-koncernen :-)

--
Svend

Avatar

Skulle vi ikke hellere slutte denne tråd

af BoergeOf61, Randers C, 19/8 2014, 19:17 (3539 dage siden) @ Svend

Begge en del af DB-koncernen :-)

Korrekt, og ikke nødvendigvis bedste løsning. Andre tips om køb af togrejser kan findes bl.a. på denne engelske hjemmeside.

Til de foreslåede destinationer i Alperne kan det være en fordel at kigge på ÔBBs og SBBs hjemmesider.
Selv foretrækker jeg at finde rejseruter på fx. bahn.de og dernæst finde køreplaner og priser på hver enkelt togoperatørs egen hjemmeside ved rejser udover Danmark og Tyskland.

Skulle vi ikke hellere slutte denne tråd

af Kuscheltier58, Generelt, 19/8 2014, 23:00 (3538 dage siden) @ Nordexpress

Jeg kom jo bare med en lille oplysning........:-D

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Kuscheltier58, Generelt, 18/8 2014, 00:22 (3540 dage siden) @ BoergeOf61

Lige et øjeblik DE HERRER!!
Stod i Schwarmstedt - HEIDEBAHN - i Niedersachsen og forsøgte at købe en billet til Aalborg !! Hvad tror i der skete ?? Nul putte ingen billet hjem til kære Dannevang, Så dernede har man samme problem som her i Danmark.

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af andersj, Aalborg, 18/8 2014, 09:49 (3540 dage siden) @ Kuscheltier58

Lige et øjeblik DE HERRER!!
Stod i Schwarmstedt - HEIDEBAHN - i Niedersachsen og forsøgte at købe en billet til Aalborg !! Hvad tror i der skete ?? Nul putte ingen billet hjem til kære Dannevang, Så dernede har man samme problem som her i Danmark.

Men i alle Deutsche Bahn automater kan man købe billet til alle statsbanestationer i Danmark.

--
Mvh Anders

Prisfald på bestemt billettype....SJ

af Svend, 18/8 2014, 12:00 (3540 dage siden) @ Kuscheltier58

Stod i Schwarmstedt - HEIDEBAHN - i Niedersachsen og forsøgte at købe en billet til Aalborg !! Hvad tror i der skete ?? Nul putte ingen billet hjem til kære Dannevang, Så dernede har man samme problem som her i Danmark.

Det er måske også lidt optimistisk at forvente at kunne købe en billet til Danmark på en mindre station i et lokalt tarifområde. På den anden side kan man jo være heldig, at der også er opstillet en DB-automat, hvor det (jfr et andet indlæg) er muligt at købe billetter til udlandet, men det skal nok undersøges på forhånd. Ellers er der jo muligheden for at købe billet til den nærmeste store station og der købe en billet videre til Danmark. Det er trods alt stadig lettere at købe billetter til udlandet i Tyskland, end det er i Danmark.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak