Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbanebroen over Limfjorden i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/9 2014, 17:41 (3516 dage siden)

Nyheder er som bekendt noget underligt noget. I morgen er de gamle og man kan pakke fisk ind i dem. (Hvis ellers man holder en trykt avis). På et tidspunkt diskuterede man meget Lars Løkke Rasmussens underbukser. På et andet tidspunkt diskuterede man meget en betalingsring omkring København ("Der kommer en god løsning i morgen"). Og det er ikke så længe siden man rigtig meget diskuterede en broklap i jernbanebroen over Limfjorden i Aalborg.

Ingen af de tre emner er interessante mere, så i stedet diskuteres der lige nu inklusion i den danske folkeskole, Danmarks eventuelle deltagelse i "krigen" mod IS i Syrien og Irak og ejendomsbeskatningen i Danmark.

Men sådan en solrig septemberdag kan man jo bare glemme det hele og lige tjekke om jernbanebroen over Limfjorden står der endnu inklusive den berømte klap.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


[image]
Jernbanebroens vestlige side set fra Nørresundby. Pillerne fra den første jernbanebro (1879-1938) står der endnu. Tre af pillerne er "skåret af" for at kunne agere "isbrydere" og bropillen i forgrunden er udstyret med et kunstværk.

[image]
I baggrunden kan inde på land ses et hjulspor der følger den tidligere jernbanebros tracé. Under 2. verdenskrig kunne denne vej anvendes til automobiltrafik i fald vejbroen over Limfjorden blev sprængt. Det var så meningen at bilerne (vel sagtens kun militærtransporter) skulle køre op ad vejen, der drejede 180 grader, og så køre over jernbanebroen. Mig bekendt blev denne mulighed aldrig anvendt, idet vejbroen aldrig blev sprængt.

[image]

[image]
Indkørsel til Lindholm station (tidligere benævnt "Nørresundby" station). I skærverne til højre for sporet drejede sporet til Nørresundby havnestation fra. Der var også et spor fra Nørresundby station til Nørresundby havnestation og sporene dannede samlet en trekant, der kaldtes "Krøllen". Skinnestumpen til venstre er ikke en del af nævnte spor, men er en del af tvangsskinnerne over jernbanebroen.

[image]

[image]
Aalborgs indkørselssignal sidder helt ude på broen. Signalet forsvinder i forbindelse med ERTMS niveau 2 i 2016.

[image]
Broen set fra nordøst.

[image]
Broen set fra øst.

[image]
Den berømte broklap.

[image]
Ukendt MFA-FF-MFB (eller omvendt - måske specialisterne kan se, hvilken vej den vender?) i ukendt tog mod syd kl 15.14. Det er ikke i IC 152, for den passerede et par minutter tidligere. Jeg kan ikke finde den i TKV.

Klik på billederne for højere opløsning. Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 12/9 2014, 18:26 (3516 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og så sagde mågen; årh klap i!;-)

[image]

Stemning ved fjorden dagen da Danmark vandt EM i 1992.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/9 2014, 00:27 (3515 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Ukendt MFA-FF-MFB (eller omvendt - måske specialisterne kan se, hvilken vej den vender?)

En venlig læser har gjort mig opmærksom på, at man jo kunne kigge efter den gule stribe, der indikerer 1. klasse (eller hvad det nu hedder i øjeblikket). Det troede jeg, jeg havde gjort. Men jeg havde åbenbart ikke kigget grundigt nok efter: Det er MFA til venstre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af KimC, 13/9 2014, 08:54 (3515 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Ukendt MFA-FF-MFB (eller omvendt - måske specialisterne kan se, hvilken vej den vender?)


En venlig læser har gjort mig opmærksom på, at man jo kunne kigge efter den gule stribe, der indikerer 1. klasse (eller hvad det nu hedder i øjeblikket). Det troede jeg, jeg havde gjort. Men jeg havde åbenbart ikke kigget grundigt nok efter: Det er MFA til venstre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Om MFA er i den ene eller anden ende er vel ligemeget. Du kunne alligevel ikke nå at komme med det tog.;-)
Forøvrigt ser sættet tomt ud, det kan have været en materieltransport.

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 13/9 2014, 11:15 (3515 dage siden) @ KimC

De ligger og sover på gulvet i soveposer :-P

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af KimC, 13/9 2014, 13:44 (3515 dage siden) @ Steen Nielsen

De ligger og sover på gulvet i soveposer :-P

Nattog kl 15.14? Nåja, det har vel været forsinket...

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Lars Kongshøj, 13/9 2014, 14:07 (3515 dage siden) @ KimC

De ligger og sover på gulvet i soveposer :-P


Nattog kl 15.14? Nåja, det har vel været forsinket...

Tog 190 afgår vist fra Frederikshavn 23.13 og ville i givet fald med med forsinkelse være på broen kl. 39.15 med den tidsregning vi brugt. 190 var i øvrigt en udsøgt fornøjelse for adskillige medarbejdere.

Til Thomas: Tak for fotos. Man undres næsten over at der findes jernbanebroer, der ikke er ødelagt af coastere for tiden.

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Bruger4711, 13/9 2014, 22:45 (3515 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ukendt MFA-FF-MFB (eller omvendt - måske specialisterne kan se, hvilken vej den vender?) i ukendt tog mod syd kl 15.14. Det er ikke i IC 152, for den passerede et par minutter tidligere. Jeg kan ikke finde den i TKV.

Det var MF 5093 i tog M 6104 Lih-Ab. Den var på vej ned og få tømt toiletter i Aalborg, inden den skulle retur i M 6105 Ab-Lih og så kører IC 156 fra Lindholm.

Avatar

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Per Hauberg, 13/9 2014, 18:48 (3515 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man selv må vælge, vil jeg foretrække den trykte avis.
Jeg skal fgm ikke ha' fisk, der har været pakket ind i Løkkelars' underbenklæ'r !

Flot billedserie, Thomas ! :-)

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Lars Madsen @, Danmark, 14/9 2014, 09:28 (3514 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

ja nogen køn bro synes jeg ikke det er, med sin store kontra vægt.

Men ville have dejligt om den var blevet på sin første placering, og tjent sit formål.
mvh

Lars
ved Roskilde fjord

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af Gæst, 14/9 2014, 13:21 (3514 dage siden) @ Lars Madsen

Som Frederikssunder mener jeg, at der ville have være meget mere gavn af den aldrig færdiggjorte del af Midtbanen fra Frederikssund over Slangerup til Hillerød, samt en bevarelse af Farum - Slangerupbanen.

Nu lukker de alligevel alt i Frederikssund for at flytte det til det i forvejen trafikalt (villet) overbelastede Hillerød, så vore unge skal bruge minimum 2 x ½ time ekstra på transport til uddannelse.

Jernbanebroen over Limfjorden i dag

af re20000, 14/9 2014, 15:16 (3514 dage siden) @ Gæst

Som Frederikssunder mener jeg, at der ville have være meget mere gavn af den aldrig færdiggjorte del af Midtbanen fra Frederikssund over Slangerup til Hillerød, samt en bevarelse af Farum - Slangerupbanen.

Nu lukker de alligevel alt i Frederikssund for at flytte det til det i forvejen trafikalt (villet) overbelastede Hillerød, så vore unge skal bruge minimum 2 x ½ time ekstra på transport til uddannelse.

Ak ja, man skulle ellers tro, der ville være brug for den når der er så mange fra Hornsherred, der skal over på den anden side, at de er nødt til at bygge en betalingsbro til bilerne. Fatter det ikke, så mange mennesker bor der sq da ikke i Hornsherred? (regner ikke dem med, der -som jeg selv- bor så langt sydpå at de tager over Roskilde)

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak