Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/8 2014, 21:16 (3534 dage siden)

Her følger et meget langt indlæg.

Til dem, der ikke har været med fra starten, kan det anbefales først at læse denne tråd:
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=15496

For ikke blot at være en af dem, der synes at nogle andre burde gøre noget, så satte jeg mig for at gøre noget. Fra et af forummets deltagere fik jeg en mailadresse til Helle Larsen, der er bestyrelsesmedlem i Struer Jernbane Klub (SJK).


Sendt 8/4 2014

Hej Helle
Jeg har fået din mailadresse i forbindelse med denne tråd på Jernbanen.dk:
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=15496
Mit navn er Tommy Nilsson og jeg er webmaster på Jernbanen.dk. For omkring 3 år siden blev jeg opmærksom på, at VaGJ M 1 stod temmelig udsat for vind og vejr i Struer. Der udspandt sig en længere debat i førnævnte forum og konklusionen (som jeg opfattede det) var, at SJK ikke var interesseret i vognen men at der samtidig var en klausul på vognen fra den forrige ejer om, at den ikke måtte overdrages til andre.
Som jeg skriver i ovenstående indlæg, er denne vogn en del af Danmarks industrikulturhistorie og det vil være et stort tab, hvis den går tabt. Jeg har derfor et par spørgsmål til dig/SJK:

1. Har SJK nogen planer for denne vogn?
2. Sikrer SJK at denne vogn ikke forfalder yderligere?
3. Hvis klausulen kan ophæves, vil SJK i så fald afhænde vognen?

Jeg håber, at SJK vil tage positivt imod denne henvendelse og ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen

Tommy Nilsson
Jernbanen.dk


Den mail fik jeg ikke noget svar på, så jeg skrev følgende.


Sendt 21/4 2014

Hej Helle
Har du modtaget nedenstående mail?

/Tommy


Den mail fik jeg heller ikke noget svar på, så jeg prøvede i stedet at skrive til Struer Jernbane Klubs formand Egon Petersen, hvis mailadresse jeg fandt på klubbens hjemmeside


Sendt 27/4 2014

Hej Egon
Hermed kopi af mail jeg har sendt til bestyrelsesmedlem Helle Larsen, der desværre ikke har svaret (eller modtaget min mail?). Måske du vil besvare min mail i stedet?

/Tommy


To dage senere indløb der et svar!


Modtaget 29/4 2014

Hej Tommy.

Du må meget undskylde at jeg først nu får svaret på din mail. Jeg kan desværre kun henvise dig til Sjk´s hjemme side nu lige.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
Bestyrelse medlem Struer jernbane klub.


Det var så et svar, der ikke besvarede mine 3 spørgsmål, så jeg skrev følgende.


Sendt 30/4 2014

Hej Helle
Jeg har læst teksten på jeres hjemmeside men der finder jeg ikke svarene på mine spørgsmål.
Det er især dette spørgsmål, jeg meget gerne vil have et svar på - eksempelvis blot et ja eller et nej:

Hvis klausulen kan ophæves, vil SJK i så fald afhænde vognen?

/Tommy


5 dage senere modtog jeg en mail fra SJK´s formand.


Modtaget 4/5 2014

Hej Tommy
Ja SJK har planer med M1 men det strander jo altid på økonomien, men det lyder jo til at der er flere der vil hjælpe økonomisk, men der skal nok bruges et sted mellem 1 og 2 millioner, så hvis der er nogle der har en god ide, så er de da velkomne med den, så vil vi da tage stilling derfra.
PBV SJK
Egon Petersen.


Det var så et svar, der kun delvist besvarede et af mine tre spørgsmål, så jeg skrev følgende.


Sendt 8/5 2014

Hej Egon
Tak for dit svar. Jeg prøver at spørge på en anden måde:
Lad os antage, at en række personer danner en bevaringsforening for VaGJ M 1 - ville SJK så være villig til at afgive vognen under visse vilkår - eller er det fuldstændigt udelukket?

/Tommy


Samme dag modtog jeg følgende svar.


Modtaget 8/5 2014

Hej Tommy
Vi har en klausul på M1 om at det er SJK der bevare maskinen, men det bliver jo nok nødvendig at maskinen kommer ud til professionelle for at blive renoveret, så det tager vi til den tid, når vi ved hvem der skal lave arbejdet.
Hilsen Egon


Det var så ikke et svar på det jeg spurgte om, så jeg skrev en ny mail.


Sendt 10/5 2014

Hej Egon
Tak for dit svar. Skal jeg tolke det således, at det er fuldstændigt udelukket, at SJK vil afgive vognen uanset betingelser?

/Tommy


Det fik jeg ikke noget svar på, så jeg skrev igen.


Sendt 16/5 2014

Hej Egon
Fik du nedenstående mail?
Jeg forsøger stadig at finde ud af SJK´s holdning til VaGJ M 1.

/Tommy


Det fik jeg heller ikke noget svar på, så jeg skrev igen.


Sendt 21/5 2014

Hej Egon
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få et svar på mit spørgsmål.

/Tommy


3 dage senere modtog jeg følgende svar.


Modtaget 24/5 2014

Hej Tommy
Som udgangspunkt bliver M1 i Struer, hvis du har nogle ideer må du komme frem med dem, så kan vi jo tage stilling derudfra, der har jo været nogle seriøse henvendelser om støtte til bevaring af den, ellers kan du jo læse nærmere på SJK`s hjemmeside.
Hilsen Egon


”Som udgangspunkt”? Hvordan mon det skal forstås? Betyder det, at det er til forhandling? Jeg satte mig og skrev endnu en mail, hvor jeg virkelig forsøgte at skære tingene ud i pap.


Sendt 29/5 2014

Hej Egon
Tak for svar, men jeg er desværre ikke blevet klogere af det. Jeg må prøve at formulere mig på en anden måde. En af mine ideer er at etablere en bevaringsforening, der overtager/får/køber M 1 med det formål at sikre, at vognen ikke forfalder yderligere. Det er ikke meningen, at vognen skal istandsættes. Det er til gengæld derfor, det er nødvendigt at få oplyst, om Struer Jernbane Klub - under visse betingelser - vil afgive vognen. Der er jo ingen grund til at etablere en bevaringsforening, hvis SJK under ingen omstændigheder vil afgive vognen. Jeg har også andre ideer men de strander alle på førnævnte spørgsmål. Som sagt kan jeg ikke komme videre, før jeg har et klart svar fra SJK.

/Tommy


Det fik jeg ikke noget svar på, så jeg skrev igen.


Sendt 20/7 2014

Hej Egon
Jeg prøver igen...
Hvis jeg henvender mig til Struer Jernbane Klub som formand for "Bevaringsforeningen VaGJ M 1" og forespørger om muligheden for at overtage VaGJ M 1, hvilket svar vil jeg så få?

/Tommy


Dagen efter fik jeg følgende svar.


Modtaget 21/7 2014

Hej Tommy
Så er svaret klart nej. Hvad er det for en bevaringsforening, hvis sådan en eksisterer var det så ikke en god ide at SJK var informeret, da det jo nu engang er os der ejer VaGJ M 1.
Hilsen Egon


Ok, så fik jeg efter små 4 måneder endelig et klart svar. Hvis en bevaringsforening ikke kan overtage vognen så kan den måske købes? Jeg skrev endnu en mail.


Sendt 30/7 2014

Hej Egon
Jeg prøver igen...
Kan jeg købe VaGJ M 1 for 50.000,- kr?

/Tommy


Det fik jeg ikke noget svar på, så jeg skrev igen.


Sendt 9/8 2014

Hej Egon
Jeg prøver igen...
Kan jeg købe VaGJ M 1 for 55.000,- kr?

/Tommy


Det fik jeg heller ikke noget svar på, så jeg skrev igen.


Sendt 21/8 2014

Hej Egon
Jeg kunne virkelig godt tænke mig et svar på mit spørgsmål.

/Tommy


Samme dag fik jeg et svar.


Modtaget 21/8 2014

Hej Tommy
Så prøver jeg på en anden måde, VAGJ M 1 er ikke til salg, og slet ikke til dig, du har aldrig svaret på hvad det er for en bevaringsforening du er formand for, så jeg regner med det er slut nu.
Hilsen Egon


Nu er det den 24/8 2014 og jeg er ikke kommet nogen vegne. Jeg må konstatere, at mine diplomatiske evner ikke rækker til at kommunikere med Struer Jernbane Klub og det betyder, at jeg nu kaster håndklædet i ringen med hensyn til at forsøge at redde VaGJ M 1. Jeg håber derfor, at der er andre, der har mod på at samle håndklædet op igen og måske har andre ideer til, hvordan denne sag skal gribes an.
Det er ikke utænkeligt, at jeg har grebet sagen forkert an. Jeg har været ved at eksplodere flere gange i dette forløb men har bestræbt mig på, at holde en sober tone i såvel mailkorrespondancen som i dette indlæg.
Hvis det ender med, at VaGJ M 1 bliver hugget op, så er jeg helt sikker på, at kommende generationer vil bande Struer Jernbane Klub langt ned i helvedet men det bringer desværre ikke vognen tilbage, hvis den er hugget op.
Kommentér gerne dette indlæg men hold en sober tone. Alle upassende indlæg vil som altid blive slettet.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

-----------------------------------------------------------------------------------

--
[image]

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af MR, Frederiksberg, 24/8 2014, 21:26 (3534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for at du har forsøgt.

VH Michael

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af jaer, 24/8 2014, 21:45 (3534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Med (alvorlig) fare for at få ørerne i maskinen, så vil jeg nu tilkendegive, at jeg ikke mener, at Struer Jernbane Klub kan tages alvorlige eller betragtes som en seriøs forening for bevarelse af jernbanemateriel.

Dette begrundes i:
1) Der er ikke styr på organisationen, for så ville mails ikke sejle rundt mellem bestyrelsesmedlemmer
2) De læser jo slet ikke det fremsendte; specielt din mail af 29/5
3) De kan ikke finde ud af at svare uden adskillige rykkere (ikke en gang blot at kvittere for modtagelsen af en mail)

Det kan også undre, at der ikke søges en dialog. Noget tyder på, at SJK ser alle andre som fjendtligt indstillet, for som jeg læser dine henvendelser, så er det et opråb om at finde på et samarbejde.

Desværre er jernbaneklubberne meget traditionelle, og hænger, på flere måder, desværre alt for dybt fast i fortiden, ikke mindst organisatorisk. Dette er en generel betragtning, så her adskiller SJK sig dog ikke fra flere andre.

/Jan

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af ClausAmager, 24/8 2014, 23:46 (3534 dage siden) @ jaer

Med (alvorlig) fare for at få ørerne i maskinen, så vil jeg nu tilkendegive, at jeg ikke mener, at Struer Jernbane Klub kan tages alvorlige eller betragtes som en seriøs forening for bevarelse af jernbanemateriel.

Dette begrundes i:
1) Der er ikke styr på organisationen, for så ville mails ikke sejle rundt mellem bestyrelsesmedlemmer
2) De læser jo slet ikke det fremsendte; specielt din mail af 29/5
3) De kan ikke finde ud af at svare uden adskillige rykkere (ikke en gang blot at kvittere for modtagelsen af en mail)

Det kan også undre, at der ikke søges en dialog. Noget tyder på, at SJK ser alle andre som fjendtligt indstillet, for som jeg læser dine henvendelser, så er det et opråb om at finde på et samarbejde.

Desværre er jernbaneklubberne meget traditionelle, og hænger, på flere måder, desværre alt for dybt fast i fortiden, ikke mindst organisatorisk. Dette er en generel betragtning, så her adskiller SJK sig dog ikke fra flere andre.

/Jan

At du kan finde på, i en generel betragtning, at sammenligne SJK med alle andre jernbaneklubber, må skyldes total uvidenhed. At (som jernbaneklub) blive sammenlignet med SJK, må være en hån af rang. Det er jo næppe uden grund, at SJK fortsat IKKE er en del af DVF.

Så ja. Ørerne i maskinen:-)

Mvh.
Claus

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af KimC, 25/8 2014, 07:04 (3533 dage siden) @ ClausAmager

At du kan finde på, i en generel betragtning, at sammenligne SJK med alle andre jernbaneklubber, må skyldes total uvidenhed. At (som jernbaneklub) blive sammenlignet med SJK, må være en hån af rang. Det er jo næppe uden grund, at SJK fortsat IKKE er en del af DVF.

Der er punkter hvor alle klubber har noget til fælles. HHJ M2 har det feks heller ikke for godt, men kalder man DJK useriøs af den grund?
Jeg synes ofte man ser at en klub er i stand til at sætte en hel masse i bevægelse for at få fat på noget materiel, og derefter sker der ikke mere. Det står og forfalder. Hvor der kunne blive råd til blokvogn, eller særtog med materieltransport, for at få noget "hjem" kan der bagefter end ikke blive råd til en Jem og Fix presenning.
Holdningen ser for mig ud til at være: "det er bedre at den ruster op på vores sidespor, end den ruster op på deres sidespor" og det er en holdning der er mere udbredt end blot SJK - men tydeligvis også omfatter SJK.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Morten Flindt Larsen, 25/8 2014, 08:21 (3533 dage siden) @ KimC

"HHJ M2 har det feks heller ikke for godt, men kalder man DJK useriøs af den grund?"

Ja hvis HHJ M 2 var seks år ældre og blandt de ældste bevarede diesellokomotiver i verden, havde trævognkasse og tagrytter og var det eneste bevarede stykke motormateriel bygget af Frichs, men blot blev gemt af vejen i det fri under nogle presenninger blandt noget langt mere inferiørt materiel, eksponeret for råd, svamp og hærværk, så tror jeg nok, at mange ikke ville tøve et sekund med at kalde DJK for en useriøs klub.

Hvis Jernbanemuseet havde en original Canada-maskine stående under samme forhold, mens deres bevaringsbestræbelser gik på at restaurere endnu en F-maskine til kørsel med museumsgæster i Odense, ville man givetvis også kalde Jernbanemuseet for useriøst.

Måske er det slet ikke teknisk eller økonomisk muligt at gøre VaGJ M 1 køreklar og bruge den som driftsmaskine, men det undskylder ikke, at en flok mennesker nedprioterer bevarelsen af maskinen til fordel for nogle i jernbanehistorisk perspektiv langt yngre dubletter af materiel, der findes bevaret andetsteds.

VaGJ M 1 bør i det mindste bringes indendøre under betryggende forhold, så forfaldet bremses, ligesom det bør vurderes, om lokomotivet i det ydre overhovedet kan bringes i udstillingsklar tilstand. Kan det ikke engang det, kan vi lige så godt erklære det for opgivet og lade Struer-folkene dyrke deres materiel-nekrofili i fred og ro, VaGJ M 1's skæbne in memoriam.

Vh
M:-|rten

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af KimC, 24/8 2014, 22:00 (3534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tillader mit at gengive dette link som ser ud til at være af nyere dato.

http://www.struerjernbaneklub.dk/VaGJ%20M1.htm

Ikke fordi at det besvarer nogen af de uafklarede spørgsmål.
Den klausul der angiveligt findes må være indgået med Berggrens arvinger som den anden part. Det kan være man skal gå den vej og se på deres vilje til at ændre i klausulen.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel? - hvad skal der til?

af Jakob, 24/8 2014, 22:32 (3534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er ikke let. Hvad er den billigste løsning der bremser forfaldet? Og hvad koster den?
Kan vi købe en telt-hal eller hvad der nu skal til og stille den op over lokomotivet?

Hvilken konto skal vi sætte penge ind på? Og hvilket formål giver vi pengene til, hvis de i Skive siger nej tak?
Vi rør ikke lokomotivet, men siger tak for at de har passet på det og opbygger noget tillid, forhåbentlig.
Mvh Jakob

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Jens, 30 cm bag skærmen, 24/8 2014, 23:04 (3534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tolker desværre dit indlæg, på samme måde som du. Desværre er besvarelserne på dine mails, kun med til understrege det generelle indtryk der er af Struer Jernbaneklub - dybt useriøs. Desværre.

Det mest ærgerlige, er den uprofessionelle måde de tager sagen i hånd på. Jeg ved ikke hvad Struer Jernbaneklub selv har af planer med lokomotivet, hvis det lykkes dem at bevare det selv, og jeg skal for såvidt heller hverken spå eller udtale mig derom. Jeg holder bare på, at det er urealistisk for en "togklub" som dem.

VaGJ M1 er efter min mening et vigtigt, nationalt klenodie inden for jernbanedriften i starten af det tyvende århundrede, og at den gik tabt vil for mig være lig med... ja, måske en af Jellinge-stenene! Derfor ikke kun bør, men SKAL lokomotivet om ikke bevares, i hvert fald konserveres behørigt og stilles under tag.
HVIS Struer nu skulle trække et kort der ville formilde mit sind, burde de rykke lokomotivet indenfor i deres blikskur på bekostning af en MH eller vogn - disse er da i hvert fald noget mere bestandige og der eksisterer ikke mindst flere af dem. Lokomotivet er derved sikret for en tid. Det kan således i mere "trygge" omgivelser afvente sin videre skæbne, indtil at en eventuel bevaringsforening er stablet på benene, og har den nødvendige kapital til at påbegynde en istandsættelse af lokomotivet.

Jeg ved ikke om Struer har forsøgt at forhandle med Berggrens arvinger, men det kunne i hvert fald være spændende om ikke at denne forældede klausul enten blev ændret eller måske ligefrem ophævet?

Måske pressen er en mulighed?

Jeg afventer spændt sagens udvikling. Måske det kunne udmønte sig i et eller andet denne gang!

Med venlig hilsen
Jens

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 24/8 2014, 23:35 (3534 dage siden) @ Jens

Hvis man har læst lidt i nogle tidsskrifter m.m. har der været mange udfordringer omkring Struer. Struer Jernbane Klub "SJK" og Struer Museum har været uenige om materiel. Skinnebusgruppen Vestjylland var vist folk fra SJK som startede noget op i Vemb. Eller er jeg på "vildspor" ? Der er nok meget mismod og mistroiskhed. Kørslen er ifølge hjemmesiden indstillet pga. manglende godkendelser af materiel.
Man bør nok mødes "face to face" hvis man skal forsøge et mere realistisk "redningsforsøg". På et tidspunkt udtalte Mogens Duus, som har gjort tjeneste på flere museumsbaner, at der snart var for mange klubber. Det foranlediger mig til at skrive hvad er klubbers målsætning ? Jeg ved godt der er noget som hedder mandskab og økonomi i dette land. Der findes nok nemmere hobbyer end lige netop den som vi er en del af !

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Ove, Struer, 25/8 2014, 06:20 (3533 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som Struerbo og medlem af "den anden jernbaneklub" må jeg sige det gør mig ondt at se hvordan SJK ter sig. jeg har også lige studeret deres vedtægter og kan konstatere at de har skruet dem sammen på en måde så en demokratisk overtagelse af klubben er mer eller mindre umulig.


Trist at se på og VaGj M1 forfalder mere og mere..

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Lars Kongshøj, 25/8 2014, 06:54 (3533 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kan man frede "genstande", og hvem har i givet fald ret til at tage initiativ til en fredning? En fredning vil jo i givet fald tvinge SJK til at vedligeholde M1.

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/8 2014, 07:36 (3533 dage siden) @ Lars Kongshøj

Kan man frede "genstande",

Formentlig - hvis der følger økonomisk kompensation med i en eller anden form. Ejere af fredede bygninger betaler f.eks.ikke ejendomsskat. Og så er vi tilbage ved økonomien.
Jeg vil tro den rette vej er at opspore arvingerne og overbevise dem om at det nok mere var afdødes ønske at lokomotivet blev bevaret end at det lige skulle ske i regi af Struer Jernbaneklub. Og så ændre klausulen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af OnAir112 ⌂, 25/8 2014, 09:50 (3533 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael.
Jeg har ikke altid være enig i dine meninger, MEN denne gang er vi bestemt på samme side.
Klausulen er oprindelig fra Berggren, så det må jo være arvingerne, som kan "ændre" aftalen, specielt når materiellet er "opbevaret" på ikke særlig betryggende måde.
Men det kræver jo nok også et vist pres på SJK.

Jeg er også ked af, at den "dør" på den måde. Det samme gælder "Putte", rangertraktoren fra Pedershåb.

Der er nok ikke meget at gøre med nuværende indstilling, men jeg synes Jeres "kamp" er prisværdig.

Tidligere medlem i SJK.

Paul

--
OnAir112
Paul

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af KimC, 25/8 2014, 11:17 (3533 dage siden) @ OnAir112

Klausulen er oprindelig fra Berggren, så det må jo være arvingerne, som kan "ændre" aftalen, specielt når materiellet er "opbevaret" på ikke særlig betryggende måde.
Men det kræver jo nok også et vist pres på SJK.

Berggren var i konflikt med stort set alt og alle indenfor jernbaneverdenen - og det var ikke hans skyld altsammen, for der var også nogen der ikke behandlede ham særligt godt. Dette afspejler sig givetvist i klausulen, og her har SJK haft den fordel at de ikke eksisterede mens balladen mellem Berggren og de andre stod på, dvs tavlen var blank. Dengang.
Man kan sige hvad man vil om Jysk Jernbaneklub, men materiellet blev dog nødtørftigt vedligeholdt mens de ejede det. Hensigten har tydeligvis været at bevare materiellet, og den hensigt formår SJK ikke at videreføre.

For at tilgodese arvingernes ønsker på Berggrens vegne, var den mulige vej måske at M1 blev overført til nogen der ikke direkte har noget med jernbaner at gøre (og dermed ikke har været direkte eller indirekte involveret i tidligere konflikter), feks Teknisk Museum, eller et anerkendt egnsmuseum et sted på heden, og at den fremover kun bliver udstillingsgenstand.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af re20000, 25/8 2014, 11:49 (3533 dage siden) @ KimC

I forbindelse med den tråd om maskinen, der løb tidligere på året, skrev jeg til SJK og tilbød at indbetale en beskeden hjælp til at gøre noget for maskinen. Jeg fik indtryk af at klubbens medlemmer ikke har oceaner af tid til det og at de ikke gerne skriver så meget, men nok hellere taler sammen. Jeg fik et venligt svar at noget måske var i støbeskeen og at man blandt andet ville holde et møde med nogen i København om nogle praktiske problemer og blev endda bedt med til mødet. Derudover er det jo åbenlyst at man i klubbet har givet et løfte om denne maskine og at et ord er et ord. Så hvis læserne her mener noget med det de siger, så er det vel ligesom i andre klubber: op med hænderne eller frem med pungen!
Til trods for at der blev opfordret til en sober tone, er flere af indlæggene her kun rene "få luft for en aggression"- indlæg og jeg er svært bange for at det er den slags, der gør at man i Struer ikke har lyst til at komme ud med noget, de får jo kun snudeslag hver gang de kommer ud med noget. Hvis de ikke er blevet skræmt helt væk endnu, skal man nok gå mere stilfærdigt frem for at genoprette en tillid. Desværre er jeg bange for at det der startede med gode hensigter nu har kastet mere grus i maskineriet...

Nold

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af OnAir112 ⌂, 25/8 2014, 13:42 (3533 dage siden) @ re20000

re20000. Jeg tror desværre ikke du har ret, selv om det måske var ønskeligt.
Økonomisk er der problemer i alle klubber, mere eller mindre, men det her er en opgave som, for hver dag der går, bliver mere og mere umuligt.
Og det er sagt uden at klandre nogen som helst.

Jeg ønsker alt godt for M1, men er også realistisk mht. til fremtiden.

Paul

--
OnAir112
Paul

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af QpoX ⌂, 25/8 2014, 13:47 (3533 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her ses VaGJ M1 da den blev pakket ind, af dem som senere blev til SBGV.
Projektet med at standse dens forfald, blev dog stoppet af SJK, grundet brudet.
Billedet er taget d. 15/01-2011.
[image]

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af bamse77, 25/8 2014, 17:17 (3533 dage siden) @ QpoX

VaGJ M1 kan sagtens komme indendøre, hvis der måske var en anden jernbaneklub ville stille en dag til rådighed på deres køretilladelse og forsikring.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Morten Flindt Larsen, 25/8 2014, 17:31 (3533 dage siden) @ bamse77

Det vil være et betydeligt skridt i retning af at få den bevaret for eftertiden som udstillingsgenstand, hvis man kan få den sat i indendørs depot under betryggende forhold, så det kan jeg kun opfordre til sker. Man må håbe, at der læses med fra ansvarlig side, så der i fællesskab kan findes en løsning.

Muligvis vil maskinen så optage indendørs plads for andre enheder, ja det er nærmest utænkeligt, at den ikke vil, men et diesellokomotiv, der om 12 år er 100 år gammelt, bør ikke gå til efter at være blevet bjerget af Berggren og gemt i alle årene siden siden 1972.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/8 2014, 22:09 (3532 dage siden) @ bamse77

VaGJ M1 kan sagtens komme indendøre, hvis der måske var en anden jernbaneklub ville stille en dag til rådighed på deres køretilladelse og forsikring.

Hej bamse77

Det var da en opfordring, som jeg håber ikke bliver siddet overhørig :-)

Såfremt tidligere fremsatte tilbud om opbevaring og eventuel transport til andetsteds (indendørs) stadig gælder, så opfordres disse tilbudsgivere til at gribe chancen for at hjælpe SJK med i fællesskab at gøre noget håndgribeligt ved problemet.

Om ikke så mange uger eller måneder venter/truer det danske, fugtige vintervejr, og det gavner bestemt ikke VaGJ M1's tilstand - og ejeller fremkommeligheden på skinnenettet.

Tommy har overvejet at starte en indsamling til fordel for VaGJ M1's bevaring - denne indsamling kunne måske i første omgang gå til eventuelle transportudgifter og den indendørs opstaldning ?.

Så kom endelig ud af busken/remisen, alle gode kræfter :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

VaGJ M 1 – Fotos?

af Nordexpress, 25/8 2014, 17:24 (3533 dage siden) @ QpoX

Hvis store dele af forum'et er enige om, at denne motorvogn er landets mest bevaringsværdige stykke jernbanemateriel, hvordan kan det så være, at der ikke er et eneste foto af den under omtalen her i databasen?

Men menneskenes dårskab bestemmer jo ofte verdens gang. Glas kan også gå i stykker.

Og det er jo rimeligt tydeligt, at velskrevne skriftlige breve med løbenumre og fremmedord ikke er vejen frem i denne sag.

Ellers en underholdende tråd. Hvad med at bortføre maskinen i en sen nattetime:-P

VaGJ M 1 – Fotos?

af Morten Flindt Larsen, 25/8 2014, 17:41 (3533 dage siden) @ Nordexpress

"Hvis store dele af forum'et er enige om, at denne motorvogn er landets mest bevaringsværdige stykke jernbanemateriel, hvordan kan det så være, at der ikke er et eneste foto af den under omtalen her i databasen?"

Fordi fotografierne i jernbanen.dk's database er lagt ind efter "de forhåndenværende søms" princip og ikke efter, hvilket materiel, der er mest bevaringsværdigt. Det er - meget besynderligt i øvrigt - ikke fotosamlinger på internettet, der afgør, hvilket materiel, der er bevaringsværdigt (selv om det jo så kunne forklare, hvorfor der er så mange dubletter blandt det bevarede materiel).

Vh
M:-Prten

VaGJ M 1 – Fotos?

af H. Stückler @, randers, 25/8 2014, 18:27 (3533 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Der blev klaget over manglende foto af diesellokomotivet, så lige lidt.

[image]

22-4-2007.

[image]

23-6-2007.

[image]

23-6-2007.

[image]

23-6-2007.

[image]

23-6-2007.

[image]

23-6-2007.

Hilsen

Hans S.

Avatar

VaGJ M 1 – Fotos?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/8 2014, 19:38 (3532 dage siden) @ H. Stückler

Hej.

Der blev klaget over manglende foto af diesellokomotivet, så lige lidt.

Hilsen

Hans S.


Hej Hans :-)

Tak for billederne - det er jo næsten ikke til at holde ud til at se på, for det lokomotiv burde stå på et museum - eller endnu bedre, det burde blive vakt til live igen.
Det emmer af historie og fortæller os i eftertiden om, hvordan man greb tingene an engang og lavede alting så godt man kunne med de midler og teknologier, man havde dengang.


Det som er så hårrivende frustrerende er, at den megen opmærksomhed omkring VaGJ M1 især skyldes ovennævnte og slet og ret os jernbaneentusiasters kærlighed til det - hvilket SJK muligvis opfatter som et angreb på deres måde at gøre tingene på (eller rettere, de gør jo ingen verdens ting ved problemet...).

Bekymringen går udelukkende på VaGJ M1's ve og vel og ikke på at få SJK til at tabe ansigt - for det klarer de så fint selv - men desværre står der åbenbart alt muligt personfnidderfnadder i vejen for, at der kan gøres noget.
Det er ellers sådan en ligetil håndgribelig opgave, som flere brugere her på Jernbanen.dk har tilbudt at hjælpe med at løfte - men selvom disse brugere måtte være dybt engagerede veterantogsfolk med forbindelserne i orden og tilbyder en reel mulighed for bedre opbevaring af VaGJ M1, så bliver disse afvist som "useriøse".

Det virker uundgåeligt som om, at SJK er udenfor rækkevidde og er uimodtagelige for sund fornuft og har problemer med at argumentere for det rationelle i, at VaGJ M1 fortsat skal stå og rådne op - hvor seriøst er det lige ?.
SJK magter tilsyneladende ikke at løfte opgaven, men vil åbenbart ikke erkende det - og når de ikke selv kan løfte opgaven, så kan andre jo nok heller ikke!. Nej, vel ?.
Hvis SJK så bare havde været til at få i tale, så ville klubben nok fremstå bare en anelse mere seriøs.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Langelandsbanen, 25/8 2014, 19:16 (3533 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg syntes at Tommy´s initiativ er beundringsværdigt og jeg har nu også selv forsøgt at kontakte Struer Jernbaneklub.

Jeg syntes også selv at det vil være en skam at VaGJ M 1 skal gå til, derfor tænker jeg at man måske kan give Struer Jernbaneklub af den skuffe de siger at de gerne vil have, nemlig seriøsitet. Ikke fordi jeg siger at Tommy´s initiativ ikke var seriøst, men jeg tænker lad det komme endnu højere op.

Tommy luftede tanken om en bevarings-forening i hans korrespondance med SJK.
Det syntes jeg lyder som en god ide, men hvor mange vil kunne være interesseret i at være medlem? Dette er jo ret væsentligt for at danne sig et seriøst billede. Personligt vil jeg absolut ikke udelukke det :)

Næste spørgsmål er økonomien. Hvilket kontingent skal en sådan forening have? og er der andre muligheder for økonomisk støtte til projektet? Fonds midler og sponsorater?
Ideer er velkomne. :)

En tredje ting er opbevaring af VaGJ M 1, for hvor skal den stå. Hvor har vi i landet forhold der er ideelle til opbevaring og arbejde på lokomotivet?

Og sidst men ikke mindst hvad er målet? Er det at få lokomotivet under tag? er det en kosmetisk resturering? eller er det ligefrem et køreklart lokomotiv? For at et projekt bliver godt er det vigtigt man har et mål, som sagtens kan bestå af flere delmål.

Hvad er der interesse for? vil det være muligt at løfte i flok?

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Morten Flindt Larsen, 25/8 2014, 19:34 (3533 dage siden) @ Langelandsbanen

Glem alt om at gøre lokomotivet køreklart. Det kan næppe gøres for under et tocifret millionbeløb. Banemotorerne er formentlig rustet sammen efter 40 års henståen i det fri, alt elektriske udstyr skal fornys osv. osv., og rige onkler fra Amerika findes desværre ikke i vore dage. Maskinen er - med en udvendig restaurering - kun anvendelig til udstillingsbrug.

Venlig hilsen

Morten

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Hans T. Møller, Risskov, 25/8 2014, 20:22 (3533 dage siden) @ Langelandsbanen

Det er udmærket at planlægge en støtteforening, man skal bare huske, at VaGJ M1 tilhører SJK. Jeg er ikke jurist (Gud være lovet), men jeg tvivler på, at man med loven i hånden kan tvinge disse ejere til noget som helst.

Man kan mig bekendt ikke frede løsøre her i Danmark, og jeg tror ikke, at Kulturstyrelsen ligefrem vil erklære M1 for danefæ. Berggrens familie kan formentlig heller ikke ophæve en lovlig klausul, for afdødes vilje må respekteres. (Jeg har ladet mig fortælle, at nogle kunstmuseers magasiner bugner af klausulerede gaver, som de gerne vil af med, men som de ikke har lov til at sælge eller bytte væk.)

Det eneste, som kan fremkalde en tvangssituation er, hvis SJK opløses, for der står formentlig i klubbens vedtægter, hvad der så skal ske med dens aktiver.

Men så længe M1 tilhører SJK, har denne klub hals- og håndsret over lokomotivet, og det må en eventuel støtteforening acceptere. Man kan så håbe på et fornuftigt samarbejde mellem de to.

Avatar

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/8 2014, 21:29 (3533 dage siden) @ Hans T. Møller

Der er vel intet der forhindre at Struer Jernbaneklub er en del af en bevaringsforening?

Mht opbevaring - Sporvejshistorisk Selskab har adskillige enheder stående i almindelige lader placeret på autoværns "skinner". Nu kan det godt være at sådan en sporvogn ikke er så tung som et gammelt diesellokomotiv, men der skal måske tænkes ud af boksen.

Der findes idag flere sites til crowdfunding. Raketdrengene på Refshaleøen har formået at få danskerne til at sponsere et i grunden vanvittigt projekt - nu fordelt på 2 projekter.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Langelandsbanen, 25/8 2014, 22:12 (3533 dage siden) @ Hans T. Møller

Nu tænker jeg heller ikke at VaGJ M 1 skal fratages Struer Jernbaneklub, men at man måske sammen kunne finde den bedste måde, om det så er at det er i samarbejde med SJK eller uden for SJK skal jeg ikke kunne gøre mig klog på. :)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Nordexpress, 26/8 2014, 10:18 (3532 dage siden) @ Langelandsbanen

Jeg mener at erindre, at det er på Kandersteg station (Lötschbergbanen) at man har opstillet et lille istandsat veteranlokomotiv meget elegant ved stationsbygningens perron, helt åbent på et stykke spor men under et ordentligt, permanent "carport"-tag.

Dialogen skal vel lokalt foregå sådan på sparke-dæk niveau, eller face-to-face som det hedder på udenlandsk.

Hvad med at tage fat i borgmesteren, Tipsmidlerne, Anlægsfonden og sådan nogle fonde?

Avatar

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Ove, Struer, 26/8 2014, 13:16 (3532 dage siden) @ Nordexpress

Problemet er at de har skruet vedtægterne for klubben sammen på en sådan måde at klubben er nødt til at være en del af løsningen og det er åbenbart svært at få dem med til det. For eksempel skal man have været medlem et år og have "deltaget aktivit i klubbens arbejde" før man kan få stemmeret og ved klubbens opløsning tilfalder klubbens ejendom "de ved opløsningen aktive medlemmer" .

Smart hvis man frygter en "fjendtlig overtagelse" men det gør et redningsforsøg af M1 ret vanskelig når klubben åbenbart hellere vil se den rådne op end overlade lokomotivet til folk der kan og vil gøre noget ved sagen. Det er synd. Som (jernbane)historieinteresseret håber jeg der kan gøres noget ig helst snart.

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Nordexpress, 26/8 2014, 13:29 (3532 dage siden) @ Ove

Tak for uddybningen, det er jo det væsentlige.

Men iflg. Danmarks Riges Grundlov er det jo ikke forbudt at privateje et gammelt motorlokomotiv.

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af ClausAmager, 26/8 2014, 14:01 (3532 dage siden) @ Ove

Nu er over halvdelen af bestyrelsen i SJK jo folk fra det tidligere "Jernbaneklubben Amagerbanen" (dvs. ikke engang/langt fra lokale kræfter), som døde aktivt hen efter en ret kaotisk generalforsamling (hvor der var advokater til stede for begge fraktioner), hvor den ene fraktion (dem der gerne ville bestemme) fik sat den anden (dem der skruede) på porten, med en SOLID håndfuld fuldmagter.

Det kommer derfor ikke som nogen overraskelse, ifald SJK´s vedtægter er skruet sammen på en sådan måde, at klubben ikke kan "overtages" umiddelbart demokratisk. Erfaring....?

Og hvor mon Jernbaneklubben Amagerbanens driftsmateriel er endt?

Mvh.
Claus

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af KimC, 26/8 2014, 14:31 (3532 dage siden) @ ClausAmager

Det kommer derfor ikke som nogen overraskelse, ifald SJK´s vedtægter er skruet sammen på en sådan måde, at klubben ikke kan "overtages" umiddelbart demokratisk. Erfaring....?

Der er ingen grund til at overtage SJK. Behovet er at få fundet en løsning for et bestemt køretøj som SJK ikke har nogen realistisk mulighed for at bruge til noget i driftssammenhænge. De råder over andet materiel som er væsentlig bedre egnet til kørselsopgaver. Det forklarer også hvorfor M1 prioriteres lavt.
I og med at SJK ikke kan bruge M1 til noget, og er på nippet til at blive lagt for had på grund af dennes forfald, vil det også være i SJK's interesse at finde en løsning der frigør ressourcer til det egentlige mål; at få tog ud at køre igen.

Derfor ville SJK efter min mening være bedre stillet hvis de kunne afhænde M1 - enten på en måde er ikke strider mod den klausul de har indgået, eller ved at tage kontakt til dem klausulen er indgået med, og søge en ny aftale der fortsat sikrer alles interesser.
Så vidt jeg har forstået problemerne omkring Berggren versus visse jernbaneklubber, burde klausulen indeholde begrænsninger der sikrer at det af klausulen omfattede materiel ikke kommer på visse hænder. Klublandskabet har ændret sig megt fra dengang, og der burde være mulighed for at finde ud af noget så substansen i tankerne bag klausluerne bibeholdes.

Andetsteds i denne tråd læser jeg at SJK tidligere har frabedt sig en personkreds' anstrengelser med at emballere M1, og ud fra den måde klubbens formand svarer Tommy i korrespondancen, forekommer forholdene i SJK mig noget kaotiske.
En støtteforening kunne indsamle midler til at sikre M1, men det bliver svært hvis man ikke præcist ved hvor man har ejeren (sådan rent holdningsmæssigt) af det der skal bevares.

VaGJ M 1 – Fællesplan? urealistisk!

af OnAir112 ⌂, 26/8 2014, 17:40 (3532 dage siden) @ KimC

Som sagerne står nu med slettede indlæg mm, så mener jeg at løbet er kørt.

Lad SJK og M1 passe sig selv.

En støttegruppe er ikke realistisk, som sagerne står.

Manglende interesse og svar fra SJK burde være svar nok.

--
OnAir112
Paul

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Jens P, 27/8 2014, 07:36 (3531 dage siden) @ Ove

Hej Ove.

Som lokal mand hvorfor melder du dig ikke ind i SJK og deltager aktivt i klubbens
arbejde. På den måde kan du jo også være med til at rede M 1.

Klubben har jo også en del andet materiel der trænger til en kærlig hånd, så jo flere lokale der gider møde op og give en hånd med er sikkert mere end velkommen.

Og jeg har da før læst her inde på forum at du syntes det er synd og skam at SJKs
materiel ikke er det pæneste der holder i Struer.

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/8 2014, 10:33 (3531 dage siden) @ Jens P

Hvor meget er B & W - museet (diesel house) "blandet" ind i denne kedelige problematik, hvor SJK af den ene eller anden årsag/begrundelse har påtaget sig et
ansvar, som de nok snarest skulle tænke alvorligt over.

Jeg har tidligere tilkendegivet, at hvis der kan stables et fornuftigt projekt på bene, vil jeg gerne deltage økonomisk indefor rimelighedens grænse. Rent praktisk har jeg ikke mulighed for at deltage i en restaurering.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

VaGJ M 1 - Første kapitel?

af Jakob, 27/8 2014, 11:45 (3531 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej
Første kapitel i den nye historie om VaGJ M1.
Uanset hvad der skal ske må det første være at vi gør noget. Samler penge ind og køber en telthal eller noget andet der bremser forfaldet. Det vil være meget svært med fundraising ,hvis baggrunden ikke er at vi har gjort noget og ligger en medfinanciering.
Det er muligt jeg har været med til at "skaffe" 2,8 mill kr til en alm privat kajakklub, dette lokomotiv er et større for ål end det.
Tilbudet om en midlertidig/flytbar hal er også et tilbud der vil vise klubben i Skive at vi er seriøse.
Der er flere der har tilkende givet at de vil støtte med penge, så lav en konto og start indsamlingen. Find et godt relateret formål til pengene hvis de siger nej i Skive, nogle har nævnt HHJ motorvognen.
Mvh Jakob

VaGJ M 1 - Første kapitel? Struer ikke Skive

af Jakob, 27/8 2014, 12:05 (3531 dage siden) @ Jakob

Der skal naturligvis stå Struer ikke Skive, beklager men lad os komme i gang med at samle ind.

Mon ikke de i SJK kan lade sig overtale når de ser resultater og der er samlet penge ind. Når der er penge til første omgang af en professionel restaurering. Man kiunne vel tænke sig En konstruktion hvor SJK får lokomotivet igen, hvis den nye organisation/ forening ikke passer ordenligt på lokomotivet. Om ikke andet skal både SJK og denne Berggren have en stor tak for at have haft lokomotivet i alle årene. Nu er der bare brug for at gøre noget mere.
Mvh Jakob

Avatar

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Ove, Struer, 27/8 2014, 11:12 (3531 dage siden) @ Jens P

Hej Ove.

Som lokal mand hvorfor melder du dig ikke ind i SJK og deltager aktivt i klubbens
arbejde. På den måde kan du jo også være med til at rede M 1.

Klubben har jo også en del andet materiel der trænger til en kærlig hånd, så jo flere lokale der gider møde op og give en hånd med er sikkert mere end velkommen.

Og jeg har da før læst her inde på forum at du syntes det er synd og skam at SJKs
materiel ikke er det pæneste der holder i Struer.

Fordi, 1. jeg er en klovn til "gør det selv" og 2. Jeg er aktiv musiker i 4 forskellige orkestre og har derfor rigeligt at bruge tiden på. Hvis jeg påtog mig mere tror jeg seriøst min kone ville forlange skilsmisse.;-)


Jeg bidrager gerne med økonomisk støtte men der går grænsen (jeg er i øvrigt medlem af den anden jernbaneklub her i byen).

Avatar

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Jens, 30 cm bag skærmen, 27/8 2014, 12:48 (3531 dage siden) @ Jens P

Klubben har jo også en del andet materiel der trænger til en kærlig hånd, så jo flere lokale der gider møde op og give en hånd med er sikkert mere end velkommen.

Dér ser jeg en problematik!
Før der kan gøres noget ved M 1, lyder det som om at der er en masse vedligehold "der lige skal klares" på driftsmateriellet, førend at M 1 kan tages i værkstedet. Og det er jo netop ikke det Ove ønsker? (jeg har dog læst indlægget om, at tiden alligevel ikke er til det for hans vedkommende).
Jeg tror, at Struer Jernbaneklub kunne hverve folk, HVIS at de kom med en generel udmelding om, at M 1 kan tages i værkstedet umiddelbart efter. Indtil da, ville jeg ærlig talt tvivle med det billede der i diverse tråde er dannet af klubbens organisation.
Alligevel vil jeg dog mene, at det bedste alternativ klart ville være, at lave en reel forening til bevarelse og restaurering af M 1. Eventuelt på udlånsbasis fra SJK, der jo alligevel har erkendt flere gange, at det er et urealistisk projekt for dem. Og der er jo ingen der har sagt, at det nødvendigvis behøver at foregå i Struer.

Jeg er ikke manden til at tage initiativet til en bevaringsforening, dertil er min geografiske afstand for stor. Jeg vil dog gerne give en rimelig økonomisk støtte til projektet.

Med venlig hilsen
Jens

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af QpoX ⌂, 27/8 2014, 13:37 (3531 dage siden) @ Jens

Der er meget arbejde at lave...

Her er billeder fra den ene Ag, som har angrebet af svamp i hele undervognen.
Der var også fundet svamp i andre vogne...
[image]
[image]

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af Lue., 27/8 2014, 15:53 (3531 dage siden) @ QpoX

Hej Qpox.

Hvad har det med M 1 at gøre, at der vises billeder fra en 1. klasses vogn...

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af QpoX ⌂, 27/8 2014, 15:56 (3531 dage siden) @ Lue.

Hej Qpox.

Hvad har det med M 1 at gøre, at der vises billeder fra en 1. klasses vogn...

Hvis du har kunne læse en tang længere oppe, ville du forstå...
M1 kommer sidst i fødekæden hos SJK, da eks. opgaver med deres personvogne nok kommer først!
Og som billederne viser, er der jo nok at lave før M1!

VaGJ M 1 – Hvad med en fællesplan?

af KimC, 27/8 2014, 14:22 (3531 dage siden) @ Jens P

Hej Ove.

Som lokal mand hvorfor melder du dig ikke ind i SJK og deltager aktivt i klubbens
arbejde. På den måde kan du jo også være med til at rede M 1.

Klubben har jo også en del andet materiel der trænger til en kærlig hånd, så jo flere lokale der gider møde op og give en hånd med er sikkert mere end velkommen.

Interessen der gives udtryk for i denne tråd retter sig mod M1. Hvad det øvrige materiel i Struer angår er dette ikke unikt, eller særligt bevaringsværdigt, hvilket M1 derimod er.

De tilbud om hjælp af den ene eller anden art der er givet undervejs i denne debat er givet for at redde M1 og skaffe midler til M1, og ikke noget af det andet materiel.

Hvis man skal lægge frivilligt arbejde i et projekt, forudsætter det at man får uhindret adgang til at udføre dette arbejde, det samme gælder med midler. Hvis nogen ryster op med penge der er øremærket til M1, så skal de penge også bruges til M1.

Det største problem i denne sag er ikke økonomiske midler eller frivillige, men derimod en klub der organisatorisk synes noget kaotisk, og hvis bestyrelses handlinger og meldinger hidtil ikke har været særligt tillidsvækkende.
Min og vist også mange andres bekymring er at hvis det virklig lykkedes at få overtalt SJK til at nogen kan gå i gang med det mest nødtørftige på M1, vil dette arbejde være spildt i samme øjeblik SJK slår nye revner.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Preben, 27/8 2014, 15:31 (3531 dage siden) @ Tommy Nilsson

I min tid i Sjk var jeg i kontakt med Berggren omkring hvad der var familiens ønsker og holdning til M1 og svaret var da spørgsmålet lød vil i kunne aksepter at det er en anden klub der kommer til at bevare den. Nej så vil vi heller brande den af den skal forblive i Struer og må ikke flyttes fra byen alt andet vil blive betragtet som tyveri.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Tyreas, 27/8 2014, 15:40 (3531 dage siden) @ Preben

Hej.

Har selv været nede og besøge SJK flere gange, det er nogle utrolige flinke folk der går og arbejder der nede. De kæmper virkelig for at få klubben på benene igen, Og de siger alle sammen at de er helt enig i at det er smadder synd at M 1 bare står over ved drejeskiven og rådner op. Men bestyrelsen er åbenbart ikke af samme mening.

Så jeg håber på man den her vej igennem kan råbe dem op, så der kan komme gang i noget.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af bamse77, 27/8 2014, 16:04 (3531 dage siden) @ Tyreas

Ja man snakker som man har forstand til, man ved vel ikke engang hvem bestyrelsen er, og hvad deres mening er.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Preben, 27/8 2014, 17:52 (3531 dage siden) @ bamse77

Bamse 77 hvis det var svar til det jeg skrev så er du nu lidt galt på den jeg var ikke det mindste i tvivl om hvem der sad i bestyrelsen på daværende tidspunkt for jeg sad der nemlig selv.

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Gert, Aalborg, 27/8 2014, 15:47 (3531 dage siden) @ Preben

Hvis der dermed menes, at M1 ikke kan flyttes midlertidigt for vedligeholdelse/istandsættelse, så har man reduceret mulighederne for bevarelse ret drastisk.

Gert

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Henrik, 27/8 2014, 20:52 (3531 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy Nilsson
Har du set det link SJK har sat på deres hjemmeside om den her debat på dit forum???

Venlig hilsen
Henrik

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/8 2014, 21:39 (3531 dage siden) @ Henrik

Hej Tommy Nilsson
Har du set det link SJK har sat på deres hjemmeside om den her debat på dit forum???

Ja, det har jeg set.
http://struerjernbaneklub.dk/VaGJ%20M1.htm

--
[image]

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af jaer, 27/8 2014, 21:51 (3531 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy Nilsson
Har du set det link SJK har sat på deres hjemmeside om den her debat på dit forum???


Ja, det har jeg set.
http://struerjernbaneklub.dk/VaGJ%20M1.htm

Magen til vrøvl og selvforherligelse skal man da (heldigvis) lede længe efter.

Hvordan SJK får Tommy til pludseligt at være formand for en støtteforening, når Tommy 8/5-2014 skriver "Lad os antage, at en række personer danner en bevaringsforening for VaGJ M 1" (min fremhævelse) kan jeg ikke forstå, men postulatet fortsætter SJK med i sin erklæring.


/Jan

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Peter Jensen, 27/8 2014, 21:54 (3531 dage siden) @ jaer

Hej Tommy Nilsson
Har du set det link SJK har sat på deres hjemmeside om den her debat på dit forum???


Ja, det har jeg set.
http://struerjernbaneklub.dk/VaGJ%20M1.htm


Magen til vrøvl og selvforherligelse skal man da (heldigvis) lede længe efter.

Hvordan SJK får Tommy til pludseligt at være formand for en støtteforening, når Tommy 8/5-2014 skriver "Lad os antage, at en række personer danner en bevaringsforening for VaGJ M 1" (min fremhævelse) kan jeg ikke forstå, men postulatet fortsætter SJK med i sin erklæring.


/Jan

Med et sådant indlæg på deres hjemmeside, står de blot endnu mere useriøse end de før gjorde i min agtelse.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af bamse77, 27/8 2014, 22:32 (3531 dage siden) @ Peter Jensen

Hvor er det da hyggeligt at følge med i hvordan folk der nok mere eller mindre har samme interesse, rakker folk ned, det var da bedre om man kom med nogle gode forslag til hvordan man kan skrabe så mange penge sammen til at renovere VaGJ M1, vi har i SJK søgt om hjælp til at få den indendørs i Struer, men har ikke fået nogen reaktion.
men man kan hellere brokke sig.

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af re20000, 27/8 2014, 23:03 (3531 dage siden) @ bamse77

Hvor er det da hyggeligt at følge med i hvordan folk der nok mere eller mindre har samme interesse, rakker folk ned, det var da bedre om man kom med nogle gode forslag til hvordan man kan skrabe så mange penge sammen til at renovere VaGJ M1, vi har i SJK søgt om hjælp til at få den indendørs i Struer, men har ikke fået nogen reaktion.
men man kan hellere brokke sig.

Tak Bamse, jeg var bange for jeg var den eneste der havde den mening!
Nold

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Lars, 27/8 2014, 23:16 (3531 dage siden) @ bamse77

Nu fremstår bestyrelsen i SJK måske ikke som den mest udadvendte og meddelsomme, men du har ret, denne debat burde dreje sig om, hvad vi bedst kan gøre.

Det er muligt, at SJK har andre prioriteter og helst vil renovere andet materiel først, men nu har interessen altså samlet sig om M 1, så grib chancen i stedet for at spille halvfornærmede.

Jeg vil foreslå, at SJK melder ud med en mere konkret plan for, hvad SJK forventer at gøre med lokomotivet og hvad det vil kræve, så de tilsyneladende interesserede kan forholde sig til indsatsen.

Måske kunne SJK lave en trin-for-trin plan for en bevaring og renovering.

Forslag som "bare send os pengene" eller "kom bare og vær med på værkstedet" duer ikke, jeg bor ikke lige i nærheden af Struer, men jeg vil gerne støtte projektet med et passende økonomisk bidrag, hvis jeg kan få at vide mere konkret og målrettet, hvad mit eventuelle pengebidrag anvendes til.

Og så tror jeg - helt for egen regning for jeg ved kun hvad jeg læser her- at der nok godt kan blødes lidt op på de berggrenske restriktioner, hvis bestyrelsen vil og ikke bare siger "vi må ikke noget".

Kom ud på banen med et udspil.

Og I andre, skru ned for brokkeriet og kom med ideer i stedet.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/8 2014, 16:25 (3530 dage siden) @ Lars

Jeg vil foreslå, at SJK melder ud med en mere konkret plan for, hvad SJK forventer at gøre med lokomotivet og hvad det vil kræve, så de tilsyneladende interesserede kan forholde sig til indsatsen.

Måske kunne SJK lave en trin-for-trin plan for en bevaring og renovering.

Forslag som "bare send os pengene" eller "kom bare og vær med på værkstedet" duer ikke, jeg bor ikke lige i nærheden af Struer, men jeg vil gerne støtte projektet med et passende økonomisk bidrag, hvis jeg kan få at vide mere konkret og målrettet, hvad mit eventuelle pengebidrag anvendes til.

Det er absolut alfa og omega hvis man skal gøre sig håb om at fåpenge fra noget som helst - at der foreligger en gennemarbejdet tids og ressourceplan.

Faktisk har bestyrelsen meldt ud på deres egen hjemmeside. M1 skal i tørrevejr (indenfor) lige så snart de har løst logistikudfordringen med at de ikke selv har nogen køretilladelse. Det burde der jo være nogen der måske kunne hjælpe med :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Jimmy, 28/8 2014, 08:54 (3530 dage siden) @ Peter Jensen

Hej :-|

Hvordan kan i mene det, det er da fuldstændig sandt det bestyrelsen i SJK har skrevet i
deres indlæg nummer to. Det ser jo åbenbart ud til at de første skridt måske nu er taget..

Men jeg vil give SJK ret i det de skriver angående dette forum.

Her er masser af useriøse personer, mange gemmer sig bag anonyme navne fordi man
åbenbart ikke tør stå frem med sit rigtige navn.

Der er rigtige mange her på forum der åbenbart elsker at rakke andre ned, i stedet for
at yde en aktiv indsats selv. og ikke bare gemme sig bag en skærm.

Det er der også andre personer her inde der før har påpeget.

Hvorfor ikke bare være gode ved hinanden og bevar en sober tone, selvfølgelig kan man ikke være enig i alt hvad der skrives på et forum. Men man behøver jo ikke ligefrem at rakke andre ned, og især ikke nogen der i forvejen ligger ned.

Men det ligger åbenbart til mange jernbane-interesserede personer, utallige gange har jeg selv stået og hørt folk kommentere en bestemt vogn eller lokomotiv efter de er blevet malet m.m. hvorfor har i ikke gjort sådan, eller den farve er forkert m.m.
Men når man siger til disse kværulanter, mød op i klubben og giv en hånd med så kan man ikke se deres r.. for bare skosåler. Det ved jeg også andre klubber har været ude for ikke kun i SJK..

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af OnAir112 ⌂, 28/8 2014, 09:23 (3530 dage siden) @ Jimmy

Der er kun een ting, som er 100% korrekt i denne sag.

Så længe folk kun snakker om M1, så forfalder den mere og mere.
Det er spørgsmålet om det er no way of return.

Jeg skal ikke bestemme, hvad der er bedst, men kunne man ikke spørge nogen, som har forstand på at bevare materiellet og samtidig har forstand på at fundraise, hvad der er muligt?

Der er efter min mening ikke mange her som har, selv om de gør det efter deres bedste mening. Så prøv at tænke alternativt.

Jeg har interessen i at bevare M1, men vil ikke være med til det som situationen er nu.
Årsagen kan I jo gisne om, men I får ikke noget svar.

Der har være beskyldninger nok omkring denne sag.

Kan I alle have et godt efterår?

Paul

--
OnAir112
Paul

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2014, 09:55 (3530 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fra SJK's hjememside: "Vi ønsker ikke at kommentere, indlæg på JERNBANEN.DK af flere grunde."

Hvorefter de ikke bestiller andet over flere sider. Ynkeligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

VaGJ M 1 – Næstsidste kapitel?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/8 2014, 16:27 (3530 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra SJK's hjememside: "Vi ønsker ikke at kommentere, indlæg på JERNBANEN.DK af flere grunde."

Hvorefter de ikke bestiller andet over flere sider. Ynkeligt.

De ønsker ikke at gøre det HER - :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

VaGJ M 1 – Stop diskussionen her.

af UTJ, 28/8 2014, 10:09 (3530 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg vil anbefale at diskussionen om bemeldte lokomotiv stopper her. Der er ikke brug for mudderkast i øjeblikket.

Som skrevet på SJK's hjemmeside er der plads under tag, men man har problemer med at skaffe mulighed for at flytte lokomotivet fra punkt A (udenfor) til punkt B (indenfor).

Seriøse henvendelser (ikke blot ideer til hvad andre kan gøre) kan ske på utjensen(a)gmail(.)com, gerne med telefonnummer til eventuel opfølgning.

Venlige hilsener

VaGJ M 1 – Nu sker der åbenbart noget

af re20000, 25/1 2015, 12:12 (3380 dage siden) @ UTJ

Så er der nyt om VaGJ M1. På SJKs hjemmeside kan man læse om hvad der siden skete.
http://www.struerjernbaneklub.dk/pengem1.htm
Man har åbenbart mistet tålmodigheden med trafikstyrelsen (forståeligt) og bygger nu et "læskur" til den. Dertil indsamler man penge på en særlig VaGJ M1 konto. Målet er 13000 kr, og det er jo et overkommeligt beløb. Jeg har tilladt mig at sende et beløb allerede og håber selvfølgelig at andre også gør det. Så kan vi da i det mindste bremse forfaldet indtil nogen får kræfter til at gøre noget ved hende.

Nold

Nu sker der åbenbart noget...og lidt om en Ringsted-tankvogn

af Svend, 25/1 2015, 14:32 (3380 dage siden) @ re20000
redigeret af Svend, 25/1 2015, 14:44

Jeg ønsker folkene i Struer al mulig held og lykke med det fremtidige bevaringsarbejde.

Man kan håbe på at denne vogn

[image]

som engang så sådan ud

[image]
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=101&n=b-ringsted-co-

også en dag kan blive shinet op. Den fortjener det.

For øvrigt er vognen særdeles "modelegnet", da Roco har vogntypen i sit sortiment (en tidligere Klein Modellbahn model).

Emnet har tidligere være drøftet her
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=46625

B. Ringsted findes for øvrigt stadig i bedste velgående
http://www.ringstedolie.dk/

--
Svend

Svenska-lok

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
DSB MX1007

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak