Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højslev Station (Generelt)

af Gorm Hagensen, Højslev, 29/9 2014, 16:59 (3498 dage siden)

Højslev Stationsby og dermed stationen og jernbanen hertil fylder i år 150 år. Det er vi nogle stykker der gerne vil fejre, og jeg mangler derfor noget information om stationens historie. Både om selve stationsbygningen, om de tog der har kørt og om de ting der er sket op gennem årene. Er der nogen der kan hjælpe? Venlig hilsen Gorm Hagensen.

Højslev Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/9 2014, 00:30 (3497 dage siden) @ Gorm Hagensen

Højslev Stationsby og dermed stationen og jernbanen hertil fylder i år 150 år. Det er vi nogle stykker der gerne vil fejre, og jeg mangler derfor noget information om stationens historie. Både om selve stationsbygningen, om de tog der har kørt og om de ting der er sket op gennem årene. Er der nogen der kan hjælpe? Venlig hilsen Gorm Hagensen.

---------------

Hej.

Hvis Du ikke allerede har været dér, kan Du da begynde med http://evp.dk/index.php?page=langa-struer hvor der -et stykke nede- er nogle få fotos fra 1970´erne.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=langa-struer

[image]

.

Højslev Station - sporplan 1941

af h087 ⌂, køge, 30/9 2014, 00:43 (3497 dage siden) @ Gorm Hagensen

:-)

Højslev sporplan 1941

[image]

udsnit

[image]

og her sidetrukket
[image]

og foto af stationsbygningen
data og fotograf ukendt ( muligvis et postkort
[image]

sporplanen kan sendes i tiff og pdf fil, hvis du sender en Emailadresse til mig - kan gøres via kurverten foroven eller via Emailadr i underskriften

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Højslev Station - sporplan 1941

af Casper, 30/9 2014, 03:23 (3497 dage siden) @ h087

Hvad skyldes den pudsige stationsbygning. Hvorfor er der så få vinduer?

Højslev Station - sporplan 1941

af Morten Flindt Larsen, 30/9 2014, 12:56 (3497 dage siden) @ Casper

Bygningen skyldes arkitekten og de ønsker, som DJDS i sin tid havde til bygningens udseende og indretning. De få vinduer skyldes, at der er flere vinduer på de andre tre sider af bygningen.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Højslev Station

af T. Rithmester ⌂, Struer, 30/9 2014, 15:29 (3497 dage siden) @ Gorm Hagensen

Højslev Stationsby og dermed stationen og jernbanen hertil fylder i år 150 år. Det er vi nogle stykker der gerne vil fejre, og jeg mangler derfor noget information om stationens historie. Både om selve stationsbygningen.

I bogen "Forsvundne stationer" af Peer Thomassen står at stationen er indviet sammen med banen i 1865. Stationsbygningen er revet ned i 1974. Arkitekten var N.P.C. Holsøe.
Det er de eneste oplysninger som jeg kan bidrage med.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Højslev Station

af Morten Flindt Larsen, 30/9 2014, 16:26 (3497 dage siden) @ Gorm Hagensen

Hej Gorm,

Stationens bygnings- og spormæssige m.m. historie (herunder private sidespor) kan år for år udledes af de årlige beretninget om de Jydsk-Fyenske Jernbaners drift og (fra 1886) De Danske Statsbaners Beretning om Driften (fra 1934/35: Beretning om Virksomheden), dvs. de publikationer, der bredt kaldes for "driftsberetninger". Det eneste, der kan blive lidt svært at finde ud af, er hvad der måtte være foretaget af bygningsændringer m.m. på i de allertidligste år, da banen blev drevet af det engelske selskab: Det danske Jernbane Driftsselskab (= Peto, Brassey & Betts). Der er ikke bevaret så meget materiale fra den tid.

Derudover findes der givetvis relevant materiale om Viborg-Skive-strækningen i almindelighed og Højslev Station i fagblade som "Dansk Jernbaneblad" (1892-1943), "Jernbanebladet" (1944-1979) samt i den store mængde tidsskrifter og bøger, som er publicereret, ikke mindst siden ca. 1960.

Ovennævnte materialer kan benyttes på bl.a. læsesalen på Statsbiblioteket i Århus.

Herudover må de lokale aviser ikke glemmes, når det gælder skildringer af begivenheder i tilknytning til stationen; der kan være noget at hente her. Ligeledes kommer uden om de virksomheder der brugte stationen, som f.eks. Højslev Teglværk, men her vil indgangsvinklen typisk være det lokalhistoriske arkiv, der dækker Højslev. Her kan du måske også finde erindringsmateriale skrevet af lokale, der har arbejdet på stationen.

Med venlig hilsen og god arbejdslyst med projektet

M:-)rten

Højslev Station

af Morten Flindt Larsen, 1/10 2014, 16:49 (3496 dage siden) @ Gorm Hagensen

Højslev Station (før 1. juni 1889: Høislev) er i øvrigt åbnet 17. oktober 1864. Ekspeditionsmæssigt blev stationen 27. september 1970 nedrykket til trinbræt med offentligt læssespor og fra 1. maj 1970 kun trinbræt. Sikkerhedsmæssigt er her dog fortsat station (fjernstyret krydsningsstation). Stationsbygningen blev nedrevet i 1974.

Det private sidespor for A/S Højslev Teglværker hed Lundgaard PrS og lå mellem Sparkær og Stoholm. Det blev åbnet for trafik 5. juli 1873 og nedlagdes, da sporskiftet blev taget op 20. april 1936. Tarfimæssigt blev sporet først nedlagt 28. februar 1937, men det skyldtes langsommelig sagsbehandling i DSB's godstarifkontor.

Lundgaard var et privat sidespor til Mønsted Kalkværk og tilhørte 5. juli 1873 til 21. august 1924 I/S De jydske Kalkværker, derefter A/S De jydske Kalkværker, fra 21. februar 1925 Lundgård Teglværk A/S, fra 3. august 1925 A/S Højslev Teglværker, og endelig står 'Lundgaard Hovedgaard' i 1924 anført som ejer, men det har i realiteten nok været I/S De jydske Kalkværker. Om sporet udover navnet har relation til Højslev, ved jeg ikke.

På selve Højslev Station kendes ingen private sidespor.


Med venlig hilsen

M:-)rten Flindt Larsen

Lundgaard Prs

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 1/10 2014, 17:14 (3496 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Højslev Station (før 1. juni 1889: Høislev) er i øvrigt åbnet 17. oktober 1864. Ekspeditionsmæssigt blev stationen 27. september 1970 nedrykket til trinbræt med offentligt læssespor og fra 1. maj 1970 kun trinbræt. Sikkerhedsmæssigt er her dog fortsat station (fjernstyret krydsningsstation). Stationsbygningen blev nedrevet i 1974.

Det private sidespor for A/S Højslev Teglværker hed Lundgaard PrS og lå mellem Sparkær og Stoholm. Det blev åbnet for trafik 5. juli 1873 og nedlagdes, da sporskiftet blev taget op 20. april 1936. Tarfimæssigt blev sporet først nedlagt 28. februar 1937, men det skyldtes langsommelig sagsbehandling i DSB's godstarifkontor.

Lundgaard var et privat sidespor til Mønsted Kalkværk og tilhørte 5. juli 1873 til 21. august 1924 I/S De jydske Kalkværker, derefter A/S De jydske Kalkværker, fra 21. februar 1925 Lundgård Teglværk A/S, fra 3. august 1925 A/S Højslev Teglværker, og endelig står 'Lundgaard Hovedgaard' i 1924 anført som ejer, men det har i realiteten nok været I/S De jydske Kalkværker. Om sporet udover navnet har relation til Højslev, ved jeg ikke.

På selve Højslev Station kendes ingen private sidespor.


Med venlig hilsen

M:-)rten Flindt Larsen

Angående Lundgaard Prs:
Jeg var dog ikke klar over at det har tilhørt kalkværket.
Er der nogen der har sporplaner eller andet info om sidesporet dengang?

Der er jo (genanlagt) smalspor på selve værket, men har der været forbindelse mellem værket og sidesporet? Langs landevejen (Toftumvej) er der 3,3 km fra Lundgård til Kalkværket, hvor vejen krydser Mønsted Å.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Højslev Station

af Morten Flindt Larsen, 1/10 2014, 22:53 (3495 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lige en rettelse af en slåfejl: Nedrykningen fra T&S til T skete 1. maj 1977!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak