Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Ulrich Albrechtsen ⌂ @, Thisted Banegård, 13/9 2014, 07:54 (3514 dage siden) @ LasseG

Så kom der tal til offentligheden :-)

Jeg vil lade det helt op til den enkelte bruger af forummet her, om at bedømme om 25.730 personer (i højeste måned) er en ikke-rentabel forretning, eller en succes i jernbanedriften, men det skærer da i hjertet at det er besluttet at det ikke kan drives ? I mine ører "lugter" det mere af en politisk beslutning...

Det kan ikke udelukkes at jeg sidder tilbage med beundring til svensken på den anden side af sundet der stadig kører Malmø - Berlin til yderst favorable priser, som også tilgængelige i Arrivas billetkontorer(shhh.... -> Ingen reklame her ;-) )...

Ironisk nok er det tidligere Dansk materiel man vælger at benytte til denne salgssucces:

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bc-t&typenr=

http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/personvagnar-i-trafik/bct

Jeg kan varmt anbefale denne tur især til sjællændere ønsker en behagelig og billig tur til Berlin...

Ulrich Albrechtsen
Arriva Udland

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af andersj, Aalborg, 13/9 2014, 09:21 (3514 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen


Det kan ikke udelukkes at jeg sidder tilbage med beundring til svensken på den anden side af sundet der stadig kører Malmø - Berlin til yderst favorable priser, som også tilgængelige i Arrivas billetkontorer(shhh.... -> Ingen reklame her ;-) )...

Ironisk nok er det tidligere Dansk materiel man vælger at benytte til denne salgssucces:

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bc-t&typenr=

http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/personvagnar-i-trafik/bct

Jeg kan varmt anbefale denne tur især til sjællændere ønsker en behagelig og billig tur til Berlin...

Ulrich Albrechtsen
Arriva Udland

Jeg ved ikke om man kan kalde det en salgssucces når toget kun består af to vogne, og blev indstillet midt i august. Det vender muligvis tilbage i sommeren 2015.

--
Mvh Anders

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Winther, Karlskov, 13/9 2014, 10:30 (3514 dage siden) @ andersj

Hej
Nat toget til Berlin er nok ved at være aflivet, da Stena Line kun vil sejle med jernbanefærge i weekenderne på Sasnitz Trelleborg.
I Sverige stopper SJ nattoget Malmö - Stockholm fra næste køreplan skifte, med mindre at staten vil betale for at det skal fortsætte.
Nattogene til Nordland kører SJ på kontrakt med staten.
Mvh.
Bent

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Nattogsrejsende, 13/9 2014, 12:14 (3514 dage siden) @ Winther

Hej
Nat toget til Berlin er nok ved at være aflivet, da Stena Line kun vil sejle med jernbanefærge i weekenderne på Sasnitz Trelleborg.
I Sverige stopper SJ nattoget Malmö - Stockholm fra næste køreplan skifte, med mindre at staten vil betale for at det skal fortsætte.
Nattogene til Nordland kører SJ på kontrakt med staten.
Mvh.
Bent

Det har jo været på tale at lade toget fra Malmö til Berlin køre via Danmark. Det ville naturligvis kræve, at man fandt et egnet lokomotiv, der kunne anvendes til at køre toget gennem Øresundstunnellen - men det burde vel være muligt, hvis man har den fornødne vilje til at køre forbindelsen.

Det ville have den fordel, at man betjente hele Øresundsregionen og ikke bare den svenske side med direkte nattog til Berlin. Når den direkte sove-/liggevognsforbindelse fra København til Prag via Berlin fra 1. november holder op med at køre, vil konkurrencen i retning mod det østlige Centraleuropa også være mindre - det burde give grobund for at have et forholdsvis større passagergrundlag samlet på een nattogsforbindelse fra det sydlige Skandinavien.

Men ville det praktisk være muligt at køre fra Malmö og lade toget vende på København H (eller evt. Østerport) inden den videre rejse mod Berlin? Ellers skulle man køre uden om selve København og kun standse ved Lufthavnen og Høje Taastrup. Det ville naturligvis gøre toget mindre attraktivt for rejser til/fra det centrale København og Nordsjælland. Det ville dog stadig være en fordel at kunne stå på eller af på en af disse stationer, ligesom toget også ville kunne betjene passagerer til/fra f.eks. Ringsted, Odense, Kolding og Flensborg. Hvis man desuden kunne tilbyde også sovevogne og evt. en spisevogn, ville det vel gøre forbindelsen endnu mere attraktiv.

Det ville efter min mening være trist, hvis det der sker i år - nedlæggelsen af CNL og den delvise omledning af Sassnitz-færgen til Rostock - fører til, at det ikke længere vil være muligt at køre med nattog fra Skandinavien til det europæiske kontinent (hvor nattogene også bliver færre).

(I det hele taget undrer det mig lidt, at man ikke allerede inden ibrugtagningen af den faste forbindelse over Øresund sørgede for at have et lokomotiv klar, der kunne fragte de eksisterende nattog fra København til hhv. Malmö og Stockholm over sundet. Det førte paradoksalt nok til, at det der skulle have været en stor forbedring ikke bare for lokaltrafikken, men også for fjerntrafikken, reelt blev en delvis forringelse, idet de direkte nattog fra København til hhv. Oslo og Stockholm nedlagdes. Efter en kortvarig forbedring - med Linx - blev også de(t) direkte dagtog fra København til Oslo nedlagt. Således er det i dag ikke muligt at rejse fra København til Oslo med tog uden skift i Göteborg. Det ville da være bedre, hvis de nyere faste forbindelser som Øresundsforbindelsen og den kommende Femernforbindelse kun ville føre til forbedringer af mulighederne for at køre med tog på lange strækninger - og ikke til nogle forbedringer og andre forringelser.)

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Nattogsrejsende, 13/9 2014, 15:12 (3514 dage siden) @ Nattogsrejsende

Det ville efter min mening være trist, hvis det der sker i år - nedlæggelsen af CNL og den delvise omledning af Sassnitz-færgen til Rostock - fører til, at det ikke længere vil være muligt at køre med nattog fra Skandinavien til det europæiske kontinent (hvor nattogene også bliver færre).

Rettelse: Jeg mente naturligvis nedlæggelsen af CNL-toget til/fra København, og ikke CNL som sådan, der jo ikke nedlægges.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Niels Bak, 13/9 2014, 14:35 (3514 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Så kom der tal til offentligheden :-)

Jeg vil lade det helt op til den enkelte bruger af forummet her, om at bedømme om 25.730 personer (i højeste måned) er en ikke-rentabel forretning, eller en succes i jernbanedriften.

Man skla lige lægge mærke til noten om at passagertallene er for hele linjen - og altså ikke passagerer ind og ud af København. Så det vil sige, at f.eks. passagerer Hamborg-Basel eller Amsterdam-Køln er talt med. Derfor siger tallet ikke ret meget om, hvor mange der rent faktisk har benyttet forbindelsen fra Danmark.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af LasseG, 13/9 2014, 14:52 (3514 dage siden) @ Niels Bak

Så kom der tal til offentligheden :-)

Jeg vil lade det helt op til den enkelte bruger af forummet her, om at bedømme om 25.730 personer (i højeste måned) er en ikke-rentabel forretning, eller en succes i jernbanedriften.


Man skla lige lægge mærke til noten om at passagertallene er for hele linjen - og altså ikke passagerer ind og ud af København. Så det vil sige, at f.eks. passagerer Hamborg-Basel eller Amsterdam-Køln er talt med. Derfor siger tallet ikke ret meget om, hvor mange der rent faktisk har benyttet forbindelsen fra Danmark.

Det er sådan set også lige meget da en plads i sovevognen kun bliver benyttet en gang pr. afgang og ift. rentabiliteten er det ligemeget om det er fra København-Franfurt eller Hamborg-Basel (sidstnævnte er der nok ikke mange af da der jo kører et andet nattog Hamborg-Zürich). Det vil derfor primært være i sidevognen at noten er af betydning - men du har ret i at man ikke ved hvor meget det reelt er.

Men herudover er passagertallene i sig selv jo ubrugelige ift. rentabiliteten i toget.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af LasseG, 13/9 2014, 15:05 (3514 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Det kan ikke udelukkes at jeg sidder tilbage med beundring til svensken på den anden side af sundet der stadig kører Malmø - Berlin til yderst favorable priser, som også tilgængelige i Arrivas billetkontorer(shhh.... -> Ingen reklame her ;-) )...

og her troede jeg at toget var kørt for sidste gang - hvilke datoer kan du da sælge biletter til?

I øvrigt er jeg ikke af særlig stor beundring til et "nattog" som i visse tilfælde var over 14 timer undervejs og først ankom til Malmö 12:55

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Ulrich Albrechtsen ⌂ @, Thisted Banegård, 13/9 2014, 16:02 (3514 dage siden) @ LasseG

Jeg kan skam ikke sælge billetter til nattoget som ikke kører mere i 2014.
Men sommeren igennem er der solgt rigeligt til denne afgang. Idéen om at lade toget køre NÅR der er passagerer til det er egentlig ganske fornuftig.

Som sagt starter toget op i 2015, og lad os se i hvilken spændende udformning det kommer til at køre...;-)

"Men herudover er passagertallene i sig selv jo ubrugelige ift. rentabiliteten i toget."

Det er jeg nu ikke helt enig i, da DSB på deres intranet netop melder ud at årsagen er at der mangler passagerer:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=81866

Og mon ikke at kunderne i "butikken" giver et meget retvisende billede på om "butikken" trives ? - Ellers kunne man fristes til at tro at det er dem der driver "butikken" der ikke var gode nok ;-)

Laver men lidt beregninger på belægningsprocenter og benytter samme kriterier på indlandstrafikken, havde vi nok ikke meget togdrift tilbage i kongeriget her, på nær hvor der er dobbeltspor !

Det gør man heldigvis ikke !

God dag til Forummet ;-) ;-) ;-)

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af LasseG, 13/9 2014, 21:22 (3514 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Jeg kan skam ikke sælge billetter til nattoget som ikke kører mere i 2014.
Men sommeren igennem er der solgt rigeligt til denne afgang. Idéen om at lade toget køre NÅR der er passagerer til det er egentlig ganske fornuftig.

Bestemt, min pointe er blot at grunden til at toget stoppede så tidligt i år ikke var efterspørgslen men færgeoverfarten...


Som sagt starter toget op i 2015, og lad os se i hvilken spændende udformning det kommer til at køre...;-)

Dejligt at du kan bekræfte at toget med sikkerhed kører i 2015 - det har jeg ikke kunne finde andre steder..


"Men herudover er passagertallene i sig selv jo ubrugelige ift. rentabiliteten i toget."

Det er jeg nu ikke helt enig i, da DSB på deres intranet netop melder ud at årsagen er at der mangler passagerer:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=81866

Og mon ikke at kunderne i "butikken" giver et meget retvisende billede på om "butikken" trives ? - Ellers kunne man fristes til at tro at det er dem der driver "butikken" der ikke var gode nok ;-)

Laver men lidt beregninger på belægningsprocenter og benytter samme kriterier på indlandstrafikken, havde vi nok ikke meget togdrift tilbage i kongeriget her, på nær hvor der er dobbeltspor !


Jeg mener stadigt at passagertallet i sig selv (læs uden andre oplysninger) er ubrugeligt.
Problemer er ydermere at det er angivet som antal rejser, et mere retvisende billedet vil være passagerkilometer - også nu når du begynder at sammenligne med andre transport former.

Man skal jo have både billetindtæger, afskrivning og vedligeholdelse af materialet, lønninger, infrastrukturafgifter osv. for at kunne lave en ordenligt analyse af rentabiliteten i toget.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Hedegaard, 13/9 2014, 17:00 (3514 dage siden) @ LasseG

Jeg gad bare godt vide hvad det er som Østrig og de Østeuropæiske lande kan, som Danmark, Tyskland og andre Vesteuropæiske lande ikke kan.
Ser man på lande som Polen og Tjekkiet, så finder man mange indlandske nattog, hvilket som regel består af en liggevogn og en sovevogn, der bliver hægtet på diverse ekspres- og regionaltog undervejs.
Du vil også kunne se regional- og InterCitytog, som har direkte vogne med til Moskva, Budapest, Beograd osv.
I Østrig har de heller ingen problemer med at drive Nattog og Biltog.

Alle disse lande tilbyder også billige lavprisfly.
Så hvad er det de gør rigtigt? Er folk i Danmark bare mere flyglade, eller drejer det sig om manglende innovation og kreativitet hos DSB og politikerne?

Jeg har ikke siden årtusindskiftet set en eneste reklame for nattoget herhjemme. Ikke én eneste.
Ingen reklamer for billigere SparNight rejser sydpå eller noget som helst.
Jeg ser til gengæld flyselskaberne reklamere med lavprisruter og andet godt.

Hvordan forventer man at kunne sælge et produkt, hvis folk ikke aner at det eksisterer?
De færreste anede, at der var en direkte forbindelse fra Århus til Prag i 2003, og hvis man kiggede godt efter kunne man måske finde en lille artikel om forbindelsen i en lokalavis.
Det er bare ikke godt nok.

Avatar

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af BoergeOf61, Randers C, 13/9 2014, 17:41 (3514 dage siden) @ Hedegaard

Ser man på lande som Polen og Tjekkiet, så finder man mange indlandske nattog, hvilket som regel består af en liggevogn og en sovevogn, der bliver hægtet på diverse ekspres- og regionaltog undervejs.

Hvem driver så disse ekspres- og regionaltog? Det må kræve nogle tog, der kan kobles ekstra ligge- og sovevogne på. De eneste nattogoperatører, jeg kender, er Jan Kiepura, RZD og DBs CityNightLine. De russiske statsbaner RZD betjener bl.a. Polen og Tjekkiet.

Så hvad er det de gør rigtigt? Er folk i Danmark bare mere flyglade,(....)

Ja, det er mit indtryk, at Danmark er mere glade for rutefly og egne biler, mens tog rangerer meget lavt. Desværre kan jeg ikke lige finde en statistik over vi danskeres rejsevaner.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af M Thomsen, 13/9 2014, 18:14 (3514 dage siden) @ BoergeOf61


Ja, det er mit indtryk, at Danmark er mere glade for rutefly og egne biler, mens tog rangerer meget lavt. Desværre kan jeg ikke lige finde en statistik over vi danskeres rejsevaner.

Der må du så reviderer din opfattelse.

Top 10 Togrejer pr. Indbygger:

Japan 3,084
Switzerland 2,422
France 1,370
Denmark 1,329
Austria 1,245
Russia 1,220
Ukraine 1,150
Belarus 1,030
Belgium 1,009
Netherlands 940

M Thomsen

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af M Thomsen, 13/9 2014, 18:17 (3514 dage siden) @ M Thomsen

Bemærk dog at Japan har over dobbelt så mange som DK.


Top 10 Togrejer pr. Indbygger:

Japan 3,084
Switzerland 2,422
France 1,370
Denmark 1,329
Austria 1,245
Russia 1,220
Ukraine 1,150
Belarus 1,030
Belgium 1,009
Netherlands 940

M Thomsen

Avatar

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af BoergeOf61, Randers C, 13/9 2014, 18:39 (3514 dage siden) @ M Thomsen
redigeret af BoergeOf61, 13/9 2014, 19:20

Top 10 Togrejer pr. Indbygger:

Det fortæller intet hverken om udlandsrejser el. tilsvarende tal for rutefly og biler.

Edit: Jeg fandt en statistik på http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2014/NR374.pdf .
I 2013 var ferierejser med under fire overnatninger fordelt på 4% med fly, 74% med egen bil, 4% med bus og 14% med tog. Ferierejser til udlandet med mindst fire overnatninger var fordelt på 61% med fly, 28% med egen bil, 5% med bus og 2% med tog.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Fysikeren, 13/9 2014, 19:39 (3514 dage siden) @ BoergeOf61

Top 10 Togrejer pr. Indbygger:


Det fortæller intet hverken om udlandsrejser el. tilsvarende tal for rutefly og biler.

Tallet er opgjort i antal km pr. indbygger. Og du har helt ret i, at det intet siger om, hvor meget danskerne rejser med de andre transportformer. Men det siger dog, at den gennemsnitlige dansker er relativ nem at lokke ind i togene, hvilket vel isoleret set er det, der interesserer jernbaneselskaberne.

Udfordringerne for nattogene er nok blandet: Dels er lok+vogne langt mindre udbredt, så hele grundtogtypen er sjældnere, hvorfor omkostningerne til lokomotiver skal fordeles på færre tog, der ikke engang kan køre oftere (en tur pr. nat). Dertil kommer fra politisk side et ønske om stadigt mere effektive jernbaner, og eftersom nattogene er lidt specielle, så er det dem, man kan rationalisere væk, evt. erstatte med alm. dagtog i nattetimerne.

Hvis man ser på turen København-Oslo er der jo både natfærge og natbusser (med siddepladser), så passagerne er villige til at rejse om natten i nattogsfart, især hvis prisen er den rigtige. Så et dagtog der tager en tur i dagtimerne København-Oslo og returnere om natten burde kunne lade sig gøre. Spørgsmålet er så bare, om der er grundlag for toget, dvs. nok der vil rejse langsomt nok. Prisen for en rejse i næste uge med toget ligger på ned til 550 kr. for en enkeltbillet til Oslo, så det er jo ikke galt.

Det helt finde kunne jo så være, om man kunne indrette et tog sådan, at det både kunne være et godt nat- og dagtog, altså kupéer der kunne indrettes fleksibelt og stadig komfortabelt.

Avatar

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af BoergeOf61, Randers C, 13/9 2014, 20:00 (3514 dage siden) @ Fysikeren

Hvis man ser på turen København-Oslo er der jo både natfærge og natbusser (med siddepladser), så passagerne er villige til at rejse om natten i nattogsfart, især hvis prisen er den rigtige.

Nattogene mangler vist også noget af skibenes komfort. Jylland har andre færger.

Det helt finde kunne jo så være, om man kunne indrette et tog sådan, at det både kunne være et godt nat- og dagtog, altså kupéer der kunne indrettes fleksibelt og stadig komfortabelt.

Sådanne tog findes og kører som nattog eller heldøgnstog.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Hedegaard, 13/9 2014, 21:55 (3514 dage siden) @ Fysikeren

Det helt finde kunne jo så være, om man kunne indrette et tog sådan, at det både kunne være et godt nat- og dagtog, altså kupéer der kunne indrettes fleksibelt og stadig komfortabelt.

Dette er ganske normalt både hos RZD i Rusland og hos Veolia i Sverige.
Veolia's dagtog mellem Malmö og Stockholm bruger bla. BC2 liggevogne som siddevogne.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af Cargoman, 14/9 2014, 00:00 (3514 dage siden) @ Fysikeren


Udfordringerne for nattogene er nok blandet: Dels er lok+vogne langt mindre udbredt, så hele grundtogtypen er sjældnere, hvorfor omkostningerne til lokomotiver skal fordeles på færre tog, der ikke engang kan køre oftere (en tur pr. nat).

Hvis problemet er manglende rentabilitet ved lokomotiver, fordi man primært kører med togsæt, burde det være muligt at leje lokomotiver enten hos en udlejer, MRCE, Railpool, ELL og hvad de ellers alle sammen hedder, eller man skulle måske tænke lidt mere ud af boksen og indgå en samarbejdsaftale med et godstogsselskab.
Ideen er så, at lokomotivet kan udnyttes både nat og dag, og dermed ikke står stille en hel dag. Jeg ved godt, at ikke alle godstogslokomotiver har udstyr til at fremføre persontog, men mon ikke den del kunne ordnes rimeligt nemt.

Passagertal for CNL nattoget i 2013 (link til ft.dk)

af M Thomsen, 13/9 2014, 17:42 (3514 dage siden) @ Hedegaard

Din tekst afslører delvist problemet. Østeuropa kører stadig mange persontog med konventionelt materiel, Vesteuropa gør ikke da man primært bruger togsæt. Derfor kan man ikke bare hænge to vogne på allerede eksisterende tog.

M. Thomsen

Jeg gad bare godt vide hvad det er som Østrig og de Østeuropæiske lande kan, som Danmark, Tyskland og andre Vesteuropæiske lande ikke kan.
Ser man på lande som Polen og Tjekkiet, så finder man mange indlandske nattog, hvilket som regel består af en liggevogn og en sovevogn, der bliver hægtet på diverse ekspres- og regionaltog undervejs.
Du vil også kunne se regional- og InterCitytog, som har direkte vogne med til Moskva, Budapest, Beograd osv.
I Østrig har de heller ingen problemer med at drive Nattog og Biltog.

Alle disse lande tilbyder også billige lavprisfly.
Så hvad er det de gør rigtigt? Er folk i Danmark bare mere flyglade, eller drejer det sig om manglende innovation og kreativitet hos DSB og politikerne?

Jeg har ikke siden årtusindskiftet set en eneste reklame for nattoget herhjemme. Ikke én eneste.
Ingen reklamer for billigere SparNight rejser sydpå eller noget som helst.
Jeg ser til gengæld flyselskaberne reklamere med lavprisruter og andet godt.

Hvordan forventer man at kunne sælge et produkt, hvis folk ikke aner at det eksisterer?
De færreste anede, at der var en direkte forbindelse fra Århus til Prag i 2003, og hvis man kiggede godt efter kunne man måske finde en lille artikel om forbindelsen i en lokalavis.
Det er bare ikke godt nok.

Svenska-lok
DSB MH384

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak